Priča o Vuku Brajanovu Vojinoviću, ocu kneza Bogdana

21. maj 2014.

komentara: 1

Piše: Saradnik portala Poreklo Ranko Bubanja

Vojinovići su od cara Dušana imali ”rodoslovlje” i privilegije na osnovu kojih su bili oslobođeni od feudalnih davanja. Te povlastice su im priznali i Turci. Za spahiju su postavili Vuka Brajanovog.[1] On je ubrzo shvatio da mu od turskog nasilja tu nema opstanka, pa se sa braćom, slugom i kovačem dogovori da  ubiju neke turske ”glavare” i da napuste Kosovo.[2] Jedne noći pozovu Turke na večeru, pogube ih, a zatim preko Stare Srbije i Vasojevića pobjegnu u Moraču.[3]

Vuk se, po predanju, u Moraču doselio oko 1476. Ivan Crnojević mu je poslije tri godine, 1479. u nasljedno pravo dao titulu vojvode i Ljubotinj, imanje Crnojevića u Gornjoj Zeti.[4]

U našoj srednjovjekovnoj istoriji, Ivan Crnojević je značajna ličnost. U njemu su oličene vladarske osobine Nemanjića – duboka pobožnost, rodoljublje, odlučnost, državnička mudrost i težnja kulturnom uzdizanju naroda. On je jedan od naših posljednjih dinasta koji živi u izvjesnoj feudalnoj tradici- ji.[5] Ima ”dvor”, vojvode, pridvorice, kefaliju i ”vlastelu” iz raznih crnog-   orskih plemena.[6]

Potomak drevnih kneževa, Vuk Vojinović, toliko je znatan da se po njegovoj oblasti, Gornja Zeta i naziva Crna Gora. Nakon odlaska Crnojevića, za razliku od većine crnogorske vlastele, nije se poturčio, već nastavlja borbu protiv Turaka.[7] Da slomi hajduke, skadarski sandžak beg, Feriz–paša, naredio je svom eksponentu, poturčenom begu Bajičiću, da ubije Vuka, obećavaši mu da će dobiti njegovu oblast – Crnu Goru.

Usred Crne Gore, na Mitrov dan 1502. u krvavom boju, poginuo je Medo–beg Bajičić, a uz njega i njegove pristalice iz Vukove provincije. I danas se u Ljubotinju, jedno brdo naziva Medova glavica. Nakon ove prve istrage potu- rica, Vuk je za borbu pridobio i šuraka, njeguškog vojvodu Aleksu.[8] Na čelu četa, oni su istjerali poturčenjake iz Katuna, Ugnja, Očinića, Bjeloša, Njeguša i onog dijela Cetinjskog polja, koji kao komunica pripada najstarijoj Crnoj Gori–Ljubotinju, a Vuku služi za ljetnji izdig stoke.[9]

Tu svoju slobodnu Crnu Goru, Vuk je po posjedima svojih predaka Vojinovića u Vučitrnu i Šar–planini, nazivao Ljubotinj. Jovićević napominje da se Vuk, pošto i na Šoćevoj glavici ”nemahu mira od Turaka”, odmah iselio u Šabane. Iz Vučitrna je doveo slugu i kovača, pa kada je jedan njegov sin nehatom ubio kovačevog, platio je krv i preselio se u Viranj ”jer nije bio siguran da se tamo može održati”.[10]

Vuk se etapno selio; iz Ljubotinja su, zbog teških uslova za život i krvne osvete, odigli u Ozriniće – u selo Vojnović.[11] I tamo su ”pali na krv” pa se Vuk sa sinovima vratio u Moraču.[12] On tamo nije zaludno sjedio, već četuje po starom kraju. Da ih umiri, sultan Selim I, nazvan Surovi, u Crnu Goru je 1514. uputio Stanišu – poturčenog Ivanovog sina.

Nekoliko godina kasnije, obećanjima i mitom, Skender–beg je nagovorio vladiku Germana, a ovaj Obrada Vlaha, da ubije Vuka i Aleksu.[13] Turci, poturče- njaci i njima naklonjeni Crnogorci napali su Cetinje. U žestokom sukobu, u Bajicama i Donjem Kraju, iz zasjede, iz jedne crkvice, koja se nalazila na tom polju, oko 1522. poginuli su Vuk, Aleksa i nekoliko glavara.

Vukov sin Novak, njegov zet Ivan Vukotin iz Ozrinića, vladika Pavle i ostali glavari, izmirili su se s Vlasima i dogovorili se da oni i dalje ostanu na svojoj baštini, a za kaznu što su ih izdali da obnove spaljenu crkvu i podi- gnu grobnice za izginule glavare; Novak je u Morači živio sve do svoje smrti.[14]

Odmetnici i hajdučke vojvode, Vuk i njegovi potomci, u Morači okupljaju oko sebe sve one koji nad sobom ne priznaju tursku i mletačku vlast. Zbog sukoba s Turcima, iz Morače su se u Bratonožiće preselili Marko i njegov sin Rajič. Poslije smrti oca Marka, Rajič se pomirio sa Turcima, i osim vojvode, postao je i spahija.[15] Vojvoda Rajič, o kome je riječ u kotorskom izvoru, praunuk je Vuka Brajanova Vojinovića, ali se ne zna da li je sve vrijeme živio u Brato-nožićima.[16]

Krajem XVI vijeka, Rajič Markov je imao Vuja, Đura i Marotu.[17] U Ljubotinj, u Muževiće, Vujo Rajičev se doselio 1584. Bio je vojvoda i spahija tri nahije, što mu je fermanom, pisanim zlatnim slovima, potvrdio i sultan.[18] Rovinski ga naziva Vuko[19] Od njega su Vujovići u Ljubotinju i Lalići u Crmnici.[20]

U Moračkom pomeniku, rukopisnoj knjizi koja je povezana u XVII vijeku, među imenima knezova ktitora manastira, upisan je i Vuk.[21]


[1] Crmnica, rodoslovi i bratstva, Virpazar, 2005. str. 235.

Prema predanju, Vujovići u plemenu Ljubotinju, na Trnovu i Komarnu u Crmnici, vode porijeklo od poznate srpske porodice Vojinovića iz Vučitrna. Ova vlasteoska porodica, u direktnom srodstvu sa dinastijom Nemanjića, dala je nekoliko znamenitih velikaša u XIV vijeku. Poslije Kosovskog boja, Vojinovići su do pada pod tursku vlast ostali na posjedima u Vučitrnu.

[2] Niko St. Vujović, Gnjijezdo slobode, Narodne novine, Zagreb, 1936. str. 43.

 

Sa malijem Vukom pobjegoše,

Preko brda i preko dolina

Krijući se tri godine dana,

Dok dođoše u Zetu ponosnu

Na dvorove Crnojević Iva.

Divno ih je Ivo dočekao:

Naseli ih na kraj Gore Crne,

Kraj Crmnice, pitome krajine,

I široka Blata Skadarskoga,

On im dade staru Crkovinu,

Na Trnovu zemlju i planinu,

A Vuka je na dvor ostavio,

Da ga hrani dokle ga odgaji,

Pa kad Vuče momče odrastao,

Ivan njega postavi vojvodom,

I dade mu svoju imovinu,

Crnu Goru staru đedovinu,

Od širokog Blata Skadarskoga,

I Oboda grada bijeloga,

Do Lovćena, brda visokoga.

 

[3] A. Jovićević, Riječka nahija u Crnoj Gori, CID, Podgorica, 1999. str. 260.

Sa dva brata, Vuk bježi po Staroj Srbiji i Vasojevićima, krio se od Turaka, pa je i ovamo priješao. Naselili su se pri Trnovoj Gori, ali ni tu nemahu mira od Turaka, pa se preseliše na Šoćevu Glavicu.

[4] Niko St. Vujović, Gnjijezdo slobode, Narodne novine, Zagreb, 1936. str. 10.

Starješine u druge dvije oblasti Gornje Zete, bili su sinovi Ivana Crnojevića: Đurađ i Stefan.

[5] Sazdanje Cetinje, izvori i legende, LZCG, Titograd, 1984. str. 55.

U Crmnici, 1482., s vlastelom, Ivan Crnojević je utvrđivao granice imanja Vranjinskog manastira.

…Milošću Božjom dogodi se meni, gospodinu Ivanu Crnojeviću, doći u mjesto Crmnicu sa mojom vlastelom: prvo bi sa mnom Tomo zetski vojvoda i od dvora našega Đurađ vojvoda, i Vuk vojvoda i kefalija Nikola, i od pridvorica mojih Lazar i Stefan. I potražih granice Sv. Nikole Vranjinskog, i nađoh sve po imenu kako pišu hrisovulje srpskih svetih careva, koji su ponešto zapisali i priložili ovome svetom hramu…

[6] M. Cemović, Vasojevići, drugo (ispravljeno) izdanje, Beograd, 1993, str. 148.

[7] Vidak Vujnović, Voj(i)novići i Vuj(i)novići, od srednjeg veka do danas, Beograd, 1985. str. 55.

[8] dr Branislav Đurđev, Turska vlast u Crnoj Gori u XVI i XVII veku, Svjetlost, Sarajevo, 1953. str. 34.

Kod Sanuda se 1503. i 1504. spominje knez Aleksa iz Crne Gore. On je 1503. spomenut kao Conte Alexandro di Montenegro i Conte Alesa dila Montagna Nigra, a 1504. Conte Alexa Vayvoda de Negusi de Montenegro. U defteru iz 1521. u Njegušima u ”mahali” Radićević spominje se muselem Aleksa sin Božidarov, dok se u defteru iz 1523. on više ne spominje, ali je njegovo bivše zemljište upisano na Vukasa sina Radoševa. Ovi podaci kod Sanuda o knezu Aleksi i podaci o muselemu Aleksi u defteru, mislim, odnose se na isto lice. Taj knez ili muselem Aleksa isto je lice sa onim koje se spominje u povelji Ivana Crnojevića iz 1489.

[9] Niko St. Vujović, Gnjijezdo slobode, Narodne novine, Zagreb, 1936. str. 92.

[10] A. Jovićević, Riječka nahija u Crnoj Gori, CID, Podgorica, 1999. str. 262.

Od sluge su Boškovići a od kovača Nikolići u Vignjevićima i Mužovićima.

[11] Nebojša Drašković, Čevsko Zaljuće i Donji Kraj, sela u plemenu Ozrinići, Beograd, 1999. str. 143.

U crnogorskom haračkom defteru iz 1521. i carskom defteru za Crnu Goru i nahiju Grbalj iz 1523. u Cucama je upisana mahala Vojnovići, koja će tek kasnije pripasti Ozrinićima. Krajem XVI vijeka, poslije seobe starih stanovnika, Ozrinići su počeli naseljavati opustjelo selo Vojnoviće koje 1570. ima 8 kuća.

[12] R. Tripković, Istorijski podaci i predanja o ….. spahiji Vojinu Nevesinjcu, rukopis, Titograd, 1961.

”Peroševići u Lukovu vele da im se najstariji predak Vuk doselio iz Vojnovića s Čeva prije nego je i podignut manastir Morača. Po Vuku su se njegovi potomci nazivali Vukovići, a kada su se namnožili, podijelili su se na mnogobrojna bratstava s novim prezimenima”.

[13] Pravoslavlje u Crnoj Gori, Mitropolija crnogorsko – primorska, Svetigora, Cetinje, 2006. str. 48.

Kao početak vladavine Mitropolita Germana navodi se 1520. godina.

[14] Ibid, str. 47.

Arhimandrit Nićifor Dučić u svojoj raspravi ”Episkopija zetska i dabarska”, Beograd, 1884. dao je katalog zetskih i crnogorsko – primorskih episkopa i mitropolita; kao vrijeme vladavine mitropolita Pavla navodi se 1530. Moguće da je do tada vladao, jer se pod tom godinom u jednom dokumentu pominje sljedeći Mitropolit Romil I.

[15] R. Kovijanić, Pomeni crnogorskih plemena…., knj. II, I. institut SRCG, Podgorica, 1974. str. 91.

O Rajiču, ocu čuvenog ”spahije” Vuja, govori kotorski dokument iz 1580. On baca svjetlost na odnos Ljubotinja i njegovog vojvode prema turskoj vlasti u drugoj polovini XVI vijeka.

Inohan Dragomanov iz Žabljaka, Turčin, i Rajič vojvoda Ljubotinja, stanovnik Žabljaka (Inohan Dragomanov de Sabiacho, Turca, et Raizcus voivodizza de Liubotine, habitator Sabiaci), za koja lica, imena i prezimena (de quibus personis nominibus et cognominibus) jemče nižepotpisani, izjavili su, 3. juna 1580. da su podmireni od Franja Marinova Bolice i njegove braće u svemu što su od njih imali dobiti. Prisutni su bili Jovan Ptiković i Vićentije Nikolin, carinik u Kotoru.

[16] Ibid, str. 93.

Iz kotorskih izvora vidimo da je Rajič, otac Vuja Rajičeva, vojvoda Ljubotinja, pa porodična loza ide: Brajan (oko 1450) – Vuk (oko 1480) – Novak (oko 1510) – Marko (oko 1540) – Rajič vojvoda (1580) – Vujo, spahija (1610);

[17]J. Erdeljanović, Stara Crna Gora – Bokelji, NB ”Radosav Ljumović”, Podgorica, 1997. str. 85.

Tri brata – Vujo, Đuro i Marota Rajičevi dobegnu k vojvodi u Bratonožiće. ”Tada jedan paša pohara Pješivce i zarobi jednog đetića i jednu đevojku od Babića iz Pješivaca. Vujo dobije od paše na poklon onu đevojku i sa njom je imao sinova. A đetić se poturčio i metni ga zabitom u Pogorici, te on izradi svome zetu kod cara u Stambolu: u ribolovu mandàlinu (to je neki dio dohotka) od Oboda do Sopota i da je spahija od 27 sela Ljubotinja, Lješanske nahije, Zete i Pješivaca i da ima desetak od Kladnje pod Kurilo. To je zlatnim slovima ispisano na karti”.

[18] A. Jovićević, Riječka nahija u Crnoj Gori, CID, Podgorica, 1999. str. 260.

Đuro se naseli na Komarnu, gdje od njega vode porijeklo Lekići. Od Marote je ostao jedan sin i od njega su Lalići u Limljanima. Ali sami Lalići tvrde, da su oni od Vujovića, a ne znaju ništa o Maroti. Vujovići slave Aranđelovdan.

[19] Rovinski, Crna Gora u prošlosti i sadašnjosti, Tom II, Etnografija, Obod, Cetinje, 2004. str. 55.

[20] Niko St. Vujović, Gnjijezdo slobode, Narodne novine, Zagreb, 1936. str. 12.

[21]”Pomenik poveza pop Mardarije zapovešću igumana Kir Luke jeromonaha i eklisijaha Nikole v ljeto 1645.”

Komentari (1)

Odgovorite

Jedan komentar

  1. DJuro

    Lalici tvrde da su od Vujovica, jer Vujovici ne nose prezime po VUju Raicevom Vujovicu, vec njegovom pretku Vuk(Vojinovicu), kojeg su iz miloste zvali Vujo, a svi njegovim potomci dalje Vujovici. Direktini potomci Vuja Raicevog Vujovici sa Komarna iz kuce najblize crkvi ( ciju zemlju su inace oni i poklonili da se crkva napravi)