Poreklo stanovništva, sela oko Bujanovca

20. maj 2012.

komentara: 10

Baraljevac:

– slave Sv. Nikolu i Đurđic. Osnivači današnjeg naselja doseljeni su početkom 19. veka iz sela Muhovca (opština Bujanovac). Kasnije se naseljavaju doseljenici iz okoline Leskovca.

Bogdanovac:

– slave Sv. Arhanđela, Đurđic i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno početkom 19. veka iz Gornje Morave – okoline Gnjilana i Vitine, Končuljske klisure i okolnih naselja: Bujanovca, Rakovca, Lopardinca i dr.

Božinjevac:

– slave Sv. Arhanđela, Mitrovdan, Sv. Vrači, Đurđic, Sv. Nikolu i Sv. Savu. Stanovništvo je starosedelačko i doseljeno početkom druge decenije 20. veka iz okolnih sela naseljenih Šiptarima (Lučana, Turije, Biljače i dr. Od 60 godina 20. veka doselilo se 20 domaćinstva iz Borovca, Donjeg Novog Sela, Bogdanovca, Karadinka i dr. (Naselje su spalili preševski i gnjilanski Šiptari 1944. godine).

Borovac:

– slave Sv. Arhanđela, Đurđic, Mitrovdan i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno početkom 19. veka iz vranjskog sela Soderce. Kasnije su doseljeni Srbi iz susednih sela Ljiljance, Košarno i dr. Selo se nekad zvao Krajmirovac. Šiptari su 1944. godine spalili selo, srpsko stanovništvo je izbeglo, pa se vratilo kada je Drugi svetski rat završen.

Bratoselce:

– slave Sv. Petku, Mitrovdan, Đurđic, Sv. Arhanđela i Sv. Nikolu. Prema predanju, selo su osnovala dva brata, po kojima je selo dobilo geografsko ime, nepoznato je odakle su ta dva brata došli. Nakon toga doseljavaju se drugi iz okolnih sela Strezovce, Bukorevac i dr.

Brnjare:

– slave Sv. Vračeve, Sv. Arhanđela i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz Preševske Moravice i Gornje Pčinje.

Vogance:

– slave Sv. Arhanđela i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno početkom 19. veka iz Preševske Moravice, okoline Kumanova i Gnjilana, koji su izbegli od šiptarskih zlodela.

Donje Novo Selo:

– slave sv. Petku, Đurđic i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz susednih sela (Reljan, Krševica, Aliđerce i dr. Selo je stadalo 1944. godine i meštani su od Nemaca i Šiptara ubijani i njihove kuće su spaljene.

Drežnica:

– slave Sv. Arhanđela, Sv. Nikolu i dr. Prvobitno naselje je raseljeno, pa obnovljeno početkom 19. veka kao čitlučko. Taj status ima do 1912. godine. Početkom 20. veka pronađeni su ostaci stare srpske crkve posvećene Sv. Iliji. Preci današnjeg stanovništva doseljeni su iz okoline Preševa, Gnjilana, Kratova u Makedoniji, i okolnih sela (Sebrat, Biljača i dr.)

Žbevac:

– slave Sv. Arhanđela, Mitrovdan, Đurđic, Sv. Nikolu i dr. Selo je obnovljeno sredinom 18. veka doseljavanjem srpskog stanovništva iz Poljanice – okoline Vranja, i kasnije iz okoline Bitolja u Makedoniji, sa Kosova iz Gornje Morave, iz Vranjske Pčinje, Preševske Moravice i iz okolnih sela i dr.

Žuželjica:

– slave Sv. Arhanđela, Sv. Nikolu i dr. Selo je više puta stradalo, raseljavano pa ponovo obnovljeno od turskog i šiptarskog zuluma. Preci sadašnjeg stanovništva doselili su se početkom 19. veka iz okoline Kumanova, iz Janjine u Grčkoj, okolnih sela i dr.

Jablanica:

– slave Sv. Arhanđela, Mitrovdan i dr. Stanovništvo je iz okoline Bujanovca i Preševske Moravice, odakle su se sklanjali od šiptarskih zuluma.

Jastrebac:

– slave Sv. Arhanđela, Đurđic, Đurđevdan i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno sredinom 19. veka iz okoline Leskovca i okolnih sela Žbevca, Sejaca i dr.

Klenike:

– slave Sv. Marka, Sv. Petku i dr. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz Preševske Moravice, Gornje Pčinje i okolnih sela.

Klinovac:

– slave Sv. Arhanđela, Sv. Atanasija, Sv. Nikolu i Vavedenje. Stanovništvo je doseljeno u drugoj polovini 18. veka iz Makedonije, Preševske Moravice, Vranjske i Leskovačke kotline i dr. U naselju se nalazi stara pravoslavna crkva Sv. Nikolaja koja je obnovljena 1833. godine. Selo je poznato po školovanih priblizno 250 meštana, većinom iseljenih – imaju fakultetsko ili više obrazovanje.

Košarno:

– slave Sv. Arhanđela. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz okoline Gnjilana zbog šiptarskih zuluma.

Krševica:

– slave Sv. Arhanđela, Mitrovdan, Sv. Đorđa i Sv. Nikolu. Selo je obnovljeno u prvim decenijama 18. veka. Stanovništvo je doseljeno iz Gornje Pčinje, okoline Bujanovca, Preševa, sa Kosova iz okoline Gnjilana i Kačanika, iz Vranja i dr.

Kuštica:

– slave Sv. Vračeve, Đurđic, Sv. Arhanđela, Mitrovdan i Sv. Nikolu. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz okolinih sela i izu okoline Kumanova iz sela Nagoričane.

Levosoje:

– slave Sv. Arhanđela, Mitrovdan, Sv. Nikolu i dr. Stanovništvo je starosedelačko i doseljeno iz Preševske Moravice, iz Gornje Morave – okoline Gnjilana i Vitine i sa Kosova i iz drugih krajeva.

Lukarce:

– slave Sv. Arhanđela, Sv. Nikolu i dr. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz sliva Babune, između Velesa i Prilepa u Makedoniji.

Ljiljance:

– slave Sv. Jovana, Sv. Arhanđela, Sv. Prečistu, Sv. Nikolu i dr. Stanovništvo je starosedelačko i doseljeno iz okolnih sela Žbevca, Biljače i dr. Iz okoline Bitolja u Makedoniji i dr.

Pretina:

– slave Sv. Nikolu, Sv. Arhanđela i dr. Stanovništvo je doseljeno iz Gornje Pčinje i okoline Krive Palanke u Makedoniji.

Rakovac:

– slave Sv. Đorđa Alimpija, Sv. Bogorodice, Sv. Marka, Sv. Nikolu, Sv. Arhanđela i dr. Stanovništvo je starosedelačko i doseljeno iz Preševske Moravice, Gornje Pčinje, iz okolnih sela i dr.

Sveta Petka:

– slave Sv. Vračeve, Sv. Arhanđela i Sv. Nikolu. Osnivači sela su doseljenici iz sela Preševske Moravice (Trnave, Zujinca i Rajinca.

Sebrat:

– slave Sv. Petku, Mitrovdan, Sv. Arhanđela i Sv. Nikolu. Selo je osnovano početkom 19. veka. Stanovništvo je doseljeno iz sela Nereva (oko 50 odsto), Gornje Pčinje, Preševske Moravice i dr.

Spančevac:

– slave Sv Petku, Sv. Arhanđela, Đurđic, Sv. Nikolu i dr. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka iz Gornje Pčinje, Preševske Moravice i preševske Crne Gore.

Srpska Kuća:

– slave Sv. Nikolu, Sv. Arhanđela i dr. Stanovništvo je starosedelačko i doseljeno iz Gornje Pčinje.

Trejak:

– slave Sv. Arhanđela, Sv. Nikolu i dr. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka od šiptarskih zuluma iz sela Turije. Posle njih doseljavaju se i dr. iz Gornje Pčinje, Preševske Moravice i okolnih naselja.

Turija:

Nekada su u ovom selu živeli Srbi. Tokom velike seobe Srba 1690. godine iz ovog sela iseljene su 33 kuće, od kojih su se žitelji 30 kuća, naselili u istoimeno selo Turije kod Srbobrana u Vojvodini, a žitelji 3 kuće u selo Rajčevce u Gornjoj Pčinji. U 18. veku Srbi obnavljaju selo, ali se iseljavaju zbog doseljenih Šiptara. Iz ovog sela je iseljen jedan rod u Trejaku i rod Totići, koji se iselio u Bilince kod Gnjilana potom oko 1850 god. se preselio u selo Kmetovce kod Gnjilana. Totići su starinom iz okoline Vučitrna. Po oslobođenju od Turaka nekoliko srpskih kuća iz okoline se naselilo u Turije u Drugom svetskom ratu su proterani od Šiptara, kasnije su se vratili, ali se kasnije opet iseljavaju.

Uzovo:

– slave Sv. Nikolu, Đurđic i dr. Stanovništvo je doseljeno krajem 18. veka sa Kosova iz okoline Vučitrna i iz okolnih naselja, Brnjara, Spančevca i dr. Naselje je 2009. godine ostalo bez stalnih stanovnika, koji su se iselili u Bujanovac, Vranje i dr.

IZVOR: Priredio Aleksandar Aksić Šarko

 

Komentari (10)

Odgovorite

10 komentara

  1. nada

    interesuje me porodicno stablo familije kirci iz sela bustranje kod vranja

  2. Tadija Mitić

    Interesuje me poreklo prezimena Mitić iz sela Pretina.
    Pocevsi od mene, imena idu ovako:
    Tadija Mitić
    Boban Mitić
    Radivoje Mitić
    Ljubomir Mitić

    E sad, hteo bih da saznam, ostale pretke, njihova imena i prezimena, mesta rodjenja ili prebivalista, sve moguće. Hvala!!

  3. milan

    interesuje me porodicno stablo familije ristic iz sela pretina, kod bujanovca

  4. Šarko

    Milane,

    Koju slavu slavite?

    Prema istraživanju J. Trifunoskog iz 1951-1955 godine u selo Pretina kod Bujanovca zabeležio je sledeće rodove:

    Mihajlinci (12 k., Sv. Nikola), došli su oko 1830. godine iz Koćura u G. Pčinji (Uroš živ 30 godina – Aleksandar – Mita – Stoša – Mihajlo, osnivač roda koji se doselio. Po iseljenju iz Koćure kratko vreme živeli su u Biljači, pa prešli u Sebrat slive Pčinje i najzad došli u sadašnje selo. U vreme njihovog doseljavanja zemlja Pretine bila je pustara.

    Mišinci (3 k., Sv. Nikola). Imaju isto poreklo i vreme doseljenja kao i Mihajlinci. Njihova genealogija je: Spira živ 62 godine – Stojmen – Miša – Jovča koji se doselio.

    Nikolinci (6 k., Sv. Nikola), došli su kada i prednji rodovi iz sela Gradaca kod Krive Palanke u Makedoniji: Genealogija je: Trajko (živ 17 godina – Jefrem – Stojan – Filip koji se doselio.

    Spasinci (1 k., Duhovi), došli su oko 1900. godine iz Zlodovca u G. Pčinji.

    • Šarko

      ispravka genealogija za Nikolince je : Trajko živ 17 godina – Jefrem – Stojan – Trajko – Filip koji se doselio . Nikola osnivač roda je dalji predak možda je Filipov otac, ili deda ili pradeda..

  5. Nikola

    Interesuje me porodicno stablo Nedeljkovica, sad deda kaze da su se oni ranije prezivali Filipovic, tako i stoji na grobu njegovog strica. Evo i neka imena, mozda posluze, deda se zove Zivojin, njegov otac Milan, a stric Dusan, njivov otac se zvao Trajko- ubili ga u selu za vreme drugog svetskog rata, sad deda kaze da ga je ubila kontraceta, albanaca ili bugara.. (Inace i Milan i Dusan su poginuli za vreme 2. Sv rata) e sad, od Trajka otac se zvao Nedeljko, bar tako deda kaze, a njegov otac Filip, to je sve cega se seca. Bas bi voleo da saznam dalji porodicno stablo i poreklo. Hvala vam unapred.

  6. Srdjan

    Nikpola nisam uspeo da protumacim o tvojim precima u kom su selu ziveli i moja je porodica sa istim prezimenom javi se na ovu adresu mozda jedan drugom pomognemo oko nekih detalja .hvala

  7. srdjan

    zamolio bih Nokolu da ostavi neku kontakt adresu ili da se javi na srdjannedeljkovic5@gmail,com radi razmne inforamcija nisam vican ovom tehnologijiom pa se unapred izvinjavam.

  8. Marko

    Želeo bih da saznam porodično stablo Maksića iz sela Brnjare, iz roda Cakarci (negde piše i Cekarci). Porodično stablo je Kostadin, njegov otac Apostol. Njegovog oca Maksu (po kome je i prezime) su ubili Turci početkom XX veka, te je njegov brat Kitan usvojio Apostola. Njihov otac zvao se Bogdan, a deda Ilija. Hvala unapred!