Bratstva plemena Paštrovića

27. oktobar 2015.

komentara: 22

PRIREDIO: Saradnik portala Poreklo Nebojša Babić

Paštrovići su pleme čije područje zahvata deo jadranske obale od granice Budve i Bečića na severozapadu do Spiča na jugoistoku, dok je u unutrašnjosti oivičena lancem Paštrovske gore (ova unutrašnja kopnena granica bila je promenljiva tokom prošlosti).

Pastrovicchi (CORONELLI, Vincenzo. Repubblica di Venezia p. IV. Citta, Fortezze, ed altri Luoghi principali dell' Albania, Epiro e Livadia, e particolarmente i posseduti da Veneti descritti e delineati dal p. Coronelli, Venice, 1688.)
Pastrovicchi (CORONELLI, Vincenzo. Repubblica di Venezia p. IV. Citta, Fortezze, ed altri Luoghi principali dell’ Albania, Epiro e Livadia, e particolarmente i posseduti da Veneti descritti e delineati dal p. Coronelli, Venice, 1688.)

Iako su kao celina pleme, Paštrovići se dalje dele na 12 manjih „plemena“. Ona po veličini i strukturi više odgovaraju crnogorskim i brđanskim bratstvima, pa ću nadalje o njima govoriti u tom smislu.
Paštrovići su pleme heterogenog sastava po poreklu.

Prema predanju, najstariji paštrovski etnički sloj bili su Srbi i drugi Sloveni, doseljeni u ove krajeve u periodu između 6. i 10. stoleća. Od ovog sloja stanovništva do danas nije ostalo potomstva, jer su izumrli ili se iz matične oblasti iselili. Od njih su tragovi ostali uglavnom u toponimiji. Današnja paštrovska bratstva potiču od doseljenika iz 14. i 15. stoleća i kasnijih.
Stara nestala bratstva su u vreme kad je ovaj prostor jadranskog primorja bio u sastavu države Nemanjića, većinom pripadala sitnijem plemstvu i viteškom sloju.

Značajnija izumrla i iseljena bratstva iz Paštrovića

Paštrovići, po kojima je ime dobilo i pleme i cela oblast. Pod ovim imenom prvi put se pominju 1355. godine kao vlastela u službi cara Stefana Dušana. Postoje različita tumačenja naziva bratstva Paštrovića: po jednima, on potiče od vlaške reči pastro, izvedene od latinske pastor – pastir, što ukazuje na stočarsku tradiciju. Drugi, reč pastro tumače kao staroslovensku, u značenju – šaren.

Bili su jako bratstvo u 14. i 15. stoleću. Središte im je bila Stara Lastava (Petrovac). Tokom nemirnog 15. stoleća, zbog sukoba Primoraca (najviše Grbljana, a i drugih) sa Mlecima, kao i turskih upada, mnogo stanovništva se iz ovih oblasti iselilo na sever, u Dalmaciju i Italiju. Paštrović se kao bratstveno ime od 16. stoleća više ne pominje u crnogorskom primorju, ali se sreće u Dalmaciji i Veneciji, a kasnije i u Južnoj Ugarskoj kod bačkih Bunjevaca (nije jasno da li ovi Bunjevci imaju veze sa crnogorskim Paštrovićima ili je istoventnost patronima kod ove dve populacije slučajna).

Buljarevići, po kojima je nazvano mesto Buljarica, gde im je bilo sedište. Izumrli su tokom 17. stoleća.

Kanjoši, znamenit starinački vojvodski rod u Buljarici. Od njih je čuveni Kanjoš Macedonović iz 15. stoleća. Sredinom 17. stoleća, vojvodstvo su im preoteli Junkovići (Suđići), a od kraja istog stoleća, Kanjoši se više ne pominju u paštrovskoj oblasti, jer su se do tada iselili. Od njih potiču Pejakovići u Riječkoj nahiji, a po predanju jedini njihov preostali ogranak su Kaloštri iz Reževića (premda, o Kaloštrima postoji i druga verzija, što će biti navedeno kasnije).

Paštrovska plemena

  1. Bečići

Rodovi: Bečići, Čučuci (jedn: Čučuk), Gracuni, Klapavice. Svi slave Nikoljdan.
Sedišta bratstva su u Bečićima i Čelobrdu.

Prvi put se pominju početkom 15. stoleća. Potiču iz Zete (Skadarski kraj) odakle se najpre naseljavaju u Crmnicu, a potom u Paštroviće. Izumrli bečićki rod su Mušuni. Za Klapavice se govori da su starinci (možda izvorni Paštrovići?) koji su se pribratili Bečićima. Među Bečićima su živeli i Štiljanovići, o kojima će biti reči kasnije.

  1. Kalađurđevići

(ranije se navode i kao: Kalođurđevići)
Celo bratstvo nosi isto prezime. Pretka su zvali Kalođurđe – „lepi Đurđe“ (grč. kalos – lep). Slave Nikoljdan. Sedište bratstva je u mestu Podbabac. Potiču iz Zete (Skadarski kraj) odakle su se doselili u Paštroviće verovatno još u 14. stoleću, s obzirom da su još početkom 15. stoleća bili jako i brojno bratstvo u Paštrovićima.

  1. Dabkovići

Rodovi: Kažanegre, Kuljače, Kentere, Balići. Izvorna slava im je Nikoljdan, koji i danas slave Kažanegre i Kuljače. Kenetere i Balići su uzeli da slave Mitrovdan, s obzirom da žive u Mitrovićima, te su uzeli i njihovo krsno ime. Sedišta bratstva su u mestima Dabkovići i Kuljače. Deo je živeo i na Svetom Stefanu.

Rodonačelnik svih Dabkovića je Novak Crnac koji se doselio iz Pipera, najpre u Cetinje, a potom njegov potomak Dabko u Paštroviće. O Novaku Crncu biće reči kasnije.

Za Baliće postoji pretpostavka i da oni nisu Dabkovići, već pribraćeni potomci starijeg bratstva Đenaša (ili Đonaša).

Ogranak bratstva koji nosi prezime Dabković, iselio se iz Paštrovića do početka 20. stoleća (većinom u Ameriku), kao i Franovići, dok su Marojevići izumrli u 18. stoleću.
Među Dabkovićima su živeli i rodovi Tarnuti (verovatno staro paštrovsko bratstvo) i Pavlovići koji su nosili i ime Berišani. Nepoznato je da li imaju veze sa albanskim fisom Beriša (ali veoma moguće da imaju).

  1. Mitrovići

Rodovi: Mitrovići, Grlomani, Anđusi, Đuraševići, Sankovići, Jovanovići, Rađenovići, Luketići, Vojnići, Rafailovići, Markićevići, Goliši. Slava im je Mitrovdan. Sedišta bratstva su: Pržno, Podličak, Vrba, Tudorovići, Divanovići, Vrijesno, Slavonjina, Andričići, Rafailovići, Đenaši, a bilo ih je i na Svetom Stefanu (Mitrovići).

Iseljeni rodovi Mitrovića su: Bući (jedn: Buća), Donkovići i Bjeljaci (u 18. stoleću), Laškovići (u 19. stoleću) i Radovići – Nobili (poslednji muški izdanak se iselio u Banat 1937. godine).

Svi rodovi Mitrovića su srodni i, prema predanju, potiču od zajedničkog pretka Dmitra koji se doselio odnekud iz Stare Srbije. U Paštrovićima se prvi put pominju početkom 15. stoleća.

Među Mitrovićima žive i nesrodni Divanovići, koji su starinci u Paštrovićima. Slave Mratindan, odnosno Svetog Stefana Dečanskog. Njihovo starije prezime je Buran / Buranović.

  1. Stjepan Mitrov Ljubiša
    Stjepan Mitrov Ljubiša

    Ljubiše

Rodovi: Ljubiše i Niklanovići. Slave Mitrovdan. Sedište bratstva je u Blizikućama, a Ljubiše su živeli i na Svetom Stefanu.

Prvi put se pominju u 14. stoleću, kao Blizikuće. Po predanju, potiču iz Hercegovine, odakle su došli oko 1300. godine.

Sa Ljubišama žive i Kruti (jedn: Kruta) koji nisu istog porekla, već su došljaci iz Skadarskog kraja u 16. stoleću. Kruta ima i u Grblju, istog porekla.

  1. Baroči

Baroči su malo bratstvo, paštrovsko „pleme“ koje je izumrlo u 19. stoleću. U bratstvu su bila dva prezimena: Baroči i Nikolići. Središte im je bilo u Pozdoču u paštrovskoj planini koju su 1830-ih Crmničani oteli od Paštrovića, te su se Baroči preselili u Vrbu. Poslednji se spominje Jovan Baroč 1846. godine.

7. Reževići
Reževići su heterogenog sastava. Postojalo je staro bratstvo Reževića (verovatno pravo paštrovsko) koje je izumrlo, ali su kasniji doseljenici preuzimali njihovo ime. Po bratstvu Reževića naziv je poneo i manastir Svetog Stefana, kao i jedina paštrovska reka – Rijeka Reževića.

Reževići žive u mestima: Drobnići, Krstac i Katun.

Rodovi:

Manastir Reževići
Manastir Reževići

U Drobnićima žive Đedovići, Sklenderi i Radovići, koji su srodni, potiču od doseljenika iz Pipera iz 15. stoleća. Slave Veliku Gospođu (Uspenje Presvete Bogorodice).
U Krscu: Vukovići i Pavlovići su doseljeni iz Stare Crne Gore u 14. stoleću; Kaloštri (jedn: Kaloštro) po jednoj verziji potiču od paštrovskih Kanjoša iz Buljarice, a po drugoj su starinom iz Stare Srbije ili Makedonije (što možda potvrđuje ime Kanjoš Macedonović, a možda i ukazuje na makedonsku starinu svih Paštrovića?); Zenovići po predanju potiču iz Stare Srbije ili Makedonije, a doseljeni su veoma davno, u 13. ili 14. stoleću; Đakonovići su iz Pobora, doseljeni zbog krvi u 17. stoleću. Svi krstački rodovi slave Svetog Stefana.

U Katunu: Perazići, potiču iz Klimenata, odakle je predak došao u Primorje u 16. stoleću. Ova seoba se podudara sa dolaskom Klimenata u Ceklin, pa može biti deo iste seobe. Ovih Perazića ima i u Krajini i Mrkojevićima, koji su najvećim delom islamizirani. Bogovići, Bosnići i Franovići su srodni, potiču od doseljenika iz Stare Srbije iz 15. stoleća. Franićevići su ogranak bratstva Medina (o njima kasnije) od pretka koji se tu doselio u 18. stoleću. Sva katunski rodovi slave Svetog Stefana.
Manastir u Reževićima zasnovao je kralj Stefan Prvovenčani 1226. godine, na mestu razvaline najpre paganskog, a zatim hrišćanskog hrama još iz vremena Rimljana. Car Stefan Dušan je, 1354. godine, tu podigao hram Svetog Stefana. Današnji hram Svete Trojice i manastir, danas poznatiji kao Reževići, zasnovan je u 18. stoleću. Bratstvo Reževići dalo je veliki broj igumana ovog manastira, od kojih je najpoznatiji arhimandrit Dimitrije Perazić, polovinom 19. stoleća.

  1. Srzentići

Celo bratstvo nosi isto prezime. Slave Nikoljdan. Sedište bratstva je u planinskom selu Brda. Ovo bratstvo se isprva zvalo Bulgarovići, pa je krajem 14. stoleća prozvano Ćuda. Ime Srzentić dobili su po jednom bratstveniku koji je bio sergente u mletačkoj vojsci, krajem 17. stoleća. Po jednoj verziji, Ćude / Srzentići su od plemena Nikšića, koje je u jednom periodu katunovalo u ovoj oblasti (što se može povezati sa nikšićkim predanjem o starini u Grblju). Izumrli rod Ćuda su Nikošići, a Zanovići su se odselili u Budvu, pokatoličili i kasnije iselili u Dalmaciju. Pero Radovanov Ćuda se poturčio i napredovao u turskoj vojnoj službi, tako da je početkom 16. stoleća postao paša u Kairu, imenom Mustafa-paša.

  1. Davidovići

Rodovi: Mikovići, Davidovići, Gregovići, Androvići, Medigovići (prezime su uzeli potomci Stevana Mikovića koji je bio lekar – medigo). Slave Svetog Iliju. Žive u Čelobrdu, Novoselju, Kaludercu i Žukovici.

Po predanju su iz Stare Srbije odakle su se u 13. stoleću doselili najpre u Crmnicu, gde su im preci bili neka niža vlastela. Živeli su u mestu koje se i danas zove Mikovići. Od početka 15. stoleća, pod pritiskom novih doseljenika, postepeno se sele preko planine u Primorje, da bi se do kraja 17. stoleća gotovo svi iselili iz Crmnice (od nešto malo preostalih potiče današnje crmničko bratstvo Đalci u plemenu Podgor, koji slave Nikoljdan). Bratstvo se zvalo Mikovići do sredine 18. stoleća, a onda su prozvani Davidovići po najjačem i najbrojnijem rodu.

Izumrli i iseljeni davidovićki rodovi: Markićevići (izumrli u 18. stoleću), Pašići (poslednji muški se iselio 1911. godine) i Džamonje (poslednji umro 1953. godine).
Pribraćeni Davidovićima u bratstvu su: Radanovići (doseljeni iz Stare Crne Gore u 16. stoleću), slave Svetog Iliju; Šoljage (doseljeni iz Spiča u 16. stoleću zbog krvi, a potiču od ceklinskih Šoljaga), slave Đurđevdan; Vukotići (predak od Bjeloša iz Katunske nahije se doselio početkom 18. stoleća), slave Svetog Iliju.

Među testiranima na Srbskom DNK projektu upisan je i jedan Gregović kao nosilac haplogrupe I2 M223.

Prezime Gregović može se povezati sa nadimkom Grego, izvedenog od imena Gregor, Grgur, Grigorije. Ali, zanimljivo tumačenje daje crnogorski istoričar Radoslav Rotković koji u knjizi „Sazdanje Cetinja“ kaže: povezuje ovo sa talijanskim Greco – Greko, lokalno – Grego, Grk. “U ovom zapisu iz 1468. pominje se prepošteni i premudri Božidar Grk, logotet, a to znači šef kancelarije. Pretpostavljalo se da bi to mogao biti mladi Božidar Vuković, docniji vojvoda i štampar u Mlecima… To što se Božidar naziva Grkom ne treba da zbunjuje jer tako na jednom mjestu stoji i za Nikolu “logoteta gospodina Ivana”. Grk je sinonim za pravoslavnog. Pošto je Nikola nosio monašku odjeću, on je za kotorskog notara bio greco ili grego (odatle prezime Gregović), to jest pravoslavni, pripadnik grčko-istočne crkve (chiesa greco-orientale).”

  1. Suđići

Celo bratstvo nosi isto prezime. Žive u Petrovcu. Jedan njihov ogranak, Andrići, živi u Buljarici. Slave Petrovdan.

Po predanju, potiču iz Stare Srbije, odakle su se doselili u 14. stoleću. Isprva su se zvali Glavoči (15-16. st.), pa zatim Junkovići (16-18. st.), a od prelaska u Kastel-Lastvu (Petrovac) oko 1800. godine, prozvani su Suđići po bratstveniku Marku Junkoviću – Suđi, koji je bio sudija („suđa“) i vrlo ugledan građanin.

Među testiranima na Srbskom DNK projektu upisan je i jedan Suđić kao nosilac haplogrupe G2a L497.

  1. Midžori

Rodovi: Midžori i Todorice. Slave Svete Vrače, a ranije su slavili Nokoljdan. Sedište bratstva je u Buljaricama – Midžorov krš.

Manastir Gradište
Manastir Gradište

Predanja o poreklu Midžora su različita. Po jednoj verziji, oni su iz Dukađina i srodni Bjelopavlićima, a u Paštroviće su se doselili oko 1400. godine. Po drugoj, oni su ogranak bratstva Armenko (videti kasnije). Do 18. stoleća zvali su se Butaci (jedn: Butak), zatim Nikolićevići, i konačno Midžori. Prema Jovanu Vukmanoviću, ime Midžor je iz druge polovine 18. stoleća. Međutim, u Manastiru Gradište iznad Buljarice, postoji njihova porodična grobnica sa mramorom na kojem stoji natpis „grobnica Midžorah 1721“. Dakle, prezime Midžor postoji još u prvoj četvrti 18. stoleća. Postoji mogućnost veze prezimena Midžor sa istoimenom planinom na srbsko-bugarskoj granici.

 

 

  1. Armenko

Celo bratstvo nosi isto prezime. Slave Nikoljdan. Žive u Buljarici.

Po predanju, doselili su se iz Stare Srbije sredinom 14. stoleća. Sve do 19. stoleća, bratstveni naziv bio je – Tomići, dok naziv Armenko, koji je bio nešto kao njihov porodični nadimak, počinje da se koristi kao bratstveno ime. Prema predanju, ime Armenko dobili su po jednom pretku Tomiću koji je (h)ramao, dok po nekim mišljenjima ono potiče od latinskog armentarius – govedar, stočar, po zanimanju „vlaha“ – armentara. Možda se ovo ime može dovesti i u vezi sa Jermenima / Armenima. Ili sa grčkim rodom Armenis sa Krfa (testirani kao R1b) o kojem je diskutovano na forumu Porekla:

http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=56.msg9830#msg9830

Ostala bratstva u Paštrovićima

Štiljanovići su u Paštroviće došli iz Crmnice gde su imali posed u mestu Zabes, u današnjem plemenu Boljevići. Štiljanovići su u Crmnicu doseljeni u 13. stoleću u vreme Nemanjića i bili su vlastela. Bili su orođeni sa Crnojevićima. Moguće je da su srodni vlasteoskim rodovima Bečića, Kalođurđevića, Mikovića, Glavoča, Kanjoša i dr, ali njihovo poreklo je nepoznato. Samo prezime je izvedeno od patronima Stilijan – Štiljan, grčke etimologije (zanimljivo i možda bitno za poreklo ovog roda je da lično ime Stilijan i danas postoji među Makedoncima i Bugarima). Glavni deo Štiljanovića je u 15. stoleću napustio Crmnicu i naselio se u Paštrovićima. Oni koji su ostali u Zabesu bili su vrlo ugledni i imućni, i nosili su starešinska zvanja. Poslednji koji se istakao po čuvenju bio je knez Stanko Štiljanović početkom 19. stoleća. Od 1830-ih, bratstvo počinje da opada, da bi poslednji muški izdanak u Crmnici, Stevo Štiljanović umro 1941. godine. Nakon preseljenja u Paštroviće, Štiljanovići su se naselili u Bečićima gde su, zbog plemenitog porekla, prihvaćeni kao glavari. Poslednji paštrovski knez bio je Stefan Štiljanović, koji se krajem 15. stoleća iselio za Srem i tamo postao despot srbski. Sobom je poveo i jedan broj svojih srodnika, kao i Paštrovića.

Petrovac
Petrovac

Medini ne pripadaju ni jednom paštrovskom plemenu. Njihova posebnost se ogleda u poreklu, po tome što su oduvek živeli u Lastvi, koja je imala poseban status u odnosu na Paštrovsku opštinu, kao i zbog toga što su jedno vreme svi bili katoličke veroispovesti, te su se držali odvojeno od svojih paštrovskih suseda (koji su na njih, pre svega zbog vere, nerado gledali). Po predanju, Medini su potomci jednog španskog viteza pomorca, prezimenom Medina, koji je početkom 14. stoleća bio plaćenik u vojsci kralja Milutina. Njegov potomak, verovatno sin, možda i unuk, koji je već bio pravoslavne vere, dobio je od cara Dušana posede u Baru, Crmnici i Lastvi. U 17. stoleću, u vreme jake unijatske propagande, celo bratstvo Medina prešlo je u rimokatoličku veru i podiglo sebi crkvu zapadnog obreda u Kastel Lastvi. Zato je Paštrovski zbor doneo odluku da se sa njima ni jedan paštrovski rod ne ženi. Zbog ove mere, veći deo bratstva Medina vratio se u pravoslavnu veru, a oni koji htedoše da ostanu katolici, iseliše se za Budvu. Danas ima u Budvi i Boki katoličkih Medina koji slave Svetog Luku, dok pravoslavni Medini žive u Medinskom kršu (deo Petrovca) i slave svoje staro krsno ime Svetog Tomu.

 

„Furešti“ (iskvar. talij. – šumari, gorštaci) po poreklu ne pripadaju paštrovskom plemenu, već su potomci raznorodnih doseljenika u Paštroviće iz Stare Crne Gore i Hercegovine, većinom u 18. i 19. stoleću. Doseljni su zbog raznih razloga – nemaštine, krvi, ili ženidbom kao domazeti. Oni su većinom doseljeni u Buljaricu i okolna mesta. Veći rodovi su: Milutinovići, Draškovići, Vulićevići, Radače, Vučićevići, Barovići, Mainići, Bjelice, Radulovići, itd.

Primetno je da kod većine paštrovskih plemena postoji predanje o poreklu iz Stare Srbije i Makedonije (u različitim periodima, uglavnom 13. i 14. stoleće), a tu su i upečatljivi bratstveni nazivi Macedonović i Bulgarović, zatim prezimena Štiljanović, Midžor i Armenko. Osim toga, među starijim paštrovskim plemenima, kao najčešća, primećuje se krsna slava Nikoljdan, što ukazuje na moguće blisko poreklo tih nikoljštačkih rodova. Možda sve ovo ukazuje na talas doseljenih „vlaških“ katuna tokom 13. i 14. stoleća, čiji pomen nalazimo u mnogim dokumentima Kotora i Dubrovnika, kojem bi, eventualno, mogli pripadati i Paštrovići.

*

Analizom predanja i istorijskih činjenica dolazi se do sledećih slojeva stanovništva u Paštrovićima:

  1. Najstariji sloj (verovatno od slovenski doseljenika 6-10. stoleća), tu spadaju najstarija, uglavnom izumrla ili iseljena bratstva: Paštrovići, Buljarevići, Baroči, Stari Reževići, Tarnuti, itd.
  2. Doseljenici iz Stare Srbije / Makedonije (13-14. st): Kanjoši, Mitrovići, Zenovići, Bulgarovići (Ćude – Srzentići), Mikovići – Davidovići, Glavoči (Junkovići – Suđići), Midžori, Armenci – Tomići, Blizikuće, reževićki Bogovići, Bosnići i Franovići.
  3. Blizikuće imaju predanje o poreklu iz Hercegovine, a Srzentići (Bulgarovići, Ćude) da su od plemena Nikšića. Upečatljivo je i prezime Bosnić. Moguć je pravac seobe: Stara Srbija / Makedonija – istočna Hercegovina – Primorje.
  4. Doseljenici iz Pipera sa početka 15. stoleća: Dabkovići i reževićki Đedovići, Sklenderi i Radovići.
  5. Doseljenici iz Zete, Skadarskog kraja i Malesije s kraja srednjeg veka, verovatno pod uticajem turske najezde: Bečići, Kalađurđevići, Đenaši (?), Berišani (?), Perazići.
  6. Medini, zapadnog porekla (?).

Sveti Stefan Štiljanović

Sveti Stefan Štiljanović i žena mu Jelena
Sveti Stefan Štiljanović i žena mu Jelena

Jedan od najpoznatijih Paštrovića je knez Stefan Štiljanović.

Nakon propasti Srpskog carstva i despotovine, 1459. godine, Srbi u Srbiji su potpali pod tursku, a Srbi preko Save i Dunava pod austro-ugarsku vlast. Kada je izumrla despotska loza Brankovića, srbsko despotsko dostojanstvo u Sremu i Slavoniji preuzima paštrovski knez Stefan Štiljanović, na poziv svoje rođake despotice Jelene Branković. Stefan je bio odgojen u plemićkoj porodici utemeljenoj na hrišćanskim vrednostima, bio je obrazovan i vrlo dobro obučen u vojničkim veštinama. Narodna tradicija prikazuje kneza Stefana kao jednog od naših najuzornijih vladara, poznatog po plemenitim delima, izrazitoj pravdoljubivosti, hrišćanskim vrlinama i junačkoj borbi protiv Turaka.
U Sremu je od Ugara dobio na upravu posed sa sedištem u Moroviću. Istakavši se u borbama protiv Turaka i održavajući dobre odnose sa ugarskom vlastelom, dobio je i druge oblasti na upravu. Turci su tada bili na vrhuncu vojne moći, zauzeli su Budim i opkolili Beč. Tokom ovih teških godina Stefan je mudro vodio svoj narod i hrabro se borio protiv Turaka. Vladala je glad, pa je despot Stefan Štiljanović sopstvenim sredstvima prehranjivao narod, pomagao je Srbsku crkvu, i zato je bio voljen i poštovan vladar.
Ne zna se tačna godina njegovog upokojenja, veruje se da je to bilo oko 1543. godine. Supruga Jelena i njegov verni narod sahranili su ga na brdu Đuntir u Sremu. Sklanjajući se od turske najezde, Jelena se povukla u Nemačku.
Jedne noći, Turci na mestu Stefanovog groba ugledaše svetlost, pa pojuriše na to mesto, misleći da je tu zakopano blago. Pronađoše njegove mošti netruleže kako blistaju, a iz njih se širio divan miris. Oni odnesoše mošti svom starešini Amiru (ili Amurat-begu), poreklom hrišćaninu, janičaru. Na molbu sremskih monaha, Amir im preda mošti kneza Stefana, pa ih ovi prenesoše u manastir Šišatovac na Fruškoj Gori. Na ovu vest, supruga Jelena vrati se u zemlju, pokloni se svetim moštima i zamonaši se kao Jelisaveta. Nakon tri godine, i ona se upokojila, a njene mošti pohranjene su, takođe, u manastiru Šišatovac. Mnoštvo vernih dolazilo je na poklonjenje Svetom Stefanu, a Patrijarh srpski Pajsije sastavio je njegovo žitije. U Paštrovićima podignuta je crkva Svetog Stefana Štiljanovića i osvećena 1875. godine.
Tokom Drugog svetskog rata, 1942. godine, ustaška NDH je pljačkala sremske manastire i skrnavila mošti svetitelja. Kada je za to saznao dr Radoslav Grujić, istoričar, teolog i upravnik Muzeja SPC, odmah se za pomoć obratio nemačkom baronu Rajsvicu za pomoć. Baron je izišao u susret uglednom profesoru Grujiću. Lično je s njim krenuo u Srem da spase svete mošti, uz pratnju nemačke vojne jedinice. Iz manastira Jazak su uzeli mošti Svetog cara Uroša, iz Šišatovca mošti Svetog kneza Stefana Štiljanovića, a iz Ravanice fruškogorske mošti Svetog kneza Lazara. Mošti su prebačene za Beograd, gde ih je dočekao brojni narod. U litiji kroz grad prenete su u Sabornu crkvu u Beogradu, 14. aprila 1942. godine.
Mošti Svetog kneza Stefana Štiljanovića i danas počivaju u Sabornoj crkvi u Beogradu. Molitvena pomoć njemu se upućuje naročito tokom ratova, teških vremena, napada neprijatelja. Spomen na ovog velikog svetitelja proslavlja se 17. oktobra.

Paštrovsko poreklo patriarha srbskog Arsenija Čarnojevića

Arsenije Čarnojević
Arsenije Čarnojević

Prema nekim mišljenjima, patriarh srbski iz 17. veka, vođa velike seobe Srba na sever, Arsenije III Čarnojević (1633-1706) poreklom je iz plemena Paštrovića.

Videli smo da među Paštrovićima jedan broj bratstava potiče iz plemena Pipera, i to „pleme“ Dabkovići i tri bratstva iz Reževića (Đedovići, Sklenderi i Radovići). Njihovo poreklo je od lužanskog bratstva Crnaca. U više srednjevekovnih tekstova rečju „crnac“ obeleževa se kaluđer – crnorizac. Moguće je da je predak bratstva bio neki razkaluđer ili je bio važna ličnost, glavar ili sl, ostavio je potomstvo a zatim zakaluđerio, te su potomstvo nazvali Crncima (paralela sa prezimenom Kaluđerović). Nije isključeno ni neko drugačije poreklo ovog bratstvenog imena.

Od Novaka Crnca, koji se iz matičnog bratstva iselio krajem 15. veka (što se poklapa sa jačanjem Pipera, ali i nemirnih vremena uspostavljanja turske vlasti), tačnije od njegovog potomka Dabka potiče paštrovsko „pleme“ Dabkovići, čiji su rodovi: Kažanegre, Kuljače, Kentere i Balići – oni i danas žive u Paštrovićima; Dabkovići i Franovići su se sasvim iselili (poglavito u Ameriku), dok su Marojevići izumrli (Jovan Vukmanović – „Paštrovići“). Dalje, u „plemenu“ Reževići, selo Drobnići, rodovi Đedovići, Sklenderi i Radovići su takođe iz Pipera, čiji predak se doselio u isto vreme kad i Novak Crnac, što upućuje na moguće isto poreklo (isti izvor). Prema paštrovskom predanju, srodni Dabkovićima su i Stanjevići i Savovići u Budvi, koji potiču od Stanka Andrije Crnca. Stanjevići su u Budvu sišli iz plemena Pobora. Po ovom bratstvu je ime dobio i čuveni manastir. U Poborima prezime Stanjević nije se održalo, jer se rod podelio na dva ogranka sa novim prezimenima: Kapisode, koji su ostali u Donjim Poborima, i Škanate koji su predigli za Gornje Pobore.
Evo šta kažu izvori o poreklu patriarha Arsenija Čarnokevića:

Katolički biskup Andrija Zmajević, koji je lično poznavao Arsenija, u svom radu „Država sveta“ navodi da je patriarhovo mesto rođenja Cetinje.
Sima Milutinović Sarajlija („Istorija“) takođe piše da je patriarh sa Cetinja, iz plemena Bajica.

Ilarion Ruvarac, opet, navodi da je patriarh bio rodom iz Primorja iz plemena Paštrovića.
Jovan Erdeljanović navodi bajičko predanje po kojem je patriarh rođen u Bajicama i često je dolazio u Bajice kao u svoje rodno mesto.

Savo Nakićenović navodi da je patriarh iz Duljeva u Paštrovićima.
Ukratko, Nakićenović smatra da su preci Arsenijevi iz piperskih Crnaca (Černi, Crni, Crnokući). Delu familije u Paštrovićima Mlečani su preveli prezime y Kažanegra (Casanegra), koje prezime i danas postoji. Crnci od kojih potiču Dabkovići (Kažanegre i ostali), kao i patriarh Arsenije, srodnici su crnačkih Milaševića, o čemu znaju i jedni i drugi. Činjenica da je Arsenije bio rođen u Bajicama, možda ukazuje na pravac doseljenja iz Pipera najpre u Bajice, a zatim u Primorje, ili se radi o nekim rodbinskim vezama između paštrovskih Crnaca i Bajica. Prema Nakićenoviću, poreklo od bratstva Crnaca je možda inspirisalo patriarha da uzme sebi prezime Čarnojević, premda postoje i mišljenja da je tim prezimenom hteo da dovede svoje poreklo u vezu s Crnojevićima, čime bi stekao veći ugled (a time i korist za svoj narod) među evropskom vlastelom onog vremena.
Vidimo da izvori međusobno nisu oprečni, a mišljenje Nakićenovića kao i narodno predanje ih upotpunjuju u najcelovitiju sliku.

Zaključak je da se ne može sa sigurnošću reći da patriarh Arsenije potiče iz Paštrovića. Mogao bi biti od bratstva Kažanegra, ali ono što se pouzdanije može reći je da je on izdanak bratstva Crnaca, i to onog njegovog dela iseljenog u Staru Crnu Goru i Priomorje, koje ima svoje ogranke i u plemenu Paštrovića, i na taj način postoji određena veza između Paštrovića i Arsenija Čarnojevića.

Jedan detalj o srbstvu Paštrovića

Kad je proglašena Kraljevina Crno Gora, 1910. godine, grupa paštrovski iseljenika u Ameriku, iz države Arizone, koji su se potpisali kao „Srbi Paštrovići“, poslali su na dar kralju Nikoli pozlaćenu sablju sa ugraviranim stihovima:

„Čestita ti kruna bila,
Djelima ti okićena!
Paštrovići to ti žele
Preko burnog okeana!
Primi ovu sablju britku
Američkog novog kova.
Bog ti s njome maha dao,
Pravo tamo put Kosova!
A kad zgodni časak kucne,
Na mig tvoj smo, kralju, prvi
Sve za Srbstvo žrtvovati,
I potonju kaplju krvi.“

Bokeljska delegacija u Beču 1869. godine
Bokeljska delegacija u Beču 1869. godine

O Paštrovićima, njihovom poreklu i rezultatima genetskih ispitivanja, diskutovano je na forumu Porekla, na sledećim temama:

http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=1061.0

http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=391.0

http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=771.msg11379;topicseen#msg11379

http://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=391.msg7473;topicseen#msg7473

IZVORI:

Jovan Vukmanović „Paštrovići“ (1960)

Jovan Erdeljanović „Stara Crna Gora“ (1910)

Savo Nakićenović „Boka“ (1913)

Radoslav Rotković „Sazdanje Cetinja“ (1984)

Đorđe Gregović „O Paštrovićima“

Žitije Svetog pravednog kneza Stefana Štiljanovića

 

Prethodni članak:

Komentari (22)

Odgovorite

22 komentara

  1. Branko Todorović

    Bravo Nebojša za članak.

    Nego, što se tiče Đuntira, tu nešto ne štima. U tekstu piše da je Đuntir brdo u Sremu. Zar nije Đuntir brdo kod Šikluša u Baranji? Tek kasnije njega su preneli u Srem iz Baranje, čak postoji legenda o prenosu moštiju svetitelja, gde ga volovi vuku po Slavoniji u pratnji monaha, vođeni Božijom rukom ka Šišatovcu.

    A treba spomenuti i Šikluš, grad u kom je stolovao i gde je bilo sedište šajkaške flote, kao i Baranju koja i danas pripoveda legende o velikom Despotu Stevanu.

  2. Nebojša Babić

    Hvala, Defendore. Što se tiče Đuntira, ne znam, lično nisam nikad čuo za to brdo. Podatak sam preuzeo sa sajta SPC na koji se može ući klikom na “Žitije Svetog pravednog kneza Stefana Štiljanovića” u izvorima. Veoma je moguće to što pišeš, da je isprva sahranjen u Baranji, a kasnije su mošti prenete u Srem. Nije čak pouzdana ni godina njegovog upokojenja, a po jednoj varijanti, Stefan je poginuo u brobi protiv Turaka, ili podlegao ranam nakon neke bitke.

  3. Branko Todorović

    Đuntir je sa despotom Stevanom postao saborno i sveto mesto svih baranjskih Srba. Do danas se održao običaj okupljanja na Đuntiru o Velikoj Gospojini, kada se skupljaju Srbi iz svih krajeva Baranje, u znak sećanja na prenos despotovih moštiju iz Baranje u Srem.

    Pre negde godinu dana Srpske narodne novine su objavljivale seriju članaka pod nazivom Pečujske priče, pa je tada objavljena i priča pod nazivom Legenda o Stefanu Štiljanoviću, a koja pripoveda upravo o prenosu despotovih moštiju sa Đuntira u Manastir Šišatovac.

  4. Nebojša Babić

    Imamo zanimljiv rezultat iz Paštrovića, Medin I2a RN908.

    https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=391.msg73317;topicseen#msg73317

    Kažem – zanimljiv, s obzirom na priču o španskom poreklu, koje, po svoj prilici, nije tačna.

  5. Vojislav Ananić

    Arsenije III Crnojević, patrijarh (Bajice, Crna Gora, 1633 — Beč, 27. X 1706)

    Bio je u pridvornoj službi patrijarha Maksima i 1665. postao iguman manastira Pećke patrijaršije. Mitropolit pećki ili hvostanski postao je 1669. i istovremeno vodio poslove teško obolelog patrijarha Maksima. Budući da nije bilo nade za patrijarhovo ozdravljenje, Arsenije je krajem 1672. izabran za pećkog patrijarha. Preduzeo je ubrzo niz većih kanonskih poseta (Bosna 1674, Braničevo i Srem 1676, Žiča i Braničevo 1677, Smederevo 1680, Budisavci 1682) a kada je rat između Turske i Austrije već bio na pomolu, krenuo je 1682. na poklonjenje Hristovom grobu. Na putu su ga srdačno dočekali mitropolit skopski Teofan i kratovski i štipski Ananija a u Jerusalimu je bio gost patrijarha jerusalimskog Dositeja Notara (1669—1707). Za vreme ovoga putovanja vodio je dnevnik koji ima vrednost dokumenta i književnog teksta. U Peć se vratio posle Uskrsa 1683. kada je austrijsko-turski rat već počeo. Kada se car Leopold I 1687. obratio carigradskom patrijarhu da pomogne hrišćansku stranu u borbi protiv Turaka, našao se u teškom položaju jer je trebalo pristati uz zapadne sile, Austriju i Mletke, od kojih je pretila opasnost pravoslavlju, kako su to iskusili u Vojnoj granici kada su Srbe pod vidom unije pokušali da privedu Rimskoj crkvi. U to vreme bio je dva puta u opasnosti da izgubi glavu jer Porta nije imala u njega poverenja pa je iz Peći prešao u Nikšić i odatle obavljao kanonske vizitacije. Dok je boravio izvan Peći, general Eneja Silvije Pikolomini dospeo je sa austrijskom carskom vojskom do Prištine i pozvao Srbe da mu se pridruže. Čineći napore da stupi u vezu sa predstavnicima Mletačke republike, dobio je poruku na Cetinju od monaškog bratstva iz Peći da se vrati u Peć jer će u protivnom pristupiti izboru drugog lica za patrijarha. Vrativši se nazad, našao se u Prizrenu sa Pikolominijem i sa njime postigao sporazum o pomoći koju će Srbi pružiti carskoj vojsci. Pošto drugog izbora nije bilo, napustio je pomirljivu politiku svojih prethodnika i počeo delati protiv Turaka. Posle smrti generala Pikolominija ratna sreća okrenula se u korist Turaka. Kada je patrijarh video da se carska vojska povlači, sa znatnim delom naroda u januaru 1690. krenuo je prema Beogradu i stigao u proleće iste godine. Budući da je turska vojska nadirala prema Beogradu, u izbeglom narodu zavladala je panika. Patrijarh je u Beogradu sazvao narodno-crkveni sabor u kojem su učestvovali crkveni velikodostojnici i narodni glavari sa obe strane Save i Dunava i sa kojeg je jenopoljski episkop Isaija Đaković poslat u Beč sa zahtevima da se Srbima prizna crkvena autonomija i patrijarhova jurisdikcija u obimu koji je imao pod Turcima. Odgovor na ove zahteve bila je povelja cara Leopolda I od 21. avgusta 1690. kojom su Srbi potpali pod neposrednu vlast austrijskog vladara a ne ugarskih županija ni feudalne gospode. Srbima se garantovalo da mogu iz srpskog naroda postavljati sebi arhiepiskopa koga će mirski i crkveni stalež između sebe birati. On je imao slobodnu vlast raspolagati sa svim istočnim crkvama grčkog obreda i opštinstvom iste veroispovesti. Drugo autonomno telo i vlast bili su magistrati po gradovima i kneževi po selima. U vreme dok su u Beču pregovarali oko dobijanja privilegija, Srbi su počeli u velikim grupama da prelaze preko Save tako da je poslednja grupa iz Beograda za Slankamen i Petrovaradin prešla pre nego što su Turci 8. oktobra ponovo zauzeli Beograd. Noseći narodne svetinje, knjige i druge relikvije Srbi su išli dalje ka severu stigavši do iza Budima i Komorana i zadržavajući se u većim zbegovima. Srbi su se ubrzo uverili da bečki kardinal Leopold Kolonić sa ugarskim plemstvom i županijskim organima ne priznaju date privilegije. U želji da se pored verskih prava osiguraju i narodna i ekonomska prava, došlo se na ideju da se Đorđe Branković proglasi za srpskog despota. Patrijarh se nije saglasio sa namerom da on bude i crkveni i narodni poglavar.
    Ugled patrijarhov u starom kraju bio je veliki i kod naroda i kod episkopata koj i nij e hteo da prihvati nametnutog patrij arha Kalinika I. Arsenij e je budno pratio događaje u delu patrijaršije koji je ostao pod Turcima, o Srbima u Dalmaciji, Lici, Krbavi, Sremu i Slavoniji, koji su bili stalna meta rimokatoličke crkve koja je putem unije pokušavala da ih privede u svoje krilo. Stupio je hrabro i odlučno u borbu protiv unijaćenja, a borba je trajala 16 godina, neumorno putujući, bez stalne rezidencije, boraveći svuda gde živi srpski narod preko Save i Dunava. Putovanja je preduzeo 1692, čim je dobio dozvolu državnih vlasti da može činiti kanonske posete u Ugarskoj, Hrvatskoj, Srbiji, Hercegovini i Dalmaciji. Prvu posetu načinio je tamo gde je bilo najteže, u Krajini, Varaždinskom generalatu. Kneževska pratnja i svita od dve do tri stotine lepo odevenih i naoružanih konjanika budila j e nacionalni ponos i jačala predanost crkvi i veri. Da bi onemogućio rad unijatskom episkopu Petroniju Ljubibratiću, postavio je za sremskog mitropolita Stefana Metohijca koji je za kratko vreme istisnuo Ljubibratića iz Hopova. Na drsku unij atsku aktivnost požalio se caru Petru Velikom ali žalba nije pomogla a unijati su uz pomoć Bečkog dvora postali još bezobzirniji. Car Leopold je svojom odlukom od 9. aprila 1703. otvoreno naredio istrebljenje šizmatika u Pečuju. Tim povodom počeli su se održavati zborovi po Slavoniji. Jednom skupu prisustvovao je i patrijarh pa je okrivljen za pobunu i jedna komisija Dvorskog ratnog saveta preporučila je da se na njega budno motri. Tako je došlo do toga da je na silu zadržavan u Beču ali je on uspeo da dođe u Pakrac, od unijata Joanikija Ljubibratića otkupi celokupno imanje a njega pošalje u Rusiju. Na taj način udario je temelj Pakračkom vladičanstvu kome je marta 1705. za episkopa postavio Sofronija Podgoričanina. Vodeći borbu protiv unijaćenja, a istovremeno za poštovanje privilegovanih prava, patrijarh je juna 1704. podneo predlog caru da potvrdi sedam eparhijskih arhijereja jer su eparhijski redovi bili naglo proređeni. Tako je obezbedio osnove novoj samostalnoj srpskoj pravoslavnoj crkvenoj oblasti. Iz tih osnova razvila se već prvih godina XVIII v. Karlovačka mitropolija.
    Pretpostavlja se da je patrijarh dobijao pozive iz starog kraja da se vrati u Peć i da je on to i želeo. Zato se 29. avgusta 1705. obratio svom starom poznaniku jerusalimskom patrijarhu Dositeju Notaru želeći da za svog života reguliše odnose između crkve u Peći i njenog dela u Habzburškoj monarhiji. Ne želeći da se zameri Porti i patrijarhu Kaliniku I, odajući mu veliko priznanje što je uspeo da očuva pravoslavnu pastvu, jerusalimski patrijarh je savetovao Arseniju da pronađe način, i to za svoga života, da svi arhijereji i svi pravoslavni vernici budu potčinjeni patrijarhu u Peći. Taj odnos regulisan je ipak nakon Arsenijeve smrti (1710) dekretom patrijarha Kalinika I.
    Sve do kraja života imao je velikih materijalnih teškoća jer su i on i sveštenstvo i narod mogli iz Srbije da prenesu samo malo pokretne imovine pa je stalno od Dvora u Beču molio za novčanu pomoć, odnosno za desetinu od pravoslavnih vernika i za feudalni posed. Od toga je trebalo da stvori ekonomsku podlogu za egzistenciju crkve. Pošto je odbijena njegova molba da mu se za stalnu rezidenciju odobri man. Orahovica u Slavoniji, on je tražio da mu se podari zamak Sirač u centralnoj Slavoniji (Mala Vlaška), odakle bi lakše držao na okupu crkvu i narod u Slavoniji, Hrvatskoj i Ugarskoj, a ne bi bio udaljen ni od Bosne i Srbije. Posed mu je dodeljen 1695. a priznato mu je pravo i na desetinu koju je ubirao samo dve godine a potom je na ime ekvivalenta za nju od Carske dvorske komore u Beču, a iz kase Budimske komorske uprave, dobijao godišnju dotaciju od 3.000 forinti. Patrijarhovom dolasku u Slavoniju i stupanju u posed nad Siračom usprotivio se tamošnji komandujući general grof Gvido Štaremberg, koji je prozreo patrijarhove versko-političke ciljeve. Pošto car nije mogao da poništi svoju odluku o dodeljivalju poseda, početkom 1697. rešeno je da mu se umesto Sirača dodeli posed Sečuj u Baranji a uz njega i tri pustare u njegovoj blizini. Taj posed je patrijarh držao šest godina (1697—1702) i nameravao da na njemu podigne pravoslavni manastir, gimnaziju i druga učilišta, svoju rezidenciju i ekonomske zgrade, kao i da ga naseli sa što više svojih vernika pa bi tako bilo stvoreno središte Srba ne samo u Baranji nego i u celoj Ugarskoj. Međutim, te namere samo su delimično ostvarene jer je 1702. donesena odluka da se posed Sečuj oduzme od patrijarha i preda mađarskoj plemićkoj porodici Bezeredi, koja je pre turske vladavine u Mađarskoj dobila darovnicu na njega.
    U toku višegodišnje borbe za Sirač, Sečuj, donacije za njih, za desetinu i novčane dotacije patrijarh je stekao rđavo iskustvo ne samo sa vladajućima u Beču nego još više sa Ugarskom dvorskom kancelarijom, ugarskim plemstvom i ugarskim katoličkim biskupima, a pošto mu je posed Sečuj oduzet u korist mađarske porodice Bezeredi, treba verovati da je to u velikoj meri uticalo na njega da se u vreme Rakocijevog ustanka (1703—1711) ipak opredeli za Dvor a ne za Mađare. Iskustvo sa Bečkim dvorom nije bilo zadovoljavajuće jer je car podlegao uticaju ugarskog primasa kardinala Leopolda Kolonića i katoličkih krugova, pa je uoči Rakocijevog ustanka bilo pokušaja da mu se verska jurisdikcija ograniči samo na Srbe koje je u Ugarsku preveo 1690, kao i da mu se zabrane verske vizitacije, a nije mu redovno isplaćivana ni godišnja dotacija u novcu. Njegove predstavke Dvoru, Carskoj dvorskoj komori, Budimskoj komorskoj upravi i Dvorskom ratnom savetu ostajale su bez odgovora. Iako je izražavao punu lojalnost prema Dvoru, nije mu se dovoljno verovalo pa je njegov boravak u Beču dobijao vid tihe internacije. Stanje se poboljšalo nakon izbijanja Rakocijevog ustanka kada su Dvoru Srbi bili potrebni protiv Mađara. Tada je patrijarh sa podvojvodom Jovanom Monasterlijom i srpskim graničarskim komandantima na svoj narod preuzeo obavezu ratovanja protiv „kuruca” na prostoru cele Ugarske. U toku toga ratovanja a samo tri meseca pred svoju smrt, uspeo je da reši pitanje feudalnog poseda. Umesto oduzetog Sečuja tražio je komorski spahiluk Futog ali je od novog cara Josifa I dobio posed Dalj (sela Dalj, Borovo, Belo Brdo i pustare) procenjen na 38.000 forinti, koliko je iznosila vrednost Sečuja i dug neisplaćenih dotacija. Kada je umro, lađom je iz Beča prenet u man. Krušedol i sahranjen u grobnicu Svetog Maksima, despota od loze Brankovića.

    Sava Vuković, Slavko Gavrilović

  6. Nebojša Babić

    Jedan rezultat iz baze podataka jedne genetičke ustanove: Medigović I2 M223.

    Ne piše izričito da je testirani od paštrovskih Medigovića, ali imajući u vidu da se radi o retkom prezimenu, a i da utvrđena, takođe ne baš uobičajena za naše podneblje, haplogrupa postoji u plemenu Paštrovića, i to upravo u plemenu Davidovića (Gregović), moglo bi se zaključiti da je testirani Paštrović.

    • Nebojša Babić

      Inače, prezime Perazić je nepravilna verzija izvornog Perezić. Logično, jer je prezime izvedeno od ličnog imena Pereza, što je oblik koji odgovara i drugim imenima ovog tipa, koja se završavaju imenskim nastavkom -za: Nikeza, Kaleza, Markeza, idr.

      I u samim Paštrovićima, vidim pre neki dan tablu sa natpisom “Perezića Do”.

    • Pozdrav Nebojša. Ja sam Medigović. Da li znaš neke koji nose isti marker kao mi a da nisu davidovici, gregovici ili Androvici? Hvala unaprijed

      • Nebojša Babić

        Pozdrav, Stefane!
        Ima kod nas još testiranih kao nosilaca I2 M223.
        Pošalji mi mejl na [email protected]

      • Andrija Gregović

        Gregović ovde – paterno iz Lastve, ne iz Gradišta. Moja haplogrupa je G-L42, što je ista kao onaj Suđić koji je uradio skupi Big Y-700 test.

        Problem sa referenciranjem prezimena sa haplogrupama je što se definitivno desi da su neka đeca vanbračna, pa bi se morali imati dosta uzoraka da bi se radili statički testovi koji bi potvrđivali ili osporavali ove teorije o Mikovićima.

  7. Nebojša Babić

    Jedan rezultat koji se sasvim dobro uklapa u priču o poreklu plemena Dabkovića:

    Dabković, R1b L23

    https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=1193.1060

    Nije potvrđeno da su u pitanju paštrovski Dabkovići, ali je velika verovatnoća da jesu.

  8. Nebojša Babić

    Moguć rezultat Perazića (R1b), s obzirom na potencijalnu vezu paštrovskih Perazića i mrkovskih Perezića:

    https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=1193.msg105939;topicseen#msg105939

    https://www.poreklo.rs/2018/01/31/pleme-mrkojevici/