Poreklo prezimena Đurđević

7. mart 2012.

komentara: 104

Poštovani,

pozivamo vas na saradnju.

Pošaljite nam svoj prilog, sve što znate o ovom prezimenu na osnovu usmenog predanja ili citiranjem navoda iz knjiga (navedite kojih) ili onog što je već objavljeno na ostalim internet sajtovima (napomenite kojim).

Obavezno napišite i koju krsnu slavu slavite i područje u kojem se ovo prezime pojavljuje.

Navedite i ime poznate ličnosti (gde je rođen-a, čime se bavi), koja nosi ovo prezime.

Vaš prilog ostavite u komentaru ili pošaljite na i-mejl:

[email protected]
Pišite nam

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (104)

Odgovorite

104 komentara

  1. Familije-prezimena Đurđević, po mestima prebivališta. Prema knjizi Borivoja Drobnjakovića “Kosmaj”.

    -Beljina
    -Guberevac
    -Pružatovac
    -Mladenovac
    -Ranilović
    -Stojnik

  2. darko djurdjevic

    Da li neko zna poreklo porodice Djurdjevic iz sela Mesarci?

  3. Familije-prezimena Đurđević, po mestima prebivališta. Prema knjizi Stanoja Mijatovića „Belica“.

    -Dvorica
    -Dragoševac
    -Bagrdan
    -Kovačevac
    -Mijatovac

  4. Braca

    Te 1903. god. u Kruševu komitske vođe inače francuski đaci nadahnute francuskom revolucijom prave kobnu grešku, oslobođenu teritoriju Kruševa proglašavaju Kruševskom Republikom. Taj manifest je bio početak kraja Ilindenskog ustanka. Srpski i Bugarski dvor videvši u tome opasnost širenja takvih ideja na njihove kraljevine prekidaju bilo kakav dotur naoružanja i ljudstva ustanicima sprovodeći opštu blokadu granica. Nejaka Kruševska republika tako bi prepuištena osvetničkom pohodu turske vojske koja je brutalno i krvavo ugušila ustanak praveći neviđene pokolje nad civilnim stanovništvom. U trenutku uvođenja blokade granice u Srbiji se zatekao znatan broj komita koji su bili rezerva pripremljena da se uputi u Kruševo. Novo proglašeni Kralj Petar Karađorđević bi upozoren od strane ministra vojnog Milana Andrejevića i ministra unutrašnjih dela Stojana Protića da bi gnevne komite mogle da ugroze monarhiju i samog monarha. Na njihov predlog Kralj daje nalog za osnivanje monarhiji odane oružane formacije koja bi bila pandam komitama a u koju bi bile pozvane sve komite da joj se priključe. Za taj zadatak je bio odabran Dr. Milan Gođević . On osniva četničku inicijativu koja biva dobro naoružana i finansijski potpomognuta od strane Vlade. One komite koje nisu želele da pogaze komitsku zakletvu i da im se pridruže bile su žestoko proganjane i ubijane. Mnoge komite su spas potražile bežeći u Austrougarsku. Među takvima su bili i braća od stričeva Ranko Đurđević iz Guncata i Đorđe Đurđević iz Velike Moštanice. Sa svojom grupom su krenuli da pređu Savu nedaleko od Umke . Tu su naleteli na četničku zasedu i u oružanom sukobu Đorđe je bio ubijen a Ranko je uspeo da se domogne druge obale. Ne dugo zatim Ranko se naselio u selu Petrovčić gde njegovi potomci i danas žive kao i u Karlovčiću i Pećincima. . Za poginulim Đorđem u Velikoj Moštanici je ostala udovica sa ćerkom od osam godina i sin od nepunih godinu dana. Seoski četnički komandant se smilovao nad nejakom decom i udovicom te je krstio Đorđevog sina i kao kum ga je stavio pod svoju zaštitu. Ostali rođaci iz Velike Moštanice u strahu su se odmah odrekli Đorđetovog sina i počeli da tvrde kako mu oni nisu rođaci već da slučajno nose isto prezime i slave istu slavu. Tokom vremena se takva tvrdnja prenošena sa kolena na koleno smatrala istinitom i danas u tom selu nova pokoljenja Đurđevića smatraju da nisu rođaci.

  5. Familije-prezimena Đurđević, po mestima prebivališta. Prema knjizi Todora Radivojevića „Lepenica“.

    -Vučić
    -Lužnica
    -Rakinac
    -Lapovo
    -Markovac
    -Novi Adžibegovac (Novo Selo)
    -Dobrovodica
    -Dragobraća
    -Stanovi

  6. Braca

    Tokom drugog ustanka, iz Konavla koje je pripadalo tadašnjoj Bosni, se u Barajevo doseljava porodica Đurđević čiji je starešina bio Đurđe Đurđević. Đurđetov sin Novak, inače kršna momčina, priključuje se ustanicima sa kojima četuje protiv turaka po beogratskom pašaluku. Tokom ustanka što zbog čestih pogibija ili kojekakvih bolesti mnoge kuće su ostala bez svojih domaćina. Po okončanju borbi i sklapanju mira sa turcima valjalo je takve kuće oživeti i u njima izroditi nova pokoljenja. U kuće udovica su dovođeni mladi ne oženjeni ustanici kako bi na njihovim imanjima sa njima oformili svoje porodice i na taj način doprineli ponovnom oživljavanju opustošenih sela. Delija Novak Đurđević biva doveden u Veliku Moštanicu na imanje udovice iz porodice Stanošević čiji je muž preminuo tokom ustanka. Njih dvoje su izrodili šest sinova od kojih su četvorica podelila imanje svojih roditelja na kojima njihovi potomci i danas žive. Preostala dvojica su se odselila i to jedan u Rucku a drugi u Guncate gde su oformili svoje porodice i domaćinstva u kojima takođe njihovi potomci i danas žive.

  7. Braca

    Novakov praunuk, inače Đorđetov sin a moj deda Milorad iz Velike Moštanice, mi je pričao da je kao mladić odlazio na mobe i posela kod svojih rođaka Đurđevića u sela Zvečku, Guncate , Rucku i Barajevo. Kod svog rođaka, Ranka Đurđevića u selu Petrovčić i njegovih potomaka nikada nije bio mada su se sretali kod rođaka u Ruckoj i Guncatima. . Inače jedan od Rankovih sinova , Žarko, je bio direktor u IMT-u a jedna od ćerki mu se udala u porodicu Rastović u Surčinu a bratanica u porodicu Živanović u Kupinovu.

  8. Braca

    Posle progona roda Đurđević iz Konavla i sliva Neretve u krajem šesnajstog veka, nekoliko bratstava se što prisilnim preselenjem koje su sprovodile mletačke vlasti što svojevoljno, novo pribežište našlo kod Skadra među crnogorskoalbanskim Kučima.
    U to vreme se kazna mera preseljavanja stanovništva sprovodila i nad neposlušnim arbanaškim bratstvima koja su bila prisilno preseljena na dalmatinska ostrva i na pustare u blizini dalmatinskih gradova duž obale. Većina preseljenih je zahvaljujući delovanju katoličke crkve bila relativno brzo asimilovana od lokalnog stanovništva izuzev zatvorenih zajednica arbanasa kakve su bile na ostrvu Čiovu kod Trogira , selo Arbanija, i u selu Arbanasi kod Zadra.
    Đurđevići su se kratko vreme zadržali među Kučima od kojih su se preselili na Taru kod Žabljaka. Sa tih prostora su proterali neko omanje bratstvo i naselili se na njihovoj zemlji. Da bi opstali na otetom posedu i u novom okruženju prešli su u islam. Toponimi na tom području i danas nose nazive poput Đurđevića Tara, Đurđevića vrelo, Đurđevića selo, Đurđevića lug…
    Ne dugo zatim bratstvo Đurđević je zbog ispaše i pojila za stoku došlo u sukob sa susednim bratstvom Rapović. U krvnoj osveti koja je usledila samo za jednu godinu je izginulo četrdesetak ljudi na obe strane. Konačno je došlo do izmirenja zavađenih porodica a ono je potvrđeno venčanjem osamnajstogodišnje devojke iz bratstva Rapović i dvanajstogodišnjeg mladoženje , jer starijih momaka nije preteklo, iz bratstva Đurđević.
    Bratstvo Đurđević se sa tih prostora širilo prema Zeti, i Sandžaku. To bratstvo je dalo znatan broj kapetana, verskih prvaka, trgovaca i četovođa.
    Ne treba smetnuti s uma da je u ta vremena pljačka i otimačina bila jedn od značajnih grana privređivanja. Iz bratstva Đurđevića sa Đurđevića Tare su potekla i druga bratstva kao na primer Ganići i drugi.
    Postoje stav da su pomenuti Đurđevići dobili prezime po nekom pretku Đurđu iz Kuča što ne odgovara istini jer je među Đurđevićima veoma često ime bilo Đurđe ili Đorđe kao što je i danas.
    U toku i po završetku srpsko turskih ratova crnogorci sprovode istragu poturica pa tako i Đurđevići zbog pritiska napuštaju Đurđevića Taru i preseljavaju se u Sandžak, Bosnu i Hrvatsku to jest u Austrougarsku koja je u međuvremenu anektirala Bosnu. Početkom dvadesetog veka neki od Đurđevića se preseljavaju i u Tursku.
    I danas porodice bratstva Đurđević koji su se u ta vremena naselili na Kozari održavaju lep običaj zajedničkog teferiča na kome se okupljaju svake godine početkom avgusta meseca.
    Oni Đurđevići koji po dolasku u Tursku imperiju nisu hteli da pređu u islam su se raselili po Staroj Srbiji i Šumadiji. U starim turskim popisima poreskih obaveza koji su se vodili na arapskom pismu su se izostavljali samoglasnici pa su mnoga prezimena zbog slobode tumačenja zapisa delimično promenjena pa se isto desilo i sa nekim Đurđevićima koji su postali Đorđevići.
    Oni Đurđevići koji se ne uklapaju u ovu priču su verovatno u skorije vreme dobili prezime Đurđević po nekom svom značajnom pretku koji se zvao Đurđe.
    Sve u svemu, većina današnjih Đurđevića , Đorđevića i Đurđenića su veoma daleki, daleki , bliži ili veoma bliski rođaci bez obzira na kom prostoru žive ili kojoj veri i sadašnjoj naciji pripadaju.

  9. Đurđević

    Da li neko zna nešto više o porijeklu Đurđevića iz Kuča (Crna Gora)? U pitanju je jedna od najstarijih starokučkih porodica…

    Unaprijed hvala!

  10. Braca

    Kuči, kao što je poznato, nisu jednorodno pleme već se formiralo od raznorodnih entiteta koji su se stekli na tom prostoru. Verovatnoća je da je veza nastala na osnovu nekog od vidova rodbinskih povezivanja nastalog još u ranijim vremenima pa se na taj način može protumačiti njihova povezanost bez obzira na vreme dolaska na te prostore.Sticajem okolnosti bratstva Đurđevića,roda Vlatkovića, su sa prostora Konavla se našla među staro Kučima-Mrnjačevićima. Među njima su bili prihvaćeni kao bratstvenici i saplemenici. Očigledno da je da je i od ranije među njima postojala neka rodbinska veza. Ipak , da li zbog nedostatka resursa ili zbog povećanog pritiska, sa tih područja Đurđevići kao muslimani, su nastavili migraciju sa prostor kod Žabljaka prema Zeti, Sandžaku a kasnije i Austrougarskoj to jest Bosni i Hrvatskoj u kojima su se susreli sa svojim rodstvenicima , hrišćanima (katolicima i pravoslavcima), koji su na te prostore došli nekako u vremenu kada su se oni premestili med Kuče. Deo Đurđevića koju svoje raseljavanje nastavljaju po staroj Srbiji i Šumadiji u dobroj meri su izgubili povezanost po bratstvima. Podelili su se po porodicama koje su vremenom izgubile i u dobroj meri zaboravile međusobnu povezanost ali im je svima svojstveno pravoslavlje. Kako god su pojedini Đurđevići menjali svoje prezime i uzimali neko novo po nekom svom značajnom pretku ili ocu tako su i pripadnici drugih porodica uzimali prezime Đurđević na isti način. Iz toga sledi da ova priča se ne može generalno odnositi na sve sadašnje Đurđeviće već sa velikom verovatnoćom na one koji bilo kao slavu , imendan ili sveca zaštitnika slave Sv. Nikolu, slavu Vlatkovića, Sv. Đurđa ili Đurđic što opet sa sigurnošću ne može biti pravilo. U ostalom svaka porodica ima svoje predanje u kome se nalazi dobar deo istine o njenom poreklu.