Poreklo prezimena, selo Rujce (Lipljan)

20. septembar 2014.

komentara: 0

Poreklo stanovništva sela Rujce, opština Lipljan (Kosovo i Metohija). Prema studiji „Kosovo“ Atanasija Uroševića. Priredio saradnik portala Poreklo Vojislav Ananić.

 

Selo je na 2,5 km zapadno-severozapadno od Lipljana, na desnoj dolinskoj strani jednog potočića, pred njegovim ušćem u Sitnicu. Sitnica protiče niže sela, istočno.

Zbijenog je tipa. Deli se na Gornju i Donju mahalu. U Gornjoj žive Arbanasi, a u Donjoj Srbi.

Ne zna se kada je sadanje selo osnovano ili obnovljeno. Od 18. veka ono je čiflik i na njemu se stanovništvo smenjivalo. 1864. su se u selu nastanili i Čerkezi, takođe kao čivčije, ali su ga 1878, kad se Srbija te godine približila Kosovu, napustili i otišli dublje u unutrašnjost Turske. Na njihovo su mesto za čivčije došli Arbanasi muhadžiri iz tada oslobođenih krajeva Srbije.

Srpski rodovi:

Jerinci (5 k., Aćim i Ana). Doselili se na prelazu 18. u 19. vek iz Rugove, i to prvo u Laplje Selo, potom uskoro u Rujce.

Živići (4 k., Sv. Nikola). Doseljeni iz Kuča, iz sela Asanbegova, kad i Jerinci i isto tako kao i oni, prvo u Laplje Selo, pa uskoro potom u Rujce. Kao da su daljom starinom iz Šalje, jer ih zovu Šaljnjanima.

Grbići (2 k., Sv. Nikola). Preseljeni iz Livađa, iz roda Živkovića, posle prvih. Dalja starina im je u Siriniću.

Đorđevčići (1 k., Đurđic). Preseljeni iz roda Đorđevića u Gračanici oko 1870. Staro prezime im je Daudžić.

Arsić (1 k., Mitrovdan). Preseljen iz D. Gušterice iz roda Šubarića, na ženino imanje. Dalja starina mu je u Plešini.

Cigani pravoslavni:

Filipović (1 k., Sv. Vasilije). Nepoznatog porekpa; odavno živi u selu kao čivčija.

Ćirković (1 k., Sv. Vasilije). Preseljen iz Mužičana oko 1890.

Načić (1 k., Sv. Vasilije). Preseljen iz Vragolije 1913.

Vasić (1 k., Sv. Vasilije). Preseljen iz Skulanova 1916.

Arbanaški rodovi:

Papaz Zez (1 k.), od fisa Bitiča. Početkom 19. veka doseljen iz Skadarske Malesije u Semetište (Podrima). U Rujce se doselio za bugarske okupacije u prvom svetskom ratu (1915-1918) za čifčije, jer je tamo usled deobe ostao bez zemlje. Pojasevi od iseljenja iz Malesije do doseljenja u Podrimu: Adem-aga, Malić, Emin, Malić (50 godina).

Avdulaović (1 k.), od fisa Bitiča. Doseljen iz Semetišta zajedno sa Papaz Zezom.

Asanovići (2 k.), od fisa Gaša. Preseljeni iz Jezerca kad i gornji.

Ramović (1 k.), od fisa Sopa. Preseljen iz V. Ribara 1917, iz roda Grajčevca.

Arbanasi muhadžiri:

Škrelja (1 k.), od fisa Škrelja. Doseljen 1878. iz Toplice.

Blaca (1 k.), od fisa Elšana, iz Blaca (Toplica).

Polom (1 k.), od fisa Sopa, iz Proloma (Toplica).

Ivanja (1 k.), od fisa Krasnića, iz Ivanje (Jablanica).

Viće (1 k.), od fisa Gaša, iz Viče (Toplica).

 

IZVOR: SANU, Srpski etnografski zbornik, knjiga LXXVIII, Odeljenje društvenih nauka, Naselja i poreklo stanovništva, knjiga 39, ATANASIJE UROŠEVIĆ: KOSOVO, IU “Naučno delo“, Beograd, 1965. Priredio saradnik portala Poreklo Vojislav Ananić

_________

DODATAK: Popis stanovnišištva KiM iz 1912. Priredio saradnik portala Poreklo Dragiša Gile Živković.

Selo RUJICE, izveštaj učitelja Janićija Đurđevića:

Tu je živelo 10 srpskih i 22 albanske kuće. Albanci su bili muhadžiri iz 1878. godine. Selo je bilo čifluk još od 18. veka. Gospodar i Srbima i Albancima bio je Hadži Džemailj-aga Hadži-Agušević iz Prištine. Čifluk od 40 dana oranja obrađivao je sa 11 članova porodice Filja Simić, od 24 dana Stamenko Simić sa 10 i Vasa Jeftić sa 12 članova. Čifčije Stojan Trajković sa 5 i Stojan jovanović sa 6 članova radili su na čiflucima od 15 dana oranja. Dva dana oranja više od njih obrađivao je Slavko Nastić, sa 7 čeljadi, čifluk od 4 dana oranja obrađivao je Đurđan Ćirković (srpski ciganin) sa 6 članova porodice. Ilija Šaljić sa 11 članovaobrađivao je 40 dana oranja.

Do 1887. godine čifčije su davale petinu i plaćale porez, a od tada četvrtinu. Dve srpske porodice doseljene su pre 20 godina: Stanoja Stojanovića i Đurđana Ćirkovića. Ostale su bile starosedelačke. Svoje kuće imali su Filja Smilić, Jovan Ivić i Slavo Nastić, a dvorišta su posedovali svi. Aga nije imao nikakvih dužnosti i obaveza prema čifčijama i odnosio se “prilično dobro”. On je u selu imao kulu sa dvorištem i zemljom koju su mu obrađivale sluge. I prema Srbima i prema Albancima odnosio se jednako.

Komentari (0)

Odgovorite

Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.