Порекло презимена, село Бискупићи (Високо)

20. мај 2023.

коментара: 0

Порекло становништва села Бискупићи, општина Високо. Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Положај насеља и воде.

Село је по Топузовој Коси испод брда Мишкирата, измећу Асина и Срхињског Потока и до Бијелих Вода на цести. Већина кућа је на тераси, високој око 80 м изнад Босне.

Воду доносе са врела Бискупове Воде испод кућа. Врло су јака врела Бијеле Воде под селом. (В. Топузово Поље).

Земље и шуме.

Њиве су већином испод села, све до цесте. Изнад кућа, су ливаде, а испод кућа Равне, Дријенови, Шикуље, Златарина, Лука, Туштина Њива. Ситна шума и уједно испаша је по Мишкирату изнад села. Праве шуме има по Топузовој Коси. Све је општинско. Косница имају мало.

Тип села.

Главни део села чини чопор Бискупићи на поменутој тераси. Куће су разређене. Ту су: 1 кућа Гаврића, 1 Столића, 1 Дабића, 1 Савића, 2 Тодоровића, 1 Друговића и 1 Крајишника. У Хасину Потоку је 1 кућа Попића. Изнад села су, на Крчевини под Мишкиратом, куће Гаврића и Крсмановића. Од Бискупића одељена Сухим Потоком је 1 кућа Савића. Село је разбијеног типа.

У њиви Шикуљама има старо муслиманско гробље. За Златарину се прича да се ту вадило злато. Прича се да су Бискупићи били својина некаквог бискупа, који је држао Сутјеску и околину. Католици у околини приповедају да је у Бискупићима била бискупска столица за време Бана Кулина. Даље се приповеда да је сав овај крај био насељен католицима. Доцније, пошто се нису слагали с Турцима, они су иселили у Сутјеску. На Шикуљама (до Турбина у Топузову Пољу) има остатака од зидина.

Раније су у селу боравили муслимани Бећари, Хоџићи, Шабићи, Друговићи. Неки су изумрли, а неки иселили у Високо. Друговићи држе још у селу чифлук и бораве овде преко лета. Иначе у селу стално бораве само православни, све досељеници.

Порекло становништва.

Гаврићи (3) су старином Грчићи из Бањана, одакле је доселио прадед. Раније су боравили и у Кржићима и Местовцима. Славе Јовањдан.

– Савићи–Болте (2) су род са Радићима у Потоку и Тодоровићима на Добром; старином су из Крајине. Зову се Болтама (болта значи зелени бардак), јер су држали крчму. Славе Никољдан, а прислужују Јовањдан.

-Дабићи (1) су доселили пре 1878. Истог су порекла као и Дабићи у Кули-Бањеру; старином су из Херцеговине. В. опис Куле—Бањера и Чифлука.

-Тодоровићи (2) су старином Перовићи из Бањана. Доселио им је дед пре окупације на Велику Њиву. У Бискупиће су прешли пре 28 год. Једни су остали на Великој Њиви и зову се Перовићима. Славе зимски Јовањдан, а прислужују Јовањдан по Малој Госпојини.

– Столићи (1) су старином Гаћеше из Крајине. Доселили су пре окупације. Одавде су једни отишли у Високо. Славе Никољдан. У Крајини има Гаћеша у више села, и сви су старином из Лике.

-Крсман(овић) (1). Био је дете кад га је довела мати из Кисељака, пошто се удала за Стј. Попића, пре окупације. Кад је одрастао населио се на крчевини. Старином је Вуковић из Крајине. Слави Св. Григорија.

-Крајишник-Старчевић (1) је старином Попадић из Вакуфа (?) у „Крајини“. Најпре су се били заселили на Дубравама. Славе Јовањдан.

-Попићи (1). В. опис Мухашиновића.

Сви се копају у гробљу на Грабићу изнад Мухашиновића.

ИЗВОР: Према књизи Миленка С. Филиповића „Височка нахија“. Припремио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.