Poreklo prezimena, selo Samarinovac (Negotin)

25. avgust 2015.

komentara: 0

Poreklo stanovništva sela Samarinovac, opština Negotin – Borski okrug. Prema knjizi Koste Jovanovića „Negotinska Krajina i Ključ“. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Položaj sela.

Selo je u sredini negotinske ravnice, između Negotina i Prahova. Kuće su sa obe strane puta Negotin-Kladovo i Dupljanenske (Samarinovačke) Reke, koja prilikom nadolaska plavi neke kuće i imanja.

Vode.

Meštani koriste vodu sa bunara a zimi i iz reke.

Zemlje i šume.

Zemlja je crnica i najbolja u Krajini. Njive su obično pod pšenicom i sa obilnom žetvom. Šume nema a utrina zahvata 175 hektara od čega je polovina opštinska. Glavna mesta sa njivama i livadam su: Lug (Lunka), Karatura, Seljište, Barjak, Konopljište (Kenepište), Deo, Carak i Dževrin.

Tip sela.

Selo je zbijenog tipa i nije podeljeno na krajeve i mahale. Kuće su međusobno udaljene od 15 do 20 metara.
Groblje je u Seljištu, istočno od sela, pored Starog Groblja.

Starine u selu.

Najstariji ostaci iz prošlosti je Seljište i još dva mesta, gde je ranije bilo selo. Pored Seljišta i današnjeg groblja je Staro Groblje (Momirnc Batrnj), na kome ima kamenih spomenika iz druge polovine 18. veka. U ovo groblje su se ukopavali kada je selo bilo u Seljištu. U selu postoji mesto gde je bila crkva sredinom prošlog, 19. veka. Tu je izvaljen kamen od „časne trpeze, na kome je izrezano: „Sogradi kamenđ Milošđ“. Ovaj su kamen ogradili spomenicima Starog Groblja, da se ne bi gazilo po njemu.

Pisani podaci o selu u prošlosti:

Selo se prvi put pominje na austrijskoj karti „Temišvarski Banat“, gde je zabeleženo pod imenom Marinovatz a 1723. godine imala je „In8pie Samarinovačka 35 hlćbovi“. Selo Samarinovatz zabeleženo je 1784. godine; a 1811 godine Samarinovac. Godine 1846 Smarinovac je imao 75; 1866 – 89 a 1924. godine 141 kuću.

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Po predanju selo je iz Seljišta premešteno pre 150 godina, a pre je bilo na mestu Konopljištu, gde se mnogo ranije premestilo iz nekog mesta, koje je bilo blizu sadašnjeg puta Negotin-Radujevac. Nije moguće dokazati odakle se poreklom stanovnici najstarijeg naselja. Priča se da su „od Kosova“ i dok je bilo u Seljištu bilo je čisto srpsko naselje a tek pre 100-150 godina počelo se u njemu govoriti „vlaški“, jer su doseljene „vlaške i povlašene“ porodice.
U najstarije rodove doseljene „od Kosova“ računaju se:
-Ilići (Zečevići i Japurani), Đurđevdan;
-Stefanovići i Đorđevići, slave Nikoljdan i;
-Miškovići, Nikoljdan.
Stari ali nepoznatog porekla su rodovi:
-Žugravešti, Stevanjdan i Sv.Petka;
-Florići, Nikoljdan i Sv. Petka;
-Rajcići, Aranđelovdan;
-Markulići, Mitrovdan;
-Stojkovići i Stojimirovići, Alimpijevdan;
-Gimešešti i Savići, Sv. Petka i;
-Barčuešti, Đurđic.
Žugravešti su, vele, imali staro kumstvo u Miškovićima a Gimašešti, Savići i Barčuešti u Negotinu.

Posle pomenutih rodova doseljeni su:

-Moclarešti i Čoklanešti su jedan rod, slave Sv. Petku. Ne znaju za svoje poreklo.
-Stanojevići (Stanojlovići), Sv. Petka. Praded ili čukunded se doselio iz Jabukovca.
-Čumperkići (Jonovići), Nikoljdan, Jovanjdan i Aranđelovdan. Ded Jon, starcu od 80 godina, doselio se od „Ungurjana“ u Dubočanu.
-Bugarčići, Nikoljdan. Neki preci, dva brata, posle smrti očeve, materine i devet sestara, koji su pomrli od neke zaraze, doselili se iz Lom Palanke u Bugarskoj.
-Ilinkići (Jakovići), Nikoljdan. Ded se doselio iz Mokranja a poreklom je sa Kosova.
-Carani, Mitrovdan i Sv. Petka, su iz „Vlaške“.
-Ungurjani (Perići), Đurđic su od „Ungurjana“ u Jabukovcu.
-Vuješti, Sv. Petka. Ded se doselio iz Jabukovca.
-Prvulovići, Sv. Petka, su iz Negotina.
-Ulješta (Petrovići), Sv. Petka. Ded, kao vodeničar, došao iz „Vlaške“.
-Vladići (Nikolići), Aranđelovdan, ne znaju za svoje poreklo.
-Adamovići, Mala Gospojina. Ded se doselio iz Štubika a poreklom su iz „Arđala“ – Erdelja.
-Brnašev (Lungalešti), Sv. Petka, su sa „Ostrova“ – Veliko Ostvo.
-Keban, Đuđevdan, je iz „Džanjeva“ – Dušanovca, ušao u sada izumrle Njikešte.
-Conići, Sv. Vasilije-Nova Godina, su iz Negotina.
-Ragušinov, Sv. Petka. Otac došao iz Radujevca.
-Dobrići, Sv. Petka, su iz Tabakovca.
-Dančike, Velika Gospojina, su od Trnova u Bugarskoj.
-Japulešti, Đurđic i Sv. Petka, su iz Dušanovca.
-Kurtu, Nikoljdan, su iz Bugarske.
-Božika, Đurđic, je iz Svištova u Bugarskoj.
-Dimović, Aranđelovdan, je, kao baštovan, došao iz Bugarske.
-Jankovići, Aranđelovdan, su iz Dupljana.
-Šiško, Sv. Petka, je iz Radujevca.
-Barbulović, Sv. Petka, Ciganin-Rom kovač je iz Vratne.
-Janković, Sv. Petka, je Ciganin-Rom kovač. Doselio se iz okoline.
-Avramovići, Nikoljdan, su iz Bukovča.
-Tomić, Sv. Petka i;
-Ibraim, Aranđelovdan, su doseljeni iz Radujevca.
Seoke zavetine su na Vaskrs i Spasovdan.

IZVOR: Prema knjizi Koste Jovanovića „Negotinska Krajina i Ključ“. Priredio saradnik Porekla Milodan.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.