Poreklo prezimena, selo Karbulovo (Negotin)

4. septembar 2015.

komentara: 3

Poreklo stanovništva sela Karbulovo, opština Negotin – Borski okrug. Prema knjizi Koste Jovanovića „Negotinska Krajina i Ključ“. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Karbulovo

Položaj sela.

Manji deo seoskog atara je na levoj a znatno veći na desnoj strani Jaseničke Reke, gde zahvata skoro ceo gornji deo kose koja je između ove i Čubarske Reke. Kuće su na levoj strani Selištanskog Potoka i na obema stranama njegove leve pritoke – Trebeža.

Vode.

U selu su Gornja i Donja Česma, Jeličićev Točak, Rankovićev Točak i više bunara. U sinoru su Nikoličina Česma, Vodica, Vančina Česma, Bojićev Točak, Šijački Točak, Studenac i Marjanski Kladenac.

Zemlje i šume.

Mesta sa njivama i livadama zovu se: Gorune, Crni Potok, Staničin Potok, Trskar, Treje, Dugačke Livade, Plavetnica, Ćelište, Karbulovačko Polje, Livađe, Orašje, Kolibarac, Selište, Bogutovac, Stare Pivnice, Šandovi (Sadovi), Radujevac, Kamenac i Beli Breg. Šume su na mestima: Plavetnica, Beljevina i Kod Groblja. Gajevi su zapadno i južno od kuća. Utrine su: Zajednica, Veliki i Mali Tupan.

Tip sela.

Selo je zbijenog tipa. U sredini sela su kuće razmaknute od 10 do 30 metara a na iskrajcima od 15 do 50 metara. Selo je podeljeno na tri dela: Gajanska Mala, Trebež ili Inostranska Mala i Sredina Sela. Obično su kuće jednog roda u jednom, ali ima rodova čije su kuće u dva ili čak sva tri dela sela.
Groblje je istočno od sela, na brežuljku Krušaru.

Starine u selu.

Selište je mesto gde je najpre bilo selo. Iz Starog Sela je selo premešteno na današnje mesto. U Crkvištu je, vele, bila crkva a u Starom Groblju ranije se ranije sahranjivalo.

Pisani podaci o selu u prošlosti.

Prvi pomen o ovom selu je u austrijskoj karti „Temišvarski Banat“, gde je zabeleženo pod imenom Karbolova a 1736. godine napisano je Karbalova. Selo Karbulovo je zabeleženo 1783. i 1784. godine. Godine 1807. pominje se „Petar Karbolovski knez“ a 1811. godine Karbolova. U Karbulovu je 1846. godine bilo 61; 1866. – 103 a 1924. godine 196 kuća.

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Predanje kaže da su selo u Selištu, koje je pored puta Zaječar-Negotin, zasnovali doseljenici iz Stare Srbije pre 300-400 i više godina. Pošto je selo bilo pored puta, uznemiravano je od strane Turaka, premestilo se u Staro Selo, koje je u dolini Jaseničke Reke, ispod puta Negotin-Donji Milanovac. Kako je zbog poplave i malog prostora to mesto bilo nepodesno pa se selo pre 150 godina premestilo na današnje mesto.

U potomke osnivača sela koji su došli iz Stare Srbije ubrajaju se:

-Pržići, Jovanjdan;
-Gožobarčići i Milutinovići, slave Jovanjdan;
Iličići, Mratindan;
-Bosiljčići, Coljići i Bakići su jedan rod, slave Vavedenje;
-Šviljaci (Grujučići), Nikoljdan;
-Jelkići, Jovanjdan;
-Kunići, Đurđevdan;
-Bojići, Stevanjdan i;
-Lukići, Mitrovdan.
Pržići su bežali u „Vlašku“ a ostali rodovi u „Gornji Vilajet“.

Posle osnivanja sela i do kraja 19. veka doseljeni su:

-Jerići, Stevanjdan, su od Užica.
-Bugarčići i Raškovići, Aranđelovdan. Praded Isak sa braćom došao iz Trnova – Bugarska.
-Mateji (Bogdančići), Sv. Petka, su iz Rudne Glave u Poreču.
-Pop-Ilići, Đurđevdan, su od istoimenog roda u Sikolu a poreklom su iz „Arnautluka“.
-Koprivljani (Brkići), Tomindan, su iz „ravne Senice“ a doveo ih je ded Pržića kao „pastire“ iz Koprivnice.
-Beninski (Benići), Sv. Vasilije-Nova Godina. Oca obretka, starcu od 90 godina, dovela majka u Coljiće iz porodice Inđića a poreklom su iz Crne Gore.
-Radivojevići, Sv. Petka. Ded došao iz Popovice a starinom su sa Kosova.
-Golubovići, Sv. Petka. Ded je doseljen iz Kovilova preko Timoka.
-Bađini, Sv. Petka, su Cigani-Romi kovači iz „Vlaške“.
-Kajkići, Sv. Petka, su od Rčkalovića u Salašu.
-Mišići, Jovanjdan, su iz Selake u Timoku. Predak ušao u Pržiće.
-Stojakovići, Jovanjdan, su Cigani-Romi kovači su iz Rajca.
-Stanojlovići, Sv. Vasilije-Nova Godina, su Cigani-Romi kovači iz Negotina.
-Jonovići, Alimpijevdan, su iz Glogovice.
-Paunovići, Mitrovdan, su od Plešonja u Glogovici.
Seoska zavetina je Sv. Trojice.

IZVOR: Prema knjizi Koste Jovanovića „Negotinska Krajina i Ključ“. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Komentari (3)

Odgovorite

3 komentara

  1. Drago Grabež

    Interesuje me porjeklo Grabež Ramići kod Ključa, slave sv. Nikolu i došli su iz Treskavca opština Ribnik, ali ne znam odakle su došli u Treskavac i koje prezime su imali ranije. znam da ima prezime Grabež u Peciki opština M.Grad i Grabež u Strojivama Šipovo, ali slave sv. Jovana

    • Milorad Bogdanović

      Grabeži se 1882 godine ne spominju u Šematizmu dabrobosanskom kao stanovnici Sarajeva i okoline.
      Spominju se u parohiji Marićka (Prijedor) kao slavljenici Nikoljdana i Stevanjdana. Nikoljdan slave i u parohiji Slatina kod Ključa. Grabeži koji slave Jovanjdan spominju se u parohiji Ljivša (Gerzovo) i Pecka Donja u protoprezviteratu varcarvakufski (Mrkonjić Grad).

      Prezime Grab slavi Nikoljdan i spominju se u parohiji Vedovice (Dubica), Alibegov Dubovik (Krupa) i Hadrovci (Sanski Most)

      • Milorad Bogdanović

        Da, zaboravio sam da spomenem paroha Božu Grabež koji je službovao 1882 godine u parohiji Oborci u protoprezviteratu bugojanskom. U ovome Šematizmu ne spominje se prezime Grabež kao slavljenici, što ne znači da ih tada tamo nije bilo, jer kasnije će se vidjeti da je dosta prezimena izostavljeno, što štanpanjem, što greškom svešena lica koja su imala obavezu da prikupe podatke.