Doseljavanje naroda u Vojvodinu

19. februar 2014.

komentara: 55

Saradnik portala Poreklo Vojislav Ananić priredio je tekst o i istoriji nacionalnih zajednica u Vojvodini, koji je objavljen u izdanju Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, upravu i nacionalne zajednice.

Vojvodina, etnicka mapa

Posle burnih ratova, područja kroz koja su prolazile vojske bila su opustošena. Najviše su stradale nizije. Veliki deo nekadašnje Ugarske, tj. njen središnji nizijski deo, u demografskom smislu bio je uništen. Prirodno je bilo da se ti predeli polako nasele, a u ekonomskom interesu Habzburgovaca bilo je da se što pre nasele. Stoga, ne samo da su podržavali, nego su i aktivno učestvovali u naseljavanju tih teritorija. Interes vlasnika novooslobođenih županija tako je je bilo naseljavanje stanovništva.

Naseljavanje Nemaca

Na novooslobođenim teritorijama austrijska državna politika tokom 18. veka započela je naseljavanje Nemaca u Bačku, Srem i Banat. Njih je Bečki dvor na jug Monarhije naseljavao kao radne, dinastičkim i državnim interesima verne podanike. Nemački doseljenici su uglavnom poticali iz Švapske, Porajnja, Franačke i Falačke. U Bačkoj su se Nemci naseljavali od Požarevackog mira 1718. godine. U Petrovaradinskom Šancu (Novom Sadu) prisutni su 1739. godine, a u Odžacima, Kolutu, Prigrevici, Bačkoj Palanci i Gajdobri od 1748. godine. U Apatin i Bukin naselili su se 1750. godine. Njihov dolazak u Odžake beleži se 1759. godine, gde su ubrzo sagradili svoju crkvu. U periodu od 1763. godine do 1768. godine naseljeni su u Gajdobru, Gakovo i Karavukovo. U godinama od 1784. do 1786. doseljenici Nemci došli su u Crvenku, Vrbas, Sekic, Buljkes, Sivac, Kulu, Parabuc, Stanišić, Čonoplju. Temerinski feudalac Arpad Sečenji (Szécsenyi Árpád) naselio je Nemce u Bački Jarak.

Prva velika kolonizacija Nemaca u Banat bila je tokom i nakon završetka Varadinskog rata (1716–1718). Tada je u Banat dolazilo stanovništvo iz Falačke i Franačke. Nemci su 1717. godine došli u Temišvar i Belu Crkvu, a 1723. godine u Pančevo. Međutim, rat od 1737. do 1739. godine, razbojnici, a pogotovo velika epidemija kuge 1738. godine, uništili su nemačko stanovništvo u Banatu. Druga velika kolonizacija Nemaca (Terezijanska kolonizacija) dogodila se u Banatu od 1763. do 1773. godine, kada je doseljeno 11.000 porodica. Marija Terezija je 1763. godine izdala Patent o kolonizaciji kojim je regulisala prava i obaveze doseljenika. I posle ovog perioda nastavljeno je intezivno naseljavanje Nemaca na teritoriju Banata. Tako su 1770. godine nemački doseljenici došli u Kovin, 1774. godine u Glogonj, 1776. godine u Omoljicu, Jabuku i Mariolanu, 1784. godine u Modoš, a 1790. godine u Crnju i Nakovo.

Nemačko stanovništvo dolazilo je uglavnom na prostor Vojne granice, gde je od 1765. godine postojao Nemačko-banatski puk, ali i na imanja spahija. Tako je porodica Nako naselila na svoj spahiluk Nemce u Nakovo, Hajfeld i Mastort. Srbi iz Martinice su 1781. godine otišli su u Vojnu granicu, u Centu. Oko 1800. godine na imanje Lazara u Martinicu i u novo naselje Lazarfeld došli su Nemci iz blizine Velike Kikinde (Soltur, Sveti Hubert, Šarlevil). Iz Badenske oblasti naselili su se Nemci 1802. godine i svom novom naselju dali naziv po ministru rata Karlu, Karlsdorf.

Doseljavanje Srba

Doseljavanje srpskog stanovništva iz Like, Dalmacije, Banije i Korduna na područje Srema, Bačke i Banata bilo je trajna pojava 18.veka. Gladne godine i bolji uslovi života u južnoj Ugarskoj uticali su da taj priliv doseljenika bude stalan. Vojna granica bila je područje naseljavanja ovog stanovništva, jer ono se i u starom kraju nalazilo u okvirima Vojne granice. Najintenzivnije naseljavanje tog stanovništva bilo je u Sremu, gde je svako selo tada dobilo svoj rvatski ili šijacki šor ili kraj (doseljenici iz ovih krajeva nazivani su Šijacima). U Bačkoj, Šajkaški bataljon je bio prostor useljavanja doseljenika iz zapadnih krajeva. Šijaci u Gospođincima i Čurugu pominju se 1770. i 1786. godine. Još do 1848. godine mnogi Šijaci iz Mošorina i Vilova su se sastajali na međama atara. Ova doseljenička struja dopirala je delimično i do Banatske vojne granice (Kovin, Omoljica, koji imaju svoj rvatski kraj).

Doseljavanje Hrvata

Doseljavanje Hrvata u Bačku, Srem i Banat bilo je razlicčito kada je reč o uzrocima, poreklu stanovništva i strukturi doseljenika. Autohtono hrvatsko sremsko stanovništvo za vreme napada Turaka iselilo se iz Srema. Srpska većina tada je u Sremu asimilovala katolike u nekim sremskim naseljima (Velika Remeta, Manđelos, Voganj, Dobrinci, Golubinci). Tokom 18. veka Hrvati su se naselili u Sremu u onim naseljima u kojima su ranije živeli. Tada je došlo do velikog priliva šokačkog stanovništva iz Bosne, pa je u zapadnim delovima Srema preovladalo ikavsko narečje. Hrvatsko stanovništvo u Sremu pohrvatilo je doseljene Nemce i katoličke Klimente u Nikincima i Hrtkovcima.

Južnoslovensko katoličko stanovništvo u Bačkoj raznorodnog porekla je i vremena doseljavanja. Ono je poreklom iz Bosne, Dalmacije i Like. Posle 1622. godine došlo je do naseljavanja grupa bunjevačkog stanovništva u kraj oko Subotice i Sombora. Druga grupa istorodnog stanovništva doselila se 1686. godine pod vođstvom kapetana Đure Vidakovića i Duje Markovića. U doba Velikog bečkog rata (1683–1699) i posle potpisivanja Karlovačkog mira, talas šokačkog stanovništva iz Bosne prelio se iz Slavonije i Srema u Bačku i naselio osam naselja od Bača do Santova. U 18. i početkom 19. veka doseljavali su se Hrvati u Banat. Prva grupa doseljenika bili su Šokci ikavskog narečja koji su se naselili u Vojnu granicu u Perlezu, Starčevu, Omoljici i Opovu.

Drugu grupu naseljenika činili su kajkavski plemići. Arondacijom zemljišta za potrebe karlovačkog generaliteta (1784–1788) Zagrebačka nadbiskupija izgubila je zemlju duž reke Kupe. Dvorski ratni savet tada je Nadbiskupiji ponudio zemljište u Banatu, što je ozakonjeno 1801. godine kada je došlo do naseljavanja kajkavskog plemstva, nadbiskupskih vazala, u Boku, Neuzinu, Jarkovac, Botoš, Margiticu, Klariju. Treća grupa hrvatskih naseljenika došla je 1803. godine u Banat. Stanovnici iz tri krašovanska naselja naselili su se u Karlsdorfu (Banatski Karlovac).

Najstariji hrvatski doseljenici u Banat su Krašovani. Prema predanjima, doselili su se iz Bosne u toku 16. veka. Istočno od Temišvara živeo je ogranak bačkih Bunjevaca i Šokaca, doseljenih u 17. veku. Hrvati iz Ličke i Modruške županije 1765. godine sele se u banatsko Podunavlje (Perlez, Opovo, Starčevo, Borča, Glogonj, Omoljica). U srednji Banat Hrvati su se naselili posle preuređenja Vojne granice. MarijaTerezija odredila je da se znatan deo poseda zagrebačkog nadbiskupa i drugih plemića ustupi vojnoj upravi, a vlasnicima da zemljište na drugom kameralnom posedu. Tako su Hrvati iz okoline Turopolja dobili selišta Sarču, Modoš, Boku i Biled. 1765. godine sele se u banatsko Podunavlje (Perlez, Opovo, Starčevo, Borča, Glogonj, Omoljica). U srednji Banat Hrvati su se naselili posle preuređenja Vojne granice. MarijaTerezija odredila je da se znatan deo poseda zagrebačkog nadbiskupa i drugih plemica ustupi vojnoj upravi, a vlasnicima da zemljište na drugom kameralnom posedu. Tako su Hrvati iz okoline Turopolja dobili selišta Sarču, Modoš, Boku i Biled.

Bunjevci, Šokci

Bunjevci

Bunjevci su velika etnička grupa koja živi na prostorima Gorskog Kotara, Like, Dalmatinske zagore i na području takozvanog Bajskog trokuta, čija se zamišljena linija nalazi na potezu između Baje, Sombora i Subotice. Bunjevci s područja Bajskog trokuta nazivaju se bačkim Bunjevcima. Govor im je ikavski, što im je zajedničko s Bunjevcima iz Gorskog Kotara, Like i Dalmatinske zagore. Katoličke su vere.

Šokci

Slično Bunjevcima, Šokci su katoličke vere, a njihovo doseljenje vodili su franjevci na kraju 17. veka iz Bosne i Dalmacije. Naselili su se u blizini Dunava (Vajska, Bački Breg, Sonta, Bođani, Plavna). Matija Petar Katančić je celu Slavoniju, nakon oslobođenja od Osmanlija, nazivao Šokadijom, jer su je gusto naselili Šokci iz Bosne. Uglavnom Šokci, a nešto manje Bunjevci, od 15. do kraja 16. veka, postupno dolaze u Slavoniju i Južnu Ugarsku. Kada je reč o nazivu Šokac (Šokci), najprihvatljivija i najrealnija teorija je da su ga nasledili od plemena Sukci (Succi) koje je i prethodilo Šokcima. Sukci su naziv dobili po planini Succus. Postoji još niz besmislenih teorija koje ne vredi ni spominjati. U Bosanskoj Posavini postalo je uobičajeno da se svi Hrvati u toj regiji nazivaju Šokcima.

Doseljavanje Mađara

Uzrok doseljavanja Mađara u Bačku i Banat tokom 18. veka je obnova ugarske županijske vlasti u južnoj Ugarskoj i utemeljenje feuda u Bačkoj i Banatu. Mađarsko stanovništvo doseljavano je, pre svega, kao radna snaga na feudalnim imanjima, a veleposednici su bili glavni pokretači kolonizacije (ne samo Mađara). Inkorporiranjem Banata 1779. godine pod vlast Ugarske i stvaranjem županijske vlasti u njemu, kao i spahijskih imanja, počela su doseljavanja Mađara u Banat. U Bačkoj je doseljeno mađarsko stanovništvo došlo na područje Bačkobodroške županije i Potiskog krunskog dištrikta. Mađarsko stanovništvo je 1746. i 1747. godine počelo da naseljava Suboticu, 1748. godine Bezdan, 1749. godine Kulu.

Grof Anton Gražalković zadužio je 1750. godine Ferenca Čizovskog (Csizovszky Ferenc) da naseli topolsku pustaru, koja je već 1774. godine imala 247 domova naseljenika iz severne Ugarske. Posle 1751. godine mađarski doseljenici došli su u Sentu, od 1751. do 1753. godine u Adu i Mol; 1753. godine Dvorska komora naselila je mađarsko stanovništvo u Kanjižu, a od 1750. do 1762. godine doseljenici su stigli u Bečej, Čonoplju, Kupusinu, Doroslovo. Posed Bajšu je 1751. godine dobio potiski kapetan Stevan Zako, koji je 1759. prodao posed Jakovu i Luki Vojniću. U Bajšu su se 1760. godine doseli Mađari katolici, a 1785. godine reformatske veroispovesti. Mađarsko stanovništvo došlo je 1767. godine u Petrovo Selo, 1769. godine u Iđoš, a 1771. godine u Martonoš.

Spahija Mikloš Karas (Kárász Miklós) od 1746. do 1772. naseljavao je mađarskim življem pustaru Horgoš. U Staru Moravicu 1786. godine naselile su se 334 mađarske reformatske porodice iz Kišujsalaša (Kisújszállás), Kunmadaraša (Kunmadaras) i Jaskiškera (Jászkiskér). Iste godine, stanovnici Kišujsalaša naselili su Pačir. Mađarske porodice stigle su 1787. godine u Feketić, a 1799. godine grof Sečenji naselio je Mađare na svoj temerinski feud. I pre inkorporiranja Banata u Ugarsku, manje grupe mađarskog stanovništva stizale su u Banat. Mađarski živalj je 1773. godine stigao u Novu Kanjižu, Majdan i Krstur, od 1774. do 1776. godine doseljavali su se Mađari u Orosin (Rusko Selo) i Tordu.

U Čoku je mađarsko stanovništvo došlo 1782. godine, a 1783/84. u Mađarski Itebej. Pošto je srpski živalj napustio Debeljaču, iz severnog Potisja Mađari reformatske veroispovesti stigli su 1794. godine u ovo naselje. Mađarsko stanovništvo je 1801. godine kolonizovalo Mađarsku Crnju. Doseljavanje Mađara, iako je bila u pitanju Ugarska, nije pomagala centralna vlast, jer nije postojao plan za naseljavanje Mađara. Naprotiv, većina mađarskog stanovništva naseljavala se bez znanja i dozvole države i feudalaca.

Doseljavanje Rumuna

Doseljavanje Rumuna u nizijski Banat tokom 18. veka bilo je slika kolonizacionih pomeranja, planskog i stihijskog naseljavanja rumunskog stanovništva sa prostora Banatskih planina i iz doline Moriša i Karaša. Rumunsko stanovništvo bilo je prisutno u zapadnom Banatu i pre 18. veka. Rumuni su u nizijski Banat doseljavani u Vojnu granicu i na imanja feudalaca. Nakon doseljavanja, rumunska naselja mogla su se grupisati u tri tipa: sela u donjem toku Nere i Karaša, kao i ona u dolinama Moravice i Mesića čiji su se stanovnici nazivali goranima, zatim naselja u Vojnoj Granici, u okolini Pančeva, Alibunara i Bele Crkve, čiji stanovnici su se nazivali graničarima i pet naselja u srednjem Banatu, čiji stanovnici su se nazivali Rumuni sa pustare. Posle 1740. godine intenzivira se doseljavanje Rumuna u nizijski Banat. Tada se doselilo rumunsko stanovništvo u Margitu, u Sent Joan (Barice), a 1744. godine u Mali i Veliki Gaj.

Marija Terezija je 1765. godine izdala patent da se iz svih rumunskih naselja, u koje bi trebalo da dođu nemački kolonisti, isele Rumuni. Dve godine kasnije, 1767. godine, rumunski živalj napustio je svoje u sela oko Temišvara i u dolini Moriša i naselio naselja oko Begeja: Mali i Veliki Torak, Jankov Most, Ečku, Klek. Stanovnici sela Sakalaza kod Temišvara naselili su Veliki Torak, a iz sela Serdina u dolini Moriša Mali Torak. Ukupno je u Mali i Veliki Torak stiglo 340 porodica. Rumunski živalj pristigao u Jankov Most bio je poreklom sa Moriša. Rumunska naselja oko Begeja posle prodaje u spahiluke (1781–1782) ušla su u posed Luke Lazara i Isaka Kiša.

Vojne vlasti su, takođe, sprovodile kolonizaciju Rumuna u Vojnu granicu. Tako su 1765. godine naseljeni rumunskim stanovništvom Banatsko Novo Selo, Dolovo, Alibunar, Seleuš i druga mesta; krajem 18. veka rumunski živalj došao je u Uzdin, Kovin, 1805. godine u Mramorak, 1807. godine u Deliblato, a 1808. godine formirano je rumunsko naselje Vladimirovac (Petrovo Selo). Rumuni u selima u okolini Vršca bili su starosedeoci. Na području Banata došlo je do intenzivnog prožimanja srpskog i rumunskog stanovništva.

U veku vere, verska istovetnost zbližavala je narode, a komunikaciju među njima činila je lakšom. U periodu od 1713. do 1864. godine Rumuni su u verskom pogledu pripadali srpskoj crkvenoj organizaciji, Karlovačkoj mitropoliji, osim onih koji su prihvatili uniju sa katoličkom crkvom (od naših naselja Rumuni u Jankovom Mostu i Markovcu). Brakovi između Srba i Rumuna bili su česti, kao i međusobna asimilacija. U istočnom Banatu u 18. veku počela je rumunizacija srpskog življa, a u zapadnom asimilacija Rumuna sa Srbima. Asimilacija je lakše tekla kod verski istovetnih naroda (primeri: međusobne asimilacije Srba i Rumuna, germanizacija Italijana i Francuza), jer su kontakti među njima bili češci.

Doseljavanje Slovaka

Slovačko stanovništvo tokom 18. veka naselilo se u Bačku, Banat i delimično u Srem. Slovački živalj dolazio je na poziv ugarskih feudalaca, kao radna snaga na feudima, zatim su ga naseljavali na Komorska imanja i Vojnu granicu. Kolonizacija počinje 1745. godine, kada je impopulator Martin Čanji, na osnovu dogovora sa vlasnikom futoškog vlastelinstva Mihajlom Čarnojevićem, doveo 2000 Slovaka iz Novograda (Novohrada), Orave, Liptova, Honta, Zvolena, Turca u Petrovac u Bačkoj. Doseljenici su dve godine potom, 1747. godine, sklopili ugovor sa spahijom. Sa tog područja naseljenici su 1746. godine došli u Kulpin na imanje spahija braće Stratimirović, 1754. godine Slovaci protestanti naseljavaju se u Bajšu, 1756. godine u Gložan, 1758. godine u Selenču, koja je jedino multikonfesionalno naselje, protestantsko i katoličko. Slovački doseljenici su 1773. godine došli u Kisač, a od 1790. do 1791. godine u Pivnice i u Lalić. Iz sela Selenče u Bačkoj proterano je 1770. godine 98 slovačkih protestantskih porodica, koje su se naselile po specijalnoj dozvoli cara Josifa II u Pazovi, na teritoriji Petrovaradinske pukovnije.

Na posed Kristifora Naka u Banatu došlo je 1782. godine slovačko stanovništvo iz Novogradske, Peštanske, Nitranske i Zvolenske županije. Doseljenici su osnovali naselje Novi Komloš. Na njihovom čelu bili su učitelj Samuel Geršković i sveštenik Matija Baranji, poreklom iz liptovackog kraja. Matija Baranji preveo je 1784. godine deo naseljenika u selo Pardanj na imanje Gabriela Butlera, a dve godine potom iz Pardanja doseljenici su stigli u Aradac, kod Velikog Bečkereka, na imanje Isaka Kiša. Iz Pardanja je slovački živalj 1788. godine prešao u Ečku, a iz Ečke sa sveštenikom Janom Bosidelerskim 1802. godine u Kovačicu. U ovim godinama (1806) slovačko stanovništvo došlo je u Padinu i Šandorf (Janošik), a iz Šandorfa 30 slovačkih porodica naselilo se u Hajdučicu. Veća grupa doseljenika 1829. godine iz Padine takođe je naselila Hajdučicu.

Doseljavanje Rusina

Prve rusinske porodice iz Zakarpatja, tadašnje severoistočne Ugarske, dolaze u Bačku četrdesetih godina 18. veka. Na popisu stanovništva Kule 1746. godine prvo je zapisano troje Rusina, a nakon njih, iste godine, još 11 rusinskih porodica. Prvi rusinski kolonisti dolazili su u Bačku pojedinačno, kao nadničari, u vreme većih sezonskih radova, pa su se neki od njih tu i naselili. Organizovano naseljavanje Rusina u Bačku pocinje 1751. godine: upravnik komorskih imanja u Bačkoj, Franc Jozef de Redl (Franz Joseph de Redl) je, na molbu slobodnjaka Mihajla Munkačija (Munkácsy Mihály) iz županije Bereg (danas u Zakarpatskoj oblasti Ukrajine), izdao i potpisao kontrakt o naseljavanju 200 rusinskih grkokatoličkih porodica iz severoistočne Ugarske na pustaru, nenaseljeno komorsko naselje Veliki Krstur. Iste godine u selu je osnovana grkokatolička parohija, a 1753. počela je da radi škola u kojoj se nastava odvijala na rusinskom jeziku.

Rusinsko stanovništvo je 1751. godine naseljeno na područje komorske pustare Ruskog Krstura, na osnovu ugovora o naseljavanju koji je potpisao administrator komorskih imanja u Bačkoj Jozef de Redl. Dve godine potom, u Krstur je pristiglo rusinsko stanovništvo iz županija Šariš, Zemplin, Boršod, a naseljavanje je nastavljeno do početka sedamdesetih godina 18. veka do kada su pristizali novi doseljenici sa široke teritorije tadašnje severoistočne Ugarske, iz 14 županija na kojima se prostirala crkvena jurisdikcija Munkačevske grkokatoličke eparhije.

Doseljavanje Rusina u Kucuru pocelo je 1763. godine, kada je Franc Jozef deRedl potpisao ugovor o naseljavanju 150 grkokatoličkih rusinskih porodica u komorsko naselje Kucuru i dao ga Petru Kišu iz Krstura da prikupi i dovede zainteresovane koloniste iz severoistočne Ugarske. 41 rusinska porodica došla je 1763. godine, a dve godine kasnije još 42. One su uglavnom poticale iz parohije Mucenj. Godine 1764. rusinski knez u Kucuri zvao se Janko ordaš, a prvi grkokatolički sveštenik u Kucuri (od 1766. godine) bio je Osif Kirda. U Kucuri su već živeli pravoslavni Srbi. Rusinska škola u Kucuri osnovana je 1765. godine, a grkokatolička parohija 1766. godine. Na državnom popisu 1787. godine u Krsturu je bilo oko 2200, a u Kucuri oko 1600 Rusina. U doba vladavine cara Josifa II 1786. godine u vojnu službu je primljeno oko 8000 zaporoških kozaka koji su naseljeni u okolinu Sente.

Doseljavanje pojedinih rusinskih porodica iz Krstura i Kucure u Novi Sad počelo je već šezdesetih godina 18. veka, a 1780. godine u Novom Sadu je osnovana grkokatolička parohija. U drugoj polovini 178. veka Rusini su se u manjem broju doseljavali i u neka druga naselja u Bačkoj: Šovu i Obrovac, ali se nisu održali u njima. Rusini koji su se od sredine 18. veka doseljavali u Bačku bili su grkokatolici, ali su od 1751. godine bili pod jurisdikcijom rimokatoličke Kaločke nadbiskupije. U početku su im sveštenici Rusini dolazili iz Mukačevske i iz grkokatoličke Velikovaradinske (Veliki Varadin, danas Oradea u Rumuniji) eparhije. Iz te eparhije su u početku Rusinima dolazili u Bačku prvi grkokatolički sveštenici i donosili najneophodnije crkvene ćirilske knjige.

Za grkokatolike, unijate u Hrvatskoj i za Rusine u Bačkoj osnovana je 1777. godine Križevačka episkopija, u okviru koje su Rusini ostali sve do 2003. godine, kada je osnovan Apostolski egzarhat za grkokatolike u Srbiji i Crnoj Gori. Pojedine rusinske porodice, ponekad i veće grupe, iz Krstura i Kucure tokom 18. i 19.veka preseljavaju se u druga naselja i tako formiraju nove rusinske kolonije. Križevačka eparhija je 1777. godine dobila posed Šid i Berkasovo, pa je početkom 19. veka počelo naseljavanje Rusina na taj posed. Naseljavanje u Šid je pocelo 1803. godine, a u Berkasovo 1810. godine. U Bačince se Rusini naseljavaju od 1834. godine.

Jevreji u Vojvodini

Pozicije jevrejskog stanovništva u Sremu, Bačkoj i Banatu bile su određene položajem Jevreja u Habzburškoj monarhiji. Patent Marije Terezije dozvolio je Jevrejima da žive u gradovima uz placanje tolerancijske takse. Reforme Josifa II omogućile su Jevrejima rad u državnoj službi. Jevreji su činili gradsko stanovništvo koje se bavilo trgovinom. U Novom Sadu je 1728. godine živelo 12 jevrejskih porodica, 1743. godine 26, a 1748. godine postojala je jevrejska opština. Porodica JakovaHercela prva se 1775. godine stalno naselila u Suboticu, a 11 godina kasnije osnovana je jevrejska opština.

Narodi o kojima (ni)je ostalo samo sećanje

U doba kada je Banat bio najveći kolonizacijski prostor u Evropi, doseljena je tu grupa Katalonaca iz Španije. Kada su Habzburzi izgubili Napulj i Siciliju 1731. godine,Katalonci su pristigli u Beč. Četiri godine lutali su Bečom i austrijskim gradovima, te su habzburške vlasti odlučile da ih nasele u Veliki Bečkerek. Oni su lađama stigli na Begej i formirali svoje naselje Novu Barselonu. Prvi su počeli da sade dudove u Banatu. Uništili su ih napadi razbojnika, a naročito kuga 1738. godine. Od cele naseobine ostalo je samo 30 siročadi koja su raspoređena po sirotištima u Ugarskoj.

Uz Nemce, doseljavali su se i Italijani koji su naselili okolinu Temišvara, ali su vrlo brzo bili germanizovani. Iz oblasti Alzasa i Lorene u periodu terezijanske kolonizacije došli su i Francuzi. Oni su u okolini Velike Kikinde 1770. godine osnovali svoja naselja: Soltur, Šarlevil, Sent Hubert, Molin, koja su ubrzo germanizovana. Tragovi doseljenih Francuza ostali su u prezimenima banatskih Nemaca: Ševalije, Dipon, Bartu, Leđer, Boase itd. U vreme Velikog bečkog rata, Bugari-katolici naselili su sela Bešenevo i Vingu, u blizini Temišvara. Na posed Lazara u Ečku došli su 1793. godine, a od 1823. do 1825. godine naselili imanje Dvor Josipa Petrovića u Banatu. Neki od njih su se 1895. godine iselili u Ivanovo kod Panceva, a neki su otišli u Bugarsku. Feudalac Ludvig Barac naselio je 1838. godine pustaru bugarskim naseljenicima i oni su je nazvali Barachaza (Baraczháza), kasnije Stari Lec. Bugarski naseljenici uglavnom su se bavili baštovanstvom. Tragovi Bugara, Italijana, Francuza, Španaca uglavnom su nestali, ali ne potpuno. U Vojvodini često možemo čuti čudna prezimena, koja nisu u skladu ni sa jednim jezikom koji se danas govori ovde. Štaviše, moguće je da je neko od naših predaka pripadao ovim narodima, te da o njima nije ostalo samo sećanje.

Doseljavanje i poreklo Roma

Romi su nedovoljno proučen i poznat narod, iako prisutan u Evropi mnogo stotinagodina. Njihova istorija odigravala se tako da je jedva bila u vezi s krupnijim događajima evropske istorije, pa prema tome i istorijskim događajima u Ugarskoj ili Srbiji. U svesti raznih naroda, a i u svesti samih Roma, postojalo je oštro razdvajanje nastalo zbog razlicitog načina života, jezika i različite kulture. Razne grupe Roma razdvajaju se na osnovu jezika koji govore, običaja i naziva koje koriste za sebe. Mnogi prihvataju naziv Romi, koji potiče iz jezika hindu, a današnje značenje te reči je muškarac (teritorija u Maloj Aziji gde su Romi bili prisutni u XI veku nazivala se u Vizantiji i u vreme Turaka Roma ili Rum). Neki koriste razne forme naziva Cigan, koji na nekim od jezika jednostavno znaci čovek, tj. ljudsko biće. Ova reč je poreklom iz grčkog jezika (athiganos), ali je po mišljenju većine Roma nepoželjna, pogrdna. Karakteristično je da Romi dugo nisu beležili podatke iz svoje istorije, tako da je to prepušteno drugima i zbog toga je ona puna otvorenih pitanja, predrasuda ili pogrešnih tumačenja.

Mada je to malo verovatno, neki naučnici misle da se prvi talas migracije Roma desio već za vreme Aleksandra Velikog. Sigurno je da ih je put kojim su prolazili učinio da budu još različitiji. Neki su se zadržali više u Persiji, neki na Bliskom istoku, neki u severnoj Africi, neki u današnjoj Ukrajini, Jermeniji, u Maloj Aziji i na Balkanu. Balkan je bio jedan od najvećih centara odakle su se naseljavali u druga područja Evrope. Ostali su stigli do Zapadne Evrope i Rusije, te je i njihova istorija potekla drugim putem. Romi koji žive u Vojvodini proveli su puno vremena na Balkanu i u Srednjoj Evropi. U različitim jezicima koje govore prisutne su reči iz grčkog, slovenskih i mađarskog jezika, a pojedine grupe govore jezik koji se može okarakterisati kao novolatinski i koji pokazuje karakteristike varijante rumunskog jezika govorenog pre više vekova. U 14. veku Romi su bili prisutni na mnogim mestima na Balkanu.

Ugarski kraljevi Sigismund, Matija Korvin, VladislavII, kao i Jovan Zapolja su izdali dokumente o njima. Vladislav II ih je nazivao narodom faraona jer se verovalo da potiču iz Egipta, a Jovan Zapolja im je vratio slobodu kretanja. Po legendi Romi su skovali gvozdeni presto, na kojem je kažnjen Đerđ Doža. Tokom osmanlijske vlasti dolazak Roma na teritoriju Ugarske bila je neprekidna pojava. Tokom Rakocijevog ustanka se pojavljuju kao svirači. Za vreme Marije Terezije i Josifa II izvršeni su i nasilni pokušaji da ih odvrate od stalne selidbe kao načina života.

 

IZVOR: IZ  ISTORIJE  NACIONALNIH  ZAJEDNICA  U  VOJVODINI. VLADA AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE, Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, upravu i nacionalne zajednice. Projekat: AFIRMACIJA  MULTIKULTURALIZMA I TOLERANCIJE U VOJVODINI. KOLIKO SE POZNAJEMO –  iz istorije nacionalnih zajednica u Vojvodini, IX izdanje, Novi Sad, 2014. god.

Priredio: Saradnik portala Poreklo Vojislav Ananić

Komentari (55)

Odgovorite

55 komentara

  1. Vojislav Ananić

    CRNO BRDO

    U mađarsko – njemačkoj opštini Feketić, koja je od 1924. godine nosila naziv Crno Brdo, 6 km. udaljena od naselja, formirana je na majuru posjeda Đure Tomanovića u procesu kolonizacije 1920–1941. godine, kolonija Crno Brdo, potpuno izolovana od starog naselja, ali i od ostalih dobrovoljačkih kolonija u Bačkoj. Izolovanost kolonista bila je fizička, ali i socijalna, vjerska, jezička i nacionalna. Saobraćajno mala kolonija u vrijeme jeseni i zime bila je zbog blatnjavog i neprohodnog puta odsječena od svijeta. Kolonija Crno Brdo zato je 30. decembra 1939. godine, znači na kraju procesa kolonizacije, dajući podatke Savezu agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem o prosvjetnom i zdravstvenom stanju u koloniji navela da bi „najpotrebnije bilo za ovu koloniju da nam se izgradi tvrdi put do opštine Feketić u dužini 5 km. kao što je predviđeno i za ostale susjedne kolonije.”

    MALOBROJNIM KOLONISTIMA DRŽAVA NIJE OBEZBIJEDILA KROV NAD GLAVOM

    Malobrojnost kolonista (21 porodica), njima strano okruženje koje ih nije prihvatalo i pitanje odnosa sa drugačijom socijalnom, vjerskom, jezičkom i nacionalnom sredinom, nesigurnost dobijenog posjeda, dugo vrijeme od početka naseljavanja do gradnje kuća, problem gradnje školske zgrade i dolaska učitelja u izolovano naselje, udaljenost kolonista od starog naselja, pitanje snabdijevanja kolonije pijaćom vodom i zdravstvene zaštite kolonista stvaralo je kod kolonista osjećaj izopštenosti i duboke i trajne nesigurnosti. Svi kolonisti u koloniji Crno Brdo bili su iz Like (Gračac, Korenica, Gospić, Udbina) uz dvoje kolonista iz Dalmacije (Sinj), dvoje iz Hercegovine (Bileća) i jednog iz Gorskog Kotara (Ogulin). Kolonisti, od kojih su 19 bili srpski ratni veterani – dobrovoljci, a dvojica kolonisti, kao ratni pobjednici suočili su se na samom početku kolonizacije sa činjenicom da država koja ih je naseljavala u nacionalno okruženje kojem nije vjerovala, nije im obezbijedila krov nad glavom. Kolonisti su zato ulazili u „kiriju” odnosno privremeno se smještali u Feketiću kod mještana mađarske ili njemačke nacionalnosti. Opštinsko poglavarstvo Feketić 15. decembra 1923. godine donijelo je odluku da se za svaku naseljeničku porodicu izda 4.000 dinara „u ime pripomoći za zidanje dobrovoljačkih kuća, za 21 porodicu, dakle 84.000 dinara, pod uslovom da se dobrovoljci do konca 31. maja 1924. godine isele svaki na svoju parcelu, a opštinsko poglavarstvo zadržava sebi pravo da će svakom dobrovoljcu isplatiti pripomoć tek onda kad podigne kuću i kada kuća bude pod krovom.” Opštinsko poglavarstvo na čelu sa opštinskim knezom Šandorom Terebešijem ovu odluku je obrazložilo jer su „većina dobrovoljaca naseljeni u opštini kod pojedinih seljaka što je neugodno zbog toga što su ovdašnji stanovnici tako zidali kuće, da samo za sebe i svoje porodice bude mjesta. ” Ovu inicijativu kolonisti su odbili i zatražili su od opštine da „dok se ne isele u svoju kuću da svaki član ima pravo na stan u opštini do toga vremena”, da svako ko počne da pravi kuću da mu se izda po 4.000 i da se „taj novac daruje bez ikakve obaveze.” Pošto se kolonisti i opština Feketić nisu mogli sporazumjeti oko novca, pomoć kolonistima od strane opštine nije stigla. Pitanje nadjeljivanja placeva za gradnju kuća koje se nije brzo realizovalo sprječavalo je gradnju kuća u koloniji i vremenski produžavalo neizvjesnost naseljenika. Kolonisti su od Saveza agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem tokom jula 1921. nadjeljeni kreditom od 50 dinara, a 26. februara 1922. godine novim kreditom od 120 dinara, od čega je bilo predviđeno za gradnju kuća 145.000 dinara koje su kolonisti potrošili za nabavku poljoprivrednih sprava i priplodne stoke jer ni do 1. decembra 1923. godine nisu bili nadjeljeni placevima. U Županijskom agrarnom uredu u Subotici 24. aprila 1924. godine naseljenicima je „obećano mjesto za gradnju kuća, a mi bismo to voljeli da imamo pismeno da možemo slobodno raditi.” Savez agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem 26. juna 1924. godine odgovorio je agrarnoj zajednici u koloniji Crno Brdo da molbe za ekspropiraciju zemljišta za potkućnice moraju biti na obrascu i „ako nemate mjernika izvjestite nas, pa ćemo vam poslati jednog mjernika. ” U drugoj polovini 1924. godine i tokom 1925. godine trajala je gradnja kuća u novom naselju. Savez agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem 31. decembra 1925. godine uputio je dopis Oblasnoj finansijskoj direkciji kojom je tražio oslobođenje kolonista od opštinskog poreza jer su „uspjeli prošlog ljeta da podignu kućice, te im je utoliko lakše i u tom mjestu sada mogu opstati jer imaju krov nad glavom. Zidajući kuće oni su se morali i zadužiti jer im je država pozajmila samo građu i crijep, a to nije ni šesti dio koštanja kuće.” „U Crnom Brdu je malo naseljenika, njih 21… Naselje ima 11 novih kuća, a ostalih 10 kuća biće gotovo nadati se do jeseni.” Pisao je revizor Saveza Filip Pejović 24. juna 1925. godine poslije posjete koloniji. Kuća ima 20 ozidanih, a jedan ima kuću u selu „ 4.marta 1927. godine izvještavao je iz kolonije revizor Saveza F.Pejović. Uz svaku kuću ima lijepa štala.” Kolonija je 1938. godine imala 20 kuća, i 28 gospodarskih zgrada, odnosno samo djelimično su bile izgrađene u domaćinstvima pomoćne zgrade. Naseljenici u koloniji nadjeljeni su zemljištem na posjedu Đure Tomanovića koji je iznosio 641 k.j. i 1.018 kv.hv. Zemljište su kolonisti dobili u zakup, koji je za dobrovoljce plaćala država, i u provizorijumu ostali su do druge polovine 30-tih godina 20. vijeka, kada su konačno postali vlasnici nadjeljenog zemljišta.

    PRAVNA NESIGURNOST

    Privremeno nadjeljeno zemljište bilo je pravno nesigurno za koloniste i sve vrste aktivnosti zastupnika veleposjednika Tomanovića da izmjeni status zemljišta zahvaćenog agrarnom reformom, izazivali su uznemirenost kod kolonista. Za potrebe agrarne reforme sa veleposjeda oduzeto je 203 k.j. i 784 kv.hv. i to 182 k.j. 1.126 kv.hv. dodijeljeno je kolonistima u koloniji Crno Brdo i 20 k.j. 1.258 kv. hv. mjesnim agrarnim intresentima, dok je veleposjedniku ostavljeno 438 k.j. i 234 kv.hv. Veleposjednik je za ekspropirisano zemljište dobio odštetnu sumu od 526.523 dinara. Međutim, naredbom Ministra za agrarnu reformu br.37035/924 od 10. septembra 1924. godine i br.38993/924 od 24.septembra 1924. godine veleposejdniku Đuri Tomanoviću vraćen je maksimum od 518 k.j. odnosno, povraćeno je još 80 k.j. zemljišta koje je prethodno razdijeljeno u agrarnoj reformi. Kolonisti su se povodom vijesti da će se vratiti veleposjedniku dio zemljišta 26. juna 1924. godine obratili Savezu agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem jer je tim povodom svima njima zabranjeno da obrađuju zemlju i „obustavljeno je dijeljenje zemlje”. „Žito je za nekoliko dana zrelo” napisali su kolonisti iz Crnog Brda. „Ovo rješenje proizvelo je veliki strah i nemir kod naših Zajednica i kod članova zainteresovanih tim rješenjem” 29. septembra 1924. godine obratio se tim povodom Savez agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem Ministarstvu za agrarnu reformu. „Županijski agrarni ured konstatovao je maja mjeseca da se dotični veleposjednik ne nalazi na našoj teritoriji, da pored ovoga posjeduje u Mađarskoj nekoliko stotina jutara, da se od oslobođenja stalno nalazi na stranoj teritoriji i da prema tome ne može uživati gore spomenutu zemlju. Pogođen rješenjem Županijskog agrarnog ureda veleposjednik Tomanović uložio je protiv ovog rješenja i Ministarstvo nalazeći da je on ponovo naš građanin vratio mu je natrag oduzeti maksimum s tim da se zemlja oduzme ovima kojima je nadjeljena u prošloj ekonomskoj 1923–1924. godini. Međutim, još 1920. godine uz pristanak samog G. Tomanovića i uz njegovo obećanje da neće tražiti da se dotičnim dobrovoljcima optantima i interesentima zemlja oduzme. Takvih ima 21 na broju. Ti ljudi već 4 godine obrađuju zemlju naselivši se uz velike lične teškoće i materijalne troškove. Sada se odjednom nalaze u opasnosti da im cijeli plodonosni rad od 4 godine propadne. Ovi ljudi nisu tangirani ovim rješenjem pošto se zemlja oduzima onima koji su se naselili prošle godine. Ipak njima je zabranjeno da obrađuju dalje svoju zemlju.” Veleposjednik Tomanović je 1925. godine prodao 400 k.j. zemljišta sa svog posjeda u opštini Crno Brdo i to braći Miković i drugim kupcima iz Srbobrana i 16.marta 1926. godine kolonisti su tražili mogućnost da preko kredita kupe ostalih 40 k.j. Veleposjednik je i 1926. godine nastavio parnicu kojom je pokušao da dobije razliku zemljišta između dobijenog maksimuma i propisanog maksimuma, pa je odlukom Županijskog agrarnog ureda u Novom Sadu od 19. maja 1926. godine njemu vraćeno 84 k.j. i 424 kv. hv. zemljišta. Agrarna zajednica iz kolonije žalila se na ovu odluku jer je ovim rješenjem oduzeto devet parcela naseljenim dobrovoljcima. Veleposjednik Tomanović 11. marta 1926. godine izjavio je preko svog opunomoćenika da „pošto se sa ovog posjeda ima premjestiti nekoliko dobrovoljaca i pošto su neki od njih i kuće sazidali, vlasnik se obavezuje da sazidane kuće dotičnim ili isplatiti odštetu u gotovom novcu ili sazidati istu toliku zgradu od takvog materijala, tamo gdje se nove parcele i kućišta dobiju. Sem toga, vlasnik se obavezuje onim koji budu premješteni svojim kolima i konjima prenijeti do željezničke stanice bilo Feketić ili Mali Iđoš sve njihove stvari za preseljenje. ” Županijski agrarni ured u Novom Sadu 5. januara 1927. godine prihvatio je žalbu kolonista iz kolonije Crno Brdo i poništio svoje prethodno rješenje.

    VELIKA DUGOVANJA

    Mala naseljenička zajednica u Crnom Brdu bila je izuzetno siromašna i prezadužena. Naseljeni dobrovoljci nisu imali ni poljoprivredne sprave, ni muznu ni vučnu stoku, bili su po doseljavnju „bez kuća, sjemena i alata” kako se navodi u izvještaju Saveza agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem od 31. decembra 1925. godine i davali su zemljište u zakup ili napolicu lokalnom njemačkom ili mađarskom stanovništvu. Zašto se daje zemljište u napolicu objasnili su naseljenici u koloniji svojim dopisom Savezu agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Baranju od 16. avgusta 1924. godine: „Onaj koji stanuje u drugim pokrajinama ne može zemlju da obrađuje pošto ne mogu dobiti stan za naseljenje, niti ima čime zemlju da obrađuje. Nema ni stana, ni leba, a kamoli da kupi konje, kola, plug i druge sprave i alate na ovim vremenima. Nemaju odakle da se pomognu sem sa svojih parcela”, pisao je revizor Saveza F.Pejović 24. juna 1925. godine. „Ljudi su vrijedni, našao sam ih sve na svom poslu” napisao je isti revizor 4. marta 1927. godine. Prema izvještaju Agrarne zajednice iz kolonije Crno Brdo od 4. novembra 1923. godine 21 kolonistička porodica, koje su tada stanovale u kiriji u Feketiću, imale su 77 članova ili u prosjeku 3,66 članova po porodici. Godine 1938. u koloniji je živjelo 137 lica odnosno u prosjeku naseljenička porodica iznosila je 6, 5 članova. Godine 1939. kolonija je imala 146 žitelja, što znači da se za period 1923– 1939. godine kolonija povećala za ukupno 69 lica , odnosno skoro se udvostručila brojem. Kao osnovno pitanje funkcionisanja male kolonije bilo je pitanje školovanja djece jer je kolonija bila udaljena od naselja Crno Brdo 6 km. Atarskim putem koji je u jesen i zimu bio neprohodan. „Naselje je na utrini, nema mjesta za crkvu i školu” pisao je 24. juna 1925. godine revizor Saveza F.Pejović. „Kolonija je vrlo mala, nema škole, a ima djece za školu dovoljno” izvještavao je F. Pejović 4. marta 1927. godine. Škola je bila izgrađena 1929–1930. godine jer je agrarna zajednica 9. marta 1930. godine bila spremna da se 1 k.j. zemlje „dade nastavniku ako dođe na dužnost do 20. maja”. „Kolonija ima lijepu školu koja je koštala 300.000 dinara izvijestio je revizor Saveza F. Pejović 2. januara 1931. godine, „ali nažalost učitelja nemaju. Dolazila je neka učiteljica, pa se razboljela i otišla. U Feketiću imaju 17 učitelja. U koloniji učitelj ima lijep stan i podrum. Djece za školu imaju 45.” Novoizgrađena škola sa učiteljskim stanom nije riješila potpuno problem školovanja djece u koloniji jer učitelji su izbjegavali da dođu u novo naselje sa dvadesetak kuća odvojeno od svijeta.

    BEZ VODE NEMA ŽIVOTA

    Da bi mala izolovana kolonija funkcionisala postavio se i problem kvalitetne pijaće vode u naselju i zdravstvene zaštite stanovnika novog sela. Kolonija je od ljekara i ambulante bila udaljena 6 km. Putem koji je u jesen i zimu bio neprohodan. Novo naselje ni 2. januara 1931. godine nije imalo arterski bunar i uslijed nedostatka zdrave pijaće vode „djeca naročito boluju ” kako je istakao u svom izvještaju revizor Saveza F. Pejović. Uprava Dunavske banovine odobrila je sredstva za bušenje arterskog bunara, ali do 10. juna 1933. godine ništa nije urađeno po tom pitanju. U izvještaju agrane zajednice o prosvjetnom i zdravstvenom stanju u koloniji od 31. decembra 1939. godine navodi se da je jedan „arterski bunar podignut o trošku Banovine, a još je jedan potreban.” Jedina organizacija koja je funkcionisala u novom selu bila je agrarna zajednica osnovana 12. aprila 1921. godine neposredno po doseljavanju kolonista. U dopisu agrarne zajednice Poljoprivrednom odjeljenju Dunavske banovine od 25. marta 1936. godine navodi se da se „kolonija Feketić nalazi u čisto njemačkoj opštini, opkoljena sa svih strana od Nijemaca i Mađara, te su prema tome kolonisti u svim stvarima upućeni sami na sebe. Jedina ustanova u koloniji je agrarna zajednica u kojoj su okupljeni svi kolonisti te je neophodno da agrarna zajednica ima svoj, makar i skroman zadružni dom u kome bi se smjestile sve privredne i kulturne ustanove koje su potrebne jednom iole naprednom selu.” Sami kolonisti izvijestili su Savez agrarnih zajednica za Banat, Bačku i Srem 7. maja 1930. godine da su u koloniji organizovali Poljoprivrednu knjižnicu i čitaonicu.

    Piše: dr Milan Micić

    Izvor: SRPSKO KOLO, Br. 45.

  2. Vojislav Ananić

    Milan Micić: Kolonisti “bez zemljaka”

    Izvor: Milan Micić; Banija Online

    Banija

    ponedeljak, 04. novembar 2019. | 19:05
    154

    Za portal Banija Online piše: dr Milan Micić, istoričar i književnik
    Kolonizacija srpskih dobrovoljaca sa Banije u Banat i Bačku ( 1920- 1941)

    Dobrovoljci srpske vojske sa Banije u procesu kolonizacije Banata i Bačke 1920- 1941. godine ni u jednom kolonizacionom naselju usled svoje malobrojnosti nisu nastupali kao homogena zavičajna grupa. Na najvećem banatskom veleposedu Andrije i Aleksandra Čekonjića ( oko 35 000 k.j. zemljišta) na prostoru između Begejskog Svetog Đurđa ( Žitište) i Žombolja ( od 1924. godine u Rumuniji) duž pruge Veliki Bečkerek( Petrovgrad) – Žombolj nadeljeno je zemljištem 22 dobrovoljca sa Banije i to u novim naseljima Vojvoda Stepi -14, Aleksandrovu- 6 i Banatskom Karađorđevu -2, a na susednom veleposedu Anastazije Sečenji u koloniji Rusko Selo-3.

    Prvi doseljenik, uz Đorđa Ćojanovića iz Varoške Rijeke, kod Bosanske Krupe na majure A.Čekonjića u privremeni smeštaj ( u zgrade za radnike, žitne magazine, staje, šupe , svinjce, kotarke ( čardake) za kukuruz) sa kojih je kasnije formirano najveće dobrovoljačko naselje u Kraljevini Jugoslaviji Banatsko Karađorđevo jeste Petar Pustinja, iz Premuštaka ,kod Petrinje. Ova dvojica naseljenika smestila su se u jesen 1920. godine u žitne magazine u nemačkom naselju Čestereg. Petar Pustinja u trenutku doseljavanja imao je 27 godine a njegova supruga Milka Bunčić – 25 godina. Tačno 13. novembra 1920. godine u magazinu za žito rodio se njihov sin Simo Pustinja prvo doseljeničko dete u koloniji Banatsko Karađorđevo. Petar Pustinja bio je rođen 18. januara 1893 godine i 14. juna 1918. godine došavši iz SAD stupio je u jedinice srpske vojske. U ovu dobrovoljačku koloniju naseljenu sa dve trećine naseljenu kolonistima iz Like, dok su ostali kolonisti bili iz Bosne, Hercegovine, Boke Kotorske i Banata u kojoj je nadeljeno zemljom 1.026 porodica, naselio se sa Banije i Nikola Meandžija iz Majskih Poljana kod Gline. Nikola Meandžija je takođe bio dobrovoljac iz SAD, rođen 1.februara 1892. godine koji je stupio u srpsku vojsku 1917. godine. U koloniju Rusko Selo na veleposedu A. Sečenji među 345 porodica nadeljenih zemljom nadeljeni su zemljom i trojica dobrovoljaca sa Banije. Adam Radošević, iz iz Šakanlije, kod Dvora na Uni , nije bio naseljen u koloniji. U koloniji se naselio Mihajlo Vujičić, iz Kobiljaka, kod Dvora na Uni i naslednici Mihajla Dukića, iz Obljaja ,kod Gline Stevan Vujičić rođen je 10.septembra 1898. godine i kao dobrovoljac došao je iz SAD.

    Mihajlo Dukić kao četnik elitnog odreda srpske vojske Dobrovoljačkog odreda Vojvode Vuka ( Vojina Popovića) poginuo je 30. septembra 1916, u borbama za Kajmakčalan kada je ova elitna jedinica srpske vojske oslobodila Kajmakčalan- kapiju otadžbine.Udovica dobrovoljca Mihajla Dukića, Marta Dukić, 1935. godine tražila je 7.000,oo dinara za gradnju kuće što znači da do tada nije izgradila kuću u koloniji, a prema izveštaju Saveza agrarnih zajednica za Banat od 4.aprila 1940. godine“ „udovica Marta Dukić prošle godine kupila je kuću za 9.000, oo dinara platila je 7.000,oo i nema 2.000,oo da isplati do 15. maja 1940. Zajam joj je potreban jer je prošla godina bila vrlo hrđava.“

    U koloniji Vojvoda Stepa sa Banije zemljom je bilo nadeljeno 14 dobrovoljaca. Trajno su se naselili Jovan Micić iz Majskog Trtnika, kod Gline, Mile Kovarbašić iz Drenovca, kod Gline, Stanko Bulat iz Buzeta , kod Gline, Pavle Kordić iz Bjelnika, kod Petrinje i Petar Crevar iz Buzeta, kod Gline. Ilija Carić, iz Žirovca, kod Dvora na Uni, po podacima od 24.septembra 1937. godine «živi u Americi, ali se na njega ekspropiriše zemljište jer mu je naseljen brat sa porodicom». Odlukom Komisije za likvidaciju agrarne reforme Petrovgrad br. 1375/38 ekspropirisana je zemlja Janka Arbutine iz Martinovića kod Gline i on je oslobođen naseljavanja. u Drugoj agrarnoj zajednici u Vojvoda Stepi 21. avgusta 1935. godine Mladen Šukunda iz Glinskog Trnovca vodio se kao « nepoznat»; u istim spiskovima 1936- 1938. godine vodi se njegovo ime a 18. maja 1939. godine u napomeni navodi se da je preminuo.

    Dobrovoljci sa Banije naseljavani u koloniji Vojvoda Stepa nisu se zajednički naseljavali već pojedinačno i svi oni zakasnili su sa naseljavanjem u procesu kolonizacije koja je u ovoj koloniji počela još 1922. godine. Dobrovoljac Pavle Kordić iz Bjelnika 7. avgusta 1933. godine u svom dopisu agrarnoj zajednici u Vojvoda Stepi naveo je da se « ovih dana doselio». Pavle Kordić po doseljavanju stanovao je u izuzetno teškim uslovima i 16. juna 1934. godine tražio je zajam za gradnju kuće «pošto sam pod kotarkom koju sam namestio.» Pavle Kordić ubrzo je rešio problem stanovanja jer je 16.septembra 1934. godine kupio za 3.000,oo dinara kuću u ul. Zetskoj br.44 od Jove Dačića optanta iz Batanje u Mađarskoj koji je kupio kuću u severozapadnom delu kolonije gde su se nalazili njegovi rođaci i seljani iz zavičaja a Pavle Kordić tako se naselio u deo sela u kojem su bili naseljeni kolonisti iz Like ( Korenica, Otočac).

    Milan- Mile Kovarbašić iz Drenovca,kod Gline, rođen 1894. godine bio je na pečalbi u SAD a potom se borio kao srpski dobrovoljac na Solunskom frontu. Posle Prvog svetskog rata radio je kao žandarm u Beogradu, potom napustio posao, oženio se sa Savom Branković iz Vlahovića, kod Gline, i dobio ćerku Anu. Godine 1928. otišao je po drugi put u SAD, ali je došao u vreme velike ekonomske krize i tek 1932. godine uspeo je da se vrati u Jugoslaviju. Godine 1933. sa porodicom je došao u koloniju Vojvoda Stepa i izgradio kuću u ul. Zetskoj br. 17 u delu sela u kojem su živeli izmešani kolonisti iz Bosne, Dalmacije, Boke Kotorske, Like, Banata.

    Jovan Micić, iz Majskog Trtnika ,kod Gline rođen je 15. septembra 1893. godine. Iz SAD došao je kao srpski dobrovoljac na Solunski front i posle rata dobio je zemljište u Adi kod Vukovara ali je tražio promenu zemljišta i dobio je zemlju u koloniji Vojvoda Stepa. Dušan Milošević, kolonista iz Pocrnja, kod Ljubinja i predsednik Prve agrarne zajednice 24.avgusta 1934.godine žalio Savezu agrarnih zajednica za Banat na članove Druge agrarne zajednice „Micić Jovu, Šukundu Mladena, Sirar Petra i Pavković Iliju koji se ne nalaze u ovoj koloniji, a zemlju imaju. Samo dođu, saberu u džep arendu sa zemlje, a o kućama ni pomena nema.“ Istog dana kada je pisana tužba predsednika Prve agrarne zajednice (24.avgust 1934. godine) Jovan Micić. uputio je zahtev Drugoj agrarnoj zajednici u kojem je tražio 1.000 cigala i 700 crepova jer „nameravam na svom gruntu podići nešto malo kućice kako bi imao staništa da bi mogao naseliti familiju. Obavezujem se da ću podići kuću do berbe kukuruza.“ Očigledno kolonista Jovan Micić ovaj zahtev za gradnjom kuće napisao je pod pritiskom tužbe predsednika Prve agrarne zajednice, jer je njegova molba odbijena na sednici Druge agrarne zajednice 4.septembra 1934. godine sa obrazloženjem da je „imenovani kući otputovao i otkazao pozajmicu.“ Na skupštinama Druge agrarne zajednice od 18. aprila 1935 .godine do 6. septembra 1936. godine pored imena Jovana Micića u napomenama je zapisano: “Glina, Hrvatska, nije u selu“ i „Hrvatska, kući“. Februara 1936. godine među imenima 23 kolonista koji su dobili građu za kuću bilo je ime Jovana Micića što znači da je kuća u ulici Alekse Šantića u međuvremenu izgrađena do krova. Kuću u ul. Alekse Šantića Jovan Micić izgradio je na placu od 800 kv. hv. nenaseljenog dobrovoljca Pavla Zinaje iz Majskog Trtnika koji je kao nadoknadu dobio 800 kv.hv. zemljišta u ataru kolonije. U pomenutoj kući boravila je tokom 1937. i 1938. godine porodica koloniste Nikole Uzelca, iz Jošana,kod Udbine, a porodica Jovana Micića u nju se uselila marta 1937 godine godine tako da su ove dve porodice živele godinu dana zajedno dok porodica Uzelac nije izgradila kuću. Godine. 1942. Jovan Micić kupio je kuću od udovice Vukosave Jovanović iz Čeneja u Rumuniji u ul. Zetskoj br. 19. neposredno uz kuću Mile Kovarbašića iz Drenovca sa kojim je drugovao. Jovan Micić bio je trgovac stokom i tokom 1936. godine propao je u trgovini usled stočne bolesti. Rus- emigrant u jednoj glinskoj gostioni rekao mu je da što pre ode za Banat jer će „ovde biti krvi do kolena:“ Jovan se preselio u Banat sa ženom Stojom rođ. Lončar iz Majskih Poljana, sinom Ostojom i ćerkama Dragicom i Milkom.

    Dobrovoljci naseljeni sa Banije u koloniju Vojvoda Stepa živeli su u različitim delovima sela. Porodice Kordić i Carić živele su u „ličkom kraju“, Micić i Kovarbašić u jugoistočnom delu sela gde su živeli kolonisti iz raznih krajeva,a porodice Crevar i Bulat u severnom delu sela u okruženju kolonista iz Bosne. Zbog svoje malobrojnosti banijski dobrovoljci u Vojvoda Stepi nisu bili zavičajno prepoznatljivi već su smatrani ili Ličanima ili Bosancima. Tako su kolonisti sa Banije bili „bez zemljaka“ u kolonijama jer su sve druge naseljeničke zajednice bile brojne, homogene, međusobno solidarne i povezane. Naseljeni Banijci su se ispomagali između sebe, ali su se svojim osobinama trudili da se uklope u zavičajnu heterogenost naselja u koja su došli.

  3. Vojislav Ananić

    Kolonizacija srpskih dobrovoljaca sa Banije u Banat i Bačku ( 1920- 1941)

    Izvor: Milan Micić; Banija Online

    Banija

    sreda, 16. oktobar 2019. | 18:26

    1065

    Za portal Banija Online piše: dr Milan Micić, istoričar i književnik

    Ko su srpski dobrovoljci i kolonisti?

    Petar Crevar, iz Buzeta, kod Gline na ostrvo Elis, u karantin na ulazu u Njujork, dospeo 13. februara 1906. godine iz Roterdama brodom Stadendam, imao je 20 godine i u tom trenutku bio je oženjen. Kao mesto poslednjeg boravka ubeležen je Vrginmost.

    Mile Kovarbašić, iz Drenovca , kod Gline stigao je u SAD 3. septembra 1911. godine brodom Klivlend iz Hamburga. U tom trenutku imao je 17 godina. Kao poslednje mesto boravka ubeležena je Glina.

    Stanko Bulat, iz Buzeta, kod Gline, 13. jula 1913. godine došao je u SAD iz Liverpula na brodu Koronia. Zapisano je da je tada imao 32 godine a kao poslednje mesto boravka zabeleženo je: Staza, Hrvatska.
    Zemlja iz koje je Petar Crevar dolazio zapisano je da je bila Mađarska, Mile Kovarbašić- Austrija, a Stanko Bulat Hrvatska. Za svu trojicu napisano je da su po nacionalnosti bili Hrvati..

    Po porodičnom predanju u kući Micića u Vojvoda Stepi, u Banatu, Ostojin otac Jovan Micić, iz Majskog Trtnika, kod Gline kao sedamnaestogodišnjak 1910. godine ukrao je svom ocu Iliji par konja, prodao ih na vašaru u Petrinji i pod imenom Nikole Dubajića otišao za Ameriku. Nikola Dubajić 12. juna 1910. godine kao sedamnaestogodišnjak iskrcao se na ostrvo Elis. U SAD dospeo je iz engleske luke Sauthempton na brodu Njujork.

    Sva ova četvorica ljudi, zajedno sa Pavlom Kordićem iz Bjelnika, kod Petrinje, susrešće se u velikoj banatskoj koloniji Vojvoda Stepa, na veleposedu grofa Andrije Čekonjića kao srpski dobrovljci nadeljeni zemljom i naseljeni u koloniji u periodu 1920- 1941. godine. Na zemlju nadeljenu srpskom dobrovoljcu Iliji Cariću, iz Žirovca, kod Dvora na Uni, koji se 1919. godine vratio u SAD 1938. godine došao je sa porodicom njegov brat Marko. Ilija Carić vratio se u Čikago , formirao porodicu i 50-tih godina 20. veka poslao je dve burme za venčanje Dmitra Carića, Markovog sina, i Smilje Milinović iz dobrovoljačkog naselja Vučkovac kod Našica. Ukupno 14 srpskih dobrovoljaca sa Banije bilo je nadeljeno zemljom u ovoj banatskoj koloniji ali se ostali nisu doselili u procesu kolonizacije.
    Vojvoda Stepa je bila jedno kolonističko mesto od 201 kolonije koje su između dva svetska rata formirane u tzv. severnim krajevima (Banat, Bačka, Srem, Baranja, Slavonija) u kojima je pred Drugi svetski rat živelo oko 100. 000 ljudi.

    Na području Banata formirano je 35 kolonija u kojima je uoči Drugog svetskog rata živelo oko 30.000 ljudi, na području Bačke 52 kolonije u kojima je živelo blizu 30.000 ljudi, i na prostoru Srema 24 nova naselja u kojima je krajem 30-tih godina 20. veka živelo oko 9.000 lica .U Baranji u procesu kolonizacije osnovano je 7 kolonija u kojima je živelo oko 2.000 ljudi, a u Slavoniji 83 kolonije sa oko 27.000 lica.

    Nova država ( Kraljevina SHS ) kolonizovala je na sever zemlje srpske ratne veterane- dobrovoljce iz dinarskih krajeva i srpske optante iz Mađarske kao osnovno kolonizaciono tkivo. Cilj kolonizacije bila je nesigurnost nove države na panonskom prostoru, zaštita granica ka Rumuniji, a posebno ka Mađarskoj koja je gajila otvorene revizionističke ambicije ka tim krajevima i nepovoljna etnička struktura po južnoslovensko ( srpsko) stanovništvo u Banatu, Bačkoj i Baranji.

    Kolonisti u tzv. severnim krajevima trebali su da budu simboli i čuvari novostvorene države.

    Popisi stanovništva iz 1921. godine reflektovali su nepovoljnu etničku sliku za Kraljevinu SHS u Baranji, Bačkoj i Banatu i pojačavali insistiranje na neophodnosti kolonizacije ovih krajeva novoj državi dokazano vernim stanovništvom .

    U Bačkoj prema popisu iz 1921. godine živelo je 260.988 Mađara (35,50%), 246.598 Srba i Hrvata (33,55%),173.796 Nemaca (23,64%), 30.933 Slovaka (4,22%). Po ugarskoj statistici iz 1910. godine u Bačkoj je bilo 145.063 Srba, a prema statistici Srpske patrijaršije u Karlovcima 1913. godine 189.343 Srba, što znači da južnoslovensko stanovništvo u Bačkoj nije imalo ni relativnu većinu a da je srpsko stanovništvo u Bačkoj bilo u manjini. U Banatu je po popisu iz 1921. godine bilo Srba i Hrvata 214.213 (32,29%), Nemaca 126.530 (23,20%), Mađara 98.471(18,06), Rumuna 72.377( 13, 27%),što ukazuje da je i u ovoj regiji srpsko stanovništvo imalo tek relativnu većinu. Na teritoriji jugoslovenske Baranje živelo je prema jugoslovenskom popisu 1921. godine 49.173 stanovnika. Srbo- Hrvata bilo je 15.602 (31,7%) od čega 6.780 pravoslavnih (13, 8%), Mađara 16.638 (33,8%), Nemaca 15.976 (32,6%), odnosno neslovena bilo je 66,4% od ukupnog broja stanovnika.

    U Banatu i Bačkoj u periodu 1920- 1941. godine nadeljeno je zemljištem 129 dobrovoljaca srpske vojske sa Banije i to u Banatu 69 i u Bačkoj 60.

    Ko su bili dobrovoljci vojski dveju srpskih država Kraljevine Srbije i Kraljevine Crne Gore u Velikom ratu ( 1914- 1918)?
    To su bili, mahom, Srbi – austrougarski državljani iz Banije, Like, Korduna, Dalmacije, Slavonije, Bosne, Hercegovine, Boke Kotorske, Banata, Bačke, Baranje, Srema koji su se, vođeni idejom srpskog državnog i duhovnog jedinstva, opredelili da se u ratu bore na strani srpske i crnogorske vojske.

    To su bili ljudi unapred osuđeni na smrt. U slučaju zarobljavanja čekao ih je austrougarski preki sud, porodice bi im bile internirane u logore a imovina konfiskovana. Zato se dobrovoljci srpske vojske nikada nisu predavali. U rumunskoj vojsci i danas postoji mit o tome da se Srbi nikada živi ne predaju. Taj mit proizašao je iz borbi Prve srpske dobrovoljačke divizije u Dobrudži u leto- jesen 1916. godine kada su dobrovoljci u slučajevima opkoljavanja vršili samoubistva da ne bi pali živi neprijatelju u ruke i na taj način štitili su svoje porodice.

    Srbi iz Austrougarske stupajući u redove srpske vojske izražavali su želju svojih krajeva iz kojih su poticali da se ujedine u jedan državni okvir sa Kraljevinom Srbijom.

    Međutim, Srbija je Niškom deklaracijom od 7. decembra 1914. godine proklamovala svoje ratne ciljeve a to je bila borba za ujedinjenje Južnih Slovena (Srba, Hrvata i Slovenaca) u jednu državnu celinu. Pošto su u redovima dobrovoljačkog pokreta bili samo oni Hrvati i Slovenci jugoslovenske orijentacije, najčešće pripadnici dela intelektualnog sloja , dok je u masama i znatnom delu hrvatske i slovenačke inteligencije prohabsburško i austrofilsko osećanje bilo većinski izraženo tokom rata Jugoslovenski odbor i Srpska vlada dobrovoljački pokret spolja (prema srpskim saveznicima i njihovim javnim mnjenjem) preimenovali su u jugoslovenski dok mu je osnovni vojnički nacionalni suspstrat ostao srpski.

    Na taj način dobrovoljci srpske vojske ( Jugoslovenska divizija) izražavali su jugoslovensku ideju simulirajući na taj način volju hrvatskog i slovenačkog naroda koja je tokom Velikog rata većinski bila protivjugoslovenska i protivsrpska.

    U vojnom pogledu dobrovoljci srpske vojske bili su poslednji branioci Beograda (1915), štitili su povlačenje srpske vojske (Dobrovoljački odred- 1915); 30. septembra 1916. godine elitna jedinica srpske vojske Dobrovoljački odred Vojvode Vuka ,koji se 83% sastojao od Srba preko Drine, Save i Dunava ,konačno je oslobodila Kajmakčalan. Posle okupacije Srbije (1915) dobrovoljci Srbi- austrougarski državljani bili su poslednja i jedina popuna srpske vojske. Svaki četvrti ili peti vojnik u redovima srpske vojske koji je učestvovao u proboju Solunskog fronta septembra 1918. godine bio je dobrovoljac – austrougarski državljanin.

    Osnovni izvor za prikupljanje dobrovoljaca u srpsku u crnogorsku vojsku bili su Srbi austrougarski vojnici ratni zarobljenici pre svega u Rusiji, ali i u Srbiji i Italiji, Srbi na radu u SAD i prebezi u Srbiju i Crnu Goru tokom 1914. godine iz Srema, Istočne Bosne i Istočne Hercegovine.

  4. petar

    kako tendenciozan tekst, skrivenih namera. a ko je ziveo na tim prostorima pre doseljavanja koja ste naveli i gde su otisli srbi kad su napustili kosovo sa Carnojevicem?

  5. (re)Introduction

    “The Pannonian Sea was a shallow ancient lake, where the Pannonian Basin in Central Europe is now. The Pannonian Sea existed from about 10 Ma (million years ago) until 1 Ma(million years ago).”

    5 prehistoric type of early humans:
    “Homo erectus facts ; Lived: from about two million years ago until at least 250,000 years ago ; Where: Africa, Asia and perhaps Europe .”

    “Krapina Neanderthal site, also known as Hušnjakovo Hill (Croatian: Hušnjakovo brdo) is a Paleolithic archaeological site located near Krapina, Croatia.Periods Palaeolithic(lasted from about 250,000 to 30,000 years ago).”

    “The Migration Period in Ancient Europe, 300-568 CE”.

    “Slavonia – The name Slavonia originated in the Early Middle Ages(476 – 1000 AD). The area was named after the Slavs who settled there and called themselves Slověne. ”

    Prijevod:
    “Panonsko more je bilo plitko drevno jezero, gde se sada nalazi Panonski basen u srednjoj Evropi. Panonsko more je postojalo od oko 10 Ma (pre milion godina) do 1 Ma (pre milion godina).”

    5 praistorijskih tipova ranih ljudi:
    “Činjenice o Homo erectusu; Živio: od prije otprilike dva miliona godina do prije najmanje 250.000 godina; Gdje: Afrika, Azija i možda Evropa.”

    “Lokalitet krapinskih neandertalaca, također poznat kao Hušnjakovo brdo (hrvatski: Hušnjakovo brdo) je paleolitsko arheološko nalazište koje se nalazi u blizini Krapine, Hrvatska. Razdoblja paleolitika (trajala su prije otprilike 250.000 do 30.000 godina).”

    “Period migracija u staroj Evropi, 300-568 n.e.”