Poreklo prezimena, selo Dvorište (Despotovac)

15. novembar 2014.

komentara: 1

Poreklo stanovništva sela Dvorište, opština Despotovac – Pomoravski okrug. Prema knjizi Stanoja Mijatovića „Resava“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Položaj sela.

Dvorište je na obema obalama Resave. Kroz selo protiču Kruševički i Jasičarski Potok.

Vode.

U selu postoji samo jedan izvor – Mišicki Kladenac.

Zemlje i šume.

Delovi seoskag atara su: Veliki i Mali Pastorak, Gumište, Krš, Veliki i Mali Nabat, Kremenita Glavica, Kamična Glavica, Lazje, Brdo, Kruševica, Dulan, Kuso Brdo, Šišmanovac, Resavsko Polje, Vrh-Potok, Trstenjak, Vražja Bara, Seča, Gornje Selo i Selište.

Ime selu.

Predanje kaže da je selo dobilo ime po letnjim dvorovima despota Stefana, koji su bili na vrhu brda, sa desne strane Resave, u Seči.

Podaci o selu.

U selu je 80 kuća i 11 rodova. Godine 1819. selo je imalo 19 kuća i isto toliko poreskih glava, a 1870. godine je imalo 62 poreske glave.

Starine u selu.

U Lazju su nalazili velike grivne, mamuze, buzdovani i druge stari stvari od gvožđa i bronze.

-Crkva je po predanju podignuta za vreme despota Stefana, pa su je Turci porušili. U novije vreme obnovio ju je Milosav Resavac.

-Na brdu Seči su razvaline despotovih dvorova a na vrhu Panjevačkog Brda su razvaline nekog grada.

 

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Izgleda da je selo ovde bilo od starine, pa su se stanovnici raseljavali. Zaista ima mnogo doseljenika. Međutim, jedno predanje kaže, da je staro selo bilo u Selištu i u Gornjem Selu, idući Panjevcu, gde su bili Lajkići; ta su dva sela posle sišla reci Resavi i od njih je današnje selo.

Sa desne strane sela reke su:

Lajkići, slave Nikoljdan. Doselili su se iz Gornjeg Sela u kome su najpre bili. Ima ih u Homolju, bili su Rumuni pa se posrbili.

Cvetići, slave Jovanjdan. Doselili su se sa Kosova pre 150 godina.

Mišići, slave Jovanjdan. Doselili su se sa Kosova kada i Cvetići sa kojima se smatraju da su jedan rod.

Stefanovići, slave Aranđelovdan. Doselili su se iz Homolja – selo Jošanica, bili su Rumuni pa se posrbili.

Petrovići i Paunovići, slave Sv. Petku. Doselili se sa Homolja. I oni su posrbljeni Rumini.

Vezičevci, slave Sv. Petku. Doselili su se iz Vezičeva u Mlavi.

Račići, slave Đurđic i Đurđevdan. Oni su starinci.

Đorići, slave Đurđic i Đurđevdan. I oni su starinci i smatraju se da su sa Račićima jedan rod.

Sa leve strane reke Resave su ove porodice:

Krajinci, slave Jovanjdan. Doselili su se iz Sikola u Timočkoj Krajini.

Vitići, slave Nikoljdan. Oni su starinci.

Stojilovići i Savići, slave Nikoljdan. Misle da su rod sa Vitićima.

Matići, slave Đurđevdan. Oni su Cigani-Romi, ne zna se odakle su došli.

Trećina stanovništva bili su Vlasi, koji su se posrbili. Seoska slava je Mladi Sv. Nikola a zavetine su: Sv Patrikije – za zdravlje stoke i Mladenci – za zdravlje dece.

 

IZVORStanoje Mijatović – Resava. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (1)

Odgovorite

Jedan komentar

  1. Goran

    Koliko se ja razumem, oni koji su bili Rumuni sada su vlasi, oni jezik nisu zaboravili, otkud odjednom toliko Rumuna u Dvoristu a da nijedan nezadrza nijednu Rumunsku rec, A sta su ona Srpska sela u Rumuniji jesu li i to posrbljeni Rumuni,
    Meoj deda Milutin je pricao: Posle su tri familije, braca odakle nezna ali zna da je jedan ostao u okolini Zagubice, drugi je podigao kolibu u Gornjem selu, ( od njih vodimo poreklo) a treci su otsli u okolini Jagodine, sa njima se gubi kontakt, ali deda je do 1960 – 62 za svaki vasar isao u zagubicu i spavao kod ,,te,, familije, i on je pricao da oni neznaju vlaski, posle toga se svaki kontakt prekinda, ali ostaje da se ne slazem za tvrdnju da su ,,Posrbeni Rumuni,,