Братства племена Косијери

9. фебруар 2016.

коментара: 33

ПРИРЕДИО: Сарадник портала Порекло Небојша Бабић

Преглед је прављен према раду Андрије Јовићевића „Ријечка нахија у Црној Гори“ (1911) и показује стање с почетка 20. столећа.

Племе Косијери налази се у најсеверијем делу Ријечке нахије. На северу се граничи са подручјима катунских племена Цетиња, Ћеклића и Бјелица, као и Љешанске нахије, а са свих других страна окружено је Цеклином. Косијерима је припадао и један део данашње бјеличке територије, но, током 18. столећа, Бјелице су га преотели од Косијера. У турским дефтерима за Црну Гору са почетка 16. столећа (1521, 1523) као заселак Косијера уписани су Микулићи, који су касније ушли у састав племена Бјелица. Старије становништво Бјелица највероватније је било блиско или можда и сродно / орођено са старијим становништвом Косијера. Нови досељеници у Бјелицама (Орловићи и др.) су, након што су се умножили и ојачали, у 18. столећу чинили велико насиље и отимачине околним племенима, нарочито Косијерима који су им били први на удару, па чак и својим бјеличким суседима у Томићима и Микулићима. Тада се ово старије становништво јужних села у Бјелицама раселило, делом и у Косијере. Због сталних притисака већих племена око Косијера, косијерско становништво се много исељавало, те је матично племе увек било малобројно.

Према братственом предању, заснивачи варошице Косјерић у западној Србији су ту дошли из Косијера, и место где су се настанили назвали према завичају: http://www.poreklo.rs/2014/01/03/poreklo-prezimena-selo-kosjeric-kosjeric/

Насеље Косијери је веома старо. Овуда је у средњем веку пролазио важан пут из Приморја према унутрашњости Зете, те се уз друм развило насеље. Такође, постојала је и тврђава под називом Соко-град, чије развалине и данас постоје. Област где се зачело насеље називана је Корито, у данашњем засеоку Косијера, Плоча.

У племену постоје две веће целине, Косијери и Ђиновићи, које се могу сматрати засебним селима, а састоје се од више заселака. Косијери се састоје од заселака: Орашани, Плоча, Селишта и Посајке, а у Ђиновићима су засеоци: Студени До, Дубоки До, Јаблан-до, Кулендрија, Вуков До, Црна Корита, Љесковци, Воднички До, Под-соко, Подајглас, Зогове Лазине.

Први помен Косијера је из 1435. године у једном которском документу (Cossieri). Назив Косијер је вероватно коришћен и као презиме, тако је остао упамћен писар Ивана и Ђурђа Црнојевића, Никола Косијер. А 1565. у Котору се јавља неки Фрањо Косијерић, највероватније пореклом из Косијера. Није искључено да је назив племена настао од братственог имена старог братства које се овде прво населило.

Племенска слава Косијера је Мала Госпођа (Рођење Пресвете Богородице, 8/21. септембра).

Братства у Косијерима:

Старинци:

Перишићи (Мала Госпођа) у Косијерима су једино живо братство за које се поуздано зна да је стариначко у племену.

Ђиновићи су били велико стариначко братство, по којем је названо и матично село. У једном которском документу из 1496. године помиње се Брајан Ђиновић из Косијера, док jе у турском дефтеру из 1521. године, један Ђиновић уписан у поседу баштине у Драгосалићима у Љуботињу. Ђиновићи су се током 16, 17. и 18. столећа исељавали, све док се братство није сасвим иселило из Косијера.

Од родова за које се зна да потичу од косијерских Ђиновића су Ђиновићи у Васојевићима (Краље), Вукићевићи у Приморју (Ластва) и Сакари у Љешанској нахији и Враки.

Радијевићи су били велики стариначки род у Косијерима, који се вероватно иселио током столећа. Они су уписани као заселак Косијера у турским дефтерима из 1521. и 1523. године.

Досељеници из времена Црнојевића (друга половина 15. столећа):

Аџићи (Мала Госпођа) у Ђиновићима су досељени из Зете у време кад је Иван Црнојевић пренео престоницу на Цетиње.

Почетком 18. столећа цело братство се иселило у Далмацију, у околину Книна, где су били велико братство. После неког времена, четворица браће Аџића реше да се врате ближе Црној Гори, те се населе у Пиву. Од тројице су пивски Аџићи (славе Светог Јована), док се четврти, Вукосав, врати у Ђиновиће, и од њега су сви косијерски Аџићи.

Каснији досељеници:

Братићевићи“ (Мала Госпођа) су братство настало од претка Братића, који се око 1650. године доселио из Пипера, Од његова три сина су следећи родови: од Рајка су Рајковићи, од Рада Радовићи, и од (В)Латка Латковићи. Рајковићи и Радовићи су у Косијерима, а Латковићи у Ђиновићима. Братићевићи су раније славили Ђурђев-дан, што можда, као и време досељења, указује да су они од пиперских Лужана.

Од Рајковића потичу Митровићи у Паштровићима (Моровић), као и Рајковићи у Лици (код Оточца), који су већином покатоличени.

Заједно са Братићем, у Косијере је дошао и Марић, исто из Пипера, те би се могло закључити, а и по међусобним односима ових братстава, да су у питању сродници. Од Марића су Марићевићи (Мала Госпођа) у Косијерима.

Ђурковићи (Света Петка) у Косијерима су од бјеличких староседелаца из Микулића, који су се овамо склонили због насиља нових досељеника у Бјелице, око 1750. године.

Савићевићи (Мала Госпођа) у Ђиновићима су од претка Савића Војводића који се доселио око 1770. године из племена Грађана (Радомир). Савићева мајка је била од косијерских Марићевића, те се он доселио на мајчино имање. Војводићи су старином са Косова (Митровица), а у Ријечку нахију су дошли из Црмнице.

ИЗВОРИ: 

Ријечка нахија у Црној Гори – Андрија Јовићевић

Стара Црна Гора – Јован Ердељановић

Два дефтера Црне Горе из времена Скендер-бега Црнојевића – Бранислав Ђурђев и Ламија Хаџиосмановић

„Помени црногорских племена у которским споменицима (14-16. вијек)“ – Ристо Ковијанић

Наредни чланак:
Претходни чланак:

Коментари (33)

Одговорите

33 коментара

  1. Јован Ерор

    На Кордуну је до 1995. било бројно презиме Косијер/Косјер. Већином славе Митровдан, а према “Карловачком владичанству” Милана Радеке и Никољдан. Генетика би вероватно могла да да неки одговор на њихово порекло.

  2. Aleksandar

    Мени је баш нешто интересантно порекло оне водитељке Драгане Косјерина.

  3. Небојша Бабић

    Је л’ ти интересантно порекло или водитељка?
    Мени оба 😉

  4. goran saponjic

    Radijevici su iz kosijera otisli na sever u stari vlah na reku uvac.po njima je danasnje selo radijevici dobilo ime.po recima istoricara iz nove varosi selo se u 17veku zvalo drukcije a danasnje ime je po bratsvu koje je tu doselilo iz crne gore.radijevici su odatle otisli u bosnu gorazde gde takodje postoji selo ovog imena.

  5. Небојша Бабић

    Да, видео сам да постоји село Радијевићи у Старом Влаху, али у побројаној литерaтури нисам нашао везу са Косијерима. Хвала на важном податку, Горане.

  6. Небојша Бабић

    На Српском ДНК пројекту имамо тестираног Аџића из Пиве, са утврђеном хаплогрупом Е1б:
    http://dnk.poreklo.rs/tabela-pojedinacne-grupe/?grp-filter=E
    (ред.бр. 24)
    Пивљански Аџићи су огранак косијерских, о чему је писано у овом тексту.

  7. Бањо Сакар Перишић

    Поштовање.
    Ако има саплеменика из Косијера, велики поздрав.
    Моји су се презивали Сакар, прадеда је променио у Перишић.
    Поседовао је велику земљу у Љешанској нахији, што се и подудара са
    овим писањем, да су Сакари прешли из Ђиновића у Љешанску нахију.
    Наравно славимо Малу Госпојину.
    Занимљиво је и то да се Соко град некада звао Сакаркут или Сакуркут,
    по коме су Сакари добили презиме. Моја фамилија има неку другу причу,
    а то је да је Сакар дошло од талијанске речи сакета, у преводу врећа, јер је по предању
    неко од њих био благајник на двору или тако нешто, чувао злато у врећама.
    Није споменуто у тексту одакле име Косијери.
    Косијеи су нешто као срп, али другачијег облика и служе за поткресавање лозе.
    Кад смо код лозе мммм…
    Поздрав.

    • Marko Djurkovic

      Pozdrav plemenice 🙂 Kosijer je orudje nalik srpu al je drska kao kod sjekire a svrha im je ista(za potkresivanje).Citajuci,prvi put cujem za prezime Sakar al cu naseg/vaseg Perisica upitat za isto.Nema nas puno al se okupljamo par puta tokom godine kao i na “Po$edak u zavicaju”,..Organizuje se svake godine krajem avgusta pa eto prilike da Vi i ostali iz naseg kraja a i sire,dodjete u stari zavicaj.
      Veliki pozdrav iz Kosijera 👍👋👋

  8. Јоксим

    Косијер служи и за поткресивање дрвећа, и сјечење тањих грана, мотки, притака, прутова, прављење лисника…

  9. Небојша Бабић

    Поздрав, Бањо!
    С обзиром да си потомак Старих Ђиновића, било би веома занимљиво утврдити којој днк хаплогрупи припадаш.
    Тај резултат би, можда, разјаснио и само порекло братства и његову етничку припадност у средњем веку. Па, утолико, и порекло назива племена. Да ли од словенског “косијера”, или од неког страног презимена попут Cossieri, или томе слично.
    Старо братствено презиме Ђиновић је многе ауторе одвукло у уверење да се ради о патронимику Ђин = Јован, које указује на порекло са албанског подручја.

    • Бањо Сакар Перишић

      Како се може утврдити којој групи припадам?
      Најстарији породични документ који поседујем је из 186о. год.
      У потпису стоји Живо или Живко Сакар.
      Његов син се звао Филип Сакар, следећи је мој прадеда Ђоко Филипов Перишић.
      Ђоко је променио презиме у Перишић. Поседовао је велики део Љешанске нахије
      и био је познат под Ђоко Долар.

  10. Небојша Бабић

    Бањо,
    на нашем сајту, а нарочито на форуму, имаш много података о начину тестирања.
    Ево, конкретно, данас имамо организовано тестирање у оквиру Српског ДНК дана. Цена је 6000 динара. По истој цени можеш и иначе да се тестираш преко неког члана Порекла. Па, ако си вољан, дојави, организоваћемо!