Poreklo prezimena, selo Ljutice (Koceljeva)

22. april 2013.

komentara: 2

Poreklo stanovništva sela Ljutice, opština Koceljeva. Izvodi iz knjige Ljubomira Ljube Pavlovića „Antropogeografija valjevske Tamnave“, prvo izdanje 1912. godine, poslednje izdanje 2011. godine, Edicija „Koreni“ u izdanju JP Službeni glasnik Srbije i SANU.   Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

 

Istorija oblasti

Kad je između srpskog despota Stevana i ugarskog kralja Žigmunda zaključen znameniti ugovor o predaji Stevanu i njegovim neposrednim potomcima, ako ih bude imao, Mačve s Beogradom i gradom Golupcem, već iz toga doba pominju se neka sela ove oblasti, koja je kralj Žigmund dao u praviju čelniku Radiču, koje naslednik Stevanov Đurađ utvrđuje i odobrava. U istom hrisovilju datiranom 31. avgusta 1429. godine pominju ova sela iz današnje Tamnave: Ljutice, Zabrežje, Bošnjaci i Trstenica, pored drugih, koja su po susednim oblastima.

Fizičke prilike Tamnave

Druga vlašićka kosa počinje u šabačkom Crniljevu na onom mestu odakle Tamnava otpočinje teći umesto severnim, istočnim pravcem. Druga kosa je niža od prve i razlikuje se dosta od prve, mada su obe tačno jugoistočnog pravca. Kao što je kod prve kose glavni i najznatniji vis Beleg u Miličinici i iznad valjevskog Crniljeva, tako je i ovaj drugi, Jautina u Goloj Glavi najglavniji, jer koliko je Beleg udaljen od početka Vlašića, toliko je i Jautina od Donjeg Crniljeva. I kosa i njene suviše kratke i severne i južne kosanice širokoh su pleća, sa jasno izraženim krečnjačkim poljicima, jer celom dužinom kose na više mesta ispoljeni su sekundarni krečnjaci, ispod kojih su peščari, konglomerati i filiti. Krečnjačka poljica: Odžino Polje između Miličinice i Goločela, Preseka na Šeševici, Jasikova Ravan u Ljuticama, Konjski Grob na međi Bresnice i Koren u Družetiću, su poljica bez vidnih ostenjaka, i rtova sa vrtačama po sredini, koje su starijeg i novijeg porekla, široke, zadnivene i obdelane.

Naselja

Položaj sela.

Svaka gologlavska mala ima po jedan ili po dva zasebna potesa, a sve zajednički po jedan deo svog Polja, a tako i kod bukorskih mala, čiji je zajednički potes Mokro Polje do Galovića. Kad se mala namnoži i nema gde da se više širi, onda malo podalje stvara drugu malu, koja se po vremenu spaja sa svojom maticom. Tako su se u Bukoru spojile Donja Mala sa svojom maticom Divičem, u Goloj Glavi Balačka sa Brđanima, u Ljuticama Rasnica sa Ljuticama itd. Tipska brdska sela su: Bukor, Gola Glava, Družetić, Ljutice, Crniljevo, Goločelo, Galović itd.

Seoske zajednice:

Zajednice brdskih sela veće su i one su ispusti i šume. Ove se zajednice daju pod ispašu i žirovnicu i prihodi idu u opštinsku kasu na isplatu državnog poreza i prireza na sva imanja. Iz ovih zajednica seoska sirotinja ima besplatan ogrev, a oskudni u imanju dobijaju, po rešenju seoskog i opštinskog zbora i odobrenju nadležnih državnih vlasti, potrebno zemljište na večitu svojinu. Najlepše, najveće i najočuvaninje zajednice ove vrste imaju sela: Gola Glava, Koceljeva, Pambukovica, Kamenica, Ljutice i Družetić. Gologlavske zajednice u Jautini, družetićke u Straži i Visu, koceljevačke i pambukovičke, poznate po opštim imenom Koceljevačka Šuma, u prostoru preko 400 hektara, jesu najlepši šumski krajevi u oblasti i one drve sva donja tamnavska sela.

Kameničke i Ljutičke zajednice u Šeševici, u prostoru preko 130 hektara opet su šumske zajednice, ali lošije vrednosti od gornjih.

Džematske zajednice:

Džematske zajednice su ređi oblik svojine u ovoj oblasti, ali se ipak daju zapamtiti. Male svih brdskih sela i izdvojeni krajevi tamnavskih ravnijih sela imaju svoje zajednice od pola hektara u prostoru, ograđene i neobrađivane, na kojima male i krajevi drže svoja bdenija i molitve. Sređ U Banjanima ima svoju zajednicu od 5 ari i daje pod zakup, Staro Vrelo u Vrelu, Ratković u Svileuvi, Krivajica u Ljuticama, Šumarice u Kamenici, Barič u Subotici, Divič u Bukoru, Delo u Donjem Crniljevu imaju svoje male zajednice, koje ne donose nikakvih prihoda ni selu ni malama.

Poseban položaj sela:

Ljutice su sa obe strane Tamnave, zapadno od Koceljeve, brdssko i ravno selo, čija su brda sa južne strane. Kuće su pri izvorima seoskih potoka, zbijene u porodične grupe, vrlo bliske i sa velikim okućnicama. Džemati su: Jelići, zapadni deo ispod Grada, Ljutice, sredina sela, Rasnica ispod Konjskog Groba na desnoj strani reke i Krivajica, na levoj strani, uz poveću nepresušnu seosku rečicu Krivajicu.

Tip sela:

Kod tamnavskih brdskih sela, koji jednim delom zalaze u brdovite krajeve, a drugim u ravnije, primećuje se dve vrste mala. Brdske male su kao i kod pravih brdskih sela, a druge su razbijenog tipa, ali ne i rasturenog i na više mesta su spojene. I ovakva su sela starovlaškog tipa, jer su okućnice, rasporedi i kuća i zgrada istovetni. Ovakva su sela: Kamenica, Goločelo, Ljutice, Subotice, Bajevac, Raduša i dr.

U Vukovim haračkim tefterima pominju se kao zaseoci: Koren u Družetiću i Jautina u Goloj Glavi, ali nisu bili zaseoci ni onda, pa ni danas, jer ih niko tim imenom od njihovih seljaka ne zove. Vrhovi u Skeli, Staro Vrelo u Vrelu, Pljoštara u Drenu, Gračica u Novacima, Ratkovac u Svileuvi i Krivaja u Ljuticama jesu veće male, koje bi se, kad bi se njihova imanja izdvojila od ostalog sela, mogle nazvati zaseocima a vremenom i selima.

Imena sela srpskog porekla:

Srpska imena sela, koja su postala od prezimena razrođenih porodica ili muških i ženskih imena i nadimaka su, između ostalih, i Ljutice.

Starine:

U Ljuticama, pored Okrugle Bare, koja je u dolini Tamnave, postoji jedan dobro očuvan beleg, za koji seljaci drže, da je sestre Ljutice Bogdana. Za ovaj spomenik vezana je ova narodna priča: Jednog dana, kad se na Mramoru, u zimskoj kuli, boravio vojvoda sa svojom svitom, primeti sa kule da se nešto kreće po pšenici oko Okrugle Bare. I vojvoda i njegova svita pomisle da je košuta i vojvoda zapne strelom i na mstu ubije, umesto košute, svoju sestru, koja je istog jutra izašla u polje da razgleda vojvodina polja i da se prošeta. Vojvodi je bilo neobično žao svoje sestre, zato je sahrani pored Bare na mestu gde je ubijena i podigne joj mramor, koji se i danas čuva.

Za dvore i kulu Ljutice Bogdana priča se, da su bili na Mramoru, na međi sela Ljutice i Kamenica. Ljutica Bogdan je preko leta sedeo u kuli na Mramoru, a preko zime u drgoj kuli, u Subotici.

Postanak i starina današnjih sela:

U godini 1429. u hristovulju despota Đurđa Brankovića, kojim odobrava svom čelniku Radiču, da može primiti podareni poklon od ugarskog kralja Žigmunda, pominju se pored nekih sela iz susednih mačvanskih oblasti i sela ovih oblasti: Trstenica, Bošnjaci, Ljutice, Zabrežje i Medojeva reka (Banjani).

U spisku sela paleškog i šabačkog distrikta iz 1737. godine, koji je sastavila Beogradska administracija toga doba, pominju se, između ostalih, i Ljutice.

Stara sela, koja bi po narodnom predanju postojala od pre 300 (sada 400) godina su, između ostalih, i Ljutice.

 

Poreklo familija-prezimena sela Ljutice:

Prezime – kada su doseljeni – odakle su doseljeni – krsna slava – napomena:

-Antonići i Čolići. Videti Čolići i Antonići.

-Babići, druga polovina 18. veka, Kostajnik, Sv. Velikomučenik Artemije.

-Bekrići, druga polovina 18. veka, Plužac u Podgorini, Nikoljdan.

-Brankovići i Pišteljići. Videti Pišteljići i Brankovići.

-Živkovići-1 i Ilići. Videti Ilići i Živkovići.

-Živkovići-2, posle 1827. godine, Divci u Kolubari, Nikoljdan, dovodac uz mater.

-Ivanovići, posle 1827. godine, Ostružanj u Podgorini, Aranđelovdan, uljezi u Banoviće-Panteliće.

-Ilići i Živkovići-1, druga polovina 18. veka, Vragočanica u Podgorini, Nikoljdan.

-Markovići, druga polovina 18. veka, Osladić u Podgorini, Đurđevdan.

-Miloševići, druga polovina 18. veka, Osat, Jovanjdan.

-Morići*, prva polovina 18. veka, Piva, Nikoljdan.

*Morićima se zovu po nekakvom pretku popu, koga je selo zvalo Morom. Pop Mora, po pričanju seljaka, bio je neobično lenj. Leti pred kućom na ljuljašci, obešenoj o šljivi, spavao bi po ceo dan, a zimi u kući. Kad bi ga ko pozvao u parohiju kakvim poslom, imao je običaj uvek reći: „Mora na vas naišla, ne date mi da se odmorim“.

-Pišteljići i Brankovići*, prva polovina 18. veka, Bosna, Aranđelovdan.

*Brankovići i Pišteljići su od družetićskih Stanojlovića, poreklom iz sarajevske okoline.

-Spasojevići, druga polovina 18. veka, Plužac u Podgorini, Mitrovdan.

-Stanojčići, posle 1827. godine, Beljin u Posavskoj Tamnavi, Đurđevdan, dovodci.

-Tanaskovići, posle 1827. godine, Kozarica, Jovanjdan, uljezi u Stevanoviće.

-Timotići, druga polovina 18. veka, Lopatanj u Podgorini, Đurđic.

-Tomići, posle 1827. godine, Oglađenovac u Podgorini, Nikoljdan.

-Čolići i Antonići, druga polovina 18. veka, Bastav u Rađevini, Đurđevdan.

-Šumerovići, druga polovina 18. veka, Osladić u Podgorini, Stevanjdan.

 

IZVOR: Ljubomir Pavlović, “Antropogeografija valjevske Tamnave”. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

Komentari (2)

Odgovorite

2 komentara

  1. Postovani,
    Ljuba Pavlovic u ” Antropogeografiji valjevske Tamnave” nije naveo poreklo familije Pavlovic koji su ziveli u Ljuticama u 18 i 19 veku , kao i 1912. godine kada je napisao knjigu.
    Zato vas molim da mi pomognete ,ako imate podatak, da saznam poreklo mog pradede Marka Pavlovica koji je izgubio zivot u Balkanskom ratu. Njegov otac , moj cukundeda Srecko Pavlovic je bio kmet u selu Ljutice.

    Hvala unapred,
    srdacan pozdrav

    Biserka Dumic Pavlovic

  2. Bogdan Lazić

    Radim na rodoslovu prezimena Lazić u Ljuticama. Poćeo sam od Filipa Lazića, koji je pri popisu 1963. godine upisan kao šezdesetogodišnjak, ima drugu suprugu Mandu, dva sina, četiri kćerke i jednu pastorku. Jasno mi je da je njegov sin Stanislav moj pradeda, dakle Filip mi je čukundeda. Ne zanam šta je bilo sa njegovim drugim sinom Radoslavom, niti znam gde su se razudale kćeri i koliko su živeli, da li su imali potomaka. Za Stanislava znam da je imao sina Srećka, on je moj deda, a njegov sin Miloš je Moj otac. O Stanislavu znam samo što sam rekao, ali i da je poginuo u jednom od ratova, kao i njegov sin Srećko koji je poginuo u ratu 1912-1913. i ime mu je na spomeniku kod škole u Ljuticama, a i na spomeniku kod crkve u Koceljevi. Ako neko ima neku ideju o gore pominjanim nek napiše na adresu koju ostavljam.