Kragujevac (opštine i sela)

11. jun 2012.

komentara: 37

Grad Kragujevac:

Gradska opština Aerodrom:

Desimirovac, Donje Grbice, Gornje Grbice, Gornje Jarušice, Jovanovac, Lužnice, Kragujevac – deo (obuhvata od 1991. godine i ukinuto naselje Petrovac, kao i urbane delove naselja Opornica i Poskurice), Mali Šenj, Mironić, Novi Milanovac, Opornica, Pajazitovo, Poskurice, Resnik, Cvetojevac, Cerovac, Čumić i Šljivovac.

Gradska opština Pivara:

Baljkovac, Botunje, Bukorovac, Velika Sugubina, Velike Pčelice (do 1965. godine Velika Pčelica), Gornja Sabanta, Gornje Komarice, Donja Sabanta, Donje Komarice, Dulene, Jabučje, Korman, Kragujevac – deo (obuhvata od 1991. godine i ukinuta naselja Beloševac, Ždraljica, Ilićevo (do 1954. godine Mečkovac), Teferič i urbane delove Maršića i Trmbasa), Maršić i Trmbas.

Gradska opština Stanovo:

Adžine Livade, Vinjište, Goločelo, Grošnica, Divostin, Drača, Dragobraća, Drenovac, Đuriselo, Erdeč, Kragujevac – deo (obuhvata od 1991. godine ukinuta naselja Stanovo, Male Pčelice, Korićani i urbane delove naselja Erdeč i Grošnica), Kutlovo, Prekopeča, Rogojevac i Trešnjevak.

Gradska opština Stari Grad:

Gradska opština Stragari:

Veliki Šenj, Vlakča, Dobrača, Kamenica, Kotraža, Ljubičevac, Mala Vrbica, Masloševo, Ramaća, Stragari i Ugljarevac.

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (37)

Odgovorite

37 komentara

  1. Poreklo stanovništva sela Bukorovac, gradska opština Pivara – grad Kragujevac. Prema knjizi „Etnološka građa o Šumadincima“akademika Jovana Erdeljanovića, prvo posthumno izdanje 1948. godine – poslednje izdanje Službeni Glasnik i SANU – Edicija „Koreni“ 2011. godine u sklopu knjige „Šumadija i Šumadijska Kolubara“.

    Položaj sela.

    -Bukorovac je u predelu Belici, istočno od Kragujevca, a ispod razvođa Osanice i Lepenice. Ono je oko gornjeg toka rečice Osanice, sa obe njene strane kod okuke koju ona pravi. Kuće su gotovo sve u dolini, po dnu i po stranama. One su srednje rasute. Selo se deli na mahale: Gornja Mala je do Mamutovca, Kurilovo je srednja mahala i Donja Mala je u rečici Osanici.

    Zemlje i šume.

    Mamutovac je na “muši” (granici) prema Donjoj Sabanti. Tu su njive, livade i šume, a tu ima i bukurovačkih kuća. Nazivi seoskog atara su: Golica, Kotrljan, Lisi, Laz i Vrletnica. Od Crkvine na dalje su: Rečica, Dugačka Kosa, Botunjska Kosa prema Komaricama, Jelenac je “međa prema sas Jabučje”, pa Stajina Kosa na međi Bukorovca, Jabučja prema Sutubini.

    Vode.

    -U Mamutovcu je i izvor pod istim imenom. U sredini sela je Grobljište “s-prema Kurilovke”. Tu je bila lepa voda.

    Ime selu.

    -Ne znaju da objasne odakle ime selu Bukorovac
    Ime Mamutovac potiče, po legendi, od priče da su neki ubili Turčina Mamuta pa ga tu bacili, po su zbog toga Bukorovčani platili prolivenu krv 1001 groš. Doskora se poznavao Mamutov Grob na muši.

    Starine u selu.

    -Bilo je kamenja s “latinskim” natpisima, sada je gotovo sve povađeno, tek po neki je urastao u zemlju. Pričaju da je tu bila Crkvina.

    Poreklo stanovništva:

    Rodovi su:
    -Milićevići su najstariji rod u selu; godine 1813. su bežali u Srem, pa se povratili, Nikoljdan.
    -Đorđevići i Nikolići su iz Gaglova kod Kruševca, Aranđelovdan.
    -Pešići, predak Peša se doselio iz “Vranjsko”, Aranđelovdan.
    -Miljkovići i Gmitrovići su isti rod sa Pešićima, Aranđelovdan.
    -Petrovići, predak došao “ozgo iz Erske”, od Novog Pazara, ne kaže se koju slavu slave.
    -Dvisci, Mizdrakovići, Vukajlovići i Karovići su Sjeničani; njihovi potomci i danas imaju dosta zapadnog naglaska, Đurđic.
    -Bojanići su od Novog Pazara, došli “sas Petrom”, Đurđevdan.
    -Markovići, Ćor-Marko Ilić se doselio iz “latinske” zemlje, Nikoljdan.
    -Brkovići, predak Brko se doselio verovatno iz Levča, jer u Rekovcu imaju staro kumstvo, Nikoljdan.
    -Paunovići su verovatno iz Novog Pazara, Đurđevdan.
    -Milutinovići su iz Jabučje u okolini, Đurđic.
    -Kostići su se skoro doselili iz Petrovca kod Kragujevca, Sv. Petka.
    -Paunovići su se doselili “iz Trlac” u Bugarskoj, imaju rod u Štiplju (mislim u Štimlju, op. Milodan) na Kosovu, Nikoljdan.
    -Mijajilovići su iz Desimirovca kod Kragujeevca.

  2. Poreklo stanovništva sela Jarušice Gornje, gradska opština Aerodrom – grad Kragujevac. Prema knjizi „Etnološka građa o Šumadincima“akademika Jovana Erdeljanovića, prvo posthumno izdanje 1948. godine – poslednje izdanje Službeni Glasnik i SANU – Edicija „Koreni“ 2011. godine u sklopu knjige „Šumadija i Šumadijska Kolubara“.

    Položaj sela, vode i zemlje.

    -Jarušice Gornje je jugozapadno od varošice Rača a severno od Kragujevca. U ataru ovoga sela najpre su krajevi Kusovac i Gočobija, koji su od reke Rače na levoj strani i naviše. U Kusovcu je Vratarska Mehana (tako je nazvana po porodici Vratarevićima u Svetliću). Sinor je „zaseok“ sa 10 do 15 kuća, graniči se („sinori“) sa atarom sela Čumića. Između Čumića i Sinora protiče potok Kalenovac. Oko ovog potoka je „zaseok“ Kalenovac, koji ima oko 10 kuća. Od Belih Bara na sever, pored potoka Vranovca je zaselak Irig, koji ima oko 15 kuća. Do njega je Perovski Kraj, koji ima do 20 kuća, sa vodom Češmom (tu staju litije). Do njega i do reke Klenovca i Rače je Brđanski Kraj (sa jakim izvorom Trska), koji ima do 15 kuća. Dalje je Donji Kraj, sa Lekinom Vodom, koji ima oko 20 kuća. Pored toga kraja su brdo Sladun sa starim vinogradima (u njemu je bila jedna vrsta drveta koje se zvalo „sladun“, kojeg sada nema). Mesto Mišjak pripada Gornjim i Donjim Jarušicama. Ono je do Krčmara. Tu su lugovi.
    U zaseoku Klenovcu su Bele Bare, polje, gde su nekada bile dve velike poduboke, a sada sasušene, bare. Na jugu od Belih Bara je Polje ili Sobovica – tu je bila zavetrina i velika gora, otuda ime.

    Starine u selu.

    -U Arnautskom Brdu su se izoravale vrlo davno neke bele pare. U Brđanskom Kraju je bilo starinsko groblje. Kopajući pesak na tom mestu iskopavane su ljudske kosti. Zove se i Džidovsko Groblje. Groblje u Strnjikama neki zovu Kaluđersko Groblje. Navode i mesta gde su nalazili spomenike, kojima je bio obeležen posed nekog starog manastira i to: Češmarska Jaruga do sadašnje porte, Cele Livade do Gočobijkse Jaruge (do Starog Zapisa), zatim preseci u Sladun, pa dalje između Vranovca i Cukićevog Groblja, pa na lužnički Mišjak.

    Ime selu.

    U narodu se kazuje da je ranije ime selu bilo Jaružice, tako nazvano zbog mnogih jaruga da bi kasnije selo dobilo naziv Jarušice Gornje budući da u opštini Rača postoji selo Jarušice Donje.

    Poreklo stanovništva.

    Svi kazuju da nema nijednog doseljenika iz krajeva istočne Srbije u Gornjim Jarušicama, a u Donjim jarušicama oni kao da čine većinu. To se umnogome zapaža po govoru, osobito kod žena.
    -Milčetići i Kostići su najstariji rod u Gornjim Jarušicama i oni su u kraju Kusovcu. Od njih su i Kostići koje zovu Arnautima. Po predanju doselio se predak Milčeta iz „Erske“, Starog Vlaha ili Hercegovine, Lučindan.
    -Domanovići, čukunded Vučić došao iz „Erske“ (njegov brat je poginuo u Bošnjanica, gde takođe ima Domanovića). Oni su se nalazili sa rođacima iz Erske, koji su donosili katran na prodaju po Šumadiji, Sv. Vračevi.
    -Radovanovići i Jankovići su iz sela Progorelice u predelu Studenici, gde su im ostali kumovi, Nikoljdan.
    -Bršani i Milosavljevići su odnekud iz Stare Srbije, Jovanjdan.
    -Radovanovići, Radojičići, Dudžići, Milosavljevići i Lazarevići su jedan rod, poreklom su iz predela Studenice, gde su im ostali kumovi, Mratindan.
    -Janići i Nikolići su se doselili odnekud „ozgo“. Neki tvrde da su Janići (ovde piše Janjići) najstariji rod u selu, Nikoljdan.
    -Pavlovići su od Studenice, Nikoljdan.
    -Tomići i Tašići ne znaju za svoju starinu, Sv. Petka.
    -Petrovići su od Rudnika, tamo im ostala rodbina, Đurđevdan.
    -Živadinovići su iz okoline Kragujevca; imaju kumstvo u selu Beloševcu kod Kragujevca, Stevanjdan.

  3. Dusan Dimitrijevic

    Prelep sajt!hvala vam puno!Da li mozete nesto vise reci o Dimitrijevicima- Kragujevac naselje Belosevac

    • Nebojša Novaković

      Beloševac su osnovali Papići, koji su doseljeni iz Beloševca na Kosovu. Papići su u Beloševcu izumrli.

      Današnje stanovništvo ovog sela vodi poreklo uglavnom iz Crne Gore.

      Katančevići su poreklom iz sela Lopate, kod Lijeve Rijeke (Vasojevići). Dele se na ogranke Marjanoviće, Glišiće, Paunoviće-Pavloviće.

      U selu žive i Šabovići (staro prezime Kuradinović). Od ovog roda vode poreklo Sretenovići zvani Zdravkovići, Damnjanovići, Jovanovići, Laketići, zvani Jakovljevići i Radovići kao Kuradinovići – Vukovići, Mijovići, Čajovići, zvani Milenkovići u Baljkovcu.

      Šabovići su došli iz Rovina (okolina Cetinja)

      S obzirom da su se Papići raselili ka Valjevu, a u selu nisu ostavili ogranke, pretpostavljam da Dimitrijevići pripadaju nekoj od ove dve grupe rodova koje vode poreklo iz Crne Gore.

    • Šarko

      Dušan uvek kad pitaš za poreklo bilo koje porodice navedi i krsnu slavu. Da li slavite Svetog Jovana? Da li ste u srodstvu sa Milutinovićima i Srećkovićima u Beloševcu? Ako jeste poreklom ste iz crnogorskog Kolašina i Vaši su preci došli u toku Prve i Druge seobe u Beloševac.

  4. Lana Jankovic

    Poreklo prezimena JANKOVIC, selo Cerovac , Kragujevac….slave Mratindan, hvala

  5. Aleksandar Antic

    JANKOVICI u Cerovcu doseljeni su 1823. godine iz Ibarskog Kolasina (danasnja opstina Zubin Potok na KiM). Spadaju u veliku grupu sumadijskih porodica poreklom iz Stare Srbije koje slave sv Mratu. Vrlo verovatno su deo tzv. Kuliza o kojima je nasiroko pisano na nasem portalu.

  6. Poreklo stanovništva sela Cerovac, Gradska opština Aerodrom, Grad Kragujevac – Šumadijski okrug. Prema knjizi Borivoja Drobnjakovića „Jasenica“.

    Položaj sela.

    -Selo leži na obema stranama Crkvenog Potoka i njegovih pritoka Drenovčića i Srpske, koji su se usekli u pinosavsku površ. Prve kuće bile su samo sa leve strane Crkvenog Potoka, od Velikog Bunara do današnje mehane, docnije su postali i drugi krajevi na levoj obali ovog potoka i na današnjim položajima. Nekoliko kuća ima i pored druma za Palanku a pre 10-15 godina spustilo se nekoliko kuća Petkovića u aluvijalnu ravan Jasenice, na svoja trla „Bare“.

    Vode.

    -Selo se mahom služi vodom sa izvora: Veliki Bunar, Mandin Bunar, Milin Bunar i Vukosavljevića Bunar. U upotrebi su i đermovi.

    Zemlje i šume.

    -Opština ima 33 hektara pod mladom gorom (cer i granica) u „Brdu“ na desnoj strani Jasenice, zatim ima i dva lanca zirane zemlje u „Žednjaku“ i nju daje pod zakup.

    Tip sela.

    -Selo je razbijenog tipa, šumadijske vrste i podeljeno je na krajeve: Lipovac (Zmajevac), Srpsku, Boljevac, Debljak i Brkića Kraj.

    Starine u selu.

    -Cerovac je staro naselje. U kraju Beljevcu postoji stari bunar, koji ne smeju da diraju kao svetinju. Po predanju tu je bila stara crkva. Ima tragova od ruševina, vidi se zid, iskopavaju se koplja i dr. U Kaluđerici je postojao „devičanski manastir koji je propao u pištoljinu“. Na granici seoskog atara i Pridvorice je „Selište“, na kome danas nema nikakvih tragova od naselja.

    Poreklo stanovništva.

    U selu se ove porodice:
    -Đilasovići (Bećići, Maksimovići, Radovanovići, Perišići, Lukići, Brkići, Blagojevići, Savići i Milanovići), slave Đurđevdan. Stara porodica; njihov čukundeda je došao pre Ustanka iz okoline Sjenice. Čukunded Đilas imao je sedam sinova. Đilasovići u Blaznavi su im familija. U ovu porodicu dovedeni su;
    -Milići, doselili su se iz Krčmara u Lepenici od familije Perviza.
    -Uroševići (Petrovići), slave Nikoljdan. Praded Uroš se doselio iz Drugovca, Smederevo.
    -Marinkovići (Kočići, Kojadinovići, Stankovići, Radojkovići i Jankovići), slave Sv. Klimentija. Doselili su se iz Crne Gore u isto vreme kada i Kuzmići u Mramorac.
    -Petkovići (Jovanovići i Mihajlovići), slave Pantelijevdan. Deda čoveku od 60 godina se doselio iz Tulova, leskovački-vranjski okrug. Neki su se (šest kuća) odselili na trla u „Bare“.
    -Živojinovići (Maričići), slave Đurđevdan. Slavili su Đurđic pa promenili i uzeli ovu slavu. Pričaju da su od starine familija sa Stankovićima u Junkovcu, gde su neko vreme živeli da bi se kasnije preselili ovde.
    -Radovojevići, slave Đurđevdan. Njihovog dedu je dovela mati koja se ovde preudala u familiju Marinković. Mati je došla iz Velike Krsne, od Stajića.
    -Stojanovići (Adamovići), slave Nikoljdan. Stara porodica nepoznatog porekla. U rodu su sa Janjićima u Sepcima i Isakovićima u Ratarima.
    -Radisavljevići, slave Nikoljdan. Nepoznatog su porekla.
    -Marinkovići, slave Mitrovdan. Otac se doselio pre 60 godina iz Atenice, trnavski-rudnički okrug, od Tijosavljevića.
    -Obradovići, slave Alimpijevdan. Stara porodica. Njihovi stari imali su kuće lubare. Bili su u zbegu.
    -Damnjanovići, slave Lučindan. Doselili se pre 50 godina iz sela Prilike kod Ivanjice.
    -Mitrovići, slave Nikoljdan. Deda se doselio pre 70 godina iz Daretina, moravički-užički okrug, gde imaju familiju, Racići. Neko vreme živeli su u Jovanovcu, Lepenica ali su se, pošto su mu tamo pomrla deca, naselili ovde.
    -Dugići, slave Aranđelovdan. Doselili se iz Saranova.
    -Rajevići, slave Pantelijevdan. Deda se doselio iz Brekova, moravički-užički okrug. Ovde došao ženi u kuću.
    -Milutinovići, slave Jovanjdan. Nepoznatog su porekla.
    -Drenjakovići, slave Đurđevdan. Doselili se iz Rače.
    -Simići, slave Đurđevdan. Nepoznatog su porekla.
    -Simići, slave Đurđevdan. Otac se doslio iz Lisine, blizu Ćustendil banje u Bugarskoj.
    -Arnautovići su od Arnautovića iz Saranova.
    -Gojkovići, slave Nikoljdan. Doselili se iz Mramorca.
    -Živanovići, slave Nikoljdan. Doselili se iz Sepaca.
    -Đekići, slave Sv. Petku. Doselili se pre 60 godina iz Crne Gore.
    -Milanovići, Cigani-Romi, doselili se iz Selevca, Podunavlje.
    -Stevanovići, Cigani-Romi, doslili se iz Selevca.
    -Simići, Cigani-Romi, doselili se iz Čumića, Lepenica.
    -Pantići, Cigani-Romi, doselili se iz Čumića.
    -Vukosavljevići, slave Nikoljdan. Nepoznatog su porekla.
    -Petrovići, slave Nikoljdan. Otac došao ženi u kući iz Mramorca.
    -Živanovići, slave Đurđevdan. Dovedeni kao mali iz Velike Krsne. Dovela ih mati u familiju Milutinovića.
    -Milivojevići, slave Stevanjdan. Nepoznatog su porekla.
    -Pavlovići, slave Nikoljdan. Nepoznatog su porekla.
    -Spasići, slave Aranđelovdan. Predak došao kao sluga iz Bosilegrada.
    Selo ima jedno groblje kod Uroševića kuća.

  7. Poreklo stanovništva sela Dulene, Gradska opština Pivara, Grad Kragujevac – Šumadijski okrug. Prema knjizi Todora Bušetića „Levač“.

    Vode.

    Kroz selo teče Dulenka, koja iz levačkog ulazi u belički srez.
    Pije se voda sa izvora.

    Starine u selu.

    -U selu postoji gradište „Silne Jerine“ ne mestu zvanom Gomila. Temelj mu je kružnog oblika. Zidan je od kamena iz okoline. Zid je visok jedan metar.
    U selu postoji „Madžarsko Groblje“.
    Postoje ostaci puta, koji je vodio od Kruševca preko Levča do atara sela Siljevice, pa kosom preko pčeličkog atara na Zlu Vodu i na Osredak, gde je, kažu, u vreme Cara Lazara bila mezu. Odatle je vodio preko Dulena i Sabante u Kragujevac.

    Osnivanje sela i poreklo stanovništva.

    -Narodno predanje govori, kada se podigao na Turke Koča Kapetan, da su sa njim bili gotovo jedino Levčani i zbog toga su Turci, savladavši Koču, popalili Levač i kuće sa zemljom sravne a Levčani se rasturiše. Docnije se mnogi povrate na zgarišta svojih kuća, te se počeše naseljavati, ali sada malo dalje od sela. Stoga su Selišta selišta i stara sela vrlo česta. U Dulenu postoji Selište.
    U Dulenu ima 78 kuća.
    Porodice su:
    -Markovići, slave Lučindan a preslavljaju Markovdan.
    -Bačevići slave jesenjeg a preslavljaju letnjeg Sv. Nikolu.
    -Anđelkovići slave Đurđic a preslavljaju Đurđevdan.
    Svi su se doselili iz Toplice.
    Preslava je Beli Četvrtak, po Trojicama

  8. Poreklo stanovništva sela Velika Sugubina, Gradska opština Pivara, Grad Kragujevac – Šumadijski okrug. Prema knjizi Todora Bušetića „Levač“.

    U selu je 130 kuća.
    Porodice su:
    -Radovanovići su starinci, slave Nikoljdan zimski, preslavljaju Nikoljdan letnji.
    -Šaponjići, slave Savindan. Ne preslavljaju. Ne zna se njihovo poreklo
    Ostale porodice su sve docniji doseljenenici iz rudničkog i kragujevačkog okruga.

    Napomena: To je se što je napisano o ovom selu u pomenutoj knjizi.

  9. Sledi dodatak prethodnom postu, pod Velikom Sugubinom nisam našao ništa, ali pod Sugubinom (Velikom i Malom) došao sam do nekih podataka., koje ću kasnije postaviti.

  10. Poreklo stanovništva sela Velika Sugubina, Gradska opština Pivara, Grad Kragujevac – Šumadijski okrug. Prema knjizi Todora Bušetića „Levač“.

    Vode.

    Gradska Reka nalazi se-teče atarom ovog sela.

    Ime selu.

    -Ime sela Sugubina (Velika i Mala) postalo je na ovaj način. Kada su Turci sve znamenitosti i manastire po Srbiji porušili i spalili saznaju za manastir Kalenić, te krenu da i njega poruše. Na to se skupe Srbi iz Levča, te na mestu današnje Male Sugubine dočekaju Turke i sve ih pogube – sagube. Tako je selo nazvano Sagubina – Sugubina. Na kosi na kojoj se to desilo nalazile su se docnije turske čalme, te se i ono nazove Čalma.

    Starine u selu.

    -U Velikoj Sugubini postoji grad, koji je porušen sa Selakova u selu. Nalazi se između Velike Sugubine, Belice i sela Miševića. Temelj je u obliku pravouganika. Zidan je kamenom iz gline i rečnim. Narod ga pripisuje „Silnoj Jerini“.
    U selu postoje tri „stara groblja“.

    Zbegovišta.

    -Zbegovišta u Levču ima na više mesta. U njih se narod privremeno sklanjao od turskog nasilja. Takvo zbegovište je i u Velikoj Sugubini.

    U selu je 130 kuća.
    Porodice su:
    -Radovanovići su starinci, slave Nikoljdan zimski, preslavljaju Nikoljdan letnji.
    -Šaponjići, slave Savindan. Ne preslavljaju. Ne zna se njihovo poreklo
    Ostale porodice su sve docniji doseljenenici iz rudničkog i kragujevačkog okruga.
    Seoska slava je Mali Spasovdan – Četvrtak po Velikom Spasovdanu.