Аутор Тема: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта  (Прочитано 23542 пута)

Ван мреже Rugovac

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 514
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #100 послато: јул 06, 2016, 01:30:10 поподне »
Pa nije to nista neobicno da ako neko slavi recimo letnjeg Sv. Nikolu, slavi i zimskog Sv. Nikolu, sta vise, uobicajno je u nekim mestima.

Od Kosova su daleko, ali od zapadne Matohije ih deli 150 km, pa kazi ti meni zar je toliki problem na konjima preci 150 km? :)

Malo ko je u to vreme imao konje moj prijatelju. :) Malo ozbiljnosti  u diskusiji


Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 222
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #101 послато: јул 06, 2016, 01:36:13 поподне »
Malo ko je u to vreme imao konje moj prijatelju. :) Malo ozbiljnosti  u diskusiji

Mazge? Magarce? 35 sati je potrebno pesacenja da bi se preslo 150 km. Nije to tako mnogo, zar ne?

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 222
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #102 послато: јул 06, 2016, 02:23:42 поподне »
1) Vasojevici slave malu slavu Aleksandrovdan
2)  Moracani slave malu slavu Malu Gospojinu

Ovi Moracani iz Metohije ne slave ni jednu od te dve kombinacije. Znaci njihovo poreklo je drugacije.
O konkretnim familijama se moze procitati kod Stijovica i Bukumirica.

Mislim da ne razumes koncept "malih slava" u Srba. Ako svetac zastitnik jedne porodice ima posvecena dva dana godisnje, onda ce ta porodica slaviti dve slave, jedna od tih slava je "glavna", druga "mala".

Ван мреже НебоСав

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 59
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #103 послато: јул 06, 2016, 05:26:21 поподне »
Ја сам познавао једног Рибаћа из Дрсника (није више међу живима) и чуо сам да су и они јако стара породица. Постоје ли и за њих неке информације попут ових које наводиш?
Da, znam i Ribaće, išao sam u školu sa njima. Karakteristični su po plavim očima, kao da su iz vesterna Serđa Leonea.)

Bukumirić navodi porodično predanje Ribaća (Onomastika Prekoruplja, II, 1982):

Ribać, dvadeset i pet kuća. Preci su im se doselili iz Kuča u selo Ribare kod Lipljana, neposredno posle seobe Arsenija Čarnojevića. Otuda (iz Kuča) su pobegli zbog krvne osvete, a takođe i kasnije iz Ribara u Drsnik. Dele se na tri bratstva: Avramoviće (po pretku Avramu), Kojčinoviće (po pretku Nikoli) i Pejčinoviće (po pretku Pejčinu-Peri). Slava Sveti Nikola, mala slava - Sveti Nikola.

Ван мреже НебоСав

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 59
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #104 послато: јул 06, 2016, 05:52:09 поподне »
Mislim da bi ste trebali da pronadjete za testiranje nekoga Radenovica iz Plava jer su oni tu ziveli i pre velikih seoba 1690 a iz Peci nekog od Dabizljijevica, oni vaze za najstarije Srbe u Peci i ziveli su tu isto pre 1690.

O Dabižljevićima iz Drsnika piše Bukumirić (1982):

Dabižljević, dvadeset i šest kuća. Poreklom su iz Vrake (kod Skadra). Po predanju, u Drsnik su se doselili pre kosovske bitke. Njihov predak- vojvoda Daba-poginuo je na Kosovu, posle čega se njegova žena sa sedmoro dece preselila na Ćaf-Murinu kod Đakovice, gde je ostala tri godine. Najstariji sin se pokatoličio i ostao tamo, a ostali su došli u Grebnik (selo na putu Priština-Peć, nedaleko od Kline). Kasnije je Gara prešao u Iglarevo (takodje na putu Priština-Peć, ali bliže Prištini), a Pera u Prčevo. Posle nekog vremena oba su se poturčila. Od Gara su albanci Gaši, kojih i danas ima u sleu Svrke, u srednjoj Metohiji. Sa njima se Dabižljevići dobro drže. Jedan sin, koji je bio sakat, nije se "poturčio". On je prešao u Drsnik. Od toga Dabe su drsnički  Dabižljevići.
 Slava  - Sveti Jovan, mala slava -Sveti Jovan letnji.


Inače, najstarijim porodicama u selu Drsnik smatraju se Dabižljevići, Vesići (veruju da su im se preci doselili iz Crne Gore oko 1850g, slava Mitrovdan, mala slava Ilindan), Denići (veruju da su poreklom iz Šekulara), Ribaći, Čekrlići (čuvaju predanje da su poreklom "od Čejovića iz Kuča", ne znaju kada su se doselili u Drsnik)  i Šmigići (veruju da su pre 200 godina došli u selo Biču kod Kline iz Crne Gore, a u Drsnik su prešli iz Biče pre 80 godina).

Ван мреже Wolf Sagash

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 937
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #105 послато: јул 06, 2016, 07:17:23 поподне »
Mazge? Magarce? 35 sati je potrebno pesacenja da bi se preslo 150 km. Nije to tako mnogo, zar ne?
За прелазак раздаљине од 150 километара потребна су 3 дана. Евентуално два и по дпремнијем човјеку.

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #106 послато: јул 06, 2016, 07:39:39 поподне »
За прелазак раздаљине од 150 километара потребна су 3 дана. Евентуално два и по дпремнијем човјеку.

Свака част! Римски војници су дневно прелазили 20 миља (32км) + 32 кг на леђима. У изузетним приликама елитне легије су морале дупло 40мљ./64кг растојање.

Ван мреже Nebo

  • Помоћник уредника
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4301
  • DN
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #107 послато: јул 06, 2016, 08:20:43 поподне »
Људи се већином, осим у некој бежанији, нису селили стихијски. Увек би се прво испитао терен и правац којим ће селидба ићи. Свако је имао у успутним крајевима неког сродника, кума, побратима, пријатеља,... код кога се могла направити пауза и одморити за даљи пут. То важи за смишљене сеобе у неку "обећану земљу", када се исељавало због сиромаштва, глади, немаштине.

У случајевима када се склањало "од крви", све је то морало ићи брже. Тада се обично склањало код најближег ближњег, на кратко, па затим даље, и тако етапно, до неког подручја где би уживали какву такву безбедност.

Сеоба из Мораче у Метохију ни у једној ни у другој варијанти нити је немогућа, нити дуготрајна мисија. Неколико дана, уз одморишта код успутних ближњих или негде у скровиштима, а таквих је на северу Црне Горе на сваком кораку.

Иначе, данас су људи већином лењи и размажени, па то делује као неки немогуће дуг пут. Знам да су моји преци, без проблема, одлазили пешке из Шекулара у Пећ. Успут би одморили негде на катунима на Капама Калудерским, Јаворку, Мургашу или негде на граници са Руговом. Завршили би посао којим су пошли и враћали се следеће ноћи, до првих кућа у Калудри, где би, опет, одморили код фамилије. Ако су коње и водили, они су били натоварени разном робом, тако да су људи ишли пешке.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже rajo

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 118
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #108 послато: јул 06, 2016, 09:22:29 поподне »
Mislim da ne razumes koncept "malih slava" u Srba. Ako svetac zastitnik jedne porodice ima posvecena dva dana godisnje, onda ce ta porodica slaviti dve slave, jedna od tih slava je "glavna", druga "mala".

Мада ово звучи логично, ипак пракса ово оповргава. Пример су Васојевићи, затим многе породице чији светац нема два дана у години, па ипак имају и малу славу.

Ван мреже Тимар

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 527
  • R1a-Y2613, Карпатско Далматински грозд
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #109 послато: јул 06, 2016, 10:31:47 поподне »
Свака част! Римски војници су дневно прелазили 20 миља (32км) + 32 кг на леђима. У изузетним приликама елитне легије су морале дупло 40мљ./64кг растојање.
Нас седам планинара прешли смо 1983 године 830 км, са ранцима и опремом, за 20 дана без дана одмора.

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 222
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #110 послато: јул 06, 2016, 10:40:43 поподне »
Мада ово звучи логично, ипак пракса ово оповргава. Пример су Васојевићи, затим многе породице чији светац нема два дана у години, па ипак имају и малу славу.

Pa da, nije to sporno, jednostavno porodice koje su slavile svece koji se praznuje samo jednom godisnje, htele su takodje da imaju i "malu slavu" kao i one porodice koje su proslavljale svece ciji se pomen praznuje dva puta godisnje. Mada onda se pre moze reci da ti ljudi jednostavno slave dve slave, dok im ova druga slava preuzima ulogu "male slave".

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #111 послато: јул 06, 2016, 10:46:09 поподне »
Нас седам планинара прешли смо 1983 године 830 км, са ранцима и опремом, за 20 дана без дана одмора.

Завидан подвиг Тимаре - раван Центуриону првог реда  (Primus Pilus) :)

Ван мреже Rugovac

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 514
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #112 послато: јул 06, 2016, 10:52:11 поподне »
Moje misljenje u odnosu na preslave da je to najbolji vodic za istrazivanje porekla, i da ona najbolje pomaze da se odredi razlika unutar porodica koje slave istu slavu.

Smigici su jedna od tih familija koja slave malog svetog Arandjela.

Ван мреже Селаковић

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1063
  • I2а-CTS10228 Z17855*
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #113 послато: јул 06, 2016, 11:06:47 поподне »
Завидан подвиг Тимаре - раван Центуриону првог реда  (Primus Pilus) :)

Стижете таман на време из Аквилеје за поход Трајанов на Дакију  :)

Ван мреже Rugovac

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 514
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #114 послато: јул 06, 2016, 11:11:46 поподне »
Људи се већином, осим у некој бежанији, нису селили стихијски. Увек би се прво испитао терен и правац којим ће селидба ићи. Свако је имао у успутним крајевима неког сродника, кума, побратима, пријатеља,... код кога се могла направити пауза и одморити за даљи пут. То важи за смишљене сеобе у неку "обећану земљу", када се исељавало због сиромаштва, глади, немаштине.

У случајевима када се склањало "од крви", све је то морало ићи брже. Тада се обично склањало код најближег ближњег, на кратко, па затим даље, и тако етапно, до неког подручја где би уживали какву такву безбедност.

Сеоба из Мораче у Метохију ни у једној ни у другој варијанти нити је немогућа, нити дуготрајна мисија. Неколико дана, уз одморишта код успутних ближњих или негде у скровиштима, а таквих је на северу Црне Горе на сваком кораку.

Иначе, данас су људи већином лењи и размажени, па то делује као неки немогуће дуг пут. Знам да су моји преци, без проблема, одлазили пешке из Шекулара у Пећ. Успут би одморили негде на катунима на Капама Калудерским, Јаворку, Мургашу или негде на граници са Руговом. Завршили би посао којим су пошли и враћали се следеће ноћи, до првих кућа у Калудри, где би, опет, одморили код фамилије. Ако су коње и водили, они су били натоварени разном робом, тако да су људи ишли пешке.

Ovo je sve lepo napisano, medjutim da bi se naselio negde morao si da se dogovoris sa vlasnikom zemlje oko naseljenja. Rugovci koji su se naselavali po Podgoru morali su prvo da se dogovore sa agama oko uslova pa tek onda da se nasele.

To su mogli da urade i oni koji su imali rodjaka u Plavogusinjskom kraju i Metohiji (bilo koje vere) jer te tuda islo stalno naseljavanje iz Kuca i Vasojevica.

Moracana ima naseljenih u  Ibarskom Kolasinu nekoliko rodova i oko Rozaja, a to je druga struja naseljavanja.

Moje misljenje je da su ovi Moracani u Metohiji. ustvati Klimenti Rugovci koji su u doba nasega prelaska na islama (koji je bio dug proces a ne kratak kako pise Barjaktarevic) ostali odseceni od svojih rodjka i kao hriscani polako prihvatili pravoslavnu veru.

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 222
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #115 послато: јул 06, 2016, 11:18:49 поподне »
Ovo je sve lepo napisano, medjutim da bi se naselio negde morao si da se dogovoris sa vlasnikom zemlje oko naseljenja. Rugovci koji su se naselavali po Podgoru morali su prvo da se dogovore sa agama oko uslova pa tek onda da se nasele.

To su mogli da urade i oni koji su imali rodjaka u Plavogusinjskom kraju i Metohiji (bilo koje vere) jer te tuda islo stalno naseljavanje iz Kuca i Vasojevica.

Moracana ima naseljenih u  Ibarskom Kolasinu nekoliko rodova i oko Rozaja, a to je druga struja naseljavanja.

Moje misljenje je da su ovi Moracani u Metohiji. ustvati Klimenti Rugovci koji su u doba nasega prelaska na islama (koji je bio dug proces a ne kratak kako pise Barjaktarevic) ostali odseceni od svojih rodjka i kao hriscani polako prihvatili pravoslavnu veru.

To je naravno teoretski moguce, ali postavka ti je u startu losa. Srbi kao malu slavu slave "parnjaka", letnjeg ili zimskog, koji ce biti zamenjen u nekim specificnim okolnostima, da posebno obelze nekog sveca ili neki dan, ili su mozda preuzili imovinu nekog koji je slavio tog sveca itd. Dakle, to sto neko slavi letnjeg i zimskog parnjaka je pravilo, a izuzetak je proslavljanje drugog sveca kao "malu slavu. Takodje ovde moras imati u vidu je "mala" slava dosta sklonija promenama u Srba, ja znam ljude koji su izabrali nove male slave u poslednjih 20 godina, da li iz trenda, da li sto su originalna "male" slave u gradskim sredinama zamrle tokom komunizma.

Ван мреже Rugovac

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 514
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #116 послато: јул 06, 2016, 11:26:36 поподне »
To je naravno teoretski moguce, ali postavka ti je u startu losa. Srbi kao malu slavu slave "parnjaka", letnjeg ili zimskog, koji ce biti zamenjen u nekim specificnim okolnostima, da posebno obelze nekog sveca ili neki dan, ili su mozda preuzili imovinu nekog koji je slavio tog sveca itd. Dakle, to sto neko slavi letnjeg i zimskog parnjaka je pravilo, a izuzetak je proslavljanje drugog sveca kao "malu slavu. Takodje ovde moras imati u vidu je "mala" slava dosta sklonija promenama u Srba, ja znam ljude koji su izabrali nove male slave u poslednjih 20 godina, da li iz trenda, da li sto su originalna "male" slave u gradskim sredinama zamrle tokom komunizma.

Ti uopste nesvatas sta ja pisem. Trazi se odgovor zasto SAMO oni slave malog Svetog Arandjela a niko drugi ne. To je poenta. Kako mogu da budu Moracani ako niko u Moraci nema preslavu kao oni.

Ван мреже Nebo

  • Помоћник уредника
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4301
  • DN
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #117 послато: јул 06, 2016, 11:26:59 поподне »
Ovo je sve lepo napisano, medjutim da bi se naselio negde morao si da se dogovoris sa vlasnikom zemlje oko naseljenja.

Кад сам написао да би најпре требало да се "испита терен", између осталог то обухвата и ово што си написао - не можеш тек тако банути и населити се на нечију земљу (а свака земља је, мање више, нечија). Дакле, најпре би се распитали где има земље за насељење, затим и договор с власником те земље.
Више сам се бавио техничким питањима - колико је могуће прећи топлико километражу по тешком терену и одселити се релативно далеко. Ово што ти истичеш свакако стоји.
У сваком случају, ако су се људи селили из Риђана у Стари Влах, или са Пештера у околину Смедерева (а постоји више таквох случајева, и то у директној а не етапној сеоби), онда није проблем ни предићи из Мораче у Метохију.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже OlovniCovek

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 222
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #118 послато: јул 06, 2016, 11:35:45 поподне »
Ti uopste nesvatas sta ja pisem. Trazi se odgovor zasto SAMO oni slave malog Svetog Arandjela a niko drugi ne. To je poenta. Kako mogu da budu Moracani ako niko u Moraci nema preslavu kao oni.

Pa dobro, ali sta to dokazuje? Kako to dokazuje da su poreklom Albanci, a ne recimo bilo ko drugi na ovom svetu? Jos kad uzmemo u obzir da: 1. je proslava letnjih-zimskih parnjaka tipicnija od proslavljanja drugi svetaca kao "malu slavu" u Srba, 2. kada se "mala" slava lakse i cesce menja od "glavne" slave.

Ван мреже Rugovac

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 514
Одг: Поријекло презимена са Српског ДНК Пројекта
« Одговор #119 послато: јул 06, 2016, 11:42:51 поподне »
Кад сам написао да би најпре требало да се "испита терен", између осталог то обухвата и ово што си написао - не можеш тек тако банути и населити се на нечију земљу (а свака земља је, мање више, нечија). Дакле, најпре би се распитали где има земље за насељење, затим и договор с власником те земље.
Више сам се бавио техничким питањима - колико је могуће прећи топлико километражу по тешком терену и одселити се релативно далеко. Ово што ти истичеш свакако стоји.
У сваком случају, ако су се људи селили из Риђана у Стари Влах, или са Пештера у околину Смедерева (а постоји више таквох случајева, и то у директној а не етапној сеоби), онда није проблем ни предићи из Мораче у Метохију.


Mislima da ova nase poruke bi admin mogao da prebaci u neki novi topik, da ne remetimo ovu temu.
Onda mozemo da razvimemo debatu