Poreklo prezimena, selo Leušići (Gornji Milanovac)

7. decembar 2014.

komentara: 2

Poreklo stanovništva sela Leušići, opština Gornji Milanovac – Moravički okrug. Prema knjizi Milenka Filipovića „Takovo“. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan. 

Leusici

Položaj sela.

Selo se nalazi po kosama i stranama ispod brda Bijele Ploče i Kremana. Kroz južni deo seoskog atara protiče Konjska Rijeka, koja dolazi iz Brezne a kroz zapadni Šiban i Čemernica.

Vode.

Izvori u selu: Jevtovića Česma, Sobina, Kamenac, Zmijanac, Živkova Česma, Đukov Izvor, Prodanovića Česma. Selom protiču i manji potoci: Maca, Živkovića Potok i Zmijanac.

Zemlje i šume.

Parcele sa njivama, livadama i zabranima su: Stevanovac, Maca, Grobljansko Brdo, Slon, Slana Bara, Stublina, Šljivice, Ćukovina, Bizovina, Ornice, Povito Brdo, Šume, Ambarine, Pikljovina, Laz, Prijelog, Ravni Gaj, Svinjci, Kremen, Perišića Do. Na Povitom Brdu je seoska „planina“.

Tip sela.

Selo je veoma raštrkano a ima 106 domaćinstava. Glavni zaseoci su: Sobina, Bijela Ploča, Lučića Brdo, Ornički Kraj, Kremen i Čemernica. Kuća ima i po „planini“. Škola je na Povitom Brdu, u polju pod selom je seljačka radna zadruga (od 1947. g), koja je podigla mali hidrocentralu na Čemernici. Novo groblje je u sredini sela. Seoska „obetina“ je Prvi dan Trojica a u prvu nedelju po Petrovdanu drži se odavno vašar u Čemerničkom Polju kod Žižovića Grma. Bilo je pet „zapisa“.

Starine u selu.

Strana desno, pored potoka Šibana, pripada ataru sela Koštunića, zove se Madžarevac. Tu je bilo „madžarsko“ groblje ali su svi nadgrobni spomenici razneti. J. Mišković je video na tom groblju mnoge velike krečnjačke ploče i samo jedan stub na kome je bio urezan znak krsta.

Na Grobljanskom Brdu, pri kraju sela, bilo je staro seosko groblje, koje je napušteno zbog vode i sada je zaraslo u gusto trnje.

Na mestu Hambarima, priča se, bili su turski ambari, kada su Turci uzimali desetak. Po selu ima grobova srpskih i austrougarskih ratnika iz Prvog svetskog rata.

 

Postanak sela i poreklo stanovništva.

Po predanju, prvi se u selo naselio neki Lejo, ali je njegov rod izumro. Izumrli su i Bizovići, Đokanovići, Vranići, Samardžići, Savići, Katišići i Lučići, koji su došli u selo pre Žižovića.

Žižovići, slave Đurđic. Doselili su se iz Crne Gore pre 200 godina. Pouzdano su od Žižovića Milanovići, kojih ima i u Koštunićima a verovatno su zajedničkog porekla sa njima i drugi rodovi, koji slave Đurđic i znaju da su im preci doseljeni, kao što su:

Jovanovići, ranije Saramandići ili Vasiljevići;

Marjanovići sa nadimkom Ćivše i;

Milosavljevići ili Miličići.

Đurovići, slave Lučindan. Spadaju u najstarije rodove u selu. Ranije prezime Milići.

Perišići, slave Đurđevdan. Preci su im došli pre Nedeljkovića iz Hercegovine ili Crne Gore.

Nedeljkovići, slave Aranđelovdan. Zovu ih „Arnauti“, zajedničkog su porekla sa Vuksanovićima u Gornjim Branetićima. Predak Nedeljko se naselio iz Kolašina na Kremenu, pošto mu se dopala voda na izvoru Kamenac.

Prodanovići, slave Đurđic. Predak, ded ili praded, došao početkom 19. veka „na miraz“ iz Bogdanice prizetivši se u Pitaloviće.

Jevtovići prvi, slave Ćirilovdan (Sv. Ćirilo i Metodije). Oni su na Kremenu, takozvani Gornji Jevtovići, poreklom su od Sjenice. Ima ih u Vršcu.

Jevtovići drugi, slave Stevanjdan. „Donji“ Jevtovići su u nekoj vezi sa Papićima u Pranjanima. Moguće je da su iz Kremana, jer neki kažu da su iz istog mesta kao i Lukići.

Lukići, slave Jovanjdan. Ranije se prezivali Samardžići, došli su iz Kremana kod Užica, gde su bili susedi sa Jevtovićima.

Popovići, slave Nikoljdan. Znaju da im je ded bio sin ćerke nekog popa, zvanog pop Grožđara. Popov zet bio je Petar Poljadija, koji je rano umro. Kao posmrče rodio mu se sin Jeremija, koji se prezivao Popović.

Erići, slave Mitrovdan. Praded Petardošao možda iz Kosjerića.

Biorci, slave Aranđelovan su od Bioraca u Teočinu, posle deoba dolazili na svoja imanja od pre 100 godina.

Nikolići, slave Nikoljdan. Otac je došao iz Koštunića, od Gebovića, kao posinak – oko 1870. godine.

Cvetkovići, slave Jovanjdan. Otac došao iz okoline Vlasotinca oko 1893. godine kao siromah, selo mu dalo 80 ari zemlje. Radio je kao sluga, posle posinjen.

„Perišići“ drugi, slave Đurđevdan. Gvozden Maksić došao iz Ozrema pre 55 godina, u Perišiće, „pod svoje“.

Raičevići prvi, slave Đurđic. Otac im došao ko 1902. godine iz Družetića.

Raičevići drugi, slave Lučindan. Otac doveden kao pastorak kod Milisava Raičevića iz nepoznatog mesta.

Brkovići, slave Aranđelovdan. Otac došao iz Teočina, oko 1905. godine, kao prizetak.

Paunovići, slave Lučindan. Otac došao iz Teočina na imanje izumrllih Katinića-Bizovića.

Ušendići, slave Sv. Ćirila i Metodija po imanju i Đurđic po rodu. Predak došao kao sluga 1919. godine iz Ljubiša kod Užica, pa se „privenčao“ za jednu udovicu.

Gvozdenovići, slave Lučindan. Otac se prizetio došavši iz Pranjana (Varošica) 1930. godine. Razveli se i on sada ponovo živi u Pranjanima gde slavi Jovanjdan. Iza sebe ostavio sina u Leušićima.

Đurđevići R. Doseljen iz Srezojevca oko 1925. godine. Ne kaže se ništa za slavu.

Obradović D., slavi Nikoljdan. Došao iz Koštunića „na miraz“ u Eriće, 1947. godine.

Milosavljevići i Andrići, slave Đurđic. Bez muških članova. Od istog su roda od koga su i Andrići u Srezojevcima.

 

IZVORMilenko Filipović – Takovo. Priredio saradnik portala Poreklo Milodan.

 

Komentari (2)

Odgovorite

2 komentara

  1. Vladimir

    Erići slave sv.Dimitrija-Mitrovdan

  2. Selaković

    Molim da mi se jave ili ostave imejl zainteresovani Lukići (slava Jovanjdan), kako bismo razgovarali o mogućnosti zajedničkog porekla sa mojim Selakovićima.