Порекло становништва села Рујце, општина Липљан (Косово и Метохија). Према студији „Косово“ Атанасија Урошевића. Приредио сарадник портала Порекло Војислав Ананић.
Село је на 2,5 км западно-северозападно од Липљана, на десној долинској страни једног поточића, пред његовим ушћем у Ситницу. Ситница протиче ниже села, источно.
Збијеног је типа. Дели се на Горњу и Доњу махалу. У Горњој живе Арбанаси, а у Доњој Срби.
Не зна се када је садање село основано или обновљено. Од 18. века оно је чифлик и на њему се становништво смењивало. 1864. су се у селу настанили и Черкези, такође као чивчије, али су га 1878, кад се Србија те године приближила Косову, напустили и отишли дубље у унутрашњост Турске. На њихово су место за чивчије дошли Арбанаси мухаџири из тада ослобођених крајева Србије.
Српски родови:
– Јеринци (5 к., Аћим и Ана). Доселили се на прелазу 18. у 19. век из Ругове, и то прво у Лапље Село, потом ускоро у Рујце.
– Живићи (4 к., Св. Никола). Досељени из Куча, из села Асанбегова, кад и Јеринци и исто тако као и они, прво у Лапље Село, па ускоро потом у Рујце. Као да су даљом старином из Шаље, јер их зову Шаљњанима.
– Грбићи (2 к., Св. Никола). Пресељени из Ливађа, из рода Живковића, после првих. Даља старина им је у Сиринићу.
– Ђорђевчићи (1 к., Ђурђиц). Пресељени из рода Ђорђевића у Грачаници око 1870. Старо презиме им је Дауџић.
– Арсић (1 к., Митровдан). Пресељен из Д. Гуштерице из рода Шубарића, на женино имање. Даља старина му је у Плешини.
Цигани православни:
– Филиповић (1 к., Св. Василије). Непознатог порекпа; одавно живи у селу као чивчија.
– Ћирковић (1 к., Св. Василије). Пресељен из Мужичана око 1890.
– Начић (1 к., Св. Василије). Пресељен из Враголије 1913.
– Васић (1 к., Св. Василије). Пресељен из Скуланова 1916.
Арбанашки родови:
– Папаз Зез (1 к.), од фиса Битича. Почетком 19. века досељен из Скадарске Малесије у Семетиште (Подрима). У Рујце се доселио за бугарске окупације у првом светском рату (1915-1918) за чифчије, јер је тамо услед деобе остао без земље. Појасеви од исељења из Малесије до досељења у Подриму: Адем-ага, Малић, Емин, Малић (50 година).
– Авдулаовић (1 к.), од фиса Битича. Досељен из Семетишта заједно са Папаз Зезом.
– Асановићи (2 к.), од фиса Гаша. Пресељени из Језерца кад и горњи.
– Рамовић (1 к.), од фиса Сопа. Пресељен из В. Рибара 1917, из рода Грајчевца.
Арбанаси мухаџири:
– Шкреља (1 к.), од фиса Шкреља. Досељен 1878. из Топлице.
– Блаца (1 к.), од фиса Елшана, из Блаца (Топлица).
– Полом (1 к.), од фиса Сопа, из Пролома (Топлица).
– Ивања (1 к.), од фиса Краснића, из Ивање (Јабланица).
– Виће (1 к.), од фиса Гаша, из Виче (Топлица).
ИЗВОР: САНУ, Српски етнографски зборник, књига LXXVIII, Одељење друштвених наука, Насеља и порекло становништва, књига 39, АТАНАСИЈЕ УРОШЕВИЋ: КОСОВО, ИУ “Научно дело“, Београд, 1965. Приредио сарадник портала Порекло Војислав Ананић
_________
ДОДАТАК: Попис становнишиштва КиМ из 1912. Приредио сарадник портала Порекло Драгиша Гиле Живковић.
Село РУЈИЦЕ, извештај учитеља Јанићија Ђурђевића:
Ту је живело 10 српских и 22 албанске куће. Албанци су били мухаџири из 1878. године. Село је било чифлук још од 18. века. Господар и Србима и Албанцима био је Хаџи Џемаиљ-ага Хаџи-Агушевић из Приштине. Чифлук од 40 дана орања обрађивао је са 11 чланова породице Фиља Симић, од 24 дана Стаменко Симић са 10 и Васа Јефтић са 12 чланова. Чифчије Стојан Трајковић са 5 и Стојан јовановић са 6 чланова радили су на чифлуцима од 15 дана орања. Два дана орања више од њих обрађивао је Славко Настић, са 7 чељади, чифлук од 4 дана орања обрађивао је Ђурђан Ћирковић (српски циганин) са 6 чланова породице. Илија Шаљић са 11 члановаобрађивао је 40 дана орања.
До 1887. године чифчије су давале петину и плаћале порез, а од тада четвртину. Две српске породице досељене су пре 20 година: Станоја Стојановића и Ђурђана Ћирковића. Остале су биле староседелачке. Своје куће имали су Фиља Смилић, Јован Ивић и Славо Настић, а дворишта су поседовали сви. Ага није имао никаквих дужности и обавеза према чифчијама и односио се “прилично добро”. Он је у селу имао кулу са двориштем и земљом коју су му обрађивале слуге. И према Србима и према Албанцима односио се једнако.
Коментари (0)