Порекло презимена, село Опличићи (Чапљина)

8. децембра 2021.

коментара: 0

Порекло становништва насеља Опличићи, општина Чапљина – Херцеговина. Према књизи Јевта Дедијера „Херцеговина – антропогеографска студија“ у издању “Културно насљеђе” издавачке куће “Веселин Маслеша”, Сарајево, 1991. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Положај, воде и тип села.

Источно од Рјечица на малом брдашцу с незнатним стрминама с доста сталних врела, из којих се зими и јесени образују мање ријеке. Сељаци су већином кметови, аге су Сточани, Мостарци и Требињци. Плаћа се трећина, а од лозе четвртина.

Село је јако разбијена типа, а дијели се на једанаест дијелова: Турајловина (14 кућа), Подгређе (15 кућа), Шушљевци (9 кућа), Шкаљевина (13 кућа), Мејдан (13 кућа), За Потоком (10 кућа), Бат (6 кућа), Косовина (10 кућа), Гожак (26 кућа), Османуша (1 кућа), Хрсавац (4 куће).

Немају својих планина, већ дају стоку љети на млијеко. Зими закупљују „траве“ у Гњедцу с оне стране Брегаве. Траве разних ага, ограђене зидом, пасу се од Митрова до Видовадне. Агама се плаћа двадесет до педесет форинти за једну зиму.

Постанак села и поријекло становништва.

О постанку села и његова имена не зна се ништа. Становници су већином досељеници. Мисли се да су најстарији православни:

-Ијачићи и Муслимани:

-Турајлићи.

Ијачићи су веома давно доселили из Корјенића од породице Стијачића. Има у селу старо гробље са стећцима које се зове Ијачића Гробље. Имали су и своју земљу, па им је отео Хаџибег Ризванбеговић. Овдје их има 8 кућа, а има их у Тасовчићима и Рјечицама. Славе Томин, а прислужују Аранђеловдан.

-Пудари су „одавна“ преселили из Локава. Овдје их 1 кућа. Славе Ђурђевдан.

-Хардомеље су давно из Жабице „због крви“ побјегли у Босну, па се опет у Херцеговину вратили. Има их 2 куће. Славе Петковицу.

-Ђонлаге су прије 80 година доселили из Лике у Рјечице, па отуда овамо. Причају да имају своје породице негдје код Мостара, који се зову Шпирићи. Има их 2 куће. Славе Никољдан.

-Пухали су Мужијевићи с Брштеника, старином вјероватно Предојевићи. Живјели су неко вријеме у Прењу. Има их у Мостару, Житомислићу, Прењу, Рабини и Клепцима. Славе Никољдан.

-Вукасовићи су из Жаркова из Попова, дошли су прије 60 година. Има их 2 куће. Славе Јовањдан.

-Буквића дјед дошао је из Храсна оне година, кад је аскер дошао (1851?). Има их 2 куће. Славе Јовањдан.

-Јевтић (Кењић) дошао прије 70 година са Жрвња, побјегао с дјевојком, коју му нијесу дали узети. Има их 2 куће. Славе Јовањдан.

-Дулаћ је прије 65 година дошао из Придвораца од потребе. Има их 2 куће. Слави Госпоћиндан.

-Пелкић (Црногорац) дошао је прије 70 година из Ортијеша. Мисле да је Црногорац, али по крсном имену (Игњатдан), он је из Опутне Рудине. Има их 4 куће.

-Готовине (Хунковићи) су од Хунковића удовице са Сливаља у Невесињу, коју је вјенчао неки Јеленковић. Славе Митровдан. Има их 3 куће.

-Жижак је вјероватно од Милићевића у Билећи. Овдје је дошао из Рјечица, узео, Гаћића удовицу. Има их 1 кућа. Слави Никољдан.

-Ковачевића (Млинаревића) дјед је побегао ради војништва из Италије. Овамо је прешао из Прења прије 30 година. Има их 1 кућа. Слави Митровдан.

-Барзетин је отац дошао због куге од Љубиња. Има их 1 кућа. Слави Никољдан.

-Спахић је из Тасовчића оженио се из Опличића, па кад му је пунац умро преселио се у ово село прије 40 година. Има их 1 кућа. Слави Јовањдан.

-Проданов је дјед дошао од потребе из Попова. Звао се Тубић. Слави Јовањдан.

-Пешут је становао у Житомислићу и Мостару, па је прије 30 година дошао из Тасовчића. Слави Јовањдан.

-Јарак (Ујичић) је дошао прије 25 година с Требимље.

-Антељ је дошао из Стоца на Домановиће као ханџија, па је отуда прешао има 10 година. Слави Јовањдан.

-Дутина старином из Мируша, живио је у Стоцу и Прењу, па је прије 60 година дошао да држи хан. Слави Шћепандан.

Муслиманске су породице ове:

-Турајлићи су прије 200 с’ Убоска, од православних Богдановића. Убили су некога, па све отишло за крв. Има их 14 кућа.

-Омановићи су прије 50 година доселили из Бијелог Поља, гдје их још има, ради сиромаштва. Овдје 1 кућа.

-Биједић је прије 40 година, уз буну, побјегао из Корјенића због црногорског зулума. Овдје 1 кућа.

-Бараковићи су још граховске године побјегли из Корјенића због црногорског зулума. Има их 1 кућа.

-Голоши су доселили прије 40 гбдина са Зијемаља.

-Шејтанићи, звали се Рахмановићи, доселили од Леутове куле у Прењу. Има их 4 куће.

-lllyтe су из Храсна од православних Шутала, прешли су прије 50 година из Станојевића у Рјечице, а одатле овамо. Има их 5 кућа.

-Клариће је прије 30 година преселио ага из Прења.

-Зухрићи су дошли из Прења прије 60 година. Има их 7 кућа.

-Хаџиомерковићи су прешли из Мостара на свој читлук. Има их 6 кућа.

-Диздаревићи су 1874. доселили из Корита.

-Хаџић је прије 80 година прешао из Пјешавца на читлук. Има иха 1 кућа.

-За Клепе и Koce мисли се само да су веома стари.

-Чалук је дошао 1906. из Босне.

Цигани:

-Пилавџићи су дошли прије 30 година за занатом из Љубјенице. Има их 2 куће.

-Kape, Цигани, дошли су прије 45 година с Губавице. Има их 1 кућа.

-Дурићи, Цигани, дошли су за занатом из Храсна Горњега прије 35 година. Има их 2 куће.

Католичке су ове породице:

-Голужу је прије 10 година доселио ага на читлук с Пјешиваца.

-Бено је прије 60 година дошао с оне стране Неретве. Има их 2 куће.

-Прце је доселио прије 50 година с Бивоља Брда на читлук. Славе Никољдан. Има их 3 куће.

-Перић је дошао из Ротимље на Пјешивце, па се преселио прије 40 година у Опличиће. Има их 3 куће. Славе Никољдан.

-Кеч (Милановић) преселио је из Јасоча прије 40 година на читлук. Има их 4 куће. Слави Никољдан.

-Рајич из Хутова прије 30 година на читлук. Слави Лучиндан.

-Разића и Оманићи су недавно из Прења. Разића има 5 кућа, а Оманића, не зна се.

-Пенаве су „однекле с оне стране Неретве“. Има их на Широком Бријегу. Овдје их има 8 кућа.

ИЗВОР: Према књизи Јевта Дедијера „Херцеговина – антропогеографска студија“ у издању “Културно насљеђе” издавачке куће “Веселин Маслеша”, Сарајево, 1991. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.