На данашњи дан: Умро проналазач Добривоје Божић

13. октобар 2012.

коментара: 0

 13. октобра 1967. – У Београду умро инжењер машинства Добривоје Божић, проналазач и конструктор прве савремене кочнице за кочење железничких возила.

Добривоје (Саватија) Божић рођен је у Рашкој, 23. децембра 1885. године.

Студирао је на Високој техничкој школи у Карлсруеу и Дрездену. Један од професора му је био и Рудолф Дизел. Након завршених студија 1911. године вратио се у Србију.

Први посао добио је у железничкој радионици у Нишу. Одмах је и започео истраживачки рад на тему кочења железничких возила. Божић је знао да је кочница, као уређај железничког возила, од самог почетка, 1770. године, (покретање возила на пару) и појаве прве локомотиве 1813. године, компликован проблем за развој шинских возила по основу повећања брзине кретања и носивости. Пре њега је само Џорџ Вестингхаус 1869.године конструисао кочницу на збијени ваздух, са директним дејством и унапредио је 1872.год. као једнокоморну, аутоматску кочницу са индиректним дејством.

Због првог светског рата, привремено је прекинуо своја истраживања. Наставио их је након рата, радећи у Краљеву, Београду и Загребу.

Међународној унији железница, своје решење кочнице железничких возила, пријавио је преко железнице Краљевине Срба Хрвата и Словенаца 1925. године. После низа тестирања, на прузи Загреб-Ријека, и отпора његовом решењу од стране Немаца и Француза 1928. године признат је његов патент система кочења, као чувена кочница «Божић».

Божић је својим изумом разрешио до тада нерешиве проблеме кочења возова попут: решења распоредника (главни уређај кочнице) са три радна притиска, повећање пробојне брзине ваздуха у главном ваздушном воду (дуж воза) са 80 на 150 м/сек, решење проблема постепеног откочивања воза, решење неисцрпности кочнице воза током кочења, решење препуњења радне коморе, решење проблема аутоматске промене силе кочења у зависности од оптерећења железничког возила.

Први је предложио кочење путничких возова у функцији брзине (кочнице са два радна притиска).

Конструисао најефикаснији кочник (водећи уређај кочнице) којим се са локомотиве управља кочницом воза. Божићева решења кочнице железничких возила су остала као основа за све типове до данас примењених ваздушних кочница у железничком саобраћају.

Кочнице, данас великих произвођача, су управо усавршене копије кочнице «Божић».

За време Другог светског рата Добривоје и његова супруга Радмила, пребегли су са сином Драганом у Канаду. Пошто је, након одласка преко океана проглашен за издајника, државна власт је Добривоју Божићу одузела сву имовину, међу којима и породичну кућу у улици Крунска 69 у Београду, где се тренутно налази седиште Демократске странке. Године 1950. у канадском месту Кингстон рођен им је син Бранко Божић. Добривоје и Радмила су се развели недуго након рођења другог сина.

Добривоје је остао на америчком континенту све до 1964. године када се вратио у Београд. Ту је и преминуо, 13. октобра 1967. године.

ИЗВОР: Институт “Кирило Савић”, Википедија

 

Коментари (0)

Одговорите

Тренутно нема коментара. Будите први и оставите коментар.