Poreklo prezimena, selo Krvavica (Kruševac)

2. novembar 2014.

komentara: 0

Poreklo stanovništva sela Krvavica, grad Kruševac – Rasinski okrug. Prema knjizi Stanoja Mijatovića „Temnić“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Položaj sela.

Selo se nalazi na Padeškoj ili Šašilovačkoj Reci, više Padeža. Reka ga deli na osojnu i prisojnu stranu. Prva je sa desne strane reke i okrenuta je severu, dokle je prisojna levo od reke i izložena je jugu. Kroz osojnu stranu protiče potok Petlovac, koji leti presušuje ali se o velikim kišama i topljenja snegova, kao i reka, „izduje“ i nanosi veliku štetu selu i ataru. Kuće su više na osojnoj nego na prisojnoj strani a pored reke ih je vrlo malo. Veći deo sela se nalazi na peskuši, pod kojom je peščar.

Vode.

U selu se ponajviše pije bunarska voda. Postoje i dva izvora; Česma i Jezero, koji su na osojnoj strani i nikada ne presušuju.

Zemlje i šume.

Zemlja je po stranama slaba (peskuša i prljuša) a kraj reke je jaka i rodna.

Šume ima i sitne i krupne i više je ima u osoju nego u prisoju.

Tip sela.

Selo je istog tipa ka i Padež, sa kojim je u neposrednoj blizini, pa je isto tako podeljeno – na osojnu i prisojnu stranu.

U selu je 109 kuća i 136 poreskih glava.

Ime selu.

Po pričanju jednih selo se ovako nazvalo zbog mnoge krvi, koja je tu prolivena u nekoj bici još za vreme Rimljana, dokle drugi pričaju da je selo dobilo ime zbog mnogo crvenog – krvavog peščara, koji se ovde nalazi.

Starine u selu.

Ispod sela a više izvora Jezera, nalaze se dva starinska groblja, u kojima su, kako neki pričaju, sahranjeni neki džinovi, dokle drugi vele da su ta groblja iz pomenutog krvavog boja i dodaju da jedno groblje jedne strane a drugo groblje druge strane – učesnika u boju.

U osoju kod starog groblja nalaze se ruševine neke crkve, gde je sabor o Blagoj Mariji. U Basaru se nalaze neka tučana đulad od po 2 kilograma. U ataru seoskom nalazi se jedna kamen, zvani Beleg, za koji se priča da ga je tu dobacio Kraljević Marko iz Kamenara.

 

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Da je na ovom mestu bilo naselja od starina dokaz su pomenute starine, ali se ne može znati u kakvom je odnosu sa tim starim naseljem današnje. Starinaca ima jedna porodica.

U selu, na osojnoj strani, su ove porodice:

Rajkovići su starinci, slave Nikoljdan.

Kozići i Jelići su iz Stalaća u okrugu kruševačkom. Sa Kozićima i Bošnjanima smatraju se kao jedan rod. Slave Đurđic i Đurđevdan.

Maksimovići i Milićevići su iz Župe, slave Aranđelovdan, jesenji i letnji.

Cvetkovići su nepoznatog porekla, slave Aranđelovdan.

Damnjanovići su iz Župe a tamo su se doselili iz Toplice, slave Nikoljdan.

U prisojnoj strani su:

Belobrkovići su starinom sa Kosova, odakle su se preselili u Toplicu, potom u Župu – selo Lopaš da bo otuda došli ovamo, slave Đurđic i Đurđevdan.

Pletikapići su iz Bošnjana od tamošnje porodice Radivojevića, slave Đurđic i Đurđevdan.

Miletići su iz Toplice, slave Aranđelovdan i Veliku Gospojinu.

Savkovići su iz kruševačkog okruga, slave Ilindan i Sv. Ćirila i Metodija.

Mavrići su iz Globara, gde su došli iz Toplice, slave Jovanjdan, zimski i letnji.

Ivanovići su iz Župe, slave Đurđevdan i Đurđic.

Seoska slava je Drugi dan Trojica, a zavetina Sv. Stevan letnji, za zdravlje stoke.

Groblje je jedno i nalazi se u vrhu sela. Tu se sahranjuju u meštani Šašilovca.

 

IZVORStanoje Mijatović – Temnić. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.