Grb Srbije u «Stematografiji»

14. oktobar 2023.

komentara: 0

Ova nevelika knjiga, poznatija po gravirama nego po tekstu, još uvek pruža nova saznanja o spletu političkih ideja i akcija pokretanih iz starog mitropolijskog dvora u Sremskim Karlovcima

Trijumfalni lik cara Dušana iz Žefarovićeve Stematografije iz 1741. godine (Biblioteka Matice srpske)

Kada je godine 1741. izašlo iz bečke bakrorezne tipografije Tomasa Mesmera grafičko-heraldičko izdanje Stematografija, poznato i kao Izobraženije oružij iliričeskih, niko od Srba ni slutiti nije mogao kakvu će sudbinu imati ova dragocena knjiga, posebno šta će se 1804. godine desiti sa grbom Srbije koji je u njoj zastupljen.

Imao je taj znak – štit sa časnim krstom i četiri ognjila – svoje izvorište u vizantijskoj heraldici i u starim rukopisnim grbovnicima, a svoje ishodište kao ozvaničeni grb srpske države u XIX i XX veku. Pojavio se na zastavama Prvog i Drugog ustanka, na pečatu Praviteljstvujuščeg sovjeta, prihvaćen je kao grb Kneževine Srbije, potom, sa manjim i većim izmenama, kao grb Kraljevine Srbije, Kraljevine Jugoslavije (u stilizovanom vidu sa grbom Hrvatske i Slovenije) i, najzad, znatno ideološki izmenjen, postao je grb SR Srbije. Zbog te duge heraldičke uloge u istoriji srpskog naroda i njegove državnosti grb Srbije u Stematografiji zrači svojim amblematskim i simvoličkim sadržajem.

Mlado srpsko građanstvo

U ispitivanju složenog političkog i kulturnog stanja srpskog naroda u Ugarskoj, Stematografija se uočava kao nepomerljivi putokaz, ali i kao polazište za tumačenje onih sudbonosnih promena koje su nastupile u Karlovačkoj mitropoliji sredinom XVIII veka.

Ova nevelika knjiga, poznatija po gravirama nego po tekstu, još uvek pruža nova saznanja o spletu političkih ideja i akcija pokretanih iz starog mitropolijskog dvora u Sremskim Karlovcima, koje je krug duhovnika i saradnika patrijarha Arsenija IV Jovanovića širio po prostranoj Mitropoliji.

Sve do pojave Istorije Jovana Rajića (Beč, 1794) Stematografija je bila nezamenljivi i najomiljeniji istorijski priručnik sa bakroreznim ilustracijama i heraldičkim znacima. I mladog je Dimitrija, potonjeg Dositeja, u detinjstvu obajavala, kako je sam zabeležio.

Grb Srbije iz Vitezovićeve Stematografije iz 1701. godine [Österreichische Nationalbibliothek]
Ilirska osećanja i srpski nacionalizam budila je znamenita knjiga hrvatskog polihistora Pavla Riter Vitezovića Stematographia.

Pod latinskim nazivom Vitezovićeva knjiga se pojavila 1701. godine u Beču, prevashodno namenjena obrazovanijim Hrvatima i Austrijancima. U vremenu izlaska iz štampe mali je broj Srba moga znati za Stematografiju na latinskom. Mogla je biti u rukama patrijarha Arsenija III Čarnojevića kada je srpski arhijerej, posle Velike seobe, boravio u Beču, Komoranu i Budimu.

Ali, tek je patrijarh Arsenije IV Čarnojević četiri decenije kasnije s puno političke mudrosti naslutio da bi Stematographia posrbljena i sa zamišljenim dopunama mogla postati duhovna mana srpskom narodu. Narodni sekretar Pavle Nenadović Mlađi, episkop Jovan Đorđević i zograf Hristofor Žefarović su, po nalogu patrijarhovu, potpuno izmenili sadržaj i karakter latinskog izdanja iz 1701. godine.

Grb Srbije iz Žefarovićeve Stematografije iz 1741. godine (Biblioteka Matice srpske)

Srpska Stematografija nije više samo heraldički zbornik već je tome dodata povorka od dvadeset devet likova južnoslovenskih svetitelja, sa portretom svetog Simeona Nemanje i svetog Stefana Prvovenčanog na čelu, portret patrijarha Arsenija Četvrtog, dugačka pesma njemu posvećena, Grb patrijaršijski, trijumfalni portret cara Dušana između Hronosa i Minerve i, na kraju, pesma posvećena Hristoforu Žefaroviću, u kojoj se veliča ovo njegovo delo.

Knjiga koju je izdao Arsenije Božjeju milostiju pravoslavnij arhiepiskop pekskij (pećki) i vseh Serbov i Bolgarov, Poporija, Dalmacija, Bosni obonpol Dunaja i celago Ilirika patrijarh, postala je odmah knjiga mladog srpskog građanstva u kome je upravo jačala nacionalna svest u inokulturnoj i inoverskoj sredini, u uslovima prosvećenog apsolutizma. Jer nacionalna svest Srba, podignuta na viši stepen novih društvenih uslova u Habzburškoj monarhiji , bila je preduslov kulturnog preobražaja.

To je patrijarhu Arseniju Četvrtom i njegovim saradnicima bilo dobro znano.

Iz svega ovoga što su petoj deceniji XVIII veka započeli, uključujući tu i grafičke radove Hristofora Žefarovića i specijalno izdanje Stematografije, jasno se vidi pravac njihovog kulturnog stremljenja, koje je pre svega uslovljavalo beskompromisno pravoslavlje i snažno nacionalno osećanje.

Reč mitropolita

Tokom XVIII veka srpski grb i ilirska heraldika iz Stematografije imali su povremenu simvoličko-dekorativnu primenu u grafici i slikarstvu, o čemu se starala Srpska pravoslavna crkva. Osobito zanimanje za heraldiku pokazali su arhijereji Karlovačke mitropolije.

Podstaknuta Stematografijom i potonja srpska bakrorezna grafika povremeno je donosila heraldičke znake, grb Srbije i ostale grbove kao sastavni deo većih kompozicija. Ilirska heraldika je, najzad, zastupljena i u Istoriji raznih slovenskih narodov Jovana Rajića (Beč, 1794).

Istorija Jovana Rajića sa grbovima koji potiču iz Stematografije okončala je jedan period srpske heraldike – i srpske istorije. Prvom decenijom narednog veka započeo je drugi period srpske heraldike – i srpske istorije. U srpskoj revoluciji heraldika je izašla iz knjiga i ušla u bitke na barjacima Karađorđevih , a potom i Miloševih ustanika, da bi se slavom ovenčana vratila i postala znamenje srpske države.

Ustaničke zastave iz 1804. godine izrađene su u Sremskim Karlovcima, a grbove i kompozicije slika uradio je poznati ikonopisac Stefan Gavrilović. Za dve se smatra da su Karađorđevi barjaci. Na prvoj je naslikan grb Carstvo od Nemanje ostavljeno, prema Stematografiji, a sa druge strane lik svetog Arhanđela Gavrila.

Na drugoj zastavi je grb Srbije – krst sa ognjilima (bez krune) sa četiri poznata stiha, takođe iz Stematografije, dok je sa druge strane lik svetog kralja, Stefana Prvovenčanog.

Ne treba isključiti mogućnost da je o heraldici na Karađorđevim barjacima saslušana i reč mitropolita Stratimirovića. To samo znači da je iz Sremskih Karlovaca – gde je 1741. godine pod budnim okom patrijarha Arsenija IV Jovanovića osmišljena srpska Stematografija – godine 1804. i na ovakav način izražena podrška ideji i stvarnosti srpske revolucije. A kada su austrijski špijuni otkrili ulogu Stematografije – predloška za Karađorđeve barjake – oni su o tome obavestili carsku cenzuru u Beču koja je Stematografiju zabranila pod pretnjom smrtne kazne. U istoriji srpskog naroda malo je knjiga koje su imale takvu ulogu i takvu sudbinu. Na heraldička znamenja Stematografije ta misija baca trajnu svetlost, a osobito na grb Srbije – krst sa četiri ognjila.

Pseudokosmopolitska svest

Tek u doba kneza Miloša usvojen je kao jedinstven srpski grb časni krst sa četiri ognjila, a javlja se prvi put 1819. godine kada i postaje heraldičko obeležje srpske vlade i srpskog vladara. Sretenjskim ustavom 1835. ovaj grb je ozvaničen.

Grb Kneževine Srbije sa naslovne strane Novina Srbskih iz januara 1834. godine [Narodna biblioteka Srbije]
U doba romantizma, srpski narod je heraldičkim ognjilima počeo da daje drugi smisao. U njima su mnogi videli četiri slova S, koja su tumačena kao dopadljive izreke: S(amo) S(loga) S(rbina) S(pasava), ili kao S(veti) S(ava) S(rpska) S(lava).

Od tih vremena srpski grb je osim zvanične upotrebe na dvoru, u ministarstvima, diplomatiji i vojsci imao i likovno-dekorativnu primenu na raznim predmetima zanatske i industrijske izrade od stakla, porcelana, drveta i drugih materijala. A epske gusle i crnogorska kapa nisu se mogle zamisliti bez srpskog grba.

Kada je Kneževina Srbija 22. februara 1882. godine proglašena za kraljevinu, izmenjen je i saobražen tom istorijskom činu i njen grb.

Prema ideji istoričara Stojana Novakovića, najboljeg poznavaoca heraldike balkanskih zemalja i tadašnjeg ministra prosvete i crkvenih poslova, u grb Kraljevine inkorporiran je heraldički znak dvoglavog belog orla raširenih krila, čime se Srbija i simvolično oslonila na serdnjovekovnu nemanjićku tradiciju, dok je na grudima orla zadržano već klasično znamenje – časni krst sa četiri ognjila.

Posle ujedinjenja i proglašenja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca , 1. decembra 1918. godine, pripremljeno je odgovarajuće heraldičko znamenje – grb nove države. Nakon konsultacija u kojima su učestvovali predstavnici sva tri naroda i regent Aleksandar Karađorđević, likovno rešenje je izradio arhitekta Pera Popović: Nemanjićki beli orao primio je na svoja prsa grbove: srpski, hrvatski i slovenački. To je od 1929. godine bio grb Kraljevine Jugoslavije.

Izvor: Dinko Davidov, Grb Srbije u «Stematografiji», Politika, subota 6. mart 2004.

Flag Counter

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.