Порекло презимена, села Борчане и Руцманце (Лепосавић)

15. септембар 2018.

коментара: 12

Порекло становништва насеља села Борчане и Руцманце (по књизи Русманце), општина Лепосавић – Косовскомитровачки округ. Према књизи Радослава Љ. Павловића „Копаоник“ написаној према прикупљеним подацима од 1934. до 1953. године – издање 2012. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Положај села.

БОРЧАНЕ и заселак РУСМАНЦЕ

Село је на косама Брежина и Дела, а заселак Русманце је јужно од села, на Борју Русманачком.

Воде.

Речице и потоци су: Ржанска река, Медвеђак, Конштица, Седрава, Бистрица, Мутничка река, Коритски поток, Слатински поток, Скрк, Бојетинска река, Борчанска река, Кулин поток, а воде: Извор на Гребену, Извор под Гламају, Извор у Борју. У Катуну (у планини) је јак хладан извор Катунска вода.

Земље и шуме.

Топографски називи за њиве и ливаде су: Селиште, Беганска земља, Кошариште, Ресовац, Марковац, Димиље, Росуље, друго Селиште, Катунско селиште на Лепчињаку и над Катуном, Урвиште, Пођеље, Црк виште, Главица, Медвеђак, Радуновиће, Локве; за испаше и шуме: Чикер, Велика и Мала кита, Борчанске главе. Забрани су на Кокошару и Кошчици – Кочици, а зимовници за стоку су у Катуну.

Тип села.

До ослобођења (у рату 1912. г.) селоје било збијеног типа. Једина кућна група је на странама Потока. Овакав тип насеља био је условљен општом несигурношћу за турске владавине. После ослобођења ових крајева поједине породице измештају се с кућама на своја имања, на косама околних брда, село брзо нараста по ободу и постаје веома разбијено. Постоји подела села на махале: Горњу малу или Горње Борчане на Брежинама и Доњу малу, Борчане или село, око цркве и школе. Гробље је у Бугарском долу, а гробље засеока Росманцаје на Брду.

Историјат.

Борчани су по Светостефанској хрисовуљи место у међама села Сочанице.  Године 1170. ceлo Борчане и Руцманце су у покрајини Копаонику, у нурији попа Матеја.

Године 1921, по званичном попису 31. децембра, у Борчану су 42 домаћинства са 236 чланова, а у Русманцу 7 домаћинстава са 40 чланова. Године 1948. у Борчану су 46 домаћинства са 402 члана, а у Русманцу 13 домаћинстава са 130 чланова.

Старине.

У селу, као и у засеоку, има трагова старих рударских радова. У сеоском гробљу, на неким старим гробовима, положени су велики блокови стена. Има предање да су у селу некад живели “Јети” и да су њихови гробови – “‘етимшки” гробови. у Селишту око цркве су улегнућа и остаци темеља неких грађевина. Црква посвећена Покрову Богородице, недавно је обновљена на месту старе црквине. Над зградом Основне школе су Зидине. Овде су данас само каменоломи трахита. На Беганској земљи недавно је ископано трозуболовачко копље (метални део). Поред копља ископане су велике “маказе од гвожђа”.

Топоними: Гојчиновац, Дојчиновац и Влајин гроб остали су без ранијег становништва.

Порекло становништва.

Родови.

У време општих покрета наших народа у 17. веку, доселили су се преци данашњих:

– Исаиловића, Вругића и Петровића (18 кућа, Св. Андреј Првозвани, 30. новембра и Петров дан).

У Великој сеоби или на почетку 18. века доселили су се Морачани:

-Марисављевићи, Анђелковићи, Спасојевићи (12 кућа, Св. Арханђео у новембру и Св. Арханђео “летњи” 13. јула), из Мораче.

Скоро читав век после Морачана у селу су се настанили:

-Бушете – Раденковићи (6 кућа, Св. ап. Тома). Они су од Бушета из Беласице у старој Врховини, у покрајини, на планини Копаонику. Сви горњи родови су у Доњем Борчану.

У Горњем Борчану су:

-Савићи и Радосављевићи (8 кућа, Св. Врачи јесењи и летњи) су од “врачеваца” из суседног Брзанца. –

У Русманцу су:

-Стевићи (7 кућа, Св. Алимпије Столпник). Предак, старији од прадеда избегао је из Влахиње, због насиља Арбанаса.

-Гајићи (4 куће) недавно су прешли из Доњег Борчана. Они су од Морачана.

ИЗВОР: Према књизи Радослава Љ. Павловића „Копаоник“, издање 2012. године. Приредио сарадник Порекла Милодан.

Коментари (12)

Одговорите

12 коментара

  1. Nenad

    U Rucmancu pored Stevica tj u Gornjem Rucmancu su ziveli Mijailovici 2 kuce i Simici 2 kuce slava kao i Stevici Sv Alimpije Djordje , a u donjem Rucmancu Janicijevici slava ista

  2. Милош

    У књизи Атанасија Урошевића се наводи: “У време општих покрета наших народа у 17. веку, доселили су се преци данашњих Исаиловића, Вругића и Петровића (18 кућа, Св. Андреј Првозвани)”.
    Сви они воде порекло од Бошковића из Бабиног Моста, који су у време велике сеобе под Арсенијем Црнојевићем због великог шиптарског зулума морали да се иселе из Бабиног Моста, али нису далеко отишли, склонили су се у Борчане, да би се након смиривања ситуације један део Бошковића поново вратио на своја огњишта у Бабин Мост (данас се презивају Петровићи и Петковићи и славе Св Андреја Првозваног), један део је остао у Борчану и то су данас Исаиловићи, Вругићи и Петровићи који такође славе Св Андреја Првозваног.
    Иначе, што се тиче породице Бошковић, данас Петровић и Петковић из Бабиног Моста може се пратити континуитет њиховог живљења у Бабином Мосту још од почетка 15. века.

    • Nenad

      Nema veze da je iz Babinog mosta išlo ka Borčanu Petrovici iz Borčana su jedna velika familija i doseljeni su iz Bara Kraljskih Berane u Borčane a Boškovići iz Babinog mosta vode poreklo od Boška Petrovića jel su Petrovici kao i ostali Borčanci bili velika podrška Kradjordju i u vreme propadanja ustanka jedan deo Petrovića je pobegao u Babin Most Boškovići po Bošku a drugi deo Petkovici jel je velika odmazda Turaka tada bila u Borčanu.Tako da su svi stari pričali iz Babinog mosta da su Borčanci da je tu matica njihova .

    • Andreja

      Ja sam potomak od Vrugica,nazalost selo se gasi. Inace da i dan danas slavimo svetog Andreja,samo sto vise ne nosimo vrugic prezime. Ne znam razlog kad se prezime promenilo

  3. Милош

    У Бабином Мосту је, према записима, након Косовског Боја царица Милица саградила Цркву посвећену мајци божјој Светој Богородици, и у порти те цркве сахранила изгинуле Косовске јунаке, па се од тада 28.август узима као црквени и сеоски празник када се организује сабор у Бабином Мосту.
    Након сеобе породице Бошковић из Бабиног Моста у село Борчане они су вероватно пренели и обичај да се 28. августа окупе око цркве како би саборовали, па се и дан данас народ у Борчану окупља око цркве сваке године 28. августа иако већина Борчана није чак ни сигурна зашто се тог дана окупљају око цркве, с’обзиром да црква у Борчану није посвећена мајци Божјој.
    Више о свему овоме можете прочитати на сајту: http://selobabinmost.weebly.com/

    • Владимир Петровић

      Поздрав брате. Велико ти хвала на овој информацији. Коначно неки опипљивији податак. Ако имаш неку литературу везано за ово ичли још неки податак био бих ти захвалан.

    • Nenad

      Borčanci se okupljaju oko crkve za Borčanske Krste to je u maju ne u avgustu, nije ti tačan podatak.Poreklo Petrovića iz Borčana treba tražiti u blizini sa Petrovicima Karadjordjevićima mozda gresim ali verujem da je tako iako je poznato da je Karadjordje naseljavao Borčane a i njegovi preci su boravili jedno vreme u selu Bugarice sadašnji Srbobac.Tu sam za razmenu podataka uvek .