Poreklo prezimena, selo Stojnik (Sopot, Beograd)

20. avgust 2014.

komentara: 2

Stojnik, crkvaPoreklo stanovništva sela Stojnik, gradska opština Sopot – Grad Beograd. Prema knjizi Borivoja Drobnjakovića „Kosmaj“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Položaj sela.

Stojnik je na ripanjskoj površi, koju su ispresecali potoci Ajdukovac (Erčić), Božanski Potok i Leskovac, koji čine Ključeve. Od Ključeva i Dučinskog Potoka postaje Stojnička Reka.

Vode.

Glavniji su izvori: Česma, Toplik, Ćeleminac, Vrbovac, Skupaja, Vodica, Bogovica i Ajdukovac.. Izvor Živinica smatra se da je lekovit, tu dolaze žene o Đurđevdanu i vračaju.

Zemlje.

Delova atara su: Gradište, Leskovac, Trebežine, Parlog, Stanuždina, Rudine, Ćukovac, Ćemelinac, Toplik, Kostenac, Prosijana, Slamnjake, Ćosino Polje, Džorinac, Skupajica, Jalova Luka, Zasade, Smrdan, Bogovica, Trčinoga, Košarište, Zoroljin, Morak, Džidov Ključ, Aljaje, Pećčine, Ključevi, Ajdukovac, Tamničina, Ražnjevi i Mekote.

Tip sela.

Selo se deli na Staro Selo, Božanovo i Banjicu. Ovi krajevi dalje se dele u džemate po rodovima koji u njima žive.

Starine u selu.

U „Starom Selu“ ima tragova od ranijeg groblja koje zovu „Grobljice“. U ataru je severno od sela „Gradište“, gde se nalaze tragovi starog naselja.

 

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Po predanju selo je najpre bilo u „Starom Selu“ a docnije u „Dubokoj Jami“, u izvornom delu potoka Vrbovca, u čijoj je blizini današnje groblje. Na ovome su mestu bili stara crkva i škola. Docnije su se, „zbog čume koja je svet zatirala“ preselili na današnja mesta i podigli male koline u kojima su stanovali.

Langer pominje u beogradskom distriktu Stojnik, a i na karti gde je uneo pod imenom Stonik. Godine 1732. Stojnik je imao 30 kuća. Prvih desetina 19. veka selo je ulazilo u sastav Katićeve knežine i imalo je 1818. godine 38, a 1822. godine 44 kuće. Godine 1846. je imalo 79 kuća i pripadalo je srezu turijskom. Godine 1921. u selu je bilo 228 kuća.

Za najstarije rodove u selu se smatraju Bedići i Vukotići.

Bedići (Tomaševići), slave Tomindan. Starac Miloš Ilić od 80 godina priča da je u Stojnik prvi došao neki Jagariz Sjenice. Jagarov sin ili unuk je Radovan„Beda“, od koga su Bedići, koji su nekada bili vrlo moćni i bogati. Bedićima ih, vele, zovu zbog toga, što je njihov predak Radovan bio „beda“ za selo. Bio je, kažu, moćan i besan, otimao je novac i imanje i od Srba i od Turaka. Kod Turaka je opadao (verovatno cinkario, op. Milodan) i Srbe i Turke i njemu se sve verovalo. Pričaju da je ovako radio: Neki od Srba iskrči i istrebi šumu i spremi za oranje. Kad Radovan to vidi, uzme plug i poore krčevinu, i tako je prisvoji. Da bi ga se oslobodili, mnogi ga počnu okumljivati, te je tako imao mnogo kumstava. Da bi se oslobodio mnogih kumova, Radoovan je Stolu „Bugarinu“, za koga je udao kćer, „predao polovinu kumstva“.

Vukotići (Markovići, Mijailovići i Kuzmanovići), slave Nikoljdan. Stojko, čukundeda Gligoriju Vukotiću od 78 godina došao je odmah posle Jagara od Bijelog Polja u Polimlju.

Za ovima su se doselili:

Brankovići (Milutinovići, Pantelići, Jankovići, Pavlovići, Živanovići, Uroševići, Radosavljevići, Nikolići i Mijatovići), slave Đurđevdan. Predak Brankosa četiri sina došao je takođe od Bijelog Polja i naselio se u Dubokoj Jami, odakle se docnije zbog čume preselio na današnje mesto.

Ignjatovići (Popovići, Putići i Milankovići), slave Đurđevdan. Rod su Brankovićima.

Jerinići, slave Nikoljdan. Pre 160 godina su njihovi stari pobegli od Bijelog Polja – Sjenice zbog turskog zuluma.

Maksići, slave Nikoljdan. I oni su od Bijelog Polja. Preci Stepani Stevansu bili imućni stočari. Turci su izvršili nasilje nad njihovim ženama, zbog čega ih oni pobiju, ostave kuću i dođu u Stojnik. Kuće su im prvo bile Džorkadu (?). U matici su slavili Lazarevdan, pa su slavu promenili da ih Turci ne bi pronašli.

Ivanovići (Dabići), slave Nikoljdan. Rod su Maksićima, potomci jednog od Stepanovih sinova.

Andrići (Cvetkovići), slave Markovdan i Đurđic. Vode poreklo od nekog Andreje, koji je pre 100-120 godina iz Dražnja (gročanski srez) došao ženi (Milici) u kuću. Andreja je poginuo na Zasavici. Milica se preuda za nekog Cvetka„Vla“ iz okoline Požarevca. Andreja je ostavio sina Jovana, a ovaj četiri sina, od kojih je sada živ samo jedan (Andrić). Od Cvetka i njegovih potomaka su Cvetkovići. Imaju rođake u Dražnju, Dediće i Markoviće, koji su poreklom iz Hercegovine.

Antonijevići, slave Nikoljdan. Pretka Antonijadoveo je iz Goračića u Dragačevu Vukosav, predak Vukosavljevića.

Vukosavljevići (Milosavljevići), slave Nikoljdan. Praded Vukosavsa tri brata došao je iz Goračića u Dragačevu oko 1830. godine. U Goračiću se prezivaju Popovići.

Marinkovići, slave Nikoljdan. Predak je poreklom iz Dragačeva.

Despotovići (Pavlovići i Tanaskovići), slave Stevanjdan. Pre 100 godina su se doselili „od Rudnika“.

Jovanovići (Milići), slave Nikoljdan. Čukundeda se zvao Milija i po njemu se prezivaju Milići.

Bugarčići (Stolići), slave Nikoljdan. Predak Stole„Bugarin“ došao je „iz južnih krajeva“. Ovde se oženio ćerkom Radovana„Bede“.

Đurđevići (Belopoljci) su od Bijelog Polja u Polimlju.

Kuzmanovići, slave Nikoljdan. Oni su rod sa Vukotićima.

Petrovići, slave Jovanjdan. Preci Savai Todordošli su pre 50 godine iz Bijeljine u Bosni – Semberiji.

Stojičići, slave Jovanjdan. Predak došao kao radnik iz Bugarske.

Milićevići, slave Lučindan. Poreklom su iz okoline Užica. U Dučini su im rod Danilovići.

Pantići (Sretenovići), slave Sv. Vrače. Doselili su se iz Dragačeva.

Milosavljevići, slave Đurđevdan. Oni su poreklom iz Nevade u takovskom srezu.

Nepoznatog porekla su:

Ivkovići (Ljubisavljevići) – slave Veliku Gospojinu.

Aćimovići (Mitrovići) – Đurđic

Danilovići (Milinkovići) – Nikoljdan.

 

IZVORBorivoje Drobnjaković – Kosmaj. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (2)

Odgovorite

2 komentara

  1. stanoje

    citajuci ovde pricu o Stojniku i pronadjoh rodjake taj Andreja je iz nase kuce dosao,Dedic iz Draznja sad je prezime Milicevic moracu bas da istrazim.

  2. Vlada

    Uz veliku pohvalu saradniku portala Milodanu za rad i pripremu ovih stranica potrebno je konstatovati da su ponekad nasi istoricari i hronicari pravili propuste prilikom popisa pa tako i Drobnjakovicevoj knjizi ima nedorecenosti ili bolje reci nepotpuno utvrdjenih cinjnica.Treba imati u vidu i cinjenicu da je obimno istrazivanje napravljeno u kratkom roku i da su u rad bili ukljuceni verovatno i neki saradnici koji nisu bili najvicniji u komunikaciji sa lokalnim stanovnistvom kao i da je pitanje da li su bili u kontaktima sa svim stanovnicima.Drobnjakovic kaze da je ispitivanje sprovedeno od 1925 -1927 godine.Bojim se da je u jednom delu nase metodologije istrazivanja u tom periodu cesto zaboravljeno uporedjovanje podataka sa terena popisnih knjiga pa tako neke infomacije zanemarene sa konacno olakim donosenjem zakljucaka.Malo duza elaboracija ali se nadam od koristi.Dakle evo fakata : Drobnjakovic je propustio da konstatuje porodicu Manojlovic koja je u periodu njegovog istrazivanja imala 3 kuce.Manojlovici slave Djurdjic isto kao Acimovici i Mitrovici i oni su od istog bratstva i imaju i zajednicke kumove .Acimovici , Mitrovici i Manojlovici se nikad nisu udavali i zenili izmedju sebe jer su sebe smatrali istim rodom i od istog pretka.I nisu nepoznatog porekla oni su starosedeoci.U prilog tome govore sledece stvari a pogotovo za one koji poznaju polozaj Stojnika .Od puta odnosno skole iz centra sela ovo bratstvo je drzalo u posedu zemlju od puta preko Banjice do izvora Cesme u cijoj se blizini nalaze i ostavi starog cela,gde je bio stari Klen Zapis i gde je bila crkva nekad.U tom potesu se nalazi i Toplik kao i treci izvor Zivanica ( ne Zivinica kako je zvao Drobnjakoic) koji je i dalje u posedu Acimovica .Usput i Acimovici i Mitrovici kao i Manojlovicei imaju zemlju u potesu Cesma gde je bio izvor .Dakle po logici stvari oni koji su bili medju prvima su zaposeli ili cuvali prostor koji je bio bogat vodom sa tri izvora to nisu dali doseljenicima. Stojnik se pominje kod Austijanaca pocetkom 18 veka sa trideset kuca znacajno rranije nego sto su dosli Bedici ( Tomasevici) koje Drobnjakovic opredeljuje kao najstarije.Usput u vreme kad je Drobnjakovic posecivao Kosmaj moj deda je je bio odrastao covek sa porodicom kao i moj pradeda , inace i jedan i drugi cenjeni ljudi i domacini u samom centru na 200 – 300 m od crkve i imao sam priliku da slusam njihove price o svim stvarima bitnim za Stojnik od Rimskog grada ( potes Gradiste ged i dalje imamo zemlju u vlasnistvu) i nikada niko nije pomenuo profesora istorije koji je dolazio cak iz Beograda( to bi bio svakako vazan dogadjaj sa Sumadijskog seljaka da razgovara sa ucenim covekom iz velike varosi).Pa kako drugacije tumaciti da su od skole ( skoro od Crkve pa do Banjice) rasporedjeni Acimovici , Mitrovici i tada dve- tri kuce Manojlovica kao i nekoliko kuca Acimovica sa leve strane puta do Banjice a sve do Toplika nepoznatog porekla.Dakle nikada izmedju Acimovica, Mitrovica i Mnojlovica niko ne pomenu Drobnjakovica ili nekog profesora.Da je u istinu pricao sa njima ne bi zaboravio Manojlovice a verovatno bi od njih cuo da su ih zvali Tabakovici neki su to smatrali kao pogrdni karikaturni naziv kao sto su nekad Milutinovice zvali zecevi.Medjutim nije to sto su Acimovici i ostali tabali nesto ili nekog.Po popisu is 1818 kao i Austrijkim izvorima jedna od trideset kuca u Stonicu kako su oni belezili pripadala je coveku koji se prezivao Tabak.Pa otud ocigledno i Tabakovici.njegova tri sina ili unuka su bili Acim, Mitar i Manojlo sto su nama starno pricali nase dede i pradede.Ocigledno bili su tamo pre Bedica i Tomasevica.I privodeci ovu moju dugacku pricu jedna mala analiza.Pocetkom 20 veka kada je Drobnjakovic obilazio sela jedini prevoz su bili voz i volovks kola , redje konjske zaprege kod bogatijih domacina .Automobila je bilo malo a njima definitivno nije moglo da ze vozi do sela poput Stojnika koja su u tom trenutku bila zabacena.
    Obzirom da je Drobnjakovic popiso oko 5500 kuca sa odprilike 600 dana imajuci u vidu vremenske prilike , dostupnost ljudi u veoma razudjenim Kosmajskim selima ispada da je u proseku posetio po 10 kuca po danu sto deluje neverovatno. I na kraju price postoje genetska istrazivanja DNK kod roda Acimovica i Mitrovica ( nema podataka o testiranim Manojlovicima) koja pokazuju prisutnost najstarijeg gena balkanskog gena sa velikim procentom germanskog gena .Ne zaboravite cinjnicu da su za potrebe rudarenja u drugom i trecem veku pre nove ere dovodjenji rudari Sasi da rudare u rudniku izmedju Baba i Stojnika.Usput u genima ima dosta znacajan procenat Latinskog gena.Detaljne podatke o DNK analizi ne mogu da iznesem jer su stvar licnih infomacija.Ovi su egzatne analize nisu predanja ali ako poredite ove cinjenice ocigledno da je obimnom iztrazivanju doslo do propusta.I konacno zarad istine a na osnovu svih ovih cinjnica Acimovici, Mitrovici i Manojlovici nisu nepoznatog porekla nego starosedeoci.Istorija nije jednosmeran ponekad treba ukrstati informacije.