Poreklo prezimena, Novi Kneževac (Gornji Banat)

1. jul 2012.

komentara: 6

Portal Poreklo nastavlja da objavljuje tekstove vezane za poreklo stanovništva Gornjeg Banata. Naš saradnik Aleksandar Marinković priredio je ovog puta izvode iz dela Jovana Erdeljanovića (“Srbi u Banatu”) posvećen Novom Kneževcu.
 
U vreme kad je Erdeljanović pisao svoje delo, na području današnjeg Novog Kneževca su bila dva spojena sela – Obilićevo i Nova Kanjiža. Obilićevo je danas deo koji se nalazi južno od centra grada  (zajedno sa Smiljevačom), kad se krene ka Sanadu i Čoki. Nova Kanjiža je današnji centar grada (oko mosta) i severniji deo.
A) NOVA KANJIŽA

Selo je bilo gde i sad, više ka Tisi, pa je posle voda ronila i pomerala obalu. Gde je sad opština, bili su vinogradi, a gde je sad Tisa, bile su bašte i suvača. Tamo su bile kuće Firićarskih, Lolakovih i Ivkovih, koje su posle morale da se izmeste ovamo, u sadašnje selo. Guvno je bilo nekad tamo gde je sad sredina Tise, te su na mestu koje je sad nasred Tise vrli gorušicu. Crkva je bila usred sela. Prva familija koja je naselina Kanjižu potiče od jednoga koga su prozvali Gvozden, jer je imao (zaboden) gvozdeni klin u nozi, verovatno izbegao od Turaka u ove krajeve, sa pet sinova, po čijim su imenima i zvanjima prozvani: Kneževići, Grigorini, Svirčevi, Perkučini i Vidakovi. Svi i sad slave istog sveca.

RODOVI POZNATOG POREKLA (iz današnjeg domovnika):

BATANJČEVI (5, Sv. Vasilije), došli iz Batanje, i to čukundeda; iseljeni u Senmikluš Mali

BELANOVI (1, Sv. Vasilije), došli iz Martonoša

BUDOVALČEVI – TENGEROVI (3, Sv. Nikola), otac starca od 83 godine došao iz Potiskog Sv. Nikole u kuću Antoninih

VIDICKI (1, Sv. Jovan), iz Kikinde, došli skoro

DEJANOV (1, Sv. Nikola), otac kovač, doseljen iz Mokrina

ĐINKULOV (1, Đurđevdan), iz Siriga, optant (moj dodatak – danas Ćinkul; optant je lice koje može da bira (da ima opciju) otadžbinu/državu)

ZARIĆ (1, Sv. Jovan), iz Krstura, došli skoro

JANIKINI (1, Velika Gospojina), iz Deske, optant

JEGDIĆ (1, Sv. Jovan) iz Krstura

JOVIĆ (1, Sv. Nikola), iz Siriga, došli skoro

LOLAKOVI (2, Sv. Nikola), pravih Lolakova ima u Zemunu, a ovi ovde su Pavlovi, koji su ušli u njihovu kuću; Pavlovi su iz Stare Srbije došli u Šajtin u Pomorišju, pa posle ovamo

LUKIĆI (3, Stefan Dečanski), pradeda iz Padeja

MARKOV (1, Mitrovdan), iz Siriga, došli skoro

MENDEBABA (1, Sv.arhanđel Mihail), iz Siriga, optant

NEDELJKOV (Sv. Nikola), iz Deske (moj dodatak – dan. Rumunija), došli skoro

NINČIĆ (1, Sv. Jovan) iz Obilićeva, došli skoro (moj dodatak – Obilićevo je danas južni deo Novog Kneževca)

OSTOJINI (6, Petkovača), vele da su sa Čarnojevićem stigli pre sedam kolena, stara familija; odseljeni u Beograd i u Ameriku

PEJIN (Sv.arhanđel Mihail), iz Siriga, došli skoro

PETROV (1, Velika Gospojina), iz Siriga, optant

PETROVI (2, Sv. Jovan) iz Siriga, došli skoro

POPOV (1, Đurđevdan) iz Deske, optant

PUTNIK (2, Đurđevdan) iz Novog Sentivana, optant

RADIN (1, Sv. Nikola), doseljen iz Oroslamoša (moj dodatak – Ban. Aranđelovo)

STANIMIROVI (3, Sv. Jovan, jedan nazaren), deda došao iz Siriga; kovači

STOJANOV (Sv. Nikola) iz Sentivana, došli skoro

STOJAKOV (4, Prvozvani Andrija) iz Siriga, ima ih u Vranjevu (moj dodatak – dan. Novi Bečej), Kikindi, Krsturu, Oroslamošu i Horgošu

STOKIĆ (Sv.arhanđel Mihail), iz Varjaša, došli skoro

SUJIĆ (1, Petkovača) iz Obilićeva (moj dodatak – dan. južni deo Novog Kneževca)

TERZINI (4, Đurđevdan), poreklom iz Martonoša u Bačkoj, došli u kuću Terzinih; jedan odseljen u Beograd

TERZINI (4, Sv. Nikola), pravi Terzini

UROŠEV – SREDELJI (1, Sv. Jovan, 1 nazaren), deda iz Oroslamoša, a tamo ih još ima, jedan u Mađarskoj

UTORNIK (1, Mitrovdan), iz Sentivana, došli skoro

ŠOROLOV (1, Sv. Vasilije), iz Sanada, došli skoro

 

RODOVI ČIJE POREKLO NIJE UTVRĐENO:

BLAŽINI (5, Sv. Nikola, 1 nazaren)

VIDAKOVI (4, Sv. Nikola)

GLIGORINI (5, Sv. Nikola, 1 nazaren)

DOBRINI – BUGARI (3, Velika Gospojina), ne zna im se poreklo

DOŽIĆI – BUĆKOŠI (1, Đurđevdan), prizećeni, sasd Dožići, a u satrim maticama Došići

ĐAKOVI (6, Sv. Nikola), ovo je prava, stara familija

ĐAKOVI – BLEKANOVI (5, Sv. Stefan Dečanski), prizećeni

ĐALINAC (1, Sv. Stefan)

ĐURKOVIĆ (1, Sv. Stefan), od starine ovde, ali nisu imali zemlju, jer su uvek bili trgovci i zanatlije

ŽIVANOVI – ŽAKOŠI (3, Sv. Nikola), znaju samo da su bila dva brata: Mojsa i Mija, ali ne znaju odakle su

IVKOVI (6, Sv. Jovan)

JANJINI (2, Mitrovdan), nisu imali staru zemlju, bili čobani, ima jedan u Americi

JOVIČIN (1, Đurđevdan)

JOCINI – RUSOVI (2, Sv. Nikola)

KNEŽEVIĆI – FUKSINI – SEPILOVI (21, Sv. Nikola), od njiu bili popovi; jedan od onih pret brata bio je knez; iam ih u Sanadu

MATEJINI (6, Petkovača)

OBADIĆ (1, Sv. Jovan)

PAVKOVI – ZEČEVI (2, Đurđevdan)

PANIĆ (2, Đurđevdan), ”Grci”, ali su odavno ovde

PANTELINI – MAŠINARI (9, Đurđevdan)

PERKUČINI – MADŽAROVI – MANDARINI – KLOPOVI (23, Sv. Nikola, 2 nazareni); vidi kod Kneževići (Petar – Perkuča); ima jedan u Čoki i u Americi

PETROVI (5, Sv. Jovan)

RAKINI (1, Petrovdan)

RAMADANSKI (6, Sv. Stefan); neki se odselili u Loznicu (od Ljubomira, koji je učestvovao u crnorečkoj buni), a ima iseljenih u Beograd i po Srbiji

RANKOVI – FUTINI (9, Sv. Stefan), ima ih u Potiskom Sv. Nikoli (moj dodatak – dan. Ostojićevo) i iseljenih u Obilićevo

SIMIĆ – PRCENKOVI (1, Sv. Luka)

STOJANOVI – PETAKOVI (4, Sv. Nikola)

FIRIĆARSKI (4, Sv. Nikola); vele da je po njima nazvano mađarsko seoce koje je naselio spahija – Filićhaz, a spada u Kanjižu; bio je, vele, tu nekad salaš Firićarskih; ovo će biti vrlo stari rod, sa Firića; Firićarski su, bez sumnje, stari rod; oni su mogli to prezime dobiti jedino po tome što su nekad ”sedeli” na Firiću; dokaz je tošto se i posle, pošto su prešli u Kanjižu, imali tamo svoje salaše (moj dodatak – Filić je naselje istočno od N.Kneževca, oko 5 km vazdušne linije od centra)

ČUKUROVI (4, Sv.arhanđel Mihail), dedin pradeda Damjan došao ovamo; ima iseljenih u Beogradu

ŠARČEVI (2, Sv. Jovan); ima iseljenih u Ilandžu

 

IZUMRLI RODOVI:

BUNGINI (1, Sv.arhanđel Mihail), onaj jedan skoro prizećen iz Jale (???) – ŽURIĆI, bili iz Martonoša – JOVANOVIĆ – KARABAŠEVI; jedan odseljen za Beograd – NEDELJKOVI – RADINI, izumrli i raseljeni – RISTIĆI – VLADIKINI – SERVIJSKI (Đurđevdan; i u katoličkoj crkvi je stavio svog sv. Đurđa na presto); rođen 1780., iz Požarevca. Vele da se u aktima našlo da je iz Makedonije; Marko Servicki je došao iz Srbije 1766.-1770.godine i kupio zemlju; prvi stan mu je bio preko Tise; sin mu Đorđe podigao posle dvorac. Rod su im Paćanski u Banatu. Od Servickog su štipendije za Kanjižane – TOLMAČEVI

 

ISELJENI RODOVI:

ARADSKI, odseljeni u Novi Sad i drugde – BAJIĆI – ZIDALOVI (21, Sv. Ignjat) ”prvi paor”; iseljeni u Srbiju i Ameriku; ima ih i po drugim selima, ali ne slave istog sveca; Bajići su, bez sumnje, bili jedna od prvih familija; oni su dobili prvu zemlju kad se zemlja delila (Zidalova greda) – BOŽANINI – KANDŽINI (1, Sv. Nikola, 3 nazareni), iseljeni u Srbiju – VASILJEVI, raselili se u Suboticu i drugde – VUJACKOVI – LABUDOVI (5, Sv. Toma), u Americi – ILIĆ (1, Đurđic), otišao u Oroslamoš – LOVIĆI (1, Sv. Nikola), otišao u Obilićevo – PERIŠINI, odselili se u Srem – STANIŠINI, odselili se u Srem – STEJIĆI, odselili se u Bačku i drugde, bili doseljeni iz Krstura

 

CIGANI:

ŠIPOŠ (1, Velika Gospojina)

 

 

B) OBILIĆEVO

Narod je ovo selo ranije zvao Jozepovo, a ne znaju kako se zvalo pre nego što je dobilo taj naziv.

Kad su se doselili bilo je ”30 numeri”: Aleksini, Bogdanovi, Grgini, Žarkovi, Miokovi, Nerandžićevi, Popovi, Rajičevići, Sodićevi, Stankovići, Stančulovi, Francezuovi (moj dodatak – sigurno štamparska greška, treba Francuzovi), Šubarički (i, bez sumnje, neke od izumrlih).

Mojsej Mioković, vladika karlovački, preveo je 3 familije iz Stare Srbije: Francuzove, Gligorine (otišli u Kanjižu) i Nedeljkove (otišli u Đalu). Baba starca Petra Miokova, čoveka od 72 godine, pričala je da tada nikog nije tu bilo i država im je davala drva i druge potrebe.

 

RODOVI POZNATOG POREKLA (prema domovniku iz druge polovine 19.veka):

BIKIĆI (12, Đurđevdan), stara zemlja, došli iz Bikića u Bačkoj

BRCANSKI (2, Sv. Nikola, 2 nazareni), došli iz Deske, pre 50 godina

BUNGINI (3, Sv.arhanđel Mihail), otac iz Đale

VESIĆI (2, Sv. Dimitrije), iz Sent-Ivana

DESPOTOV (1, Sv. Jovan) iz Siriga

ĐURIŠINI (1, Sv. Stefan), iz Reske u Bačkoj (moj dodatak – u dan. Mađarskoj, nasuprot Horgoša), došao otac

ERDELJAN (1, Sv.arhanđel Mihail), deda iz Čabanke, došao iz Vašarhelja, bili su Krišani (Vlasi koji govore mađarski); jedan odseljen u Staru Kanjižu

ZIRAMOV (1, Sv. Nikola) iz Mokrina

IVANOVI (1, Đurđevdan), stara zemlja, došli iz Podgorice; deda je kazivao da su bila tri brata i po njima su dobili nazive Ivanovi, Petrovi, Pavlovi, a zvali su se Crnojevići

IGNJAČEVI – ŠEGULJEVI (7, Sv. Nikola) iz ”Vlaške”, došli odadvno; jedan odseljen u Novi Sad

JANJATOVI (10, Sv. Nikola); došli 1840. iz Reske, sa segedinskih salaša u Bačkoj (moj dodatak – jedan ogranak imaju porodični nadimak Pupe)

JOVANOV (1, Sv. Jovan), iz Sentivana

JOZANOVI (4, Sv. Jovan) iz Martonoša, došli pre 50 godina; dva odseljena u Beograd i u Sanad

KALOPEROV (1, Sv. Nikola), otac iz Đale

KOLEDINI (3, Lazareva subota), skoro doseljeni iz Đale

KOSTIĆ (4, Sv. Jovan), deda iz Crne Bare

KUDIĆI (1, Sv. Jovan), iz Stare Kanjiže

LAZAREVI (1, Sv.arhanđel Mihail), iz Čoke

MARKOVI – ĐALINSKI – ŠARGINI (5, Sv. Jovan), praded iz Đale

MARKOVIĆ (2, Sv. Jovan), otac bio učitelj iz Bačke

MENDEBABA (1, Đurđevdan), iz Siriga

MILANOVI (5, Sv. Jovan), iz Sanada, došli poodavno

MILIĆEVI (3, Sv. Nikola), otac iz segedinskih salaša; iseljeni u Srbiju

NEDELJKOVI (2, Petkovača), otac iz Mokrina, došli pre 100 godina

NECINI (2, Đurđevdan), iz Krstura, došli skoro

NIKOLINI (3, Đurđevdan), otac iz Đale

NINČIĆEVI – KORDINI – ČOKOVLJEVI (9, Sv. Jovan), iz Stare Kanjiže, došli odavno; jedan odseljen u Novu Kanjižu

NOVAKOVI – NEVAGOVI (1, Mitrovdan), deda iz Nadrljana

PAVLOVI (vidi kod Ivanovi) (5, Sv. Nikola)

PAKAŠKI (10, Sv. Jovan) iz Bačke, iz segedinskih salaša, došli odavno

PEJINI (1, Sv.arhanđel Mihail) iz Siriga

PERIĆI – RUKAVLJEVI (2, Đurđic), otac iz Đale

PETROV (1, Sv. Jovan), prizetio se iz Nove Kanjiže

PETROVI – BADŽURINI (2, Sv. Jovan)

PETROVI (vidi pod Ivanovi) (2, Đurđevdan) iz Sente, a došao u kuću Pelinih (druga ”povrza”, nije rod s prethodnim Petrovima)

POPOVI (3, Sv. Luka) iz Sanada, došli pre 50 godina

PUTNIK (3, Đurđevdan), iz Sentivana

RAJIĆI (4, Miholjdan, Kirijak) iz Bačke iz Martonoša; ima odseljenih u Bečkerek i u Srem

RAKINI (4, Sv. Jovan), očevi iz Martonoša

RUŽINI (1, Đurđevdan) iz Deske, došli skoro

STANKOVI (2, Sv. Jovan) ”iz Vlaške”

STANKOVI i STANKOVIĆI (8, Sv. Triva), stara familija

STOJKOVI – BAKINI (4, Sv. Nikola), deda iz Mokrina

TATIĆI (4, Sv. Stefan), iz Stare Kanjiže, došli odavno

TODOROV (1, Mitrovdan) iz Deske, došli skoro

TUNIĆ (1, Sv. Nikola) iz Nove Kanjiže

HERCEG (3, Sv. Nikola) iz Đale, Herceg-Jašini, došli poodavno

ČOBANOVI (1, Petkovača) iz Sanada, skoro došli

ČOBIĆI (3, Đurđic), otac iz Čoke gde ih ima mnogo

ŠTEVANOV (1, Sv. Nikola) iz Deske

ŠTEVANOVI (2, Sv. Nikola) iz Velike Čanadi (”iz Vlaške”), baba ih prenela, zvali se Mokanovi; ima ih u Deski (Stevanovi)

 

RODOVI ČIJE POREKLO NIJE UTVRĐENO:

ALEKSINI – VRUŠINI i NAMIGIŠEVI (1, Sv. Jovan), stara familija; ima ih odseljenih u Subotici, u Beogradu i u Aleksandrovu (Bačka) – moj dodatak: Aleksandrovo, danas predgrađe Subotice?

ANASTASINI (3, Petkovača), stara familija (”Zdravo se rođakali sa Mikokovima”)

BOGDANOVI (10, Đurđevdan), stara zemlja: ima ih iseljenih u Grabovcu u Sremu, još pradeda otišao

BUĆKALOV (1, Sv. Nikola)

VLAHOVI (4, Sv. Jovan), stara zemlja

VRAJIĆI – TOKINI (4, Sv. Nikola); stara familija, ima iseljenih u Padej

VUJINI (1, Petkovača), stara familija; i oni su sa ženske strane rod s Ivanovima, Pavlovima i Petrovima

VUJIČINI (1, Sv.arhanđel Gavrilo, po Blagovestima), jedan iseljen u Novu Kanjižu

GRGINI (2, Sv.arhanđel Mihail), stara zemlja

DIMITRIJEVIĆ – GRČKI (4, Sv. Nikola); stara familija, i sad trgovci

ŽARKOVI (5, Sv. Jovan); stara familija, iseljeni u Sentu

ZARIĆI – REŠČANSKI (2, 1 Sv. Nikola, 1 Sv. Stefan – stara slava), iz Krstura prizećen Zarić; a deda njegove žene bio je iz Reske

JANČIĆI (7, Sv.arhanđel Mihail), stara familija, ima ih i u Krsturu

MIOKOVI (4, Sv.arhanđel Mihail), čukundeda Mojsej Mioković, vladika karlovačk; Mojsej ih je doveo; imao je i plemstvo; manastir u Opovu bio mu je sedište, a držao je dve regimente vojnika; diplomu o plemstvu roda Miokovih imali su sve do ovog rata pa je skonio sveštenik u seosku čitaonicu, gde je za vreme rata propala; ima ih i u Srbiji

MIRKOVI – ŠEGEDINI (1, Sv. Nikola), stara familija; jedan odseljen u Beograd

MIŠKOVI (5, Sv. Jovan), stara familija

NEDELJKOVI (1) iz Siriga

NERANDŽIĆI – dva su VARGINI (6, Sv. Nikola), stara familija, jedan odseljen u Beč

POPOVI – MAKAZAREVI (2, Časne verige), stara familija

RAJIČIĆI (2, Đurđevdan), stara familija; jedan odseljen u Novu Kanjižu

SODIĆI (3, Sv.arhanđel Mihail), staro zemljište

SUJIĆI – jedan GOLUPČEVI (4, Petkovača), stara zemlja; jedan odseljen u Novu Kanjižu

TOMAŠEVI (1, Sv. Nikola), bili berberi i nisu imali zemlju

TROLIĆI (2, Sv. Jovan), stara familija

UROŠEVI – PINĆINI (1, Sv. Jovan), stara familija

FRANCUSKI (1, Časne verige)

ČOBANOVI (3, Sv. Jovan), stara zemlja; jedan odselio u Sentu

ČOBANOVI – VLAŠKI (4, Sv.arhanđel Mihail), doselio se ”pramdeda”; ima iseljenih u Padeju

ŠUBARIČKI (2, Đurđevdan), stara zemlja; jedan odseljen u Padej

 

IZUMRLI RODOVI:

– ARADSKI, iz Subotice; sad ima prizeta u kući – BABINI, stara familija –BARLOVANOVI – VRBAŠKI, stara familija – ISAKOVI, stara familija – KLJAJIĆI (1, Sv. Dimitrije), stara familija – LOVIĆI, trgovci; jedan skoro doseljen iz Nove Kanjiže (Sv. Nikola) – MARTINOVI, doseljenici iz Vlaške – MILJALJEVI, doseljenici iz Sanada, izumrli – MOCIKINI; jedna ”umrla”, jedna u Novoj Kanjiži; nemeši iz Velikog Sentmikluša i odatle doneli ”nemeši”; ima ih u Srbiji, Sremu i u Slavoniji; još ih ima u Crnoj Bari – NINKOVI – NJAGRIĆI – PALINI, stara familija – PLAVŠIĆI – TERZINI, iz Martonoša

 

ISELJENI RODOVI:

BOTINI (Petkovača), stara familija, pastiri – LEVICKI; iselili se u Beograd i u Kikindu – MARINKOVI; odselili su se; bili iz Martonoša – PEVALICA – STANČULOVI, odselili se – SUVAJDŽIĆ (1, Sv. Nikola), sveštenik iz Subotice – HARIŠ(KOVI), stara familija, odselili se

 

CIGANI:

CURNIĆ (1, Sv. Nikola) – ŠIPOŠ

 

IZVOR: Jovan Erdeljanović – ”SRBI U BANATU”

 

 

 

 

Komentari (6)

Odgovorite

6 komentara

  1. Sandra Čobić

    Drago mi je sto prvi put nalazim procitati nesto o porijeklu moje porodice. Naime i sama sam rodjena 1968. godine u Novom Knezevcu, a zivim u Sarajevu. Moj djed, Konstantin Cobic, rodjen je isto tako u N. Knezevcu 1906. godine, ali jako malo znam o porijeklu prezimena. Voljela bih saznati vise.

  2. vojislav ananić

    Novi Kneževac ima burnu istoriju
    – od Varvara do pitomih Banaćana
    Mali, ali važan – Arheološke iskopine govore o naselju koje datira od petog veka stare ere.
    Na severoistočnom delu vojvođanske ravnice, na tromeđi Srbije, Mađarske i Rumunije, pored pitome reke Tise, nalazi se varošica Novi Kneževac.
    Prva pisana dokumenta o narodima koji žive na prostoru današnje opštine Novi Kneževac nalazimo kod Herodota (484-428. pre nove ere), koji opisuje varvarsko pleme Agatiris. Ovo pleme je živelo u njegovo vreme na području između reka Tise i Moriš. Kasnije dolaze Dačani i Goti. U vreme rimskog imperatora ova dva plemena se ujedinjuju i pružaju otpor Rimskom carstvu. Rimska imperija u nameri da porazi Dačane i pokori Meziju, kako su zvali krajeve današnje Srbije i Rumunije, nekoliko puta je ratovala, ali bezuspešno. Vešti Dacabal, kralj Dačana, pružao je nesalomiv otpor.
    Tek u vreme cara Trajana, 101. godine pre nove ere, sa više od 8.000 vojnika, što je za ondašnje prilike bila ogromna vojska, imperija je uspela da pokori ove krajeve koji postaju Rimska provincija. Kasnije Rimljani uzmiču pred Gotima koji su se povukli pred Hunima i njihovom lakom konjicom. Kada je 453. godine preminuo Atila “bič Božji”, vođa Huna, i njihova država se raspada. Smenjuju se Goti, Gepidi i Avari, a 803. i 804. godine bugarski kralj Krum osvaja istočni deo Panonske nizije i sadašnji ceo Banat. Iz tog vremena potiče i prvi oblik sadašnjeg imena. Današnji Novi Kneževac prvo se zvao Kneža. To je reč slovenskog porekla i značila je prestonicu oblasti na čijem je čelu bio knez.
    U 9. veku Mađari, pleme ugro-finskog porekla, napuštaju Lebediju, svoje stanište severno od Crnog mora, i napadaju Moravsku državu na čijem je čelu bio Svatopuk, koju ruše u 10. veku. Potom napadaju Bugare koji vladaju Banatom, osvajaju ove prostore i napadaju susedne države sve do poraza kod Augzburga 955. godine. Primaju hrišćanstvo i u Rimu 1001. godine krunisan je prvi mađarski kralj Ištvan, kasnije proglašen svetim.
    Kralj Ištvan je krenuo u obračun sa svojim protivnicima unutar mađarske države i između ostalih sukobio se sa Ajtonom, knezom bugarskog porekla. Sukob je nastao oko, kako bi to sada rekli, nadležnosti naplaćivanja carina. Ištvan je postavio na čelo vojske legendarnog Čanada koji je posle dugih i teških bitaka konačno porazio Ajtona, a potom sagradio manastir u slavu svetog Đorđa, sveca zaštitnika koji mu se po legendi javljao u odlučujućim trenucima i savetovao ga.
    Manastir je otkriven pre nekoliko godina na teritoriji sela Majdan i sada se rade arheološka ispitivanja.
    Vojskovođa je bio bogato nagrađen, dobija županiju pod njegovim imenom, centar čini Čongrad, a Novi Kneževac se tada zove Rev Kanjiža. Rev je na tadašnjem starosrpskom značilo “brod”, a Kanjiža je bila mađarska varijanta reči Kneževac. Tu je reka Tisa bila najplića i tuda je prelazio brod. Treba reći da je Tisa imala malo prelaza, a ovaj kod Novog Kneževca učinio ga je centrom trgovine, stočarstva i ribarstva u to vreme.
    Nekoliko vekova potom ne postoje pisani podaci o ovom naselju što istoričari tumače na razne načine. Nakon najezde Tatara, ovim prostorima vladaju razni mađarski i srpski kneževi. Srbi i Mađari udružuju se u borbi protiv Turaka, naročito nakon propasti srpske despotovine 1459. godine.
    Nakon saveza Srba i mađarskog kralja Žigmonda despot Stefan Lazarević dobija velike posede, a njegova dobra nasleđuje Đurađ Branković gde naseljava srpski živalj iz Raške.
    Turska imperija je sve snažnija, i u vreme moćnog sultana Sulejmana, 1529. godine osvaja Budim (današnja Budimpešta). Namesnik južnih delova Banata u vreme turskih upada je Petar Petrović, a u to vreme Banat naseljavaju pretežno Srbi. Ceo Banat potpada pod Tursku 1552. godine. Rev Kanjiža odnosno Novi Kneževac tada ima 85 kuća i najveće je mesto u okolini.
    Banatski Srbi su 1594. digli ustanak protiv Turaka, ali očekivana pomoć od suseda nije stigla i ustanici, njih 4.000, pretrpeli su poraz, od vojske koja je brojala 30.000 vojnika. Turci, kako piše turski istoričar Evlija Čelebija koji je posetio Banat 1665. i 1666. godine, naseljavaju područje Novog Kneževca Srbima iz Šumadije.
    Kada je ujedinjena hrišćanska vojska 1683. godine, prilikom opsade Beča, porazila Turke, Austrija je krenula u “kontraofanzivu” i počela da oslobađa gradove od Budima 1686. i Beograda 1688, do Skoplja, naredne godine. Turci su se u Banat vratili nakon povlačenja austrijske vojske, ali nikada nisu čvrsto uspostavili vlast, da bi ih Austrijanci 1697. ponovo porazili u bici kod današnje Sente. Posle austrijsko-turskog mira, potpisanog u Karlovcima 1699. godine Srbi su bili graničari u austrijskoj vojsci i uživali privilegije koje nisu baš uvek poštovane. Već 1716. godine Turska i Austrija ponovo ratuju i Banat Turci gube zauvek.
    Današnji Novi Kneževac dobija ime Török Kaniža (Turska Kanjiža). Kada je, nakon Prvog svetskog rata, Vojvodina pripala Kraljevini Srba Hrvata i Slovenaca, Török Kaniža dobija sadašnje, reklo bi se i nekadašnje (Kneža) ime.
    Podaci
    Novi Kneževac je sedište opštine koja se prostire na 305 kvadratnih kilometara. U sastavu opštine Novi Kneževac su Banatsko Aranđelovo, Srpski Krstur, Đala, Majdan, Podlokanj, Rabe i Filić. Po popisu iz 1991. godine ova opština ima 13.810 stanovnika, a od toga 53 odsto Srba, 37 odsto Mađara i 10 odsto ostalih nacionalnosti.
    Zemljoradnici i stočari
    Prva arheološka nalazišta na teritoriji Novog Kneževca otkrivena su 1888. godine u Srpskom Krsturu, na lokalitetu Bajir, i potiču iz perioda od 5.000 do 3.500 godina pre Hrista. Arheolozi su kasnije otkrili još nekoliko nalazišta, na lokalitetima Kamara, Humka i Sirovincin budžak, a potom nalazište Trifunova glava, Sveti bunar i Blizanice. Na osnovu iskopina koje potiču iz vremena u rasponu od nekoliko hiljada godina arheolozi i naučnici su zaključili da se ovdašnji pračovek uglavnom bavio zemljoradnjom kao i stočarstvom nomadskog tipa, a hiljadu godina pre Hrista javljaju se i prve zanatlije. Nalazišta obiluju raznim predmetima, ali nijednim predmetom iz gvozdenog doba, kao da je u tom periodu ovaj predeo bio nenastanjen. Pretpostavlja se zbog nagle promene klime.
    Izvor: Glas Javnosti – Velimir Konstandinov
    Odabrao ipriredio: Vojislav Ananić

  3. vojislav ananić

    NOVI KNEŽEVAC
    Andraš Barat
    1200 Kenesna, 1332-37 Kanisa, 1853 Türk. Kanischa und Josephova, 1910 Törökkanizsa és Torontál – Józseffalva, 1922 Nova Kanjiža i Obilićevo, 1935 Novi Kneževac
    Prvi pisani pomen Novog Kneževca, i to kao Knesa, Kenesa, Kenesna, odnosno Kneža, potiče iz vremena Ugarske države; reč ima slovensku etimologiju i označava kneževo mesto, a mnogo ranije je označavala vladara.

    U XIII i XIV veku Novi Kneževac (odnosno Rev Kanjiža, kako se tada zvao), bio je u posedu ugarskih kraljeva i 1329. godine dobio je status trgovišta, s pravom održavanja godišnjih vašara. Kako proizilazi iz spiskova platiša papske desetine, mesto je najveće prihode ostvarivalo od naplaćivanja dažbine na preprodaju soli koja je stizala na pristanište) i od putarine. Na samom početku XV veka, godine 1401, u vreme kralja Žigmunda Luksemburškog, meštani gube svoja dotadašnja prava i potpadaju pod vlasništvo porodice Čaki, koja je zatim držala naselje u posedu duže od veka, sve do 1509. godine, kada ga prepušta nadbiskupu Tomi Bakoču. Sredinom XV veka Novi Kneževac je imao tri ulice, a 300 stanovnika.

    Vojni poraz Ugarske kod Mohača 29. avgusta 1526. godine otvorio je put Osmanlijskoj Imperiji za dalji prodor. Od 1551. do potpisivanja Požarevačkog mira između Turske i Austrije 1718. godine Kanjiža (kako se onda mesto nazivalo) pod turskom je vlašću. Pripadala je Temišvarskom ejaletu, Čanadskoj nahiji. Većina stanovnika se tada razbežala. Turci su uveli blaži poreskki sistem od onoga iz vremena ugarske vlasti. Poreske olakšice i dobijanje znatne površine plodnog zemljišta privukle su raju. U XVI veku Kanjiža ima 60 kuća. Stanovništvo je mađarsko, s malo srpskih domaćinstava. U kanjiškom kraju živeli su i Turci, ali ih u drugoj polovini XVI veka nije bilo mnogo; većinom su to bile spahije i činovnici zaduženi za nadgledanje skela, ribolovnih bara i pazara, a verovatno je bilo i trajno nastanjenih trgovaca i zanatlija. Postojala je džamija i amam.

    Uvreme Osmanske imperije Kanjiža je moćan i važan privredni centar, koji državi donosi veće prihode od tada vojno-administrativnog sedišta sandžaka – Čanada. Samo u Kanjiži se proizvodilo 277 tone pšenice i 115 tona mešanog žita. Osim ovoga, proizvodila se konoplja, kupus, lan i druge povrtarske kulture, od kojih je najčuveniji bio bostan: dinje i lubenice. O tome Evlija Čelebija beleži: “Prinosi su tako veliki, da su čitava kola bostana prodavana za jedan bešlik ili 1/8 groša”. U znatnom broju je držana krupna i sitna stoka: krave, konji, ovce i slično. Svako domaćinstvo je držalo po desetak košnica pčela. Med i vosak bili su izuzetno tražena roba u Evropi i prodavani su na pčelarskim vašarima. Trgovinska roba se prevozila Tisom, brodovima nosivosti 30 tona.

    U vreme velikih ratnih okršaja između Austrije i Turske za prevlast nad Banatom krajem XVII veka, mesto nosi naziv Mala Kanjiža i igra važnu ulogu u borbama. Godine 1694. austrijska vojska gradi na obali Tise odbrambeni bedem, a preko reke – pontonski most. Deo carske vojske predvođen generalom Rabutinom prelazi preko pontonskog mosta, da bi se pridružio jedinicama princa Evgena Savojskog i učestvovao u velikoj bici kod Sente. Posle pobede kod Sente, Evgen Savojski odmara svoje trupe u Maloj Kanjiži. Prema odredbama Karlovačkog mira 1717. godine Mala Kanjiža (Turska Kanjiža) ulazi u sastav Austrije.

    Kao posledica stalnih ratova, Turska Kanjiža je ponovo opustošena. Da bi stvorio od Banata žitnicu Carevine i povratio ljude, Bečki dvor je preduzimao različite mere, koje su bile relativno uspešne. Jedna od tih mera bila je naseljavanje graničara iz razvojačenih vojnih granica. Tako su 1753. godine pored Turske Kanjiže naseljeni graničari Srbi, koji su formirali selo, koje je, po sinu carice Marije Terezije, nazvano Jozefdorf, a Srbi su ga zvali Jozepovo. Da bi se još jače ubrzao razvoj Banata, Beč je odlučio da rasproda komorska dobra. U Beču je na licitaciji 1. avgusta 1781. godine spahiluk Tursku Kanjižu sa 15.304 jutra zemlje za 90.000 forinti otkupio Marko Durković, trgovac iz Novog Sada. Kupovinom poseda on je dobio i plemićku titulu Servijski i uživao sva feudalna prava, postavši gospodar Turske Kanjiže.

    Marko Durković je započeo 1792. da gradi jednospratnu kuću s dvadeset i dve sobe, sa stilskim karakteristikama poznog baroka, jedan od najlepših dvoraca tog vremena u Vojvodini. On je, pored mnogih svojih dobrih dela, ostao upamćen kao osnivač prve, u to vreme najveće srpske stipendijske zadužbine, zadužbine za srpsku decu “Stipendarius Servickianus”, zasnovane 28. aprila 1794. godine. Posle smrti Đorđa Servijskog zemlja je podeljena. Dvorac je nasledio Emil Šulpe, sin Katarine Šulpe rođene Milanković-Paćanski, koja je inače bila nećakinja i miljenica Đorđa Servijskog. Katarina se u Novom Sadu rano udala za graničarskog kapetana Vilhelma Šulpe-a, a nakon njegove prerane smrti ostala je mlada udovica s tri kćeri i sinom. Posle izvesnog vremena prihvatila je naklonost svoga strica Đorđa Servijskog i preselila se u njegov dvorac u Turskoj Kanjiži. Njen sin Emil Šulpe se kasnije oženio baronicom Matildom Njari. Oni su bili dobrotvori; upravo za učinjena dobročinstva car Franc Josif I im je dodelio 27. juna 1886. godine plemićku titulu Šulpe od Turske Kanjiže. Imali su uzorno gazdinstvo na 2.000 katastarskih jutara zemlje, gde su proizvodili žitarice, voće i povrće. Posedovali su ribnjak sa šaranima, koji se prostirao na 16 katastarskih jutara. Njihov sin Đorđe Šulpe (1867-1936), sigurno je bio najveći humanista i velikan koga je iznedrila ova sredina. Ogroman je njegov doprinos evropskoj sociološkoj misli i nauci. Najpre je sam svojim sredstvima podigao 120 radničkih stanova u Bratislavi, zatim je privoleo i druge industrijalce, pa su izgradili čitav kvart za radnike, s bolnicom, bibliotekom, obdaništem, muzejom. Borio se protiv tada neizlečive bolesti siromašnih – tuberkuloze i održao oko 600 izlaganja na tu temu. Bio je savetnik cara Franje Josifa I i vitez reda Svetog Jovana, počasni doktor i član brojnih evropskih akademija nauka, dobio je mnoštvo odlikovanja po svetu.

    Jedna Katarinina ćerka udala se za Fedora Fajlića, plemića iz Saksonije, koji se po vojnom rasporedu obreo u Turskoj Kanjiži. Godine 1847. je Fajlić bio primljen u visoko plemstvo Bavarske kraljevine, dobivši titulu barona. Godine 1855. sa suprugom gradi dvorac na obali Tise (danas Hotel “Park”). Nakon nekoliko godina boravka u Turskoj Kanjiži, odselili su se. Dvorac su prepustili porodici Talijan, dok su im zemlju obrađivali veleposednici Čoke.

    Najstarija Katarinina ćerka, Vilhelmina, udala se za pukovnika austrijske vojske Andora Talijana. Po predanju, Talijani potiču iz mesta Maleze u severnoj Italiji. Odatle su dva brata, koja su za sebe tvrdila da imaju plemićko poreklo i dodavala imenu predikat de Malesa, kao dobri graditelji, došla u službu Matije II krajem XVI veka. Dvorac na obali Tise (bivša Tepihara) izgradili su 1855. godine. Na zemljišnom posedu su izgradili velik salaš, nazvan Talijan-majur. Imali su više dece, a najznačajniji za istoriju Turske Kanjiže bili su Bela i Emil Talijan. Bela je bio ministar poljoprivrede u vladi Mađarske i za zasluge je dobio titulu barona decembra 1911. godine; Emil je bio sreski načelnik. Belina supruga je bila Marija Bajić od Varadije, praunuka kneza Miloša Obrenovića. Braća Talijani su uradili izuzetno mnogo za svoje mesto: postavili su pontonski most 1885, izgradili bolnicu 1895, železničku stanicu i zdanje Opštine u Obilićevu 1896, zgradu Sreskog suda (to je današnja zgrada Opštine) 1903. godine. U njihovo vreme je osnovana Centralna štedionica, Vodna zadruga, uređen kej, kaldrmisana glavna ulica, uvedena acetilenska rasveta, započeta elektrifikacija itd. Za današnji park i zelene ulične drvorede mesto treba da bude zahvalno Emilu Talijanu, čuvenom lovcu i svetskom putniku, koji je sa svojih putovanja donosio različito, retko egzotično bilje i prvi započeo ozelenjavanje Turske Kanjiže.

    Od mesnih znamenitosti vredne su pomena; Servijski-Šulpeov dvor u gradskom parku, Olajnica i crkva Svetih Arhanđela.

    Novi Kneževac je danas opštinsko središte na severu Banata i administrativni centar za naselja: Đala, Srpski Krstur, Banatsko Aranđelovo, Majdan-Rabe i Podlokanj. Prema popisu stanovništva iz 2002. godine naselje ima 7.581 stanovnika.

    IZVOR: HRONOLOGIJA GRADOVA Anina, Bokša, Buzjaš, Veliki Semikluš, Gataja, Deta, Žombolj, Nova Moldava, Oravica, Ocelu Rošu, Rekaš, Fadžet, Herkulska Banja, Čakovo – Rumunija i Alibunar, Bela Crkva, Žitište, Kovačica, Kovin, Nova Crnja, Novi Bečej, Novi Kneževac, Sečanj, Čoka – Srbija

    Koordinator projekta: BARNA BODO, Temišvar, 2009.

    Odabrao i obradio: Vojislav Ananić

  4. vojislav ananić

    JOZEPOVO

    je 1771 imalo 70 domova, a 1777 stanovnika 524; godine 1825 imalo je 196 domova i 1423 stanovnika; 1863 stanovnika 2144, a godine 1910 nesrbi su već pretežniji brojem od Srba, 1267 prema 1140; godine 1921 domaćinstava je bilo 646, a stanovnika 2805.
    O ovoj opštini imamo vrlo malo beležaka. U godvni 1798—1799 sudac je bio Petar Francuz sa 25 for. godišnje plate. Zakletiik je bio jedan i imao 1 forinat mesečno; ove su se godine ređali u toj službi: Dmitar Miškov, Filip Sodić i Đura Žarkov. Beležnik je najpre bio Jovan Praković, a posle Jovan Faur. Blagajnik najpre Sima Miškov, posle Aleksa Nikolić. Učitelj, Živan Jovanović, imao je platu 74 for. godišnje.
    Blagajnik Aleksa Nikolić je u toj službi bio i 1793. Kao takav, on je 14 juna 1793 molio magistrat da ne naplaćuje od njega 26 for. 40 kr. manjka u blagajni, pošto je taj manjak nastao otud što je bivši beležnik Jozepova, a sad sveštennk u Sent Petru, Nikola Nikolić, digao više plate: no što mu je pripadalo, a svota se može naplatvti od sveštenika. Magistrat je, međutim, zaključio platiti manjak od blagajnika, a on neka goni sveštenika.
    Godine 1804—5 opštnnski činovnici Jozepova primali su svega 396 for. godišše plate. Sudac Jefta Vrajać imao je 25 for.; zakletnik Laza Stankov 19 for. uračunav ty i čizme; beležnik Jovan Damjanović 124 for. 36 kr,; blagajnik Dimitrije Levicki 40 for.; učitelj Jevrem Simić 74 for. 25 kr. i deputat; Hadnađ Đuka Topoljakov 45 fbr., uračunav tu i čnzme; pandur Leontije Vlahov 20 for.; pandur Jovan Milin 23 for.; bokter Mihael Trazer dva i po for. mesečno.

    IZVOR: Vasa Stajić – Velikokikindski dištrikt 1776 – 1876, Novi Sad, 1950.

  5. vojislav ananić

    Jozepovo

    Naseljeno je 1.752 Srbima graničarima iz Pomorišja i Potisja i tada je nazvano Jozefsdorf. Srbi su ga zvali Jozepovo. 1771 imalo je 71 domova, a 1777, 524 stanovnika.
    Potesi: Vinogradi, Vinogradske umke, Donji rit, Duboka slatina, Iza vinograda, Kondžolos, Koritnjača, Livada, Podbare, Radoševa, Smiljevača, Utrine.
    Delovi: Veliki sokak, Miokov brod.
    U Jozepovu se rodio Mojsije Mioković, episkop gornjo- karlovački. C 1823).

    Izvor: dr DUŠAN J. POPOVIĆ, SRBI U BANATU DO KRAJA OSAMNAESTOG VEKA, BE0GRAD, 1955.

  6. vojislav ananić

    Kanjiža (N. Kneževac)

    Pripadala je Čanadskoj županiji. Zabeležena je 1030 (?).U srednjem veku bila je varoš. Srbi su ce naselili u Kanjižu krajem XVI veka. Jedna Kanjiža zabeležena je u kruševskom pomeniku. 1647 zabeležena je kao naseljena. 1717 imala je 40, a 1727 30 domova. Tada su je zvali Turska Kanjiža, ili Mala Kanjiža. 1738—9 pomrlo je dosta stanovnika od kolere. 1781 kupio ju je Marko Đurković pl. Serviski za 90.000 forinata.
    Potesi: Alaski siget, Baba-Jelin bostan, Begov siget, Blizanička unka, Brestik, Veliki siget, Vitoperin siget, Vlah-Ilijina bara, Vlah-Ilijina unka, Vok, Vrajski siget, Vaničin siget, Vrtlog, Vujičina unka, Glog, Govedarska unka, Duboka mlaka, Duboka slatina, Duboko kopovo, Dugačka bara; Ekenda, Esej, Kamara, Krstina unka, Kupusina, Kućine, Lap, Mikulina bara, Nogavice, Parlog, Pljoštare, Popov siget, Ravmice, Rutavi unčić, Skrajna unka, Suvarak, Trskovito kopovo, Firićaska unka, Hajdučki siget, Crna unka, Širina, Široka slatina, Šuma.
    U Kanjiži su se rodili: Isidor Stojanović, pisac (1809—79); dr Milan Savić, književnik (1845 — Novi Sad 1930).
    Potesi: Budžak, Vrt, Kupusine, Livade, Oranica, Parlog, Firićas, Širine.

    Izvor: dr DUŠAN J. POPOVIĆ, SRBI U BANATU DO KRAJA OSAMNAESTOG VEKA, BE0GRAD, 1955.