O nezakonitim delima i bezobrazluku jednog popa u Sremu

11. april 2022.

komentara: 0

PIŠE: Saradnik portala Poreklo Snežana Aleksić

Konzistorija arhidijeceze karlovačke na sednici održanoj 2. 11. 1872. godine, raspisala je ”stečaj  na upražnjeno parohijsko mesto u Krnješevcima”. Oglasom koji je objavljen u ”Zastavi” 22.11.1872. godine,  pozvani su zainteresovani sveštenici da dostave  svoje molbenice za prijem u upražnjenu parohiju u Krnješevcima. Nakon sprovedene procedure Crkvena opština u Krnješevcima je  23. januara 1873. godine zakonito i jednoglasno izabrala za svoga paroha svršenog bogoslova Paju Sebišanovića. Do 20. oktobra iste godine zakonito izabrani paroh nije mogao stupiti na svoju dužnost, a razlog tome je bio izvesni pop Joja, o čijim nezakonitim delima i bezobrazluku je izveštavala novina ”Zastava” u broju 126 od 26. oktobra (7. novembra) 1873. Iz objavljenog novinskog teksta doznaje se da u parohiji krnješevačkoj “poznati sebičnjak, čuveni pop Joja administraciju ima” te da je iz tog razloga za godinu i po dana, kako je mesto u Krnješevcima upražnjeno, ovo selo nije dobilo svog paroha.

O mukama sa pop Jojom Krnješevčani su za čitalačku publiku ”Zastave” izneli: ”Mi ne kažemo da je taj čovek prorok, ali da sve zna šta će unapred biti to smo osvedočeni. On je još u početku kazao da će Krnješevčani dockan sebi paroha dobiti, kao da je ta vlast njemu u rukama ili baš sa onima na blizu koji tu milost dele. On se uvukao u srce opštine da isisa poslednju kap materijalne snage, onda malaksanu lešinu da ostavi novo izabranom parohu, da je on krepi sa svojom moralnom i prosvetnom snagom, i podiže. On leti čas duhovnoj čas političkoj vlasti, pravi spletke i svakojaka sredstva upotrebljava, koja se odnose na to, samo da Krnješevčani paroha ne dobiju, i sve kaže kako je nezakonito što se na to odnosi. Mi ne kažemo, kao prosti ljudi, da smo mogli svaku začkoljicu zakona upotrebiti, a nismo nikoga na smrt osudili da smo se o zakon ogrešili, već prosto ištemo nama izabranog paroha. Al’ da vidimo je li sve po zakonu što pop Joja radi, je li zakonito da mi za godinu i po dana izabranog paroha dobiti ne možemo: je li zakonito što mi za toliko vremena večernja i jutrenja retko kada, a u vreme Sv. liturgije nikada nemamo? Je li zakonito da naša mladež za toliko vreme sv. crkvu ne pohodi? Je li zakonito da je jedno dete posle 48 sati bez paroha sahranjeno? Je li zakonito što je pop Joja sa crkvenom opštinom pismeni ugovor učinio a što je  konzistorijalno  potvrđeno, da će za dve trećine plate opštinu poslužiti, a posle je  na silu celu platu oteo. Je li zakonito što je pop Joja još lane zapisnik crk. opštine od perovođe oduzeo, koji ga veže da za dve trećine opštinu služi, i još ga povratio nije? Je li zakonito što dva para nevenčana od lane žive a za venčanicu su po nekoliko forinti platili? Je li zakonito što su neki za protokolarne izvode po 2 f. paltili? Je li zakonito što je  sa njegovim uplivom u vreme izbora paroha, knez sa dva carska serežana u opštinu došao i nekim osobama glasanje zabranio? Je li zakonito da pop Joja sa jednim tutorom sa crkvenom kasom rukuje i račune vodi? Je li zakonito da su se neki crkveni stolovi u političkoj pisarni na javnoj dražbi prodali? Je li zakonito da posle 2 meseca uređenu crk.opštinu pop Joja za takvu ne priznaje, kad je crkveno veće i po drugi put obavilo izbor paroha, pod upravom g. Protoprezvitera? Je li zakonito da svuda crkvene opštine postoje, a u Krnješevcima da nema, do onda, dok ne bi  pop Joja predsednika po svom kalupu postavio, koga bi mogao za mašinu upotrebiti. Ako je to sve zakonito, onda neka i nas pop Joja na zakon opomene…”

Svoju ogorčenost u pogledu nedela pop Joje Krnješevčani završavaju: ”Zar je malo pop Joji 600 for. sesija u njegovoj parohiji? Zar je malo što je za godinu i po dana Krnješevačku parohiju uživao, pa još i dalje hoće, dakle on dve parohije drži a drugi ni jednu, je li to pastirski? Je li to po Svetom pismu? Je li to pravedno pred Bogom? Je li to pošteno pred ljudima? A mi opet velimo, neka ga, neka tera svoj ćef, da vidimo dokle će, mi ćemo strpljivo kraj očekivati.”

O tome kako su ovakva i slična ”šenlučenja” parohijskog sveštenstva ali  i monaštva nešto ranije saknkcionisali mitropoliti Karlovačke arhidijeceze, naročito Nenadović i Stratimirović, pisani trag je ostavio D. Ruvarac.

Ovaj tekst priređen je u nadi da naslednici trona pomenutih Karlovačkih mitropolita u sadašnjosti i budućnosti neće morati raspravljati ovakve i slične slučajeve.

Izvori:

– Zastava, Novi Sad, br. 138 od 22.11.1872, 4

– Zastava, Novi Sad, broj 126 od 26. 10. (7.11.) 1873. 3

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.