Smederevo i okolna sela

10. jun 2012.

komentara: 22

Grad Smederevo:

Badljevica, Binovac, Brestovik, Vodanj, Vranovo, Vrbovac, Vučak, Dobri Do, Drugovac, Kolari, Landol, Lipe, Lugavčina, Lunjevac, Mala Krsna, Malo Orašje, Mihajlovac, Osipaonica, Petrijevo, Radinac, Ralja, Saraorci, Seone, Skobalj, Smederevo, Suvodol, Udovice i Šalinac (oduhvata i Kulič koji je bio samostalno naselje do 1959. godine, od 2007. godine ponovo samostalno naselje).

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (22)

Odgovorite

22 komentara

  1. Poreklo stanovništva sela Šalinac i Kulič, Grad Smederevo – Podunavski okrug. Prema knjizi Borivoja Drobnjakovića „Smederevsko Podunavlje i Jasenica“.

    Šalinac:

    Položaj sela.

    Pri ušću u Dunav, Morava jako meandrira i ima više rukavaca. Na desnoj obali jednog od tih rukavaca (mrtvaja) nalazi se Šalinac. Šalinac je vrlo često pod vodom, koju posle svakog povodnja donosi Morava. Od Dunava selo je zaštićeno naročito podignutim veštačkim nasipima.

    Vode.

    -Izvora nema. Upotrebljava se nezdrava i vrlo često mutna bunarska voda.

    Zemlje.

    -Seoska imanjnja su na mestima: Ugljarnici, Šugavi Čug i Gloški. Vinogradi su salbi. Dosta je razvijen ribolov. Meštani uzimaju pod zakup mrtvaje i bare, tu se lovi riba i prodaje u okolini.

    Tip sela.

    -Selo je zbijenog tipa. Kuće su zbijene, sa malim okućnicama i malo zgrada.

    Postanak sela i poreklo stanovništva.

    U Šalincu je 1818. godine bilo 11 kuća, 1822. godine 15 a 1846 42 kuće. Danas u selu ima oko 100 kuća.
    U selu su ove porodice:
    -Petkovići (Vučkovići), slave Sv. Petku. Praded starcu od 70 godina doselio se sa „zaječarske strane“.
    -Ninići (Todorovići i Cvetkovići), slave Nikoljdan. Poreklom su iz Grljana kod Zaječara.
    -Ilići (Petrovići), slave Nikoljdan. Preci su im iz okoline Zaječara. Prvo su se naselili u Batoavac kod Požarevca pa potom u ovo selo.
    -Grujići, slave Aranđelovdan. Deda im se doselio iz Poletkovca.
    -Savići (Nešići i Vučkovići), slave Nikoljdan. Dedovi im se doselili od Timoka.
    -Krstići, slave Nikoljdan. Starinom su od Timoka.
    -Brankovići, slave Nikoljdan. Deda im se doselio pre 50 godina iz Popovca kod Požarevca.
    -Krstići, slave Aranđelovdan. Doselili se sa „zaječarske strane“.
    -Jovanovići, slave Nikoljdan. Deda čoveku od 60 godina se doselio iz okoline Vidina u Bugarskoj.
    -Petkovići, slave Aranđelovdan. Doseljeni od Timoka.
    -Jotići (Rančići), slave Nikoljdan. Praded Jota doselio se iz Kule.
    -Nikolići, slave Sv. Petku. Pre 10 godina se doselili iz Petke, Požarevac.
    -Brajkovići, slave Nikoljdan. Preci im se doselili iz okoline Zaječara.
    -Ivkovići, slave Đurđic. Doselili se pre 20 godina iz Dubravice, Požarevac.
    -Mitići, slave Sv. Vasilije. Pre 30 godine se doselili iz Batovca, Požarevac.
    -Rajčići, slave Alimpijevdan. I oni su iz Batovca.
    -Stojadinovići, slave Nikoljdan. Pre 25 godina se doselili iz Kasidola, Požarevac.
    -Lazarevići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 30 godina iz Lipa.
    -Ristići, slave Nikoljdan. Doselili se iz Batovca.
    -Stokići, slave Tomindan. Doselili se iz Dragovca, Požarevac.
    -Todorovići (Đorđevići), slave Nikoljdan. I oni su iz Batovca.
    -Životići, slave Ilindan. I oni su iz Batovca.
    -Mitići, slave Stevanjdan. Predak došao ženi u kuću iz Dubravice, Požarevac.
    -Stanojevići, slave Đurđic. Doselili se pre 30 godina iz Vražogrnaca.
    -Aleksići, slave Nikoljdan. Doselili se iz Lipa, Smederevo.
    -Ilići, slave Sv. Petku. Doselili se iz Vranova, Smederevo.
    -Nikolići, slave Đurđic. Doselili se pre 40 godina iz Batovca.
    -Bogdanovići, slave Nikoljdan. I oni su iz Batovca.
    -Nešići, slave Aranđelovdan. Doselili se iz Brežana, Požarevac.
    -Janići, slave Aranđelovdan. Doselili se iz Radinaca, Smederevo.
    Groblje je u Ostrovcu.

    Kulič:

    Položaj sela.

    -Kulič se nalazi u prostranoj aluvijalnoj moravskoj ravni, na levoj obali „Mrtvaje“. I ovo selo, kao i Šalinac, većim delom godine je pod vodom. Sa Šalincem čini jednu opštinu.

    Vode.

    -U selu nema izvora. Pije se bunarska, nezdrava, voda.

    Zemlje i šume.

    -Ziratno zemljište je u Šugavom Lugu, Gloški i Ugljaricama. Opštinska utrina je u Šugavom Lugu. Ribolov je naročito razvijen.

    Tip, naziv i starine u selu.

    -Selo je razbijenog tipa. Dobilo je ime po gradu Kuliču, čije se ruševine nalaze severno od sela, pri ušću Morave u Dunav. U blizini ovih razvalina je seosko groblje.

    Postanak sela i poreklo stanovništva.

    -Zbog stalnih poplava selo se nikako nije moglo uvećati. Godine 1818. imalo je 33 kuće, 1822. godine poraslo je i imalo 48 kućaa 1846. godne 60 kuća. Danas u selu nema više od 70-80 kuća.
    U selu su ove porodice:
    -Simići (Nakarići i Petrovići), slave Nikoljdan. Oni su najstariji doseljenici iz „Arnautluka“.
    -Žikići, slave Jovanjdan. Pre 20 godina se doselili iz Brežana, Požarevac.
    -Petrovići, slave Sv. Petku. Doselili se iz Brežana.
    -Perići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 30 godina iz Batovca, Požarevac.
    -Stanojevići, slave Sv. Petku. Doselili se pre 30 godina iz Rečke, Krajina.
    -Lazarevići, slave Aranđelovdan. Praded se doselio iz Tamniča, Krajina.
    -Gavrilovići, slave Alimpijevdan. Doselili se iz Batovca.
    -Nikolići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 25 godina iz Petke, Požarevac.
    -Živovići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 40 godina iz Batovca.
    -Pantići, slave Nikoljdan. Doslili se iz Dolova u Banatu pre 50 godina.
    -Ljubisavljevići, slave Aranđelovdan. I oni su iz Batovca.
    -Stevići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 20 godina iz Batovca.
    -Stokići, slave Nikoljdan. Doselili se pe 40 godina iz Lipa.
    -Jovanovići, slave Nikoljdan. Doselili se pre 40 godina iz Niša.
    -Ilići (Todorovići), slave Mitrovdan. Deda im se doselio iz Bugarske.
    -Mitrovići, slave Vavedenje. Deda im se doselio iz Grljana kod Zaječara.
    -Jovanovići, slave Jovanjdan. Doselili se iz Batovca.
    -Ilići, slave Nikoljdan. Doselili se iz požarevačkog okruga.
    -Živanovići, slave Nikoljdan. I oni su se doselili iz okoline Požarevca.
    -Stojićevići, slave Đurđic. Deda, koga su zvali „Turčinom“ se doselio iz Malog Kosova.
    -Miloševići, slave Nikoljdan. Deda se dosleo iz Velikog Sela, Požarevac.
    -Savići, slave Sv. Vrači. Doselili se iz „vlaških“ krajeva iz „preka“.
    -Nikolići, slave Jovanjdan, Stari doseljenici, „Vlasi“.
    -Milanovići, slave Đurđevdan. „Vlasi“ iz „preka“.
    -Petrovići, slave Aranđelovdan. Doselili se iz „istočnih krajeva“ najpre u Šalicac pa ovde.
    -Pavlovići, slave Nikoljdan. Madžarski Cigani.
    -Janićijevići (Aleksići), slave Alimpijevdan. „Vlasi“.

  2. vojislav ananić

    SMEDEREVO

    Prvo pominjanje Smedereva pod ovim nazivom zabeleženo je u Povelji vizantijskog cara Vasilija II iz 1019.godine, u delu koji govori o Braničevskoj eparhiji Ohridske episkopije. Prvi pisani pomen o Smederevu nalazi se i u Povelji kneza Lazara iz 1381.godine u kojoj se spominje manastir Ravanica i sela i imanja koja poklanja „ u Smederevu ljudini Bogosavu s općinom i baštinom“.
    Grad Smederevo se nalazi uz pravac rimske granice (Limes) i Carigradskog druma, što je tokom istorije bitno određivalo njegov značaj i ulogu u istorijskim događajima. Kao takvo, ovo mesto ima kontinuitet od praistorije, preko antike i srednjeg veka do današnjih dana. O svim tim vremenima svedoči bogato kulturno nasleđe smederevskog kraja oličeno u više lokaliteta raspoređenih u gradu i oko njega
    Poseban značaj Smederevo dobija početkom petnaestog veka, u doba despota Đurđa Brankovića, kada postaje poslednja prestonica srpske srednjevekovne države i sedište crkvenog i privrednog života. Sagrađena je Smederevska tvrđava, čiji bedemi i danas stoje i svedoče o burnoj prošlosti grada, ali i značaju Smedereva koji već tada premašuje lokalnu i regionalnu dimenziju. Smederevo postaje centar na razmeđi civilizacija, gde se prepliću uticaji istoka i zapada.
    Tvrđava je smeštena na desnoj obali Dunava, na ušću reke Jezave.Unutrašnji prostor zauzima 11ha, a šire okruženje danas zalazi u urbane strukture.Građena je po uzoru na Carigradsku tvrđavu, kao fortifikacija za odbranu i predstavlja jednu od najvećih tvrđava u Evropi.
    Nakon pada u turske ruke, Smederevo zadržava širi regionalni značaj kao sedište sandžakata, sve do 1521.godine.Tokom šesnaestog i sedamnaestog veka, razvilo se u veću orijentalnu varoš. Krajem sedamnaestog veka, za vreme austro-turskih ratova, varoš je naizmenično bila u rukama zaraćenih strana, razarana je i privredno opala. U vreme austrijske vlasti ovde je bio centar distrikta.
    U obnovljenoj srpskoj državi Smederevo igra značajnu ulogu, pre svega kao sedište Sovjeta od 1805.-1807.godine, ali i kao razvijeno gradsko naselje, trgovačko sedište i glavni grad Smederevske nahije.
    Tokom čitavog 19. i 20.veka, nekad u većoj, nekad u manjoj meri, koristeći svoje potencijale, imalo je svoje mesto u redu najrazvijenijih gradova Srbije.

    Izvor: Internet