Čiji je Stari savski most

4. decembar 2022.

komentara: 2

PIŠE: Saradnik portala Poreklo Aleksić dr Snežana

Naša javnost ovih dana zaokupljena je “poreklom” Starog savskog mosta. Nedoumica se svela na to, da li je ovo “nemački” ili “naš” most?

Most na reci Savi koji je podignut u okupaciji, nikako se ne treba smatrati investicijom Nemačke u infrastrukturu okupiranog Beograda. Ovo je zapravo prvo investiciono ulaganje sopstvenih resursa u saniranje ratne štete, u okupiranom Beogradu. Čelična konstrukcija mosta doneta je sa Tise, čelik, cement, šljunak, drvo i gvozdeni šipovi takođe potiču sa okupirane teritorije Kraljevine Jugoslavije. Na izgradnji mosta bilo je angažovano 630 radnika, od toga samo 80 Nemaca – ostalo je domaće stanovništvo. Radove je izvodila kompanija “Tot”.

U listu “Novo Vreme” broj 89, subota, 16. avgust 1941, str. 5 (Narodna biblioteka Srbije) objavljen je članak o početku gradnje mosta, a kako je ovaj novinski članak ključ za rešenje današnje nedoumice, donosimo ga u celosti:

* * *

Novi savski most u Beogradu biće završen do kraja ove godine – odličan tempo rada Organizacije Tot

D.Z. Pre nekoliko dana dali smo obaveštenje o izgradnji glavnog druma Beograd – Solun koji izvodi organizacija Tot. Drugi veliki zadatak jugoistočnog dela organizacije Tot je podizanje novog mosta na Savi, 230 metara uzvodno od mosta Kralja Aleksandra koji je bio bezumno porušen. Ovaj poruhvat započet krajem juna meseca biće završen krajem ove godine. Most će služiti za kolski i pešački saobraćaj između Beograda i Zemuna koji je sada hrvatski ali potpada pod srpsku privrednu zonu. Kada se ima na umu da se mostovi ovakvih dimenzija i ovakvog stabiliteta grade u normalnim prilikama bar dve godine, onda je jasno kakav je tempo rada organizacije Tot, koja će pod upravom g. dr. Šaca podići ovaj most za šest meseci. Na ovom poslu rade 630 radnika, među kojima 80 Nemaca. Svaki radnik radi po 10 časova a izvesan broj radnika radi i noću.

Džinovski posao

Da bi se požurilo sa izgradnjom mosta već je sa Tise, iz sadašnje mađarske pokrajine, donesena ogromna čelična mostovna konstrukcija. Dobija se jasna slika šta je sve potrebno da bi se ovakav most sastavio i izgradio, ako se ima na umu da je za ovaj most potrebno 1.000 tona čelika, oko 3.000 tona cementa, 25.000 tona šljunka, 3.500 kubnih metara drva i 400 tona gvozdenih šipova.

Rad i izgradnja mosta trajaće još nedeljama i mesecima. Jednoga dana most će biti gotov i predstavljaće najbolju vezu između Beograda i Zemuna. Slučajnost je da će osvećenje mosta biti 225 godina docnije i na istom mestu gde je 1717. godine princ Evgenije Savojski podigao svoj most.

Komentari (2)

Odgovorite

2 komentara

  1. Željko Malešević

    Mala ispravka: TODT nije bila kompanija nego paravojna organizacija NSDAP-a. Od 1940. bila je deo ministarstva za naoružanje i municiju, i kao takva je u okupiranim delovima Evrope gradila neophodnu strukturu za Vermaht.

  2. MonteKristo

    Isto tako Novi Zemun nisu nasipali tzv brigadiri vec danska kompanija angazovana jos od Kraljevine Jugoslavije. Komunjare su uvek bili teski smradovi koje su krali tudje ideje. Uglavnom njihovih urbanisti su upropastavali cak I poneke njihove Dobre ideje. Umesto na mestu novobeogradske zeleznicke stanice danas vas guraju u Prokopa. Momentalno imamo samo DVA medjunarodna voza. I normalnu prugu do Novog Sada.