Feljton: Ko su Šumadinci (75)

20. jul 2012.

komentara: 1

Portal Poreklo objavljuje feljton Miodraga Nedeljkovića „Ko su Šumadinci“, koji je prvi put publikovan 2001. godine u dnevnom listu „Glas javnosti“

 

Stižu Crnotravci

I danas ljudi iz okoline Crne Trave važe za vrsne graditelje, vredne i štedljive osobe, mirne naravi. Prilike u Šumadiji, a pogotovu kada je ona oslobađanjem u dva srpska ustanka postala veliko gradilište, uticale su da se umesto dolaska na pečalbu stanovništvo iz okoline Crne Trave opredeljuje za stalno nastanjivanje u ovom privlačnom delu Srbije. Deo stanovništva Crne Trave i okoline, usled buna koje su u ovom predelu izbile zahvaljujući podsticaju zbog uspeha ustanka u Šumadiji i prodoru ustanika ka tim krajevima, bio je prinuđen da se iseli, jer nije smeo da čeka odmazdu Turaka zato što je pristao uz Ustanak. Kako jezgrovito zaključuje Borivoje M. Drobnjaković, u Jasenici su uzrok doseljavanju „teške prilike pod Turcima, teško ekonomsko stanje, a sloboda i ugodniji život u Šumadiji.”

Najviše doseljenih Crnotravaca je u okolini Kragujevca, što je i prirodno, jer je Kragujevac bio ekonomsko i političko središte Srbije u prvoj polovini XIX veka. Kompaktnije skupine doseljenika su se nastanile samo u tri naselja – Crnom Kalu, Batočini i Gradcu, dok su po ostalim naseljima porodice Crnotravaca uglavnom pojedinačno raspršene. Između Kočine krajine i Prvog srpskog ustanka iz Crne Trave u Crni Kao su došli Glavaševići, koji će se vremenom razgranati u veliku skupinu rodova, koji je početkom XX veka brojao 35 kuća – Markovići 13 (u okviru kojih su Milojevići 5, Ilići 3, Markovići 3, Milanovići 2), Stanojevići 7 (od kojih Petrovići 5, Milosavljevići 2), Lazarevići 6 (od kojih Cvetkovići 4, Lazarevići 2), Nikolići 4 (Nikolići 3, Petrovići 1), Panići 3 i Streljići 2. Kao crnotravsku porodicu Jovan Erdeljanović je u Crnom Kalu zapisao i Mladenoviće (2 kuće), koje su ovde naseljene posle zadržavanja u Batočini.

U isto vreme se u selo Batočinu doseljava rod takozvanih Paspaljara (Tasići 6, Petrovići 1, Savići 1, Nikolići 1 i Jevtići 1 kuća), a u varošicu Batočinu Cvetanovići (4 kuće, od kojih jedna Jovanovića). U toku Prvog ustanka uz svoje zemljake u Crnom Kalu će se naseliti i porodice iz Ruplja kod Crne Trave – Milenkovići 3 kuće (od kojih Milovanovići 1, Miljkovići 1, Savići 1), zatim njihovi srodnici Milanovići (4 kuće) i Ćeleševići (drugo prezime Đorđevići, 5 kuća), a uz svoje zemljake u selu Batočini Krstići (4 kuće, od kojih jedna Stankovića) i Ničkovići (2 kuće). Kasnije, posle Drugog srpskog ustanka, pristići će 1823. godine iz starog zavičaja i Đorići (1).

U toku Prvog ustanka se u Gradac doseljavaju iz Crne Trave Ilići ili Vasiljevići (2 kuće), koji imaju i drugo prezime: Mladenovići, sa ograncima Postolovića (1) ili Apostolovića (2), koji imaju i drugo prezime: Dimitrijevići, a u Majnić dolaze Došljakovići (2 kuće). U selo Nikšić se tad naseljavaju Jovići (12), u okviru kojih su Stankovići i Petrovići, koji dolaze iz sela Brod u Vlasini, a iz Vlasotinaca u Lapovo dolaze Jovanovići (9 kuća, slava Sv. Ilija). Po primedbi koju je stavio Toša Radivojević, od ovih Jovanovića je Lazar Jovanović, ministar pravde u Kraljevini Srbiji. Kasniji su doseljenici Jovanovići (Pavlovići) u Donjoj Sabanti (1857) i Jovanovići u Ilićevu (1871), koji nisu rod, i Ilići u Markovcu (1861).

U seobama i premeštanju stanovništva se često ostvarivala uzajamno-povratna veza između dva predela, kad se stanovništvo jednog predela odseli u drugi predeo, pa otuda, u istom ili sledećem naraštaju, usledi povratak u stari zavičaj. Ovakve seobe, koje je Jovan Cvijić nazvao inversnom migracionom strujom, bile su najuočljivije za stanovništvo što je prelazilo na levu obalu Save i Dunava, pa se otuda vraćalo na stara ognjišta ili u njihovu blizinu u starom kraju. Međutim, ovakva, dvostruka, uzajamno-povratna, veza postoji između više naših predela. Mnogo je Timočana koji su dolazili u Šumadiju, pa su se iz nje u većem ili manjem broju vraćali, a u nešto manjem obimu takvo kruženje je primetno i između Nadibra i Šumadije, kao i Šumadije i predela između Debra i Struge u Makedoniji. I danas je u svesti da se okolina Struge, posebno područje Drimkola, naziva „Mala Šumadija”, zbog stanovništva, pretežno iz Pomoravlja, koje je u XVIII veku tamo prisilno odseljeno, ali su danas to područje Šiptari preplavili i u njemu se odavno ne čuje srpska reč.

Dvostruka selidbena veza postoji i između Šumadinaca i Crnotravaca. Kao što su se u znatnijem broju Crnotravci naselili u nekim šumadijskim naseljima (Crni Kao, Batočina, Gradac), tako su se i Šumadinci naselili u samoj Crnoj Travi. Borivoje M. Drobnjaković je otkrio da su „za vreme Turaka” iz Stragara pod Rudnikom, pošto su iz osvete ubila turskog pašu, pobegla tri brata i naselila se u Crnoj Travi. Početkom XX veka od ta tri brata je bilo više od 120 kuća, koje se nalaze u malama Radovinskoj čuki, Veljkovcima i Jovanovcima u Crnoj Travi, nazvanim verovatno po imenima braće-rodonačelnika (Radovin, Veljko, Jovan). Od Crne Trave, i uopšte predela Vlasine, doseljenici su, posle Lepenice, najradije ostajali u Belici i Jasenici, ali pretežno pojedinačno.

Crnotravci u Belici su Paunovići (Jankovići) u Gornjem Štiplju, a iz Vlasotinaca su Dimitrijevići, Antići (Nedeljkovići) i Ilići (Jevremovići) u Sinjem Viru, kao i Stamenkovići (Čavejići) u Beočiću. Doseljenika iz Vlasine u Jasenici ima u dva naselja – Ilići u Baničini i Đorđevići u Vrbici, a takođe u dva naselja i iz Vlasotinaca – Cvetkovići u Bašinu i Aranđelovići u Pridvorici. U tri naselja Šumadijske Kolubare su davno došli iz predela Vlasine Trajkovići u Sokolovi (12 kuća), Jovanovići (Jeremići, Bugarčići, Nedeljkovići) u Barzilovici (14 kuća), dok se Ignjatovićima u Baroševcu zna vreme doseljavanja (1905) i mesto odakle dolaze (Masurovce na Vlasini).

U Smederevskom Podunavlju su doseljenici iz Vlasotinaca Palojci (Paunovići, Nikolići, Stamenkovići), Miloševići i Mladenovići u Kolarima i Stojanovići u Vodnju, dok su Milisavljevići u Malom Orašju došli iz Konopnice kod Vlasotinaca. U varošici Batočini je porodica Krstića (slava Sv. Trifun), koja je tu prešla iz sela Batočine, od tamošnjih Krstića, a u Markovac su sa Vlasine naseljeni Stamenkovići (iz sela Sredor, opština Vlasotinci).

Materijalna kultura, a pogotovu narodno graditeljstvo, nesumnjivo da je obogaćena dolaskom stanovnika sa Vlasine i iz Crne Trave u Šumadiju.

IZVOR: Mile Nedeljković, “Ko su Šumadinci”, Glas javnosti 29. maj 2001. godine

Komentari (1)

Odgovorite

Jedan komentar

  1. Miroslav Mladenovic

    Mile Nedeljković je za svaku pohvalu vršio istraživanja naseljavanja ŠUMADINACA iѕ crnotravsko-vlasotinačkoga kraja. Kao svako jednostrano istraživanje (dogodilo se čak i jednom doktoru nauka Jovanovskom o selu Kruševica)-da se “prođe” samo jedno ispitivanje i tako naprave pogreške u pogledu rodoslova odnosno samog naziva ili rodonačelnika ili samog prezimena. Da bi se istražilo potpuno bilo je potrebno da se na terenu u ovom kraju ispita istinitost naseljavanja, jer vidim neki potomci su davali istraživaču Miletu Nedeljkoviću paušalna saznanja o naseljavanju i naziv sela. Tako se navodi neko prezime i reč VLASOTINCE (ne kaže koji roslov ima u gradu ili iz kog sela potiče familija)-a i tako se navodi naseljavanje u Batočini i Lapovu (okolna sela-gde sam kao poečalbar radio 60.g 20. veka i znam familije)-nisu tog prezimena iz nekih sela. Tako s enavodi familija STAMENKOVIĆ iz selo Sredor(a u to selo u vlasotinačkoj opštini) i ne postoji-nego u okolnim selima:Gornja i Donja Lomnica, Šišava, Kruševica-a u Vlasotince su te familije zaseljene. Naravno, ovde je potrebna dorada ovog istraživača.
    Miroslav Mladenović lokalni etnolog Vlasotince
    2 novembar 2012.godine Vlasotince