Порекло презимена, села Влашково и Караула (Илијаш)

12. фебруар 2023.

коментара: 0

Порекло становништва села Влашково и Караула – Илијаш. Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Положај села и комуникације.

Села Влашково и Караула, односно чопори тих села, леже на тераси од 70–80 м. изнад Босне и по странама изнад и испод те терасе. Брдски Поток што извире под Кртннама дели ово село од Небочаја (сарајевски срез) и чини део јужне границе; затим Босна дели од Малешића. Западну границу чине стране изнад Луке, Хаџића и Мисоче, а северну иисточну велико Брдо Набожић.

Воде, земље и шуме.

У селима има много извора. Сељани носе воду с извора: Такуша, Испод Прокоса, Бара, Срашљика, Ровови, Мачковац, али Већина ових извора пресуши за време лета.

Све су њиве око кућа; куће су као унешене у њиве. Њиве су на овим местима: Ведренице, Влашково, Прокос, Инковача, Баре, Кртина, Лађеница, Гај, Страна, Мешћема, Бријест, Поткућница и т. д. Шума (букова), уједно и испаша, је по Набожићу; то је мера.

Тип села.

На Влашкову у ужем смислу су куће поред улице. Ту су 2 куће Лојића, 2 Дервишевића и 1 Шикуљака. Идући из Влашкова у Луку, на Ведреницама су по једна кућа Кучковића, Савића, Шарца, Голуба и Росандића. Испод Ведреница, у страни Сјеиишама је 1 кућа Грлићана. Северо–источно од главног села, од Влашкова, је Прокос, а Гај их дели једно од другог. Ту су 2 куће Ђурића и 1 Каравдића. До Прокоса су источно Кртине и ту 3 куће Суљагића, 1 Џафа, 1 Бајића, 1 Марића, 1 Пињића, 1 Лојића, 2 Чутура и 1 Росуљаша. На Равном Набожићу изнад ових села су: 1 кућа Клемпића, 1 Петровића, 2 Тодоровића, 1 Мартиновића. Испод Прокоса и Кртина је до Бара, који силази на Босну код места Лађенице; ту је 1 кућа Савића. Лево од тога дола, по странама око Брдског Потока је Караула и ту су 4 куће Суљагића 1 Савића и 1 кућа у којој под истим кровом али преграђени живе муслимани Удовичићи и православни Бијелићи. Изузев у Влашкову, куће су у осталим селима врло раштркане; има их по 1/4—1/2 сата удаљених. Кроз село је у турско време водила калдрма из Сарајева у Вареш, и од ње се у селу одвајао крак за Тисовик.

По караули на том путу, у којој су били пандури, прозвано је и место и село Караула. Изнад Кртина има један „грчки“ гроб, стећак, већ потонуо у земљу, а има има их и по Равном Набожићу. Стари муслимани су приповедали да се у селу добро живело све док није дошла „Тоска“ и поробила их, и због тога доброг живљења да се село прозвало Влашково.

Најстарији део насеља је Влашково; сва остала села су скорашње крчевине. Стари Ђурић памти како су све Кртине и Караула биле под шумом, и кад је шума била све од Семизовца па до Повиоца, а само по неколико кућа било на Караули, Влашкову и у Мисочи. На Кртинама су се први населили Суљагићи, а на Ведреницама неки Ристо Вулеша. Тај Ристо био је из Херцеговине, а на Влашково је дошао као мајстор из Сарајева, и овде му је цела породица изумрла.

Били су и неки муслимани Гризовићи; старином су и они били из Херцеговине, а дошли су из Соврла и овде изумрли. Изумрли су и муслимани Гењци. Данас у селу живе муслимани, православни иједна скоро досељена католичка породица

Порекло презимена:

-Дервишевићи (2) су по једном предању старином из Анадола. У муслиманском је турбе њихова родоначалника, Дервишево Турбе. Давно су доселили, и већ се сматрају старинцнма.

-Суљагићи (7) су старином из Африке. B. ниже у опису Хаџића.

-Чутуре (2) су доселили после окупације из Мракова, где су старинци. – [lumth (1) је доселио пре окупације из Лозникл.

-Џафо (1) је одавна у селу. ·Старином је из Мисоче.

-Каравдић (1) је био из Сарајева; умро је, али му је остала породица.

-Лојићи (З). Отац му се доселио од Гацка у Херцеговини пре окупације. Има их и у Високом.

-Удовичић (1) je дошао из Луке и род је с тамошњим Удовичићима.

Православни:

-Росандић (1) се пре 16 година повратио на Блашкоио из Набожићи, где је био по иајму, пошто су му стари помрлн. Сви га у околини сматрају старинцем, „Бошњаком“. Слави Никољдан.

-Ђурићи (2) су старином Милошевићи из Модриче у Посавини. Отац старога
Ђурића био је у Молричи као дете у дућану свога оца. Наиђе неко муслиманско дете и удари му шамар, а овај га убије из мале пушке и утече у Србију. Био је у Србији 3–4 године, па је онда дошао на Влашково; има томе око 100 година. Славе Стјепањдаи.

-Тодоровићи (2). Отац им је био раније у Мисочи, а дошао је из Карачића у планини. Род су с Тодоровићима у Брези. Служе Ђурћевдаи.

-Петровићи (1) су доселили с Небочаја где их још има. Старином су Новаковићи из Новакове Чолине и род с Петровићима у Небочају и Николићима на Гори и у Мракову.

-Шикуљаци (1) су старином из Шикуља у планини. Боравили су и у Поповићима; отац им је дошао на Влашково. Истог су рода и Шикуљаци у Дивљачи (срез Сарајево), у Радовљи и y Луци. Не знају одакле им је старина, нити знају своје старо право презиме: једни веле да су се звали Петровићи а други Маринковићи. Из Шикуља су се раселили, и по том су селу и прозвани.Служе  Ђурћевдан.

-Росуљаш (1) је доселио пре 26 година из Мисоче, а старином је из Херцеговине. Опширније у опису Мисоче.

-Клемпић (1) је старином из Жаље у планини. Дошао је пре 15 година. Слави Лазареву Суботу.

-Бајић (1) је доселио из Соврла; старином је из Херцеговине. Опширније у опису Соврла.

-Марић (1) је такође доселио из Соврла; старином је из Крајине. Опширније у опису Соврла.

-Савић (1) је старином из Крајине, а населио се 1922. Раније је ходао по најму. Слави Св. Враче.

-Кучковић (1) је доселио из Соврла пре 16 година. Старином је из Црне Горе. Старо им је презиме Марјановићи а до скора су се звали и Кучковићима. Због једне добре кучке неког свог претка прозвали су Кучковићима. Има их и у Мракову. Славе Ђурђевдан.

Савићи (2) на Лађевиици и на Караули су истог порекла као и Савићи у Мракову, одакле су прешли овамо, а старином су из Бањана.

-Бијелић (1) је доселио из Лужнице, а старином је из Крајине. Слави Савине Вериге.

-Грлићан (1). Отац му је доселио пре 18 год. из Семизовца на меру. Слави Срђевдан.

-Шарац (1) је старином из Лике. Слави Св. Николу.

-Голубић. Дед им је доселио из Бијељине пре окупације. Има их и у Поповићима у Подгори.

Католици:

-Мартиновићи (1). Отац им је доселио с Каменица у Гори.

Гробља.

Док муслимани имају више гробаља са много старинских нишана, православни се сахрањују код цркве у Плијашу, а католици у Каменицама.

 

ИЗВОР: Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан

 

 

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.