Krsne slave i prezimena Srba u BiH (RS)

15. mart 2012.

komentara: 95

U BiH ima sko­ro šest hiljada srpskih pre­zi­me­na ko­ja se ve­zu­ju za 72 sla­ve. Ako je kod is­tog pre­zi­me­na zastupljena sa­mo je­dna krsna sla­va ne­sumnjivo je da se ra­di o je­dnom ple­me­nu (ro­du). O pre­zi­me­ni­ma Srba u BiH ne pos­to­je sis­te­ma­ti­zo­va­na nau­čna is­tra­ži­vanja ta­ko da se o njima je­di­no ne­što vi­še mo­že sa­zna­ti iz crkvenih po­pi­sa ili ta­ko­zva­nih še­ma­ti­za­ma.

Od sa­ču­va­nih še­ma­ti­za­ma po obi­mu i ra­zno­vrsnos­ti po­da­ta­ka po­se­bno se iz­dva­ja Še­ma­ti­zam pra­vo­sla­vne mi­tro­po­li­je i ar­hi­di­je­ce­ze Da­bro­bo­san­ske za go­di­nu 1882. objavljen te is­te go­di­ne u Sa­ra­je­vu.

Po mno­gim oni­mas­ti­ča­ri­ma to je naj­bolji i naj­de­taljni­ji še­ma­ti­zam ko­ji je do da­nas ura­đen i objavljen u či­ta­voj admi­nis­tra­ti­vno-te­ri­to­ri­jal­noj upra­vi Srpske pra­vo­sla­vne crkve. Obu­hva­ta go­to­vo ce­lo po­dru­čje da­našnje BiH. Is­ti­na, ne­dos­ta­ju po­je­di­ni po­da­ci za ne­ke pa­ro­hi­je u Zvor­ni­čko- tu­zlan­skoj (Sem­be­ri­ja) i Za­hum­sko-her­ce­go­va­čkoj epar­hi­ji, ali to ne umanjuje njegov zna­čaj.

Pre­ma ovom še­ma­ti­zmu i prvom po­pi­su sta­no­vniš­tva ko­ji je iz­vršen (1879) , u BiH je kra­jem 19. ve­ka bi­lo 5.590 srpskih pre­zi­me­na za ko­ja se ve­zu­ju 72 ra­zli­či­te sla­ve.

Poljo­pri­vre­dni in­ženjer Sa­vo Ignjato­vić iz Banje Lu­ke go­di­na­ma se ba­vi is­tra­ži­vanjem ko­re­na svo­je porodice.

– Pro­blem je u to­me što je mno­go pi­sa­ne gra­đe o Srbi­ma u BiH uni­šte­no, a crkve i groblja u Fe­de­ra­ci­ji BiH devas­ti­ra­na. Naj­vi­še po­da­ta­ka o svo­jim pre­ci­ma pri­ku­pio sam u mu­ze­ji­ma, za­tim ma­ti­čnim ure­di­ma, zemljišnim knjiga­ma i iz usme­nog pre­danja – ka­že Ignjato­vić.

Kao što je po­zna­to, naj­ve­ći broj pre­zi­me­na kod Srba nas­tao je u 16. i 17. ve­ku. Pre­zi­me­na su nas­ta­ja­la po ra­znim osno­va­ma. Naj­češ­će je to bi­lo po li­čnom ime­nu oca ili ne­kog dru­gog pret­ka (Bo­gdan – Bo­gda­no­vić, To­dor-Todoro­vić, Si­mo- Si­mić), maj­ke (Smilja-Smiljić, Ma­ra-Ma­rić, Cvi­je­ta-Cvi­je­tić), po za­na­tu: Ku­junyić, Sa­rač, Ko­vač, Ka­čar, po na­dim­ku: Žde­ro, Prdić, Pi­tar…

De­set naj­ras­pros­tranjeni­jih srpskih pre­zi­me­na u BiH su: Ko­va­če­vić, Sa­vić, Po­po­vić, Jo­va­no­vić, Pe­tro­vić, Đurić, Ba­bić, Lu­kić, Kne­že­vić i Mar­ko­vić.

Ko­va­če­vić je je naj­ra­ši­re­ni­je srpsko pre­zi­me u BiH. Za ovo pre­zi­me ve­za­no je čak dva­de­set ra­zli­či­tih sla­va. Ras­pros­tranjeni su od Bi­ha­ća, Kru­pe i Pe­trov­ca, pre­ko Banje Lu­ke, Te­sli­ća i Sa­ra­je­va, do Vi­še­gra­da i Vlasenice.

Pre­zi­me­na Kne­že­vić i Man­dić naj­ras­pros­tranjeni­ja su u Kra­ji­ni, dok su u is­to­čnoj Bo­sni ona ve­oma ret­ka. Slično je i sa pre­zi­me­ni­ma Đu­kić, Ma­rić i Pa­nić. I ona su naj­ra­ši­re­ni­ja u Kra­ji­ni.

Pre­zi­me­na Jo­va­no­vić, Mar­ko­vić, Ilić, Si­mić, Ni­ko­lić, Mi­trić, La­zić, Ga­vrić i Mi­čić vi­še su rasprostranjena u is­to­čnoj i srednjoj Bo­sni, a manje u Kraj­ini.

Ima slu­ča­je­va da se zbog ra­zli­či­tog iz­go­vo­ra, ili ra­zli­či­tog admi­nis­tra­ti­vnog evi­den­ti­ranja, kod pripadnika je­dnog ple­me­na beleže dva ra­zli­či­ta pre­zi­me­na. To je slu­čaj ka­da se, na pri­mer, u pre­zi­me­nu javlja slo­vo “j” ili ga ne­ma: Ba­jić-Ba­ić, Vu­jić-Vu­ić, Gru­jić-Gru­ić, Ga­jić-Ga­ić, Pe­jić-Pe­ić…

Po­ne­kad su kod pri­pa­dni­ka je­dnog ple­me­na za­beleže­na dva pre­zi­me­na i zbog to­ga što je do­šlo do za­me­ne jednog od slo­va dru­gim: To ima­mo ka­da se, na pri­mer, “dž” za­me­ni sa “č”: Ba­rudžija-Ba­ru­či­ja, Ekmedžija-Ekme­či­ja. Ili ka­da se “dž” za­me­ni sa “ć”: Indžić-In­đić; ka­da se “t” za­me­ni sa “d”: Vu­ko­brat-Vu­ko­brad, ka­da se “u” za­me­ni sa “o”: Škun­drić-Škon­drić…

Srbi ima­ju na­ro­dno-crkve­no slavlje ko­je je ne­po­zna­to kod dru­gih hriš­ćan­ski na­ro­da. To je krsna sla­va ili krsno ime. O njoj pos­to­je mno­ga pre­danja.

Po je­dnom krsno ime je uspo­me­na na dan ka­da su mno­go­bo­ža­čki pre­ci po­je­di­nih po­ro­di­ca pre­šli na hrišćansku ve­ru. Otu­da i na­ziv krsno ime od “krsti­ti se” to jest pre­ći u hriš­ćan­sku ve­ru.

Po dru­gom, u vre­me dok su Srbi ži­ve­li u ple­me­ni­ma je­dno po je­dno ple­me se kršta­va­lo iza­brav­ši za taj čin dan je­dnog od sve­ti­telja ili mu­če­ni­ka. Taj dan se otad sma­trao du­ho­vnim ro­đen­da­nom po­ro­di­ce. Po­ro­di­ce istog ple­me­na ima­ju is­tu krsnu sla­vu, a is­ti pre­zi­menjaci sa ra­zli­či­tim sla­va­ma ni­su od is­tog ple­me­na.

Ra­ši­re­no je i gle­di­šte ko­je se mo­že na­zva­ti ani­mis­ti­čnim, a ko­je po­la­zi od to­ga da je krsna sla­va sa­mo je­dan hris­ti­ja­ni­zo­va­ni pa­gan­ski kult – kult mrtvih, kult pre­da­ka. Ovo gle­di­šte kao naj­va­žni­je uz slavljenje krsnog ime­na na­vo­di: koljivo, paljenje sve­ća, se­čenje ko­la­ča. Sve su to ele­men­ti žrtve­nih obi­ča­ja za po­koj­ne pret­ke.

Po crkve­no-pra­vo­sla­vnom gle­di­štu krsna sla­va je nas­ta­la sve­snom akci­jom Srpske pra­vo­sla­vne crkve, a raširi­la se po svim srpskim kra­je­vi­ma to­kom 13., 14. i 15. veka njenom mi­si­onar­skom de­la­tnoš­ću. To je bio jedan vid bor­be pro­tiv mno­go­boš­tva i pa­ga­ni­zma. Zna­či, ne ra­di se o hris­ti­ja­ni­zo­va­nom pa­gan­skom kul­tu, već je to po svo­joj su­šti­ni hriš­ćan­ski i pra­vo­sla­vni sup­sti­tut za pa­gan­ski kult ko­ji se iz­gu­bio u pe­ri­odu od sla­ven­skog na­seljavanja Bal­kan­skog po­lu­os­trva. Sve­to­sav­skom re­for­mom iz je­dne crkve­ne, op­šte ili po­je­di­načne, za­ve­tne in­sti­tu­ci­je stvo­re­na je je­dna srpska sve­ča­nost ko­ja je u se­bi obu­hva­ti­la op­šte pra­vo­sla­vne i po­se­bne srpske ele­men­te.

Naj­češ­će sla­ve Srba u BiH su: Đur­đev­dan, Ni­koljdan, Sv. Jo­van Krsti­telj, Ar­hi­đa­kon Ste­fan, Ar­han­đel Mi­ha­ilo, Si­me­non Bo­go­pri­mac, Sv. Pan­te­li­ja, Sv. Va­si­li­je, Mi­holjdan, Pe­trov­dan, Krstov­dan, Sve­ti Ili­ja…

Dos­ta ret­ke srpske sla­ve u BiH su: Sv. Pro­ko­pi­je, Po­krov pre­sve­te Bo­go­ro­di­ce, Kon­stan­tin Ve­li­ki, Jo­van Bo­go­slov, Za­če­će Jo­va­na Krsti­telja, Va­ve­de­ni­je, Ar­hi­đa­kon Ga­vril…

Ve­oma su za­nimljivi po­da­ci o te­ri­to­ri­jal­nom ra­spo­re­du krsnih sla­va u Da­bro­bo­san­skoj mi­tro­po­li­ji. Ta­ko se, na pri­mer, Sve­ti Var­to­lo­mej sla­vi sa­mo u Kra­ji­ni. Sla­vi ga rod Ke­cman, Tu­bin, Se­lak, Dra­gić, Bje­la­jac, Jo­šić, Mi­ja­to­vić i Ni­kić.

Za­če­će Sv. Jo­va­na Krsti­telja sla­ve sa­mo Dra­gi­ći u Sa­ra­je­vu, dok Ivanjdan (ro­đenje Sv. Jo­va­na Krsti­telja) sla­ve ne­ke srpske po­ro­di­ce u ma­glaj­skom i vi­še­grad­skom kra­ju.

Sv. Jev­ti­mi­ja sla­vi rod Mi­siljevi­ća iz Bu­goj­na, dok sla­vu Sv. Jo­va­na Les­tvi­čni­ka sla­vi dio ro­da Vrho­vac u gradi­škoj i la­mi­na­čkoj pa­ro­hi­ji.

Sve­ta Pet­ka je sla­va Spa­so­je­vi­ća (Sre­bre­ni­ca, Vla­se­ni­ca) Mi­lo­še­vi­ća (Pa­za­rić, Po­fa­li­ći, Bla­žuj) i Di­mi­ća (Du­bi­ca, Pri­je­dor).

Sa­bor Sv. dva­na­est apos­to­la sla­ve sa­mo Miljano­vi­ći u pa­ro­hi­ja­ma Ma­ši­ći i Ro­ma­nov­ci, a Sv. Ha­ra­lam­pi­ja sa­mo Ba­ši­ći u Donjoj Pec­ki.

Cve­ti se sla­ve sa­mo u sa­ra­jev­skom i vla­se­ni­čkom kra­ju. U Sa­ra­je­vu ih sla­ve Mi­ći­ći, Os­to­ji­ći, Živ­ko­vi­ći i Baka­li­ći, a na Pa­la­ma Ka­rav­di­ći.

Ako je kod is­tog pre­zi­me­na zas­tupljena sa­mo je­dna krsna sla­va ne­sumnjivo je da se ra­di o je­dnom ple­me­nu (ro­du). To se pre­zi­me­na: Agba­ba, Agić, Ba­roš, Be­len­za­da, Be­ronja, Bo­kan, Bra­tić, Vi­še­kru­na, Vje­šti­ca, Džepi­na, Ko­panja, Ko­tur, Ka­ra­kaš, Ma­za­li­ca, Ma­cu­ra, Pra­šta­lo, Ri­bić, Te­gel­ti­ja, To­li­mir, Fur­tu­la, Če­nić, Čo­ro­ka­lo, Šo­ja, Šer­bu­la…

Kod pre­zi­me­na kod ko­jih no­si­oci je­dnog pre­zi­me­na ima­ju je­dnu krsnu sla­vu, a u ne­kim mes­ti­ma je kod njih zabeleže­na dru­ga sla­va, do­šlo je do pro­me­ne prvo­bi­tne sla­ve.

Do pro­me­ne krsne sla­ve do­la­zi­lo je ret­ko i to su naj­češ­će po­je­di­na­čni slu­ča­je­vi (kad si­ro­ma­šni mla­do­ženja pri­hva­ti sla­vu svo­je bo­ga­te ne­ves­te ili kad mla­do­ženja pri­hva­ti ne­ves­ti­nu sla­vu jer u njenoj po­ro­di­ci ne­ma mu­ških po­to­ma­ka ko­ji bi je dalje sla­vi­li).

Ta­kvi slu­ča­je­vi za­beleže­ni su kod pre­zi­me­na: Amidžić, Are­ži­na, Be­rić, Ba­la­ban, Ba­sa­ra, Bil­bi­ja, Brkljač, Bunda­lo, Bur­sać, Ga­će­ša, Gru­bor, Drljača, Du­ba­jić, Jun­gić, Ke­cman, Ko­čić, Miljuš, Mo­mić, Obu­ći­na, Opa­čić, Sabljić, Stu­par, Tin­tor, Tra­var, Ću­lum, Hrva­ća­nin, Ča­đo, Če­ko, Ša­ko­ta, Ša­re­nac, Šo­la­ja…

Pos­to­je i pre­zi­me­na kod ko­jih je za­bilježe­no vi­še sla­va. U tom slu­ča­ju se ra­di o vi­še ra­zli­či­tih ro­do­va. To su: Avra­mo­vić, An­to­nić, Ba­bić, Ba­jić, Bo­žić, Vu­ka­ši­no­vić, Vu­ko­vić, Ga­jić, Gli­go­rić, Gra­ho­vac, Da­vi­do­vić, Da­kić, Đo­kić, Du­kić, Ja­kšić, Janjić, Jo­va­no­vić, Jo­kić, Ka­la­bić, Kos, Ku­zma­no­vić, Ma­rić, Mi­ja­to­vić, Novaković, Pa­vlo­vić, Pe­tro­vić, Ris­tić, Si­mić, Ta­dić, To­mić…

U 1882. go­di­ni evi­den­ti­ra­na su po­je­di­na srpska pre­zi­me­na i njiho­ve krsne sla­ve. Ta­ko je za­bilježe­no da Avlijaša ima na Sa­ra­jev­skom polju i Bla­žu­ju i da sla­ve Jo­va­na Krsti­telja, Ba­šti­na­ca u Ma­ši­ći­ma i Romanovci­ma i da im je krsna sla­va Sv. Lu­ka, Aj­du­ko­vi­ća u Vla­se­ni­ci i da sla­ve Arh. Mi­ha­il, u Du­bo­vi­ku im je sla­va Jo­van Krsti­telj, u Krup­skoj Gli­ni­ci Ni­koljdan. Be­len­za­de su evi­den­ti­ra­ne u Banjoj Lu­ci, Bu­goj­nu, Donjem Va­ku­fu, Ka­me­nu kod Gla­mo­ča i sla­ve Jo­va­na Krsti­telja. Za­pi­si ka­zu­ju da su ta­da Ba­sa­re ži­vje­le u Kru­pi, Ku­len Va­ku­fi, Lu­šci Pa­lan­ci i Pe­trov­cu i da su sla­vi­li Đur­đev­dan. Vo­ćki­ći su iz Stra­ži­ce kod Ključa i sla­ve Sv. Ni­ko­lu, Lo­li­ći iz Dra­gelja kod Gra­di­ške, Po­pov­ca kod Banje Lu­ke i sla­va im je Jo­van Krsti­telj, a Lo­li­ći­ma iz Bis­tri­ce kod Banje Lu­ke Ni­koljdan. Ku­tli­je su iz Rui­škei njiho­va sla­va je To­ma apos­tol.

Pre­zi­me Te­gel­ti­ja evi­den­ti­ra­no je u Mrkonjić Gra­du, Tra­vni­ku, Me­dnoj i Sla­ti­ni kod Ri­bni­ka i pro­slavljaju Đur­đev­dan. Pe­ze­ri su iz Bla­škog kod Banje Lu­ke sla­va im je Jo­van Krsti­telj, Gnjato iz Bu­goj­na sla­ve Arh. Mihaila, a Mo­ro iz Po­fa­li­ća (Sa­ra­je­vo) sla­ve Đur­đev­dan…

 Po­pi­si sta­no­vniš­tva

Pre­ma prvom po­pi­su sta­no­vniš­tva ko­ji su 1879. go­di­ne spro­ve­le aus­tro­ugor­ske vlas­ti u BiH je ži­ve­lo 1.158.000 sta­no­vni­ka. Od tog bro­ja Srba je bi­lo 496.485 ili 42,88 od­sto, Mu­sli­ma­na 448.613 ili 38,73 od­sto, Hrva­ta 209.391 ili 18,30 od­sto, Je­vre­ja 3.426 ili 0,29 od­sto i os­ta­lih 249 ili 0,02 od­sto.

Od uku­pnog bro­ja Srba oko 349.000 ili 70 od­sto ži­ve­lo je u mi­tro­po­li­ji Da­bro­bo­san­skoj, a pre­os­ta­lih 147.000 ili 30 od­sto u epar­hi­ja­ma Zvor­ni­čko-tu­zlan­skoj i Za­hum­sko-her­ce­go­va­čkoj.

Po posljednjem po­pi­su ko­ji je obavljen 1991. go­di­ne BiH je ima­la 4.377.033 sta­no­vni­ka. Mul­si­ma­na je bi­lo 1.902.956 ili 43,47 od­sto, Srba 1.366.104 ili 31,21 od­sto, Hrva­ta 760.852 ili 17,38 od­sto, Ju­go­slo­ve­na 242.682 ili 5,54 od­sto, Crno­go­ra­ca 10.071 ili 0,23 od­sto, Ma­ke­do­na­ca 1.596 ili 0,03 od­sto, Slo­ve­na­ca 2.190 ili 0,05 od­sto, Al­ba­na­ca 4.295 ili 0,10 od­sto, Ro­ma 8.864 ili 0,20 od­sto, Ukra­ji­na­ca 3.929 ili 0,09 od­sto…..

Najrasprostranjenija prezimena

Me­đu pe­de­set naj­ras­pros­tranjeni­jih su i pre­zi­me­na: Ilić, Đu­kić, Vu­ko­vić, Si­mić, Ra­dić, Ma­rić, To­mić, Bo­žić, Jan­ko­vić, Mi­ja­to­vić, Mi­ćić, Da­vi­do­vić, Jo­vić…

IZVOR: www.prnjavor.rs

 

Naredni članak:
Prethodni članak:

Komentari (95)

Odgovorite

95 komentara

  1. Sanja

    Zdravo. Mene zanima poreklo Bogdanica iz Bosne, okolina Kotor Varosi, mislim da je selo Selacka. Slava Casne Verige. Sve sto sam nasla na internetu ugl. je o Bogdanicima iz Hrvatske, pa sad ne znam da li je to povezano. Hvala.

  2. Savan

    Poštovani…. Interesuje me porijeklo prezimena Došlo iz Istočnog Sarajeva, slave Sv. Georgija. Do prije 50-60 godina živjeli na nekoliko lokacija opštine Trnovo a prema nekim nepouzdanim informacijama potičemo iz Hercegovine ma da u Mostaru i danas ima Došla koji slave Svetog Jovana. Postoji i priča da smo se nekada davno prezivali Janjić i da potičemo iz Crne Gore, te da smo se kasnije naselili u Hercegovini (okolnina Popovog polja).

    Pozdrav i hvala.

  3. Nenad Karlaš

    Poštovani, interesuje me poreklo prezimena Karlaš iz sela Kopjenica kod Ključa. Znam da Karlaša ima i u selu Peći kod Ključa. Svima nam je slava Sveti Jovan. Hvala

    • Milorad Bogdanović

      Karlaši u parohiji Ratkovo kod Ključa spominju se 1882. godine kao slavljenici Markovdana, a u parohiji Ključ slavili su Jovanjdan.

      • Nenad Karlaš

        Poštovani, hvala na odgovoru. Ako Vi ili neko drugi ima još nekih saznanja o poreklu prezimena Karlaš, a da su zasnovana na činjenicama ili pisanim tragaovima ,bio bih veoma zahvalan da ih dobijem. Veliki pozdrav i hvala.

        • Milorad Bogdanović

          Hvala Nenade.

          Možda bi najbolje bilo da izvršiš testiranje i saznaš koja si haplogrupa, jer tvoje prezime nije tako učestalo kao druga. Ono što je vrlo interesantno, dosta je prezimena sa tih prostora, a koja se rijetko gdje više spominju.

          Svako dobro ti želim u ovom plemenitom radu, koje smo dužni darovati onima koji nas nasleđuju.

          • Nenad Karlaš

            Od srca vam hvala, kako na informacijama,tako i na Vašem radu,koji mnogo znači nama željnim saznanja o našim precima i našem rodu. Sve najlepše Vam želim i svako dobro. Živeli.

  4. Ponosni Potomak

    Poštovani interesuje me porijeklo prezimena Ćutković iz okolice Banjaluke, konkretno moji su iz mjesta Mali Prnjavor iz banjalučke mjesne zajednice Saračice, ali mi je poznato i za postojanje prezimena u Kolima takođe u okolici Banjaluke, pa ako ima nekih informacija koje meni nisu poznate bio bih Vam zahvalan ?

    • Milorad Bogdanović

      Nisi naveo koju slavu slave tvoji Đutkovići iz Malog Prnjavora.

      U parohiji Bistrica banjalučka kojoj je 1882. godine pripadao i Mali Prnjavor spominje se prezime Ćutuković, kao i u Kolima i parohiji man. Gomionica. Svi slave Đurđevdan
      Ovu slavu slavi i prezime Ćutić kod manastira Gomionica kao i Ćuturić u Strminici kod Vlasenice koji isto slave i Nikoljdan. Prezime Ćutan slavi Nikoljdan u Sarajevskom polju a Ćutalo Jovanjdan u Oborcima kod Bugojna.

      Znači, u Malom Prnjavoru spominje se prezime Ćuturović, što ne mora da znači da je to ispravno upisano. Ako je tvoja slava Đurđevdan, znači da se misli na tvoju porodicu.
      Mali Prnjavor je te 1882 godine imao 11 domova sa 112 čeljadi.

      • Ponosni Potomak

        Moja slava je Đurđevdan, ali stvarno nisam znao da su te varijacije moga prezimena upisane u parohiji Bistrica, uglavnom saznao sam više nego što sam znao. Hvala Vam na odgovoru.

  5. Miloš Z. Ćurguz

    Svi Ćurguzi ovog sveta slave ime Sv. oca Nikolaja ( Sv. Nikolu )

  6. Danilo

    Postovani ako biste mogli da mi pomognete… interesuje me prezime Glogovac i slava nam je djurdjevdan.. unapred hvala..

    • Milorad Bogdanović

      Nažalost Danilo, nisi napisao gdje se ti nalaziš, tj. odakle da počnemo.

      Prezime Glogovac mahom se spominje u Hercegovini i to na više mjesta. Spominju se u Zarječju i Mirušama u Bilećkim Rudinama, Draželjevu i Gračanici u Gatačkom Polju, Trebinju, Konjicu, Mostaru, kao i u Metkovićima. Najsjevernije prezime Glogovac, spominje se 1882. godine u parohiji Osjek-Blažuj kod Sarajeva. Svi ovi Glogovci slave samo jednu slavu, Đurđevdan.

      ————————————————————————————————
      I kad me nestane, budiću LATINIčne grešne duše, često opominje ćirilica.

  7. slavisa

    Zanima me porijeklo prezimena Lazarevic, Teslic, krsna slava Djurdjevdan

  8. Marija

    Poštovani, zanima me porijeklo Jovanovića, krsna slava je Jovanjdan. Zadnje informacije koje smo uspjeli da pronađemo (odakle je čukundjed) su vezane za semberski zaseok Bukvari (Donja Bukovica, opština Bijeljina).

    • Branko Todorović

      Marija, pokušah nešto da nađem, ali bez uspeha. Uočih jedino da se Donja Bukovica ranije zvala Bukovica Donja. Problem pravi i to što je Jovanović vrlo često prezime, pa ja recimo nađem u Sopotu Jovanoviće-Jovanštake, ali oni verovatno nemaju nikakve veze s vašima. Za pretpostaviti je da su vaši došli negde iz Hercegovine ili Crne Gore. U ovakvim slučajevima, najbolje rešenje je testirati (dnk testiranje Y-hromozoma) nekog od muških Jovanovića, pa na osnovu rezultata videti u koju grupu rodova upada, odnosno da li se može približnije odrediti kraj odakle su došli…

      Ovako, gotovo jedini način za progres u istraživanju, je vraćanje na lice mesta, dakle u Bukovicu Donju, i traganje kroz crkvene matice i popise, te razgovor sa rođacima i susedima. Ukoliko slučajno niste napravili ovaj korak, on vam je svakako preporučljiv, i spada u prve korake kod istraživanja porekla. 😉

  9. Gordana Ostojic

    Interesuje me porijeklo prezimena DUJDUP.Slava je Djurdjevdan.Samo dve porodice prezimena zive u selu i kazu da nismo bliznji rod sto je vrlo cudno.Nemamo nikakvih vise podataka.Hvala.

  10. Gordana Ostojic

    Interesuje me porijeklo prezimena DUJDUP.Slava je Djurdjevdan.Samo dve porodice prezimena zive u selu i kazu da nismo bliznji rod sto je vrlo cudno.Nemamo nikakvih vise podataka.Hvala.Drugovici Op.Laktasi