Порекло презимена, сeло Мало Чајно (Високо)

9. јул 2023.

коментара: 0

Порекло становништва села Мало Чајно, општина Високо. Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Положај насеља, комуникације и воде.

Села овог насеља налазе се по дну долине Горуше, поред пута и по њеним странама испод Богошића и Града на десној, a Лисице на левој страни реке.

У селу има довољно изворске воде. Главна вода је Грачаница. До ове има Слана Вода; људи је не могу пити, али је радо пије стока.

Земље и шуме.

Земље за обрађивање су по крчевини, Грачаници, Луци, Поткући, Пандурници, Радави, Саставцима, Богошићима, Зламењу, Згоновима, Ћулиној Чесми, Ћулином Вину и.т.д. Ситна шума и испаша је на Граду.

Тип села и старине.

Села ове махале и куће у појединим селима су раштркани. Средину чини Зламење. Ty су, све поред пута и реке: 2 куће Дунђа, 2 Љепића, 1 Кисића. Под Градом су 2 куће Кокоруша, 1 Кисића, 1 Старчевића. На граници према Подвинцима, где се састају Подвиначка и Лужничка Ријека су Саставци, и ту су 1 кућа Лемеша и 1 Алибегића. Десно од Саставака, у страни, су 3 куће Лемеша; то је село Богошићи.

Испод Зламења се ређају 1 кућа Крајишника, 1 Ђукића и, на Радави под В. Чајном, 1 Чађа и 1 Карића. На голој, присојној, страни Лисице, близу Чулине Чешме је циганско село са 11 раштрканих, неугледних, циганских кућа.

Под Градом, на њиви Грачаници је срдњевековна некропола. Има неколико стећака у облику саркофага и паралелопипеда, махом оштећених. На истој њиви је и извор.

На месту Подводу, на левој обали реке, је Црквениште и ту је, причају, била црква, а у Луци варош и да се у тој вароши израђивало суђе. (0 Подводу в. и опис Вјесолића). Сељаци причају да је ту налажено оружје; из једне магазе су извукли 2 „дуге пушке“ и неколико мањих „пећанки“. Код Чађине куће има старо муслиманско „сватовско гробље“. У селу, на месту Пандурници, делила се стара калдрма што је ишла кроз Грачаницу и један је крак ишао за Вареш а други за Сутјеску.

Изгледа да је село скорашњег постанка и да је, судећи по имену, било у атару Великог Чајна. Тако се нпр. зна кад на Саставцима није било никога а на Богошћима је био неки Остоја Ногић. Пре тога Богошићи су били мера; почели су је крчити Спахићи па продали Лемешима. У Зламењу је био хан Дунћа.

Прекло становништва.

Сви данашњи становници су досељеници. Од православних родова су у селу раније боравили Рибари (има још један просјак), Костићи и Лијаковићи. Данас у селу има православних, муслимана и Цигана.

Православни су:

-Дунђе (2) старином Милановићи из Бос. Крајине. Дошао им је дед право на Зламење и овде се оженио удовицом неког Дунће. У једној кући су потомци тог Милановића а у другој потомци дедова пасторка, правог Дунђе. Славе обоји Јовањдан.

-Љепићи или Дакићи (2) су старином из Медне или Слатине y Бос. Крајини. Доселио је на много пре окупације Дамјан Љепић. Било му је 7 год. кад је дошао а живео је 94 год. Најпре је био у Оџаку, па у Моштрама и Лужници, а од пре 80 год. у Зламењу. Славе Ђрђевдан.

-Старчевића (1) део. је доселио из Старог Влаха пре више од 100 год. (Отац Симе Старчевића умро је пре 30 год. у својој 90-ој години, а родио се у Босни). Били су раније негде у планини. Истог су рода Аћимовићи у Моштру и изумрли Ђаковићи у Високом. Славе Ђурђевдан.

-Кокоруши (2) су дошли из Копача, где их још има; старином су из Крајине.

-Кисићи или Чађе (3) су старином из Херцеговине. Довела их мати, односно баба, која се два пут удавала. Била је родом из Шуме. У Босну је преселила да избегне од глади. Славе Никољдан.

-Ђукића (1) је довела мати из Кралупа кад се преудала за Стеву Лијаковића. Старином је из Крајине и слави Никољдан.

-Крајишник (1) је род с Крајишницима у Зимчи и у Моштру. Слави Св. Joвана.

-Ђукић (1) је род с оним у Лужници и на Заложју.

Муслимани су:

-Алибег(ов)ић (1) је доселио пре 35 год. из Ковачића, где су Алибег(ов)ићи старинци.

-Карић (1) је старином из Високог, а у Малог Чајно је дошао из Великог Чајна.

-Лемеши (4) су дошли из Чворића пре окупације;. старином су из Анадола.

Цигани.

Њихово село, Чулина Чесма, је скорашњег постанка. Ту су се почели насељавати пре неких 50 год. Раније су били на Зламењу и под Равним Брдом, па их је аустриска влада преселила на данашње њихово место, на меру. Живе  у врло бедним и раштрканим кућама. Земља је ту врло рђава.

Само се један од њих бави земљорадњом, један ради ковачки занат, а остали просе и беру руј по Биштранима и околини. Порекло им је тамно.

Муслимани су:

-Омеровић (1) је дошао из Добриња,

-Бешићи (4) су раније били иргаши, па су се једни стално настанили овде, а други у Сарајеву.

-Панђић I (1) je дошао једној у кућу из Високог.

-Панђић II (1) je доселио иа Свињарева пре 3 год.

-Ахметовића (2) дед је био у Трамошнику, па су купили земљу у Зламењу и онда прешли на садашње место.

-Хусићи (2) су из Високог. Пошто је једанод њих погинуо, у кућу му је ушао Шарац из Свињарева.

Гробља.

Православни су се раније копали у Лужници а од пре 6 год. у старом гробљу на Грачаници. Муслимани се копају заједно са Великим Чајном у Богошићима и под Дунђином кафаном. Цигани имају своје засебно гробље.

ИЗВОР: Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.