Теорије о етничком пореклу племена Бјелопавлића

18. јануар 2014.

коментара: 81

Пише: Саша Недељковић

Утврђивање етничког порекла нације (формирање односа према могућој етничкој бази) је један сложен пројекат који има своје упоредне процесе и на плану ужих група, тачније, на плану етничких група које сачињавају ту нацију. У случају Црне Горе могуће је за пример узети било које племе и утврдити да су сви проблеми које налазимо на макро плану присутни и на микро плану.

panorama Bjelopavlića

 

Овде ћу се осврнути на идентитетску ситуацију племена Бјелопавлићи, која се нимало не разликује од ситуације многих других племена. Племе Бјелопавлићи спада у једно од највећих, најзначајнијих и најстаријих племена у Црној Гори, о којима прве податке добијамо из докумената са почетка 15. века. Претпоставља се да је ово племе добило назив по човеку а не по територији коју је насељавало. Будући да истраживачи нису сагласни око тога ко је био родоначелник поменутог племена, постоје различите теорије. Те теорије се могу поделити на оне које сматрају да је Бијели Павле био Србин, оне које сматрају да он био Арбанас и оне које говоре да је то био човек непознатог или мешовитог порекла.

По подацима које налазимо у Дукљанској хроници Бела Павлимир је био предак зетске владарске куће. Он је био унук српског краља Радослава. Рођен је око средине 9. века, а мајка му је била Римљанка. Бели Павлимир је надимак „Бели” добио због своје лепоте и јунаштва.

По другој верзији Бијели Павле је личност из касније историје (13. век). Он је био потомак Немањића: неки кажу да је био Милутинов унук, а неки да је био сестрић цара Душана. По неким причама Бијели Павле је име добио по томе што је био бео (боја косе).

Међу Албанцима у Метохији постоји прича да је право име Бијелог Павла у ствари Паљи Барди. Он је био син Леке Дукађина и дукађински војвода, а живео је у околини Ђаковице.

Известан број ових легенди говори о томе да је Бијели Павле морао, због унутрашњих размирица или због отпора окупатору (Турцима) да бежи из свог краја, тако да се настанио на територији данашњих Бјелопавлића. По тим легендама, он је био слуга на двору кнеза Лужанина и био је извргаван руглу. Како је помогао краљици Јелени она га је благосиљала те је постао родоначелник великог племена.

Из ових штурих приказа разних легенди виде се идеолошке претпоставке које омогућавају различите конструкције. Бијели Павле, сасвим непозната историјска личност чије је право порекло тешко утврдити, може бити и потомак старих српских кнежева, и потомак Немањића, и потомак Леке Дукађина, и потомак Римљанке, и племић, и слуга, и предак зетске владарске лозе и родоначелник једног племена. Таква ситуација, када се идентитет родоначелника усложњава и отвара могућности за разне конструкције, ставља припаднике племена Бјелопавлића у веома (не)повољну ситуацију да ситуацијски употребљавају свој идентитет, да стварају континуитете на разне начине и да налазе сродне групе на простору целог Балкана, односно да повезују различите традиције и народе (Немањиће и Дукађинце). Осим етничких конструкција, могуће су и социјалне конструкције: социјално порекло родоначелника креће од племића до слуге, дакле од човека племените крви до човека из народа, од домаћег човека чисте народне крви до човека из мешаног брака интернационалног идентитетског потенцијала. Будући да је нејасно како је Бијели Павле добио надимак, могуће је конструисати и тај аспект: то је можда било због лепоте, можда због комплексије, можда због порекла (Албанац–Алби– Бели, или Бели Срби односно Бели Хрвати које помиње Порчак Бијела Хрватска коју помиње поп Дукљанин).

Конструкције су двосмерне, па се уз помоћ поменутих података може вршити присвајање Бјелопавлића од стране заинтересованих народа. Нове или неупотребљаване претпоставке овде играју улогу релативизујућег фактора знања о етничком пореклу, тј. улогу динамичке силе која функционише као дезинтегришућа снага и разара „традиционалне” идентитетске формуле које су временом постале превише круте и дисфункционалне у актуелним процесима идентитета.

 

ИЗВОР: Част, крв и сузе, Саша Недељковић, Београд, априла 2007. Приредио сарадник портала Порекло Војислав Ананић

 

 

 

Претходни чланак:

Коментари (81)

Одговорите

81 коментара

  1. Бјелопавлић

    Бјели Павле није потомак Леке Дукађина.Јер се Бјелопавлићи као племе први пут помињу 1411.године у документима.
    А Лека Дукађини је рођен 1410.године.Живео је од 1410-1475.
    Тако да је природно немогуће да од детета које има само годину дана,настане цело племе које се већ након 1411.борило против Турака.
    А иначе од 1460.до 1473.војвода Бјелопавлићки,Радеља Мартинић учествује на страни Црнојевића против Турака.То је довољно информација које говоре како је та прича о пореклу од Леке неутемељена на чињеницама.

    • Zoran Stojanovic

      Voleo bih da saznam nesto vise o svojim Belopavlicskim korenima jer sam dosao u posed knjige koju je pisao jedan moj dalji rodjak Vlajko Stojanovic koji je tridesetak godina istrazivao poreklo Stojanovica. On je dosao do podataka da Stojanovici koji danas zive na podrucju Predejana poticu od Belopavlica te da su pobegli najkon obracuna sa poturicama u svojim redovima (legenda kaze da je neka baba povela ustanak protiv dela familije koji je primio islam i nakon obracuna ostatak bezi na podrucje Zlatibora, zatim Crne Trave i na posletku se nastanjuju kod Predejana). Prvi Stojanovic (pretpostavljam da je prezime promenjeno zbog izbegavanja krvne osvete) za koga znam je Dimitrije koji je imao dva sina-Ivka i Iliju. Od njih postoje svi podaci kasnije po kojima sam ja osmo koleno, ali onaj deo pre toga koji se tice Belopavlicskih korena mi je ostao nepoznat. Ako neko zna nesto o ovome bio bih veoma zahvaklan na svakoj informaciji. Hvala.

      • Marko

        Ja sam pripadnik plemena Bjelopavlic…..
        Pokusacu da ti odgovorim mada je to tesko
        Bjelopavlici su sve do 1796 bili pod turskom vlascu kada su Turke predvodjene Mahmut pasom Busatlijom porazili u boju u Martinicima…onda su se dobrovoljno prikljucili Crnoj Gori zajedno sa Piperima koji su u tom boju takodje ucestvovali.

        Beli Pavle je imao sinove (D)Mitra i Scepana-Bubu
        od kojih su se razvili rodovi Mitrovici,u sredisnjem delu plemena i Bubici u Martinovicima.
        Oba roda slave sv Petku…prisluzuju Mali Petkovdan.
        Mitrovici su brojniji od Bubica i cine oko tri cetvrtine celog plemena.

        U Martinovicima sad su Stojanovici,koji su se ranije prezivali Corojevici.
        Medjutim tu ima malih nedoumica…Oni (Stojanovici) sami ne priznaju da su od starih Luzana ali drugi ih smatraju da su poreklom Luzani i ako slave Svetu Petku ko i celo pleme.
        Da te ne zbunjujem dalje…
        Da Tvoje prezime ”Stojanovic” postoji u plemenu Bjelopavlica.
        Ranije ste se prezivali Corojevici.
        Slavite Sveta Petku kao i celo pleme.

        • Profesor

          Bjelopavlići su bili samostalno brđansko pleme, a tek poslije bitaka na Martinićima i Krusima počinje proces ujedinjavanja sa Crnogorcima. Bjelopavlići su imali svoju plemensku skupštinu koja se sastajala u mjestu Rova.Skupštinom je predsjedavao vojvoda,koji je bio na čelu plemena.Najviše plemenskih vojvoda potiče iz bratstva Đurović, koji žive u selu Viš, a prethodno su živjeli na Sretnji i Vinićima.Iz bratstva Đurovića bilo je 12 vojvoda. U plemenu je postojalo i zvanje kneza i on je imao neku vrstu sudske funkcije.Bjelopavlići nesporno pripadaju srpskom etničkom korpusu, a njihove psihofizičke karakteristike dobro je opisao Pavle Rovinski u svom obimnom djelu Crna Gora.

          • Djurovic

            Profesore da li mozete da preporucite gde mogu procitati ili cuti o svom poreklu jer mi je otak spominjao da smo poreklom od Bjelopavlica i slavimo Svetu Petku.
            Pozdrav

      • Aна Јовановић Симоновић

        Pozdrav. Bjelopavlici koji su dosli na Zlatibor, nastanili su se u predelu Sirogojna, promenili su prezime u Bjelice. Ja sam njihov potomak.

      • Miroslav B Mladenovic Mirac

        @Zoran stojanovic
        Bas me zanima kad se to naseli taj STOJANOVIC u Predejane, kada se dobro yna da je PREDEJANE nasekheno sa podrucja Crne trave i okoline. Ako treba traziti POREKLO i potomke, mora de se krene preko crnotravskih sela i jednim delom vlasotinackih sela. Ajo se pominje RODAK istrazivac, onda je duznost onoga ko zeli da saopsti da bapise ceo rodoslov, a IVKOVICI od Ivka postoje ali sa jos drugih brace u selima Crne Trave i Vlasotinackim selima, dok o iliji postoje druge legende, ali njih ima vise u ovom kraju, pa se mora tacno noznacavati ROD, krsna slava i pravo poreklo. Ovako se samo zamaglje POREKLO i zeli se ISTACI svoje poreklo SOPSTVENA velicina nekog vaznog srpskog ili crnogorskog PLEMENA. Sto je po meni samo SKOROJEVUCENSTVO!

      • ćurioc

        Bjelopavlic ne moze biti ko nema osobenosti toga plemena a to su :lukavost,data rijec je svetinja,krvna osveta,zor bjelopavlića,agonalnost,temperament,cojstvo i junastvo ka svi Crnogorci,govor Bjelopavlića,i velika veza sa kockom a posebno pokera

        • Muzej istorije

          У књижевном дјелу Лијек Јарости Турске ,у пјесми Нахије, Петар Петровић Његош прави акростих,тј од почетних слова сваке реченице твори пјесму БЈЕЛОПАВЛИЦКА :

          “Бојеви те тешки одвојише,

          јек пушаках свјету прогласише!

          Ломећ Турке свободу си стекла,

          О нахијо и племе витешко!

          Подобило Спарте , Картагене,

          а Србаљах дико и похвало !

          Везири те много вељи памте

          лијућ крвцу , с тобом се бијући

          и пред тобом у трку бјежећи;

          црне су им поставале мајке,-

          како вазда тако и данас је.

          Амин , боже, ко до тебе може ! ”

          Извор,Wikipedia

    • Slap na Zeti

      Bjelopavlići vode porijeklo od Nemanjića i zato su kasnije,kada su se ujedinili sa Crnogorcima,pretendovali da preuzmu presto od Petrovića.Otuda potiču zategnuti odnosi,pa čak i neprijateljstva između Bjelopavlića i Cetinja.Postoji priča da su Petrovići imali plan da pobiju pedesetak najuglednijih plemenika Bjelopavlićkih,kako bi suzbili te ideje i zataškali priču o Nemanjićkom porijeklu. U tom smislu i knjaz Nikola je napisao kolo u kojem se govori da su Bjelopavlići od Bijeloga Pavla ,dukađinskog vojevode.

      • ВЈЕРА

        Knez Nikola je radi držanja Bjelopavlića u pokornosti i da bi istakao Petroviće i Katunjane kao prave Srbe ispjevao ” Od Bijelog našeg Pavla i vojevode Dukađinskog …” To je doprinijelo tzv . teorija o poreklu Bijelog Pavla . ( U to doba Turci su dio Metohije zvali Dukađin) Bjelopavlići su pružali otpor Petrovićima i Njegošu kad je razrezao porez na Bjelopavliće,i knezu Danilu koji je poslao na Bjelopavliće vojsku veću nego ikada protiv Turaka. Bjelopavlić Todor Kadić je zbog sramotnog kneževog ponašanja pod Ostrogom i ubio kneza Danila. Osveta kneza Nikole i oca mu vojvode Mirka je bila surova. Odnos Petrovića prema Bjelopavlićima je doprinio da Bjelopavlići listom budu za zbacivanje dinastije Petrović i ujedinjenje sa Srbijom 1918. A i stalni plačkaški upadi Karunjana u pitome Bjelopavliće !

  2. vojislav ananić

    Господине,
    Ја сам само пренео извод како пише у наведеној књизи. А даљу реч имају историчари и припадници племена Бјелопавлић. По ономе како Ви пишете, изгледа да је прича неутемељена. Пошаљите ми Вашу имејл адресу да Вам доставим књигу па се уверите и сами.
    Војислав Ананић

  3. vojislav ananić

    Књигу можете и сами наћи на интернету у ПДФ верзији. Укуцајте на GOOGL Част, крв и сузе-Саша Недељковић.
    Војислав

  4. Бјелопавлић

    Све је уреду,знам да је то само извод из књиге.Само сам хтео да констатујем да прича није утемељена на чињеницама.Јер данас људи имају обичај да поверују у оно што прво чују.На безброј форума се то спомиње,а да нико од њих није ни погледао када се Бјелопавлићи први пут спомињу,и када је Лека Дукађин живео.Немам ништа против што се у књизи та прича спомиње као нека легенда,али након тога треба изнети егзактне податке о томе како та прича нема основа.
    Поздрав

  5. vojislav ananić

    Хвала Вам на одговору. А о утемељењу података, треба да води бригу аутор књиге јер он однекуда црпи податке.
    Поздрав!

  6. slobodan antonijević

    i leka dukadjin je bio srbin . Kod goranaca postoji mahala koja se po njegovim potomcima zove lekinci . Samo je cuveni prizrenac s. kostic pobegao kod babe u prizren jer je odbio da se poturci

  7. Бел

    Да ли можете поставити слику грба Бјелопавлића, или линк, јер је не могу никако наћи на интернету.
    Поздрав од још једног Бјелопавлића (Белопавловић)

  8. niša petronijević

    Савремени житељи Републике Црне Горе углавном нису потомци Средњевековног становништва већ су досељеници из ко зна којих Миграторских Балканских Струја. Како за запада из Босне, Далмације, Херцеговине тако и из данашње Северне Грчке, западне Бугарске, Источне Србије итд.
    Зато је тешко пратити и породични а камоли племенски континуитет.
    Најстарије Документовано и Потврђено Српско Племе јесте племе Тимочани које се судећи по језику и обичајима очувало и после 1200 година ( од ратовања протива Германа у Славонији а на страни Српског Кнеза Људевита Посавског године 819-те ) и то у Сврлигу, тада званом Свер(л)иг и Књажевцу ( Гургусовцу ). Њихове Ратничке особине су нарочито дошле до изражаја под барјаком Хајдук Вељка који је такође из Племена Тимочана одакле потичу и преци Марице, Карађорђеве мајке.

  9. Dragan VUCUROVIC

    Dragi prijatelji, mala pomoc oko porekla Bjelopavlica i nastanak bratstava u tom najsrbskijem plemenu.
    knjiga od pok, prof. Dusana Milosevog Vucurovica: Vucurovici iVucurevici iz Bjelopavlica….
    Ona ne govori iskljucivo o ova dva bratstva …uostalom procitajte .
    Sa postovanjem

    • Istoričar

      Ova knjiga od prof.Vučurovića je odlična. Iz nje se može vidjeti da od porodica koje su se iselile u Hercegovinu iz bjelopavlićkog sela Šobajići vode porijeklo Ćupići u Zagaraču , kao i poznata hercegovačka bratstva Vukalovići,Vučurovići,Ilići,Miloševići i Zviceri. Dakle,čuveni hercegovački vojvoda Luka Vukalović vodi porijeklo iz Bjelopavlića.

  10. Staša Ivković

    Porodica moje majke je bjelopavlićkog porekla , preko Boškovića iz Popovog polja, a pre toga iz sela Slatina kod Danilovgrada. Moj ujak je pre više od 20 godina izvršio istraživanje porekla naše porodice i objavio knjigu pod nazivom “Trajanje”. Tu on spominje legendu o Bijelom Pavlu kao rodonačelinku Bjelopavlićkog plemena. Prema toj legendi Bijeli Pavle je bio putovođa Jeleni Anžujskoj , ženi srpskog kralja Uroša prvog prilikom njenog putovanja iz Metohije za Nikšić. Danas je egzaktnim naučnim metodom moguće utvrditi da li je istina da svi Bjelopavlići potiču od jednog zajedničkog pretka i kada je taj predak živeo. Naime, na isti način na koji se s kolena na koleno prenosi prezime, preko muške loze se prenosi i Y hromozom. Y hromozom se nepromenjen prenosi sa oca na sina kroz generacije i samo povremeno se dešavaju slučajne mutacije. Ako svi Bjelopavlići potiču jednog muškarca, što je sasvim moguće ako je taj muškarac živeo u 13. veku ( Danas milioni ljudi potiču od Džingis Kana),SVI muškarci Bjelopavlići bi morali da imaju identičan ( ili vrlo malo različit zbog spontanih mutacija) Y hromozom. Jedino ga ne bi imali oni kod kojih u generacijskom lancu od Bijelog Pavla do danas postoji neki predak koji im je dao samo prezime ali ne i Y hromozom ( nije im biološki predak). To bi bilo vro zanimljivo istraživanje , možda bi bilo dovoljno da se testira svega 10-20 Bjelopavlića. Bilo bi dobro ovu ideju proslediti nekom genetičaru. Pozdrav.