Iseljeni Nikšići

14. jul 2013.

komentara: 37

Portal Poreklo objavljuje u celini studiju Radoja M. Uskokovića “Iseljeni Nikšići”, koja je prvi put publikovana 1924. godine u  Zborniku posvećenom Jovanu Cvijiću.

 

OBRAĐENA SLEDEĆA PREZIMENA: Abdula, Avramović, Aleksić, Antonijević, Bjeletić, Bajević, Bajić, Badžak, Babić, Batinić, Bećirović, Belić, Belobrković, Bijelić, Bijelović, Blaznavac, Bojanović, Bogavac, Bogićević, Božović, Botorić, Bošković, Broćić, Bućić, Budinić, Bukovčanin, Bulatović, Vasiljević, Vasić, Veljović, Veličković, Verus, Vesić, Vićentijević, Vlatković, Vlahović, Vlačić, Vojvodić, Vojnović, Vujić, Vujičić, Vukašinović, Vuković, Vukomanović, Vukosavljević, Vukotić, Gavrilović, Glavanj, Glibić, Gligić, Golub, Grbović, Guzonjić, Davidović, Damjanović, Damnjanović, Danilović, Drašćević, Drašković, Đajić, Đapić, Đekić, Đokanović, Đoković, Đokovići, Đotunović, Đurić, Đurković Erić, Živanović, Živković, Zaharić, Zečević, Ivanišević, Ivezić, Ikonić, Ilijašević, Janjić, Jakovljević, Jeremić, Jovanović, Jovović, Joković, Jurjević Kljajić, Karadžić, Karić, Kikojević, Kišić, Klajić, Kokolj, Kokošar, Kokošarević, Kolaković, KolaK, Kopljarac, Korunović, Kostić, Krečković, Krstić, Krstović, Krunić, Kuduzović, Kundačina, Kušaković, Kušić, Lazić, Laketa, Lalović, Lopušanin, Lukić, Lukovac, Lučić, Ljepava, Marić, Marićević, Marinković, Marinović, Markišić, Matijašević, Matijević, Mačuga, Mijatović, Mićić, Milekić, Milićević, Milić, Milivojević, Milojević, Milobratović, Milovanović, Milošević, Mihailović, Mojović, Molović, Mostaridža, Nenadović, Nešković, Nešović, Nikolajević, Nikolić, Obradović, Pavlović, Papić, Parandil, Pejić, Pejović, Pekić, Penda, Petković, Petrović, Petronijević, Piljević, Pivljak, Pođanin, Popović, Popovac, Porubović, Protić, Rajičević, Radivojević, Radojević, Radonjić, Radovanović, Radosavljević, Radošević, Radulović, Rašević, Rašković, Risimić, Rovčanin, Rogović, Rozgić, Rtokupović, Rudić, Runda, Savić, Savčić, Sekulić, Setenjčić, Sikirić, Simović, Sinđić, Skerlić, Slepčević, Sredojević, Stablović, Stakić, Stanić, Stanković, Starčević, Stevančević, Stojić, Timotijević, Tovarević, Tolić, Tomanić, Tomašević, Treblješanin, Tripković, Trifunović, Trogvčević, Ćesak, Ćirjak, Ćumurlija, Ugrenović, Filipović, Hadžić, Cvejić, Crnčević, Čvorović, Džudović, Čigoman, Šajinović, Šević, Šestović, Šešlija, Šiljegović, Škuljević, Šukić, Šundić

Mapa crnogorskih plemena

 

ISELJENI NIKŠIĆI

Pleme Nikšići naseljavalo je Nikšićsku Župu i istočni deo Nikšićskog Polja. Među zetskim plemenima pominje se 1399. i 1455. godine. Naseljeni u plodnoj dolini Zete, kojom je od najstarijih vremena vodio vrlo važan drum od Podgorice, preko stare varoši Nikšića (Onogosta), za Hercegovinu, postepeno su se formirali u znatno pleme. Posle pada Zete, kako su bili Turcima na udarcu, protiv njih su se bunili već u 16. veku i zbog toga se u velikom broju iseljavali.

Ispitujući poreklo stanovništva po Starom Vlahu, Dragačevu i Čačanskom Pomoravlju ubrzo su mi pale u oči mnogobrojne vrlo jake, imućne i istaknute porodice, doseljene od pre 200—250 godina od Nikšića. Ove se porodice zapažaju i po ostalim našim krajevima, u kojima je poreklo stanovništva proučeno i u knjigama Naselja Srpskih Zemalja dosad objavljeno. Sve ove porodice slave karakterističnu nikšićsku slavu Lučin- dan (18. okt.), znaju vrlo dobro za svoje opšte plemensko poreklo i srodstvo, i održavaju vrlo tesne rodbinske veze, pa ma koliko bile udaljene i razrođene.

Mnogi stariji ljudi iz ovih porodica, dobri i razboriti i u svom kraju vrlo poznati domaćini, naročito starac Vasilije Nešković iz Milandže pod Javorom, Luka Rozgić iz dragačevske Osonice pod planinom Čemernom i hrabri kaluđer dreničkog manastira Deviča Teofan Đoković (ubili ga Arbanasi 1915. g.), lepo i jasno pričali su mi o opštem poreklu Nikšića i njihovom iseljavanju, ponegde služeći se i legendama o plemenskom pretku Nikši.

Nikšin otac Vojvoda Ilija, oženjen ćerkom Nemanjinog sina Vukana, živeo je u Boci u krtolskom selu Gošiću gde je imao crkvu posvećenu Sv. Luki, koja i sad postoji. Posle smrti Vukanove Ilija nije hteo priznati vlast šuraka Stevana, i od njega se odmetne. Ovaj ga savlada i pogubi, a sestru „bremenitu“ dovede k sebi u Podgoricu, gde rodi sina Nikšu (Nišu). Ovaj odraste kod ujaka, zapopi se u ujakovoj zadužbini Moračkom Manastiru i postane upravnik nikšićskog kraja na mesto nekog Bana Ugrena, čijih potomaka ima sada u nikšićskom Gornjem Polju (slave Mratin dan i Savin-dan).”’

Nikša je živeo u Nikšićskoj Župi u selu Zagradu. Ubili su ga hajduci na obližnjoj planini Maloj Lukavici, gde se i danas jedan pobijeni mramor zove Nikšin Kiljan.

Nikša je u Nikšićskoj Župi zatekao starince Rtokupoviće, koji su bili od starog zetskog plemena Lužana i sad ih ima na 40 kuća u župskom Starom Selu.

Od Nikšinih pet sinova dovodi poreklo pleme Nikšići, naseljeno sada u 13 sela Nikšićske Župe, i iz njih raseljeno po selima Nikšićskog Polja. Od Krste su Vojvodići u Trebjesi, od Bjeloša stanovnici sela Bjeloševine, od Olivere selo Dragovoljići i Lierovići, od Lakete stanovnici Kuta i Zagrada, i od Vlajka, koji je ubio nekog razbojnika i pobegao u sudno pleme Rovca, dovode poreklo velika rovačka brastva: Bulatovići i Vlahovići. Svi Nikšini potomci slave Lučin-dan i preslavljaju Petrov-dan. Iz Župe spustili su se Nikšići u Nikšićsko Polje, koje su do 15. veka naseljavala poglavito dva brastva: Ugrenovići i Riđani. Ova stara brastva sve su više potiskivana i do kraja 19. veka gotovo se sasvim raselila, osobito na Glasinac u Bosni, po Hercegovini i Zapadnoj Srbiji (Naselja, XII, 38. i 39.).

Nikšin sin Krsto živeo je u župskom selu Rubeži, gde mu ostane sin Radul (od njega sad veliko brastvo Radulovići, kojih ima u varoši Nikšiću), a sin Drakul pređe na pustu i gustom gorom obraslu glavicu Trebjesu u Nikšićskom Polju, naseli se u njoj i iskrči je, te se i prozove za to Trebjesa. Drakulov sin vojvoda Gavrilo Grdan bunio je 1597. god. protiv Turaka Pivljane, Drobnjake i Nikšiće, i 1608. god. ponovo radio na ustanku sa pećskim patrijarhom Jovanom II ističući se kao vrlo čuven nacionalni radnik u ovom pokretu. Ovaj njegov rad nastavio mu je sin vojvoda Jovan, a drugi sin, vojvoda Petar, zidao je Manastir Sv. Luke u selu Lieroviću, u kome je se veliki broj Nikšića izučio svešteničkome pozivu. Sa Vojvodićima u Trebjesi živela su i druga im srodna brastva: Lopušani, Klajići, Đokovići, Bućići i Vujičići; od nekih od njih danas u Trebjesi ima nekoliko kuća, dok su se ostali, naročito vrlo istaknuto i najjače brastvo Vojvodići, većinom iselili.

Iseljavanje Nikšića počelo je od početka 17. veka, posle njihovih neuspelih buna protiv Turaka, a svakako ga je bilo i ranije. Iseljavanje je se nastavilo u velikoj meri kroz ceo 17. i 18. vek, naročito za vreme velikih seoba našeg naroda pod patrijarsima i austrijsko-turskih ratova toga vremena. Nikšićski kraj je u tim događajima mnogo postradao. Doseljavanje mnogih muslimanskih porodica u varoš Nikšić još više je pojačalo ovo iseljavanje Nikšića; sukob muslimana i pravoslavnih od Nikšićskog Polja je tada stvorio „strašno vihorište i razbojište”. Čitava brastva nikšićska sele se tada na jug po Hercegovini, Dalmaciji i Boci, i na sever, preko Drobnjaka i Polimlja, u jugozapadne krajeve Srbije, odakle prelaze u Srem i Hrvatsku.

U 17. veku jedan deo Nikšića, iz Trebjese od brastva Milobratovića, doseljen je u Hercegovinu i, kako se vidi iz ispitivanja Dedijerovih, rasturili se po selima oko Bileće: Podosoju, Toriču, Ljubišićima, Šobadinama, Plužinama, Čukovićima, Golobrđu, Vlainji i Nartu. Sad su se ovde od njih razvila velika brastva: Šešlije, Kokolji, Bjeletići, Kundačine i Papići, od kojih su se neka spustila u Gacko (Šiljegovići), Nevesinje (Božovići i Rulji) i obližnja mu sela Bratač, Miljevac i Rilji, Ljubinje (Krunići), oko Stoca i Blagaja, u Šumu (Bijelovići) i Zupce (Tomaševići). Pobegli su zbog nasilja Građana, muslimana iz Nikšića. Trgujući sa šumadijskim volovima obogatili su se i oko Bileće kupili imanja, zbog čega su se nanovo zakrvili s Turcima i neki pobegli „put Bosne.“

Drugi deo Nikšića, doseljen u 17. v. iz Riđana u Hercegovinu, rasturen je po selima Popovo-Trebinjskog Polja: Poljicu, Dračevu, Veličanima, Čvaljinu, Tulju, kod manastira Tvrdoša (bili manastirski pčelari), Jasenici, Policama i varoši Trebinju. I od njih su sad ovuda velika brastva: Ivaniševići, Ljepave, Mostaridže, Setenjčići, Runde, Gligići, Milići, Mačuge, Pende, Golubi, Batinići, Kolaci, Popovci i Vlačići. Raseljenih odavde ima u Mostaru (Glavanji i Petrovići), po nevesinjskim selima: Božanovićima (Ivezići), Drežnju (Piljevići) i Prenj-Alidnićima (Obradovići), u Humu u Šumi, kod Stoca i Gabele, u Trijestu (Škuljevići), Brčkom (Vasići) i još nekim bosanskim varošima. Od starine po ovim selima imaju svoje zemlje.

U Boci od doseljenih Nikšića-Trebješana krajem 17. veka sad ima nekoliko kuća Vojvodića u Morinju kod Risna (odavde oseljeni u Odesu, Trst i Egipat) i Kišića u Kutima kod Herceg-Novog.

Na sever su se Nikšići iseljavali preko Polimlja, rasturajući se odatle u dva pravca: jedni preko Vardišta i Šargana za Užički Stari Vlah, Crnu Goru, Sokolsku Nahiju, Podrinje, Kolubaru i Posavinu, a drugi preko Sjenice i Javora za Ivanjički Stari Vlah, Dragačevo, Čačansko Pomoravlje i Šumadiju.

Iz prvog vremena iseljavanja jedna grupa Nikšića, sa brda Mljetička, naseljena je na reci Tari u selima Premćanima, Bobovu i pljevaljskoj Višnjici (ovde izginuli 1876. g.), gde se sad prezivaju Vojnovići. Znaju za opštu tradiciju o poreklu Nikšića.18 Od njih jedni oseljeni ka Ravnoj Rjeci kod Bjelog Polja, gde ih i sad ima.

Krajem 17. veka veliki deo Nikšića, poglavito od Vojvodića „iz sela Luke“ (Lukovo kod Nikšića) naseljen je u Sjeničkom Polju, naročito u selima pod Javorom: Ljepojevićima i Bukoviku. U ovom kraju nisu se mnogo zadržali, jer su često uznemiravani zbog puta koji je tuda vodio iz Bosne i zbog mnogih muslimanskih begovskih porodica iz N. Pazara i Sjenice. Postupno su prelazili preko Javora i naseljavali se po sklonjenitijim starovlaškim selima ispod Golije, Javora i Mučnja. Otuda sad u Ljepojevićima ima od Nikšića samo jedna kuća Petkovića, a u Bukoviku 4 kuće Glibića i 10 kuća Marinovića. Ratnih godina 1809. i 1876. i ovi su se mnogo raseljavali i Glibića sad ima nekoliko kuća u selima oko Ivanjice: Kušićima i Svještici, dragačevskoj D. Kravarici (Naselja, 1,154 i 158) i ljubićskim Mrčajevcima i Bresnici, a Marinovića u Bjedinoj Varoši kod Ivanjice, čačanskim selima: Žaočanima, Premeći, Baluzi i Ježevici (Vukosavljevići) i u Kragujevcu.

U 17. veku od Nikšića i Sjeničkog Polja prešla je jedna velika zadružna porodica u starovlaško selo Maskovu više Ivanjice pod planinom Javorom. Ovde se podele, pa jedni odu negde u Šumadiju, a drugi siđu malo niže pod Crvenu Goru u selo Milandžu. Pri kraju 17. veka u Milandži je živela19 ova porodica kao zadruga od 100 muških i 70 ženskih članova (osam braće sa po osam sinova i osam spahiluka). Njihov sta- rešina zavadi se sa sjeničkim pašom, koji ga pošalje u tamnicu travničkom veziru. Otud se otkupi i oslobodi, ali pod uslovom da se zadruga raseli. To i učine. Starešina ode u selo Lunjevicu20 pod planinom Vujnom, najstariji sin Marko u Usilje na reci Studenici pod planinom Radočelom,21 a najmlađi ostane u Milandži. Od ostalih oseljenih iz ove zadruge sad ima potomstva u Kruševici kod Župe, ljubićkim Mrčajevcima, Gor. Gorijevici (Raševići) i D. Gorijevici (Nikolići) i gružanskom Petropolju.

U Milandži se zna za čukundedu ove porodice Neda, koji je bio ženjen iz Bukovika iz poznate porodice Obućina (Obućine su starinom iz Drobnjaka; od njih je znameniti junak u Starom Vlahu Avram Obućina, pobratim Kara-Đorđev). Njegov sin Neško, po kome se sad u Milandži zovu Neškovićima, bio je ženjen od porodice Botorića iz obližnjeg sela Opaljenika. Učio je tri godine u Studenici, ali se nije zapopio, već je bio pisar 19 godina kod starovlaškog kneza Raškovića i novovaroškog age Muratovića, i za vreme Prvog Ustanka kod Kara-Đorđevih vojvoda u St. Vlahu. Važio je kao najobrazovaniji čovek toga vremena u svom kraju. Njegov sin Ostoja bio je veliki junak u ustanku i narodni pevač. Ostojin sin je, u našem narodu nekad vrlo poznat i omiljen užički episkop Vladika Janja. Još za vreme Turaka od Neškovića su iz Milandže oseljeni jedni, zbog krvi, u Čebinac kod N. Pazara, za tim Petrovići u Svješticu kod Ivanjice, Savići u Konarevo i Savčići u Kačulice kod Kraljeva. Sad u Milandži ima još jedna njihova kuća, koja je na putu da se ugasi, a sa njom i znamenita starovlaška porodica Neškovići, koji su manastiru Studenici dali nekoliko dobrih monaha, St. Vlahu veliki broj zaslužnih ljudi, sveštenika i učitelja, i odiva udavanih po najboljim kućama.

Oko Neškovića, kao bogate i vrlo ugledne porodice, okupljali su se mnogi Nikšići. Koristeći se njihovim poznanstvom sa turskim agama, naselile su se u 18. veku po selima Starog Vlaha ispod Javora i Mučnja nikšićske porodice: Rogovići u Ojkovici (10 k.) i Sivčini (8 k.), Damnjanovići u Trudovu i Dubravi (od ovih su Sredojevići u ljubićskim Sokolićima, Jovovići u Močiocima (Jovovići kažu da su „od vamilije Strahinića-bana‘ koji je sa velikim stadima stoke živeo na Mučnju. Od njih su Vučićeviki u Prilikama kod Ivanjice, Milovanovići u Mramorcu kod Smederev. Palanke (Naselja, XIII, 324.) i Gavrilovići u ljubićskim Vranićima), Marići u Sivčini (4 k.), bogati i vrlo preduzimljivi Tomanići i Bajevići u Prilikama (5 k.)28, Radoševići i Bojanovići u Brezovi (oko 20 kuća) i Pejovići u Radaljevu (20 k.).

Poglavito u toku 18. veka iz Starog Vlaha spustili su se mnogi Nikšići u Dragačevo gde su sad od njih vrlo imućne i bogate porodice rasturene po selima: Gor. Dubcu i Tolišnici više od 20 kuća Marinkovića (potomci hrabrog Marinka, kod Turaka jako ozloglašenog),30 oko 30 kuća Ćirjaka u Virovu,31 15 kuća Milekića (Starčevića) u D. Kravarici, 14 kuća Matijaševića u Đeraćima, oko 30 kuća Bogićevića (Milovanovića) i Karića u Krstacu,33 10 kuća nekad čuvene hajdučke porodice Bajića u Pilatovićima, do 10 kuća Stevančevića u Grabu (neki skoro sišli u čačan. Atenicu) i Broćića u Guči.

Od Nikšića, sem skorašnjih doseljenika već pomenutih, u čačan. Pomoravlju ima ih, doseljenih u 18. veku iz St. Vlaha, više Kraljeva pod Jelicom oko 20 kuća Pejovića i Vasiljevića u Petnjici, Premeći, Mršincima, Vrdilima i Drakčićima, preko Morave pod Kotlenikom u Cvetkama do 15 kuća Vukovića, Stankovića, Janjića i Protića, i u Ljubiću oko 30 kuća jedne porodice srodne sa Jovovićima u Močiocima. Iz Pomoravlja preseljenih ima ih 10—12 kuća u gružanskim selima: Pajsijeviću (Vasiljevići) i Grabovcu i Kamenici (Marinkovići).

U južnoj podgorini Rudnika oko, već pomenutih, Milićevića u Lunjevici pod Vujnom, u 18. veku naseljeni su njihovi bliski srodnici od Nikšića, Vukomanovići u Srezojevcima  i Milojevići u Ljutovnici, sad velike i imućne porodice. Iz porodice Vukomanović bila Kneginja Ljubica. Njena sestra Mirjana bila je udata za brata užičkog vojvode Jov. Mićića, a brat joj poginuo vrlo hrabro 1815. god. u boju na Požarevcu, dok su joj stričevi pomogli kneza Miloša novčano u početku ustanka 1815. god. Njen bliski srodnik Aleksa Vukomanović, zet Vuka Karadžića, bio je jedan od prvih profesora istorije književnosti i srpske istorije na Beogradskom Liceju i kao član Srp. Učen. Društva pisao neke istorijske rasprave. Sama Ljubica je bila vrlo pametna, energična plemenita i religiozna žena. Vukomanovića oseljenih krajem 18. veka, iz Srezojevaca ima nekoliko kuća u Berkovcu kod valjev. Mionice (Naselja, IV, 252.); od njih su bile svešteničke i trgovačke kuće u Gor. Milanovcu i Čačku, od kojih sad ima nekoliko viših činovnika i oficira (Petrovići Vukovići).

Oseljeni Nikšići, u 18. veku iz Starog Vlaha, po Šumadiji su se dosad razgranali u velike, bogate i znatne porodice, naročito po jaseničkim selima:

Kod Aranđelovca u Vrbici (3 k. Miloševića), Misači (15 k. Miloševića), Kopljarima (70 kuća Kokošarevića i Slepčevića), Ljubičevcu (26 k. Erića i 4k. u gružanskoj Kamenici, v. Naselja, X, 270. i 271.), Masloševu (25 k. Ilijaševića, Gavrilovića i Đurkovića), M. Plani (Radojevići), Kotraži (30 k. Savića i Belobrkovića), Lipovcu (70 k. Zečevića, Skerlića i dr.) i Bukoviku (50 k. Stankovića, Lalovića, Vićentijevića, Milojevića, Krstovića — praded im bio na dogovoru u Orašcu za 1 ustanak i Radonjića), kod Topole u Blaznavi (13 k. Trgovčevića) i Božurnji (12 k. Blaznavaca),4* kod Mladenovca u Stojniku (25 k. Šundića – Poreklom su Trebješani. Ima ih oseljenih oko Mitrovice i Negotina. Od ovih je major Miša Anastasijević iz Poreča, veliki i bogati trgovac sa soli i pro- svetni dobrotvor, poklonio zgradu Vel. Škole u Beogradu „svome otečestvu”. Njegova ćerka Sara bila je udata za Đorđa, brata od strica Kralja Petra Vel.) i Jagnjilu (30 k. Vesića i Badžaka), i kod Palanke u Baničini (8 k. Stablovića-Todorovića). U Lepenici Nikšića-Trebješana ima preko 80 kuća u Resniku (zovu se Pavlovići, Korunovići i dr). U Lepenici su zasnovali selo Nikšić. Od oseljenih Nikšića iz jaseničkog Bukovika ima u kosmajskoj Vlaškoj i Parcanima (Bukovičani) i više od 20 kuća Vićentijevića — Kopljaraca u Belom Potoku pod Avalom (Naselja, II, 1033. i 1034.).

Iseljavajući se dolinom Lima jedan deo Nikšića zadržao je se oko Priboja na Uvcu (Naselja, IV, 592.), dok su ostali odatle prelazili preko planine Šargana u prostrano zlatiborsko stočarsko selo Kremna i od njega se dalje širili do Save i preko nje do Novog Sada. Krajem 17. veka u Kremna je se doselio iz nikšićskog sela Dragovoljića Knez Stjepan Radonjić kao vrlo zadružan i bogat domaćin (doterao 2000 ovaca). On je ovde zasnovao jaku porodicu, iz koje su jedni vodili veliku stočarsku trgovinu a drugi popovali po mnogim okolnim selima, te se ubrzo dobro obogatili i istakli u Užičkom Starom Vlahu kao prva i najuglednija porodica. Danas od njih ima u Kremnima do 20 kuća Popovića i Zaharića, i smatraju se i sad za najotmeniju seosku porodicu u Užičkom Okrugu. Od starine u jednoj Zaharića kući istovremeno popuju po dva tri sveštenika (otud za njih izreka: „tri im popa teču, tri kazana peču!“).

Popovići-Zaharići u Kremnima bili su etapa za sve Nikšiće koji su ovuda prolazili u 18. veku i naseljavali se po Užičkoj Crnoj Gori, Podrinju i dalje po Okrugu Valjevskom. Retka je koja nikšićska porodica, čiji su pretci prošli kroz Kremna i naselili se čak do Save, da ne pamti i ne zna za gostoprimstvo koje su Zaharići ukazali njihovim prvim doseljenicima. Njihovim staranjem naseljeni su njihovi rođaci Kljajići u Rastištu kraj Drine, nedaleko od man. Rače. Još dalje niz Drinu, naseljena je početkom 18. veka jedna grupa Nikšića u Prnjavoru man. Tronoše, odakle su se dosada raselili po jadarskim selima: Cikotama (8 k. Aleksića), Šuricama (2 k. Popovića), Ribaricama (26 k.) i Cvetulji (15 k.). Iz Jadra su se spustili u pocerska sela: Crniljevo (Cvejići) i Bukor (15 k. Petrovića-Tovarevića, ded im pop-Marko po dvaput mesečno na tovarnom konju terao rakiju na prodaju u Sarajevo) i još niže po tamnavskim selima: Batalagama (velika i ugledna zadruga Stojića), Zukvama (2 k. Đurića) i Kamenici (4 k. Ševića).

Od vrlo bliskih srodnika Zaharića, knez Stjepanove braće i rođaka, u toku 18. veka razvile su se velike i bogate porodice po selima oko Užica, Požege i Kosjerića sve do Maljena. Njih su poglavito zasnivali sveštenici, čiji su docniji potomci popovali i sa stokom trgovali, te tako stvarali vrlo napredne porodice koje i danas daju sveštenike, mnoge činovnike i vrlo imućne i poznate ljude po užičkim selima i varošima. U Staparima više Užica od njih je bogata sveštenička porodica Trifunovići, za tim u požeškim selima: 30 kuća Krečkovića u Zdravčićima i Tvrdićima, Lučića u Visibabi, 80 kuća Kostića, Draškovića, Lazića i Tripkovića u Trnavi, 40 kuća Rajičevića u Družetićima, 30 k. Filipovića u Duškovcima i 20 kuća Boškovića u Mušićima, i po selima oko Kosjerića: Popovići u Subjelu, 50 kuća Sikirića u Brajkovićima,55 50 kuća Jovanovića, Matijevića, Antonijevića, Milivojevića i Vasiljevića u Skakavcima, i 20 kuća Popovića u Godljevu.

Krajem 17. i u prvoj polovini 18. veka veliki broj Nikšića, većinom iz nikšićskih sela Riđana i Dragovoljića (od brastva Radulovića), naseljen je po mnogim valjevskim selima do Save, među njima prvo Hadžići u Babinoj Luci kod manastira Bogovađe (pod Suvoborom), stara beratska kneževska porodica Grbovići u Mratišiću pod Maljenom i Vukomanovići u Murgašu kod Uba. Znatne porodice od starine, naročito Grbovići zbog svog kneževstva, koje su zadržali i u Valjev. Kolubari, svojim radom su i ovde ubrzo stekli veliki ugled i povukli druge svoje brastvenike i saplemenike Nikšiće i naselili ih pored sebe. Interesujući se za opšte narodne stvari pomagali su austrijske težnje toga doba i krajem 18. veka istakli se u svom kraju na vrlo ugledan položaj i, kao narodni ljubimci i prijatelji, sa svojim saplemenicima poveli kolo narodnog oslobođenja.

Hadžića (Nikolajevića) u Bab. Luci sad ima 6 kuća. Od njih je bio bogovađski arhimandrit Hadži-Ruvim (mučenik iz 1804. g.) i hrabri i obrazovani vojvoda iz oba ustanka Petar Moler (udavljen od Turaka 1816. g. kao protivnik kneza Miloša). Za dugi niz godina iz ove je porodice bilo mnogo činovnika, naročito sveštenika. Oko sebe naselili su rođake Kolakoviće u Babajiću (20 k.), Cvetanovcima (2 k.), Gunjici (14 k.) i Struganiku (3 k.).

Potomci doseljenog Grba (sedmi beratski knez u brastvu Radulovića-Radonjića) Grbovići: Nikola, Milovan, Radovan i protojerej Stevan, kao kneževi i vojvode svoga kraja hrabro su se borili u oba ustanka; sad od njih imaju u Mratišiću tri imućne i ugledne kuće. Od Nikšića, koje su Grbovići naselili po selima u podgorini Maljena, sada ima: preko 30 kuća Lukića (Nikića) i Risimića u Bukovcu, Pepeljevcu, Tolićima i Radobiću, 50 kuća Živanovića, Vujića i dr. u Osečenici, 9 k. Abdula u Krčmaru, 20 k. Vukotića, Šestovića i dr. u Golupcu i Mrčićima, 11 k. Stanića u Rajkoviću i Đurđevcu, 35 k. Tolića u Tolićima (mnogi se odavde iselili), 9 k. Sekulića u Ključu, 9 k. Davidovića u Klašniću (mnogi iseljeni kao činovnici), 9 k. Đapića u Nanomiru, 12 k. Mijatovića u Robajama, 16 k. Belića u Beliću, Gracu i Deguriću, i na levoj strani Kolubare: 4 kuće Erića u Divcima,01 8 k. Rudića u Rabasu i 14 k. Radovanovića u Dupljaju, doseljeni od bratstva Radulovića kao sveštenička kuća (od njihovih oseljenih rođaka u okolinu Mostara bio je mostar. mitropolit Radulović).

Vukomanovići (Danilovići) u Murgašu kod Uba imaju sad samo tri kuće malo daljih srodnika Ćumurlija (Todorovića) i iseljenih 2 kuće u obližnjoj Svileuvi i Gunjevcu. Svoje srodnike Nikšiće Vukomanovići su naselili poglavito po tamnavskim selima duž starog druma Valjevo—Palež i sad ih ima: preko 50 k. Pejića u Crniljevu, Dokmiru i Tvrdojevcu (sveštenička kuća Jeremića), 27 k. Nešovića, Đokanovića i Ikonića u Vrhovinama, tri kuće Molovića u Pambukovici (begali oko Avale i u Bežaniju kod Srema), 65 k. Kolakovića u Bajevcu i Stublinama, 30 kuća Nenadovića (Đurića-Jovanovića) u Crvenoj Jabuci i Milorci, 8 k. Šukića (Vučetića) u Rukladama, 6 k. Mihailovića u Borku i jedna kuća Tolića u Jabučju. Iz ovih sela, u vreme austrijskih ratova u 18. veku, naselili su se nikšićske porodice po posavskim selima: Šajinovići i Petrovići u Grabovcu (35 k.), Drašćevići u Zvečkoj (18 k.), Đotunovići i Đurići na Ušću, Belići na Zabrežju (10 k.), i Stankovići u Urovcima (5 k.). Odavde su neki prešli preko Save u najbliža sremska sela: Progare, Boljevce, Ašanje, Kupinovo i Jakovu, gde ih i sad ima.

U vreme Kočine Krajine ratovala je i Crna Gora, pa kako su borbe sa Turcima vođene naročito u dolini Zete, vrlo mnogo je od Turaka postradao nikšićski kraj. Trebješani su tada napali na grad Nikšić, al ih Turci suzbiju i Trebjesu popale. Zbog toga Đoko, poslednji vojvoda iz bratstva Vojvodića, sa mnogim brastvenicima 1792. god. prebegne u Gornju Moraču među Uskoke pod planinom Sinjajevinom.

Kao glavari Trebješana u Morači ističu se docnije serdar Mališa Bućić i arhimandrit Morač. Manastira Aksent. Šundić (pre toga arhimandrit man. Studenice). Ovi su išli kod ruske carice Katarine da je mole da se Trebješani presele u Rusiju; ova ih je najpre nagradila novčano i ordenima, a posle im je i dozvoljeno naseljenje u Rusiji. Posle Kara-Đorđevog Ustanka, u kome su Trebješani uzeli vidnog učešća hrabro boreći se u Kara-Đorđevoj vojsci 1809. god. na Suvodolu kod Sjenice i buneći Vasojeviće, oko 22 porodice Trebješana 1814. g. oseljene su u okolinu Odese. Tamo su oko svojih sela podigli velike šume da bi se bolje privikli i izdali knjigu „Kazivanje starih Trebješana“ i „Arhiv Mališe Bućića“, gde je izneta istorija plemena Nikšića i njihove crkve. Od zaostalih Trebješana u Gor. Morači sada ima 10 k. Bećirovića (Dipića) u Ljevištima i 23 k. Lukovaca u Starču.

Krajem 18. veka oseljenih Nikšića ima u Piperima (tri kuće kovača Šundića u Međubrđu) i po drobnjačkim selima: 32 k. Treblješana u Strugu, 10 k. Bijelića, Pekića i Kokošara u Previšu (od brastva Radulovića),75 i 10 k. Čvorovića u Mokrom, iz nikšićskog sela Zagrada. Čvorovića odavde ima oseljenih u Šljivanskom kod Pljevalja, starovlaškim selima pod Kukutincom: Kruščici i Šareniku (do 10 k.) i dragačevskoj D. Kravarici (6 k.), i slave Jovan-dan (koga u Drobnjaku preslavljaju).

Od oseljenih Nikšića u vreme I ustanka ima preko 20 k. u dragačevskim selima:

Jokovića u Lisicama (borili se u Kara-Đorđevoj vojsci) i Vukašinovića u Krstacu, i kod Valjeva: 2 k. Krstića u Klašniću i 3 kuće Petrovića u Klincima, poreklom iz Riđana. Oko 1877. god. neki od Vojvodića oseljeni su u Boku u Maine, Risan (Đurkovići) i Vrbice (Babići).

Doseljenih Nikšića oko 1834, 1854. i 1876. g. ima u Sevojnu kod Užica (3—4 kuće Karadžića), u valjevskim selima: Kličevcu (4 k. Živkovića iz nikšićske Pogane), u Lajkovcu (Kikojevići) i Robajama (Mojovići) i na Tatincu kod Užica pet kuća Raškovića (ima ih u Užicu).

Napred je pomenuto da od oseljenih Nikšića vode poreklo i dva velika brastva, Bulatovići i Vlahovići u plemenu Rovcima, u gornjem toku Morače (odvojeno od Nikšićske Župe planinom Maganikom). Rovčani, naročito hajdučko i ekspanzivno bratstvo Bulatovići, od kojih i danas ima odmetnika u Crnoj Gori, uvek su se junački isticali među svima Brđanima u čestim borbama s Turcima. Zajedno ratujući i stradajući sa svojim saplemenicima Nikšićima, sa njima su se vrlo često zajedno i iseljavali i naseljavali. Samo su iseljeni Rovčani manje očuvali tradiciju od pravih Nikšića. Kod nekih samo slava Lučin-dan kazuje da su poreklom od nikšićskih brastava.

Od pre 200 i više godina oseljenih Bulatovića ima više od 10 kuća po bjelopavlićskim selima: Barama Šimunovića, Brijestovu, Orjoj Luci i Slatini, za tim u donjo-moračkom selu Požnju (3 k.), preko 20 kuća u Gusinju (muslimani Damjanovići) i po selima oko Plava: Brezovici, Gor. Ržanici (Ćesaci), Metehu (Džudovići), Vojnom Selu (muslimani Markišići), Dolji i Metehu (Savići) i malo niže u Polimlju u Murini (Savić). Odavde su se niz Lim spustili i ima ih na Policama kod Berana (zovu se Pođani, v. Naselja, III, 716.), po selima oko Bjelog Polja, Pljevalja i Prijepolja: Rudnici (bogati stočari Crnčevići „javili na hiljade ovaca“; u Rovcima im predak ubio „krvnika svoja dva pobratima“), Vru (Veličkovići, promenili slavu zbog krvi u Đurđic), Žarima, Zavinograđu, Kruševu, Komaranima), Divcima i oko Sjenice, pod prezimenom Đekići, Parandili i Rovčani. Od 18. veka pa do sada iz ovih krajeva spustili su se u zlatiborske Branešce (odavde ih bilo u Užicu), Rti, Brijest i Krivaču u Dragačevu,Čačak i obližnja mu sela: Pridvoricu, Loznicu i Miokovce, Mrsać, Sirču i Jarčujak kod Kraljeva, gružanske Bare (6 k.), lepenički Desimirovac i beogradsku M. Ivanču, u Beograd, Toplicu i oko Lebana.

Vlahovića, takođe od pre 200 godina oseljenih, ima 17 kuća u Ulotini niže Plava (Naselja, X, 550. i 554.).

Neki od iseljenih Rovčana, poreklom od Nikšića, sačuvali su uža brastvenička prezimena: Bogavci, Veljovići, Guzonjići i Verusi, i pod istim vrlo mnogo iseljeni.

Bogavci se zovu po rovačkom selu Bogutovom Dolu i uvek su se odlikovali kao junaci. U 14. veku od njih je bila srpska vlastelinsko-kneževska porodica Radivojevići, znatno istaknuta u primorju između Neretve i Cetine za sve vreme bosanskog kraljevstva (u srodstvu bili po ženskoj liniji sa bosanskim kraljevima) i docnije kao dubrovački plemići (Jurjevići i Vlatkovići). U zapisima iz 14., 15. i 17. veka neki od Bogavaca pominju se kao stočari po hercegovačkim selima oko Stoca (trag im se dosad očuvao na nadgrobnim spomenicima), kao građani u dubrovačkoj rudarskoj naseobini na Rudniku, župani Zagrebačkog Polja i darodavci zemlje Pivskom Manastiru. U 16. veku neki su od njih naseljeni u Hrvatskoj oko Bjelovara. Vrlo davno ih ima iseljenih u Lici u M. Polju (katolici su). U 18. veku oseljenih Bogavaca ima više kuća, vrlo bogatih stočara u ovcama, u Beranima i Veliđu više njega, odakle su neki prešli u sjenička sela: Dubinje, Dunišiće i Štavlje. 1809. god. od Sjenice su prešli u Mlanču i Ponore kod man. Studenice (Naselja. III, 622.), u Progorelicu i Grdicu kod Kraljeva i starovlaška sela oko Ivanjice: Medovine (3 kuće stokom vrlo imućne), Gleđicu (bogata kuća Petronijevića), Prilike (Jovanovići, zbog krvi s Turcima promenili slavu u Simun-dan i begali do Zabrežja), Dobrače (više kuća Stakića, Radosavljevića i dr.) i Raščiće (10 kuća Pivljaka, nekad vrlo bogatih stočarskih trgovaca po selima). Iz St. Vlaha docnije oseljenih ima u Krivači, Guči (Kuduzovići i Jokovići) i Turici (Timotijevići) u Dragačevu, oko 25 kuća u Lipovcu i Pretokama u Gruži, čačanskoj Pridvorici i smederevskoj Baničini.

Veljovići su se iz Rovaca najpre doselili u Ljepojeviće kod N. Varoši i Svilanovo kod N. Pazara. Iz ovih sela ih ima oseljenih u Bogutovcu kod Kraljeva, Ivanjici (bogata trgovačka kuća Boškovići), dragačevskim Goračićima (4 k.), čačanskim Kulinovcima (2 k.), kod Prokuplja (Čolovići) i dve kuće u Bukoviku kod Aranđelovca (Naselja, XIII, 285.).

Guzonjići su najpre doseljeni u Babine kod Prijepolja, otud u novovaroško Štitkovo, gde ubiju Turčina i pređu na Kušiće više Ivanjice. Ovde ih sad ima do 10 kuća zadružnih i stokom vrlo imućnih (zovu se Pavlovići, Aleksići, Milojevići dr.). Od njih ima oseljenih više kuća u čačanskoj Viljuši, ljubićskoj Bresnici (Naselja, II, 991 i 992), beogradskim selima: Ostružnici i Železniku, Ivanjici, Mršincima kod Čačka i topličkim selima: Kačaporu i Prebrezi. Od njih su Kušakovići u valjevskim Leskovicama, jadranskoj Lešnici (2 k. Avramovića, od ovih Kušakovići apotekari u Beogradu), Šapcu i obližnjim selima: Bogosavcu i Jevremovcu.

Verusi se zovu ovako što su živeli na reci Veruši, od koje postaje Tara pod Komovima u Vasojevićima (Naselja, II, 522). Zbog krvi ih ima oseljenih u Kričku (Podkrajci), pljevaljskim selima: Izbičnju, Zalugu, Dušmaniću i Čadinju (Pajevići), Sopotnici kod Prijepolja i sjeničkim selima: Vodicama i Caričini.

Ostalih Rovčana, takođe poreklom od Nikšića, iseljenih najviše u 17. i 18. veku, ima sada: tri kuće Sinđića u gornjomoračkom selu Bojićima, više kuća Rovčana u drobnjačko-uskočkom selu Timoru i Crnom Vrhu kod Berana, u kučkim selima: Ograđu (oseljeni Čigomani u Gor. Sela kod Berana) i Zagredi (Budinići-Bojanovići, od njih neki muslimani u Podgorici), u požeškim selima: oko 10 kuća hajdučke porodice Porubovića u Zdravčićima i Radovovcima, i 30 kuća vrlo plodne i nemirne porodice Đajića u Družetićima, po valjevskim selima: 18 kuća Simovića u Krčmaru (doveo ih rođak-kaluđer starog manastira Krčmarske Crkve, kojoj su dugo vremena davali sveštenike), 14 k. Jakovljevića, Vasića i dr. u Kozličiću i 3 k. Lukića u Poparama, i 60 kuća Marićevića u Orašcu kod Aranđelovca. Od njih je bio jasenički knez Teodosije, kome su nudili da bude „glava ustanku”, al’ se on odrekao u korist Kara-Đorđevu. Na skupštini u Pećanima 1805. god. ubio ga je Kara-Đorđe u svađi.

Nikšiću su, po tradiciji poreklom od naše stare vlastele roda Nemanjića i od najstarijih vremena davali su istaknute vojvode, kneževe i duhovnike. Naseljeni u kraju izloženom turskim napadima i nasiljima, odlikujući se vlastelinskim dostojanstvom, nasleđenim i tradicijom odnegovanim iz duboke starine, uvek su imali veliki osećaj slobode i ljubavi za svoj kraj i narod, te su ga od Turaka junački branili. Njihove neuspele bune protiv Turaka u 16. i 17. veku bile su povod njihovom velikom iseljavanju kroz tri stoleća.

Kao veliki i bogati stočari naseljavali su se najpre po planinskim krajevima, zaštićenijim od Turaka, pa se odavde u mirnija vremena, namnoženi i ekonomski ojačani, spustili u plodnije krajeve. Po plodnim karsnim poljima Hercegovine i pitomim selima Dragačeva, Šumadije i Kolubare od njih su se u toku vremena razvile napredne i velike porodice sa po 50—80 domova. Naseljeni oko svojih istaknutih brastvenika nisu se dali izgubiti u novim krajevima, jer su čuvali tradiciju o svom plemenskom poreklu i međusobne tesne srodničke i ekonomske veze.

Puni sveže planinske krvi, pobožnosti i junačkog duha, većinom kao stare svešteničke porodice naseljeni oko zapustelih starih bogomolja, jedni su ih obnavljali i opsluživali, dok su drugi kao hajduci sa četama branili narod od Turaka ili razvijali veliku stočarsku trgovinu i ekonomski se snažili. Iz ovake sredine među njima se javljaju mnogi ljudi, koji u burnim događajima našeg naroda krajem 18. i početkom 19. veka, zauzimaju vrlo vidno mesto među najistaknutijim ličnostima kao vojvode, kneževi i duhovnici.

U toku 19. veka, kada u Srbiji nastaje sređivanje prilika, političkog i ekonomskog života, doseljeni Nikšići uzimaju velikog učešća u celokupnom životu. Među njima se javljaju ličnosti u našem narodu poznate kao vrlo istaknuti naučnici, državnici, duhovnici, činovnici, trgovci i veliki dobrotvori, a njihove kćeri kao vladarke.

Među Nikšićima po selima i varošima Zapadne Srbije i Šumadije danas se jasno zapaža naročiti tip vrlo naprednih, energičnih, imućnih i uglednih domaćina, industrijalaca, sveštenika, trgovaca i zanatlija. To su većinom ljudi krupni, razvijeni, češće otvorene kompleksije, izrazitih crta lica, dobrodušni, uvek veseli i raspoloženi i vrlo pristupačni. Razboriti su i pobožni, retko rđavi ljudi. Po selima su oni neka vrsta narodnih pametara, znaju narodnu istoriju, pesme i tradiciju o starim crkvama i dr. U pogledu gostoprimstva su na glasu. Kuće i imanja po uređenju su im za primer. Čuvaju narodne običaje, naročito slavu Lučin-dan, bez malih izuzetaka njene promene u preslavu ili islamiziranja i katoličenja, i veselo je proslavljaju. Neke su njihove porodice najimućnije i najuglednije u čitavim krajevima ovog dela Srbije.

U opšte Nikšići iseljeni po našem narodu čine napredan i prosvećen elemenat, koji teži za boljim i modernim životom. Kod njih se oseća jasna crta solidnosti i otmenosti, ostatak od starog gospodstva i veličine.

 

IZVOR: Radoje M. Uskoković, “Iseljeni Nikšići”. Objavljeno u Zborniku radova posvećenom Jovanu Cvijiću, povodom tridesetpetogodišnjice naučnog rada od prijatelja i saradnika, Beograd, 1924. godine (str. 535-552). U izdanju JP Službeni glasnik i SANU objavljeno 2011. u okviru edicije Koreni, knjiga druga “Naseljavanje Srbije”.

Koreni

Komentari (37)

Odgovorite

37 komentara

  1. ana

    interesuje me odakle potice familija Savic krsna slava sveta petka .A culasam da su negde iz Crne Gore doseljeni sada zivim u Mrcajevcima kod Cacka ,Ja sam udata za Savic .Pozzz Ana Petrovic Savic

  2. Podaci o naseljavanju Srbije pre 1690. godine su samo pretpostavke koje nisu potkrepljene činjenicom. Istorijske činjenice su naseljavanje dela Srbije posle 1690.godine ,posle 1737.-39. ,najveće naseljavanje u vreme Karađorđa od 1809. god i u vreme Miloša Obrenovića.Što se tiče sela Vrbica ,koje mi je blisko i jako poznato,većina stanovnika potiče iz Peštera-Sjenice,a zna se ko je prisilno naseljen na Pešter 1700.god od strane skadarskog paše Hodaverdi Mahmudbegovića.Pročitajte radove istoričara Jovana Tomića.

  3. Da ne biste rešavali zagonetku,većina NAS poreklom sa Peštera-Sjenica,Nova Varoš vodimo poreklo od plemena Klimenta, pleme srpskog porekla,koje se poarbanašilo .ali smo se opet vratili SRPSTVU, došli u Šumadiju kao prvi doseljenici, Karađorđe potiče takođe od Klimenta. Ako neko vodi poreklo od Bugara,Cincara,Rumuna,Jermena itd, to je OK, a kada su u pitanju prvi doseljenici i borci za Srbiju,od I Srpskog ustanka ,pa do Velikog rata 1912.- 1918. kao i rat 1941.- 45. tada se falsikikuje istorija.

  4. Pitanje je koliko u pouzdani podaci.Poznato je da je crnogorska istorijografija romantičarska zasnovana na tradiciji,nasuprot kritičarskoj istorijografiji zasnovano na izvorima arhiva tog vremena ,kao mletačka ,turska ,austrijska i ruska. Tu istoriju su propagirali istoričarIi larion Ruvarac i Jovan Tomić. Evo izvoda iz istorije Vladimira Ćorovića navodeći ove autore.
    Kroz ceo XVI vek, sve do njegovog kraja, Crnogorci se ne ističu nigde kao naročiti ustanici i borci protiv Turaka, ne čak ni onda, kad se ratno bojište bilo sasvim primaklo njihovim granicama. Lokalni sukobi nisu uzimali nigde opštiji karakter. Kameni krš katunske nahije nije privlačio turske spahije da se tamo smeste i razbaškare kao u dolinama Zete i Lima. Samo stanovništvo, pretežno stočarsko, živelo je, kao i ono u albanskim brdima, po starim običajima i pravima, nesmetano u svom načinu života ni od novih turskih vlasti, kao što nije bilo remećeno ni od ranijih. Živeći u čisto plemenskoj organizaciji, koja je imala svoja osveštana predanja i načela, svoje sudstvo i neku vrstu svoje upravne organizacije, nisu imali ni potrebe da dolaze mnogo u dodir sa turskim vlastima. Turci su, u administraciji prilično uprošćeni, imali uvek izvesnih obzira prema naslećima lokalnih uprava i njihovim shvatanjima. Stanovništvo je davalo Turcima, kad je moralo, propisani harač, ali ubogo i oskudno gledalo je na sve načine da izbegne tim obavezama.
    Pojedini pisci crnogorske istorije ne mogu lako da se pomire s tim činjenicama. Iako je već poodavno, naročito posle studija I. Ruvarca i J. N. Tomića, izvedeno na čisto pitanje o odnosu Crne Gore prema Turskoj nađe se još uvek ljudi, kao, na pr., dr N. Škerović, koji će i 1927. god. tvrditi, da “o stvarnom priznavanju turske vlasti i podanstvu Crnogoraca Turskoj ne može biti govora”. “Istina, međunarodno pravo ne zna za C. Goru kao za državu sve do 19 vijeka. Ruski izaslanik u Crnoj Gori ,Dolgorukov piše o Crnogorcima: “Crnogorci, gotovo svi, ne znajući nikakav red i budući udaljeni od hrišćanstva i čovekoljublja, hrane se pljačkom i grabežem ne pitajući ni za veru ni poznanstvo ni čoveštvo. Tu krađu oni nazivlju večitim ratom s Turcima, a u samoj stvari oni i ne vide Turčine van crnogorskih kamenova i svojih kuća. I u borbama plašnja, izdaja i neverstvo tako su obične stvari, da gubitke turske valja pripisati samo kamenju i teškim prolazima”. Tako oštro, i očevidno preterano, nije pisao o Crnogorcima niko drugi, a najmanje sa prijateljske ruske strane. Možda je to nezadovoljstvo došlo s toga, što Crnogorci nisu hteli da prime odmah sve one reforme, koje im je knez Dolgoruki autoritativno hteo da uvede.

  5. Joksim

    Beli, dođi na forum Porekla i iznesi to što si naveo ( navedi tačno izvore). Neka se uključe i drugi. Ilarion Ruvarac, Jovan Tomić… su bili kritični i prema drugim , ne samo prema Crnogorcima. Nemoj, da me pogrešno razumiješ, nemam ništa protiv da se piše kritički o Crnogorcima. Eh, koliko mitova, falsifikata postoji i kod svih drugih djelova srpskih zemalja, a tek u Srbiji. Mislim da su sva ova pitanja za Forum.

  6. U pravu si Joksime,puno falsifikata i romantičarske istorije u Srbiji. Mnogima je narodna epska pojezija jedini izvor istorije.

  7. Joksime ,naslov sa podacima koji sam prezentovao je Istorija srpskog naroda od Vladimira Ćorovića, šesti period, glava X, Oslobođenje Crne Gore i glava XIV, Ruski uticaj u Crnoj Gori i susedstvu’. Izvinjavam se zbog lapsusa ‘pojezija’ umesto ‘poezija’

  8. Vladimir

    Postovani, zanima me poreklo mog prezimena Stopic, ja sam poreklom iz sela Rozanstvo kod Zlatibora, odakle je moj deda. Razgovarajuci sa pokojniim dedom i babom koja je iz sela Kriva Reka od Aleksica saznao sam dve price o poreklu Stopica jedno je da su iz Hercegovine a drugo da su iz severne Crne gore. Pa sada me zanima da li vi imate neko saznanje. Hvala i srdacan pozdrav

  9. vojislav ananić

    Pleme Nikšići

    Plemenska mu je matica Nikšićka Župa, na Staroj Hercegovini. Iako je pleme raseljavano i preko Sandžaka, po svoj Šumadiji i po svoj Bosni i na tromeđi Sjeverne Dalmacije, Bosne, i Like, očuvala se svijest o plemenskoj zajednici i odanost plemenskoj slavi Sv. Luki. Podatke o starini plemna Nikšića imamo zapisane od ovih književnika: Sime Milutinovića-Sarajlije, Vuka Karadžića, Demetpa Tirola, Arhimandrita Nićifora Dučića, Atanasija Pejatovića, Radoja Uskokovića i Andrije Luburića. Kratak pregled svih tih sabranih predanja donosimo, po hronološkom redu zapisivanja i objavljivanja, i jasno se iz svih vidi vezanost za Nemanjiće. Dva ogranka Nikšićskog plemena izdvajaju se, a to su Rovci i Trebješani; ovi drugi nazvani po brdu Trebjesu u Nikšićkoj Župi.
    (1) Podatak Sime Sarajlije
    Pjesnik Simo Milutinović-Sarajlija od ogranka Nikšićkog plemena Rovaca. Tu skoro objavljen je jedan dio njegove autobiografije u Pravdi beogradskoj (od 23 IX 1936 str. 8 i od 24 IX 1936 str. 7). Milutina oca Simina daju na ćurčijski zanat u Sarajevo i to Hadži Jovanu Selaku. Starac od 100 g. Dragutin, brat pramdjeda pjesnikova, predajući Selaku Milutina, unuka svoga brata Milutina, predaje mu i porodični amanet iz koga se jasno vidi nasleđivan, kroz stoljeća, porodični zavjet da se među njima održavaju Nemanjića imena: Simeun, Milutin i Dragutin. Taj dragocjeni podatak iz Sarajlijine autobiografije donosimo, od riječi do rijsčn: „Ovo sam ti Hadžo predao i povidio amanet božiji, a sada ćy ti još izručiti amanet moji roditelja koji je kako i božiji barem jednome meni, a uzdam se i tebi kolik pobožniku i književniku, kada su oni već u grobu i što no riječ, tamo negđe pobliže Boga. Jedan zavet imamo mi, naša kuća, od iskona Svetom Simeunu, da mu ime njegova vazda u našemu rodu hranimo i nadievamo, što je nekada u našije prađedova kuću Nemanja prvi od cvoga postanka pak i carem rado i dohodio i bavio se kako u svojoj, zar su bila u susedstvu njiove kuće, ili selo. Pak imadem i drugi zavet od moje starine, što nam je prababa Drobnjaka učinila i ostavila, kad se doma u svoj rod obudovivši vratila su dvoje blaznadi Dragutinom i Milutinom iz nekakve Budimlje, đe joj je muž njen bio posim dvorjaninom u Kpalja Dragutina Urošića, koji je tu živio sam sebi, pošto je mlađemu bratu Milutinu carstvo, krunu i gospostvo ustupio i predao svojevoljno. Za spomen pravi i svesrdni svojega velikoga dobrotvora ista naša prababa, kad joj Bog dao u prvom pođenjy i blizance i oboje muško, nadene im imena iste okrunjene braće s tim zavetom, da se i ta oba ka’ i ono prvo ime u njenu norodu i plemenu najprije nadevaju i čuvaju, dokle god joj ustraje domovina i porodica. Ja mislim da nije zgorega stare zavete držati, no i dužnost ih je barem za spomen svoji starije u amanet i svojim potomcima predavati i preporučivati, da ih kako su naši stari, koliko svetinju poštuju i održavaju pak će i sami Bog njima bivati svemilostiv te i osobito prigledati i umnožavajući ih podržavati, da traju dugo i dobro na svijetu ovome do same jednoga Boga volje i milosti.”
    „Milutin mi je sada u trinaestoj godini; no tako ti naše ljubavi i Rišćanske vjere i jedinoga Stvoritelja ne puštaj ga nikuda od sebe i SVOJE kuće barem do dvadesete njegove godine, dok izvikne dobro zanat, i dok se opaše snagom i razumom, a od posla ga i truda, i puta nikad nikakva ne štedi do poslije dvije-tri godine. Pa kada odraste do toga, da zanat izuči, i od tebe izađe, da o sebi radi i živi, a ti mu kaži nasamo, sve ovo što sam ja sada tebi, neka i on, ako ga Bog poživi stari zavet naš zna i drži toliko tvrdo i verno, koliko je rad imati sreće i midosti Božije u svome životu, pa da ga i on svomu porodu predade i preporuči.”
    (2) Podatak Vuka Kapadžića
    Poznato je da je Vuk Karadžić, skupljajući narodne pjesme po narodu, po koji podatak zabilježio i o skupljačima svojim i o guslarima od kojih je pjesma zapisana. Po slavn Sv. Luki jasno se može da razabere da je navedeni gusdar pop Filip od plemsna Nikšića. Tako Vuk u predgovoru svoje zbirke „Srpskih narodlih pjesama” (drž. izd. knj. I. str. XXIII), govoreći o onima od kojih je bilježio pjesme, veli ovo: „Pokojni Vasa Popović, bivši glavni knez naije Požeške, poslao mi je u nekoliko puta oko sto napisani tabaka junački nesama, koje su, kao što se vidi iisala četiri pisara. Najviše i je pisao neki Marko Nemanjić, sin popa Filipa, bivšega za Kara-Đorđijina vremena pojvode u naiji „Novopazarskoj”. Pod tekstom je ova značajna napomena: „Pop Filip je bio znatan pevač: a u gusle udarati, može biti da niko nije znao bolje od njega (i umro jer gotovo s guslama u ruci: o njegovom krsnom imenu, o Lučinu – dne 1820. godine – kad je on u veče sedio, te udarao u gusle i pevao, okine se pištolj nekoga od njegovih gostiju, kojih je pored njega sedio, te ga ubije); a i Marko je vrlo dobar pevač”.
    (3) Podatak Demnjetra Tirola
    Jedan ogranak Nikšićkog plemena sa nazivom „Trebješani” po brduTrebjesi, iselio je u Rusiju 1814. g. Godine 1812. izašla je u Beogradu knjiga od Demetra Tirola sa naslovom: Kazivanje stari Trgbješana. Primjerak jedini te knjige ima u Sarajevu u biblioteci Instituta za ispitivanje Balkana u Sarajevu (posle rata pripojenog Zemaljskom muzeju), ali je oštećen list ondje gdje govori o plemenskom porijeklu. Donosimo to MJESTO makar i oštećeno. Iz oštećenog mjesta može se samo razabrati da je Nikša od Nemanjića i da mu je bio ujak Kralj Stevan Vulkanović. Očuvano je ovo: „Ko je s ujakom Kraljem Stefanom Vulkanovićem zidao Dolnj-Moračkij manastir Uspjenija Presvete Bogorodice. U selu Krtolama ima jedna velika gomila, koja se i danas zove Nikšina Glavica. Ovo daje povod misliti, da je Nikša ili da su njegovi potomci vladali negda svim ovim mjestima”.
    (4) Podatak Nićifora Dučića
    Arhimandrit Nićifor Dučić zabilježio js predanje o Nikšićima sa naslovom: „Narodno predanje o Nikšićima i ono je štampano u kalendaru Novi Trebević (Sarajevo) za 1892. g. (str. 45) sa ovom napomenom:„Starci u Nikšićima i Župi Nnkšićkoj pričaju, kako su Nikšići prozvani po Nikši. Priča je mutna ali je oriđinlna; ts sam je zapisao onako kako sam je čuo od Šoga Nikolića, serdara i senatora župskog u njegovoj kući u Livorovićima 1805. god. (Nalično predanje ima u knjizi „Kazivanje stari Trebješana”).” Samo predanje glasi: „Nikša js bio rodom iz Krtola u sadašnjoj Boci. Otac mu se zvao ban Ilijan. Ilijan je vladao tom pokrajinom. Za njim je bila sestra cara srpskoga Šćepana. Ilijan je bio dodijao narodu u toj primorskoj oblasti. Narod se zaplače na nj’ caru Šćepanu. Car pošalje svoje ljude da bana Ilijana i njegov trag zatru. Među njima se nađe jedan duševan čovek, te sačuva banovu ženu, a carevu sestru koja je bila trudna. Odvede je u Prizren (?). U Prizrenu rodi sina. To caru jave. Car zapovjedi da sestra njegova donese sina preda nj’. Pa, kad vidje dijete reče: „Ništa” Tako mu, je govorila zato, što je još tugovala za svojom domovinom. Car joj rekne: „Nije to nišga nego je moj Nikša”. Nikša uzraste i knjigu nauči, u carevu dvoru, a mati mu umre. Bili su u Prizrenu u carevu dvoru još i Bijeli Pavle i Pipo. I oni uzrasli i knigu naučili u carsku dvoru. Car ih da kralju na službu. Kralj se digne da pregleda ovu zemlju. Povede ih sobom svu trojicu. Ova je zemlja tada bila bez naroda pusta. Kralj zapovjedi ovoj trojici da se tu nasele. Bijeli Pavle izabere Luško Polje; po njemu se prozovu Bijelopavlići; Pipo izabere Stijenu i po njemu se prozovu Piperi; Nikša izabere Onogošt i Župu i po njemu se prozovu Nikšići.
    Nikša rodi 7 sinova: Dmitra, Livera, Gojka, Lazara, Bjeloša, Vasilja i Đypa. Od Dmitra su Trebješani, od Livera Liverovići; od Gojka Rovčani; od Lazara Kuči; od Bjeloša Bjelošani; Od Vasilja Vasiljevići, a od Đura Zagrađani.
    Gornje Onogoško Polje bilo je tada pod vlašću bana Ugrena; Nikšini sinovi udare na Ugrena; vojsku mu razbiju i njega ubiju. Tako zavladaju tom zemljom.”
    (5) Podatak Atanasija Pejatovića
    Cvijićev saradnik Atanasije Psjatović (sa pseudonimom Petar Mrkonjić) u svome radu Srednje Polimlje i Potarje („Naselja” knj. 1. str. 318 i 319) govoreći o jednom ogranku Nikšićkog plemena, navodi i legendu o njihovom pretku, koju donosimo: „Po njihovu (kazivanju) vode poreklo od nekakvog Nikše, koji je bio sluga u manastiru Morači kod Stevana Dečanskog (ovde se misli na Stevana, sina župana Vukana, koji je zidao manastir Moraču) zajedno sa JOŠ dvojicom: Tomićem i (drugom ne znaju ime). Lednoga dana pozove kralj Stevan žene ove trojice slugu pa im reče: da svaka od njih kad htednu spavati, stavi muževljeve obojke pod glavu, pa sutra da mu pričaju šta su te noći usnile. Sutra dan mu Tomićeva žena ispriča kako je snila: da mete manastir, a kralj joj proreče da će joj to svi u kpljenu raditi, pa, vele, da zaista i danas to rade; žena onog drugog ispriča kako je snila: da mesi pogaču za manastir pa i njoj kralj reče, da će joj svi u koljenu to raditi manastiru; naposletku kad dođs red na ženu Nikšinu ona se zastide, te kad je kralj i ponovo opomenu da priča, ona mu kaza: da joj je muž izdro utrobicu i razneo IIO celom svetu na sve strane. Kralj joj proreče da će joj se rod razroditi i po celom svetu razići. Od roda ovoga Nikša (po kome se i varoš Nikšić ovako prozvala, vele Vojinovići da i oni vode poreklo. Najpre su stanovala tri brata na brdu Mljetičku kod Nikšića, pa se jedan od njix krene ka Ravnoj Rijeci kod Bijeloga Polja, gde mu i dadanas ima potomaka, drugi brat ode južno Kotoru gde se pokatoliči i od njega su kotorski Vojinovići, a treći brat osta na ognjištu, pa se docnije od njegova roda jedni odvojiše i odseliše preko Tare u Premćane i u Višnjicu do Podgore. U Višnjici ih danas nema nikako jep su 1876. godine svi izginuli od Turaka, a imanja im zapustela.”
    (6) Podaci Radoja Uskokovića
    Profssor Radoje Uskoković dao je pregled svega što je sabrano o plemenu Nikšića, u svome radu: „Iseljeni Nihšići; a koji je štampan u „Zborniku radova posvećenu Jovanu Cvijiću”(1924). Unio je tu i mnogo svojih dopuna i razmatranja, između ostalog i dvije varijante legende o plemenskom pretku Nikši. Prvu varijantu, koja se je već razvila u mitos, zabilježio je od hrabrog klluđera manastira dreničkoga Deviča, Teofana Đokovića (ubili ga Arbanasi 1915. g.) i ona glasi: „Nikša, vele bio sluga kod cara Iroda” kad su se radi slave „dijelili sveci”. Nikša uzme slaviti Lučindan, jer je „služio evangelista Luku”. Nikša docnije sazida sebi dvorac i oženi se kćerkom Irodovom, koja prve noći usni da ju je Irod rasporio i creva joj rasturio po celom svetu. Cap joj san protumači da će joj se porod rasturiti po celom svetu, unuci joj postati vladari, a Nikša carovati „dvijesta godina”. Irod tada prokune sve Lučince da se među sobom ne uzimaju”. Uskoković, izlažući predanja o jednom ogranku Nikšićkog plemena u Novopazarskom Sandžaku, od kojih se jedni prezivaju Vojinovići, navodi i legendu o Nikše, očuvanu među njima: „Kažu da je Nikša bio sluga u Morač. Manastiru kod Stevana Vukanovog i po Stevanovu traženju žena mu stavi pred spavanje muževljeve obojke pod glavu i sutradan ispriča da je usnila, kako joj je muž razderao utrobu i razneo po celom svetu; kralj joj objasnio da he joj se porod razići po celom svetu”.
    Uskoković ovako izlaže razgranavanje Hikšićkog plemena u najstarije vrijeme, po održanom predanju u plemenu, čak i kod najstarijih iseljenika.
    „Nikišn otac Vojvoda Ilija, oženjen ćerkom Nemanjinog sina Vukana, živeo je u Boci u krtalskom selu Gošiću gde je imao crkvu posvećenu Sv. Luki, koja i sad postoji. Posle smrti Vukanove Ilija nije hteo priznati vlast šuraka Stevana, i od njega se odmetne, ovaj ga savlada i pogubi, a sestru „bremenitu” dovede k sebi u Podgoricu, gde rodi sina Nikšu (Nišu). Ovaj odraste kod ujaka zapopi se u ujakovoj zadužbini Moračkom Manastiru n postane upravnik nikšićkog kraja na mesto nekog Bana Ugrena, čijih potomaka ima sada u nikšićkom Gornjem Polju (slave Martindan i Savindan).
    Nikša je živeo u Nikšićkoj Župi u selu Zagradu. Ubili su ga hajduci na obližnjoj planini Maloj Lukavici, gde se i danas jedan pobijeni mramor zove Nikšin Kiljan.
    Nikša je u Nikšićkoj Žuni zatekao starince Rtokupoviće, koji su bili od starog zetskog plemena Lužana i sad ih ima na 40 kuća u župskom Starom Selu.
    Od Nikšinih pet sinova dovodi poreklo pleme Nikšići naseljeno sada u 13 sela Nikšićke Župe, i iz njih raseljeno po selima Nikšićkog Polja. Od Krste su Vojvodići u Trebjesi, od Bjeloša stanovnici sela Bjeloševine, od Olivere selo Dragovoljići, od Lakete stanovnici Kuta i Zagrada i od Vlajka koji je ubio nekog razbojnika i pobegao u sudno pleme Rovca, dovode poreklo velika Rovačka bratstva: Bulatovići i Vlahovići. Svi Nikšini potomci slavs Lučindan i preslavljaju Petrovdan. Iz Župe spustili su se Nikšići u Nikšićko Polje, koje su do 15. veka naseljavala poglavito dva bratstva: Ugrenovići i Riđani. Ova stara bratstva sve su više potiskivala i do kraja 19. veka gotovo se sasvim raselila, osobito na Glasinac u Bosni, po Hercegovini i Zapadnoj Srbiji (Naselja XII, 38 n 39).”
    Naseljavanje Nikšića, iz Nikšićke Župe i Nikšićkog Polja, Uskoković je ovako prikazao: „Iseljavanje Nikšića počelo je od početka 17. veka, posle njihovih neuspelih buna protiv Turaka, a svakako ga je bilo i panije. Iseljavanje se je nastavilo u velikoj meri kroz cso 17. i 18. vek, naročito za vreme velikih seoba našeg naroda pod patrijarsima i austrijsko-turskih ratova toga vremena. Nikšićki kraj je u tim događajima mnogo postradao. Doseljavanje mnogih muslimanskih porodica u varoš Nikšić još više je pojačalo ovo naseljavanje Nikšića, sukob muslimana i pravoslavnih od Nikšićkog Polja je tada stvorio „strašno vihorište i razbojište” (Tako to nazvao Cvijić u knjizi „Naselja” XII s 181). Čitava bratstva Nikšićka sele se tada na jug no Hercegovini, Dalmaciji, u jugozapadne krajeve Srbije, odakle prelaze u Srem i Hrvatsku. „(Uskokovićev rad str. 3).”.
    Kad se pažljivo pročitaju Uskokovićevo „Iseljeni Nikšići” u Cvijićevu „Zborniku”, ne možete dovoljno da se načudite koje su sve od krupnih istorijskih ličnosti u Srbiji devetnaestog stoljeća od Nikšićkog plemena. Da samo navedemo nekoje: Tu je šabački vladika Hadži-Melentije Nikšić (pogipuo 1816. g.) i Karađorđev vojvoda pop Filip (poginuo 1820. g.), toliko ugledni i politički uticajni da je od njih zazirao i sam Knez Miloš. Od Nikšića je užički slavni Vladika Janja, koji je ostao u majboljoj uspomeni i on je obnovio Žiču. Od Nikšića je kneževski namjesnik za Milanova maloljetstva Milivoj Blazanac, pa Miša Alastasijević, čija je zadužbina impozantna palata Velike Škole, sada zgrada Starog upiverziteta. Od Nikšića iseljenih su u Šumadijskom ustanku: Hadži Ruvim, Karađorđev vojvoda Petar Moler, prota Zarija kod Užica, preci Jovana Skerlića, nasledni kneževi Grbovići u Mratišiću i dve vladarke: Kneginja Ljubica od Vukomanonića i Kraljica Draga od Lunjevica. Od Nikšića je u cvoje vrijeme pretsjednik vlade Ljubo Stojanović, slavni učenjak.
    Kod iseljenih Nikšića, pod imenom „Trebješana” u Rusiji, sačuvalo se pisano da je Stevan koji je sagradio Manastir Moraču, imao kćer Evrosimu udatu za vojvodu Iliona u Grbljima od koga je bio Nikša, da je Stevan usinio Nikšu, oženio ga kćerkom Leonovom „ot veničeskije zemlji”, zapopio ga i od njsga postalo pleme Nikšići. Kod Nikšića, ostalih u Hercegovini, čulo se je da je od iseljenih u Rusiju bilo „sedam đenerala”: toliko su bili ugledni, čak i u Rusiji.
    (7) Podaci Andrije Luburića
    Revni sakupljač narodnih umotvorina, crnogorski učitelj Andrija Luburić čija zbirka narodiih pesama, po veličini, kako se govori, cremašiće Vukovu — sakuplja i narodna predanja o starini porodica i njihovim kretanjima, On se, u Božićnom broju „Zetskog Glasnika” (za 1935.g.), pod naslovom „Pleme Nikšići”, ukratko osvrnuo na istoriju Nikšićkog plemena i izložio njihovo najstarije razgranavanjs plemensko i bratstveno. Ovako je on tu izložio očuvana narodna predanja: „Uopšteno narodno predanje kaže, da je Nikša bio vojvoda u Grblju. Na njega je napao Balša Zećanin, pobedio ga n osvojno Grbalj. Tada ie Nikša sa nekim svojim prnstalicama iz Grblja i Paštrovića uskočio u Onogošt, banu Ugrenu. Ovaj ga lijepo primio i naselio na Zagradu u Župi Nikšićkoj, a njegove pristalice po raznim dijelovima svoje banovine. Dalje se priča da je Balša zatražio od Bana Ugrena, da mu izda Nikšu i ostale bjegunce, a kada js ovaj odbio, Balša digne vojsku i udari na Onogošt. Ban Ugren postupi po Nikšinu planu i potuče Balšu.
    Nnkša se docnije mnogo osilio. Njegovi sinovi ubiju u Rvaćevu nekog bana Radana i osvoje njegov kraj. Docnije Nikša s Ugrenom potučs dvije turske vojske; jednu kod Kusinjskog Mosta u Nikšiću 1386, a 1388. godine drugu, mnogo veću, na Nikšićkim Rudinama.
    Mzmeđu bana Ugrena n Nikše došlo je do sukoba oko vlasti u Onogoštu. Jednom prilikom Nikšin sin Gojko ubije bana Ugrena u Župi. I Nikša je poginuo nza Ugrena. llo predanju starih Ugrenovića Nikša je coginuo na planini Trebiješu od ruke vojvode Leke, sina bana Ugrena. A po drugima poginuo je na istom mjestu od neke bratonožićke čete, kad je pričaju njegovi potomci. nšao na viđenje svome sinu Gojaku, koji je zbog ubistva Ugrenova preselio u Rovca. Na mjestu gdje js poginuo Nikša, pobnjen je jedai veliki kamen, koji se zove Nikšin Kiljan. Nikšino tijelo sahranjeno je kod stare crkvs na Zagradu.
    Nikša je imao više sinova. Znadu se nmena Krajimiru, Lazaru, Petru, Vojinu i Gojku. Misli se da ih js bilo osam.
    Krajimir je bio vojvoda. On je, pričaju, poginyo na Kosovu sa mnogo Župljana, među kojima je vele, bilo šesnaest glavara. On je imao sinove Livera i Draga ili Dragovolju. Tradicija i jedna narodna pjesma koja opjeva jsdan događaj iz oko 1760. godine, naziva Livera vojvodom.”
    Luburić dalje navodi da je od Nikšićkog plemena i Vojvoda Grdan, najkrupnija politička ličnost na koncu šesnaest stoljeća, koji je sa tadašnjim patrijarhom srpskim u Peći Jovanom bio na čelu pokreta Hrišćana za oslobođenje od Turaka. Grdanovi potomci imali su vidna učešća u ratovima, kandijskom i morejskom.
    (8) Iseljeni Nikšići na Tromeđi bosansko-dalmatinsko-ličkoj
    Iseljavanje Nikšića teklo je preko Bosne, Sjeverne Dalmacije, Like i Banije, čak do Slovenačkih Alpa. Mnogo ih se je zadržalo na današnjoj Tromeđi triju zemalja koje su tada bile u sastavu ogromnog turskog carstva, i to njenog Bosanskog pašaluka. Na Tromeđi je, na bosanekoj sgrani, Manastir Hrmanj koji je jedno vreme bio vladičanska rezidencija. Među kaluđerima toga manastira jedan se zvao Nikšić.
    Krajevi oko Tromeđe nisu svi antropogeografski ispitani, pa da se može tačio utvrditi koje su sve porodice starinom Nikšići. Za cijele grupe gradova na Tromeđi, i to u Bosanskoj Krajini, Dalmaciji i Liki, sa slavom Sv. Luka, očuvalo se predanje da su ,,nekako jedno pa se razrodilo. U Bosanskoj Krajini, i to na Bosanskom 1’rahovu ima Bilbina Dolina, gde su naseljeni Bilbije sa očuvanim predanjem da su od Nikše.
    Odatle su se raseljavali no svoj Bosanskoj Krajini. Vrlo su borbeni. Ima ih mnogo u prvim redovima u svim ustanačkim pokretima, u političkim n privrednim akcijama. Iz njihovog roda je bilo više istaknutih vođa u Krajiškom ustanku 1875-1878. I majka Gavrila Principa je iz toga borbenog roda. Jedno su sa Bilbijama i Blagojevići na Zmijanju pod Kočića Glavicom. Po jednom predanju pali su od Nikšića na Zmijanje, a odatle prešli u Dalmaciju, a po drugima najpre u Dalmaciju i od njih jedni iselili na Zmijanje („Naselja” knj. XX st. 361).
    U Osrecima pod Unlicom planinom rekoše mi, da su „nekako jedno” ovi rodovi: Opačići, Čavke; Ševe; (Ševići), Čubre, Lukmirice i Bilbije. Njihove psihnčke osobine karakteriše prezime: „Opačić”, jer im je i predak bio suviše „opak”. Koliko ih ima štokuda po Lici, može se ustanoviti po d-ra Radoslava M. Grujića „Plemenskom rječiiku ličko-hrvatske županije”, koji je štampao u „Zborniku za narodni život i običaje Južnih Slovena”, knj. XXI, a koji izdaje zagrebačka Jugoslavenska akademija znanosti i umjetnosti. Potom rijsčniku je u Liki: Čubrila 55 kuća u 5 naselja; Opačića 55 kuća u 10 naselja; Ševa 11 kuća u jednom naselju; Bandića 18 kuća u 1 naselju; Košutića 19 kuća u 3 naselja. U Pounju Bosanske Krajine, koja je antropogeografski ispitana, ima starinom Nikšića, doseljenih preko Like i Dalmacije, ovoliko: Opačića 19 kuća u 8 naselja; Bandića 3 kuće u 3 naselja; Čubrila 29 kuća U 10 naselja; Ševića 38 kuća u 8 naselja; Košutića 5 kuća u 4 naselja; Bilbija 1 kuća i Mićića 2 kuće.
    U Dijecezi Gornjo-Karlovačkoj našao sam Lučinštaka 29 prezimena. Kod Sanskog Mosta, u Bosanskoj Krajini, ima porodica Nikšić sa slavom Sv. Luka. U Vojvodini ima Ševića i od njih je majka najslavnijeg našsg istoričara Ilariona Ruvarca.
    (9) Problem slave Nikšićkog plemena
    Svi oni koji izvode svoje porijeklo od pretka Nikše, slave Sv. Evangelista Luku koji pada u jesen 18 oktobra, po ct. kalendaru. Uskoković naročito ističe da iseljeni Nikšići čuvaju svoju slavu Sv. Luku. Na Glasincu pod Romanijom planinom, zabilježio sam od jednog starca narodno predanje da su oni svi koji slave Sv. Luku „jedna krv”, i da se ne mogu među se ženiti. Ispitujući kako je došlo do toga da Nikšići slave Sv. Luku, treba tragati za crkvama koje su posvećene Sv. Luki i odkada počinje jači kult Sv. Luke.
    Poslednji kralj bosanski bio je zet Despota Brankovića; uzeo je unuku Despota Đurđa, a kćer njegova sina Lazara. Po smrti tasta kao bosanski prestolonaslednik, pomoćy Ugarske, zauzme despotski presto u Smederevu. U težnji da ujedini srpsku despotovinu sa bosanskom državom. Stranka naklonjena Turcima, Mihaila Angelovića, pozove Sultana da zauzms Smederevo. Opkoljen u Smederevu Despot preda grad, pod pogodbom da izađe sa blagom koje naslijedio kao miraz iz bogate riznice Despota Đurđa Brankovića. Tada ponese i mošti Sv. Luke. Čudno je kako su mošti Evangelistove dospejele — po jednom rukopisnom kodeksu koji se čuva u Narodnoj biblioteci u Parizu – u Smederevo, a odatle u Jajce. Krstaši su ih, za krstaških ratova, prenijeli nz Carigrada na jedno ostrvo. Kad je Despot Đurađ Branković morao da napusti svoju državu, i da se skloni u Dalmaciju, kaza mu na snu jedan starac, bijele brade, za mošti. Despot pošalje prizrenskog episkopa Mihaila, igumana manastira Lješa, i jednog boljara po imenu Stjepana, da utanače nogodbu i doprate mošti do prestonice. Pa Moravi dočekaju mošti Evangelistove tadanji patrijarh srpski Nikodim, Despot Đurađ i Despotica Jerina, njihova djeca Mara, Đorđe i Stefan, sa mnogo boljara, i prenesu ih sa velikim slavljljem u Smederevo. Po padu Smedereva, prenesu ih kao miraz u Jajce. Kad su kraljice morale da bježe, po padu Jajca, 1463. g., ponijele su ih sa sobom i tako su dospjele u Sjevernu Italiju.
    Jedna od crkava u Kotoru posvećena je Sv. JIUKI. U Boki ima dve tri crkve posvećene Sv. Luki. Sin Vojvode Grdana Nikšića, vojvoda Petar, zidao je manastir Sv. Luke u selu Lnveroviću, u kome se je veliki broj Nikšića izučio sveštennčkom pozivu. U Kupinovu, u Sremu, prestonici presljenih despota srpskih, po padu Smedereva, bila je dvorska crkva posvećena Sv. Luki. U Jajcu i sad postoji toranj Cv. Luke sa ostacima crkve koja je posvećena Sv. Luki. Gsografska rasprostranjenost crkava, posvećenih Sv. Luki označuje put kojim su nošene mošti Sv. Luke, a posveta dvorske crkvice u Kupinovu Sv. Luki, znači da su Despotovićn imali naročiti zavjet Sv. Luki.
    Sve okolnosti govore da su Nikšići počeli da slave Sv. Luku, kao svoju naslednu porodičnu Slavu, od onog vremena kad su mošti toga Evangelista prenesene sa mora u Smederevo. Nije isključeno ni to da nisu te mošti nošene upravo preko Nikšića, i tu i prenoćile u kojoj od crkava, i da boljarin Stjepan, koji je sa prizrenskim episkopom pratio te mošti, nije bio od Nikšićkog plemena; čak i njihov plemenski pretstavnik i glavar. Dotada su Nikšići, sva je prilika, slavili Sv. Petra kao svoju naslednu porodičnu slavu. Vlastelin Stevan. vjerovatno pretstavnik i glavar plemena Nikšićkog, zavjetovao se pri prenošenju moštiju — moguće da mu se je Evamgelist javio u snu — da će Sv. Luku slaviti kao preslavu-prislužbu. Poslije su Nikšići, smatrajući Sv. Luku kao svoga glavnog plemenskog zaštitnika kod Boga, počeli da ga slave kao svoju glavnu slavu, a dotadanju svoju slavu Sv. Petra uzeli kao preslavu-prislužbu.
    Na tu iako suviše smjelu, hipotezu navodi me ova činjenica. Potomci Nikšini — čiji je kult kao plsmenskog pretka toliko jak u cijeloj Župi da su srednjevjekovni grad Onogošt prezvali „Nikšić”, župu „Nikšićka Župa”, polje ,,Nikšićko Polje”; a jedan ogroman grobni kamen nazivaju i poštuju kao „Nikšin Kiljan” – i to oni koji su ostali u Nikšićkoj Župi slave Sv. Luku, a prislužuju Sv. Petra. U Trebjesi jednom kraju Nikšićkog Polja — prozvanom po glavici Trebjesi, a po njoj i ogranak Nikšićkog plemena prozvani su Trebješani bile su tri crkve koje su posvećene: jedna Sv. Đurđu, jedna Sv. Bogorodici (Uspenije) a jedna Sv. Petru. Manastir Moraču smatraju kao zadužbinu svoga plemenitog pretka Nemanjićkog porijekla, Kralja Stevana Vlkanovića, ujaka ili poočima Nikšina. Ogranak iseljenih Nikšića ispod glavice Trebjese, i prozvanih „Trebješani”, kad su se iselili u Rusiju kod Odese i tako sagradili sebi crkvu, nisu je posvetili nijednom od triju trebjeških crkava nego svome plemenskom patronu Sv. Luki. Nije bez ikakve veze i ime boljarinu „Stevanu”, ko|i je pratio mošti Sv. Luke; sa imenom „Stevana” Vlkanovića.

    IZVOR: Dinarska plemena Nemanjićskog porijekla, Milan Karanović

    Odabrao i priredio: Vojislav Ananić

    • Milan Kušić

      Poštovanje ,poreklo mi je iz Ivanjice,selo Luke,krsna slava Sveti Jovan,ako možete nešto da mi kažete bio bih vam zahvalan.Pozdrav!