Poreklo prezimena, selo Arnautovići (Visoko)

16. jul 2023.

komentara: 1

Poreklo stanovništva selo Arnautovići, opština Visoko. Prema knjizi Milenka S. Filipovića „Visočka nahija“. Pripremio saradnik Porekla Milodan.

Položaj naselja, komunikacije i vode.

Ovo je selo u polju pored Bosne, ispod mesta gde se gračanički basen sastaje sa dolinom Bosne. Prema Ozrakovićima je suha međa. Od Mulića deli Arnautoviće okuka Bosne. Prema Gračanici selo ide do česme Caperiša i do pod strane Ulukovca. Sve su seoske kuće osim jedne u polju.

Jedna je na Podima (terasa od 20—30 m. iznad Usjele). Gotovo svaka kuća ima svoj bunar. Iznad sela je česma Caperiš koja nikad ne presušuje.

Zemlje i šume.

Ziratna zemlja je oko sela: Polje, Zidine, Natkuće, Zarakite, Luke, Brda, Međuputnice, Poda. Neke njive drže Visočani. Ranije je u selu bilo dosta šume. Sada nema osim nešto čalije na Podima i dva privatna gaja. Na Podima je i ispaša; to je mera.

Tip sela.

Većina seoskih kuća je pored dva puta što se sastaju na sred sela: put za Visoko i za Gračanicu. To je „mahala“, Arnautovići u užem smislu, čije kuće obrazuju manje čopore rastavljene baščama. Tu su kuće 3 Sejmića, 3 Babića, 4 Myjića, 1 Pašića, 1 Mujanovića, 5 Hajdina, 1 Pinjića, 1 Mataradžija, 1 Kalote i 1 Adilovića. Na Podima je 1 kuća Hajdina. Kraj Goruše, iznad sela je mlin i kuća Ribara, nešto dalje 1 kuća Oćuza. Pod brdom su Vilajetovići; tu je han i kuća Vilajetovića i 1 kuća Ibrahimovića. Selo je vrlo razređeno.

Priča se da se selo prozvalo po nekom Arnautliji. Selo je staro, ma da se po Rječniky Zagrebačke Akademije ime Arnautin-Arnautovići javlja tek od 17. veka; selo se sigurno ranije drukčije zvalo. Vilajetovići su prozvani po Vilajetliji koji se tu prvi naselio, a Zidine po ruševinama manastirskim.

Na mestu Gavraniću ili Zidinama, neposredno kraj železničke pruge, stoje nedavno otkriveni ostaci visočkog franjevačkog manastira Sv. Nikole (propao krajem 17 v.).

Priča se da je kraj crkve bilo groblje; grobovi su bili pokriveni pločama. Po narodnom predanju, Turci su zapalili tu crkvu. „Đaci” su voleli poginuti nego verom prevrnuti, i zato se to mesto zove Gavranić. Tog vremena je beg Bjelopoljak našao „starjenik“ bjelopoljskih Konša. Pod cestom, kod Vilajetovića je „grčko greblje“. Dobro se još poznaje stara kaldrma što je kroz selo vodila u Visoki. U narodnom predanju sačuvala se u ovom selu i okolini uspomena na propast Bosne. Dok je turska vojska opsedala visočki grad, bosanski kralj, priča se, preobuče se i iziđe iz grada i dođe u Arnautoviće. Kraljica ga ugleda sa grada kroz durbin kako u Arnautovićima igra s devojkama. To nju naljuti, i ona preda gradske ključeve Turcima. Priča se još, da je bosanski kralj dolazio svakog Ilindana iz Visokog na teferič u Arnautoviće. I sada je uvek o Ilinudne u ovom selu veliki „teferič“ muslimana iz okoline.

Poreklo stanovništva.

U selu Bijelom Polju kod Sutjeske ima porodica Konša; katolici su. Po svom porodičnom predanju oni su starinom iz Arnautovića. — Pravoslavnih u Arnautovićima bilo je početkom XIX veka: pominju se u sidžilu visočkog kadije 1811 g.

„Kad je sultan Fatih, po narodnom predanju, Bosnu fet činio“, ostavio je u Arnautovićima „starjenika“ Ajdina (6), i njihova je kuća u selu najstarija. Taj njihov starjenik bio je iz Ajdina i njemu je sva ova zemlja data.

-Sejmići (3) su došli iz Taukčića mnogo pre okupacije. Inače su starinci. Naselili su na mestu gde je ranije bio beg Arnautlija, čiji je timar bio u Svinjarevu.

-Myjići-Milanovići (4) su došli takođe iz Taukčića pre okupacije. Odavde su selili na Banjer–Kulu.

-Babići (3) su došli iz Vijera u Goduši pre okupacije. U Poredju su starinci i tamo ih još ima.

-Mujanovića (1) „starjenik“, kog je jedan čovek doneo u antrešelju iz Sarajeva, bio je najamnik u Ajdina.

-Vilajetliju–Vilajetovića (1), t. j. došao iz svega, donela je mati kad se udala za nekog Šehu Mostarlija, koji je živeo u ovom selu. To je bilo pre okupacije.

-Pinjići (1) su došli pre okupacije iz Ozrakovića, i nisu rod Pinjićima u Visokom.

-Kalota (1) je došao iz Vareša pošto je tamo na njegovoj zemlji podignuta fabrika, a u Vareš je bio došao iz Visokog.

-Pašić-Mulahamidović (1) doselio je pre nekoliko g0dina iz Visokog; u Visokom se smatraju starincima.

-Adilovići (1) su nepoznatog porekla.

-Oćuz (1) je doselio iz Uvorića, gde ih još ima; starinom su iz Beograda.

-Ibrahimbegović (1), po majci zvan i Kalota, doselio se iz Vareša; ima brata u Kovačićima.

-Ribar (1), pravoslavni. Ded mu je doselio iz Gračanice. Starinom je Bakoč iz Hercegovine. Slavi Aranđelovdan. V. opis Čekrčića iz Čifluka.

Groblja.

Muslimansko je groblje na Stranama pod Taukčićima. Ribari se sahranjaju na Vel. Njivi u Mulićima.

IZVOR: Prema knjizi Milenka S. Filipovića „Visočka nahija“. Pripremio saradnik Porekla Milodan.

Komentari (1)

Odgovorite

Jedan komentar

  1. Marin

    “Taj njihov starjenik bio je iz Ajdina”
    Zna li netko na koje to mjesto Ajdin/Ajdini misli pisac teksta ovdje?