Poreklo prezimena, selo Kremna (Užice)

7. mart 2014.

komentara: 10

Poreklo stanovništva sela Kremna, grad Užice – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Položaj i tip sela, vode, zemlje i šume.

Kremna je čisto planinsko selo. Od zapada i nešto sa severa diže se Tara, čiji se Miloševac vidi sa svakog mesta u selu, a ispod koga se Kremanske Kose spuštaju polagano selu. Sa juga i istoka je Šargan i njegoe kose, koje se sa obe strane spuštaju lagano selu i gube. Od severa je visoka serpetinska kosa Strmac, rasečena na dva mesta Konjskom Rekom i Karačicom. Strmac se naglo podiže da se sa suprotne strane izgubi u dolini Đetinje koja pod njima nastaje. Kremna su oivičena visokim kosama preko 1000 metara unutra potpuno ravna i ravnija nego ma koje selo u ovaoj oblasti, iako su na velikoj visini.

Kroz Kremna teku i u njima su i izvori tri poveće rečice; Karačice, Konjske Reke i Trgoviške Reke (Trgovište). Karačica izvire u Gornjoj Raduši pod Šarganskom kosom Sokolinom i teče istočnim obodom sela. Oko nje su naselja i najlepša polja od početka polja, od početka do ispod Vračarića i Crnog Vrha. Trgoviška Reka izvire por Šarganom na njegovoj presedli, preko koje prelazi u Mokru Goru, teče od početka do kraja širokom ravnicom, koja se zove pod Šarganom do Panića Trgovište a odatle do kraja Dubrava. I niz ovu reku sa obe strane po obodu ravni su naselja i plodna polja. Konjska Reka spušta se sa kremanskih Kosa i kad izbije iz njih pada u ravne Dubrave i tu se sastaje sa Trgovškom Rekom, posle kratkog vremena probija Strmac ispod Kadijine Glavice spaja se sa Karačicom i gradi Đetinju. I po dnu ove reke su naselja i bogata kremanska polja. Sve tri ove reke teku mirno kroz selo, samo delimično Konjska Reka ima plavina i neredovnim prilikama.

Sredinom sela diže se visoka obla glavica Grobljanski Vis, po čijem obodu su naselja, a celim prostorom su po njoj najbogatija polja za obrađivanje. Kremna su i sa ovim visom geološki jednolikog sastava od najgornjih kretacejskih naslaganja koja su otkrivena svuda po selu, ponegde se izore i poneka plasica uglja duž Karačice. Kremna se smatraju najplodnijim selom u celom kraju. U Kremnama rađaju svi zemaljski usevi i daju mnogo bogatije plodove nego donja đetinjska sela. I voće ne uspevaju nigde bolje u okolini nego po Kremnima. I voća i usevi pozniji su nego u Biosci, mada je Bioska neodvojena od Kremana. Po obodu kosa, po Grobljanskom Visu su polja za obrađivanje, dolinom reka su zakosi a oko kuća su voća, koja su još mala, ali se stalno povećavaju. Na sve strane oko sela su džematski ispusti; dalje džematski zakosi a u planini letnja staništa. Vitasi, Panići Rodalji i Bešlje imaju zakose, šume i letnja staništa po Šarganu i Miloševcu; Milosavljevići, Tarabići i Mihailovići po barama i Kosama, Radušani po Šarganu na sve strane. Ostali seljaci izlaze na sve strane i na visoke kose.

Kremna je tipsko starovlaško selo, sva su u Starom Vlahu. Njegovi džemati su veliki, sa kućama zbijenum po naročitom načinu. Pravi džemati su: Radojevići po Strmcu sa severne strane i oko stava Karačice i Konjske Reke; Popovići na Popovini i sa prisojne strane Strmca; Jankovići na sredini sela i po istočnom obodu i na prigrevici Grobljanskog Visa; Gornja Raduša pri izvoru Karačice pod Sokolinom; Donja Raduša duboko uvučena u Karačicu do Šljivovice; Bogosavljevići na zapadnom obodu oko škole, mehane i sudnice; Vitasi pri izvorima Trgoviške Reke; Dubrave iza Bogosavljevića i na putu za Taru i Zaovine; Matik u Kosama i Konjska Reka pri izvoru i padu s Kosa, severno od Matika.

Starine u selu.

Kremna su najstarije naselje ovoga kraja. Na vrhu Grobljanskog Visa u Jankovićima je staro groblje iz najranijih vremena. Tako isto staro groblje ima u Popovićima, koje je skoro celo raskopano i razneto. Gornji tok Tgoviške Reke zove se Trgovište, gde se drži da je bila varoš i da je imala čuvene trgove, na koje je dolazio radi trgovine čak i primorski svet. Po polju su izoravane razne kulturne stvarčice, zidine i grede iz starog doba. Na više mesta u selu ima visokih tumula, koji su raskopavani i stalno se raskopavaju, u njima se nalaze kosti i razne sitnice. Veliki šančevi po Šarganu i Grobljanskom Visu su iz 1807. godine, dobro očuvani, čuvaju se i ne zaoravaju. Stare putine po Tari i stare zidine po njoj su iz novijih vremena. Mnoge ruševine po džematima su ostaci iseljenih porodica.

 

Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

Kremna su po svom položaju u doba migracija bila etapna stanica: Mnoge posavske,podrinske i šumadijske porodice zastale su ovde i tek po odmoru i orjentaciji otišli odavde, naselile sa ne ona mesta, gde su im se ranije srodnici naselili. Od ovog sela pa niz Drinu do Save, na istok do Morave i niz nju do Dunava naći će se mnoge porodice, koje su se spustile iz Kremana a danas nemaju ovde potomaka.

Zbog svog položaja teško da su Kremna mogla održati stare porodice, ispuštale su ih da bi dobili nove, tako da i njih zamene mlađima. Kremna su još 1834. godine završile svoje primanje, tada je u selo došla poslednja porodica, današnji Milanovići. Još u početku 19. veka prestalo je doseljavanje. Dolazak Milanovića izazvao je uzbinu u selu i protivljenje, gde su se i državne vlasti umešale i dale ostatak seoskih utrina.

Jankovići je najstarija porodica u selu u koje su došla dva brata Miljko i Jovko, Jankovisinovi, doseljeni uz neke svoje srodnike iz Drobnjaka. Prva kuća bila je u šumi na jednom kanalu istočno od velikog šanca na Grobljanskom Visu. Oba su brata ostala u selu, ali su im se mnogi srodnici iselili i na razne strane otišli. Poznato je da ih je dosta u ražanskim i subjelskim selima i da ih je isto zako i u Šumadiji. I danas se vrlo lako iseljavaju ali ne kao u ranija vremena; sada idu po zanatima i trgovini i sele se po varošima. Za Jankoviće se misli da su u Kremnima 250 godina. Danas su Jankovi potomci u dva velika džemata na Visu i oko stare kapele, ima ih 34 kuće, slave Đurđevdan.

Radonjići su došli za Jankovićima. U Kremna odmah za Jankovićima stigla su tri brata, knez Stjepan, pop Lukoi seljak Kosta Radonjići iz Dragovoljića u Nikšićkoj Župi. Knez Stjepan, beratski knez, bio je najmlađi brat od strica popu Luki i Kosti. Prvu kući kulačicu podigli su na Crnom Vrhu, istočnom delu Strmca, gde je dugo živeo i umro knez Stjepan.
Dugo su se ovde zadržali, pa se podele, pop Luko se spusti u selo Godljevo da služi u sječoriječkoj crkvi, njegov sin pop Zaharijeostane da popuje u Kremnima a Kosta se spusti u karansku Trnavu i tu se naseli. Knez Stjepanov unuk bio je pop Zarija a njegovi potomci i danas popuju. Potomci prvog pop Zarije otišli su u Stapare i Mačkat, tamo se pogubili ili se odatle raselili. Iz porodica drugog popa Zaharija je viđeni sveštenik ovog sela protojerej Zaharije Zaharić-Radonjić, najviđeniji sveštenik ovoga kraja sa početka 20. veka. Pop Luka je umro u Godljevu i kroz dugi niz godina njegovi potomci su popovali pri crkvama u Rogačici i Sječoj Rijeci, pa ih nema više kao popova, ali imaju potomstva. Kosta je imao sina popa Mitra, ovaj je popovao u Karanu, gde i danas popuju njegovi potomci. Iz njegove porodice je književnik i viđen sveštenik, protojerej Tadija Kostić. Od prvog dana odkako je Stjepan Radonjić došao u Kremna, pa kroz sva vremena dokle je teklo raseljavanje, njegova kuća je bila stanica za sve župljanske porodice, koje su ne samo knez Stjepan i njegovi potomci morali primiti na odmor i ishranu, nego su još morali ili staviti u službu da ih lično ili preko ranijih srodnika prebace i stalno nasele. Svi Župljani od Kremana pa čak do Novog Sada znaju za ovu kuću, da ih je primila, ugostila i odatle uputila na istok, gde su danas. U tradiciji je ove ugledne porodice bilo da popovi moraju ostaviti selu jednog sina popa i drugog seljaka, a sve druge sinove spremiti za popove ili trgovce i udaljiti ih iz sela. Otuda su se Radonjići našli u dosta crkava i manastira u 18. i 19. veku, tamo popovali i izgubili vezu sa svojom maticom. U Kremnima ih je na Strmcu i Popovićima 20 kuća, slave Lučindan.

Selakovići (Selaci) su treća stara porodica ovog sela. Za Selake se zna da su starinom Kuči, pali u Moraču. Nemirnog su duha; nisu dugo ostali pa uz neke hajdučke porodice prebegli u Glasinac i odatle se spustili u selo Braliće u Sarajevskom Polju. Iz Bralića su prebegli u ovo selo četiri seljaka sa decom i nekim udovama, pa se raselili u Raduši, tu se izdelili i odmah uz neke viđene porodice odselili u dalja drinska sela. Selaci su kao i Jankovići, s kojima su u dodiru, stalno sele po zanatima, trgovinama i školama, te ih ima rasturenih na sve strane. Seljaci se zovu ovim prezimenom u selu i do Užica, a odatle dalje menjaju svoja prezimena i gube svaku vezu sa selom. U Kremnima ih je u Gornjoj i Donjoj Raduši i do planine 31 kuća, slave Jovanjdan.

Milosavljevići (Vračevići) su četvrta stara porodica ovog sela u ovo selo došla su pred Selacima na nekoliko godina od moračkog manastira braća; Siman, Milosav i udova snaha Stana sa decom i naselili se u Gornjoj Raduši, gde su i Selaci došli uz njih. Odmah po dolasku Selaka podele se; Milosav izađe u Matik na Kose, malo ispod njega Siman a udovu Stanu ostave u Raduši. Od Stane se odeli pastorak Jovan i ostane u Raduši a Stana sa drugom decom siđe u Konjsku Reku i tamo umre, gde joj se deca izdele i pređu u Biosku ili ostanu na starom mestu kao Stanići. Jovanovi potomci u Raduši po sinu Bogdanu zovu se;

Bogdanovići, Milosavljevi su;

Milosavljevići, svi u Matiku, pod njima Simanovi potomci su;

Simanovići i Markovići, gde ih je ukupno 39 kuća, slave Sv. Vrače.

Bogosavljevići (Kurlagići) i Tomići su peta stara porodica. U selo su došli iz Gackog iz Gatačkog Polja. Bogosavi udova snaha Stamena, stočari i strugari. Prvi put se nasele na Grobljanski Vis do Gornje Raduše, pa su se uz Jankoviće pomerali po Visu, dokle nisu zauzeli zapadni kraj i tamo počeli iseljavati sa starog mesta. Unuk Stamenin, neki Jovo Stamenić bio je seoski vikač, posle poljar i najzad opštinski šumar. Stanko je živeo i tumarao po Šarganu, upadao u Višegrad i turska sela krao i tukao se. Seljaci su ga nazvali Kurlaga, te se gotova sva porodica zove Kurlagići. Bogosavljevići su nad Dubravama, na Visu oko sudnice i mehane, Kurlagići su oko groblja, Tomići u Popovićima, ima ih 37 kuća, slave Stevanjdan.

Vitasi su šesta stara porodica. U selo je došlo šest bliskih srodnika Vitasa ili iz sela Vitasa u blizini Ljubinja u Hrecegovini. Vitasi su u Trgovištu. Prve njihove kuće ponikle se na Šarganu na izvoru Trgoviške Reke, pa se posle pomerale na sever do Dubrava i premeštali na obe strane reke. Vitasima se zove ceo kraj, zove se celo Trgovište i svega 5 kuća, koja su ostale na starom mestu, a sve ostale porodice su promenile ovo staro prezime. Vitasi znaju da po Hercegovini i Lici imaju pravoslavnih i katoličkih srodnika i da se zovu Vitasi, a znaju da ih ima u Bjeloparicama i Kaleniću kao Vitasa dok su svuda po drugim mestima promenili prezimena. Vitasi su:
Arsići, Đokić, Todorići, Mitričevići, Spasići i Karajići, ima ih 38 kuća, slave Đurđic.

Tarabići su sedma stara porodica u Kremnima. Oni su taranska porodica, doselila se iz Tepaca na Tari; stara strugarska i japijarska porodica. Naselila se u Tari i odmah ušla u Taru, i na starom putu, kojim se iz drinskih i moravskih sela išlo za Višegrad i Bosnu podgli svoj han. Tarabići su se isticali bogatstvom u stoci i hrani, te se pričalo, da su stari Tarabići mogli hraniti mesecima puk vojske. Već danas opali su, a to je poteklo od onog doba, od kad se varošani digoše na Taru i počeše je seći. Za stare Tarabiće zna se da su bili vrlo bistri, otresiti , vredni, neumorni, kratkovečni i induktivnih osobina. Nema seljaka u okrugu užičkom da ne zna za proricanja Milana, Miloša i Mitra Tarabića. Selili su se ali nikada kao druge taranske porodice; ima ih 12 kuća, slave Jovanjdan.

Radojevići (Ćirkovići, Divljakovići-Divljaci) su osma stara porodica. Radojevića ima i u Biosci, o njima je tamo rečeno dosta. U ovom selu su ostala braća Ćirko i Radoš, oba su pomrli u Gornjoj Raduši. Po smrti njihooj deca ima se podele. Radoje, Ćirkov sin, ode u Strmac i tamo se naseli sa bratom a Radošev unuk Paša ostane u Gornjoj Raduši i po njemu se njegovi potomci nazovu:

Pašići.

Radojevići se zovu i Divljakovići (Divljacima), ima ih 23 kuće, slave Petrovdan.

Erići su deveta stara porodica. Oni su u Gornjoj Raduši i po dnu Vitasa, između njih su Kurlagići. U selo sa Bogosavom iz istog mesta od Gatačkog Polja došla je udova Resimija Erac sa tri sina. Resimija se naslila pored Kurlagića do Selaka. I sama je videla da nema mesta za njeno širenje te podeli sinove. Jenog ostavi na starom mestu i od njega su Erići, mlađeg pomeri na zapad do Kurlagića i od njega su:

Filipovići, nazvani po unuku Filipu za koga pričaju priče o junaštvu i hrabrosti. Sa trećim ode iz Vitasa i tamo umre i ti se nazovu po njoj:

Resimići.

Ima ih danas 31 kuća, slave Đurđevdan.

Panići (Nikolići) su deseta stara porodica u Kremnima. Naselio ih je nekakav Pano, za koga se misli da po svojim običajima i načinu života i razgovoru nije jedno isto sa starim seljacima. Pano je bio miran, puki siromah i nevoljnik, sav zarastao i prljav. Doselio se iz istih krajeva odakle su i Vitasi i uz njih se naselio, pa se posle spustio u Šanac, gde su mu pod Visom i Dubravi potomci. Za Paniće se zna da ih je oko Lijevna i po Krbavi te da ih ima dosta po drinskim selima, ovde ih je 31 kuća, slave Đurđic.

Mulići-Nešovići su jedanaesta stara porodica u Donjoj Raduši. Neki Mulo Karadža, Kuč došao je u Moraču srodnicima i nameri da ostane, ali nije mogao da živi u miru. Stalno je bio u zavadi sa Arbanasima, pa tu zavadu preneo i na decu. Mulo je umro u Morači. Vitorje prebegao u ovo selo i po dnu Selaka naselio se u Donjoj Raduši sa tri sina. Posle kratkog vremena došla su mu još dva brata iz Morače; u tome umre i Vitor a njegovi sinovi i braća se rasture; jedni odu u Golu Glavu, drugi u Radušu a treći u Skelu i Kupinovo i tamo ostanu gde i danas imaju potomstvo. U selu ostave jednog slabašnog dečka uz mater udovu. Od ovog slabašnog dečka Maksima ostanu tri sina. Od njih se dvojica odsele u Grnčaru i Runjane i tamo zasnuju velike porodice Maksimoviće, od koji su Samurovići u Prnjavoru i druge porodice u okolini. Od Maksima se ostalo u selu slabaško dete Neško, Nešo, od koga su dnašnji Mulići – Nešovići, ima ih 9 kuća, slave Jovanjdan.

Doseljeni si posle 1892. godine su:

Vračarići. Stari Milun Vračarić došao je iz Pive. Bio je gatar, vidar i seoski pametar. To su mu godinama bili i potomci. Milun je imao poviše sinova, odakle dvojica siđu u Badovince i usele se u Bujukliće ali očuvaju staro prezime. Vračarići su na ulazu Karačice u tesnac i među Popovićima, ima ih 14 kuća, slave Aranđelovdan.

Bešlije (Bešlijići) su preko Trgoviške Reke, došli su od Nevesinja od mesta ili porodice Bešlija; zauzeli su prema Panićima levu stranu reke i do Matika. Ima ih 12 kuća, slave Đurđic.

Rodalji-Đurđići su prema Bešlijama, utisnuti među Paniće i Bogosavljeviće u Dubravama, doseljeni odnekuda od istih strana odakle su i Bešlije, došli zajedno i poseli rodni deo Dubrave. Ima ih 16 kuća, slave Đurđic.

Misailovići su na stavama Konjske Reke i Trgoviške Reke u najravnijem i najpitomijem delu Dubrava, došli su iz Pive iz istog mesta odakle i bioštanski Pivljani. I oni su se mnogo raseljavali i na sve strane kretali; ima ih 13 kuće, slave Jovanjdan.

Moljkovići (Moljci). Došla su dva brata Moljkaod porodice Moljaca u Drobnjacima u Velikoj Komarnici i naselili se na Kadijinoj Glavici. Za njih se zna da su vredni, preduzimljivi ali se teško održavaju i množe. Ima ih danas oko škole i na Glavici 7 kuća, slave Đurđevdan.

Đenadići su do Bioske po Strmcu su od neke Đenadije. Otišao neki Janković po trgovačkom poslu u Sarajevo i na pazaru naišao na udovu Đenadiju sa detetom Vojinom. Upita je da li bi služila i ona pristane, dovede je u selo i uzme u službu. Po smrti Anđelije dobije od sela zemlju u Strmcu, tamo se naseli i sina oženi. Potomci se zovu Đenadići, ima ih 5 kuća, slave Nikoljdan.

Bukvići su u Erićima, došli kao strugari kod Erića; došla su dva brata iz sela Bukve kod Pljevalja i ovde se oženili. Selo ih je isturilo pod Sokolovinu, gde su nekada bile najbogatije kuće a sada siromašne, ima ih 7 kuća, slave Jovanjdan.

Stašići su u Panićima i Nikolićima, doseljeni iz Osta u Bosni, došli kao radnička porodica, ima ih 4 kuće, slave Đurđevdan.

Nešovići su u Mulićima u Donjoj Raduši, doseljeni iz Kamene Gore kod Pljevalja, ušli na imanja raseljenih Mulića, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.

Doseljenici posle 1834. godine i do danas su:

Milanovići su došli iz Višegrada, ima ih dve kuće u Bogosavljevićima, slave Jovanjdan.

Dragovići su u Bogdanovićima, došli iz Šljivovice, jenda kuća, slave Sv. Vrače.

Kovačevići su u Moljcima, došli iz Šljivovice, jedna kuća, slave Đurđevdan.

Đenadići drugi su iz Bioske od Ljubičića, jedna kuća, slave Nikoljdan, prekađuju Đurđevdan.

U Kremnima ima 391 dom od 24 porodice.

 

IZVOR: Ljubomir Pavlović – Užička Crna Gora. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (10)

Odgovorite

10 komentara

  1. Milenija Stojković

    Volela bih da mi odgovorite odakle potiču Čolići (staro prezime Matijašević) koji takođe žive u Kremnima?

  2. Silvana

    Mislim da ste izostavili bar jos jednu porodicu, porodicu Mirkovic. Nastanjeni su iz Tarabica, slave Svete Vrace. Zanima me njihovo poreklo.

  3. Misa

    Lep tekst, ali ima dosta neproverenih podataka. Npr.Djenadici su u Kremna dosli iz Bioske i u rodu su sa Lazicima i Neskovicima iz Bioske, sa kojima su zajedno dosli iz Kuca. Nema ni govora o nekakvoj udovici iz Sarajeva…

  4. Selaković

    Mislim da ima dosta grešaka. Selakovići ne bi trebalo da su od Kuča, već iz Pive. takođe, Bukvići bi mogli biti njihov ogranak, potomci Nikole Obradovog Selaka, ali to treba sa njima proveriti.

  5. Goran

    Selakovici nisu ni iz Kuca ni iz Pive.Selakovici su iz popovog polja selo Sedlari u 17 veku otisli u moracu kod rodjaka Selakovica Dulevica.Iz gornje morace su otisli u Stari Vlah i na zlatibor.Nemaju nikakve veze sa Kucima.Slava im je bila sv.Stefan al su a Zlatiboru promenili.

  6. joksim

    Gorane, opet praviš lakrdiju. Selaković se ozbiljno bavi rodoslovljem Selakovića, a ti lupaš ko Maksim po diviziji.

  7. Selaković

    Joksime, hvala na pohvali. Gorane, na ovom sajtu smo na stranici o prezimenu Selaković konstatovali već da Selakovići iz Kremana i iz Morače nemaju veze. Različita predanja, različite slave i različite haplogrupe.

  8. Goran

    Vidim besposleni Joksime mnogo si pomogao i Selakovicu ili bilo kome drugom.Prekini jednom da se mesas i ubacujes i svojim upadicama upropastavas ovako dobar portal.Vec si svima dosadio.Ja sam gospodinu samo rekao da Selakovici nemaju veze sa plemenom Kuci a tebe niko nikad nista nije pitao.

  9. djordjo

    Nisu Radonjići bili beratlijski knezovi, to je netačno