Порекло презимена, село Збориште (Вел. Кладуша, Бос. Крајина)

Порекло становништва села Збориште, општина Вел. Кладуша (Бос. Крајина), стање око 1925. године. Приредио сарадник портала Порекло Петар Демић.

 

ПОЛОЖАЈ

Просиња се састоји од више поточића, који извиру у Превији планини у Банији и салива се у Бужимски Поток, који се даље зове Глиница. Стабанџа прима поток Црквину и слева се у Бужимску. Између Стабанџе и Просиње дуж границе је Грљевац планина са највишим висом 465 метара. Једна коса Грљевца спушта се паралелно долини Бужимске. Драгојевац салева се у Бужимску пре Просиње. На косама и косењцама Грљевца су куће сеоске. Служе се водом и са ових врела: Јаворањ, Бијелића Врело и Пилиповића Поток.

ТИП

Село је разбијено по косама у породичним групама испод Грљевца. Примећује се да су групе у реду и растављају их јарци. Просиња даје утисак друмског насеља крај потока Просиње. Једва је приметна удаљеност између група . На Давидовића Брду овећа група кућа. До Варошке Ријеке је Лончаник и Брезе.

ЗАСЕОЦИ

Село има четири дела.

На Брези су: Ковачевићи (3 куће), Ћерани (6 кућа), Дошени (2 куће), Вејиновићи (1 кућа), Јеличићи (1 кућа), Бекути (1 кућа), Мандићи (4 куће), Галоње (2 куће), Ромићи (1 кућа), Зечеви (8 кућа), Мијићи (1 кућа), Пухалићи (2 куће), Давидовићи (3 куће), Бабићи (4 куће) и Михаилице (3 куће).

На Лончанику: Пилићи (6 кућа), Дошени (1 кућа), Божичићи (6 кућа), Бјелајци (1 кућа), Ступари (3 куће), Дропци (4 куће), Милиновићи (2 куће) и Бањци (1 кућа).

У Просињи су: Блануше (1 кућа), Мијатовићи (3 куће), Велимири (2 куће), Стојнићи (1 кућа), Грубори (7 кућа), Гакови (9 кућа), Ћуге (3 куће), Селаци (1 кућа) и Сантрачи (1 кућа). 

На Зборишту су: Вајагићи (6 кућа), Путници (3 куће), Дропци (1 кућа), Гаћеше (5 кућа), Медићи (1 кућа), Мудринићи (2 куће), Ћерани (1 кућа), Велимири (2 куће), Пузићи (1 кућа), Грмуше (1 кућа), Сантрачи (3 куће), Дундури (1 кућа), Ловрићи (4 куће), Дмитровићи (1 кућа), Галијаши (1 кућа), Балабани (2 куће), Остојићи (7 кућа), Мијатовићи (3 куће), Ергарци (2 куће) и Шаше (1 кућа).

Свега је у селу 46 породица са 139 кућа.

ПРИВРЕДА

Више је заступана земљорадња него сточарство. Имају веће шљивике око куће и осећа се тежња за гајење свиња. Има их на раду у Америци и знатне суме шаљу. Већином су тим америчким новцем поградили лепе куће. У селу има: 2 дунђера, 4 трговине са ситнаријама, 1 продаја духана и 1 тргује благом.

ИМЕНА

Пре него је подигнута црква играло је коло на Божић и Божији Дан, а на Спасовдан је била молитва. Ради збора сазове се Збориште. Лончаник по остацима глинена посуђа који се ту налазе. На нестале и обамрле породице подсећају имена: Бијелића Врело, Калемберово Брдо, Кајтезовац, Михаилевац, Радотинац, Бекино Гробље, Муждекина Њива и Мандушевац. Не знају шта је било са њима. 

СТАРИНЕ

Поред хрбина на Лончанику на једној је коси Грљевца Градина.

ПОСТАНАК СЕЛА И ПОРЕКЛО СТАНОВНИШТВА

За Лауданова Рата сво је становништво прешло у збег на Банију.

– Пре 100 година (око 1825. године)

Вајагићи (9 кућа), славе Аранђеловдан, са Попине у Лици.

Мудринићи (2 куће), славе Ђурђевдан, из Грмуше.

Божичићи (6 кућа), славе Ђурђевдан, са Змијања.

Гаћеше (5 кућа), славе Никољдан, из Лике.

– Пре 80 година (око 1845. године)

Ћерани (7 кућа), славе Ђурђевдан, из Грачаца у Лици.

Мандићи (4 куће), славе Никољдан, из Лике.

Гакови (9 кућа), славе Никољдан, из Велике Рујишке.

Грубори (7 кућа), славе Ђурђевдан, са Баније.

Дропци (5 кућа), славе Ђурђевдан, из Лике.

Дондури (1 кућа), славе Јовањдан, из Далмације.

Пилићи (7 кућа), славе Јовањдан, из Бјелајског Поља. Звали су се Бањци.

Остојићи (7 кућа), славе Врачевдан, из Бјелајског Поља. Звали су се Бјелани.

– Пре Омерпаше (око 1850. године)

Зечеви (8 кућа), славе Никољдан, испод планине. Звали су се Јеличићи. Старином са Змијања.

Селаци (1 кућа), славе Ђурђевдан, не зна се одакле су. *

Галијаши (1 кућа), славе Никољдан, не зна се одакле су. *

Велимири (2 куће), славе Ђурђевдан, не зна се одакле су.

Јунузи (1 кућа), славе Никољдан, не зна се одакле су. *

– Пре 70 година (око 1855. године)

Ћуге (3 куће), славе Аранђеловдан, из Велике Рујишке.

Милиновићи (2 куће), славе Аранђеловдан, из Велике Рујишке.

Бањци (1 кућа), славе Јовањдан, из Бјелајског Поља.

Ступари (3 куће), славе Аранђеловдан, из Велике Рујишке.

– Пре Окупације (пре 1878. године)

Сантрачи (4 куће), славе Пантелијевдан, из Бјелајског Поља.

Бјелајци (1 кућа), славе Никољдан, из Бјелајског Поља.

Галоње (2 куће), славе Врачевдан, из Бјелајског Поља.

Ловрићи (4 куће), славе Благочасне Вериге Св. Петра, од Унца са Тромеђе.

Бабићи (4 куће), славе Јовањдан, из Трубара са Тромеђе.

Балабани (2 куће), славе Петровдан, од Унца са Тромеђе.

Медићи (1 кућа), славе Ђурђевдан, од манастира Хрмња са Тромеђе.

Давидовићи (3 куће), славе Никољдан, са Давидовића Главице.

Мијатовићи (6 кућа), славе Стефањдан, од Сане.

Михаилице (3 куће), славе Пантелијевдан, из Будимлића Јапре.

Хргарац (1 кућа), славе Никољдан, из Хргара.

Бекути (1 кућа), славе Јовањдан, из Лике.

Пухалићи (2 куће), славе Никољдан, из Лике.

Дошени (3 куће), славе Јовањдан, из Лике.

Шаше (1 кућа), славе Мратиндан, из Небљуса у Лици.

Блануше (1 кућа), славе Ђурђевдан, из Небљуса у Лици.

Јелићи (1 кућа), славе Никољдан, испод планине.

Вејиновићи (1 кућа), славе Василијевдан, са Бушевића.

Грмуше (1 кућа), славе Јовањдан, из Љусине.

Стојнићи (1 кућа), славе Јовањдан, из Мразовца. Звали су се Ћулибрци.

Ковачевићи (3 куће), славе Јовањдан, из Великог Радића.

Мијићи (1 кућа), славе Никољдан, из Љусине.

Дмитровићи (1 кућа), славе Никољдан, са Баније.

Пузићи (1 кућа), славе Никољдан, са Баније. 

Путници (3 куће), славе Никољдан, са Баније.

 

* Селаци, Галијаши и Јанузи / Јануси (никако Јунузи) постоје на Банији.

 

ЛИТЕРАТУРА: Милан Карановић, Поуње у Босанској Крајини, Београд, 1925.

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.