Krsne slave i prezimena Srba u BiH (RS)

15. mart 2012.

komentara: 95

U BiH ima sko­ro šest hiljada srpskih pre­zi­me­na ko­ja se ve­zu­ju za 72 sla­ve. Ako je kod is­tog pre­zi­me­na zastupljena sa­mo je­dna krsna sla­va ne­sumnjivo je da se ra­di o je­dnom ple­me­nu (ro­du). O pre­zi­me­ni­ma Srba u BiH ne pos­to­je sis­te­ma­ti­zo­va­na nau­čna is­tra­ži­vanja ta­ko da se o njima je­di­no ne­što vi­še mo­že sa­zna­ti iz crkvenih po­pi­sa ili ta­ko­zva­nih še­ma­ti­za­ma.

Od sa­ču­va­nih še­ma­ti­za­ma po obi­mu i ra­zno­vrsnos­ti po­da­ta­ka po­se­bno se iz­dva­ja Še­ma­ti­zam pra­vo­sla­vne mi­tro­po­li­je i ar­hi­di­je­ce­ze Da­bro­bo­san­ske za go­di­nu 1882. objavljen te is­te go­di­ne u Sa­ra­je­vu.

Po mno­gim oni­mas­ti­ča­ri­ma to je naj­bolji i naj­de­taljni­ji še­ma­ti­zam ko­ji je do da­nas ura­đen i objavljen u či­ta­voj admi­nis­tra­ti­vno-te­ri­to­ri­jal­noj upra­vi Srpske pra­vo­sla­vne crkve. Obu­hva­ta go­to­vo ce­lo po­dru­čje da­našnje BiH. Is­ti­na, ne­dos­ta­ju po­je­di­ni po­da­ci za ne­ke pa­ro­hi­je u Zvor­ni­čko- tu­zlan­skoj (Sem­be­ri­ja) i Za­hum­sko-her­ce­go­va­čkoj epar­hi­ji, ali to ne umanjuje njegov zna­čaj.

Pre­ma ovom še­ma­ti­zmu i prvom po­pi­su sta­no­vniš­tva ko­ji je iz­vršen (1879) , u BiH je kra­jem 19. ve­ka bi­lo 5.590 srpskih pre­zi­me­na za ko­ja se ve­zu­ju 72 ra­zli­či­te sla­ve.

Poljo­pri­vre­dni in­ženjer Sa­vo Ignjato­vić iz Banje Lu­ke go­di­na­ma se ba­vi is­tra­ži­vanjem ko­re­na svo­je porodice.

– Pro­blem je u to­me što je mno­go pi­sa­ne gra­đe o Srbi­ma u BiH uni­šte­no, a crkve i groblja u Fe­de­ra­ci­ji BiH devas­ti­ra­na. Naj­vi­še po­da­ta­ka o svo­jim pre­ci­ma pri­ku­pio sam u mu­ze­ji­ma, za­tim ma­ti­čnim ure­di­ma, zemljišnim knjiga­ma i iz usme­nog pre­danja – ka­že Ignjato­vić.

Kao što je po­zna­to, naj­ve­ći broj pre­zi­me­na kod Srba nas­tao je u 16. i 17. ve­ku. Pre­zi­me­na su nas­ta­ja­la po ra­znim osno­va­ma. Naj­češ­će je to bi­lo po li­čnom ime­nu oca ili ne­kog dru­gog pret­ka (Bo­gdan – Bo­gda­no­vić, To­dor-Todoro­vić, Si­mo- Si­mić), maj­ke (Smilja-Smiljić, Ma­ra-Ma­rić, Cvi­je­ta-Cvi­je­tić), po za­na­tu: Ku­junyić, Sa­rač, Ko­vač, Ka­čar, po na­dim­ku: Žde­ro, Prdić, Pi­tar…

De­set naj­ras­pros­tranjeni­jih srpskih pre­zi­me­na u BiH su: Ko­va­če­vić, Sa­vić, Po­po­vić, Jo­va­no­vić, Pe­tro­vić, Đurić, Ba­bić, Lu­kić, Kne­že­vić i Mar­ko­vić.

Ko­va­če­vić je je naj­ra­ši­re­ni­je srpsko pre­zi­me u BiH. Za ovo pre­zi­me ve­za­no je čak dva­de­set ra­zli­či­tih sla­va. Ras­pros­tranjeni su od Bi­ha­ća, Kru­pe i Pe­trov­ca, pre­ko Banje Lu­ke, Te­sli­ća i Sa­ra­je­va, do Vi­še­gra­da i Vlasenice.

Pre­zi­me­na Kne­že­vić i Man­dić naj­ras­pros­tranjeni­ja su u Kra­ji­ni, dok su u is­to­čnoj Bo­sni ona ve­oma ret­ka. Slično je i sa pre­zi­me­ni­ma Đu­kić, Ma­rić i Pa­nić. I ona su naj­ra­ši­re­ni­ja u Kra­ji­ni.

Pre­zi­me­na Jo­va­no­vić, Mar­ko­vić, Ilić, Si­mić, Ni­ko­lić, Mi­trić, La­zić, Ga­vrić i Mi­čić vi­še su rasprostranjena u is­to­čnoj i srednjoj Bo­sni, a manje u Kraj­ini.

Ima slu­ča­je­va da se zbog ra­zli­či­tog iz­go­vo­ra, ili ra­zli­či­tog admi­nis­tra­ti­vnog evi­den­ti­ranja, kod pripadnika je­dnog ple­me­na beleže dva ra­zli­či­ta pre­zi­me­na. To je slu­čaj ka­da se, na pri­mer, u pre­zi­me­nu javlja slo­vo “j” ili ga ne­ma: Ba­jić-Ba­ić, Vu­jić-Vu­ić, Gru­jić-Gru­ić, Ga­jić-Ga­ić, Pe­jić-Pe­ić…

Po­ne­kad su kod pri­pa­dni­ka je­dnog ple­me­na za­beleže­na dva pre­zi­me­na i zbog to­ga što je do­šlo do za­me­ne jednog od slo­va dru­gim: To ima­mo ka­da se, na pri­mer, “dž” za­me­ni sa “č”: Ba­rudžija-Ba­ru­či­ja, Ekmedžija-Ekme­či­ja. Ili ka­da se “dž” za­me­ni sa “ć”: Indžić-In­đić; ka­da se “t” za­me­ni sa “d”: Vu­ko­brat-Vu­ko­brad, ka­da se “u” za­me­ni sa “o”: Škun­drić-Škon­drić…

Srbi ima­ju na­ro­dno-crkve­no slavlje ko­je je ne­po­zna­to kod dru­gih hriš­ćan­ski na­ro­da. To je krsna sla­va ili krsno ime. O njoj pos­to­je mno­ga pre­danja.

Po je­dnom krsno ime je uspo­me­na na dan ka­da su mno­go­bo­ža­čki pre­ci po­je­di­nih po­ro­di­ca pre­šli na hrišćansku ve­ru. Otu­da i na­ziv krsno ime od “krsti­ti se” to jest pre­ći u hriš­ćan­sku ve­ru.

Po dru­gom, u vre­me dok su Srbi ži­ve­li u ple­me­ni­ma je­dno po je­dno ple­me se kršta­va­lo iza­brav­ši za taj čin dan je­dnog od sve­ti­telja ili mu­če­ni­ka. Taj dan se otad sma­trao du­ho­vnim ro­đen­da­nom po­ro­di­ce. Po­ro­di­ce istog ple­me­na ima­ju is­tu krsnu sla­vu, a is­ti pre­zi­menjaci sa ra­zli­či­tim sla­va­ma ni­su od is­tog ple­me­na.

Ra­ši­re­no je i gle­di­šte ko­je se mo­že na­zva­ti ani­mis­ti­čnim, a ko­je po­la­zi od to­ga da je krsna sla­va sa­mo je­dan hris­ti­ja­ni­zo­va­ni pa­gan­ski kult – kult mrtvih, kult pre­da­ka. Ovo gle­di­šte kao naj­va­žni­je uz slavljenje krsnog ime­na na­vo­di: koljivo, paljenje sve­ća, se­čenje ko­la­ča. Sve su to ele­men­ti žrtve­nih obi­ča­ja za po­koj­ne pret­ke.

Po crkve­no-pra­vo­sla­vnom gle­di­štu krsna sla­va je nas­ta­la sve­snom akci­jom Srpske pra­vo­sla­vne crkve, a raširi­la se po svim srpskim kra­je­vi­ma to­kom 13., 14. i 15. veka njenom mi­si­onar­skom de­la­tnoš­ću. To je bio jedan vid bor­be pro­tiv mno­go­boš­tva i pa­ga­ni­zma. Zna­či, ne ra­di se o hris­ti­ja­ni­zo­va­nom pa­gan­skom kul­tu, već je to po svo­joj su­šti­ni hriš­ćan­ski i pra­vo­sla­vni sup­sti­tut za pa­gan­ski kult ko­ji se iz­gu­bio u pe­ri­odu od sla­ven­skog na­seljavanja Bal­kan­skog po­lu­os­trva. Sve­to­sav­skom re­for­mom iz je­dne crkve­ne, op­šte ili po­je­di­načne, za­ve­tne in­sti­tu­ci­je stvo­re­na je je­dna srpska sve­ča­nost ko­ja je u se­bi obu­hva­ti­la op­šte pra­vo­sla­vne i po­se­bne srpske ele­men­te.

Naj­češ­će sla­ve Srba u BiH su: Đur­đev­dan, Ni­koljdan, Sv. Jo­van Krsti­telj, Ar­hi­đa­kon Ste­fan, Ar­han­đel Mi­ha­ilo, Si­me­non Bo­go­pri­mac, Sv. Pan­te­li­ja, Sv. Va­si­li­je, Mi­holjdan, Pe­trov­dan, Krstov­dan, Sve­ti Ili­ja…

Dos­ta ret­ke srpske sla­ve u BiH su: Sv. Pro­ko­pi­je, Po­krov pre­sve­te Bo­go­ro­di­ce, Kon­stan­tin Ve­li­ki, Jo­van Bo­go­slov, Za­če­će Jo­va­na Krsti­telja, Va­ve­de­ni­je, Ar­hi­đa­kon Ga­vril…

Ve­oma su za­nimljivi po­da­ci o te­ri­to­ri­jal­nom ra­spo­re­du krsnih sla­va u Da­bro­bo­san­skoj mi­tro­po­li­ji. Ta­ko se, na pri­mer, Sve­ti Var­to­lo­mej sla­vi sa­mo u Kra­ji­ni. Sla­vi ga rod Ke­cman, Tu­bin, Se­lak, Dra­gić, Bje­la­jac, Jo­šić, Mi­ja­to­vić i Ni­kić.

Za­če­će Sv. Jo­va­na Krsti­telja sla­ve sa­mo Dra­gi­ći u Sa­ra­je­vu, dok Ivanjdan (ro­đenje Sv. Jo­va­na Krsti­telja) sla­ve ne­ke srpske po­ro­di­ce u ma­glaj­skom i vi­še­grad­skom kra­ju.

Sv. Jev­ti­mi­ja sla­vi rod Mi­siljevi­ća iz Bu­goj­na, dok sla­vu Sv. Jo­va­na Les­tvi­čni­ka sla­vi dio ro­da Vrho­vac u gradi­škoj i la­mi­na­čkoj pa­ro­hi­ji.

Sve­ta Pet­ka je sla­va Spa­so­je­vi­ća (Sre­bre­ni­ca, Vla­se­ni­ca) Mi­lo­še­vi­ća (Pa­za­rić, Po­fa­li­ći, Bla­žuj) i Di­mi­ća (Du­bi­ca, Pri­je­dor).

Sa­bor Sv. dva­na­est apos­to­la sla­ve sa­mo Miljano­vi­ći u pa­ro­hi­ja­ma Ma­ši­ći i Ro­ma­nov­ci, a Sv. Ha­ra­lam­pi­ja sa­mo Ba­ši­ći u Donjoj Pec­ki.

Cve­ti se sla­ve sa­mo u sa­ra­jev­skom i vla­se­ni­čkom kra­ju. U Sa­ra­je­vu ih sla­ve Mi­ći­ći, Os­to­ji­ći, Živ­ko­vi­ći i Baka­li­ći, a na Pa­la­ma Ka­rav­di­ći.

Ako je kod is­tog pre­zi­me­na zas­tupljena sa­mo je­dna krsna sla­va ne­sumnjivo je da se ra­di o je­dnom ple­me­nu (ro­du). To se pre­zi­me­na: Agba­ba, Agić, Ba­roš, Be­len­za­da, Be­ronja, Bo­kan, Bra­tić, Vi­še­kru­na, Vje­šti­ca, Džepi­na, Ko­panja, Ko­tur, Ka­ra­kaš, Ma­za­li­ca, Ma­cu­ra, Pra­šta­lo, Ri­bić, Te­gel­ti­ja, To­li­mir, Fur­tu­la, Če­nić, Čo­ro­ka­lo, Šo­ja, Šer­bu­la…

Kod pre­zi­me­na kod ko­jih no­si­oci je­dnog pre­zi­me­na ima­ju je­dnu krsnu sla­vu, a u ne­kim mes­ti­ma je kod njih zabeleže­na dru­ga sla­va, do­šlo je do pro­me­ne prvo­bi­tne sla­ve.

Do pro­me­ne krsne sla­ve do­la­zi­lo je ret­ko i to su naj­češ­će po­je­di­na­čni slu­ča­je­vi (kad si­ro­ma­šni mla­do­ženja pri­hva­ti sla­vu svo­je bo­ga­te ne­ves­te ili kad mla­do­ženja pri­hva­ti ne­ves­ti­nu sla­vu jer u njenoj po­ro­di­ci ne­ma mu­ških po­to­ma­ka ko­ji bi je dalje sla­vi­li).

Ta­kvi slu­ča­je­vi za­beleže­ni su kod pre­zi­me­na: Amidžić, Are­ži­na, Be­rić, Ba­la­ban, Ba­sa­ra, Bil­bi­ja, Brkljač, Bunda­lo, Bur­sać, Ga­će­ša, Gru­bor, Drljača, Du­ba­jić, Jun­gić, Ke­cman, Ko­čić, Miljuš, Mo­mić, Obu­ći­na, Opa­čić, Sabljić, Stu­par, Tin­tor, Tra­var, Ću­lum, Hrva­ća­nin, Ča­đo, Če­ko, Ša­ko­ta, Ša­re­nac, Šo­la­ja…

Pos­to­je i pre­zi­me­na kod ko­jih je za­bilježe­no vi­še sla­va. U tom slu­ča­ju se ra­di o vi­še ra­zli­či­tih ro­do­va. To su: Avra­mo­vić, An­to­nić, Ba­bić, Ba­jić, Bo­žić, Vu­ka­ši­no­vić, Vu­ko­vić, Ga­jić, Gli­go­rić, Gra­ho­vac, Da­vi­do­vić, Da­kić, Đo­kić, Du­kić, Ja­kšić, Janjić, Jo­va­no­vić, Jo­kić, Ka­la­bić, Kos, Ku­zma­no­vić, Ma­rić, Mi­ja­to­vić, Novaković, Pa­vlo­vić, Pe­tro­vić, Ris­tić, Si­mić, Ta­dić, To­mić…

U 1882. go­di­ni evi­den­ti­ra­na su po­je­di­na srpska pre­zi­me­na i njiho­ve krsne sla­ve. Ta­ko je za­bilježe­no da Avlijaša ima na Sa­ra­jev­skom polju i Bla­žu­ju i da sla­ve Jo­va­na Krsti­telja, Ba­šti­na­ca u Ma­ši­ći­ma i Romanovci­ma i da im je krsna sla­va Sv. Lu­ka, Aj­du­ko­vi­ća u Vla­se­ni­ci i da sla­ve Arh. Mi­ha­il, u Du­bo­vi­ku im je sla­va Jo­van Krsti­telj, u Krup­skoj Gli­ni­ci Ni­koljdan. Be­len­za­de su evi­den­ti­ra­ne u Banjoj Lu­ci, Bu­goj­nu, Donjem Va­ku­fu, Ka­me­nu kod Gla­mo­ča i sla­ve Jo­va­na Krsti­telja. Za­pi­si ka­zu­ju da su ta­da Ba­sa­re ži­vje­le u Kru­pi, Ku­len Va­ku­fi, Lu­šci Pa­lan­ci i Pe­trov­cu i da su sla­vi­li Đur­đev­dan. Vo­ćki­ći su iz Stra­ži­ce kod Ključa i sla­ve Sv. Ni­ko­lu, Lo­li­ći iz Dra­gelja kod Gra­di­ške, Po­pov­ca kod Banje Lu­ke i sla­va im je Jo­van Krsti­telj, a Lo­li­ći­ma iz Bis­tri­ce kod Banje Lu­ke Ni­koljdan. Ku­tli­je su iz Rui­škei njiho­va sla­va je To­ma apos­tol.

Pre­zi­me Te­gel­ti­ja evi­den­ti­ra­no je u Mrkonjić Gra­du, Tra­vni­ku, Me­dnoj i Sla­ti­ni kod Ri­bni­ka i pro­slavljaju Đur­đev­dan. Pe­ze­ri su iz Bla­škog kod Banje Lu­ke sla­va im je Jo­van Krsti­telj, Gnjato iz Bu­goj­na sla­ve Arh. Mihaila, a Mo­ro iz Po­fa­li­ća (Sa­ra­je­vo) sla­ve Đur­đev­dan…

 Po­pi­si sta­no­vniš­tva

Pre­ma prvom po­pi­su sta­no­vniš­tva ko­ji su 1879. go­di­ne spro­ve­le aus­tro­ugor­ske vlas­ti u BiH je ži­ve­lo 1.158.000 sta­no­vni­ka. Od tog bro­ja Srba je bi­lo 496.485 ili 42,88 od­sto, Mu­sli­ma­na 448.613 ili 38,73 od­sto, Hrva­ta 209.391 ili 18,30 od­sto, Je­vre­ja 3.426 ili 0,29 od­sto i os­ta­lih 249 ili 0,02 od­sto.

Od uku­pnog bro­ja Srba oko 349.000 ili 70 od­sto ži­ve­lo je u mi­tro­po­li­ji Da­bro­bo­san­skoj, a pre­os­ta­lih 147.000 ili 30 od­sto u epar­hi­ja­ma Zvor­ni­čko-tu­zlan­skoj i Za­hum­sko-her­ce­go­va­čkoj.

Po posljednjem po­pi­su ko­ji je obavljen 1991. go­di­ne BiH je ima­la 4.377.033 sta­no­vni­ka. Mul­si­ma­na je bi­lo 1.902.956 ili 43,47 od­sto, Srba 1.366.104 ili 31,21 od­sto, Hrva­ta 760.852 ili 17,38 od­sto, Ju­go­slo­ve­na 242.682 ili 5,54 od­sto, Crno­go­ra­ca 10.071 ili 0,23 od­sto, Ma­ke­do­na­ca 1.596 ili 0,03 od­sto, Slo­ve­na­ca 2.190 ili 0,05 od­sto, Al­ba­na­ca 4.295 ili 0,10 od­sto, Ro­ma 8.864 ili 0,20 od­sto, Ukra­ji­na­ca 3.929 ili 0,09 od­sto…..

Najrasprostranjenija prezimena

Me­đu pe­de­set naj­ras­pros­tranjeni­jih su i pre­zi­me­na: Ilić, Đu­kić, Vu­ko­vić, Si­mić, Ra­dić, Ma­rić, To­mić, Bo­žić, Jan­ko­vić, Mi­ja­to­vić, Mi­ćić, Da­vi­do­vić, Jo­vić…

IZVOR: www.prnjavor.rs

 

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (95)

Odgovorite

95 komentara

  1. mile

    Da li mi moze ko poslati podatke o porijeklu porodice Milinkovic i gdje se sve nalaze i koje slave slave?

  2. boro

    Interesuje me porijeklo prezimena Bilić.Rođen sam u Gerzovu-M.Grad.Slavim Časne Verige Ap.Petra.

    • Milorad Bogdanović

      Borislave, Bilići se 1882 godine ne spominju u parohiji Podgorje (Gerzovo) gdje je bilo 28 kuća i 221 duša. U ovoj parohiji spominju se prezimena:Babić, Đurđević, Đever, Martić, Savanović i Grujičić (ili su Bilići izostavljeni) koji slave Časne Verige,ali se spominju u parohiji Šehovci zajedno sa prezimenom:Perić, Perićević, Šervel, Aničić, Luže, Čoin, Bjelić, Đukelić, Baić, Sladović, Novaković, Savanović, Nokić, Đurđević i Miljanović.
      U parohiji Baraći (37 kuća-253 duše) koju su činila još sela Bogojevići (18-214), Podkraj (26-225), Vražić (25-126), Duljci (11-72),Šipovo (8-34), Bečujevo 16-73), Ljubovo (24-156), Stupna (42-418) i Beričica (47-375) spominju se Bilići, ali se ovdje nezna i ime sela u kome žive.
      Bilići, u dabrobosanskoj mitropoliji spominju se 1882 godine u većem dijelu Bosne i slave devet različiti slava.
      (Prepis iz “Šematizam dabrobosanski” za 1882 godinu, str 178-182,koju možeš pronaći i ovdje)

      Bilići su stara mostarska porodica koja je sahranjivana na pravoslavnom groblju Pašinovcu. “Izgleda da je njen rodonačelnik bio Miloš kujundžija sahranjen u Pašinovcu 1691” Bilići su živjeli i u Gacku. Doselili su iz Mostara u vrijeme A_U monarhije.
      Bilića ima i katolička, mahom u zap.Hercegovini.
      (Risto Milićević: Hercegovačka prezimena, str.237)

      U Dalmatinskom području BIlići se spominju u Đevrski krajem 19 vijeka, ali vrlo brzo su raseljeni, kao i u Imotskom koji su doselili iz Livna ali su izumrli. Bilići u mjestu Civljani slave Jovanjdan, a u Kninskom Polju su katolici. Doselili su iz Hercegovine 1780 godine. “Bili nekad pravoslavni , te prevjerili”.
      (Aleksandar Bačko-Porodice dalmatinskih Srba, str 58-59)

      Prezime Bilić prvi put se spominje u pisanim dokumentima 1364 godine u Dubrovačkom arhivu.

      Toliko za ovaj put.

      P.S. Ćirilica je moja đedovna, ostavljena u amanet nama svima.

      • Aleksandar J. Bilić

        RODOSLOVLJE PORODICE BILIĆ

        Hercegovačka porodica Bilić dobila je ime po Petru Galovu, zvanom Bili, koji je još u ranoj mladosti imao bijelu kosu te ga po njoj tako i prozvaše. Podaci za rodoslovlje porodice Bilića pokupljeni su iz bilježaka pokojnog Dimitrija R. Bilića i Save S. Bilića, a urađeni po preporuci Dejana R. Bilića 1926. godine.

        Po predanju, porodica Galova potječe iz sela Lisine, sada Trebinje. Ovo, stoljećima napušteno selo nalazi se na 27. kilometru puta Trebinje-Mostar, oko 200 metara u desnu stranu. Na udaljenosti od dva kilometra je selo Žakovo. Galovi bijahu imućni kmeti ugledne muslimanske porodice Resulbegovića. Nemogavši izdržati zulum svojih aga, ostave sva tri brata svoje imanje i kuću i prebjegnu. Najstariji od njih – Đuro ode u Mostar. Srednji krene preko Save, stazom i tragom Arsenija Čarnojevića, patrijarha srpskog i nastani se u Vojvodini, te se po očevu imenu Jovanu prozove Jovanović. Ova porodica i danas postoji. Najmlađi brat ode u Veneciju gdje i umre bez poroda. Đuro imaše dva sina: Petra i Jovana. Porodica Bilića (Galova) živjela je u Mostaru krajem 17. stoljeća.

        Samo još da napomenem da slavim Đurđevdan.

        Lijep pozdrav

        Aleksandar J. Bilić

  3. Da li zna neko nešto, o poreklu Novakovića iz Mokronoga,između Rudog i Priboja na Limu?
    Slave Đurđevdan.

    Pozdrav od Vita Radovića iz Ulcinja

  4. Nikola

    Dobar dan interesuje me znacenje i poreklo prezimena Gavric , selo Gavrici BIH, krsna slava Sv. Arhidjakon Stefan, ako neko nesto zna nek me obavesti na e-mail [email protected]

  5. milenko

    dali neko zna za prezime urta odakle poticu koja je to familija…

    • Zdrav

      URTA – urata – ruzan ( rumunski )
      Dva plemena Karavlaha su krenula iz Rumunije prema Bosni . Po nekim izvorima prvo su ostali u Srbiji odakle su otišli u Bosnu. . Jedno pleme se zaustavilo kod Vlasenice i Milića , a drugo otišlo u S E L O Osijek nadomak Sarajeva . Oni su se doselili na područje sela Osijek prije 250-260 godina . Nikada nisu govorili o porijeklu Karavlaha . Od kad se zna za njih ispovijedali su pravoslavnu vjeru . Do rata u Bosni svi su živjeli u selu Osjek nadomak Sarajeva . Nakon rata veći dio odlazi u tada ” Srpsko Sarajevo” i veće gradove kao što su Beograd. U selu Osjek ima samo još par kuća porodice URTA . Najstariji član ove porodice ( po muškoj liniji) je đed Slavko Urta koji ima oko 80 godina i po mom istraživanju još uvijek živi u selu Osijek . Urte slave Sv. Luku .

    • Zdrav

      Takođe u jednoj knjizi ima cijeli rodoslov porodice Urta i njihovih potomaka , pa čak do djeteta koje je rođeno 2001 godine …

    • Ljiljana

      Urta planina u Gruziji, u blizini Crnog Mora. Karavlasi nisu Romi. To je zasebna nacionalna grupa.

  6. Darko Cvijetic

    Postovani mozete li mi reci nesto vise o Cvijeticima iz Semberije koji slave Sv. Luku (31.oktobar)?

  7. Boris

    Upravu ste za Urte, davno smo gledali na tv-u nedeljno popodne i gostovao je ansambl Urte iz Rumunije, tamnoputi, vjerovatno romi tj bas ako kazete Karavlasi….Urte su iz Osjeka tacno, ostale trenutno 4 kuce….najpoznatiji pokojni Milenko, koji je projektovao niz velikih hidrocentrala u BiH…

  8. Ivica

    Poštovani zanima me poreklo prezimena Dominiković

    • Branko Todorović

      A odakle su Dominikovići, i koju krsnu slavu slave, ako su pravoslavni?

      Pošto bez tih nekih osnovnih podataka prilično je teško ovako gatajući tražiti poreklo nekog prezimena. 😉

  9. Gordana

    Interesuje me poreklo prezimena Kršić,nije tako često

    • Branko Todorović

      Bilo bi korisno kad biste nam naveli odakle su vaši Kršići i koju slavu slave? S ozbirom da je prezime patronimičkog porekla, nastalo od imena koja imaju u svom korenu Krst- (Krsto, Krstan, itd…). Meni je npr. poznato da Kršića ima u većem broju u Kostajnici, Pridjelu Donjem, te Stanarima, sve kod Doboja, kao i u manjem broju u selima Bukovica Velika i Grapska Donja.

  10. Desa

    Pozdrav.Zanima me poreklo prezimena Kaldesić?Slava Djurdjevdan,opština Vlasenica.Milići.Molim odgovor.

    • Milorad Bogdanović

      Ovo prezime i slavu što slave, pronašao sam samo u Šematizmu d/b za 1882. godine u parohiji Golići, i nigdje više.
      U ovoj parohiji bilo je 172 kuće sa 1470 duša, a u čijem sastavu su bila sela:
      1.Golići 11 kuća i 110 duša
      2.Krajičinovići 11-100
      3.MILIĆI 11-105
      4.Đurević 6-56
      5.Goločevina 5-48
      6.Vrsinje 16-140
      7.Glušac 17-151
      8.Bišina 17-114
      9.Vukšići 13-109
      10.Raškovići 15-129
      11.Pavkovići 13-122
      12.Duvnica 18-141
      13.Supač 15-120
      14.Nova Kasaba 4-25

      • Desa

        Postovani…Mene zanima da li moze da se sazna koje prezime je bilo pre Kaldesic?Da li postoji u crkvenom zapisu negde?Moj cukundeda Zivko je bio ktitor crkve u Milicima.Hvala unapred..