Užice i okolna sela

11. jun 2012.

komentara: 26

Grad Užice:

Bioska, Bjelotići (od 2007. godine Bjelotić), Buar, Vitasi, Volujac, Vrutci (obuhvata ukinuto naselje Ivojevići), Gorjani, Gostinica, Gubin Do, Dobrodo, Drežnik, Drijetanj, Duboko, Zbojštica, Zlakusa, Kamenica, Karan, Kačer, Keserovina, Kotroman (od 2007. godine Kostoman), Krvavci, Kremna, Kršanje, Krčagovo (novo naselje od 2007. godine; izdvojeno iz Užica) Lelići, Ljubanje, Mokra Gora, Nikojevići, Panjak, Pear, Ponikovica, Potočanje, Potpeće, Ravni, Raduša, Ribaševina, Sevojno (obuhvata ukinuto naselje Gaj Šerelj), Skržuti, Stapari, Strmac, TatinacTrnava i Užice (1946-1991. godine Titovo Užice); obuhvata i ukinuta naselja Pora i Gornja Pora).

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (26)

Odgovorite

26 komentara

  1. Poreklo stanovništva sela Ponikovica (po knjizi Ponikavica), grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela, zemlje i šume.

    -Prošireni, vrlo izrasecani i iskidani deo Trešnjice ispod Lokve, zove se Ponikovica. Cela Ponikovica iako je u zapadnom delu do Dubokog sva pošumljena, neprekidno klizi i spušta se nepresušnoj rečici Duboko, koja dolazi od Jelove Gore, ide iznad lužničkih sela i u dnu ovog sela ulazi u Lužnicu. Zemljište je od velikih paleozijskih škriljaca, pokrivenih na velikoj visini krupnim oblucima i šljunkom oko Dubokog i Lužnice prema Dobrodolu, na istoku naslonjeno na Tvrdiće, izdignuto na trešljičku Lokvu prema Sevojnu i na zapad otišlo do Tatinca i Dubokog, zbog čega je ovo najviše i najbrdovitije selo istočno od Karana. Seoske su kuće na onim delovima Ponikovice, koje ne klize i koji su ograđeni šumama. Mnoge su se porodice spustile već u ravan, da im se ne bi krovovi srušili nad glavama.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Nema starih tragova, a da ih je bilo morali bi se pogubiti u mnogim šumama i lugovima ovog malenog sela. Stare porodice su ili izumrle ili su se odselile. Nove porodice teško ostaju uovom selu, ono se raseljava i prazni. Naseljavanje sela poticalo je od Karana i njegovih sveštenika. I ranije, kao i danas Karan je uvek imao dosta svešteničkih porodica, koje su srodnike dovodile i na najlepša mesta naseljavale. Izgleda da je ovo selo nastalo na opisan način.
    -Antonijevići, stari pop Antonije iz porodice Antonijevića u Kamenici, koja je dugo popovala po Kamenici i susedstvu, i iz koje je bilo i kaluđera, naselio je svoje Antonijeviće i u ovom selu, viskoko pod Trešnjicom, u vrhu Ponikovice. Ima ih ovde 15 kuća, slave Nikoljdan.
    -Raduke i Pjevci (Pjevčići izvan sela): Neko od pop Antonijevih sinova, koji je bio prota, držao je pored sebe neko slušče, koje je lepo pevalo, pa ga seljaci zvali Pjevac. Pjevac je bio iz drugih krajeva, od manastira Mileševa. Prota ga je, po ugledu na oca, oženio, na Ponikovici okućio i stalno nastanio. Pjevac je iz porodice ili sela Raduke u Pivi. Ima ih pod imenom Raduke i Pjevci (Pjevčić izvan sela) 9 kuća, slave Časne Verige.
    -Markovići (i Tabakovići, Tabaci) došli su kao neki majstori iz Čajniča u Bosni. Naselio ih prota Antonijević pored Raduka; ima ih 7 kuća, slave Jovanjdan.
    -Milijići su sišli iz Alijina Potoka, ima ih 4 kuće, slave Tomindan.
    -Topalovići su sišli iz Krive reke, ima ih 5 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Matići su iz Tvrdića, ima ih 4 kuća, slave Lučindan.
    -Jovanovići (Borovići) su od sela Borova u Osatu, ima ih 3 kuće, slave Nikoljdan.
    U Ponikovici je 47 kuća od 7 porodica.

  2. Poreklo stanovništva sela Kamenica, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj i tip sela, zemlje i šume.

    -Kamenica je na zapad od Ponikovice i Dobrodola, sa obe strane Lužnice, sa južne strane rečice Dubokog, a na severu do Male Bobije u Zaselju i uporedo sa Lelićima, koji su zapadno. Ovo je pravo brdsko selo sa nešto ravnice pored reke, a šumama u krajevima, ali je na sve strane vrlo rodno, obdelano i najimućnije selo. Seoske su kuće na iznetim uzvišicama i daleko od reke. U selu se rekom izdvajaju dva zasebna kraja, dva zaseoka, koji se u okolini zovu i sela; Belotić, deo sela na levoj strani Lužnice i Kamenica na njenoj desnoj strani. Prostraniji desni kraj nametnuo je svoje ime levom, te ja za okolinu ostalo jedno ime.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Starijih tragova ima u oba dela sela dok starijh porodica nema. Izgleda da su se i odavde odselile i pogubile. Porodice koje su došle na jednu stranu reke, nisu se premeštale na drugu, već su ostajale blizu jedna drugoj. Najranije doseljene porodice bile su u drugoj polovini 18. veka, kao i po celoj okolini.
    -Antonijevići su najraniji doseljenici u ovom selu. Pop Antonije je sa porodicom došao iz Kosatice u Polimlju. Pop Antonije je popovao pri Beloj Crkvi, popovali su mu još neki potomci, prestali i odselili se. Misli se da je bilo popova i na drugoj strani sela. Potomci se zovu Antonijevići, ima ih 17 kuća, slave Nikoljdan.
    -Đokanovići su starija i sveštenička porodica, došla iz Pive, dala je selu i drugim selima oko Čačka više popova i kaluđera; danas ih je 18 kuća, slave Jovanjdan.
    -Daničići su u Belotićima, dovela ih udova Danica iz Drobnjaka od tamošnjeg bratstva Murića, koji i danas tamo ima. U kući udove Danice nastupi pomor, zamre joj gotovo cela kuća, ostane samo ona sa jednim muškarcem Antonijem od 16-18 godina. Da bi sačuvala ovo dete napusti Drobnjake i raspitivanjem nađe srodnike Muriće, ranije naseljene u Karanu i pribije se neko vreme uz njih. Istog leta na žetvi kod Murića, jedna mladica iz sela, došla je sa malim ženskim detetom u kolevci na njegovu žetvu, prinuđena da raspovije dete i da pretrese kolevku, zamoli Antonija Daničinog, koji je stajao pored nje, da joj pridrži dete s rečima: „Momče, dela Boga ti uzmi ovo dete i pridrži ga, dokle ja ovo drugo uradim. Boga mi će to dete biti tvoja prava mladica, vedećeš“. Desilo se da se Antonije nije mogao sve dotle oženiti, dokle ovo dete nije odraslo i zaista se njome oženio i potomstvo ostavio. Danas se po Danici između sebe zovu Daničići, a inače se prezivaju:
    -Petrovići, Tanovići i Cvijovići. Ima ih 16 kuća, slave Đurđevdan.
    -Kovačevići i Polići; njih je predak doveo iz Kratova. Došli su prvo Kovačevići kao zidari, pa su posle došli u njihove kuće i Polići. Iz ove porodica bilo je dosta trgovaca u mestu i na strani. Jedan od njih je 1808. godine otišao u Šabac, drugi u Užicea treći ostao u selu. Danas su čudnovato opali u selu, dokle su im se potomci po varošima još održali. Ima ih u selu 7 kuća , Kovačevići slave Tomindan; Polići su slavu napustili.
    -Mijatovći u Belotiću su došli uz Kovačeviće iz istog kraja. Nekada najjače kuća u selu sa predstavnicima u Valjevu, Užicu i Beogradu, svuda zamrle i bez potomstva. U selu se teško drže, vele da životare i tako se održavaju. Za njih se misli da se ne mogu na strani održati, ima ih dve kuće, slave Jovanjdan.
    -Mirosavljevići (Jevtići) u Kamenici su iz Jablanice, ima ih 6 kuća, slave Jovanjdan.
    -Vasovići (Koturovići) su iz Osata u Bosni, ima ih 3 kuće, slave Lučindan.
    -Milovanovići (Jevtići) u Belotiću su iz Sirogojna, ima ih 5 kuća, slave Đurđevdan.
    -Trnavci su u Kamenici su iz starovlaške Trnave, ima ih 3 kuće, slave Pantelijevdan.
    -Miletići su iz istog kraja i pored gornjih u Kamenici, ima ih 4 kuća, slave Jovanjdan.
    -Ivkovići su od Prijepolja, došli uz Babinsku Razuru; ima ih u Belotiću dve kuće, slave Nikoljdan.
    U Kamenici je danas 83 kuće od 12 porodica.

  3. Poreklo stanovništva sela Karan, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Na zapad od Lelića i duž njih pruža se na jug do potoka Dubokog a na sever mimoilazi Leliće i iznad Zaselja dopire do Bjeloperice i pod Brezov Grad. I Karan je na obema stranama Lužnice, najduže i brdovito selo. Čija je brdovistost veća od svih donjih sela. Seoske su kuće na obema stranama reke, dalje od nje i po iznetim brežuljcima, iz daleka vidne, što nije slučaj kod donjih lužničkih sela. Nigde se u donjim selima ne ističu jače porodične grupe i džemati, ali u ovom selu raspoznaju se i pojedina brda i nazivaju se tim imenima. Najseverniji kraj prisoje Brezov Grada zove se Granica i to se u selu zove pravim zaseokom, pošto je udaljeno i odvojeno, skoro Zaseljem i odsečeno od sela, od donjih krajeva.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Karan je pun starina, koje su već opisivane. Starih porodica nema; one su bile iste sudbine kao i lelićske, jer se nisu dugo održavale. Najstarije porodice ovog sela su iz istih vremena kao i kod susednih sela. I ovde se doseljavanje završilo kada i po okolini.
    Najstarije porodice su:
    -Mirkovići i Ostojići su pod Granicom, došli iz crnogorskih Banjana. Ovde su došla dva brata sa dosta stada. Jedan od njih je popovao a drugi trgovao. Od ove porodice istaklo se nekoliko popova i trgovaca i otišlo negde prema Jadru; ima ih ovde u Granici 26 kuća, slave Đurđevdan.
    -Murići su došli ubrzo za prethodnima, naselili se na levu stranu reke. Predak današnjih Murića je iz istoimenog bratstva Murića u Drobnjacima. Murići su zauzeli zapadni, suncu uprti deo sela i duboko se uneli u Gostinicu; danas ih je 14 kuća, slave Đurđevdan.
    -Guskići su iz Kremana, vredna vrlo žilava i preduzimljiva porodica; ima ih na visu iznad škole pod Metaljkom 11 kuća, slave Sv. Vrače.
    -Batinići su od Banjana, iz sela Drpa, došli kao sveštenička porodica i odavde se selila; ima ih na desnoj strani sela – sredinom njegovom 12 kuća, slave Stevanjdan.
    -Radojičići u Mirkovićima su došli iz Krive Rijeke kao zanatlije; Kovačevići u Granici su njihovi srodnici iz istog mesta; zanatlije onda i danas (kačari, drvodelje i kovači); ima ih 8 kuća, slave Alimpijevdan.
    -Krsmanovići su u Batiljivima, doseljeni iz Stapara, ima ih 11 kuća, slave Nikoljdan.
    -Markovići (Nestorovići) su u Granici, doseljeni od Pljevalja, došli kao radnici sa konjima i naselili se na vrhu sela. Vrlo žilava i plodna porodica, raseljava se, ima ih 14 kuća, slave Jovanjdan.
    -Ćatići (Nikolići) su sa Ljubanja. Nekakva dečka, dobro pismena, Nikolicu dovedu Ostojići za seoskog ćatu, pa ga posle ožene svojom odivom i zadrže u selu; od njega je danas 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Đurići su iz Zaovina i po dnu sela na desnoj strani, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Veselinovići su iz Bioske, sada su u Batinićima, ima ih 6 kuća, slave Jovanjdan.
    -Nikići su iz Nikojevića, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Aleksići su iz Banje, ima ih 6 kuća, slave Nikoljdan.
    -Vranići su iz Vrana kod Skržuti, poveća zadruga, slave Ilindan.
    -Pekići su iz istog mesta kao i prethodni, jedna kuća, slave Malu Gospojinu.
    -Todorovići u Guskićima, jaka kuća doseljena iz Peula u Gostinici, slave Stevanjdan.
    -Samardžići su iz Babina, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Milentijevići su od gornjih sela, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    U Karanu je 118 domova od 17 porodica.

  4. Poreklo stanovništva sela Trnava, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Trnava je na desnoj strani Lužnice a na zapad od Karana, podvila se pod prisojnu stranu visoke tubićske i kosjerske Crnokose. Kad bi se od ušća rečice Trnave povukla prava linija na zapad na kosjersku Drmanovinu, pravo u Ristiće, desno od te linije nalazi se selo Trnava u obliku polukruga, gde je ta linija prečnik tog kruga. Kao i u Karanu tako i po Trnavi seoske su kuće iznete na brežuljke te se vide iz daljine i čine male džemate; Miloviće pod Crnokosom i pod starim putem; Lazići u Štulovini, na dnu sela; Draškovići pod Crnokosom pod novim putem i Kostići pod Granicom.

    Starine u selu.

    -Trnava ima starina, crkvina, grobova, belega i iskopina, tragova starih kultura, a po Crnokosi iznad Šošića ima i tumula.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -I ovde su se stare porodice izgubile i nestale a novije doselile. Najraije starije porodice su od karanskih, a iz doba su kosjerskih, koje su se na 30-50 godina ranije našle u selu od karanskih najstarijih porodica.
    Najstarije porodice su:
    -Milovići, podeljeni u Gornje i Donje Miloviće pri izvoru Trnave i pod starim putem, kojim se pelo na Crnokosu. Preddak ove porodice došao je iz Kosijera u Crnoj Gori i naselio uz svoje sseljake Kosijerce, sa kojima su oduvek međaši. Milo je hajdukovao oko Užica i po Mokroj Gori, pa se pred smrt smirio, došao je deci i umro. Ova vredna, zanimljiva i preduzetnička porodica podeljena je u dva džemata; ima ih 25 kuća, slave Nikoljdan.
    -Kostići. Kada je u drugoj polovini 18. veka bio opšti pokret nikšićkih župljanskih porodica, donji deo sela po nalagi Zaharića iz Kremana, zauzele su četiri jake nesrodne župljanske porodice, pribile se uz prvu najjaču i najistaknutiju, koja je bila u srodstvu sa valjevskim Grbovićima, skakavačkim Popovićima i kremanskim Zaharićima. Ove su porodice imale da budu ovde neka stalna stanica za prevod svojih srodnika, koji su se pokretali na sever. Prva župljanska porodica su današnja sveštenička porodica Kostići, koja popuje u ovom mestu više nego bilo koja porodica u okolini. Kostići su imali više sveštenika, trgovaca i uglednih domaćina, da su i danas imanjima, kućama, mlinovima i voćnjacima među prvima. Iz ove je porodice ustanak na Turke izveo na površinu dva-tri popa i seljaka, koji su se umeli dostojno odužiti svome narodu. Kostići su danas pod Granicom, nad Karanom i u Crnokosi, u vrlo lepoj i sklonjenoj župici; ima ih 13 kuća, slave Lučindan.
    -Draškovići su druga župljnjanska porodica. Draško Vukomanov došao je iz Župe posle Kostića i ispod njih se pod Crnokosu pribio, danas ih ima 10 kuća, slave Lučindan.
    -Tripkovići (Simići) su treća župljanska porodica, doseljana od sela Bistrica u Župi i malo dalje u srodstvu sa Krečkovićima u Tvrdićima. Simići su u sredini sela, u njegovm najlepšem i najrodnijem delu, ima ih 14 kuća, slave Lučindan.
    -Lazići (Perići) su četvrta istodobna župljanska porodica, danas najmnogobrojnija, naseljeni do Štulovine i Lužnice, u vrlo rodnom kraju; njihove su luke pri stavama svih crnokosnih, drmanovskih i jelovskih rečica; ima ih 37 kuća, slave Lučindan.
    -Šošići su iznad Simića i pod crnokosom su od Plava, ima ih 5 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Sakići u Lazićima došli su od Priboja, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Murići su prešli iz Karana i pod Draškovićima su, došli na svoja imanja; ima ih 8 kuća, slave Đurđevdan.
    -Vučićevići su od Priboja, došli 1878. godine među Miloviće, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Đurići su iz Karana, došli na svoja imanja, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Markovići su ispod Milovića i pod Crnokosom, došli su iz Kremana, ima ih 5 kuća, slave Stevanjdan.
    -Milićevići su iz Babina, jedna kuća, slave Mratindan.
    -Petrovići su od Kamene Gore i među Đurićima, ima ih dve kuće, slave Đurđic.
    U Trnavi je 124 kuće od 12 porodica.

  5. Poreklo stanovništva sela Gubin Do, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela, zemlje i šume.

    -Ispod Drmanovine izviru tri manje rečice i posle kratkog toka grade Gubinu Rijeku, koja ne presušuje, ona ispod sela utiče u Lužnicu. Sliv ove rečice i cela prisojna strana sječoriječke Drmanovine čine atar Gubinog Dola. Seoske su kuće na iznetim brežuljcima ispod Drmanovine i oko vrela, pa su između potoka spuštene do njihovih stava. Ispod kuća su po Drmanovini ispusti i zajednice celog sela, a po potocima su šume, niz reku zemlje za obrađivanje. Selo prema ovoma ima pravilno lepezast oblik, gde mu je glava lepeze na jugoistočnom kraju, na stavama Gubine Rijeke i Lužnice, iznad trnavske Štulovine.

    Starine u selu, poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Kada po susednim selima nema starih porodica još pre da ih neće biti u ovom selu, koje po naseljima, po njihovim spoljašnjim odlikama, po izgledu naseljenog i obdelanog zemljišta, ne daju sliku starog naselja.
    Po Gubinoj Rijeci može se naići na ponešto starijih tragova, ali to se pogubilo i stalno se gubi. Gubin Do je s’ mlađim porodicama od svih susednih sela, jedva da je pre 150 godina imao dve porodice, ostale su se doselile docnije iz najbliže okoline.
    Starije porodice su:
    -Krajinići u sredini sela, stara hajdučka porodica, čiji je predak hajduk Toma Krajina došao pre 150 godina, hajdukovao po Crnokosi i naselio se u ovom selu. Krajina je preklom odnekle od Kolašina iz nekog mesta, koje se zvalo tim imenom. Od njega su 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Banjanci. Po svemu sudeći biće da je Tomo doselio pored sebe braću Vula, Vučka i Despota Banjanca iz Banjana u Crnoj Gori i naselio ih u ovo selo gde su zauzeli sav severniji deo sela i Drmanovine; njih je 15 kuća, slave Jovanjdan.
    -Plakaloviće, hajdučku porodicu izgleda da je doselio hajduk Toma opet iz Kolašina. Iz kraja bližeg Pljevljima, i potisnuo ih južnije od sebe. Njih je pod raznim prezimenima (na kaže se kojim) 15 kuća, slave Nikoljdan.
    -Jerčeviće je od Pljevalja sveo u Jablanicu neki srodnik i posle ih doveo u ovo selo; ima ih po Jadru rasturenih; u selu ih je 8 kuća, slave Đurđevdan.
    -Šijakinjići su iz Rovaca, došli u Dub, pa posle prebegli kao hajdučka porodica i sklonili se u ovom selu; njih je 8 kuća, slave Nikoljdan.
    -Puzovići su od Prijepolja, došli u Dobroselicu, pa se odatle spustili i naselili na kraj sela do trnavskih Milovića, njih je 7 kuća, slave Sv. Vasilija.
    -Čančari su iz Mokre Gore, ima ih 6 kuća, slave Stevanjdan.
    -Vasilijevići (Kožušari) su iz Gornje Rutoši, došli u nekakvim dugačkim neučinjenim kužusima, naselili se do Puzovića, ima ih 6 kuća, slave Jeremijevdan.
    -Miloševići su između Krajinića, doselili se iz Rače na Drini, ima ih 7 kuća, slave Lučindan.
    -Gunjačići su novija hajdučka porodica iz sela Gunje u Kolašinu ili oko Prijepolja; ima ih i u Pčelicama, ovde ihje 6 kuća, slave Jovanjdan.
    -Nikolići-Lendići su iz Jablanice, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.
    -Kovačevići su iz Jablanice, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.
    -Vučićevići su iz Osata u Bosni, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Jelići su od Siječe Rijeke, jedna kuća, slave Jovanjdan.
    -Rakići su iz Radanovaca, jedna kuća, slave Aranđelovdan.
    -Drojići su iz Makovišta, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Švukići su od Priboja, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    U Gubinom Dolu je 97 domova od 17 porodica.

  6. Poreklo stanovništva sela Ribaševina, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj i tip sela, zemlje i šume.

    -Od Štulovine, ravnog trnavskog dela, uz rečicu Lužnicu sa obe strane i do izvora u Jelovoj Gori prostire se ovo vrsno prostrano selo, gornjim krajem pravo planinsko selo. Iako je Ribaševina visoko podignuta u Jelovu Goru, šumovita i vrlo podesna za stočarstvo, ceo joj je donji kraj, istočni deo, rodan da po rodnosti nadmašuje gubinske i trnavske najbolje rodnice. Kuće ovog sela su iznete na istaknute brežuljke na levoj strani Lužnice, a na desnoj strani sa dna sela, od ušća rečice Gostinice, pa sve do Jelove Gore, poređane su kuće tako da se jasno mogu raspoznavati porodične veće ili manje grupe. U selu nema zaselaka, osim što su Đokića kuće i one oko nje, odakle se najlakše prelazi u Gubin Do, zovu Kurlagića Kraj i što se onaj kraj ispod Dubinog Dola zove Dubljanski Kraj.

    Starine u selu.

    -Kada se od trnavske mehane pođe ribaševskoj mehani i sudnici mogu se videti neki tragovi starog života u tumulima, a tih je i po susednim selima i čak do Jelove Gore na sve strane.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.
    -I ovo selo je izgubilo stare porodice. Od „pamtiveka“ (ovako se naš seljak izražava) ovo selo je bilo sklonište hajdučkih porodica, ama je, za divno čudo, najmanje hajduka dalo. Stari hajduci, stare harambaše, kada su se dohvatile sela, ne samo da su prestajali hajdukovati nego su i čitave družine raspuštali. U Ribaševini su stariji doseljenici od Gubinog Dola, i ovde ima stanovnika iz prvih godina 18. veka.
    -Đokići su najstarija porodica, poromci jedne vrlo velike crnogorske porodice u ovoj oblasti. Hajduk Dragutin Aleksić, rodom iz Bileće u Hercegovini, još u mladosti oturio se hajdukovati po Trebinju i Grahovu, i kad je već i njemu dosadilo hajdukovati, u zrelim godinama rešio se na seobu i krene u Foču, to se neko vreme sklone pa se odatle prebaci u Višegrad. Tu se zadrži nekoliko godina i preko Mokre Gore i Kremana dođe u Biosku i tu zastane. Sa sobom je poveo brata Đura i sinovce Đoka i Petka. Po savetu svojih prijatelja Zaharića iz Kremana izađe u ovo selo, koje mu se dopadne i u njemu se naseli. Kada je došao u ovo selo, moglo je biti oko 1730. godine. Porodica mu je bila prilično velika, nije mu se svidelo da će moći opstati, te pređe u Godljevo i stalno se naseli. Posle dve-tri godine umre a brat Đuro ode u Drenovce, tamo se naseli i umre. U Ribaševini ostanu braća Đoko i Petko. Petko se po savetu Đurovu odseli u valjevsku Loznicu i tu ostane a u selu ostanu deca Đokova, koji je mlad umro odmah posel Drgutina. Vredna, mnogobrojna, plodna i zanošljiva porodica, svuda izašla na površinu, dobrog stanja, puna šale i prirodne vedrine. Dva Đokova sina odselila su se nekuda u okolinu Šapca, lako može biti da su prešli preko Save. Đokića je ovde samo 7 kuća, slave Ignjatijevdan.
    -Filipovići i Jankovići su druga, isto tako, stara porodica, naseljeni odmah iznad Đokića, koji su po svemu sudeći malo pre stigli, opet kao hajdučka porodica. Nju nije zatekao Dragutin kao stalno naseljenu, nego kao privremeno sklonjenu; tada je ovde hajdukovala. Tri brata Maksim, Janko i Filip, sva trojica hajduci, hajdukovali su pi Pivi i Gackom, pa se posle spustili Glasincu i tu godinama zadržali. Svoje porodice iz Pive preveli su u Glasinac, pa kad su nagnati da se sele preveli su porodice u Zaovine i neko vreme se tu prikrili, pa su odatle morali preko Kremana i Bioske ići na Jelovu Goru i ovde zastati. Kad je Janko poginuo, Maksim ranjen i ostane sakat, prestao je hajdukovati; Filip prestane i on, smiri se i naseli na levoj strani rečice u samoj planini, mnogo više nego gde su današnje kuće. Naselili su se bili i počeli raditi i napredovati ali se Maksimu ne svidi da tu ostane već se podeli i ode u Gostinicu i tamo zakući. Danas je od ovih dvaju porodica 34 kuće, slave Jovanjdan.
    -Lazići su nekakva japijarska porodica iz Stapara, dobegla i skrila se u ovo selo na desnu stranu reke prema Đokićima; njih je sada 13 kuća, slave Časne Verige.
    -Gradinčevići su u Jelovoj Gori, doseljeni iz Kosjerića, ima ih 11 kuća, slave Nikoljdan.
    -Pantići su do Đokića, doveo ih nekakav Pano, hajduk iz Zlodola, ima ih 9 kuća, slave Đurđevdan.
    -Lazići (Markovići) su stara nekakva hajdučka porodica iz Stapara, došli u ovo selo da bi se skrili, ima ih 10 kuća, slave Lazarevdan.
    -Dubnjani su od Petronijevića u Dubu, došli iza Đokića do Gubinog Dola, ima ih 11 kuća, slave Alimpijevdan.
    -Babići su ispod Dubnjana, došli od Priboja, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Vukići su na dnu sela ispod Gostinice i sudnice, doseljeni iz Osata u Bosni, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Petrovići (Erčugići) su iz Rasnog kod Prijepolja, naseljeni su iznad Kolarske kuće, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Petronijevići su velika zadružna Kolarska kuća, doseljena od Priboja, slave Nikoljdan.
    -Dikanovići su iz Skržuti, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Ivanovići su iz Gostinice, ima ih 5 kuća, slave Đurđevdan.
    -Kurlačin sin je pobegao posle očeve smrti iz Stapara i došao u Đokiće, slavi Ignjatijevdan.
    -Topuzovići su u Babićima, oni su od Kostića i Trnavi, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Golubovići su došli uz Babinsku Razuru iz Kosatice i naselili se iznad mehane u Trnavi, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.
    -Đirkovići su došli kad i Golubovići iz istog mesta, ima ih 4 kuća, slave Jovanjdan.
    -Lazarevići su iz Siječe Rijeke, jedna kuća, slave Stevanjdan.
    -Ristanovići su „ozgor“, od Užica, iz Tripkove, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    U Ribaševini je 128 domova od 19 porodica.

  7. Poreklo stanovništva sela Gostinica, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, tip sela i zemlje.

    -Na jug iznad Ribaševine, zapadno još više uvučeno u Jelovu Goru, nalazi se Gostinica, u slivu veće rečice Gostinice. I ovo je planinsko selo po načinu života, po građi zgrada i po položaju. Zemlje za obrađivanje ima u dolinama potoka i po Jelovoj Gori, ali se više zemlje upotrebljava za stočarske nego za druge potrebe. Seoske kuće su iznete na najistaknutije brežuljke iznad rečice i pregledne su ma sa kog kraja sela gledane. Istočni u Karan duboko uneti deo sela zove se Peule, južni deo se zove Beloševac a zapadni deo, kao i onaj u Jelovoj Gori, nemaju svojih imena. Ovo selo je iste sreće kao i Ribaševina; naseljavano hajdučkim porodicama, od kojih su mnoge rađale hajduke i poslednjih godina. Poznatije hajdučke porodice su: Maksimovići (hajduk Josovac), Poznanovići, Ivanovići, Žunjići i drugi. Starije porodice su hajdučke, pa gotovo i najmlađe i sve su pune priča o hajducima iz ranijeg i poznijeg doba. Selo se počelo naseljavati kada i Ribaševina, doseljavanje se završilo oko 1833. godine.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    Najranije doseljene porodice su na trećoj kosi iznad Sastavaka, mesta gde se sastaju današnji potoci u Gostinicu.
    -Šišići (Milivojevići, Ignjatovići, Savići, Mlađenovići i Petrovići). Stari hajduk Petar Šišo došao je kad i Đokići odnekuda iz Hercegovine, naselio se privremeno u ovom selu, pa se posle malo primirio i stalno nastanio. Petar je sa sobom doveo i dva-tri brata; jednog je zadržao pored sebe, drugog je preselio u valjevska sela a trećeg negde u Jadar. Os Petrovih sinova i sinovaca su gore navedene porodice pod opštim imenom Šišići sa 28 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Ivanovići su prema Petrovićima, preke reke, čiji je predak Đuko hajduk došao odnekle od Prijepolja, sa sobom poveo brata Ivana i sinovca Vukolu. Đuko se nije ženio, mlad je u jednom napadu na Turke negde na Zaovinama poginuo i zamenio ga je sinovac Vukola, koji je istim tragom prošao. Tek od Ivana su Ivanovići ovi u selu i Ribaševini, ima ih ovde 6 kuća, slave Đurđevdan.
    -Jovančevići. Predak Jovančić Džogaj je dugo hajdukovao oko Pljevalja, pa se posle spustio u ovo selo, udružio sa Petrom i Dragutinom, dugo i sam hajdukovao, naposletku od Pljevlja i porodicu preveo te pored Ivana naselio i malo potom kao hajduk poginuo. Bilo je još hajduka Džogaja. Danas ih je u Peulama i selu 28 kuća, slave Đurđevdan.
    -Maksimovići su potomci prestarelog i onesposobljenog hajduka Maksima, koji je prešao iz Ribaševine i prvi zasnovao Peule. Od njega dugogodišnja hajdučka porodica Maksimovića sa 7 kuća, slave Jovanjdan.
    -Starčevići i Mijatovići. Hajduk Grigorije Starčević sišao je prema ribaševskim Jankovićima, skrio se; od njega su dve pom,enute porodice, doseljeni iz Rovaca u Bioč, negde oko Pljevalja i posle došli u ovo selo. Ima ih 14 kuća, slave Lučindan.
    -Poznanovići u Peulama, dugogodišnju hajdučku porodicu, doveli su Maksimovići na svoje imanje iz okoline Foče, ima ih 7 kuća, slave Jovanjdan.
    -Simići su u planini su iz Stapara, ima ih 4 kuća, sčlave Alimpijevdan.
    -Kremići su iz Rasačišta, sklonili se od gonjenja kao hajduci, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Kosići su proterana hajdučka porodica iz Zarožja, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.
    -Bakići su proterana hajdučka porodica iz Jablanice, ima ih 4 kuće, slave Aranđelovdan.
    -Milićevići su proterana hajdučka porodica iz Pilice, ne kaže se koliko kuća, slave Đurđic.
    -Pjevčići su proterana hajdučka porodica iz Bijele Rijeke, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Banovići su proterana hajdučka porodica iz Kremana, ima ih dve kuće, slave Stevanjdan.
    -Anđelići su proterana hajdučka porodica iz Kremana, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Tomići su proterana hajdučka porodica iz Kačera, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Panići su hajdučka porodica iz Crne Gore, ima ih 3 kuće, slave Nikodan.
    -Lazići su do Starčevića, prešli iz Ribaševine, ima ih dve kuće, slave Časne Verige.
    -Žunjići su hajdučka porodica došla iz Priboja, slave Nikoljdan.
    -Jankovići su u Peulama, doseljeni iz Krive Rijeke, ima ih 3 kuće, slave Alimpijevdan.
    -Čekićevići su odnekuda od Priboja, ima ih dve kuće, slave Lazarevdan.
    -Avramovići su iz Rače, ima ih u Poznanovićima 3 kuće, slave Aranđelovdan.
    -Šišići drugi su iz Semegljeva, ima ih 6 kuća u samoj planini, slave Aranđelovdan.
    -Badnjari su od Prijepolja, došli uz Babinsku Razuru, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Jelići su u Ivanovićima iz istih krahjeva i iz istog doba, ima ih dve kuće, slave Jovanjdan.
    -Bošnjak je od Prijepolja, jedna kuća, slavi Nikoljdan.
    -Timotijevići su iz Banje, jedna kuća, slave Jovanjdan.
    -Matijevići su iz Kratova u Ivanovićima, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    -Kondići su iz Krčagova, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    U Gostinici je 150 domova od 27 porodica.

  8. Poreklo stanovništva sela Gorjani, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj, tip sela i zemlje.

    -U prisoju Šengolja duž Đetinje na njenoj levoj strani, a prema Potpeći nešto malo na desnoj strani je selo Gorjani. Brdovito i sa dosta ravnice, ali ne baš tako plodne, pošto je veći prostor kamenit i težak za obrađivanje. Seoske su kuće na jednoj visini, na drugoj i trećoj terasi iznad reke, sve u vrhu potočića, sklonjene i ne daju se videti. Naročitih krajeva u selu nema, niti ih može biti. Seoske se kuće poslednjih godina postupno spuštaju u polja, pored Đetinje, naročito bliže Uzićima.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -I po Gorjanima ima starina kao i po susednim selima, ali nema ničega osobitog. Nema starih porodica, današnje su s’kraja 18. veka; za njima u periodu od 30-40 godina gotovo sve druge porodice našle su se u selu.
    -Stranjaci-Stranjakovići je najranije doseljena porodica, došla iz Donjih Stranjana u blizini Sjenice. Ovde su došla dva brata, Dimitrije i Vučeta. Proterani iz svog sela, pa se ovde zadržali neko vreme i podelili. Vučeta je otišao u hajduke, hajdukovao i pred smrt se naselio u Stapare i tamo ostavio potomstvo. I Dimitrije je, iako stariji čovek, otišao u hajduke a u selu ostavio ženu sa malim detetom, on otišao negde u Šumadiju, ponovo se oženio, decu izrodio i umro. Od njegovog sina Sava danas je 9 kuća Stranjakovića, slave Nikoljdan.
    -Turundžiće i Vesniće je dovela baba Vesna iz sela Kotura, negde oko Sjenice, na putu za Novu Varoš. Vesnin čovek je bio hajduk; ubila ga potera a kuća im zapaljena i porodica proterana, te se baba sa decom sklonila u ovo selo pod zaštitu svoga zeta Dimitrija Stranjaka, koji se oženio babinom unukom. Turundžići su ne vrhu sela 14 kuća, slave Nikoljdan.
    -Rakoviće je doveo Ristivoje iz Draževića kod Prijepolja i naselio u sredini sela, ima ih 9 kuća, slave Đurđic.
    -Šibalije su u gornjem delu sela do Sevojna, došli su iz neposredne blizine Pljevalja, ranije iz Drobnjaka, ima ih 9 kuća, slave Đurđevdan. Od ovih su kasnije postali Šibalići, od kojih je jedan moj kolega, op Milodan.
    -Klopani su iz okoline Prijepolja, ima ih 9 kuća, slave Mratindan.
    -Pavići su sišli iz Negbina, ima ih 9 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Milanovići su od Perića iz Potpeći i na desnoj strani Đetinje, ima ih 8 kuća, slave Stevanjdan.
    -Vunjeri su iz Džinovića u Crnoj Gori, slave Mitrovdan.
    -Bosiljčići su iz Pčelica, ima ih 5 kuća, slave Nikoljdan.
    -Mirosavljevići su iz Kratova; ima ih 5 kuća, slave Matijevdan.
    -Vranići su iz Radoine, ima oh 3 kuće, slave Nikoljdan.
    -Markovići su iz Bijele Rijeke, ima ih dve kuće, slave Savindan.
    -Jovići su iz Kuča, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Pjevići su iz Pčelica, ima ih 3 kuće, slave Stevanjdan.
    -Kostići su iz Mačkata, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Popovići su na desnoj strani Đetinje, doseljeni iz Zlakuse, ima ih dve kuća, slave Nikoljdan.
    -Vesovići su iz Čajetine, jedna kuća, slave Aranđelovdan.
    -Blagojeići su iz Vraneši, jedna kuća, slave Markovdan.
    U Gorjanima je 106 domova od 18 porodica.

  9. Poreklo stanovništva naselja Sevojno, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj i tip naselja, zemlje.

    -Sevojno je sa obe strane Đetinje u prisoju Trešnjice, od Krčagova odvojeno kosom Vilovinama. Ima pravilan krug, središte mu je sadašnja crkva i škola. Ispod oboda tog kruga za 70-80 metara poređane su kuće na dva mesta. Kuće su kamenitom zemljištu. Od Gorjana i po Trešnjici su paleozijski škriljci, sa tih strana potoci svlače mnoge splavine; od Vilovina i po Rujevcu su sekundarni krečnjaci sa vrtačama i čukama oko kuća. Naselje je podeljeno potocima i Đetinjom na džemate i zaseoke. Deo naselja na levoj strani zove se Sevojno a na desnoj Rujevac, dva zasebna kraja, zasebnih atara. U Sevojnu između Gorjana i Savića Potoka je džemat Gaj; zapadno od Savića do Erića Potoka je Mladovo, zapadno od Erića Potoka do Vlahovca su Crkvari i južno od njega Vlahovac.

    Starine u naselju.

    -U neposrednoj blizini Užica ima starih kulturnih tragova, na njih će svaki meštanin umeti uputiti, kao na tragove starih zidina, gradilišta i iskopina. Prvo naselje je zasnovano na Rujevcu, na kome se daju videti tri razna kulturna traga negdašnjeg života. Posle Rujevca naseljeni su Mladovi, pa Gaj i Crkvari dok je Vlahovac naselje poznijih godina 19. veka. Najranije porodice su došle pre 200 godina, naselje se lagano punilo i praznilo do 80-tih godina prošlog (19) veka.

    Poreklo stanovništva i osnvanje sela.

    -Aleksići (Sokići) su najstarija porodica u Sevojnu. U Rujevac su došla braća Sreten i Sekula i njihov sinovac Dmitar iz Tušine u Drobnjacima. Sreten je bio pop i popovao priv sevojničkoj crkvi, Sekula je bio radnik dokle se Dmitar odmetnuo u hajduke, pobegao negde u Šumadiju i negde u beogradskom okrugu zastao. Od Sretena je ostalo dece; njegov sin i unuk popovali su i prestali. Sekula se odelio od popa i mlad umro, ostavio udovu Sofiju te mu se potomci zovu Sokići. Sretenovi potomci raseljavali su se na sve strane, danas ih ima kao popova, učitelja i drugih zanimanja po Užicu i drugim mestima; u Sevojnu ih je 21 kuća, slave Stevanjdan.
    – Tripkovići su u Mladovu, druga stara i opet sveštenička porodica koju je doveo pop Damnjan Tripković iz sela Jugova kod Pljevalja. I ona je dugo popovala, selu i Užicu dala dosta popova i trgovaca; danas ih ima raseljenih na više strana, u Sevojnu ih je 12 kuća, slave Jovanjdan.
    -Bugari (Bugarinovići) je treća starija porodica gotovo u zajednici sa pop Damnjanovim društvom, čiji je predak Anđelko Bugarin neobično odeven, neobičnog govora, hoda i kretanja, prost i neokretan, došao iz okoline Premćana u Donjem Kolašinu i naselio se odmah do popa Damnjana. Bugara je danas mnogo raseljenih; toliko su se izmenili da se smatraju najjačom prodicom u Sevojnu, ima ih 15 kuća, slave Đurđic.
    -Čolići su četvrta po starini porodica u Sevojnu, opet sveštanička porodica, koja se mnogo raseljavala i koja ima činovnika i drugih zanimanja. Čoliće je u Sevojno doveo u selo pop Jevrem Čolo iz Bukovice kod Pljavalja; od njega je ostalo 12 kuća, slave Stevanjdan.
    -Dejovići su iz Branežaca, ima ih 7 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Skokovići su iz Kratova, ima ih 9 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Erići su u Crkvarima, došli iz Šljivovice, ima ih 6 kuća, slave Đurđevdan.
    -Stojići su odmah do prethodnih, po kojima se ceo kraj zove Stojići, doseljeni iz starovlaške Trnave, ima ih 5 kuća, slave Đurđevdan.
    -Đokovići su u Crkvarima, došli iz Pčelica, ima ih 7 kuća, slave Lazarevdan.
    -Marići su od Bukovice kod Pljevalja, ima ih 7 kuća, slave Lazarevdan.
    -Perovići su iz Šljivovice, ima ih 4 kuća, slave Đurđic.
    -Sretenovići su iz Šljivovice, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Aksentijevići su u Crkvarima, doseljeni iz Ljubiša, ima ih 5 kuća, slave Đurđevdan.
    -Trnavci su iz starovlaške Trnave, ima ih 7 kuća, slave Pantelijevdan.
    -Lazarevići su u Gaju pod Šereljem, doseljeni iz Ljubiša, ima ih 6 kuća, slave Đurđevdan.
    -Ršumovići su iz Ljubiša, ima ih 4 kuće u Gaju, slave Jovanjdan.
    -Aleksići su od Negbina u Crkvarima, ima ih 3 kuće, slave Jovanjdan.
    -Lukovići su iz Šljivovice, ima ih 3 kuće, slave Stevanjdan.
    -Milinkovići su iz Negbina, ima ih dve kuće, slave Cveti.
    Doseljenici u Vlahovu posle 1878. godine:
    -Velaševići su iz Bjelopavlovića, ima ih dve kuća, slave Sv. Petku.
    -Božovići su iz Kuča, ima ih 4 kuće, slave Časne Verige.
    -Kosijeri su iz Drobnjaka, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Nikolići su iz Radoine, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Stojkovići su iz Rutoši, ima ih dve kuće, slave Stevanjdan.
    -Jevđovići su iz Kuča, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Spalovići su iz Kuča, ima ih 3 kuće, slave Nikoljdan.
    -Mijatovići su iz Bjelopavlovića, jedna kuća, slave Sv. Petku.
    -Dragićevići su iz istog mesta kao i prethodni, ima ih dve kuće, slave Sv. Petku.
    -Karadžići su iz Drobnjaka, ima ih 4 kuće, slave Lučindan.
    -Petkovići su u Lukovićima, došli iz Karana, ima ih dve kuće, slave Stevanjdan.
    -Mirkovići su u Đokovićima, doseljeni od Priboja, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Nakić je u Lazarevićima, došao iz Čajetine, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    -Jovanovići su u Gaju, došli iz Radoine, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Vesovići su iz Čajetine, jedna kuća, slave Jovanjdan.
    -Rakovići su u Bugarima, doseljeni iz Čajetine, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    -Milijići su iz Kuča, dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Jankovići su u Vlahovcu, došli iz Bistrice – Polimlje, jedna kuća, slave Lučindan.
    -Dželebdžići su iz Bijele Rijeke, jedna kuća, slave Srđevdan.
    -Vučkovići su iz Krčagova, jedna kuća, slave Jovanjdan.
    -Ivanovići su iz Kratova, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    U Sevojnu je 177 kuća od 40 porodica.
    Napomena: U knjizi Ljuba Pavlović Sevojno se naziva selom, ja sam ga preimenovao u naselje, budući da je to sada (povelika) varoš, op Milodan.

  10. Poreklo stanovništva sela Krčagovo, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925.

    Položaj sela.

    -Južno i istočno od Užica, kome i veći deo istočnog užičkog atara spada, jeste selo Krčagovo. Selo je sa obe strane Đetinje i Zabučjem. Vrelima, Rujevačkim Stenama i Vilovinama Krčagovo je podeljeno na nekoliko odvojenih pravih zaselaka, od koji svaki ima zaseban atar i čini za sebe selo. Zaseoci su skorašnji. Seoski zaseoci su: Vilovine do Sevojna, Vlahovica i prema Rujecu, Medino Brdo pod Sarića Osojem iza Vlahovca, Zabučje po Zabučju i iznad Užica, Vrelo pod Orlovcem i oko vrela, koja padaju u Đetinju, Gajevi – zaravan na rujevačkim Stenama.

    Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

    -Da li po ovom selu može biti kakvih starina teško je reći, kad su po njemu na sve strane naselja iz 1878. godine pa na ovamo. Što je po ovom selu bilo ziratnog imanja iz Dovarija u Krčagovskom Polju, koje je od najranijih vremena bilo više užičko nego seosko, pripadalo je turskim posednicima docnije našim, tako da se ni današnji seljaci nisu mogli njime koristiti. Što je po Zabučju, Gajevima, Vrelima, Vilovinama, Medinom Brdu i Štropcu obradive zemlje, svojina je današnjih seljaka, oni su je i očistili. Prva naselja ovog sela pala su oko 1865. godine, najjača oko 1876., 1878. i 1880. godine pa su odmah i prestala. Ima porodica od Prijepolja i Nove Varoši sa manjim prilascima sa strane. Najstarije porodice su u Gajevima, potom u Vrelu, pa Vilovinama i Zabučju a najmlađe na Medinom Brdu i Štropcu (zapadni deo Vilovina stenovit i vrlo blizak reci).
    U Gajeve su prvo došli:
    -Petaci, rastureni do Zbojštine, došli iz Kosatice, ima ih 6 kuća, slave Nikoljdan.
    -Karapandže su iz Drenove; rasturene u nekoliko porodica po selu, ima ih 12 kuća, slave Lazarevdan.
    -Ćosovići su iz Kosatice, ima ih 7 kuća, slave Jovanjdan.
    -Avramovići su iz Vrbove, ima ih 5 kuća, slave Trifundan.
    -Čokare na Zabučju so došli iz sela Čokara u nikšićkoj Župi, ima ih 5 kuća,slave Đurđic.
    -Trifunovići na Zabučju su iz Like, ima ih 3 kuće, slave Lazarevdan.
    -Tamburići su na Zabučju, došli od Nikšića, iz Trebjese, ima ih 5 kuća, slave Nikoljdan.
    -Vučkovići su na Vilovinama, Zabučju i Vrelima, doseljeni iz Radoine, ima ih 10 kuća, slave Jovanjdan.
    -Baćkovići su u Štropcu, doseljeni iz Rutoši, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Stjepovići su u Medinom Brdu, doseljeni od Nikšića, ima ih 4 kuće, slave Nikoljdan.
    -Lazovići su do prethodnih, došli iz Kuča, ima ih 3 kuće, slave Nokoljdan.
    -Sekulići, Mlađenovići su u Štropcu prvi, u Vrelima drugi, došli iz Bistrice (Polimlje), ima ih 9 kuća, slave Lučindan.
    -Bojovići su u Štropcu, došli iz Radoine, ima ih 6 kuća, slave Jovanjdan.
    -Pajovići i Jokovići, prvi su u Zabučju, drugi u Vrelima, došli iz Pješivaca, ima ih 4 kuće, slave Začeće Sv. Jovana.
    -Živkovići su u Vrelima, doši iz Drobnjaka, ima ih 3 kuće, slave Začeće Sv. Jovana.
    -Ćebići su u Vrelima, došli iz Kratova, ima ih 5 kuća, slave Aranđelovdan.
    -Gogići su na Vilovinama, došli iz Radoine, ima ih 5 kuća, slave Nikoljdan.
    -Krlovići su u Vilovinama, došli iz Rutoši, ima ih 3 kuća, slave Matijevdan.
    -Avramovići su u Gajevim, i oni su iz Rutoši, ima ih 5 kuća, slave Trifundan.
    -Raonići su u Vrelima, doseljeni od Nikšića, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.
    -Kotlajići su u Štropcu, došli iz Radoine, ima ih dve kuće, slave Aranđelovdan.
    -Zagorčići su u Štropcu, došli iz Rutoši, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.
    -Matovići su na Medinom Brdu, doseljeni od Babina, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Tanaskovići su od istih strana, ima ih dve kuće, slave Stevanjdan.
    -Milanovići su pored prethodnih, došli iz Radoine, ima ih dve kuće, slave Stevanjdan.
    -Mirkovići su na Zabučju, došli iz Rutoši, ima ih dve kuće, slave Đurđic.
    -Tripkovići su u Vrelima, doseljeni iz Rutoši, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Jovanovići su u Gajevima, došli iz Pčelica, ima ih dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Novakovići su u Gajevima, došli iz Vraneši, ima ih dve kuće, slave Nikoljdan.
    -Otaševići od Pčelica i Pljevalja, ima ih u Gajevima dve kuće, slave Đurđic.
    -Milekići su u Vrelima, doseljeni iz Bistrice, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Smiljanići su u Vrelima, došli iz Bistrice, jedna kuća, slave Lučindan.
    -Stokovići su iz Pčelica, jedna kuća, slave Đurđic.
    -Kostići su u Štropcu, došli iz Vraneši, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    -Andrići su na Sarića Osoju, došli iz Rutoši, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Milićevići su u Gajevima, doseljeni iz Rutoši, jedna kuća, slave Đurđic.
    -Simovići su iz Radoine, jedna kuća, slave Aranđelovdan.
    -Stevanovići su u Vrelima, doseljeni iz Kuča, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Boškovići su u Zabučju, doseljeni iz Kačera, jedna kuća, slave Nikoljdan.
    -Petrovići su iz Pčelica, dve kuće, slave Đurđevdan.
    -Bjelići su id Donjih Bjelica, jedna kuća, slave Đurđevdan.
    -Slovići su iz Kratova, jedna kuća, slave Aranđelovdan.
    -Tucovići su u Gajevima, doseljeni iz Gostilja, jedna kuća, slave Pantelijevdan.
    U Krčagovu je 144 kuće od 44 porodica.