Poreklo prezimena Saković

5. februar 2012.

komentara: 25

Piše: prof. Radovan Vučić Saković

POREKLO SAKOVIĆA I NASTANAK PREZIMENA

Veći broj prezimena u plemenu Vasojevića izveden je iz imena nekog pretka (paradede, dede,oca, babe, majke…). Brojna prezimena nastala su po zanimanju predaka, po nekoj osobini ili osobenosti, na osnovu mesta življenja, po vojnim i crkvenim ili nekim drugim zvanjima, po nazivu biljaka i životinja i nazivu stvari (predmeta) koji su korišćeni tokom rada. Neobičnija prezimena građena su na osnovu nekog fizičkog ili duhovnog nedostatka predaka. Nedostatak je mogao biti urođen (nem, gluv) ili je nastao kao posledica ratovanja („Pa poteže mača plamenoga/ do ramena odseče mu ruku.“), nesreća („Ćopao je celog života“) i bolesti („Posle preležane bolesti ostao je prikovan za postelju“).Takve osobe dobijale su nadimke koji su asocirali na fizičke nedostatke.Ljude koji su izgubili kosu nazivali bi „ćelo“, „ćelavi“, „ćelavko“, a ako su izgubili oko (oči) zvali bi ih „ćoro“, „ćoravi“, „ćoravko“. Pojedinac koji bi izgubio nogu ili ruku bio bi „sakati“, „ćopavi“ . Jedinstven naziv za sve je bio „bogalj“. Nadimci bi u početku počeli da žive kroz bezazlena zadirkivanja dok ne bi prerasli u osobeno obeležje. Kad obeležje poprimi pogrdan karakter, nije redak slučaj da se upotrebljava iz zluradosti ili zlobe. Ratni „bogalji“ su slavljeni, vođena je briga o njima i pružana im je dostojna pomoć. Kako bi vreme odmicalo, na zasluge se zaboravljalo a „bogalju“ je trajno ostajalo novo ime. (Pripovetka Laze Lazarevića: „Sve će to narod pozlatiti“).
Reč od koje bi moglo biti izvedeno prezime Saković jeste pridev „sakat“. Pridev „sakat“ je turcizam u našem jeziku i označava osobu koja nema deo ili celu ruku ili nogu (Popularna enciklopedija, BIGZ, 1976.). Pridevi „brkat“, „ćorav“, „ćosav“, „ćopo“… i sl., koji se odnose na konkretnu osobu, zamenjivani su imenicama „brko“(„Brko zamahnu rukom“), „ćoro“ („Ćoro okrete glavu“), „ćoso“(„Ćoso poče da priča“), „ćopo“ („Ćopo se nasloni na štaku“) i sl. Tako i za pridev „sakat“ kad se odnosi na konkretnu osobu upotrebiće se imenica „sako“. Prezime je izvedeno kao patronim. Na osnovu „sak(o)“ dodat je nastavak „ov“ koji označava pripadnost i dodat je deminutivni nastavak „ić“ koji daje značenje mali, malen, mladi. To bi konkretno značilo da je Vasilije Vaso Saković mladi, maleni potomak Raduna Karadžića zvanog „Sako“ (objašnjenje sledi). Nastajanje prezimena Saković vezano je za poreklo bratstva.
Neke tvrdnje da u korenu reči „saković“ stoji imenica „sako“ – malo je verovatna. Imenica „sako“ ušla je u naš jezik iz italijanskog jezika i označava „kratki muški kaput, nosi se od XIX veka“ (Popularna enciklopedija, BIGZ, 1976.). Sako na više jezika označava gornji odevni predmet (anteriju, kaput, džamadan). Prezime Saković nastalo je u drugoj polovini XVII ili početkom XVIII veka, a o sakou se govori tek u XIX veku.
Nema opravdanja tvrdnji da je Savo Karadžić ( koga neki smatraju rodonačelnikom) prelaskom u islam uzeo ime „Sako“ izvođenjem od nekog turskog imena, jer on nije prvi koji je poneo to ime. Prvi koji je poneo ime „Sako“ bio je Savov deda Radun Karadžić zvani „Sako“. Radun nije prelazio u islam.
Kako je nastalo prezime?
Sakovići pripadaju plemenu Vasojevića, grupi Lopoćana. Dr Radoslav-Jagoš Vešović u knjizi „Pleme Vasojevića“ (CIB, Podgorica, 2005) na strani 199. piše o manjim lopatskim bratstvima i ograncima Folića i Karadžića, sa ograncima Sakovića i Zulevića. Kaže da su „mnogi odseljeni i rastureni po Sandžaku“. Za Karadžiće kaže da su se još sa Lopata odselili u Drobnjake, Priboj, Prijepolje ili Stari Vlah, da ih je ostalo malo, da su osiromašili i da je „ malo napretka i izgleda na budućnost“. Za ogranke preseljene oko Lima, Sakoviće i Zuleviće kaže da su se „malo razvili“.Dalje navodi da Sakovića ima osam kuća u Andrijevici i Polimlju, a Zulevića tri kuće na Andrijevici i Peovcu. „Neki su od njih primili islam i izgubili se negdje u Sandžaku“.
Pop Bogdan Lalević i Ivan Protić u svom delu „Vasojevići u crnogorskoj granici“ (Bgd., 1983, str. 47.) navode: „ Kad se Savo Karadžić iz Lijeve Rijeke oko 1700. godine doselio u Seoce, tu je primio islam, s imenom Sako, a sinu Arsu nadjenuo ime Alija. Arso je imao dva sina Stefana i Zariju. Arso je svom sinu Zariji nadjenuo ime Zule“.
Tvrdnje dr Vešovića i pisanje Pop Bogdana Lalevića i Ivana Protića delimično daju odgovor na poreklo Sakovića.
Dr Vešović piše da sa Stefanom počinju Sakovići, a sa Zarijem (Zulom) Zulevići. Savo (Sako) Karadžić ima sina Arsa (Aliju), Arso ima sinove Zarija (Zula) i Stefana. Po Zulu počinju Zulevići, a po Stefanu Sakovići. Postavlja se nekoliko pitanja:
– Zašto Stefanovi potomci nisu Stefanovići nego Sakovići?
– Zar ne bi bilo logično da se i Zarijevi potomci prezivaju Sakovići kao i Stefanovi?
– Kako je Savo Karadžić postao Sako?
Pisani materijali o Sakovićima su oskudni i retki. Može se slobodno reći i da ne postoje. Živih „jezika“ koji pamte rodoslov nema. Ponuđeni postulati dr. Vešovića i Pop Bogdana Lalevića i Ivana Protića poslužili su da se razvije rodoslov Sakovića po Stefanu Arsa Savovog (Sakovog). Verifikaciju rodoslova po Stefanu Sakoviću pronašli smo u Arhivu Srbije u knjigama popisa stanovništva u Miloševoj Srbiji od 1863.godine, arhivi moravičkog okruga i očuvanog predanja Dragića Sakovića. Po tom popisu, tri porodice Sakovića naselile su se u Medovine (kod Ivanjice) u moravičkom okrugu, na izvoru Moravice na jugozapadnim obroncima planine Golije, na pograničnom prostoru između Miloševe Srbije i turskog Novopazarskog Sandžaka. Na groblju Sakovića u Medovinama postoje spomenici sa kojih je bilo moguće verodostojno utvrditi vremena doseljavanja. (Napomena: Rodoslov po Stefanu je u potpunosti urađen i pripremljen za štampu – prim.R.S.)
Stefan Saković, sin Arsa Savovog (Sakovog), unuk Sava (Saka) Karadžića (Sakovića) bio je deputat kod Karađorđa u vreme Prvog srpskog ustanka. Učesnik je bitke na Suvodolu kod Sjenice 1809.godine. Na jednom povratku iz Srbije sačekao ga je u „busiji“ u Komovima Alija Mujagić iz Kolašina i ubio. Osvetio ga je brat Zarija ubivši Aliju Mujagića. Posle pogibije Alije Mujagića familija Saković, u strahu od osvete od kolašinskih Turaka, napušta Seoce i kreće preko Polica prema Srbiji. Jedno vreme zadržava se na Polici kod Berana, a potom se seli u blizinu Sjenice u Vrsjenicu, Dragojloviće i Čedovo. To se dogodilou drugoj deceniji 19.veka.
Neke porodice se sele u Rašku u Varevo i u Zarevo (Gradac kod Raške).
Na teritoriji Sjenice ostaju desetine godina, odakle se četrdesetih godina XIX veka sele u Medovine kod Ivanjice i u Lijevu Rijeku (Brnjica), dok nekoliko porodica ostaje da živi u Sjeničkom kraju.
Pera Pećinar otkriva u svojoj knjizi „Seobe kroz užički okrug u 19. veku“ da se šezdesetih godina dve porodice sele iz Sjenice u Užice, a sedamdesetih godina se dve porodice sele iz Užica u Crnu Goru.
Savo Karadžić (Saković) po doseljavanju iz Lopata uzima islam i ime Sako iz nekoliko razloga. Prelazak u islam obavezivao ga je da uzme tursko ime. Pošto su mu dedu već zvali Sako bilo mu je jednostavnije da uzme to ime a ne neko tursko. I Turcima je odgovaralo neutralno ime. Dobili su novog vernika, nisu mu dali „svoje“ ime a nije zadržao ni pravoslavno. Verovatno, da se tu delimično radi i o turskoj zlobi.
Zarija(e) (Zule) je stariji Arsov (Alijin) sin. Kada se Savo (Sako) vratio pravoslavlju, veri pradedovskoj, Zarija(e) je već imao porodicu koja se prezivala Zulević i iz Seoca se odselio u Peovac u Božiće. Vratili su se u pravoslavlje ali su zadržali prezime. Prezime Saković nosilo bi sa sobom i opasnost turske osvete zbog ubijenog Alije Mujagića. Postoji i još jedan razlog koji treba posmatrati kroz duh tradicije: jedanput obeležen – celog života obeležen.
Stefan zasniva porodicu sa porodičnim prezimenom Saković. Imao je trostruki razlog za to. Deda mu se zvao Sako, paradeda prezivao Saković a čukunded mu se zvao Sako.
Izrada rodoslova po Stefanu otkrila je da nije moguće sve Sakoviće podvesti pod njegov rodoslov:
1. Neki potmci u Prokuplju nisu potomci Stefana Sakovića. Godine rođenja i mesto življenja nisu u skladu sa godinama života Stefana Sakovića.
2.Potomci koji žive u Crnoj Gori u Andrijevici i Beranama nisu potomci Stefana Saća.
3.Sakovići koji su živeli u Sjenici (osim u Dragojlovićima, Vrsjenici) nisu potomci Stefana Sakovića.
4.Potomci koji su živeli u Užicu nisu potomci Stefana Sakovića.
5.Od koga vodi poreklo Savo Karadžić?
Osamdesetih godina devetnaestog veka završeno je preseljavanje Sakovića koja je počelo početkom sedamnaestog veka. Osim na pradedovskom ognjištu u Seocu kod Andrijevice, Sakovići su živeli na teritorijama: Sjenice u Vrsjenici i Čedovu; Ivanjice u Ivanjici i Medovinama; Raške u selu Varevu; Graca (Raška) u selu Zarevo; Kuršumlije u selima Ravni Šot, Međuhana, Rača, Rudari, Pećinari i Kačapor; Prokuplja u selima: Šišmanovci, Grabovac, Arbanaška, Gornja Beašnica, Donja Beašnica i Prekadin; Užica u mestima: Buar, Tatinac, Duboka i Krčagovo.
Za podacima smo tragali po svim mestima gde su se Sakovići doseljavali i proveli po nekoliko godina. Obilazili smo groblja, arhive, muzeje, opštine, mesne kancelarije, biblioteke, crkve. Razgovarali smo sa rođacima i drugima koji su imali bilo kakve veze sa Sakovićima. Išli smo tragom rukopisa majora JNA Aleksandra Sakovića, rođenog u Grabovcu u opštini Prokuplje. Njegova priča odvela nas je do polovine XVII veka, do Gojka Karadžića rođenog polovinom 17. veka. Gojko je ima sina Raduna Karadžića „Saka“. Došli smo do objašnjenje za Radunov nadimak „Sako“. U borbama protiv Turaka Radun je ostao sakat – ostao je bez jedne noge. I kao što to biva, dobio je nadimak Radun Sakati, skraćeno Radun Sako. Radun Karadžić Sako rođen je osamdesetih godina sedamnaestog veka i živeo do polovine osamnaestog veka. On je imao sina Vasilija – Vasa rođenog krajem sedamnaestog ili početkom osamnaestog veka. Vasilije (Vaso) nosi prezime po Radunovom nadimku „Sako“ Saković. Po predanju Vasilije je prvi koji je poneo prezime Saković. Vasilije ima šest sinova. Savo je najstariji Vasilijev (Vasov) sin.
U Arhivu Srbije, u knjigama o popisu stanovništva iz 1884. godine, u topličkom okrugu pronašli smo potvrdu njegove priče. Upoređujući podatke iz Arhiva i podatke iz knjiga rođenih, venčanih i umrlih u MK u Beloljinu, Maloj Plani i Arbanaškoj u prokupačkoj opštini i podatke sa spomenika u Grabovcu, Šišmanovcima i Arbanaškoj, došli smo do porodica koje vode poreklo od Savovog brata, Vasovog sina. Neke porodice u topličkom kraju su potomci Sakovića koji su se iz Medovina kod Ivanjice odselili u toplički kraj osamdesetih godina devetnaestog veka, kad je ova teritorija oslobođena od Turaka i Arbanaha i pripojena Srbiji.
Sakovići koji su živeli u Sjenici su potomci Sakovog brata.
Sakovići u Kuršumliji su Stefanovi potomci. Doselili su se 1880. g. iz Medovina.
Sakovići u Novom Pazaru su potomci Sakovića iz Medovina.
Postoji velika verovatnoća da su Sakovići u Seocu potomci brata Sakovog.
Miomir M. Folić i Goran M. Folić u „Monografija bratstva Folića sa osvrtom na Crnu Goru i Vasojeviće“, Beograd , 2008, kažu da se neke porodice Folića i Sakovića sele u Ravni Šor kod Kuršumlije. Po podacima iz Arhiva Srbije u Ravni Šot su se doselili Sakovići iz Medovina.
Tokom 18. i 19. veka neke porodice Sakovića su se odselile u Stari Vlah. Primile su islam i izgubile se negde u gradovima zapadne Srbije i Bosne, i prekinule familijarne i rodbinske veze sa Sakovićima u Crnoj Gori.
Sakovići danas žive u Beogradu, Nišu, Ivanjici, Čačku i mnogim drugim mestima Srbije, bivše Jugoslavije i sveta

SLAVE SAKOVIĆA

Zajedničko obeležje plemena Vasojević jeste slava. Sakovići pripadaju plemenu Vasojevića. Vasojevići slave Aranđelovdan 21. novembra po novom (gregorijanskom ) kalendaru ili 8. novembra po starom (julijanskom) kalendaru. Kao prislavu slave Svetog Savu – Savindan koji pada 27. januara po gregorijanskom kalendaru, odnosno 14. janaura po starom julijanskom kalendaru. Taj dan je posvećen prvom srpskom arhiepiskopu Savi – Rastku Nemanjiću, sinu velikog župana Stefana Nemanjića i princeze Ane.
Bratstvo Sakovića je, doselivši se u Srbiju, donelo sa sobom i svoju slavu. Za razliku od ostalih bratstava Vasojevića, Sakovići slave Savindan kao glavnu slavu i Alesendrovdan kao drugu slavu koja pada 12. septembra po novom gregorijanskom kalendaru ili 30. avgusta po starom julijanskom kalendaru. Kako je došlo do ove promene objašnjenje daje dr. Radoslav Jagoš Vešović u svojoj knjizi „Pleme Vasojevića“.
Vasojevići se sukobe sa Turcima. Turci su imali ogromnu premoć u broju vojnika i naoružanju. Komandant Vasojevićkih snaga pripremio je strategiju da u rano jutro 12. septembra na dan Aleksandra Nevskog, velikog ruskog kneza iz XI veka, izvrši prepad i razbije Turke. U molitvi za pomoć rekao je da će ukoliko pobede početi da slave Nevskog kao svoju slavu. Zahvaljujući ratnom lukavstvu i ratnoj sreći, Vasojevići su razbili Turke i izvojevali pobedu. Od tada su Vasojevići odlučili da slave Alesendrovdan. Međutim, dogovorili su se da pola bratstava nastavi da slavi Aranđelovan, a da druga polovina plemena slavi Alesendrovdan. Otuda se Alesendrovdan u bratstvu Sakovića slavi kao slava.
U monografiji Novice d. Nenadovića „Vasojevićko bratstvo Nenadovići sa Polica-Goražda, kod Berana“, na strani 12. se kaže:
„… nekada su svi Lopaćani kao svoju slavu slavili Savindan. Priča se da su se na to odlučili povodom srećnog spasavanja lopatske čete od jednog napada Turaka koji se desio na Savindan. Po drugoj verziji, Sveti Sava se slavi zbog pobjede prilikom napada kolašinskih Turaka na lopatske čobane i zbog spasavanja od snijega i zime jedne njihove čete koja je o Svetom Savi prelazila Komove. U početku je taj dan bio slavljen kao zavjetina, a nešto kasnije je uzet za slavu tj. Krsno ime. Međutim, sredinom XIX vijeka, na jednom opštem skupu, Lopoćani su sa svojim vojvodom Miljanom Vukovim sporazumno odlučili da se vrate na staru slavu Aranđelovdan – da se ne bi odvajali od ostalih plemenika. Međutim, na tom skupu nije bio prisutan određen broj lopatskih bratstava – među njima i naše, jer su se već bili odselili na Police, tako da su oni nastavili da slave Svetog Savu“
Na tom skupu nisu bili ni Sakovići, jer ne samo da su se odselili na Police, već se jedan broj bratstvenika odselio u Srbiju. Ti koji su stigli u Srbiju pre ovog skupa su naši preci koji su nastavili da slave Svetog Savu. Inače, svi Sakovići slave Svetog Savu i Alesendrovdan.
Alesendrovdan pada na sam kraj leta, kad su poljski radovi još u punom jeku. Pošto se glavna slava slavi tri dana, poljski radovi mnogo trpe, kako kod domaćina koji slave tako i kod gostiju koji dolaze na slavu. Sveti Sava pada u pola zime, kad nema poljskih radova, pa je moguće slaviti više dana. Po predanju, naši pradedovi su odlučili da Svetog Savu slave tri dana a da Alesendrovdan slave kraće ali uz obavezno prekađivanje. Tako je ostalo da Sakovići slave dve slave.
Dragoslav D. Korićanac u knjizi „Nadibar 2“ na str. 165. navodi da Sakovići u Varevu kod Raške slave Mitrovdan, Sakovići u Zarevu(Gradac) kod Raške slave Stevanjdan a Sakovići u Gruži Lučindan. Preci koji su se doselili u ove krajeve uzeli su slave „imanja“ na koje su se naselili. Sakovići u Gruži su potomci Sakovića iz Medovina.
Radovan Vučić Saković, prof
Kragujevačkih profesora, 12.
34 000 Kragujevac
E-adresa: [email protected]
T> 034350385, MT 0638963638

Prethodni članak:

Komentari (25)

Odgovorite

25 komentara

  1. Marko Saković

    Sakovići vode poreklo od Vasojevića, bratstvo Lopaćani, bliže od porodice Karadžić. Poreklo se vezuje za mesto Seoce kod Andrijevice. U Seocetu odavno nema Sakovića. Neka saznanja govore da su se odselili u pravcu Golije, selo Erčege u opštini Ivanjica gde ih i danas ima. Slave Aranđelovdan, staru slavu Vasojevića. Iz Erčega su se dalje raseljavali. Sakovića ima u selu Gradac kod Raške koji slave svetog Stefana, Vlasovo kod Raške, u okolini Novog Pazara, Prokuplju, nekoliko porodica u Kraljevu, itd. Izvesni gospodin Radovan Saković iz Kragujevca, rodom iz Erčega, piše knjigu o poreklu Sakovića. Pre nekih godinu dana je posetio i našu kuću u Kraljevu i tom prilikom mi je rekao da je uspeo da sazna svoje poreklo sve do Seoceta i prvih Sakovića, a da trenutno radi na “bočnim” granama porodičnog stabla. Pored Sakovića u ovim predelima, znam da postoje i Sakovići u Priboju i da su muslimanske veroispovesti. Nije mi poznato da li vode isto poreklo kao i pravoslavni Sakovići. Takođe znam i da u Zagrebu postoji moj imenjak Marko Saković, ali o njemu na znam ništa više.

  2. snezana

    Sakovica ima i u Prokuplju. Oni su se doselili iz Race kod Kursumlije, u selo Sismanovac,pa u selu D.Bejasnica,jedan deo odlazi za prokuplje a drugi deo familije za Beograd. Krsne slave su Sv.Sava (poceli su da je preslavljuju navodno kao dan prezivljenja prilikom bekstvu u bratoubilackim sukobima u Crnoj Gori) i Aleksandar Nevski. Inace,poreklo je iz plemena Vasojevica.Otac imao tri sina:Savu,Andruju i Novaka. Njihovi naslednici da bi sakrili svije tragove zbog osvete nadenuli su nova prezimena:Sakovic (Savini potomci),Andrejic i Novakovic.

  3. Joksim

    Sakovića muslimana istog porijekla sa Sakovićima Vasojevićima ima. Pa tako su dobili prezime, onaj koji se poturčio promijenio ime u Sako. Neki su se kasnije vratili u pravoslavlje.

  4. Radovan Vučić Saković

    Poštovani,
    Više godina prikupljao sam dokumentaciju da bih napisao monografiju (rodoslov) bratstva Sakovića, čiji su koreni u plemenu Vasojevića. O Sakovićima se zna vrlo malo. Pisanih podataka skoro i da nema. Pre nego što sam štampao monografiju objavio sam u časopisu Glas Holmije, koji izlazi u Beranima, tekst Poreklo Sakovića i nastanak prezimena. U tekstu sam objasnio poreklo bratstva Sakovića i nastanak prezimena. Pomenuti tekst dostavljam vam u izvornom obliku sa preporukom da pored prezimena Saković stoji objašnjenje kako je nastalo prezime.
    Tekst je sastavni deo knjige o Sakovićima “Sakovići međ` munjama i gromovima” u izdanju Udruženja pisaca Kragujevca, autora Radovana Vučića Sakovića. Knjiga je štampana 2016.g.

    Sredačan pozdrav.
    Radovan Vučić Saković, prof
    Kragujevačkih profesora, 12
    34 000 Kragujevac
    e-adresa: [email protected]
    T. 0638963863

  5. Rade Brakočević

    Radovane, čestitke na urađenoj monografiji ( rodoslovu) bratstva Sakovića.
    Knjiga je viđena na Sajmu knjiga 2016.godine. Da li ste razmišljali da monografiju Sakovića obogatite i rezultatima DNK testa po muškoj liniji? Na osnovu letimičnog uvida u pomenutu knjigu stiče se utisak da su Sakovići heterogenog sastava? Rezultati DNK testa će dati konačan odgovor na ovo i niz drugih pitanja. U septembru je Srpski DNK dan.

  6. U Zeti se ”sak” naziva i vrsta alatke koja se koristi za lov ribe. (Vidi: A. Jovićević, Zeta i Lješkopolje). Stevan Popović u knjizi Rovca na jednom mjestu prenosi zapis iz manastira Morače: ”Znati se kada 1733. Sakovići ubiše 12 aga kolašinskih”.Malo podsjećanja za razmišljanje.

    • Jovica Krtinić

      Izraz `sak` koristi se i u Lici i to za ribolovačku mrežu. Reč je mreži rastegnutoj na dva štapa koja se koristi u lovu na potočne pastrmke. Princip lova je sledeći – uz ivicu potočnog korita jedan ribolovac rastegne mrežu (držeći čvrsto dva štapa za koja je mreža zakačena) dok drugi sa dugim štapom stoji uzvodno i tera ribu ka mreži, zabadajući štap ispod naslaga humusa koji se nadvija nad potokom. Tom prilikom u mreži završi i dosta potočnih rakova.

  7. Radovan Vučić Saković

    Hvala vam gospodine Brakočeviću na lepim rečima o knjizi “Sakovići međ munjama i gromovima”. Na sajmu knjiga u Beograd, a i na promocijama u Kragujevcu, Raški i Beogradu bila je zapažena. Verujem da bi DNK analiza doprinela potvrđivanju rezultata istraživanja. Međutim, bratstvo Sakovića ima jednog rodonačelnika- potomka Karadžića; bratstvo je dosta homogeno i tačno se znaju rodoslovne linije. Izvori iz kojih sam preuzimao dokaze su pouzdani, čvrsti i nepokolebljivi. Svaka tvrdnja je višeslojno dokazivana i potvrđena. Razlog za DNK analizom u okviru bratstva dobro bi došla, ali trenutno nije neophodna. Međutim, ako neko hoće da na taj način dokazuje svoje poreklo, ne protivim se. Naprotiv, pružiću svu potrebnu pomoć. Pokušaću da se dogovorim sa dr Radojem Karadžićem iz Berana, autorom monografije o Karadžićima da napravimo neku analizu između Sakovića, Zulevića, Folića i Karadžića .Postoji potreba za DNK analizom kad su u pitanju muslimani sa prezimenom Sakovića za koje predpostavljam (makar za one koji vode poreklo iz Sandžaka) da su potomci Sakovića koji su prešli u islam oko 1730.g. da bi se spasili od istrebljenja. Ako bude zainteresovanih, da pruže pomoć, nastojaću da realizujem ovaj zadatak. Pozdrav.

  8. Radovan Vučić Saković

    Gospodine Ranko,
    Nije moje da presuđujem , već da na osnovu ponuđenih postulata izvedem dokaze i učinim ih verovatnim i prihvatljivim u istorijskim i geografskim uslovima i normama moralne i tradicionalne prihvatljivosti. Tako je i sa izvođenjem dokaza o nastanku prezimena Saković. Od svih prikupljenih podataka, posle njihove obrade, izveo sam najverovatniji zaključak koji bi bio moguć na datom mestu, u datom vremenu i postojećim okolnostima u kojima je prezime nastalo.
    Sakovići nisu živeli ni pored mora niti u Zetskoj dolini kao ni pored Skadarskog jezera ( koje je nastalo kasnije nego prezime Saković) gde bi mogli da se intezivnije bave ribarenjem. Ni preci Sakovića (Karadžići) nisu živeli na prostorima gde bi bilo moguće ribarenje. Otuda i mala verovatnoća, ili nikakva: da je iskorišćena reč SAK“ za nastanak prezimena.
    O ribarenje u severnim delovima Crne Gore, koje su naseljavali Vasojevići a sa njima i bratstvo Sakovića u Seocu podno Komova, nema dokaza u pisanim materijalima a ni predanja ne govore ništa o tome. Dr. Radoslav Jagoš Vešović u „Plemenu Vasojevića“ piše da su osnovna zanimanja Vasojevića bila stočarstvo i zemljoradnja. Neka domaćinstva držala su pčele („uliša“). Osim „majstorisanja“ sa drvenarijom i „terzijanjem“ (šivenje svoje domaće suknene robe) drugi zanati nisu bili zastupljeni. Sporadično su se bavili lovom a česti su bili pohodi. O ribarenju nema ni reči.
    Iz rečnika i leksikona kojim sam raspolagao ( a raspolagao sam velikim brojem) pokupio sam sve reči koje imaju neko značenje iz koga bi moglo da se izvede prezime Saković. Samo jedna reč bila je u korenu reči „saković“. Ta reč je „sako“. Šta znači objasnio sam u tekstu.
    U Kljajićevom rečniku pronašli smo reč „Sak“. Prenosim izvorno značenjenekoliko reči: reči:

    -Sak, saka tur. –krošnja za nošenje slame (dva savijena pruta isprepletena konopcima); tralje, mrežale.
    -saka- tur.bure za vodu; (sakadžija –vodonoša, vodar)
    -saka- tur. (iz tal. Sacco) ogrtač što ga nose stariji.

    Nema reči „sak“ koja označava neki ribarski pribor.
    Grupa slova „sak“ na početku reči „saković“ nema nikakvo posebno značenje.
    Dodamo li na reč „sak“ nastavak „ić“ dobiće se poznato prezime SAKIĆ. Da li njegovo značenje ima veze sa ribarskim priborom i ribarenjem treba da daju odgovor istraživači tog prezimena?

  9. I kroz Vasojeviće teče Lim pa nije isključeno da su se ljudi koristeći SAK bavili ribolovom. Tako da se i ova verzija mora imati u vidu. Što se tiče nastavka – ić, u Crnoj Gori je češći nastavak – ović, kao što je Saković, Ristović i sl. Ono što je zapisao Vešović nijesu aksiomi, tako da sve to treba uzeti sa rezervom. I on je pogrešno zapisivao, ne zato što nije znao nego zato što su mu ljudi sa kojima je razgovarao pogrešno saopštavali informacije. I konačno, Karadžići nijesu Vasojevići.

  10. Radovan Vučić Saković

    1. Insistiranje na uvođenje reči „sak“, koji oznčava neki ribarski pribor, kao mogući osnovu za izvođenje prezimena Saković nema utemeljenja, jer;
    1)-pojam „sak“ kao ribarski alat ne definiše ni jedan rečnik;
    2)-pojam „sak“ kao ribarski alat ne definiše ni Vuk Karadžić u svom rečniku iz 1852. g.;
    3)-pojam „sak kao ribarski alat nema ni u jednom popisu ribarskih starih alata.
    4-sak kao ribarski alat (mreža) upotrebljavalo je stanovništvo na prostoru Zete.
    Naime, korišćenje mreže moguće je u mirnim vodama, močvarama i priobalnim područjima plitkih jezera i mirnih rekama koje prolaze kroz vrbake i joše stvarajući virove oko ( i ispod) njihovih žila oko kojih je moguće postaviti mreže ili neke druge naprave u koje bi pod nekim aktivnostima ribara, ribe upadala u zamke.
    5)-Na prostorima Zete nisu živeli Sakovići.
    Primedba da Lim protiče kroz Vasojeviće je sasvim na mestu. Međutim, samo da podsetim: Lim je izrazito brza planinska reka sa velikom količinom vode. Probija se kroz nekoliko klisura i kanjona gde je pristupačnost zbog strmih obala jajko otežana. Na svom putu pravi veliki broj slapova, virova i kolovrata. U kotlinskom delu redovno menja korito. Takav tok nije ni malo pogodan za postavljanje ribarskih mreža. Pastrmke ne žive u mulju i plićacima. I današnji sportski ribolovci ne otimaju se baš oko Lima.

    6)- Kroz Lopate ne protiče Lim. Sakovići doneše prezime otuda.
    7)-O ribarenju u Vasojevićima nema pisanih podataka.
    Dr. Radoslav Vešović u „Plemenu Vasojevića“ (CID, 205) na stranama od 386- 381.g. piše o ishrani u Vasojevićima. Nema ni jedne reči o ribama kojima se stanovništvo hrani. Ako nema riba u ishrani – nema ni ribarenja. Ako nema ribarenja – nema ni ribarskog alata. Prema tome: mala je vreovatnoća, zapravo i ne postoji verovatnoća da je ribarska alatka „sak“ iskorišćena za reč od koje je nastalo prezime Saković.
    7)- Reč „sak“ sasvim se slučajno podudara sa prva tri slova prezimena Saković.
    2. Nastavci za gradnju pezimena, pored ostalih, su nastavci „ić“ i „vić“. Skoro dve trećine srpskih prezimena završava se na „ić“. Vasojevićka prezimena su srpska prezimena, jer period o kome govorimo je druga polovina 17. i početak 18. veka, kad Vasojevići još nisu pripadali Crnoj Gori. Svi pisci o Vasojevićima pišu da je to najveće Srpsko pleme. Kod primene dodavanja nastavaka moraju se poštovati utvrđena pravila. Ne možemo negirati postojanje prezmena Sakić, Ristić, Mikić, Pekić, Tošić… koja su nastala kad se na koren reči doda nastavak „ić“. Isto tako postoje prezimena kao što su Tomović, Borović, Ristović, Saković, Miković, Tošović… koja su nastala kad se na ime (Tomo, Boro, Risto, Sako, Tošo) doda nastavak „vić“
    3. Ja se ne usuđujem da tako olako govorim o dr. Radoslavu Jagošu Vešoviću da je bio toliko neuk i da nije znao šta radi i kako radi, pa je zapisivao sve što mu se govorilo bez provere. On sam govori o tome kakve su mu sve podatke servirali. Niko posle njega nija prikupio toliko podataka o Vasojevićima i dao takve opise o nastanku, životu i radu. Nastavio je tamo gde su stali Pop Bogdan Lalević i Ivan Protić. Rad je počeo po preporuci – zahtevu Jovana Cvijića. Recenziju je radio dr Jovan Edeljanović. Poštujući njega i njegov prikupljački rad poštujem našu prošlost, našu istoriju i nasleđe. Predanjima koje su prenosili naši dedovi, pradedovi i drugi potomci dugujemo njviše saznanja o životu i radu, borbi za slobodu i sve one vrednosti koje su ovekovečili svojim pričama. Dr Vešović je prikupio podatke, sistematizovao ih i sačinio istoriju jednog plemena, plemena Vasojevića. Sav rad Vuka Karadžića zasnovan je na predanjima. Savremeni pisci i naučnici će svojim istraživanjima i radom, ukoliko ih politika ne odvede drugim smerom i učini ih pristrasnim, istražiti mnogo toga i osvremeniti novim dokazima, potvrđujući ili negirajući zaključke dr Vešovića, i pripadanje ili nepripadanje plemenu Vasojevića.
    Njegovi savremenici Dr Jovan Erdeljanović – Stara Crna Gora, Etnička prošlost i formiranje crnogorskih plemena; Lalević pop Bogdan i Ivan Protić – Vasojevići u Crnogorskoj granici, Vasojevići u turskoj granici i drugi pisci novijeg doba: Vučić Zečević – Pleme Vasojevića i bratstvo Zečevića; Dr Miomir Dašić – Vasojevići od pomena do 1860 godine; Miljan Zečević -Pleme Vasojevića i bratstvo Zečevića; Vladimir Radovanov Dubak- Vasojevićko selo Božiće i Božićani; Ljubomir M. Mitrović – Hronika sela Seoca kod Andrijevice; Miličko Stanić – Hronika sela Seoce kod Andrijevice; Novica D.Nenadović- Vasojevićko bratstvo Nenadovića sa Polica kao i Dr Radoje Karadžić, Miroslav Folić i čitava plejda dugih nemaju dilema ko kome pripada.

    • Jovica Krtinić

      Poštovani g. Sakoviću, pogledajte knjigu III Etimologijskog rječnika hrvatskoga ili srpskoga jezika (str. 189), autora Petra Skoka. Tu se pominje izraz sak u više značenja, pa i kao ribarska mreža (`na drvu mreža kao vreća za vađenje ribe`). U kontekstu izraza koji su odomaćeni na tlu Crne Gore, sak se pominje kao kotarica, mrežale, tralje, na dva savijena drveta isprepletana žicama.
      Srdačan pozdrav

    • Joksim

      Poštovani gospodine Sakoviću dođite na naš forum – razgovaralište. Verujte biće zanimljivo.