Порекло презимена, село Дупљај (Ваљево)

Порекло становништва села Дупљај, општина Ваљево. Стање из 1907. године, према студији “КОЛУБАРА И ПОДГОРИНА“, аутора Љубомира Павловића. Приредио сарадник портала Порекло Александар Маринковић

 

Дупљај лежи на северу од Попучака, на обема обалама реке Рабаса. Земље око јаруга и по странама огољеним нису ни за какав рад. На њима успева добро шума, зато се и пошумљавају.  Шуме је доста у северном делу села и источној страни до Лукавца.

Село је потпуно разбијеног типа.

Имена џемата су: Брђани, Поточари, Међашани и Гајчани на левој страни и Пимићани на десној страни реке.

У Брђанима су ове породице: Радовановићи 10к, Јеличићи 3к, Бранковићи 3к, Мићићи 6к, Панићи 2к, Стојановићи 1к и Митровићи 3 куће.

У Поточарима су: Радовановићи (други) 2к, Терзићи 4к, Дулићи 2к, Адамовићи 1к, Станковићи 2к, Мијатовићи 2к, Илићи 2к и Ерићи 1 кућа.

У Међашанима су: Станковићи 6к, Весићи 1к, Виторовићи 1к и Туфегџић 1 кућа.

У Гајчанима су: Теофиловићи 1к, Ристићи 2к, Јовановићи 1к, Гвоздићи 1к, Илићи 2к и Арнаучићи 2 куће.

У Пимићанима су: Милисављевићи 4к, Пимићи 4к, Кременац 1к, Антонијевићи (Весиновци) 2к и Петровић 1 кућа.

По харачким тефтерима од 1818. год. Дупљај је имао 31 дом са 41 породицом и 98 харачких лица. По попису од 1866. год. имао је 48 домова са 317 становника….а по попису од 1900. год. било је 73 дома са 481 становником.

У селу има 74 дома од 16 породица. Дупљај је саставни део луковачке општине у срезу ваљевском.  Судница је у Лукавцу, а црква и школа у Рабровици. Гробља су подељена по џематима. Преслављају Спасовдан.

За име селу везане су ове приче:

1)     Једни веле, кад су Маџари палили ово село, онда су се сељаци разбегли којекуда, а нека баба дочепа једно своје унуче из колевке па не могући бегати изван села, завуче се у једну дупљу и ту у дупљи, у шупљем грму, одгаји дете, те тако село добије по томе име

2)     Други веле, да је село добило име по многим дупљама у земљи, које су некад биле по овом селу, па су неке или људи или вода, засули. Једна од таквих дупаља застала је у Панића ливади и зове се Језеро и увек је пуна воде и не пресушује.

 

У долини Рабаса има неко старо Маџарско гробље. Има споменика, али без натписа. Камење је огромне величине и доста га се разнело. У Брђанима има један повећи споменик, на коме се дају распознати понека латинска писмена те да је доказа да су овде и Римљани живели.  На реци Рабасу налази се неки стари мост, још из турског доба, сав од камена, на путу којим се из Ваљева…прелазило у посавску долину.

 

Порекло становнштва и оснивање села

Дупљај је врло старо село. У списку села округа ваљевског, који је саставила аустријска Администрација 1737. године у Београду, налази се и ово село, под именом Duplai.

  • СТАНКОВИЋИ – најстарија породица, за коју се не зна да се доселила и чија старост оличена је у томе што многа места по селу носе особене називе: Станков Врх, Станкови Обори, Станково Брдо итд. Станковића има највише у Међашанима, али их има и по другим џематима, као Весић и Кременац (некаква прабаба носила кремење у торби и продавала по сеоским саборима и вашарима, те село њеног сина тако прозвало). Свега их је 8 кућа и славе Св. Ђурђа, али има их и одсељених из овог села.
  • РАДОВАНОВИЋИ – најстарија досељена породица. Дошли из околине Мостара, из оног места одакле је бивши мостарски митрополит Радуловић. Она је старином из Риђана, из Никшићске Жупе, из братства Радуловића. У ово се село доселила као свештеничка кућа и из ње дуго времена бивало је свештеника, трговаца, адвоката и чиновника, као што има тога и данас. По причању потомака пок. попа Жуће, највиђенијег представника ове породице, она се доселила тачно 1681. године. Радовановића има расељених по целој Србији и овој области, а у селу их има 14 кућа, под два презимена: Радовановићи и Милисављевићи. Славе Св. Луку.
  • ПИМИЋИ – су досељени из Пиве, мало после Радовановића. Доселили су се ради крвнине. Данас се разнолико презивају: Пимићи, Панићи, Бранковићи, Антонијевићи, Станковићи (у Поточарима) и Адамовићи. Назвати су Пимићани због неког претка који је тешко говорио. Има их овде 14 кућа од 3 брата. Славе Св. Луку.
  • МИТРОВИЋИ – стари досељеници. Дошли да би избегли крвну освету. Доселили се око 1700. године из Роваца у Црној Гори. Има их свега 5 кућа, под три презимена и славе Св. Јована (оп. А.М. – вероватно се мисли на породице Митровић 3к, Теофиловић 1к и Стојановић 1к).
  • ТЕРЗИЋИ – досељени из Дробњака, назвати овако по неком свом сроднику Терзији. У селу се зову и Ристићи, Виторовићи и Мићићи. Има их 13 кућа, славе Св. Краља Дечанског.
  • РАДОВАНОВИЋИ (тзв. Прњаворци) – доселили су се из мачванског Прњавора кад и Терзићи, пред Кочину крајину. Има их 2 куће и славе Св. Стевана.
  • ЈЕЛИЧИЋИ и МИЈАТОВИЋИ – досељени су од села Рутоши, из Старог Влаха, пред Први устанак. Сродни су, а доселили су се због неимаштине. Има их 5 кућа и славе Св. Јована.
  • ИЛИЋИ – су досељени после Другог устанка из Тометиног Поља, окр. ужичког. Доселили су се као надничари. Има их 4 куће и славе Св. Ђурђа.
  • ЈОВАНОВИЋИ или ДУЛИЋИ – назвати тако по неком претку који је крао дулеке. Доселили су се као надничари из Полошнице, окр. ужичког и овде се пре 70 година призетили. Има их 2 куће и славе Св. Арханђела.
  • АРНАУЧИЋИ или МИТРОВИЋИ – су од неког ”Арнаучета”, Српчета из Ораховца у Старој Србији, побеглог од турског и арнаутског зулума у Ваљево, одакле су га Радовановићи узели у службу и после окућили. Има их две куће и славе Св. Арханђела.
  • ТУФЕГЏИЋ је скорашњи досељеник из Матаруга, слави Враче; ЈОВАНОВИЋ из Дренове, слави Св. Ђурђа; ЕРИЋ из Џурова, слви Св. Арханђела, досељени уз Бабинску Разуру, прво као слуге, а после призетили се и докупили помало имања. ГВОЗДИЋ је из Срема, од Крушедола, ПЕТРОВИЋ из Боговађанског Лајковца, призетили се пре 35 година у овом селу. Први слави Св. Николу, а други Св. Ђурђа.

 

Дупљаци се занимају свима привредним гранама као и остали сељаци ових области. Главно је занимање земљорадња, а како Рабас има изврсне ливаде, то се и на стоку обраћа довољна пажња. Земља је богата и даје изврстан род и по квалитету и квантитету, те Дупљаци стижу и да продају храну. Споредних занимања у селу нема, а никуда се не селе.

 

ИЗВОР: “КОЛУБАРА И ПОДГОРИНА“, Љубомир Павловић, СРПСКИ ЕТНОГРАФСКИ ЗБОРНИК – Књига осма НАСЕЉА СРПСКИХ ЗЕМАЉА, Књига IV Београд, 1907. Приредио сарадник портала Порекло Александар Маринковић

 

Коментари (1)

Одговорите

Један коментар

  1. Voljevci

    Meni je moj deda pricao da su nesi preci otisli za Osecinu a kasnije za okolinu Valjeva. Inace ja sam Micic iz Voljevaca slavim Stefana Decanskog,a preslavljam Spasovdan.