Poreklo prezimena, selo Sijerci (Sokolac)

2. oktobar 2022.

komentara: 0

Poreklo stanovništva naselja Sijerci, opština Sokolac. Prema knjizi Milenka S. Filipovića “Glasinac”, antropogeografsko-etnološka rasprava, SANU, Beograd, 1951. godine. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Položaj naselja.

Sredinom naselja ide prostrana zatvorena suha uvala: Čeani – Luke – Gromile – Dolina – Poljakovine – Kozarice, koja nema posebnog imena. Grupe kuća su po stranama oko te uvale, na mestima koja se zovu: Poljakovine, Smjet, Vranjevići, Za Čeanom, Borje, Sijerci, Gusti Do, Torine, Krst i Gaj. Kuća ima i na Kopitu iznad Sijeraka.

Vode, zemlje i šume.

Selo nema živih voda. Starinskn bunarn (suhi) su Mečkov Bunar i Čeani (dva), a ima i jedna Dragoš—Lokva.

Njive i senokosi su po stranama i po dolovnma: Smjet, Ulica, Gradina, Gusti Do, Šabanov Vrt, Pod Baščom Njive, Kozarina, Njiva u Krstu, Cijepci, Luke, Bilježnica, Za Čeanom Njive, Zlatin Do, Borje, Gaj. Šume i ispaše su po stranama Kopita iznad sela: Borje, Raž–Do, Medio Osoje, Lake, Crvenika, Megara, Medne Doline, Sjeračka, Krmeći Bunar, Lokvice, Dobre Vode, Pnlav-Bunar, Ćiluša – sve sa crnom šumom. Bele šume ima na Bjelavncama.

Tip, naziv i starine u selu.

Naselje je razbijenog tipa. Ima 31 pravoslavno sleme (sa 40 kuća). Na Krstu je groblje za Sijerke i Kusače.

Dva su narodna tumačenja imena Sijeraka. Jedni vele da se je selo prozvalo po sijerku, voćki sličnoj šljivi, koje da je nekada bilo y selu, a drugi vele da se selo prozvalo po begovima Sijerčićima, koji da su se iselili iz ovoga sela. Uzgred da pomenem da u Crnogorskoj Krajini ima selo slična imena Sijerča.

Po sjeračkom sinoru je mnogo gromila. U groblju na Krstu je sedam ravnih mramorova, od kojih je jedan veoma širok. Na Čeaiima su dva starinska bunara s pločama, a treći je zatrpan. Starinski je i Mečkov Bunar kod Čeana, a nema ploče (a nema ni vode). Na glavici Nišanima je veliko starinsko muslimansko groblje, ali su samo dva groba sa nišanima. Priča se da su tu pokopani vojnici koji su izginuli u nekom boju. Pod Vranjevićima je drugo, srazmerno veliko, muslimansko groblje, na kom je uspravan samo još jedan bašluk, a i on je doskora bio oboren, i na njemu je topuz u reljefu. Po ziratima ima mnogo zidina od kuća i ostataka od kaldrme između kuća. Gde su sada kuće Malovića bile su zidine: tu su, po predanju, bili Sijerčići, koji su sada kod Goražda.

Poreklo stanovništva.

-Soldari (2 k., Jovanjdan) su se prvi naselili u Sijercima. Njihova okolina tvrdi da su oni najstariji pravoslavni rod u Sijercima i u susednim selima. Znaju samo to da je u Sijercima bio i umro Živko, praded Rista Soldara koji je 1931 imao 62 godine. A praded im Kostatin išao je u komori s Turcima, kad su se odmetali Krajišnici.

-Lubarde (4 slemena sa 5 kuća, Jovanjdan) su se naselili posle Soldara. Starinom su Božovići – Hadžići iz Pipera. Jedan ogranak bio je otišao iz Pipera u Pivu, pa su neki od njih došli na Gerušu, a odatle i na Glasinac.

-Stanišići (2 k., sv. Vrači, 1 novembra). Došli su pre kuge, i za vreme kuge Malovići im našli deda ili pradeda, koji je bio mali, uz mrtvu majku i oni su ga podigli.

-Jokovići (2 k., Jovanjdan) su starinom iz Hercegovine. Zovu ih i Crvenilovićima, po ocu koji je bio vrlo crven. Ded im Jefto jedanput se je vraćao u rodni kraj, pa opet došao ovamo.

-Malovići (4 slemena sa 5 kuća). Opširnije u opisu Margetića, odakle su došli na mesto Ćeranića, koji su sada kod Sokolovića Kule.

-Kosorići (2 slemena sa 3 kuće): opširnije u opisu Čitluka.

-Marići (1 sleme sa 2 kuće) su došli re trideset godina sa Ćavarina, gde ih još ima.

-Popovići ili Ere (5 slemena sa 8 kuća, Đurđevdan) spadaju u novije doseljenike na Glasincu. Ima ih još u Pobracima a kao Bojata i u Staroj Gori. Starinom su iz Crkvica u Pivi. Doselili su na Glasinac dedovi Mijajlo, Vuk i Obrad, sinovi popa Laza. Krenuli su zbog crnogorskih uskoka, koji su ih pljačkali. Vele da su daljom starinom iz Skadra, od roda Momčilovića. Pre dolaska u Crkvice, dugo vremena su proveli u Zagorju. Uvek je u tom rodu bilo popova, koji su svugde „gradili štogod crkvice“, pa su oni i pravili crkvice u Pivi.

-Pajići (2 slemena sa 4 kuće) su došli sa Pariževića, pre trideset godina. Opširnije u opisu Sajica.

-Zoranovići (1 k.): opširnije u opisu Kazmerića.

-Abazovići (2 k.): opširnije u opisu Kule.

-Šalići (3 k., Đurđevdan i Arhanđelovdan) su starinom Karadžići (v. opis Kule). Dosta su se seljakali: bili su kod Babića kule, pa na Zakonu, a na Kopito su došli 1910 iz Dolova.

-Pečenice (1 k., Arhanđelovdan) su došle iz sela Veća (Sokolovići), 1932. na zemlju svog ujaka Alempića. Starinom su iz Hercegovine.

God. 1932 umro je bez potomstva Alempić (slavio je Nikoljdan), nepoznatog porekla.

IZVOR: Prema knjizi Milenka S. Filipovića “Glasinac”, antropogeografsko-etnološka rasprava, SANU, Beograd, 1951. godine. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.