Đurđevdan – Sveti Georgije

7. februar 2012.

komentara: 2

Đurđevdan je hrišćanski praznik koji se proslavlja 6. maja (23. aprila po julijanskom kalendaru), čime se obeležava uspomena na Svetog Đorđa. Proslavljaju ga i pravoslavni i katolici 23. aprila, svako po svom kalendaru, kao Dan svetog Georgija. Kod Srba je on poprimio i neke druge osobine, mešajući sa se predhrišćanskim kultovima Balkana, pa se zato i praznik svetog Georgija kod Srba ne slavi isto kao u drugim hrišćanskim zemljama.

 Zauzeo mesto starog srpskog božanstva plodnosti Jarila

Đurđevdan je praznik sa jako puno narodnih običaja vezanih za njega, i magijskih radnji za zaštitu, zdravlje i plodnost, koje se tog dana obavljaju. Običaji i verovanja srpskog naroda vezana za Đurđevdan su u narodu svakako postojali i pre nego što je primio hrišćanstvo. Sveti Đorđe je svojim praznikom svakako zauzeo mesto starog srpskog božanstva plodnosti Jarila i njegovog praznika. Crkva na ovaj dan obeležava pogubljenje svetog Georgija, koje se desilo 23. aprila 303. godine.

 Narodni običaji: Deli zimu od leta

Đurđevdan se smatra za granicu između zime i leta, praznik vezan za zdravlje ukućana, udaju i ženidbu mladih iz kuće, plodnost stoke i dobre useve. Za malo koji praznik kod Srba je vezano toliko običaja i verovanja, pa i magijskih radnji.

Glavni običaji su:

– pletenje venaca od bilja,

– umivanje biljem,

– kupanje na reci.

Uveče, uoči Đurđevdana, neko od ukućana nakida zelenih grančica u najbližoj šumi i njima okiti vrata i prozore na kući i ostalim zgradama kao i ulazne vratnice i kapije. Ovo se čini da bi godina i dom bili „berićetni“ – „Da bude zdravlja, ploda i roda u domu, polju, toru i oboru“. Ponegde je običaj da ovo kićenje zelenilom vrše na sam Đurđevdan pre zore.

Takođe, opletu se venčići od „đurđevskog cveća“: đurđevka, mlečike i drugog, i njime se okite ulazna vrata na dvorištu i kući. Ti venci stoje iznad vrata čitavu godinu, do sledećeg Đurđevdana.

Mnogi prave krstove od leskovog pruća i stavljaju ih po njivama, baštama i zgradama – „da bi se sačuvali od grada“ (slično krstovima od badnjaka za Božić).

Uoči Đurđevdana, domaćica spušta u posudu punu vode razno prolećno bilje, a onda odmah spušta: dren, pa za njim zdravac, i na kraju grabež i crveno jaje, čuvarkuću koja je ostala od Uskrsa; to se zatim stavi pod ružu u bašti da prenoći.

Ujutru se svi redom umivaju vodom: deca – „da budu zdrava kao dren“, devojke – „da se momci grabe oko njih“, stariji – „da budu zdravi“, domaćin – „da mu kuća bude dobro čuvana“, itd. Svaki prema svojim potrebama i željama.

Veliku važnost ima i kupanje na reci, pre sunca (ponekad se u reku bacaju venci od raznog cveća, ili se sipa mleko). Da bi bili zdravi i jaki, ljudi su se kitili cvećem i biljem, opasivali se vrbovim i drenovim prućem. Ponegde se mladež ljuljala na drenovom drvetu, „da bi bila zdrava kao dren“, a devojke su se valjale po zelenom žitu, „da bi im kosa rasla kao žito“. Posebnoj je za ove običaje značajno bilje (poput selena, koprive, vrbe, drena, zelene pšenice itd.), kojim se ljudi i žene kite, ili „pričešćuju“ ili potapaju u vodu, u kojoj će se kupati, ili se po njima valjaju, ili (ako je drvo) ljuljaju, itd.

 Đurđevdanski uranak

Narod na Đurđevedan, rano pre zore, odlazi u prirodu zajednički na „đurđevdanski uranak“, na neko zgodno mesto u šumi koje se izabere, na proplanku ili pored reke. Za ovo se pripremi jelo i piće; obavezno se pripremi jagnje na ražnju a oni koji su za to zaduženi, odu mnogo ranije na zakazano mesto i otpočnu sa pripremama tako da se ražanj već uveliko okreće kad ostali dođu. Pesma, igra i veselje traju često i do podne.

Na đurđevdanskim urancima se mladi opasuju vrbovim prućem „da budu napredni kao vrba“, kite zdravcem „da budu zdravi kao zdravac“, koprivom „da kopriva opeče bolesti sa njim“, i selenom „da im duša miriše kao selen“.

 Trpeza

Oko Timoka svaki domaćin na Đurđevdan dotera pred crkvu po jedno muško jagnje, i tu mu na svaki rog prilepi po voštanu svećicu, pa sveštenik posle liturgije izađe među jaganjce, zapale se jaganjcima sveće na rogovima, očita im se molitva i blagoslove ih za trpezu.

 Oranje brazde oko sela

Zemljoradnici su oko sela oboravali brazdu koja je činila magijski krug u koji zle sile nisu mogle da prodru.

 Stočarski praznik

Ovaj praznik naročito poštuju stočari. Ovog dana se stoka isteruje u planine na letnje paše. Tada se kolje prvo jagnje čijom su se krvlju, radi zdravlja, ukućani mazali po čelu i obrazima. Sakramentalna žrtva jagnjeta, s kojim se „pričešćuju“ sva deca, je ujedno i najvažniji od običaja za taj dan.

 Razna verovanja

Pre Đurđevdana ne treba selena brati ili mirisati, a na Đurđevdan svako uzme po jedan stručak te omiriše i zadene se za pojas, a devojke i mlade za đerdan.

Na Đurđevdan ne valja spavati, „da ne bi bolela glava“, a ako je neko spavao „onda na Markovdan da spava na tom istom mestu“.

Smatra se da na Đurđevdan deluju veštice i druge zle sile, zbog čega su seljaci palili velike vatre „da bi zaštitili sebe i selo“.

 Vračanja za plodnost

Običaji vezani za Đurđevdan se vrše pre izlaska sunca, i to često na reci, što svakako ima svoj magijski značaj. Međutim, najveći broj običaja spada u čistu magiju, kod čega onaj, koji ih vrši, nema u vidu nikakvog određenog demona ni božanstvo. Žene i devojke donesu uveče kući „omaje“ tj. vode sa kola vodeničnoga, „da se od njih svako zlo i prljavština otrese i otpadne“, kao omaja od kola, i stave u nju različitog bilja a naročito selena, da prenoći, pa se ujutru njom kupaju u gradini pored selena i pored ostalog cveća.

Zarad plodnosti svoje stoke, da bi oduzele mleko tuđoj stoci, noću neke žene vračaju (retko muškarci), koje su gole i jašu na vratilu (obilaze oko tuđih torova). Sve to pokazuje, da je običaj veoma star.

Na sličan način privlači se i poljska plodnost. Sa velikom revnošću praktikuju se i ljubavna vračanja i gatanja. Vrste gatanja i predmeti, po kojima se gata, vrlo su mnogobrojni (po hlebu, koprivama, kukavici, svinjama, rosi itd).

 Verovanja o vremenu

Verovalo se da ako je na Đurđevdan vedro – “da će biti plodna godina”, a ako na ovaj praznik i sutradan bude padala kiša – “da će leto biti sušno”. Kaže se u Srbiji da koliko nedelja pre Đurđevdana zagrmi, toliko će biti tovara žita te godine.

 Praznik Svetog Đorđa

Sveti Đorđe se na ikonama predstavlja na konju, u vojvodskom odelu, sa kojeg kopljem probada strašnu aždaju. Nešto dalje od njega stoji jedna žena u gospodskom odelu. Aždaja na ikonii predstavlja mnogobožačku silu koja je “proždirala” brojne nevine hrišćane. Sveti Đorđe ju je, po verovanju, pobedio i svojom mučeničkom smrću zadao smrtni udarac “neznaboštvu”. Pod pobedom koju je sveti Đorđe odneo nad aždajom, verovatno se misli na prekid progona hrišćana, deset godina posle njegove smrti, i proglašenje hrišćanstva zvaničnom religijom Rimskog carstva od strane cara Konstantina. Žena na ikoni je možda i sama carica Aleksandra, žena cara Dioklecijana, i veruje se da predstavlja simbolično mladu hrišćansku crkvu.

 Đurđev danak – hajdučki sastanak

U vreme srpskog ropstva pod Turcima, Turci su bili odredili da im se godišnji porez plaća u dva dela: na Đurđevdan i na Mitrovdan.

Nekada su ovog dana hajduci napuštali svoja mesta zimovanja, svoje jatake, i odlazili u šumu na zakazano mesto da ponovo otpočnu sa hajdukovanjem. U narodu je ostalo sećanje na tadašnje hajdukovanje, pa je ostala i izreka “Đurđev danak – hajdučki sastanak, Mitrov danak – hajdučki rastanak”.

Gornja Krajina – rodovi koji slave sv. Đurđa

Komentari (2)

Odgovorite

2 komentara

  1. Milan Babic

    Sve je lijepo i lijepo je i ovo sve procitati i da se mnogi podsjete o svom porijeklu i svojoj slavi i obicaju. pozdrav iz daleke Amerike.

  2. Mali meda

    Legenda kaze da je bio zemljoradnik St Djordje i da je posao u Carevu vojsku Dioklecijanovu na magarcu sa belegom na levoj kopiti. Magarca je izgubio a njegovu utrobu tj drob zakopao tj ono sto je bilo u utrobi magarice -nerodjrno magarence. Mnogo jr ocajavao i bio tuzan nad humkom nerodjenog magarenceta i neutesno plakao madre mia madre mia kad mu se ukazala St Bogorodica Djeva Marija i blagoslovila ga kad se probudio nad humkom magaricinog droba tj nerodjenog magarenceta stajao je osedlan belac, a ux brdo mu ke prisao St Arhangel Mihailo u kaludjerskoj odori i podario mu mac pa je Djordje nakon toga postao pripadnik tj zapovednik Careve garde jer su i mac i konj imali nesvakidasnje moci. I tako St Djordje postade hriscanin a po gradu Askalonu u kome je ratovao magicni mac dobii ime, a mesto gde se na jadranskom primorji na planini gde je zakopan magsreci drob tj nerodjeno magare nazva Drobine. Ima jos al da neduzim pricu vise legenda kaze da je St Djordje bezeci od Rimskog Cara i progona presao more i stigao na jednu ostrvsku zemlju gde je cuvennpo cojstvu i junastvu i magicnom macu i konju i boreci se u viteskim nadmetanjima u cast Lejdi zene Kralja postao jedan od vitezova Okruglog stola.Kazu da je Carobni mac bacio u jezero da ga se ne bi domogli zli carobnjak i zli vitez . Vrati se u svoju zemlju a kad ga Arhangel upita gde mu je Carobni mac kojim je pobedjibao u Askalonu i ubio strasnog Zmaja on rece da je zaspao i kad se probudio Maca vise nije bilo. Zbog te lazi mu poraste nos a iz jezera pocese iskakati zabe na Drobinama gde St Djordje htede zapoceti novi zivot. Kad vide sta je uradio Djordje htede sebi oduzeti zivot ali ga njegova zena koja bese trudna i St Bogorodica zaklese zeninim drobom-detetom ds to necini jer ce plod utrobe – droba zenina odbraniti cast i boriti se za Hriscanstvo, a da ce mu ime biti Bran. Bran postade Knez Danilo pop, Rade vitez,- vojvoda, a najmladji Djuradj dade lozu Despota i Vladara. St Djordje nastavi svoju borbu protiv zla boreci se za Hriscanstvo, a Car Dioklecijan ga uhvati kazni i pogubi optuzujuci ga zs magijske radnje i da je carobnjak. Ksd strada St Djordje Arhangel dodje na obalu jezera gde bejahu svuda zsbe i rece triput Askalon Askalon Asalon! Zle cini se razbise i Mac se pojavi u kamenom ostrvcu zaboden koje ispliva iz vode. Nato Arhangel zbaci kaludjersku odoru polete izvadi mac iz kamena i odlete na nebo da bude Sudija i Nebeski Vojskovodja nad svim vojskama i Nebeskim i Zemaljskim. Zabe se vratise u vodu a ono se mesto prozva po zabama, a potomci St Djordja po Drobu. Visnji Bog i St Arhangel se rasrdi na Djordjevu decu zbog maca te moradose zemlju obradjivati a za hladnih zims silazsse u doline te kupovase drva i sekose a htese napraviti drveni grad jer ih Bog i St Bogorodica nsgradi mnogim valjanim porodom ali nemadahu mnoga blaga. Ksd ih Kralj one doline upita jesu li mnogo hladne zime kod njih na plsnini a oni odgogorise: Jesu Kralju! Of mraza sve ceric- hrast za ogrev- puca! I tako vecma pa ih jos prozvase neki i po cericu. Posle je sve Istorija. A grad Pirlitor dobi ime lepom zapovedniku velikom junaku koji je dbe drugr nadmasio svojom lepotom i raskosnim ruhom i pokvarenoj zeni koja se samo pirlitala- udesavala a ujaka i StcDjordja nasledi po junastvu Marko onaj sto ima sablju Dimiskiju i konja Sarca pa vino pola pije pola sarcu dsje i negovori krivo ni po babu mi po stricevims vec po prsvfi Boga istinoga.Ujak jevtskodje imao Magicnu sablju i konja Pegaza.Nema vise takijeg junaka ko sto bese Kraljevicu Marko! To bi bilo ukratko legends koja se prenosi s kolena na koleno. A po svom junastvu hrabrosti i istrajnosti i zbog teskog zivota koji je imao ali ipak je bio vojni zspovednik i vitez Hriscanska Crkva i Pravoslsvns i Katolicka gs ksnonizovase legenda kaze da se ksobcastan Vitez jednim zsmahom ruke nad njegovim telom StcBogorodice oziveo i uzneo se na Nebo. U gradu Askalonu se borio za Hriscandku veru sa Vitezovima St Jovana! Zato se u narodu uvrezio obicaj da se cara ljubavnim magijama na Djurdjevdan i pale vatre ,( plameni mac st Arhangela) u borbi pfotiv zlih vestica. Po legrndi potomci St Djordja a istinito i dsn danas postuju kult majke Bogorodice sa detetom slave St Joakima i Anu i presvetu Bogorodicu, StcArhangrla Mihaila i St Djordja. Dakle, nije StcDjordje ciganska slava ne poyice od Cigana vec od belih ljudi potomaka rimskih vojniks kanonizovana od Hriscanske Crkve. Itd itd itd.