Порекло презимена, село Домановиће (Чапљина)

6. децембра 2021.

коментара: 0

Порекло становништва насеља Домановићи (по књизи Домановићи и Рјечице), општина Чапљина – Херцеговина. Према књизи Јевта Дедијера „Херцеговина – антропогеографска студија“ у издању “Културно насљеђе” издавачке куће “Веселин Маслеша”, Сарајево, 1991. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Положај, воде и тип села.

На рачвама цесте Столац—Мостар и Столац–Њубушки, на терену пуну врела, само мало потоцима исјечену и густо обраслу шумом (храстовом). Село јако разбијеног типа, само онај дио уз цесту гдје су кафане и дућани постаје ушорен. Већином су кметови.

Планине.

Не гоне собом у планину, дају стоку „плаништацима од Храсна до Невесиња“. Плаништак плаћа од овце оку сира и од 70 драма до литре масла. Побравичар даје на брава по оку соли или по пола оке соли а пола жита. Прије су имали своју планину на Бахтијевици и Обрљину“. До половине XIX вијека сви су ишли на планину, доцније би само један скупио стоку цијелога села, а сад су и то напустили, јер „нема рашта“.

Постанак села и поријекло становништва.

О постанку села и имену Домановића не зна се ништа, старије су породице:

-Зеленковићи су веома стари, затекли су их Турци овдје, имају и данас своју земљу, а имали су и своју планину на Бјелашници, коју су напустили јер не држе много стоке. Има их у Опличићима, а има их и у Пазарићу само не знају, јесу ли њихов род. Овдје их има 6 кућа. Славе Шћепандан.

Муслимани Лизде су старинци у Житомислићу, звали се Дубравчићи, па се „потурчили“ кад су Милорадовићи одселили. Има их 9 кућа.

-Стајчића отац је дошао због сиромаштва с Банчића у љубињском котару. Има их на Банчићима, у Мостару, Сарајеву и Требињу. Овдје их двије куће. Славе Ђурћевдан.

-Мркићи су прије 300 година с’ Поплата. Звали су се Јокићима. Има их још у Клепцима. Има их 6 кућа. Славе Ђурђевдан.

-Делић, родом Личанин, био капетан у аустријској војсци, оженио се и овдје прије 20 година настанио. Слави Јовањдан.

-Вукасовића је прадјед дошао прије 100 год. из Попова. Има их у Опличићима, Дубровнику и Попову. Славе Јовањдан.

-Јањићи су с Банчића прије 50 година на Пјешивце, а прије 25 година овамо. Овдје их 1 кућа, а има их у Убоску и Клепцима. Славе Ђурђевдан.

-Гаћићи су из Локава, гдје их још има, прије 35 година. Има их још у Житомислићу. Славе Ђуррђевдан.

-Карадеглић се је доселио из Црвеног Грма (котар љубушки). Слави Јовањдан.

-Ждралићи су од Ждрала с Баљака (Рудине) прије 100 година. Има их 2 куће. Славе Ђурђевдан.

-Андрић је дошао прије 30 година с Пијесака. Само 1 кућа. Слави Ђурђевдан.

-Ијачић је дошао прије 50 година из Опличића, а у Опличиће су дошли прије 80 година од Црне Горе.

-Буквићи су из Храсна прије 40 година. Има их у Опличићима, Стоцу, Мостару, и Метохији. Овдје 1 кућа. Слави Јовањдан.

-Каран је из Дувна из Рашљана дошао прије 20 година за занатом. Слави Никољдан.

-Бапин је старином из Љубомира, овдје је дошао из Стоца прије 50 година, живи као крчмар. Има их у Стоцу и Мостару, а овдје 1 кућа. Не зна се коју славу слави.

-Павићи су с Влаховића, дошли су у Почитељ као калајџије па су одатле преселили за занатом прије 40 година. Има их још у Мостару, овдје 1 кућа. Славе Ђурђевдан. Ово су све, осим Лизда, православне породице.

Муслиманске су породице ове:

-Башићи су старином из Врањевића, а овдје су дошли из Станојевића. Прије 30 година им мајка обудовила, па их довела у ред. Има их 1 кућа.

-Шехитанићи из Ходова, овдје дошли из Опличића прије 20 година. Има их 1 кућа.

-Скоруп је дошао из Жиљева прије 9 година.

-Хасићи су старином Штете из Дубоке, становали су и на Крчи код Рјечица. Њихово су племе Веледари, Оварковићи и Штете. Има их 4 куће.

-Kaпeтaновићи су за вријеме последњег црногорско–турског рата побјегли из Корјенића. Има их 2 куће.

-Репеша је поријеклом од католика Репеша код Метковића овдје прешао с Дубравца, служио ужандарима па се овдје настанио. Има их још на Тријебњу и на Дубравици. Овдје их 2 куће.

-Кохнића отац је из Битуње. Има их и у Аладинићима.

-Делића дјед је дошао из Софије у Бугарској као делија. Овдје их дошло женинство, па се и настанили. Има их још у Мостару, а овдје 2 куће.

-Бараковићи и Биједићи двије различите породице побјегли су „пред буну“ из Корјенића, Бараковића има 2 куће, а Биједића 1 кућа.

Католичке породице:

-Николића дјед је дошао од Метковића, кад је „Вранцуз градио цесту“. Има их 3 куће.

-Поповићи су Вратоши с Требимље“, побјегли су од глади. Славе Никољдан.

-Николићи старином из Броћна, дошао под Рујницу, па им дјед, „Дадићева вакта“ који је умро прије 43 године доселио овамо. Има их 3 куће. Не слави ништа.

-Крижанића дјед дошао је из Љутог Доца прије 60 до 80 година. Најприје стали у Бивољу Брду. Има их 1 кућа.

-Катићи (Волићи) су испод Жабе из Мошевића овдје су прешли из Прења, гдје их још има. Они у Прењу славе Никољдан, а ови су напустили.

-Мијатовић је из Попова из Равнога. Дошао му дјед. Има их у Бротњу и Виду. Славе Сви Свете.

-Бунтића је прије 60 година премјестио ага с Паоче у Броћну. Нема славе.

-Глибо је прије 80 година дошао из Цима код Мостара у Тасовчиће, па га предигао ага прије 35 година. Само 1 кућа. Не слави.

-Черкез је прешао прије 50 година („Али–Пашина вакта“) из Мостара. Овдје 1 кућа. Не слави.

-Андруни су из Попова из Чауша. Дошао Перин дјед, а Пери има преко 80 година. Има их 4 куће. Славили су Никољдан, а сад не славе.

-Рагуж поријеклом од Стона, овдје им дошао отац c Вивоља Брда, гдје их још има. Овдје их 2 куће. Слави Никољдан.

-Краљ је из Граца под Жабом дошао му отац прије 60 година. Не слави.

-Шуталов отац поријеклом из Бољуни у Храсну, био у пандурима, па се населио прије 23 године. Не слави.

-Милићевић је дошао из Броћна прије 10 до 15 година у кметство. Само 1 кућа. Не слави.

-Далматин је из Драчева купио прије 10 година читлук у једног Муслимана, који је отпутовао у Азију.

-Матић је прије 40 година дошао из Тријебња. Живио је на Бивољем Брду у Хотњу. Дизао их ага. Има их 2 куће. Славе Шћепан–дан по Божићу.

-Ногулица старином из Попова, доселио је прије 30 година на Пашића читлук с Аладинића. Има их 1 кућа. Слави Никољдан.

-Шкутор (Поповић) купио је прије 6 година земљу, па прешао из Добрана (Далмација). Само 1 кућа. Слави Сви Свете.

-Галића отац је у Ошљему код Опузена убио човјека, па преселио. Само 1 кућа. Слави Сви Свете.

ИЗВОР: Према књизи Јевта Дедијера „Херцеговина – антропогеографска студија“ у издању “Културно насљеђе” издавачке куће “Веселин Маслеша”, Сарајево, 1991. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.