Poreklo stanovništva sela Krvavica, grad Kruševac – Rasinski okrug. Prema knjizi Stanoja Mijatovića „Temnić“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.
Položaj sela.
Selo se nalazi na Padeškoj ili Šašilovačkoj Reci, više Padeža. Reka ga deli na osojnu i prisojnu stranu. Prva je sa desne strane reke i okrenuta je severu, dokle je prisojna levo od reke i izložena je jugu. Kroz osojnu stranu protiče potok Petlovac, koji leti presušuje ali se o velikim kišama i topljenja snegova, kao i reka, „izduje“ i nanosi veliku štetu selu i ataru. Kuće su više na osojnoj nego na prisojnoj strani a pored reke ih je vrlo malo. Veći deo sela se nalazi na peskuši, pod kojom je peščar.
Vode.
U selu se ponajviše pije bunarska voda. Postoje i dva izvora; Česma i Jezero, koji su na osojnoj strani i nikada ne presušuju.
Zemlje i šume.
Zemlja je po stranama slaba (peskuša i prljuša) a kraj reke je jaka i rodna.
Šume ima i sitne i krupne i više je ima u osoju nego u prisoju.
Tip sela.
Selo je istog tipa ka i Padež, sa kojim je u neposrednoj blizini, pa je isto tako podeljeno – na osojnu i prisojnu stranu.
U selu je 109 kuća i 136 poreskih glava.
Ime selu.
Po pričanju jednih selo se ovako nazvalo zbog mnoge krvi, koja je tu prolivena u nekoj bici još za vreme Rimljana, dokle drugi pričaju da je selo dobilo ime zbog mnogo crvenog – krvavog peščara, koji se ovde nalazi.
Starine u selu.
Ispod sela a više izvora Jezera, nalaze se dva starinska groblja, u kojima su, kako neki pričaju, sahranjeni neki džinovi, dokle drugi vele da su ta groblja iz pomenutog krvavog boja i dodaju da jedno groblje jedne strane a drugo groblje druge strane – učesnika u boju.
U osoju kod starog groblja nalaze se ruševine neke crkve, gde je sabor o Blagoj Mariji. U Basaru se nalaze neka tučana đulad od po 2 kilograma. U ataru seoskom nalazi se jedna kamen, zvani Beleg, za koji se priča da ga je tu dobacio Kraljević Marko iz Kamenara.
Postanak sela i poreklo stanovništva.
Da je na ovom mestu bilo naselja od starina dokaz su pomenute starine, ali se ne može znati u kakvom je odnosu sa tim starim naseljem današnje. Starinaca ima jedna porodica.
U selu, na osojnoj strani, su ove porodice:
–Rajkovići su starinci, slave Nikoljdan.
–Kozići i Jelići su iz Stalaća u okrugu kruševačkom. Sa Kozićima i Bošnjanima smatraju se kao jedan rod. Slave Đurđic i Đurđevdan.
–Maksimovići i Milićevići su iz Župe, slave Aranđelovdan, jesenji i letnji.
–Cvetkovići su nepoznatog porekla, slave Aranđelovdan.
–Damnjanovići su iz Župe a tamo su se doselili iz Toplice, slave Nikoljdan.
U prisojnoj strani su:
–Belobrkovići su starinom sa Kosova, odakle su se preselili u Toplicu, potom u Župu – selo Lopaš da bo otuda došli ovamo, slave Đurđic i Đurđevdan.
–Pletikapići su iz Bošnjana od tamošnje porodice Radivojevića, slave Đurđic i Đurđevdan.
–Miletići su iz Toplice, slave Aranđelovdan i Veliku Gospojinu.
–Savkovići su iz kruševačkog okruga, slave Ilindan i Sv. Ćirila i Metodija.
–Mavrići su iz Globara, gde su došli iz Toplice, slave Jovanjdan, zimski i letnji.
–Ivanovići su iz Župe, slave Đurđevdan i Đurđic.
Seoska slava je Drugi dan Trojica, a zavetina Sv. Stevan letnji, za zdravlje stoke.
Groblje je jedno i nalazi se u vrhu sela. Tu se sahranjuju u meštani Šašilovca.
IZVOR: Stanoje Mijatović – Temnić. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.
Komentari (0)