Kosjerić i okolna sela

11. jun 2012.

komentara: 29

Opština Kosjerić:

Bjeloperica, Brajkovići, Varda, Galovići, Godečevo, Godljevo, Gornja Pološnica, Donja Pološnica (do 1955. godine Pološnica), Drenovci, Dubnica, Kosjerić (varoš) (do 1977. godine Kosjerić (varošica), Kosjerić (selo), Makovište, Mionica, Mrčići, Mušići, Paramun, Radanovci, Rosići, Rudna Bukva, Seča Reka, Skakavci, Stojići, Subjel, Tubići, Cikote i Ševrljuge.

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (29)

Odgovorite

29 komentara

  1. Poreklo stanovništva sela Mrčići, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Ovo je pravo planinsko selo, zahvata celo kozomorsko polje, Ražanu i uz Kladorubu penje se na Kozomor i Bukove, prevaljuje u Bukovsku Reku na valjevske strane.
    Selo je samim poljem podeljeno na dva dela; Mrčiće pod Bukovima i pri izvoru Kladorube i Ražanu pod Kozomorom i prema Stojićima. Ražana je podesna za stoku, manje za zemljoradnju, jer je neplodna.

    Zemlje i šume.

    Po Kozomoru i Ražani su najlepši zakosi, na Bukovima suvati i šume, a ziratne su zemlje ispod Ražane i do Kladorube.

    Starine u selu.

    -U donjem delu sela i pod Kozomorom ima tragova starih naselja. Mnogo je bobija, koje su isto tragovi nekadašnjeg života.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    Jednovremeno su došle u ovo selo sledeće dve porodice, obe je doveo Maksim Šarac:
    -Erci (Erčevići) su došli u Mrčiće. Došli su iz Drobnjaka i prava stočarska porodica, što si i danas. Erčevići su dobri gatali, čuvene pričalice i svi intuintivnih osobina. Oni su od drobnjačkih Žugići, ima ih pod dva prezimena u 13 kuća, slave Đurđevdan.
    -Šarovići su došli u Ražanu. Došli su kao i Erci od Drobnjaka iz Šarana i isto su stočarska porodica. Ovi su prosti, ćutalice i primerni radnici, ima ih 12 kuća, slave Đurđevdan.
    Pozniji doseljenici u Erčeviće su:
    -Gačići-Todorovići su iz Skrmuti, ima ih 5 kuća, slave Jovanjdan.
    U Šaroviće su došli:
    -Pindovići iz Krive Rijeke, ima ih 5 kuća, slave Jovanjdan.
    -Jolovići su došli u Pindoviće od Priboja, Jovanjdan.
    -Davidovići su došli u Gavriloviće, doseljeni od Nove Varoši, Jovanjdan.
    -Blagojevići su došli iz Godljeva, naselile se dve porodice na planinu, Jovanjdan.
    -Lučići i Gagići su se naselili u Erce, po jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Jerinići su se naselili u Bukovskoj Reci, došla jedna porodica iz valjevskih Rovalja (Rovni ili Robaje, op. Milodan), podigli mehanu i danas su od njih 3 kuće, slave Jovanjdan.
    Na drumu Valjevo – Užice, pored crkve, škole, sudnice i mehane, nalazi se drumsko naselje, koje se zove Ražana. U ovome naselju su ove porodice, sve iz mlađeg doba:
    -Zečevići su zanatlijska porodica, doseljeni iz Negbina, Jovanjdan.
    -Nenadovići su zanatlije, došli iz Sjenice, Lazarevdan.
    -Gagići su iz Stojića, zanatlije, Nikoljdan.
    -Mandići su iz Rosića, zanatlije, Jovanjdan.
    -Đurovići su iz Drenovaca, mehandžije, Ignjatijevdan.
    -Vasiljevićo su iz Skakavaca, zanatlije, Lučindan.
    Zanatlije su pekari, kovači, kolari i kačari.
    U Mrčićima je 53 kuće od 17 porodica.

  2. Poreklo stanovništva sela Rosići, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, zemlje, šume, vode, zanimanje stanovništva i tip sela.

    -A pored toga što se naseljavanja u ravnici pod Kozomorom i maljenskim Divčibarama, pored Mioničke Reke, koja teče kroz selo, ima dosta dobre zemlje, opet zbog Maljena i njegovih Divičibara, koji je najvećim delom sastavni deo ovog sela, Rosići su čisto planinsko i tipsko stočarsko selo. Divčibare su stočarsko naselje ovog sela i valjevskih Krčmara, na ljemu su zakosi, suvati i ispusti, kakvih se može naći na Zlatiboru i drugim većim planinama. Mnoge četinarske šume ovog sela i Divčibara učinile su da celo selo odalo veštini struganja, radi čega Rosićani idu u argaštinu.
    Kako sa istočne stane velokog maljenskog serpetinskog masiva Kozomara silaze mnogi potočići i ulivaju se u Mioničku Reku, čine da je selo navodnjeno i da su im polja navodnjena, ta su tamo najbolji senokosi i paše. U celom selu se samo 2-3 kuće bave zemljoradnjom, sve ostale su stočarske, strugarske i pečalbarske.
    Mionička Reka silaskom sa Divčibara teče sve do brajkovačkih Ridova ravnicom, velikom mioničkom kotlinom, gde su u vrhu Rosići, levo Skakavci, desno Mrčići, duboko južno je Mionica. Rosići su po poreklu starovlaško, a i po naseljavanju. Zbijeni su pod Kozomorom i na malom prostoru, gde su neke zemljoradničke porodice zbog voća povukle južnije pod brajkovački Glogovac.
    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Iz Rosića se pelo na Maljen i preko njega silazilo na valjevske strane. Istina, ovuda nije bio pravi put, ovuda se ni danas ne ide, ali iseljenicima je ovakav put bio najzogdini i najpodesniji. Njima je trebao teži put i manje poznat, da bi išli nečujno i svoju stoku i spremu lakše preneli.
    Rosići su danas Mala Kremna. Čini se svakome kao da je u Kremnima kada uđe u ovo selo, a još više se iznenađuje kada vidi da su gotovo sve porodice iz Kremana. Izgleda da je ovo selo bila prosta etapna stanica sve dotle dok se nisu popunila valjevska sela. Tok od pre 180 godina zadržavaju se Kremanci ovde i osnivaju selo.
    Prvi Kremanci su:
    -Rakići (Radušani), iz Kremana, ima ih 11 kuća, slave Jovnjdan.
    -Vujadinovići su došli za prethodnima iz istog sela, ima ih 8 kuća, slave Đurđevdan.
    -Zeleni (Trpkovići) su, zbog toga što su bili nemirni, prebegli iz valjevskog sela Krčmara, ima ih 6 kuća, slave Jovanjdan.
    -Radovanovići su došli u isto vreme kao i prethodni iz Ševrljuga, ima ih 10 kuća, slave Ilindan.
    -Jevtovići su došli za Vujadinovićima iz Bioske i ušli u selo pored Rakića; ima ih 7 kuća, slave Nikoljdan.
    Pozniji doseljenici su:
    -Gašići su iz Kremana, ima ih 7 kuća, slave Đurđevdan.
    -Jezdovići su potomci Novaka Šarca, koji je prešao iz Mrčića u ovo selo, dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Misailovići su iz Kremana, došli uz Gašiće, 4 kuće, slave Jovanjdan.
    -Nedići su iz Stapara, došli zajedno sa prethodnima, ima ih 4 kuće, slave Lazarevdan.
    -Bradići su iz Semegljeva, ima ih 7 kuća, slave Nikoljdan.
    -Božići su iz Zaovina, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Pejovići su iz Trkave u Staparima, ima ih 5 kuća, slave Mratindan.
    U Rosićima ima 75 domova od 12 porodica.

  3. Poreklo stanovništva sela Skakavci, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, zemlje, vode, zanimanje stanovništva i ime sela.

    -Drugo maljensko planinsko selo, koje ni nije ni u čemu izstalo od Rosića su selo Skakavci, mada nemaju udela u Divčibarama, ali pošto maljenski četinarima dobro obrasli Crni Vrh sa svima kosama i serpetinskim ridovima pripada ovom selu, služi mu ovo kao dobra naknada u svemu. U sredini sela, duboko uvučenog u ridske potoke i zbijenog po porodicama, nalazi se poveći potok, uvek pun vode, sa mnogim manjim ili većim slapovima i velikim bogatim vodopadom, zvanim Skakavci, po čemu je i selu došlo ime. Između ridova i visokoo iznad sela su suvati i paše prvog reda, a po potocima su zakosi i najbolji senokosi u okolini.
    Kako je ovo selo otpočelo gajiti voće i raditi na zemlji, počele su pojedine porodice izlaziti i rasturati se po poljima bliže Mioničkoj Rijeci. Sad su oko sela mnoga polja obrađena, te se sve više spuštaju i stalno naseljavaju i time rasturaju-uvećavaju selo.

    Starine u selu.

    -Ima dokaza da su u ovom selu bila neka starija naselja. Crkvine i stara groblja po dnu sela do Mionice i bliže reci najlepši su dokaz kulture i života starijih generacija ovog sela.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    Za Rosiće smo rekli da su mala Kremna, a isto su tako i Skakavci. Dokle su Rosići od više kremanskih porodica, dotle su Skakavci uglavnom od jedne kremanske porodice.
    -Zaharijevići: Selo je osnovala ova porodica iz Kremana. Ova velika kremanska porodica, doseljena pre 250 godina u Kremne, stara beratska i sveštenička porodica, još na svom ognjištu u Dragovoljićima u Nikšićkoj Župi, bila je za svoje srodnike uvek takva, da ih je dočekivala i stalno utvrđenim putem i na određena mesta slala. Zaharijevići su izabrali Skakavce kao svoju etapnu stanicu za valjevska sela, pa su tako namerno izabrali i jednu svoju svešteničku porodicu poslali u ovo selo, da tu popuje i ostane. Kroz dugi niz godina popovali su pojedinci i po tome održali i ostale oko sebe, a otpuštali su po koga popa i dalje od sebe. Danas se Zaharijevići u Skakavcima zovu:
    -Matijevići, Antovići, Milivojevići i Vasiljevići, uz još neka sporedna prezimena, ima ih 49 kuća, slave Lučindan.
    Većih doseljavanja u ovo selo nije bilo. Iz susednih sela ranije ili kasnije dolazile su neke zamrle porodice, dok su se neke održale. Od takvih, skorijih, su:
    -Pajevići su iz Gorjana, ima ih 3 kuće, slave Nikoljdan.
    -Vasovići su od Rakića u Rosićima, ima ih dve kuće, slave Lučindan.
    -Trnavsi su iz staparske Trnave, naselili se u Matijevićima, ima ih dve kuće, slave Mratindan.
    -Božanići su iz Mokre Gore, opet u Matijevićima, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan a prekađuju Lučindan.
    -Ivanovići su iz Kremana, ušli u Antoviće, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan, prekađuju Lučindan.
    -Tomići su od Priboja, slave Đuređvdan.
    -Nacovići su, takođe, od Priboja, slave Đurđevdan.
    U Skakavcima je 62 kuće od 8 porodica.

  4. Poreklo stanovništva sela Mionica, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, vode, zemlje i zanimanje stanovništva sela.

    -Mionica je na stavama Mioničke Reke i Popovice, koja dolazi iz subjelskih vrela. Selo je otišlo u Popovicu, i uz nju izašlo na subjelsku čuku gde sa severne strane izbija nekoliko vrlo jakih vrela. Sva su vrela na izvorima pohvatana i upotrebljena za milove i valjarice, a svaka terasica je po jedno naselje. Glavna polja su na zapadu od Rosića, pod brajkovačkim ridovima i na stavama Popovice i Reke. U odnosu na susedna sela, koja su više stočarska, ovo selo je uglavnom zemljoradničko i voćarsko.

    Tip sela.

    -I ovo je selo kao i Skakavci rastureno. Pojedine porodične grupe ili su iznete na brežuljke i zbijene ili su duboko uvučene pod neku jarugu sa strane Popovice.

    Starine u selu.

    -I u Mionici je bilo ranijih naselja. Tragovi oko Prla, oko Popovice na više mesta, a naročito oko Neškovića kuća vidljivi su ostaci nekadašnjeg života. Samo jedan pogled treba baciti na ovo selo pa će se čovek odmah uveriti da se ovde moglo i može živeti, pošto lepotom i rodnošću tla privlači pažnju.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    Stare porodice su se iselile odavde, doseljenici su:
    -Višnjići su najstarija porodica ovog sela. Baba Višnja iz drinske Rače jedva je dočekala da vidi sina popa, dovela ga pre 200 godina u ovo selo i sa njime se nastanila ispod Subjela oko glavnog vrela. Tu je ona još podigla mlin i valjaricu, koji i danas traju. Umeli su vaspitati svoje potomke da im važe kao otresiti i razboriti ljudi, rečiti i razgovorni, vredni i pri tome imućni.
    Jedan od njenih potomaka, bio je narodni sudija u Užicu. Danas se svi zovu Višnjići, nemaju popova, ni činovnika pa ni trgovaca ali su ostali razboriti. Ima ih pod nekoliko prezimena pri izvoru Popovice, a to su:
    -Popovići, Stanići, Vasiljevići, Radosavljevići (svi Višnjići), ima ih 24 kuće i slave Aranđelovdan.
    -Ivovići i Neškovići su iz Ševrljuga i naselili su se u sredini sela, ima ih pod oba prezimena 14 kuća, slave Ilindan.
    -Divnići (Burovci) su u isto doba prešli iz Mušića i naselili se iza Ivovića po Popovici, ima ih 8 kuća, slave Đurđevdan.
    -Krecovići (Petrovići) i Obradovići su jedna ista porodica sa Lubanja, došli kao zanatklijska porodica, ima ih 10 kuća, slave Đurđevdan.
    -Dejani su iz Velike Vrbove u Polimlju, došli kao zanatlije i naselili se iznad Prla, ima ih 3 kuće, slave Stevanjdan.
    -Jovelje (Joveljići) su od Nove Varoši, nekada zidarska porodica, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Prodanovići su u Divnićima, došli iz Bogdanice, slave Đurđevdan.
    U Mionici im 64 kuće od 7 porodica.

  5. Poreklo stanovništva sela Dubnica, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Ovo malo seoce je na rečici Dubnici koji od početka do kraja teče kroz selo širokom i vrlo plodnom dolinom. Selo je od severa oivičeno visokim ridovima, čitavim brdskim kosama serpetinskog trošnog kamena a sa juga krečnjačkim rtovima, koji prelaze preko Skrapeža u Crnokosu. Na severozapadu je dolina prevalila u radanovačko polje a na istok u skrapešku dolinu.

    Zemlje i šume.

    -Zemljište je rodno i obdelano po ridovima su velike šume i ispusti. Oko Banje su najlepša polja i livade.

    Tip sela.

    -Dubnica je rastureno selo, sve su kuće u vrhu sela oko izvora, ispod ridova i oko Banje.

    Starine u selu.

    -Bilo je u selu tragova starih naselja, ali su se u međuvremenu izgubili. Stara groblja i staro oruđe nađeno među Lazićima kućama dokaz su ranijeg života u ovome selu.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Lujići su najranije doseljena porodica. Došli su iz Osata u Bosni kao zidarska porodica, koja se delimično i danas bavi ovim istim poslovima. Lujića ima pod prezimenima:
    -Lazići, Markovići, Marjanovići i dr., ima ih 28 kuća, slave Alimpijevdan.
    -Todorovići i Jovanovići su došli u isto vreme kada i prethoodni, stara fočanska sveštenička porodica, čiji su potomci najbolji radnici i bogati ljudi, ima ih 8 kuća, slave Nikoljdan.
    -Sofronijevići su od kosjerskih Ivanovića, naseljeni po dnu sela do Galovića i ispod Banje, ima ih 8 kuća, slave Stevanjdan.
    -Bugarčići su iz Zaostre u Polimlju, slave Aranđelovdan.
    U Dubnici je 45 domova od 4 porodice.

  6. Poreklo stanovništva sela Galovići, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Protivno susednoj Dubnici Galovići su pravo brdsko selo, hvataju se najviših crnokosnih visova iznad kosjerskih Bara i Cikota, prevaljuju preko Skrapeža i duž Kosjerića i Brajkovića po dnu Dupnice izlaze na ridove pod Rosiće i Drenovce.
    Ovo selo je razdeljeno u 4 odvojena kraja: Borova Glavica pod Ridovima, Zarići – sredina sela ili Dubnica, Mlađevi iznad Skrapeža do Godljeva i Suva Vrela pod Crnokosom.

    Tip sela, zemlje i šume.

    -Galovići su pravo brdsko selo, kamenitog i ridovskog zemljišta, samo sredinom oko Dubnice ravnog i sposobnog za obrađivanje. Po rodnosti daleko zaostaje od Dubnice i Godljeva, severni kraj mu je bez koristi u prlima i ridovima, a južni u kamenu i šumi. Malo je zemlje te se narod mnogo seli i ide u argaštinu.

    Starine u selu.

    -Pođe li se starim putem za povlenska sela preko Dubnice naići će se na stara groblja, kao što će se takva ista naći i na prelazu preko Skrapeža i Suva Vrela. Ova su opšta groblja, sva jednolika. Šta je bilo sa starijim porodicama ne zna se, ali predanje veli da su Galovići, osnivači sela, otišli nekuda u okolinu Šopića i izgubili se.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Gavrilovići, bivši Despotovići su najstarija porodica, po kojima neki misle da se i ovo selo zove. Gavrilović je novo prezime, starije je Despotovići, ali je to zamrlo i očuvalo se na unetoj porodici sa strane. Došli su iz okoline Pljevalja kao stočarska porodica i naselili se na Borovoj Glavici, gde im se deo sela tako zvao, ima ih danas pod nekoliko prezimena, ukupno 12 kuća, slave Jovanjdan.
    -Mlađenovići su druga jača stočarska porodica, doseljena iz Bobova u Polimlju odakle su došli kao jaka porodica, razdelila se pa se nešto odselilo u valjevska sela a samo jedna porodica ostala ovde. Oni su zbijeni oko Suvih Vrela ili su se pomerali prema Skrapežu i izmenjali prezimena, ima ih 13 kuća, slave Nikoljdan.
    -Zarići su došli iz Bobova u Plimlju, naselili se u sredinu sela, ima ih nekoliko porodica u 13 kuća, slave Jovanjdan.
    -Marijići su došli u isto vreme kada i prethodni, hajdučka porodica pobegla iz valjevskih Krčmara, zauzeli krajeve do Godljeva gde ih danas ima 10 kuća, slave Lučindan.
    -Tripkovići su nakon deobe došli iz Sevojna, naseljeni u Mlađevima, ima ih 11 kuća, slave Jovanjdan.
    -Lučići su poznata porodica u selu, naseljena iza groblja nad Skrapežom u Mlađevima, doseljena iz Zaostre u Polimlju, plodna, najjača i najrazvijenija porodica, ima ih 16 kuća, slave Nikoljdan.
    -Ješići su iz Kosjerića od tamošnjih Ivanovića, naselili se u Zariće, ima ih 6 kuća, slave Stevanjdan.
    -Sofronijevići su iz Dubnice, sišli na svoje imanje, slave Stevanjdan.
    -Sretenijevići su u Vrelima, doselili se iz Kosjerića, slave Nikoljdan.

  7. Poreklo stanovništva sela Brajkovići, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, tip sela i zemlje.

    -Ovo najlepše i najplodnije crnogorsko selo je u donjem toku Kladorube. Rodnosti njegovoj diprinosi mnogo duboki potok Drakšan. Oko njega su lepe i prostrane livade, pašnjaci i njive. Po rodnosti ne izostaje ni u čemu od moravskih sela oko Čačka, zbog čega ga i zovu crnogorskom žitnicom. Od severa je kao nekim velikim zidom ograđeno od mioničke i ražanske kotline Glogovcem i čitavim nizom visokih ridova, kroz koje se probijaju Kladoruba i Mionička Rijeka. I na zapad i na istok kao i na jug niz Kladorubu selo neosetno ulazi u druga sela ravnicama.
    Seoske su kuće zbijene na tri mesta; na Alababu – visoku pravu krednu kosu, na kojoj kredni peščari daju dobar zidni i građevinski materijal, Jasikovu ravan – pri izvoru Drakšana i Gligorijevićeve na desnoj strani Kladorube pod Ridovima. Na Alababi i Jasikovoj Ravni kuće su zbijaju i već su se oba kraja spojila i daleko na istok otišla. Gligorijevići se rasturaju u spuštaju Kosjerićima, njihovoj Dubnici.

    Starine u selu.

    -Ovo je selo rodno pa je uvek moralo imati stanovništva. Pod Glogovcem ona velika grobljišta, po Gligorijevićima i Dubnici dokaz su negdašnjeg života.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Sikirići su prva doseljena porodica, doseljena iz istoimenog sela u Nikšićkoj Župi pre 250 godina. Sikirići su došli u Zaharijiće u Kremna, pa su ih oni potisli ovde i neselili da posluže svima drugima koji su se imali kretati „ozgo“. Prvi Sikirić se naselio u Alababi, na njenoj sredini, gde su njegovi potomci i danas, a neki su docnije prešli u Gligorijeviće i tamo se namestili zbog teskobe na prethodnom mestu. Ovo je vredna, radna, razborita i imućna porodica koja je u kumstvu sa mnogim porodicama, koje su prolazile kroz ovo selo. Sikirića u Alababi ima 21 kuća, u Gligorijevićima ih ima pod prezimenom:
    -Petronijevići 12 kuća;
    -Šujića (Petrovića i Jevremovića) takođe 12 kuća, ukupno 45 kuća Sikirića, slave Lučindan.
    -Prandule (Prandulići) su došle u isto vreme kada i Sikirići iz sela Prandule u crnogorskom Kolašinu. Đuro i Đoko Prandulić pali su na Jasikovu Ravan do Ševrljuga i kako su još na starom mestu bili zanatlije i stočari, oba se odadu izradi kamena. I danas su:
    -Đurovići i Đorđevići (potomci ova dva brata) su prvi i čuveni kamenoresci u okolini, koji se takmiče sa Obrenovićima u Cikotama i Vasićima u Kablaru. Prandulići su danas:
    -Blagojevići i Tešići do Ševrljuga, dok su Đurovići pri izvoru Drakšane, Đorđevići na majdanima na Alababi, ima ih ukupno 28 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Zjali su treća porodica istovremeno doseljena sa prethodnima. Rodonačelnik ove veoma vredne, štediljive i za čudo istrajne porodice, Marko Zjalović naselio se na Alababi, levo od Sikirića i sada su na istom kraju i prešli na drugu stranu u Gligorijeviće. Zjali se ističu vrednoćom, bogatstvom i prgavošću, poreklom su Kuči, te ih seljaci zovu tim imenom, htevši prestaviti njihovu prgavštinu. Na Alababi su:
    -Markovići 11 kuća,
    -Nikolići i Petronijevići po jedna kuća uz Zjale u 8 kuća u Gligorijevićima – ukupno 21 kuća, slave Nikoljdan.
    -Ivanovići-Gligorijevići su se doselili mnogo kasnije iz Kosjerića i podigli na svoja letišta visoko pod Ridove, ima ih pod ovim opštim prezimenom, kojim se zove čitav kraj u Brajkovićima (Gligorijevići), ukupno 13 kuća, slave Stevanjdan.
    -Despotovići su došli kada i prethodni iz Vraneša kod Nove Varoši, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Jokovići su iz Karana, prešli po pozivu nekog Sikirića srodnika, ima ih 7 kuća, slave Đurđevdan.
    -Krsmanovići u Đurovićima su iz Semegljeva, ima ih 5 kuća, slave Jovanjdan.
    -Markovići u Potočaljima, severno od Alababe su od Prijepolja, ima ih 9 kuća, slave Nikoljdan.
    -Jovanovići su na Alababi, došli iz Pčelica, ima ih 5 kuća, slave Đurđevdan.
    -Tolovići su iz Osata, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.
    U poznije doseljenike spadaju:
    -Milikačići su došli iz Osata u Bosni, naselili se oko Zjala, ima ih 4 kuće, slave Aranđelovdan.
    -Milijaševići su isto iz osata, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    Obe su porodice zanatske, siromašne, napuštene i vrlo nepažljive na sebe.
    U Brajkovićima ima 145 kuća od 12 porodica.

  8. Poreklo stanovništva sela Kosjerić (po knjizi Kosjerići), opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela, zemlje i šume.

    -Ovo veliko selo je na obema obalama Skrapeža i uz svoj veći drmanovski potok Limac visoko dignuto na Drmanovinu i Crnokosu. Po opštem izgledu tipsko brdsko selo, gde su naselja na zavalama a imanja oko potoka i Skrapeža, brda pod šumama i ispustima. Zemljište mu je vrlo rodno iako kamenito, te dolazi u red imućnih i plodnih crnogorskih sela. Najlepša su imanja niz Skrapež i oko Tulimirskog Brda. Ukoliko mu je niz Limac kamenitije i krečnjačkim rtovima izlomljeno zemljište utoliko je rodnije.

    Tip sela.

    -U pogledu naselja Kosjerić su tipsko starovlaško selo sa velikim džematima. Prva visoka krečnjačka terasa ispod Drmanovne zove se Bare, naseljena je i tim imenom se zove, ona je zapadno od varoši Kosjerić i visoko nad Skrapežom. Srednji tok Limca zove se Doline i naseljen je pod tim imenom, levo od njega iznad Anateme i duboko u Crnokosi je Palež. Gornji tok Limca neseljen je i zove se Drmanovina. Široki naseljeni deo Crnokose ispod velike krečnjačke čukare Gradine zove se Gradina, naselja pod Tulimirovim Brdom, istočno od varoši, zovu se Divčići – Divci, severno od varoši preko Skrapeža je Beli Gaj.

    Starine u selu.

    -Mnoge gradine po Crnokosi, stara groblja, stare iskopine, dokazuju da su tu bila stara naselja, koja su vremenom nestala.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Kosijerci su najranije naseeljena porodica. Nekakav Antonije Kosjerac došao je vrlo davno sa Kosjera u Crnoj Gori, pau u Palež i po dnu njega se naselio. Antonije je imao tri sina; Radoja, Sretenija i Petronija, potomci su poznatiji po Radoju nego po Antoniju. Ova dugovečna, bogata trgovačka porodica umela se uvek isticati i davati najviđenije predstavnike selu i okolini. Deobama Antonijevi su se potomci rasturali i sada ih ima na starom mestu, u Drmanovini i Paležu pod prezimenima:
    -Sretenijevići, Jovanovići, Petronijevići, Đorđevići i Radojevići, ukupno 22 kuće, slave Nikoljdan.
    U selo su u jedan mah došli gotovo svi iz jednog mesta: Jovan Baranin iz sela Bara, njegova sestra udova Ugrina sa sedam sinova iz Bara, Vukola Ivanović iz Divaca i Miloje i Tulimir Divci, svi iz crnogorskog Kolašina. Vođa ove doseljeničke družine bio je Jovana Baranin kome je, kad je stigao u ovo selo, pao u oči kraj iznad Skrapeža, ona lepa terasa, kojoj je on po naličnosti na njegovo rodno selo dao ime Bare. Izgleda da je Palež u to doba bio naseljen te se popne na Bare i naseli i sobom povede sestru Ugrinu, Vukolu i Divce, naseli pod Barama prema sadašnjoj varoši.
    Jovan Baranin je umro na Barama, njegovi potomci su:
    -Obradovići i Dunjići na Barama, 8 kuća,
    -Petronijevići (i Dunjići) u Dolinama 9 kuća;
    -Đukići (i Obradovići) u Belom Gaju 6 kuća:
    -Simići i Kovačevići u Gradini 11 kuća, svega 34 kuće, slave Nikoljdan.
    Ugrina je umrla na Barama a sinovi su joj deobom izašli na sve strane po selu i počeli se zvati raznim prezimenima, ali svi između sebe:
    -Ugrinići. Oni su se odavde selili ali su i do danas održali srodničke veze. Oni su i:
    -Perišići i Janjići u Barama, 5 kuća:
    -Stevanovići-Goge, (Perišići) i Tejići u Dolinama, 11 kuća;
    -Pantići, Mitrovići, Damljanovići, Radisavljevići, (Perišići i Janjići) u Belom Gaju i Milin Bari, 36 kuća;
    -Sredići i Krsmanovići u Gradini, 9 kuća;
    -Vojinovići i Milijići u Paležu, 3 kuće, svega 64 kuća, slave Đurđic.
    Vukola Ivanović je umro u Dolinama, od njega su na istom mestu ostali:
    -Milićevići, Radovanovići, 8 kuća;
    -Gligorijevići u Barama 10 kuća;
    -Radovanovići-isti u Belom Gaju 5 kuća i
    -Stanojevići u Gradini 5 kuća, pored iseljenih u sva kosjerska susedna sela, ovde ih ima 28 kuća, slave Stevanjdan.
    Milija i Tulimir Divci podele se odmah po dolasku u selo. Milija pređe u palež a Tulimir preko Skrapeža na brdo, koje se po njemu nazove Tulimirsko Brdo.
    Milijini su potomci:
    -Milići i Lukići u Paležu, 6 kuća;
    -Markovići i Čolići na Drmanovini 8 kuća:
    -Milijići, Ljubičići na Gradini, 12 kuća.
    Tulimirovi potomci zovu se:
    -Tulimirovići, ima ih 11 kuća, svega pod opštim imenom Divaca (Divčevića) 37 kuća, slave Nikoljdan.
    Baranci su vredni i preduzmljivi ljudi, najbolji ratari. Ugrinići su imućiji, dobre zanatlije i obične pameti. Ivanovići su jače istaknuti, radije se sele, trguju i bave se preduzimačkim poslovima. Divci se ističu mirnim-hladnim temperamentom, dobri radnici, slabi trgovci, prosečne pameti.
    Daleko posle ovog naselja nije bilo doseljenika. Posle 100 godina odkako je došao Jovan Baranin došli su:
    -Ostojići su došli iz Mokre Gore, naselili se na Drmanovini, 11 kuća, slave Jovanjdan.
    -Čelikovići-Ristići su došli iz Zaovina, naselili se na Drmanovini, ima ih 7 kuća, slave Đurđevdan.
    -Markovići su iz Stapara, naselili se na Gradini i Tulimirskom Brdu, ima ih 8 kuća, slave Đurđevdan.
    -Blagojevići su iz Zagorja, doveli ih Lukići kao svoje srodnike, 14 kuća, Nikoljdan.
    -Filipovići su iz Osata u Bosni, zanatlijska porodica, naseljeni na Gradini, 4 kuće, slave Aranđelovdan.
    -Glibići (Obradovići i Jovanovići) doveli su Divci iz sela Glibića u Kolašinu, oni su na severnoj padini Tulimirskog Brda u najrodnijem kraju ovog sela, ima ih 18 kuća, slave Ivanjdan.
    Malo pozniji doseljenici su:
    -Grbe (Grbići) su pod Barama na Skrapežu, došli iz Kosatice, ima ih 3 kuće, slave Nikoljdan.
    -Džuveri (Mihailovići) u Dolinama i do Grba su iz Plimlja, sveštenička porodica, ima ih 5 kuća, slave Lazarevdan.
    -Rogići su iz Bioske, ima ih u Dolinama i po Paležom 10 kuća, slave Nikoljdan.
    -Ristiće su kao svoje pandure doveli Radojevići iz Čajetine, ima ih dve kuće, slave Jovanjdan.
    -Lazarevići su iz Čajetine, doveli ih Radojevići, ima ih dve kuće, slave Jovanjdan.
    -Markovići su iz Bioske, došli u Rogiće, ima ih u Dolinama 3 kuće, slave Jovanjdan.
    -Nastići su iz Zbojišta, ima ih u Tulimirima 3 kuća, slave Jovanjdan.
    -Poznanovići su iz Gostinice, na Barama jedna kuća, slave Aranđelovdan.
    U selu Kosjeriću ima 276 kuća od 19 porodica.

  9. Poreklo stanovništva varoši Kosjerić (po knjizi Kosjerići varošica), opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Osnivanje, položaj i tip varoši.

    -Kosjerić varoš je osnovan 1893. godine po želji celog sreza i nekoliko trgovaca i zanatlija iz tog doba. Varošica je na putu Valjevo – Užice, pravo drumsko naselje, sa obe strane puta, sa starijim i novijim građevinama, starijim čisto hercegovačkog tipa i novijeg današnjeg varoškog tipa. U varoši su sreska kuća sa stanovima za kancelariju sreza crnogorskog, crkva, škola i sudnica kosjerskih sela.

    Poreklo stanovništva.

    Porodice pre osnivanja varoši:
    -Maksimovići su trgovačka porodica iz Jaklja, slave Jovanjdan.
    -Nikolići su trgovačka porodica od starih Kosjeraca iz sela, slave Nikoljdan.
    -Markovići su iz Dolina u selu, zanatlijska i zemljoradnička porodica, slave Jovanjdan.
    -Stojanovići su najjača trgovačka kuća iz Mačkata, slave Nikoljdan.
    -Vujići su od Ivanovića iz sela, trgovačka kuća, slave Stevanjdan.
    -Lazići su od Klancara iz Cikota, trgovačka kuća, slave Lazarevdan.
    -Vukićevići su iz Ivanjice, ranije iz Trešnjeva u Vasojevićima, bave se čistom ekonomijom, slave Savindan.
    -Milićevići su trgovačka porodica iz Jaklja, slave Jovanjdan.
    -Bogojevići su trgovačka kuća sa Stapara, slave Nikoljdan.
    -Goge su iz sela od Ugrinića, trgovačka porodica, slave Đurđic.
    Porodice koje su pridošle:
    -Smiljanići, jedni iz Ljubiša, drugi iz Rasne, srodnici, obe zanatlijske porodice, slave Đurđic.
    -Perišići su iz sela od Ugrinića, zanatlijska porodica, slave Đurđic.
    -Čolovići su zanatlijska porodica iz Ljutica, slave Đurđevdan.
    -Terzići su iz Sevojna, trgovačka kuća, slave Ignjatijevdan.
    -Čelikovići su iz sela, zanatlijska porodica, slave Đurđevdan.
    -Erčići su trgovačka kuća iz Seče Reke, slave Aranđelovdan.
    -Antonijevići su od Čalića iz sela, zanatlijska porodica, slave Nikoljdan.
    -Markovići su zanatlijska porodica, iz Ševrljuga, slave Lučindan.
    -Radmilovići su zanatlijska kuća iz Gorobilja kod Požege, slave Đurđevdan.
    -Vukosavljevići su iz Subjela, zanatlijska porodica, slave Jovanjdan.
    -Nikolići si iz Seče Reke, zanatlijska porodica, slave Đurđevdan.
    -Nikolići drugi su iz Subjela, zanatlijska porodica, slave Đurđevdan.
    -Đurići su iz Godljeva, zanatlijska porodica, slave Jovanjdan.
    -Krsmanovići su od Ugrinića iz sela, sa Gradine, zanatlijska porodica, slave Đurđic.
    -Ostojići su iz Mušića, zanatlijska porodica, slave Jovanjdan.
    -Lazići su trgovačka porodica iu Dubnice, slave Alimpijevdan.
    -Vraneši si iz Čajetine, zanatlijska porodica, slave Aranđelovdan.
    -Cvrkote su iz Čajetine, zanatlijska kuća, slave Aranđelovdan.
    -Nikolići treći su iz Šapca, zanatlijska porodica. Slave Jovanjdan.
    -Đuričići su iz Višesave, trgovačka kuća, slave Sv. Jovana Zlatoustog.
    -Zarići su iz Kačera, trgovačka kuća, slave Stevanjdan.
    -Popovići su iz Subjela, sveštenička porodica, slave Lučindan.
    U varoši se rade ovi zanati: Opančarski, bojadžijski, stolarski, zidarski, kamenorezački, kovački i pekarski. Trgovine su mešovitog karaktera, samo jedan trgovac je čist izvoznik. Ni zanatlije ni trgovci se ne bave zemljoradnjom, ali i trgovci i zanatlije se udružuju u kupovini i izvozu ovozemaljskih proizvoda.
    U varoši Kosjeriću je u doba popisa bilo 45 domova od 26 porodica.

  10. Poreklo stanovništva sela Ševrljuge, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj i tip sela.

    -Ševrljuge počinju od jedne veće potoline severno od kosjerskog Tulimrskog Brda, pored Brajkovića i duž potoka Brušnjače penju se na subjelsku kosu iznad Popovice i sela Mionice. Ševrljuge su dosta usko selo, u južnom delu ravno i potolito i nekad stalno u ritovima. Naselja su po obodu a sredinom su njive i putevi.
    U selu su tri prava džemata; prvi uz Bušnjaču i ispod Subjela, drugi kod jezera i treći pod Jasikovom Ravni do Brajkovića. Džemati su mali i rastureni. Seljaci se mnogo sele i rasturaju zbog malog prostora i nedostatka zemljišta. Selo opada i raseljava se.

    Starine u selu.

    I po Ševrljugama oko stare jezerine i na kosi zapadno od Čuke ima starih spomenika i tragova života. Starih porodica nema.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Orlovići su najstarija porodica, doseljeni pre 200 godina u selo i naseljeni iznad Tulimirskog Brda u najlepšem delu sela. Orlovići su iz nekog istoimenog sela ili bratstva oko Bijelog Polja, ima ih danas 8 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Likići. Za Orlovićima je došla u selo i naselila se do Brajkovića nekakva Lika Likna, udova sa dosta dece i velikom zadrugom. Lika je došla iz Kolašina, neki smatraju da je u srodstvu sa Šepcima u Makovištu, što je daleko od istine. Za Liku se zna da je bila visoka, crna kao ciganka, prava i vrlo nezgrapna u hodu i ophođenju. Potomci su joj mirni, tihe i priglupe prirode. Svi su izdvojeni, teško pokretni i sa malim zadovoljni. I na reči i na delu su spori i tromi, ima ih u selu 14 kuća, slave Đurđevdan.
    -Josipovići su doseljeni iz Buhara iznad Užica, gde su pre toga zastali u Karanu i odatle prešlo ovamo više porodica, odakle su se počele odmah rasturati i kretati dalje. Josipovići su poreklom iz Vrane, to im je staro porodično prezime, pod tim prezimenom su došli od Prijepolja; oni su uz Brušnjaču, kretali i naselili je, ima ih sada 15 kuća. Slave Ilindan.
    Pozniji doseljenici:
    -Krecovići su iz Mionice, došli u Likiće, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Jekići su iz Radoine kod Nove Varoši, ima ih 7 kuća, slave Lučindan.
    U Ševrljugama ima 47 kuća od 5 porodica.