Порекло породице књижевника Драгише Васића

23. август 2021.

коментара: 1

Пише: Милош Тимотијевић

Драгиша Васић (Горњи Милановац, 02.10.1888 – Стара Градишка, април 1945) је по месту рођења, школовању, животним узорима, идеологији, политичком деловању и уметничком стваралаштву припадао српској грађанској класи. Као и већина варошких фамилија у Србији и Васићи потичу са села, из Горње Трепче испод планине Вујан, насељу које се данас налази у Општини Чачак.

Васићи су некада носили презиме Милинковић, увек су славили Аранђеловдан (Сабор Светог Архангела Михаила) и старином потичу из села Прилике код Ивањице. Старије порекло, према претпоставкама, везује се за Полимље. Крајем XVIII века, или пред Први српски устанак, браћа Јован, Никит и Васо под презименом Милинковић досељавају се из Прилика у Горњу Трепчу. Оно што повезује оба села јесте постојање минералних извора. Према записаном предању заједнички предак досељене браће звао се Милинко Каровић, или Михаиловић, а имали су и нејасну породичну традицију о сродству, или само пријатељству, с фамилијом војводе Лазара Мутапа из оближње Прислонице. Постоје поуздани подаци да је Лазар Мутап умро од рана задобијених у боју на Љубићу (1815), управо у Гоњој Трепчи, код „неког сељака Никите“.

Милинковићи су уважавани као „виђена“ фамилија у новом завичају. Никит и Васо, кметови Горње Трепче, молили су 1823. кнеза Милоша да поправе сеоску цркву Рођења Пресвете Богородице. Храм је следеће године обновљен, заправо наново подигнут на старим темељима, а у њему је Никит Милинковић касније и сахрањен.

Иако је становништво с обе стране Западне Мораве истог порекла, пресељавање у Шумадију условило је трајно прекидање сродничких веза са старим завичајем. Нове женидбено-удадбене везе, кумства и путеви робно-новчане привреде условиће да се у Шумадији створи другачији менталитет. Динарски менталитет престаје на Западној Морави, која је својеврсна „река заборава“. Шумадија је подручје смиренијег духа, где су мозаична миграциона мрежа, питомије поднебље и смиренија средина учинили своје.

Потомци Јована, Никита и Васа данас носе презимена Милинковић, Јовановић, Каровић, Васовић и Васић и сви славе Аранђеловдан. Драгишин отац Вићентије Милинковић (1849–1923), син Матије (1819–1851) и унук Васа Милинковића (1789–1846), рано је остао без оца, а мајка Цмиљана, пореклом из породице Бубић из оближњег села Остре, преудала се у Прислоницу, у фамилију Бојовић. Опстанак удовица на српском селу у породици покојног мужа био је тежак, јер их нису прихватали као део фамилије, нити су имале право на наследство. Преудаје су биле честе, као и остављање деце. Вићентије и Миливоје остали су „сами“, под старатељством стрица, на имању које је 1863. процењено на 41 дукат цесарски, али без прихода које би остваривали његовом обрадом.

Било је то мало и сиромашно имање, јер су богата сеоска домаћинства вредела више од 600 дуката, док су сељаци чија је имовина била око 20 дуката сматрани за „танке“ домаћине. Богате градске породице у западној Србији имале су иметак већи од 1.000, средње од 500 до 1.000, добростојеће између 200 и 500, сиромашне испод 50 дуката. Слични односи били су и у остатку Србије.

Вићентије и његов брат Миливоје (1850–1932) живели су домаћинству свога стрица Сава Милинковића. После пунолетства мењају презимена. Вићентије узима презиме Васић, а Миливоје – Васовић. Вићентије убрзо одлази из родног села, најпре у оближњи манастир Вујан, а потом у Враћевшницу, где га је описменио архимандрит Вићентије Красојевић (1824–1882), образован, просвећен и вредан монах, који је 1873. постао и владика жички. Враћевшница је имала богату библиотеку, галерију слика националних владара (рад Ђуре Јакшића), била је пример рационално вођене манастирске економије, простор у коме је сахрањена баба Вишња, мајка Милоша Обреновића, место националног памћења и православне духовности.

Млади Вићентије Васић није се дуго задржао у манастиру, већ је отишао у Горњи Милановац, где је изучио бакалски занат и постао трговац. Убрзо је ушао у круг виђенијих људи потпуно нове вароши, основане 1853. године под називом Деспотовица, која 1859. године мења назив у Горњи Милановац у спомен на војводу Милана Обреновића, старијег брата по мајци Милоша Обреновића.

Вићентијева трговачка радња у Горњем Милановцу регистрована је 1879, а 1888. године он се налази у оснивачком управном одбору Горњомилановачке штедионице, прве банке у граду. Вићентије је био обреновићевац и подржавао је либерале, што га је доводило у сукобе с локалним радикалима, који га због занимања подругљиво називају „боланџа“ (бакалин). Либерали су у политичкој свакодневици тадашње Србије називани и „курџонима“, што је био начин да их њихови политички противници понизе, искривљујући надимак Јована Ристића „Кир Џон“, јер је идеал партије био енглески либерал Џон Гледстон.

Вићентије Васић је 1878. оженио Христину (1857–1945), ћерку Настаса Зисића из трговачко-занатлијске породице која је живела у Горњем Милановцу. Трговци су били најимућнији градски слој свога времена. У Краљевини Србији ово занимање обављале су пунолетне особе с навршеном 21 годином живота. Развој друштва условио је да трговина захтева добру организацију и мрежу послова. Србија је 1884. имала само 1.883 бакала. Горњи Милановац је у то време био мало урбано насеље; 1875. имао је 1.084, 1884. – 1.327, а 1900. – 2.836 становника, са 7% трговачких домаћинстава у време доласка Вићентија Васића у град, што је мање него у околним варошима. Трговци су били најпокретљивији појединци, долазили су у додир с другим земљама и људима, доносећи нове идеје, сазнања, обичаје и навике. Захваљујући богатству, они су у највећем броју случајева били изнад средине из које су потекли. Услед ширег животног искуства и реалних процена послова, осећали су се сигурно и слободно. Запамћени су претежно по господственом држању. Ипак, комшилук и родбина били су основни друштвени круг у којем су се кретали. Посебно су цењене ћерке богатих трговаца, удаване за трговце сличног имовног стања, или чиновнике пред којима је била у изгледу успешна каријера.

Зисићи су пореклом Цинцари, родом из Крушева у Македонији. У Горњи Милановац долазе из села Бруснице, која је до 1853. била регионално административно средиште с минијатурном чаршијом. Један део шире породице живео је у Чачку, одакле се један од Зисића вратио у Крушево, највероватније крајем XIX века. Према попису из 1863. године Настас Зисић је имао мумџијску (воскарску) радњу и обрадиву земљу, а цело имање вредело је 160 дуката. Дућан и имање његовог брата Косте Зисића процењени су на 320 дуката. Нису припадали најбогатијим људима у својој вароши.

Цинцари су због природе свог посла (трговина) били значајан фактор модернизације балканских друштава (познавање писмености, рачуна, страних језика, искуство путовања). Преносили су многе нове начине рада, алате, навике, књиге и идеје, али нису формирали своју стабилну и посебну нацију, већ су учествовали у етногенези других народа, укључујући и српски.

Зисићи су били права варошка породица, а Христинина браћа и сестре по свом школовању, друштвеном статусу и брачним везама осликавају почетке стварања српског грађанства. Христинин брат Јован био је срески писар, Михаило је постао пешадијски пуковник, а Милош инжењер. Сестра Анка била је учитељица, удата за правника, адвоката и касније окружног начелника Љубомира Кордића (живели су једно време и у Чачку), а сестра Драга за официра Сретена Рајковића.

Драгишин ујак, пуковник Михаило Зисић (1864–1941), изградио је богату војну каријеру. Био је учесник рата против Бугарске, 1885, као војни питомац, да би чин потпоручника добио 1887, поручника 1892, капетана 1896, мајора 1901, а пуковника 1906. године. Осим школовања у Србији војна знања унапредио је и у Русији, а затим је предавао на Војној академији. Био је и ађутант краља Петра I Карађорђевића (1904), а од 1906. до 1912. командат X „Таковског“ пешадијског пука у Чачку. Добио је многа одликовања и стекао углед у војсци. Касније је постао командат XVIII пешадијског пука Дунавске дивизије и учествовао у ратовима 1912–1918. године. За ратне заслуге награђиван је новим одликовањима и признањима. Никада није прекидао фамилијарне везе са Зисићима који су остали да живе у Крушеву у Македонији.

Драгишина мајка Христина Васић била је извесно време и председница Женске подружине у Горњем Милановцу, организације чији је циљ било подизање женске свести и школовање женске младежи. Деца из комшилука звала су је „Кина”. Често се дружила се са породицом Настасијевић, која је живела у истој улици. Одбијала је да позира као модел младом сликару Живораду Настасијевићу, говорећи да ће то урадити када он постане академски „живописац”, и да очекује рад у живим бојама, на платну, велик „као врата”.

ДОДАТАК:

Дело књижевника Драгише Васића и нова револуционарна власт после 1944. године

Ослобађање Србије 1944. године донело је осим слома сурове нацистичке окупације и увођење новог револуционарног комунистичког режима, негативно настројеног према српској грађанској класи, српској националној идеји, либерализму и демократији. Велики број српских интелектуалаца стрељан је непосредно после ослобођења Београда, већ у првим данима успостављања партизанске власти.

Казна није мимоишла ни раније погинуле особе. Драгиша Васић проглашен је за ратног злочинца већ марта 1945, да би 15. маја исте године његово име избрисано је из именика адвоката у Београду. Развлашћивање српске буржоазије подразумевало је и одузимање имовине. Тако је 3. августа 1945. у Горњем Милановцу пописана имовина Драгише Васића (највећим делом изгореле зграде), која је ускоро и конфискована. Породици Васић имовина је одузета и у Београду: кућа у Улици краља Милутина бр. 9, али с правом да користе две собе. Дошли су и нови станари. Убрзо је кућа „продата“ државном предузећу, које је руши, тако да су Васићева жена Наталија, ћерка Татјана и ташта Нина добиле право да у другој згради користе само једну малу девојачку собу, док је у остатку петособног стана живела сустанарска петочлана породица. Наташа није могла да поврати посао у средњој школи, тако да је давала приватне часове. Татјана Васић је годинама живела у сустанарском простору, после чега се са мужем и дететом преселила у нови стан на Новом Београду.

Татјана је као девојка у новосадском „Дневнику” објавила причу под називом „Очева смрт“ (1953), што је била ретка прилика да јавно говори о својим успоменама, али без навођења на ког оца тачно мисли. Књижевно дело Драгише Васића званично је забрањено у Титовој Југославији, под оптужбом да је у рату био „колаборациониста“. Било је то време обрачуна са српском грађанском културом, када су из идеолошких разлога одбациване и њене неоспорне естетске и интелектуалне вредности.

Само одабрани људи, попут Добрице Ћосића, имали су прилику да користе документа које је писао Васић током рата. Александар Ранковић поклонио је Ћосићу седам Васићевих писама у којима је критички говорио о организацији ЈВуО. Сведоци који су читали та документа кажу да је последње Васићево писмо генералу Михаиловићу из 1945. била заправо тестаментарна порука. Та писма Ћосић је предао Мирославу Крлежи.

Ћосић је оставио своје сведочанство о Крлежином путу у Титово Ужице 1961, на прославу Ужичке републике и откривање Титовог споменика. На пут је кренуо и да би прошао кроз Горњи Милановац, родно место свог некадашњег пријатеља Драгише Васића, који му је увек с топлином говорио о свом завичају. Ћосић је Крлежи у Београду, после повратка из западне Србије, уз звуке Шопенове музике с грамофона, говорио о одговорности Васића за почетак грађанског рата: „Причам ово Крлежи, а њему иду сузе, он у бержери заваљен јеца!“

Мирослав Крлежа је 1961. у Горњем Милановцу критиковао општинске власти јер нису бринули о успоменама на зграду из које је командовано српском победом у Сувоборској (Колубарској бици). Током посете Горњем Милановцу Крлежа је захтевао и да му покажу кућу Драгише Васића, што је општинским властима био непријатно, јер нису хтели да на било који начин указују на равногорског идеолога. Ускоро је за овај детаљ сазнао Слободан Пенезић Крцун, па је позвао Крлежу у свој кабинет и питао за разлог посете кући Драгише Васића. После дужег разговора и разјашњења детаља из живота Васића, састанак је добио позитиван ток, тако да се развило пријатељство између Крлеже и Крцуна.

Крлежин некадашњи пријатељ Драгиша Васић био је прогнан из јавности социјалистичке Југославије. Марко Ристић се истицао у жигосању „издајника“, у које је убрајао и Драгишу Васића, иако му је признавао књижевну вредност. Милан Богдановић је 1960. марљиво исправљао и преправљао своје предратне књижевне критике о Драгиши Васићу, настојећи да их уподоби с новим вредносним системом у коме је живео и деловао. За разлику од њега, Бошко Новаковић је 1963. у књизи „Приповедачи” поменуо и Драгишу Васића, о коме је писао и пре Другог светског рата. Био је то частан и храбар гест у време када је већина ћутала о Васићу и његовом делу. Зато су многи помислили да је могуће користити наслеђе заборављеног писца. Бора Ћосић је седамдесетих година XX века неоткривено црпио дело Драгише Васића у представи (драмском рециталу) „Радо Србин иде у војнике”. Таквим поступцима сигурно је допринело и забрањивање другог издања Новаковићевих Приповедача из 1964, јер је у публикацији штампана и једна приповетка Драгише Васића. Шездесетих година XX века комунисти из Србије доживљавали су покушај поновног објављивања приповедака Драгише Васића као пример ширења национализма и „узнемиравања јавности“.

Утицај Драгише Васића на саму књижевност ипак није било могуће потпуно отклонити. Његове поетичке мене, тематски опсег, избор језика и приповедачких техника настављали су се у делима писаца „прозе новог стила“, крајем шесте и почетком седме деценије XX века, а Васићеве књиге сачуване у приватним библиотекама и даље су кришом читане. Идеолошка држава није потпуно успела да заборавом прекрије књижевно дело Драгише Васића, који је многим младим ствараоцима остао значајан узор. Писац Мирослав Јосић Вишњић јасно је изнео такав став: „Ако је руска проза изашла из Гогољевог ’Шињела’, онда је сва српска проза спала с Драгишиног ’Витла’“. Добрица Ћосић, самопроглашени „отац српске нације“ током епохе социјализма и постсоцијализма, у више наврата је у својим романима приказивао лик Драгише Васића, али са осудом његовог „четништва“, остајући на идеолошким постулатима Партије, коју је доживљавао као псеудорелигиозну заједницу.

Напади на Драгишу Васића настављени су и у дневној београдској штампи током јула и јуна 1983. године („Политика”), када су Радивој Цветићанин и Сава Даутовић објављивали фељтон усмерен против десничарског српског национализма. Слободан Милошевић је 1984. забранио први покушај штампања сабраних дела Драгише Васића. Зато је 1986, у оквиру „удбашке“ публицистике, Никола Миловановић (некадашњи равногорац, а касније припадник Озне и Удбе) написао биографију Драгише Васића, која се највећим делом ослања на исконструисане дијалоге (чак и говорне паузе), настале на подлози „сећања“ аутора, настојећи да истакне и осуди његов „великосрпски национализам“ и још једном укаже на злочине за које је одговоран. Књига је позитивно примљена у Загребу, али уз опаску да је за Васића примеренија одредница „ратни злочинац“ него „контрареволуционар”.
Осуда „великосрпске“ идеологије била је званична догма социјалистичке Југославије, што је спречавало уравнотеженију слику прошлости. Маринко Арсић Ивков покушао је 1985. да поводом стогодишњице рођења Драгише Васића у више књижевних листова штампа пригодан текст, али нико се није усудио да га објави. Гојко Тешић је 1989. у „Књижевној речи” приредио две Васићеве приче и опширну биографију. То је време и када се Предраг Палавестра залаже за повратак прогнаних књижевника, у које је уврстио и Драгишу Васића. Председништво Градског комитета Савеза комуниста Београда покушало је 6. децембра 1989. да спречи објављивање сабраних дела Слободана Јовановића и Драгише Васића, што је изазвало оштру осуду интелектуалне јавности Србије. Политичке промене условиле су „отопљавање“, тако да 1990. излазе два избора дела Драгише Васића: прво у редакцији Гојка Тешића, у четири тома са скоро потпуним критичким и библиографским текстовима („Изабрана дела”), и друго у реакцији Маринка Арсића Ивкова („Одабрана дела”).

Тек после слома Југославије, али не тако брзо, дошло је до позитивног вредновања дела Драгише Васића. У Горњем Милановцу је 2005. организован велики научни скуп о Драгиши Васићу, највише заслугом историчара Борисава Челиковића, и тада је постављена спомен плоча на месту где је била његова родна кућа. Драгиша Васић је постепено до 2006. до 2013 званично увршћен у лексиконе, енциклопедије и антологије као истакнута личност модерне Србије, а 2009. године спроведена је и судска рехабилитација.

 

Коментари (1)

Одговорите

Један коментар