Чији је Стари савски мост

4. децембра 2022.

коментара: 2

ПИШЕ: Сарадник портала Порекло Алексић др Снежана

Наша јавност ових дана заокупљена је “пореклом” Старог савског моста. Недоумица се свела на то, да ли је ово “немачки” или “наш” мост?

Мост на реци Сави који је подигнут у окупацији, никако се не треба сматрати инвестицијом Немачке у инфраструктуру окупираног Београда. Ово је заправо прво инвестиционо улагање сопствених ресурса у санирање ратне штете, у окупираном Београду. Челична конструкција моста донета је са Тисе, челик, цемент, шљунак, дрво и гвоздени шипови такође потичу са окупиране територије Краљевине Југославије. На изградњи моста било је ангажовано 630 радника, од тога само 80 Немаца – остало је домаће становништво. Радове је изводила компанија “Тот”.

У листу “Ново Време” број 89, субота, 16. август 1941, стр. 5 (Народна библиотека Србије) објављен је чланак о почетку градње моста, а како је овај новински чланак кључ за решење данашње недоумице, доносимо га у целости:

* * *

Нови савски мост у Београду биће завршен до краја ове године – одличан темпо рада Организације Тот

Д.З. Пре неколико дана дали смо обавештење о изградњи главног друма Београд – Солун који изводи организација Тот. Други велики задатак југоисточног дела организације Тот је подизање новог моста на Сави, 230 метара узводно од моста Краља Александра који је био безумно порушен. Овај порухват започет крајем јуна месеца биће завршен крајем ове године. Мост ће служити за колски и пешачки саобраћај између Београда и Земуна који је сада хрватски али потпада под српску привредну зону. Када се има на уму да се мостови оваквих димензија и оваквог стабилитета граде у нормалним приликама бар две године, онда је јасно какав је темпо рада организације Тот, која ће под управом г. др. Шаца подићи овај мост за шест месеци. На овом послу раде 630 радника, међу којима 80 Немаца. Сваки радник ради по 10 часова а извесан број радника ради и ноћу.

Џиновски посао

Да би се пожурило са изградњом моста већ је са Тисе, из садашње мађарске покрајине, донесена огромна челична мостовна конструкција. Добија се јасна слика шта је све потребно да би се овакав мост саставио и изградио, ако се има на уму да је за овај мост потребно 1.000 тона челика, око 3.000 тона цемента, 25.000 тона шљунка, 3.500 кубних метара дрва и 400 тона гвоздених шипова.

Рад и изградња моста трајаће још недељама и месецима. Једнога дана мост ће бити готов и представљаће најбољу везу између Београда и Земуна. Случајност је да ће освећење моста бити 225 година доцније и на истом месту где је 1717. године принц Евгеније Савојски подигао свој мост.

Коментари (2)

Одговорите

2 коментара

  1. Жељко Малешевић

    Мала исправка: ТОDТ није била компанија него паравојна организација НСДАП-а. Од 1940. била је део министарства за наоружање и муницију, и као таква је у окупираним деловима Европе градила неопходну структуру за Вермахт.

  2. MonteKristo

    Isto tako Novi Zemun nisu nasipali tzv brigadiri vec danska kompanija angazovana jos od Kraljevine Jugoslavije. Komunjare su uvek bili teski smradovi koje su krali tudje ideje. Uglavnom njihovih urbanisti su upropastavali cak I poneke njihove Dobre ideje. Umesto na mestu novobeogradske zeleznicke stanice danas vas guraju u Prokopa. Momentalno imamo samo DVA medjunarodna voza. I normalnu prugu do Novog Sada.