Порекло презимена, село Арнаутовићи (Високо)

16. јул 2023.

коментара: 1

Порекло становништва село Арнаутовићи, општина Високо. Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Положај насеља, комуникације и воде.

Ово је село у пољу поред Босне, испод места где се грачанички басен састаје са долином Босне. Према Озраковићима је суха међа. Од Мулића дели Арнаутовиће окука Босне. Према Грачаници село иде до чесме Цапериша и до под стране Улуковца. Све су сеоске куће осим једне у пољу.

Једна је на Подима (тераса од 20—30 м. изнад Усјеле). Готово свака кућа има свој бунар. Изнад села је чесма Цапериш која никад не пресушује.

Земље и шуме.

Зиратна земља је око села: Поље, Зидине, Наткуће, Зараките, Луке, Брда, Међупутнице, Пода. Неке њиве држе Височани. Раније је у селу било доста шуме. Сада нема осим нешто чалије на Подима и два приватна гаја. На Подима је и испаша; то је мера.

Тип села.

Већина сеоских кућа је поред два пута што се састају на сред села: пут за Високо и за Грачаницу. To je „махала“, Арнаутовићи у ужем смислу, чије куће образују мање чопоре растављене башчама. Ту су куће 3 Сејмића, 3 Бабића, 4 Myјића, 1 Пашића, 1 Мујановића, 5 Хајдина, 1 Пињића, 1 Матараџија, 1 Калоте и 1 Адиловића. На Подима је 1 кућа Хајдина. Крај Горуше, изнад села је млин и кућа Рибара, нешто даље 1 кућа Оћуза. Под брдом су Вилајетовићи; ту је хан и кућа Вилајетовића и 1 кућа Ибрахимовића. Село је врло разређено.

Прича се да се село прозвало по неком Арнаутлији. Село је старо, ма да се по Рјечникy Загребачке Академије име Арнаутин-Арнаутовићи јавља тек од 17. века; село се сигурно раније друкчије звало. Вилајетовићи су прозвани по Вилајетлији који се ту први населио, а Зидине по рушевинама манастирским.

На месту Гавранићу или Зидинама, непосредно крај железничке пруге, стоје недавно откривени остаци височког фрањевачког манастира Св. Николе (пропао крајем 17 в.).

Прича се да је крај цркве било гробље; гробови су били покривени плочама. По народном предању, Турци су запалили ту цркву. „Ђаци” су волели погинути него вером преврнути, и зато се то место зове Гавранић. Тог времена је бег Бјелопољак нашао „старјеник“ бјелопољских Конша. Под цестом, код Вилајетовића је „грчко гребље“. Добро се још познаје стара калдрма што је кроз село водила у Високи. У народном предању сачувала се у овом селу и околини успомена на пропаст Босне. Док је турска војска опседала височки град, босански краљ, прича се, преобуче се и изиђе из града и дође у Арнаутовиће. Краљица га угледа са града кроз дурбин како у Арнаутовићима игра с девојкама. То њу наљути, и она преда градске кључеве Турцима. Прича се још, да је босански краљ долазио сваког Илиндана из Високог на теферич у Арнаутовиће. И сада је увек о Илинудне у овом селу велики „теферич“ муслимана из околине.

Порекло становништва.

У селу Бијелом Пољу код Сутјеске има породица Конша; католици су. По свом породичном предању они су старином из Арнаутовића. — Православних у Арнаутовићима било је почетком XIX века: помињу се у сиџилу височког кадије 1811 г.

„Кад је султан Фатих, по народном предању, Босну фет чинио“, оставио је у Арнаутовићима „старјеника“ Ајдина (6), и њихова је кућа у селу најстарија. Тај њихов старјеник био је из Ајдина и њему је сва ова земља дата.

-Сејмићи (3) су дошли из Таукчића много пре окупације. Иначе су старинци. Населили су на месту где је раније био бег Арнаутлија, чији је тимар био у Свињареву.

-Myjићи-Милановићи (4) су дошли такође из Таукчића пре окупације. Одавде су селили на Бањер–Кулу.

-Бабићи (3) су дошли из Вијера у Годуши пре окупације. У Поредју су старинци и тамо их још има.

-Мујановића (1) „старјеник“, ког је један човек донео у антрешељу из Сарајева, био је најамник у Ајдина.

-Вилајетлију–Вилајетовића (1), т. ј. дошао из свега, донела је мати кад се удала за неког Шеху Мостарлија, који je живео у овом селу. То је било пре окупације.

-Пињићи (1) су дошли пре окупације из Озраковића, и нису род Пињићима у Високом.

-Калота (1) је дошао из Вареша пошто је тамо на његовој земљи подигнута фабрика, а у Вареш је био дошао из Високог.

-Пашић-Мулахамидовић (1) доселио је пре неколико г0дина из Високог; у Високом се сматрају старинцима.

-Адиловићи (1) су непознатог порекла.

-Оћуз (1) је доселио из Уворића, где их још има; старином су из Београда.

-Ибрахимбеговић (1), по мајци зван и Калота, доселио се из Вареша; има брата у Ковачићима.

-Рибар (1), православни. Дед му је доселио из Грачанице. Старином је Бакоч из Херцеговине. Слави Аранђеловдан. В. опис Чекрчића из Чифлука.

Гробља.

Муслиманско је гробље на Странама под Таукчићима. Рибари се сахрањају на Вел. Њиви у Мулићима.

ИЗВОР: Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (1)

Одговорите

Један коментар

  1. Marin

    “Taj njihov starjenik bio je iz Ajdina”
    Zna li netko na koje to mjesto Ajdin/Ajdini misli pisac teksta ovdje?