Порекло презимена Саковић

5. фебруар 2012.

коментара: 25

Пише: проф. Радован Вучић Саковић

ПОРЕКЛО САКОВИЋА И НАСТАНАК ПРЕЗИМЕНА

Већи број презимена у племену Васојевића изведен је из имена неког претка (парадеде, деде,оца, бабе, мајке…). Бројна презимена настала су по занимању предака, по некој особини или особености, на основу места живљења, по војним и црквеним или неким другим звањима, по називу биљака и животиња и називу ствари (предмета) који су коришћени током рада. Необичнија презимена грађена су на основу неког физичког или духовног недостатка предака. Недостатак је могао бити урођен (нем, глув) или је настао као последица ратовања („Па потеже мача пламенога/ до рамена одсече му руку.“), несрећа („Ћопао је целог живота“) и болести („После прележане болести остао је прикован за постељу“).Такве особе добијале су надимке који су асоцирали на физичке недостатке.Људе који су изгубили косу називали би „ћело“, „ћелави“, „ћелавко“, а ако су изгубили око (очи) звали би их „ћоро“, „ћорави“, „ћоравко“. Појединац који би изгубио ногу или руку био би „сакати“, „ћопави“ . Јединствен назив за све је био „богаљ“. Надимци би у почетку почели да живе кроз безазлена задиркивања док не би прерасли у особено обележје. Кад обележје поприми погрдан карактер, није редак случај да се употребљава из злурадости или злобе. Ратни „богаљи“ су слављени, вођена је брига о њима и пружана им је достојна помоћ. Како би време одмицало, на заслуге се заборављало а „богаљу“ је трајно остајало ново име. (Приповетка Лазе Лазаревића: „Све ће то народ позлатити“).
Реч од које би могло бити изведено презиме Саковић јесте придев „сакат“. Придев „сакат“ је турцизам у нашем језику и означава особу која нема део или целу руку или ногу (Популарна енциклопедија, БИГЗ, 1976.). Придеви „бркат“, „ћорав“, „ћосав“, „ћопо“… и сл., који се односе на конкретну особу, замењивани су именицама „брко“(„Брко замахну руком“), „ћоро“ („Ћоро окрете главу“), „ћосо“(„Ћосо поче да прича“), „ћопо“ („Ћопо се наслони на штаку“) и сл. Тако и за придев „сакат“ кад се односи на конкретну особу употребиће се именица „сако“. Презиме је изведено као патроним. На основу „сак(о)“ додат је наставак „ов“ који означава припадност и додат је деминутивни наставак „ић“ који даје значење мали, мален, млади. То би конкретно значило да је Василије Васо Саковић млади, малени потомак Радуна Караџића званог „Сако“ (објашњење следи). Настајање презимена Саковић везано је за порекло братства.
Неке тврдње да у корену речи „саковић“ стоји именица „сако“ – мало је вероватна. Именица „сако“ ушла је у наш језик из италијанског језика и означава „кратки мушки капут, носи се од XIX века“ (Популарна енциклопедија, БИГЗ, 1976.). Сако на више језика означава горњи одевни предмет (антерију, капут, џамадан). Презиме Саковић настало је у другој половини XVII или почетком XVIII века, а о сакоу се говори тек у XIX веку.
Нема оправдања тврдњи да је Саво Караџић ( кога неки сматрају родоначелником) преласком у ислам узео име „Сако“ извођењем од неког турског имена, јер он није први који је понео то име. Први који је понео име „Сако“ био је Савов деда Радун Караџић звани „Сако“. Радун није прелазио у ислам.
Како је настало презиме?
Саковићи припадају племену Васојевића, групи Лопоћана. Др Радослав-Јагош Вешовић у књизи „Племе Васојевића“ (ЦИБ, Подгорица, 2005) на страни 199. пише о мањим лопатским братствима и огранцима Фолића и Караџића, са огранцима Саковића и Зулевића. Каже да су „многи одсељени и растурени по Санџаку“. За Караџиће каже да су се још са Лопата одселили у Дробњаке, Прибој, Пријепоље или Стари Влах, да их је остало мало, да су осиромашили и да је „ мало напретка и изгледа на будућност“. За огранке пресељене око Лима, Саковиће и Зулевиће каже да су се „мало развили“.Даље наводи да Саковића има осам кућа у Андријевици и Полимљу, а Зулевића три куће на Андријевици и Пеовцу. „Неки су од њих примили ислам и изгубили се негдје у Санџаку“.
Поп Богдан Лалевић и Иван Протић у свом делу „Васојевићи у црногорској граници“ (Бгд., 1983, стр. 47.) наводе: „ Кад се Саво Караџић из Лијеве Ријеке око 1700. године доселио у Сеоце, ту је примио ислам, с именом Сако, а сину Арсу надјенуо име Алија. Арсо је имао два сина Стефана и Зарију. Арсо је свом сину Зарији надјенуо име Зуле“.
Тврдње др Вешовића и писање Поп Богдана Лалевића и Ивана Протића делимично дају одговор на порекло Саковића.
Др Вешовић пише да са Стефаном почињу Саковићи, а са Заријем (Зулом) Зулевићи. Саво (Сако) Караџић има сина Арса (Алију), Арсо има синове Зарија (Зула) и Стефана. По Зулу почињу Зулевићи, а по Стефану Саковићи. Поставља се неколико питања:
– Зашто Стефанови потомци нису Стефановићи него Саковићи?
– Зар не би било логично да се и Заријеви потомци презивају Саковићи као и Стефанови?
– Како је Саво Караџић постао Сако?
Писани материјали о Саковићима су оскудни и ретки. Може се слободно рећи и да не постоје. Живих „језика“ који памте родослов нема. Понуђени постулати др. Вешовића и Поп Богдана Лалевића и Ивана Протића послужили су да се развије родослов Саковића по Стефану Арса Савовог (Саковог). Верификацију родослова по Стефану Саковићу пронашли смо у Архиву Србије у књигама пописа становништва у Милошевој Србији од 1863.године, архиви моравичког округа и очуваног предања Драгића Саковића. По том попису, три породице Саковића населиле су се у Медовине (код Ивањице) у моравичком округу, на извору Моравице на југозападним обронцима планине Голије, на пограничном простору између Милошеве Србије и турског Новопазарског Санџака. На гробљу Саковића у Медовинама постоје споменици са којих је било могуће веродостојно утврдити времена досељавања. (Напомена: Родослов по Стефану је у потпуности урађен и припремљен за штампу – прим.Р.С.)
Стефан Саковић, син Арса Савовог (Саковог), унук Сава (Сака) Караџића (Саковића) био је депутат код Карађорђа у време Првог српског устанка. Учесник је битке на Суводолу код Сјенице 1809.године. На једном повратку из Србије сачекао га је у „бусији“ у Комовима Алија Мујагић из Колашина и убио. Осветио га је брат Зарија убивши Алију Мујагића. После погибије Алије Мујагића фамилија Саковић, у страху од освете од колашинских Турака, напушта Сеоце и креће преко Полица према Србији. Једно време задржава се на Полици код Берана, а потом се сели у близину Сјенице у Врсјеницу, Драгојловиће и Чедово. То се догодилоу другој деценији 19.века.
Неке породице се селе у Рашку у Варево и у Зарево (Градац код Рашке).
На територији Сјенице остају десетине година, одакле се четрдесетих година XIX века селе у Медовине код Ивањице и у Лијеву Ријеку (Брњица), док неколико породица остаје да живи у Сјеничком крају.
Пера Пећинар открива у својој књизи „Сеобе кроз ужички округ у 19. веку“ да се шездесетих година две породице селе из Сјенице у Ужице, а седамдесетих година се две породице селе из Ужица у Црну Гору.
Саво Караџић (Саковић) по досељавању из Лопата узима ислам и име Сако из неколико разлога. Прелазак у ислам обавезивао га је да узме турско име. Пошто су му деду већ звали Сако било му је једноставније да узме то име а не неко турско. И Турцима је одговарало неутрално име. Добили су новог верника, нису му дали „своје“ име а није задржао ни православно. Вероватно, да се ту делимично ради и о турској злоби.
Зарија(е) (Зуле) је старији Арсов (Алијин) син. Када се Саво (Сако) вратио православљу, вери прадедовској, Зарија(е) је већ имао породицу која се презивала Зулевић и из Сеоца се одселио у Пеовац у Божиће. Вратили су се у православље али су задржали презиме. Презиме Саковић носило би са собом и опасност турске освете због убијеног Алије Мујагића. Постоји и још један разлог који треба посматрати кроз дух традиције: једанпут обележен – целог живота обележен.
Стефан заснива породицу са породичним презименом Саковић. Имао је троструки разлог за то. Деда му се звао Сако, парадеда презивао Саковић а чукундед му се звао Сако.
Израда родослова по Стефану открила је да није могуће све Саковиће подвести под његов родослов:
1. Неки потмци у Прокупљу нису потомци Стефана Саковића. Године рођења и место живљења нису у складу са годинама живота Стефана Саковића.
2.Потомци који живе у Црној Гори у Андријевици и Беранама нису потомци Стефана Саћа.
3.Саковићи који су живели у Сјеници (осим у Драгојловићима, Врсјеници) нису потомци Стефана Саковића.
4.Потомци који су живели у Ужицу нису потомци Стефана Саковића.
5.Од кога води порекло Саво Караџић?
Осамдесетих година деветнаестог века завршено је пресељавање Саковића која је почело почетком седамнаестог века. Осим на прадедовском огњишту у Сеоцу код Андријевице, Саковићи су живели на територијама: Сјенице у Врсјеници и Чедову; Ивањице у Ивањици и Медовинама; Рашке у селу Вареву; Граца (Рашка) у селу Зарево; Куршумлије у селима Равни Шот, Међухана, Рача, Рудари, Пећинари и Качапор; Прокупља у селима: Шишмановци, Грабовац, Арбанашка, Горња Беашница, Доња Беашница и Прекадин; Ужица у местима: Буар, Татинац, Дубока и Крчагово.
За подацима смо трагали по свим местима где су се Саковићи досељавали и провели по неколико година. Обилазили смо гробља, архиве, музеје, општине, месне канцеларије, библиотеке, цркве. Разговарали смо са рођацима и другима који су имали било какве везе са Саковићима. Ишли смо трагом рукописа мајора ЈНА Александра Саковића, рођеног у Грабовцу у општини Прокупље. Његова прича одвела нас је до половине XVII века, до Гојка Караџића рођеног половином 17. века. Гојко је има сина Радуна Караџића „Сака“. Дошли смо до објашњење за Радунов надимак „Сако“. У борбама против Турака Радун је остао сакат – остао је без једне ноге. И као што то бива, добио је надимак Радун Сакати, скраћено Радун Сако. Радун Караџић Сако рођен је осамдесетих година седамнаестог века и живео до половине осамнаестог века. Он је имао сина Василија – Васа рођеног крајем седамнаестог или почетком осамнаестог века. Василије (Васо) носи презиме по Радуновом надимку „Сако“ Саковић. По предању Василије је први који је понео презиме Саковић. Василије има шест синова. Саво је најстарији Василијев (Васов) син.
У Архиву Србије, у књигама о попису становништва из 1884. године, у топличком округу пронашли смо потврду његове приче. Упоређујући податке из Архива и податке из књига рођених, венчаних и умрлих у МК у Белољину, Малој Плани и Арбанашкој у прокупачкој општини и податке са споменика у Грабовцу, Шишмановцима и Арбанашкој, дошли смо до породица које воде порекло од Савовог брата, Васовог сина. Неке породице у топличком крају су потомци Саковића који су се из Медовина код Ивањице одселили у топлички крај осамдесетих година деветнаестог века, кад је ова територија ослобођена од Турака и Арбанаха и припојена Србији.
Саковићи који су живели у Сјеници су потомци Саковог брата.
Саковићи у Куршумлији су Стефанови потомци. Доселили су се 1880. г. из Медовина.
Саковићи у Новом Пазару су потомци Саковића из Медовина.
Постоји велика вероватноћа да су Саковићи у Сеоцу потомци брата Саковог.
Миомир М. Фолић и Горан М. Фолић у „Монографија братства Фолића са освртом на Црну Гору и Васојевиће“, Београд , 2008, кажу да се неке породице Фолића и Саковића селе у Равни Шор код Куршумлије. По подацима из Архива Србије у Равни Шот су се доселили Саковићи из Медовина.
Током 18. и 19. века неке породице Саковића су се одселиле у Стари Влах. Примиле су ислам и изгубиле се негде у градовима западне Србије и Босне, и прекинуле фамилијарне и родбинске везе са Саковићима у Црној Гори.
Саковићи данас живе у Београду, Нишу, Ивањици, Чачку и многим другим местима Србије, бивше Југославије и света

СЛАВЕ САКОВИЋА

Заједничко обележје племена Васојевић јесте слава. Саковићи припадају племену Васојевића. Васојевићи славе Аранђеловдан 21. новембра по новом (грегоријанском ) календару или 8. новембра по старом (јулијанском) календару. Као приславу славе Светог Саву – Савиндан који пада 27. јануара по грегоријанском календару, односно 14. јанаура по старом јулијанском календару. Тај дан је посвећен првом српском архиепископу Сави – Растку Немањићу, сину великог жупана Стефана Немањића и принцезе Ане.
Братство Саковића је, доселивши се у Србију, донело са собом и своју славу. За разлику од осталих братстава Васојевића, Саковићи славе Савиндан као главну славу и Алесендровдан као другу славу која пада 12. септембра по новом грегоријанском календару или 30. августа по старом јулијанском календару. Како је дошло до ове промене објашњење даје др. Радослав Јагош Вешовић у својој књизи „Племе Васојевића“.
Васојевићи се сукобе са Турцима. Турци су имали огромну премоћ у броју војника и наоружању. Командант Васојевићких снага припремио је стратегију да у рано јутро 12. септембра на дан Александра Невског, великог руског кнеза из XI века, изврши препад и разбије Турке. У молитви за помоћ рекао је да ће уколико победе почети да славе Невског као своју славу. Захваљујући ратном лукавству и ратној срећи, Васојевићи су разбили Турке и извојевали победу. Од тада су Васојевићи одлучили да славе Алесендровдан. Међутим, договорили су се да пола братстава настави да слави Аранђелован, а да друга половина племена слави Алесендровдан. Отуда се Алесендровдан у братству Саковића слави као слава.
У монографији Новице д. Ненадовића „Васојевићко братство Ненадовићи са Полица-Горажда, код Берана“, на страни 12. се каже:
„… некада су сви Лопаћани као своју славу славили Савиндан. Прича се да су се на то одлучили поводом срећног спасавања лопатске чете од једног напада Турака који се десио на Савиндан. По другој верзији, Свети Сава се слави због побједе приликом напада колашинских Турака на лопатске чобане и због спасавања од снијега и зиме једне њихове чете која је о Светом Сави прелазила Комове. У почетку је тај дан био слављен као завјетина, а нешто касније је узет за славу тј. Крсно име. Међутим, средином XIX вијека, на једном општем скупу, Лопоћани су са својим војводом Миљаном Вуковим споразумно одлучили да се врате на стару славу Аранђеловдан – да се не би одвајали од осталих племеника. Међутим, на том скупу није био присутан одређен број лопатских братстава – међу њима и наше, јер су се већ били одселили на Полице, тако да су они наставили да славе Светог Саву“
На том скупу нису били ни Саковићи, јер не само да су се одселили на Полице, већ се један број братственика одселио у Србију. Ти који су стигли у Србију пре овог скупа су наши преци који су наставили да славе Светог Саву. Иначе, сви Саковићи славе Светог Саву и Алесендровдан.
Алесендровдан пада на сам крај лета, кад су пољски радови још у пуном јеку. Пошто се главна слава слави три дана, пољски радови много трпе, како код домаћина који славе тако и код гостију који долазе на славу. Свети Сава пада у пола зиме, кад нема пољских радова, па је могуће славити више дана. По предању, наши прадедови су одлучили да Светог Саву славе три дана а да Алесендровдан славе краће али уз обавезно прекађивање. Тако је остало да Саковићи славе две славе.
Драгослав Д. Корићанац у књизи „Надибар 2“ на стр. 165. наводи да Саковићи у Вареву код Рашке славе Митровдан, Саковићи у Зареву(Градац) код Рашке славе Стевањдан а Саковићи у Гружи Лучиндан. Преци који су се доселили у ове крајеве узели су славе „имања“ на које су се населили. Саковићи у Гружи су потомци Саковића из Медовина.
Радован Вучић Саковић, проф
Крагујевачких професора, 12.
34 000 Крагујевац
Е-адреса: [email protected]
T> 034350385, MT 0638963638

Коментари (25)

Одговорите

25 коментара

  1. Марко Саковић

    Саковићи воде порекло од Васојевића, братство Лопаћани, ближе од породице Караџић. Порекло се везује за место Сеоце код Андријевице. У Сеоцету одавно нема Саковића. Нека сазнања говоре да су се одселили у правцу Голије, село Ерчеге у општини Ивањица где их и данас има. Славе Аранђеловдан, стару славу Васојевића. Из Ерчега су се даље расељавали. Саковића има у селу Градац код Рашке који славе светог Стефана, Власово код Рашке, у околини Новог Пазара, Прокупљу, неколико породица у Краљеву, итд. Извесни господин Радован Саковић из Крагујевца, родом из Ерчега, пише књигу о пореклу Саковића. Пре неких годину дана је посетио и нашу кућу у Краљеву и том приликом ми је рекао да је успео да сазна своје порекло све до Сеоцета и првих Саковића, а да тренутно ради на “бочним” гранама породичног стабла. Поред Саковића у овим пределима, знам да постоје и Саковићи у Прибоју и да су муслиманске вероисповести. Није ми познато да ли воде исто порекло као и православни Саковићи. Такође знам и да у Загребу постоји мој имењак Марко Саковић, али о њему на знам ништа више.

  2. snezana

    Sakovica ima i u Prokuplju. Oni su se doselili iz Race kod Kursumlije, u selo Sismanovac,pa u selu D.Bejasnica,jedan deo odlazi za prokuplje a drugi deo familije za Beograd. Krsne slave su Sv.Sava (poceli su da je preslavljuju navodno kao dan prezivljenja prilikom bekstvu u bratoubilackim sukobima u Crnoj Gori) i Aleksandar Nevski. Inace,poreklo je iz plemena Vasojevica.Otac imao tri sina:Savu,Andruju i Novaka. Njihovi naslednici da bi sakrili svije tragove zbog osvete nadenuli su nova prezimena:Sakovic (Savini potomci),Andrejic i Novakovic.

  3. Јоксим

    Саковића муслимана истог поријекла са Саковићима Васојевићима има. Па тако су добили презиме, онај који се потурчио промијенио име у Сако. Неки су се касније вратили у православље.

  4. Радован Вучић Саковић

    Поштовани,
    Више година прикупљао сам документацију да бих написао монографију (родослов) братства Саковића, чији су корени у племену Васојевића. О Саковићима се зна врло мало. Писаних података скоро и да нема. Пре него што сам штампао монографију објавио сам у часопису Глас Холмије, који излази у Беранима, текст Порекло Саковића и настанак презимена. У тексту сам објаснио порекло братства Саковића и настанак презимена. Поменути текст достављам вам у изворном облику са препоруком да поред презимена Саковић стоји објашњење како је настало презиме.
    Текст је саставни део књиге о Саковићима “Саковићи међ` муњама и громовима” у издању Удружења писаца Крагујевца, аутора Радована Вучића Саковића. Књига је штампана 2016.г.

    Средачан поздрав.
    Радован Вучић Саковић, проф
    Крагујевачких професора, 12
    34 000 Крагујевац
    е-адреса: [email protected]
    Т. 0638963863

    • Јовица Кртинић

      Поштовани г. Саковићу, хвала Вам много на достављеном прилогу. Управо смо га објавили.

  5. Раде Бракочевић

    Радоване, честитке на урађеној монографији ( родослову) братства Саковића.
    Књига је виђена на Сајму књига 2016.године. Да ли сте размишљали да монографију Саковића обогатите и резултатима ДНК теста по мушкој линији? На основу летимичног увида у поменуту књигу стиче се утисак да су Саковићи хетерогеног састава? Резултати ДНК теста ће дати коначан одговор на ово и низ других питања. У септембру је Српски ДНК дан.

  6. У Зети се ”сак” назива и врста алатке која се користи за лов рибе. (Види: А. Јовићевић, Зета и Љешкопоље). Стеван Поповић у књизи Ровца на једном мјесту преноси запис из манастира Мораче: ”Знати се када 1733. Саковићи убише 12 ага колашинских”.Мало подсјећања за размишљање.

    • Јовица Кртинић

      Израз `сак` користи се и у Лици и то за риболовачку мрежу. Реч је мрежи растегнутој на два штапа која се користи у лову на поточне пастрмке. Принцип лова је следећи – уз ивицу поточног корита један риболовац растегне мрежу (држећи чврсто два штапа за која је мрежа закачена) док други са дугим штапом стоји узводно и тера рибу ка мрежи, забадајући штап испод наслага хумуса који се надвија над потоком. Том приликом у мрежи заврши и доста поточних ракова.

  7. Радован Вучић Саковић

    Хвала вам господине Бракочевићу на лепим речима о књизи “Саковићи међ муњама и громовима”. На сајму књига у Београд, а и на промоцијама у Крагујевцу, Рашки и Београду била је запажена. Верујем да би ДНК анализа допринела потврђивању резултата истраживања. Међутим, братство Саковића има једног родоначелника- потомка Караџића; братство је доста хомогено и тачно се знају родословне линије. Извори из којих сам преузимао доказе су поуздани, чврсти и непоколебљиви. Свака тврдња је вишеслојно доказивана и потврђена. Разлог за ДНК анализом у оквиру братства добро би дошла, али тренутно није неопходна. Међутим, ако неко хоће да на тај начин доказује своје порекло, не противим се. Напротив, пружићу сву потребну помоћ. Покушаћу да се договорим са др Радојем Караџићем из Берана, аутором монографије о Караџићима да направимо неку анализу између Саковића, Зулевића, Фолића и Караџића .Постоји потреба за ДНК анализом кад су у питању муслимани са презименом Саковића за које предпостављам (макар за оне који воде порекло из Санџака) да су потомци Саковића који су прешли у ислам око 1730.г. да би се спасили од истребљења. Ако буде заинтересованих, да пруже помоћ, настојаћу да реализујем овај задатак. Поздрав.

  8. Радован Вучић Саковић

    Господине Ранко,
    Није моје да пресуђујем , већ да на основу понуђених постулата изведем доказе и учиним их вероватним и прихватљивим у историјским и географским условима и нормама моралне и традиционалне прихватљивости. Тако је и са извођењем доказа о настанку презимена Саковић. Од свих прикупљених података, после њихове обраде, извео сам највероватнији закључак који би био могућ на датом месту, у датом времену и постојећим околностима у којима је презиме настало.
    Саковићи нису живели ни поред мора нити у Зетској долини као ни поред Скадарског језера ( које је настало касније него презиме Саковић) где би могли да се интезивније баве рибарењем. Ни преци Саковића (Караџићи) нису живели на просторима где би било могуће рибарење. Отуда и мала вероватноћа, или никаква: да је искоришћена реч САК“ за настанак презимена.
    О рибарење у северним деловима Црне Горе, које су насељавали Васојевићи а са њима и братство Саковића у Сеоцу подно Комова, нема доказа у писаним материјалима а ни предања не говоре ништа о томе. Др. Радослав Јагош Вешовић у „Племену Васојевића“ пише да су основна занимања Васојевића била сточарство и земљорадња. Нека домаћинства држала су пчеле („улиша“). Осим „мајсторисања“ са дрвенаријом и „терзијањем“ (шивење своје домаће сукнене робе) други занати нису били заступљени. Спорадично су се бавили ловом а чести су били походи. О рибарењу нема ни речи.
    Из речника и лексикона којим сам располагао ( а располагао сам великим бројем) покупио сам све речи које имају неко значење из кога би могло да се изведе презиме Саковић. Само једна реч била је у корену речи „саковић“. Та реч је „сако“. Шта значи објаснио сам у тексту.
    У Кљајићевом речнику пронашли смо реч „Сак“. Преносим изворно значењенеколико речи: речи:

    -Сак, сака тур. –крошња за ношење сламе (два савијена прута испреплетена конопцима); траље, мрежале.
    -сака- тур.буре за воду; (сакаџија –водоноша, водар)
    -сака- тур. (из тал. Sacco) огртач што га носе старији.

    Нема речи „сак“ која означава неки рибарски прибор.
    Група слова „сак“ на почетку речи „саковић“ нема никакво посебно значење.
    Додамо ли на реч „сак“ наставак „ић“ добиће се познато презиме САКИЋ. Да ли његово значење има везе са рибарским прибором и рибарењем треба да дају одговор истраживачи тог презимена?

  9. И кроз Васојевиће тече Лим па није искључено да су се људи користећи САК бавили риболовом. Тако да се и ова верзија мора имати у виду. Што се тиче наставка – ић, у Црној Гори је чешћи наставак – овић, као што је Саковић, Ристовић и сл. Оно што је записао Вешовић нијесу аксиоми, тако да све то треба узети са резервом. И он је погрешно записивао, не зато што није знао него зато што су му људи са којима је разговарао погрешно саопштавали информације. И коначно, Караџићи нијесу Васојевићи.

  10. Радован Вучић Саковић

    1. Инсистирање на увођење речи „сак“, који ознчава неки рибарски прибор, као могући основу за извођење презимена Саковић нема утемељења, јер;
    1)-појам „сак“ као рибарски алат не дефинише ни један речник;
    2)-појам „сак“ као рибарски алат не дефинише ни Вук Караџић у свом речнику из 1852. г.;
    3)-појам „сак као рибарски алат нема ни у једном попису рибарских старих алата.
    4-сак као рибарски алат (мрежа) употребљавало је становништво на простору Зете.
    Наиме, коришћење мреже могуће је у мирним водама, мочварама и приобалним подручјима плитких језера и мирних рекама које пролазе кроз врбаке и јоше стварајући вирове око ( и испод) њихових жила око којих је могуће поставити мреже или неке друге направе у које би под неким активностима рибара, рибе упадала у замке.
    5)-На просторима Зете нису живели Саковићи.
    Примедба да Лим протиче кроз Васојевиће је сасвим на месту. Међутим, само да подсетим: Лим је изразито брза планинска река са великом количином воде. Пробија се кроз неколико клисура и кањона где је приступачност због стрмих обала јајко отежана. На свом путу прави велики број слапова, вирова и коловрата. У котлинском делу редовно мења корито. Такав ток није ни мало погодан за постављање рибарских мрежа. Пастрмке не живе у муљу и плићацима. И данашњи спортски риболовци не отимају се баш око Лима.

    6)- Кроз Лопате не протиче Лим. Саковићи донеше презиме отуда.
    7)-О рибарењу у Васојевићима нема писаних података.
    Др. Радослав Вешовић у „Племену Васојевића“ (ЦИД, 205) на странама од 386- 381.г. пише о исхрани у Васојевићима. Нема ни једне речи о рибама којима се становништво храни. Ако нема риба у исхрани – нема ни рибарења. Ако нема рибарења – нема ни рибарског алата. Према томе: мала је вреоватноћа, заправо и не постоји вероватноћа да је рибарска алатка „сак“ искоришћена за реч од које је настало презиме Саковић.
    7)- Реч „сак“ сасвим се случајно подудара са прва три слова презимена Саковић.
    2. Наставци за градњу пезимена, поред осталих, су наставци „ић“ и „вић“. Скоро две трећине српских презимена завршава се на „ић“. Васојевићка презимена су српска презимена, јер период о коме говоримо је друга половина 17. и почетак 18. века, кад Васојевићи још нису припадали Црној Гори. Сви писци о Васојевићима пишу да је то највеће Српско племе. Код примене додавања наставака морају се поштовати утврђена правила. Не можемо негирати постојање презмена Сакић, Ристић, Микић, Пекић, Тошић… која су настала кад се на корен речи дода наставак „ић“. Исто тако постоје презимена као што су Томовић, Боровић, Ристовић, Саковић, Миковић, Тошовић… која су настала кад се на име (Томо, Боро, Ристо, Сако, Тошо) дода наставак „вић“
    3. Ја се не усуђујем да тако олако говорим о др. Радославу Јагошу Вешовићу да је био толико неук и да није знао шта ради и како ради, па је записивао све што му се говорило без провере. Он сам говори о томе какве су му све податке сервирали. Нико после њега нија прикупио толико података о Васојевићима и дао такве описе о настанку, животу и раду. Наставио је тамо где су стали Поп Богдан Лалевић и Иван Протић. Рад је почео по препоруци – захтеву Јована Цвијића. Рецензију је радио др Јован Едељановић. Поштујући њега и његов прикупљачки рад поштујем нашу прошлост, нашу историју и наслеђе. Предањима које су преносили наши дедови, прадедови и други потомци дугујемо нјвише сазнања о животу и раду, борби за слободу и све оне вредности које су овековечили својим причама. Др Вешовић је прикупио податке, систематизовао их и сачинио историју једног племена, племена Васојевића. Сав рад Вука Караџића заснован је на предањима. Савремени писци и научници ће својим истраживањима и радом, уколико их политика не одведе другим смером и учини их пристрасним, истражити много тога и освременити новим доказима, потврђујући или негирајући закључке др Вешовића, и припадање или неприпадање племену Васојевића.
    Његови савременици Др Јован Ердељановић – Стара Црна Гора, Етничка прошлост и формирање црногорских племена; Лалевић поп Богдан и Иван Протић – Васојевићи у Црногорској граници, Васојевићи у турској граници и други писци новијег доба: Вучић Зечевић – Племе Васојевића и братство Зечевића; Др Миомир Дашић – Васојевићи од помена до 1860 године; Миљан Зечевић -Племе Васојевића и братство Зечевића; Владимир Радованов Дубак- Васојевићко село Божиће и Божићани; Љубомир М. Митровић – Хроника села Сеоца код Андријевице; Миличко Станић – Хроника села Сеоце код Андријевице; Новица Д.Ненадовић- Васојевићко братство Ненадовића са Полица као и Др Радоје Караџић, Мирослав Фолић и читава плејда дугих немају дилема ко коме припада.

    • Јовица Кртинић

      Поштовани г. Саковићу, погледајте књигу III Етимологијског рјечника хрватскога или српскога језика (стр. 189), аутора Петра Скока. Ту се помиње израз сак у више значења, па и као рибарска мрежа (`на дрву мрежа као врећа за вађење рибе`). У контексту израза који су одомаћени на тлу Црне Горе, сак се помиње као котарица, мрежале, траље, на два савијена дрвета испреплетана жицама.
      Срдачан поздрав

    • Јоксим

      Поштовани господине Саковићу дођите на наш форум – разговаралиште. Верујте биће занимљиво.