Poreklo prezimena, selo Stepojevac (Lazarevac)

3. oktobra 2013.

komentara: 4

Poreklo stanovništva sela Stepojevac, opština Lazarevac. Prema knjizi „Šumadijska Kolubara“ Petra Ž. Petrovića, prvo izdanje 1939. godine, drugo izdanje 1949. godine – poslednje izdanje Službeni Glasnik i SANU – Edicija „Koreni“ 2011. godine u sklopu knjige „Šumadija i Šumadijska Kolubara“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Položaj sela.

Stepojevac je na plećatim kosama između rečice Oparne, Vrbovice i reke Kolubare. Kuće su grupisane duž glavnih puteva koji se u drumskom naselju Stepojevca ukrštaju i to; duž puta koji vodi dolinom Kolubare na njenoj desnoj strani, zatim puta koji vodi od Beograda za Valjevo i trećeg poprečnog puta koji povezuje naselja u Tamnavi preko Stepojevca i Leskovca sa naseljima u Kosmaju. Selo je manje razbijenog tipa. Ono se deli na Gornji Kraj, Donji Kraj i na drumsko naselje koje ima ulogu varošice. Manji krajevi se nazivaju po rodovima. Granice potesa (atara) čine prema Leskovcu – Gaj, Bostanište, Grablje i Klenak; prema Vrbovni su Dubrave, rečica Vrbovica, Brdo i Bukovac; do Konatica je kraj Poljane; mesta Lug, Trebež i Sastavci su prema Velikim Crljenima; do Sokolova je Jasenova Bara a preme Malom Borku i Cvetovcu su Peštanac i reka Kolubara.

Vode.

Selo obiluje dobrom i zdravom vodom. Izvori su Batašina, Babina Voda, Stuble, Točak, Dućkovac, Veliki Bunar i Bunarina. Kroz selo teku ove reke: Beljanica, Turija, Oparna (naziva se i Torokuša) i Peštanac. Staro korito Peštana je presušilo i ono se zatrpava. Seoski potoci teku samo u vremenu većih kiša i otapanja snega. To su ovi potoci: Selišnjak u mestu Selišnjaku, Čolić-Potok, Bukovac, Roksić-Potok utiče u Čolić-Potok i rečica Vrbovica.

Zemlje i šume.

Njive su na mestima koja se zovu: Kolubara, Peštanac, Lug, Bukovac, Požare, Plandište, Gaj, Lipovica, Votnjačine i Zelena Bara. Osim toga njive se nazivaju po izvorima i potocima. Šuma je u Gaju.

Starine u selu.

Za staro groblje u mestu Batašini kazuje se da je „madžarsko“. I danas ima nekoliko velikih nadgrobnih ploča, koje su grubo otesane. One su bez šara i natpisa. Seoski učitelj je nedavno raskopao jednu takvu ploču i našao pod njom grobnicu, koja je zidana od veoma tankih opeka u malteru. U grobnici je bilo više ljudskih kostura. Istraživač nije preturao kosti, jer mu je bila težnja samo da utvrdi, da li su ploče nadgrobne ili su slučajno dospele na to mesto. On je napustio dalja istraživanja i grob opet pokrio pločom. Po svoj prilici to je bilo groblje naselja Batašine koje se pominje u arhivskoj građi u prvoj polovini 18. veka. Ispod groblja nađen je temelj od crkve i kamena časna trpeza, koja je bila u oltaru te crkve.

Drugo staro groblje je znatno mlađe od ovog u Batašini. Kod njega je današnje groblje. Na mestu u Vinogradima se nalazi kremenje. Nismo imali prilike, piše Petar Ž. Petrović, da vidimo to kremenje, a po saopštenjima se nije moglo odrediti da li su ta kremenja bila oruđa praistorijskih ljudi koji su živeli na ovim prostorima.

Podaci o selu.

Staro naselje Stepojevac je bilo u Selištu, do šume u Lipovici, pa se, zbog „čume“ (kuge) preselilo na današnje mesto, koje se zvalo Dubrava. Očevi današnjih starijih ljudi upamtili su kada je u današnjem naselju bilo svega sedam kuća.

U Stepojevcu se litija nosi na Spasovdan, a „bdenije“ se drži na Vodenu Subotu, prvu po Vaskrsu. U drumskom naselju ima dva parna mlina, tri gostionice, nekoliko trgovačkih radnji, opštinska sudnica i osnovna škola.

Na Ebšelvicovoj karti, koja je crtana u prvoj polovini 18. veka, označeno je naselje Batašina na mestu današnjeg Stepojevca. To se ime sačuvalo u nazivu izvora Batašina. Po arhivskim podacima Stepojevac se pominje kao selo 1818. godine, kada je imao 47 kuća, a 1844 godine u njemu je bilo 83 kuće sa 541 stanovnika. Dans u Stepojevcu ima 41 rod sa 369 kuća i jedan ciganski rod sa 6 kuća.

 

Poreklo stanovništva.

Pre Karađorđevog ustanka doselilo se sedamnaest rodova i to:

Lesendrići (Tomići, Đuričići i Miloševići) su od Sjenice, Stevanjdan.

Milosavci (Brkići i Ćirići ili Ilići) su od Sjenice; od Ćirića je bio hajduk Pavle Brkić, Đurđevdan.

Mićići su od Sjenice, Đurđevdan. Krvni srodnici su im:

Savići, Đorđevići, Markovići, Milovanovići, Lazarevići, Dragićevići i Pavlovići, koji kao i Mićići slave Đurđevdan.

Kovačevići i Pantelići (Ilići drugi) su stari rod, nepoznate starine. Pantelići imaju odseljenike u kosmajskom selu Manići, Ilindan.

Vićentijevići (Todorovići i Dojići) su jedan rod, zajednički predak se doselio od Sjenice, Ilindan.

Ranđići (Matejići) su od Sjenice, Đurđevdan.

Čelikovići (Dimitrijevići i Čolići) su od „Paćaršije“ (Pećke patrijaršije), Đurđevdan.

Lukići i Gavrilovići (Petrovići) su jedan rod i po svoj prilici su rod sa Čelikovićima, slave, kao i oni, Đurđevdan.

Jankovići su sa Kosova, Đurđevdan.

Ne zna se odakle su se doselili ovi stariji rodovi:

Pajići, Đurđevdan.

Roksići, Đurđevdan.

Paunići, Nikoljdan.

Marinkovići i Radosavljevići, Nikoljdan.

Srećkovići i Ilići treći, Aranđelovdan.

Gospavići (Tanasijevići), Đurđevdan.

Kneževići (Radojičići, Marinkovići i Jakovljevići), Đurđevdan.

Kostići (Jovanovići) su od Kosjerića; po ženskoj lozi su rod vladarskoj kući Obrenovića. Slave Nikoljdan.

Mićići drugi su od Kostića, ali po nasleđenoj zemlji su promenili slavu, Đurđevdan.

U prošlom veku doselilo se dvadeset rodova:

Aleksići, čukundeda se doselio iz Bosne, Aranđelovdan.

-Boškovići i Stevanovići su se doselili iz Bosne, Đurđevdan.

Crnčevići (Markovići) su iz Crnče kod Bijelog Polja, Đurđevdan.

Miloševići„Dragačevci“ su se odselili u Beograd.

Švabići su iz Srema, Nikoljdan.

Nikolići, ne zna se otkuda su doseljeni, S. Aleksandar Nevski.

Jevtići su Užičani, Nikoljdan.

Lazići su Užičani, Petrovdan.

Tomići, ded bio Madžar, pa se pokrstio, Stevanjdan.

Jovanovići, otac došao kao učitelj iz Mlave, Sv. Petka Paraskeva.

Posle okupacije-aneksije Bosne od strane Austrougarske doselili su se ovi rodovi iz Bosne:

Kuzmanovići, Đurđevdan.

Čajići (ili Čavići), Nikoljdan.

Lukići drugi, Stevanjdan. Imaju odseljenike u Piromanu – Tamnava.

Đorđevići, Aranđelovdan.

Petrović je iz Preljine kod Čačka, Mratindan.

Radići, otac došao iz Obrenovca, Đurđevdan.

Lazići su „polutani“, od oca Ciganina i majke Srpkinje, Nikoljdan.

Sarići (Miloševići), ded došao kao nadničar iz Srema, Sv. Ćirilo i Metodije.

Iz okoline Smederava doselili su se ovi rodovi krajem prošlog veka:

Grujući (Đorđevići), Aranđelovdan.

Jovanovići, Đurđevdan.

Jankovići, Sv. Petka Paraskeva.

Noviji doseljenici su:

Vrančevići su od Milijanovića u Vraniću, Đurđevdan.

Jevtići su od Jevtića u Šiljakovcu, Đurđic.

Ivanovići su ovamo došli iz Vrbovne a starinom su od Sjenice, Jovanjdan.

Belopetrovići su iz Vranića, Nikoljdan.

Simići su iz Drlupe u Kosmaju a starinom su od Sjenice, Đurđic.

Nedići (Pavlovići) su Cigani iz Mađarske, Ilindan.

 

IZVOR:  Petar Petrović – Šumadiska Kolubara, prvo izdanje 1939. godine, drugo izdanje 1949. godine – poslednje izdanje Službeni Glasnik i SANU – Edicija „Koreni“ 2011. godine u sklopu knjige „Šumadija i Šumadijska Kolubara“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (4)

Odgovorite

4 komentara

  1. Ima jedna greska mi nismo Todorovici nego Tiodorovici ti vec duze vreme pokusavam da ispravim

  2. Pavle

    Dobar dan, ja sam jedan od potomaka Dragićevića, jedne od najvećih familija koja je živela u Stepojevcu, moja porodica slavi Svetog Iliju, i pradeda je bio jedan od veleposednika u Stepojevcu dok mu komunisti nisu oduzeli zemlju. Trebalo bi korigovati informacije o Dragićevićima

  3. Nenad

    Što se tiče knjige ima grešaka od strane samog pisca,jer je šturo sakupljao podatke….moja porodica Petrović je u Stepojevac iz Preljine pre aneksije za jedno sigurno vek,jer umaju spisi koji su nađeni kada je rušens stara kuća.tapija iz 1861,i kvita iz 1892.g