Poreklo prezimena, selo Dugo Polje (Sokobanja)

22. decembar 2015.

komentara: 0

Poreklo stanovništva sela Dugo Polje, opština Sokobanja – Zaječarski okrug. Prema knjizi Petra Jovanovića „Banja“. Priredio saradnika Porekla Milodan.

Dugo-Polje
Dugo Polje, crkva Vaznesenja Gospodnjeg

Položaj sela.

Dugo Polje je jedino selo u istočnom delu basena, koje se nalazi na njegovom južnom obodu, ispod samog krečnjačkom odseka Device. Selo leži na uskoj jezerskoj terasi od 520 metara, potpuno iznad doline Moravice.

Vode.

Meštani koriste vodu za piće iz ovih izvora: Vrelo, Klisura, Belovac, Golemi Kladenac i Tezga.

Klima i komunikacije.

U selu je najjači južni vetar, koji „skida ćeramidu sa kuća“.
Kroz sredinu sela prolazi celom dužinom seoski put. Od sela silaze dva puta na glavni drum, jedan na istočnom kraju vodi za gornja sela i jedan na zapadnom kraju, koji vodi za Banju. Osim toga više puteva vode za Devicu; ali je najglavniji onaj koji prelazi preko Poloma.

Tip sela.

Kako selo leži na uskoj i dugačkoj jezerskoj terasi, to je ono dobilo veoma izdužen oblik u pravcu zapad-istok. Po tome se ono mnogo razlikuje od ostalih sela banjskog basena, koja su većinom okruglastog oblika. Dužina sela je preko 3,5 kilometra. Kuće su najgušće oko glavnog seoskog puta, u sredini sela gde je škola i sudnica. Idući ka krajevima kuće su sve više razređene. Selo je podeljeno na tri male, koje se nazivaju po većim familijama. U sredini je Matinska Mala, na zapadnom Pavlovska i na istočnom Kamenjarska Mala.

Zanimanje stanovništva, zemlje i šume.

Meštani se bave zemljoradnjom i stočarstvom. Zemlja je ispod sela u Pašinom Polju, Vrelu, Jusinoj Livadi, Osmanovoj Livadi, Prisađu, Ćatinoj Livadi, Salkovoj Čuci, Kalinovoj Bari, Vetrilima, Gloganu, Zmijancu i Bigru. Njive i livade pored Moravice su veoma plodne. Letnje pojate su im na utrini uDevici. Stoku gone u letnje pojate, kao i u ostalim selima u okolini, oko Blagovesti a vraćaju u zimske pojate – u „sinore“ – oko Krstovdana. Od stoke gaje poglavito sitnu stoku – ovce i koze. Nju preko leta pazi jedan za to naročito određen član zadruge. Na pojatama stoku muzu i mleko prerađuju. U Devici imaju seosku šumu.

Starine u selu.

Od starina su meštani nalazili stare vodovodne čunkove.

Ime selu.

Ime selu, kažu, da je došlo otuda, što je ovde u prošlosti bilo dugo polje.

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Selo je postalo poglavito doseljavanjem. Najpre su kuće bile rasturene i skrivene po lugovima, da se iz daljine ne mogu videti i da se ne zna da je tu selo.Docnije su grupisane. Na današnjem mestu najpre su sagrađene dve kuće; Gmitrovci i Ilinci. Potonji doseljenici su se doseljavali na spahijska imanja kao čivčije.
Seoska zavetina je Spasovdan.

U selu su ove porodice:

-Pavlovci, Sv.Đorđe, su doseljeni iz Lenovca.
-Stojinci, Sv. Petka, su doseljeni iz Belog Potoka – Zaglavak. Oni su najpre prebegli u Orešac, gde je ostao jedan brat, Živadin od koga su Živadinovci a drugi, Stoja, dođe u Dugo Polje. Ostala dva brata, koji su bili popovi prebegli su u Banat. Imaju familiju u Prekonozi i Sokobanji.
-Cvejinci, Jovanjdan, su doseljeni iz Kumanova.
-Rujištanci, Sv. Vartolomej, su doseljeni iz Rujišta, gde još imaju familiju. U Rujište su doseljeni iz Mirova. Zovu ih „Latini“.
-Vučinci, Mratindan, su doseljeni iz Rujišta. Njihova familija u Rujištu, priča se da je doseljena iz „Karavlaške“.
-Matinci, Sv.Đorđe, su doseljeni iz Lenovca. Njihova familija je bežala u Svilajnac. Staro kumstvo im je u Debelici.
-Jereminci, Sv.Đorđe, su doseljeni iz Lenovca.
-Gmitrovci (Žikerci), Nikoljdan, su najstarija familija u selu. Ne zna se odakle su doseljeni. Staro im je kumstvo u Sedalcu. Imaju familiju u Aleksincu.
-Zdravkovići i Nikolići; Nikoljdan, ne znaju odakle su doseljeni. Zovu ih „Turci“ jer su, kažu, velike tvrdice, „da čoveka vide da umire od gladi, ne bi mu dali parče hleba“. Jako su ćutljivi.
-Prvulovci, Nikoljdan, su doseljeni iz Balanovca – Zaglavak. Tamo imaju staru familiju.
-Jankovci, Sv. Đorđe, su doseljeni iz Skrobnice.
-Mišinci, Aranđelovdan, su doseljeni iz Davidovca- Svrljig.
-Brankovci, Nikoljdan, su doseljeni iz Mirova – Crna Reka.
-Nešinci (Paraćinci), Lučindan, su doseljeni od Paraćina. Bili su najpre u Zubetincu – Zaglavak, gde je ostao jedan deo familije. Zovu ih „Čerkezi“.
-Popovci i Spasići, Lučindan, su dosljeni iz Salaša (Kraljevo Selo). Tu imaju deo familije. U Salaš su doseljeni iz Rankova – Bugarska.
-Stojanovci, Nikoljdan, su doseljeni iz Vrbice – Zaglavak. Zovu ih „Vlasi“.
-Širkići, Nikoljdan, su doseljeni iz Bovana.
-Nedeljkovići, Sv.Đorđe, su doseljeni iz Nikolinaca. Familija u Nikolincu je doseljena iz Ostrova – „od preko Dunava“.
-Jovanovići, Sv.Đorđe, su doseljeni iz Belog Potoka, od familije Filipovića, koja je doseljena iz Milušinca a tamo iz Zaglavskog sreza.
-Matejovići, Nikoljdan, su doseljeni iz Davidovca –Svrljig.
-Osmanovići, Alići i Musići, Sv. Đorđe i Sv. Vasilije, su Cigani-Romi. Ne kaže se ništa za njihovo poreklo.

IZVOR: Prema knjizi Petra Jovanovića „Banja“. Priredio saradnika Porekla Milodan.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.