Poreklo prezimena, selo Subjel (Kosjerić)

7. januar 2014.

komentara: 0

Poreklo stanovništva sela Subjel, opština Kosjerić – Zlatiborski okrug. Prema knjizi Ljubomira, Ljube Pavlovića, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Položaj sela, zemlje i šume.

Subjel je uklješten između Ševrljuga i sav je iznad Tubića i Bjeloperice. Sa severne strane mu je visoka subjelska Čuka (Subjel) ispod koga se sliva Brušnjača. Selo je mnogo više od donjih sela, naravno i brdsko selo, ali mu je zemljište šumovito i dosta rodno, samo se ne može porediti po rodnosti sa donjim selima.

Kuće ovog sela su došle u krug oko sela i nemaju nekih zasebnih krajeva, mada imaju svoje džemate.

Starine u selu.

I po Subjelu ima starih grobova, starih iskopina i zidina na Čuci, ali starih porodica nema.

 

Poreklo stanovništva i osnivanje sela.

Marići-Milinovići su osnivači ovog sela, došli su iz Sevojna, inače su iz sela Maline u Crnoj Gori. Pre 250 godina su došli u selo i za vreme austrougarske okupacije bavili se rudarstvom. Ova otmena, imućna i vrlo borbena porodica, koja je selu i društvu dala veliki broja uglednih građana i odiva, rasturila se na mnoge strane a u selu ostala sa 12 kuća, slave Nikoljdan.

Simeunovići-Nikolići su po starini druga porodica, naseljeni na severoistočnom delu sela, pod Čukom, došli od Vardišta. Simeunovići su vredni, preduzimljivi, pritom slavoljubivi i vrlo razgovorni, raselili su se po susednim varošima, ovde ih ima 9 kuća, slave Đurđevdan.

Vukosavljevići su doseljeni odakle i Simeunovići u isto doba, naseljeni u treći kraj sela. Ovo je obična, vredna i čisto zemljoradnička porodica sa 14 kuća slavi Aranđelovdan.

Đurići su po starini četvrta porodica u selu, potiču iz porodice Kurepi u Drobnjacima, naseljeni pod samim vrhom Subjela, dala je valjevskim selima dosta porodica, spala na jednu kuću, slave Mratindan.

Popovići su došli posle Đurića, prvi put naseljeni u Amištu, pa se potom spustili u jugozapadni kraj sela, gde su i danas. Rodonačelnik Popovića je pop Luka Mraković (Mračić) iz Cikota, došao u Cikote preko Zaharijevića iz Kremana iz Dragovoljića u Župi. Pop Luka je popovao pri crkvi sečorečkoj, tamo je umro i sahranjen kod iste crkve 1759. godine. Pop Luka je došao u Cikote sa 4 brata; Mijailom, Filipom, Rajicom i Jeremijom. Jeremiju je zapopio i preselio da popuje u Skakavcima; njegovi su potomci izumrli u Brajkovićima kao sveštenička porodica 1896. godine. Filip je sa sinovima i stokom prešao u Duškovce a Rajica u Družetiće, dokle je Mijailo ostao u Cikotama. Sinovi pop Luke su: Ilija, Aleksa, Aćim i Pavle. Pavle, drugi po redu, bio je stočar i još za života očeva živeo je zimi u Majdanima na Rudniku kod stoke, tamo se oženio iz Brezne od Borovljaka, pa iz Majdana gotovo nije ni dolazio. On je jedini imao dosta muške dece, a ostali tek da su mogli iza sebe ostaviti po jednu kćer. Aćim je bio pravi seljak, kopao je i orao kod kuće, dokle je Aleksa trgovao i po svetu išao. To je knez Aleksa Popović, koji je poginuo 1815. godine u užičkom gradu. Ilija je pop, zapopio se u Sečoj Reci, tu dugo popovao, pa prešao bratu Aćimu u Subjel, gde su imali druge kuće i suvati. U Subjelu podigne crkvu i na veliku svoju nesreću pogubi sve što je imao. Ostalo mu je u životu od Alekse i Aćima i njega po jdeno žensko dete. On se zakaluđeri i ode u Nikolje kao Isaija i tamo umre u dubokoj starosti. Pavle u Majdanima svoja dva sina zapopi i tamo ima i danas potomstva a srednjeg Tanasija pošalje u školu u Nikolje, gde se izuči, zapopi i dođe popovati u Subjelu. Od ovog popa ostala su tri sina; Jovan– opet pop, Milan i Aleksije drugih zanimanja, od njega je četiri kuće a toliko i izvan sela. Kćer Aleksina udala se u Maće kod Užica, Aćimova u Gajiće u selu, Isaijina u Protiće u selu, slave Lučindan.

Doseljenici iz ovog doba su:

Cajići, doveo ih iz Zaovina pop Krsman i popovao pred pop Ilijom; posle njega nije bilo sveštenika u ovoj porodici. Ima ih 6 kuća, slave Nkoljdan.

Božovići su došli u isto doba iz Kremana, stara hajdučka porodica, uvek nemirna i radu teško sklona, ima ih 6 kuća, slave Jovanjdan.

Gajići su iz Mačkata, mnogo iseljavani i naseljeni odmah do Popovića, ima ih 3 kuće, slave Đurđevdan.

Pozniji doseljenici su:

Protići, čiji je predak Nikola Obradović, kirajdžija iz Bjeluše, uz kirajdžiluk naučio čitati i pisati, pa otišao u Klisuru te se uz nekakvog kaluđera malo bolje usavrši i 1829. godine se zapopio. Došao u Subjel, popovao pri subjelskoj crkvi kao kapelan, pa posle premešten u Dobrinje. Pop Nikola se odlikovao rečitošću, velikom otvorenošću i vrlo dobrim držanjem u narodu i u crkvi, pa ga još mladog vladika proizvede za protojereja i premesti u Subjel za namesnika. Nikola je imao dva sina, popa Milovanai drugog – seljaka. Milovan je ostavio iza sebe tri sina, popove Milovanai Perišu i Milenka– lekara a od drugog sina – seljaka Popa Ljubomirau Tabanovićima u ovom okrugu dok je drugi sin ostao zemljoradnik. I danas popuju sinovi popa Nikole, dokle u Periše nema muškog potomstva. U selu je sada dve kuće, na strani ih ima 3, slave Nikoljdan.

Vidakovića pretka kao slugu je uzeo pop Tane, oženio i na svom imanju naselio, iz Stapara su, ima ih dve kuće, slave Lučindan.

Trumbuli su iz Mokre Gore, doveo ih u selo pop Tane i pored sebe naselio, ima ih 4 kuće, slave Jovanjdan.

Kovačevići su isto iz Mokre Gore, došli kao majstori, ima ih dve kuće, slave Jovanjdan.

Ostojići su iz Mionice, prešli u ovo selo, ima ih dve kuće, slave Aranđelovdan.

U Subjelu ima 67 domova od 13 porodica.

 

IZVOR: Ljubomir Pavlović, „Užička Crna Gora“. NASELJA I POREKLO STANOVNIŠTVA (knjiga 19) – SRPSKI ETNOGRAFSKI ZBORNIK (knjiga XXXIV), Zemun 1925. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.